İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2019/2) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üreticiler Selçuk İplik San. ve Tic. AŞ., Merinos
Halı San. ve Tic. A.Ş., Şireci Tekstil
San. ve Tic. A.Ş., Mem Tekstil San. ve Tic. A.Ş., ÇMS Çavuş Metal Tekstil San. ve Tic. A.Ş.,Oğuz Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Karteks
Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Bakırlar Tekstil San
ve Tic. A.Ş., Kıvanç Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Kipaş Mensucat
A.Ş., Ensar Tekstil San. ve Tic.
A.Ş. ve Arateks San. ve Tic.
A.Ş. firmaları adına Gaziantep Sanayi Odası tarafından yapılan ve Adana
Mensucat San. ve Tic. A.Ş., Balsuyu Mensucat
San. ve Tic. A.Ş., Ersur Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Kütükçüoğlu Mensucat San. ve Tic. A.Ş., Nipaş Tekstil San. ve Tic. A.Ş., OrteksTekstil Ürünleri San. ve Tic. A.Ş., Ritaş Pazarlama İç ve Dış Tic.
A.Ş., Tapeten Mensucat Sanayi A.Ş. ve Yünteks San. ve Tic.
A.Ş. firmaları tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk
Cumhuriyeti, Endonezya Cumhuriyeti, Hindistan Cumhuriyeti, Malezya, Pakistan
İslam Cumhuriyeti, Tayland Krallığı ve Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti menşeli 55.08,
55.09
(5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife alt pozisyonları hariç), 55.10
(5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç) ve 55.11
Gümrük Tarife Pozisyonları altında kayıtlı “sentetik veya suni devamsız
liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)” e yönelik yürürlükte bulunan
dampinge karşı kesin önleme ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını, b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini, c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü, ç) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu, d) Endonezya: Endonezya Cumhuriyetini, e) Hindistan: Hindistan Cumhuriyetini, f) NGGS: Nihai gözden geçirme
soruşturmasını, g) Pakistan: Pakistan İslam Cumhuriyetini, ğ) Tayland: Tayland Krallığını, h) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına
Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, ı) Vietnam: Vietnam Sosyalist
Cumhuriyetini, i)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Önleme tabi ürün MADDE 4 – (1) Önleme tabi ürün, 55.08,
55.09
(5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife alt
pozisyonları hariç), 55.10
(5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç) ve 55.11 GTP’leri altında
kayıtlı “sentetik veya suni devamsız liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)”dir. (2) Bahse konu GTP’ler,
yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Önleme tabi ürünün TGTC’de yer
alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, başvuruda bulunan firmaların Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmış
olup Tebliğin ilgili bölümlerinde bu firmalar, yerli üretim dalı olarak
anılacaktır. Mevcut önlem MADDE 6 – (1) ÇHC, Endonezya ve Hindistan menşeli 55.08,
55.09
(5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife alt
pozisyonları hariç), 55.10
(5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç) ve 55.11 GTP’leri altında
kayıtlı “sentetik veya suni devamsız liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)”e
yönelik 12/1/2009 tarihli ve 27108 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (2009/1) uyarınca, ÇHC için 0,49 ABD Doları/Kg ve 0,80 ABD
Doları/Kg arasında, Endonezya için 0 ABD Doları/Kg ila 0,40 ABD Doları/Kg
arasında, Hindistan için 0,29 ABD Doları/Kg ve 0,39 ABD Doları/Kg arasında
değişen değerlerde dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Yerli üretim dalı
tarafından söz konusu ürüne yönelik bir NGGS açılması talebinde bulunulması
üzerine, 10/1/2014 tarihli ve 28878 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No:2014/1) ile başlatılan NGGS, 17/4/2015 tarihli ve 29329
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/8)
ile sonuçlandırılarak uygulamanın devam etmesine
karar verilmiştir. (3) Malezya, Pakistan, Tayland
ve Vietnam menşeli 55.08,
55.09
(5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife alt
pozisyonları hariç), 55.10
(5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç), 55.11
GTP altında kayıtlı “sentetik veya suni devamsız liflerden iplikler (kesik
elyaf ipliği)”e yönelik 8/4/2014 tarihli ve 28966 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/2) uyarınca, Malezya için CIF bedelin %11,26’sı ila
%18,32’si arasında, Pakistan için CIF bedelin %6,62’si ila %12,18’i arasında,
Tayland için CIF bedelin %7,79’u ila %20,24’ü arasında, Vietnam için %19,48’i
ila %26,25’i arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuştur. Gerekçe MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin
dördüncü fıkrası hükmünce yerli üretim dalı adına Gaziantep Sanayi Odası,
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Mevzuatın ilgili hükümlerine
uygun olarak taleplerini ileterek mevcut önlemin sona erme tarihinden önce
ÇHC, Endonezya, Hindistan, Malezya, Pakistan, Tayland ve Vietnam menşeli 55.08,
55.09
(5509.52, 5509.61, 5509.91 gümrük tarife alt
pozisyonları hariç), 55.10
(5510.20 gümrük tarife alt pozisyonu hariç) 55.11
Gümrük Tarife Pozisyonları altına kayıtlı “sentetik veya suni devamsız
liflerden iplikler (kesik elyaf ipliği)” ithalatına yönelik olarak bir NGGS
başlatılması konusunda başvuruda bulunmuştur. (2) Gaziantep Sanayi Odası
tarafından yerli üretim dalı adına iletilen başvurunun incelenmesi
neticesinde ÇHC, Endonezya, Hindistan, Malezya, Pakistan, Tayland ve Vietnam
menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampingekarşı
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya
yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak, bir NGGS
açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu
anlaşılmıştır. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yapılan
inceleme sonucunda; NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin
bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun
kararı ve Ticaret Bakanının onayı ile ÇHC, Endonezya, Hindistan, Malezya,
Pakistan, Tayland ve Vietnam menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar
verilmiştir. Piyasa ekonomisi
değerlendirmesi MADDE 9
– (1) ÇHC’de ve Vietnam’da
yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün
üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler
çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile
ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 ncimaddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan
emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formlarının iletilmesi MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkelerin Ankara’daki
Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığın internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkündür. Yetkili merci, görüş ve
cevapların sunulması MADDE 11 – (1) Soruşturma, Genel Müdürlük
tarafından yürütülür. (2) Soruşturma ile ilgili
bilgi, belge, görüş ve sorular için aşağıda belirtilen yetkili merci ile
iletişime geçilir. T.C. Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi Adres: Söğütözü Mah.
2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204 75 00, Faks:
+90 312 204 86 33 www.ticaret.gov.tr (3) Soruşturmada “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden
Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir. KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr (4) Soruşturmada “yurtdışında
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini Bakanlığın posta adresine ve
aşağıda yer alan EBYS e-posta adresine gönderir. EBYS E-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (5) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna
ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde
sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (6) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden; ancak 10 uncu maddenin birinci ve üçüncü
fıkraları kapsamına girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan
işletmeler gibi diğer ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (8) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”
tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (9) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası
çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün
gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul
ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 12 – (1) 10 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru
formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu
maddenin üçüncü fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili
taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını; 11 inci maddenin altıncı
fıkrasında belirtilen bütün ilgili taraflar soru formunda istenilen bilgiler
haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve
görüşlerini bu Tebliğin yayım tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden 11 inci maddenin yedinci fıkrası kapsamına
giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre
yapılır. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Meri önlemin uygulanması MADDE 14 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin
dördüncü fıkrası uyarınca tabloda gösterildiği biçimde meri önlemler
soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam eder.
Soruşturmanın başlangıç
tarihi MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret
Bakanı yürütür. 31 Aralık 2018 PAZARTESİ Resmî Gazete Sayı : 30642 (3. Mükerrer) |