İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2019/21)
Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Endonezya
Cumhuriyeti’nde yerleşik PT Elegant Textile Industries ve PT Sunrise Bumi
Textiles firmalarından gerçekleştirilen 55.08,
55.09
(5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife alt pozisyonları hariç), 55.10
(5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç) ve 55.11
Gümrük Tarife Pozisyonları altında kayıtlı “sentetik veya suni devamsız
liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)” e yönelik olarak resen bir dampingsoruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul
ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve
3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Anlaşma: Dünya Ticaret
Örgütü Anti-Damping Anlaşmasını, b) Bakanlık: Ticaret
Bakanlığını, c) Endonezya: Endonezya
Cumhuriyetini, ç) Genel Müdürlük: Bakanlık
İthalat Genel Müdürlüğünü, d) GTP: Gümrük tarife
pozisyonunu, e) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı, f) NGGS: Nihai gözden geçirme
soruşturmasını, g) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına
Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, ğ) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli
ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma konusu ürün MADDE 4 – (1) Soruşturma konusu ürün, 55.08,
55.09
(5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife alt
pozisyonları hariç), 55.10
(5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç) ve 55.11
GTP’leri altında kayıtlı “sentetik veya suni devamsız liflerden iplikler
(kesik elyaf ipliği)”dir. (2) Bahse konu GTP’ler,
yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Söz konusu ürünün TGTC’de
yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler,
bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Endonezya’ya yönelik mevcut
önlem MADDE 5 – (1) Soruşturma konusu ürünün Endonezya
menşeli olanlarına yönelik olarak ilk defa 12/1/2009tarihli
ve 27108 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2009/1) vasıtasıyla kilogram başına 0,23 ABD
Doları ila 0,40 ABD Doları arasında değişen maktu değerlerde dampinge karşı
önlem yürürlüğe konulmuştur. PT Elegant Textile Industries ve PT Sunrise Bumi
Textiles firmalarına yönelik olarak Yönetmeliğin 28 inci maddesi çerçevesinde
ihmal edilebilir seviyenin üzerinde damping marjı
tespit edilemediğinden, mezkur firmalara yönelik damping önlemi yürürlüğe
konulmamıştır. (2) Önleme yönelik yürütülen NGGS
neticesinde 17/4/2015 tarihli ve 29329
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2015/8) vasıtasıyla önlemin mevcut haliyle
uygulanmasına devam edilmiştir. (3) Bu Tebliğde kullanılan “2019/2 sayılı Tebliğe konu NGGS”
ifadesiyle Çin Halk Cumhuriyeti, Endonezya, Hindistan Cumhuriyeti, Malezya,
Pakistan İslam Cumhuriyeti, Tayland Krallığı ve Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti
menşeli 55.08, 55.09 (5509.52, 5509.61, 5509.91
gümrük tarife alt pozisyonları hariç) ve 55.11 GTP’leri altında kayıtlı
“sentetik veya suni devamsız liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)” e
yönelik 31/12/2018 tarihli ve 30642 dördüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2019/2) ile başlatılan
NGGS kastedilmektedir. Damping incelemesi MADDE 6 – (1) Normal değer için Endonezya iç
piyasasına ilişkin eldeki üretim maliyetine satış, genel, idari giderleri ile
finansman giderleri eklemek suretiyle hesaplanan ticari maliyete, makul kar
oranı ilave edilerek ağırlıklı ortalama değer esas alınmıştır. (2) İhraç fiyatı olarak,
soruşturma konusu firmalar tarafından Türkiye’ye gerçekleştirilen satışların
ağırlıklı ortalaması esas alınmıştır. (3) Normal değer ile ihraç
fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada karşılaştırılmış olup
hesaplanan damping marjlarının ihmal
edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Zarar ve nedensellik
incelemesi MADDE 7 – (1) PT Elegant Textile Industries
ve PT Sunrise Bumi Textiles firmalarından gerçekleşen soruşturma konusu
ürünün ithalatının 2016-2018 döneminde mutlak olarak dalgalı bir seyir
izlemekle birlikte 2016 bazyılına göre arttığı;
PT Elegant Textile Industries firmasının pazar payının Türkiye pazarındaki
değişikliklere paralel seyrettiği, PT Sunrise Bumi Textiles firmasının ise,
Türkiye pazarının daraldığı 2017 yılında dahi pazar payını arttırarak yukarı
eğimli bir seyir halinde olduğu belirlenmiştir. (2) Yerli üretim dalı
tarafından 2019/2 sayılı Tebliğe konu NGGS kapsamında zarara ilişkin olarak
sunulan bilgi, belge ve deliller kullanılmıştır. Buna göre, yerli üretim
dalının üretimi, yurt içi satışları, ürün nakit akışı, yurt içi pazar payı,
stokları ve yatırımlarının geri dönüş oranında (kar/aktifler) olumsuzlukların
bulunduğu görülmüştür. (3) 2018 yılı için soruşturma
konusu firmalardan gerçekleşen ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını
kırdığı belirlenmiştir. Öte yandan, 2018 yılında yurt içi satış
fiyatlarının dampingli ithalat nedeniyle
baskı altında kaldığı tespit edilmiştir. (4) İnceleme aşamasında elde
edilen deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan
tespitler ışığında, dampingli olduğu
belirlenen ithalatın, yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde zarara
yol açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme
sonucunda, damping soruşturması
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ile
Endonezya’da mukim PT Elegant Textile Industries ve PT Sunrise Bumi Textiles
firmalarından gerçekleştirilen ithalatın
2019/2 sayılı Tebliğe konu NGGS
kapsamında değerlendirilmemesine, anılan firmalardan ithalatı
gerçekleştirilen kesik elyaf ipliği ürününe yönelik
olarak Kararın 3 üncü maddesi çerçevesinde resen bir damping soruşturması
açılmasına karar verilmiştir. Soru formlarının iletilmesi MADDE 9 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen ithalatçılarına,
soruşturma konusu firmalara ve soruşturmaya konu firmaların yerleşik
bulunduğu Endonezya’nın Ankara’daki Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına
ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığın internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkündür. Yetkili merci, görüş ve
cevapların sunulması MADDE 10 – (1) Soruşturma, aşağıda iletişim bilgileri
yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür. Soruşturma ile ilgili bilgi,
belge, görüş ve sorular için yetkili merci ile iletişime geçilir. T.C. Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon Dairesi Adres: Söğütözü Mah. 2176.
Sok. No:63 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204 75 00 www.ticaret.gov.tr (2) Soruşturma ile ilgili
bilgilere, Bakanlığımızın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat”
uzantılı internet sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”,
“Damping ve Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmeleri takip edilerek,
soruşturmaya dair ilgili başlıktan erişilebilir. (3) Soruşturmada “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden
Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir. KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr (4) Soruşturmada “yurt dışında
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini Bakanlığın posta adresine ve
aşağıda yer alan EBYS e-posta adresine gönderir. EBYS E-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (5) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili taraflar, soru formuna
ilişkin yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı
olarak Türkçe sunarlar. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi, belge,
görüş ve talepler dikkate alınmaz. (6) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 11 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (7) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden; ancak 9 uncu maddenin birinci ve üçüncü
fıkraları kapsamına girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan
işletmeler gibi diğer ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir. (8) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”
tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (9) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla
verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur.
Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 11 – (1) 9 uncu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 9 uncu
maddenin üçüncü fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili
taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını ve bütün ilgili taraflar 10 uncu
maddenin altıncı fıkrasında belirtilen soru formunda istenilen bilgiler
haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve
görüşlerini bu Tebliğin yayım tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu maddenin yedinci fıkrası kapsamına
giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre
yapılır. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Soruşturmanın başlangıç
tarihi MADDE 13 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı
yürütür. 6 Temmuz 2019 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 30823 |