EK-IX
TAKSİMETRELER (MI – 007)
EK-I'in ilgili gerekleri, EK-IX’in özel gerekleri ve EK-IX’te listelenen uygunluk değerlendirme yöntemleri taksimetrelere uygulanır.
TANIMLAR
Taksimetre Ölçü aletini oluşturmak üzere bir mesafe sinyal üreteci ile birlikte çalıştırılan bir cihazdır. Mesafe sinyal üreteci bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır Bu cihaz, mesafe sinyali üreteci tarafından üretilen bir sinyal esasına bağlı olarak süreyi ölçer, mesafeyi hesaplar. Bunun yanı sıra, hesaplanan mesafe ve/veya yolculuğun ölçülen süresine bağlı olarak yolculuk için ödenmesi gereken ücreti hesaplar ve göstergede gösterir.
Ücret Yolculuğun sabit bir başlangıç ücretine ve/veya uzunluğuna ve/veya süresine bağlı olarak bir yolculuk için ödenmesi gereken toplam para miktarıdır. Ücret, ekstra hizmetler için ek bir bedel içermez.
Dönüşüm hızı Zaman tarifesi değerinin mesafe tarifesi değerine bölünmesi ile bulunan hız değeridir.
Normal hesaplama S modu (tek tarife uygulaması) Dönüşüm hızının altında olan zaman tarifesi uygulaması ve dönüşüm hızının üstünde olan mesafe tarifesi uygulamasına dayanan ücret hesaplanmasıdır.
Normal hesaplama D modu (çift tarife uygulaması) Bütün yolculuk süresince zaman tarifesi ve mesafe tarifesinin eş zamanlı olarak uygulanmasına dayanan ücret hesaplanmasıdır.
Çalışma konumu Bir taksimetrenin işlevlerini karşılayan farklı modlar vardır. Çalışma konumları aşağıdaki göstergeler ile ayrılmıştır:
TASARIM GEREKLERİ 1. Taksimetre, mesafenin hesaplanması ve yolculuk süresinin ölçülmesi için tasarımlanmalıdır. 2. Taksimetre, "Kiralanmış" çalışma konumunda, kararlaştırılan sabit miktara ilaveten eşit artışlar kaydederek ücretin hesaplanması ve gösterilmesi için tasarımlanmalıdır. Taksimetre ayrıca "Durma" çalışma konumunda yolculuğun son ücret değerinin gösterilmesi için tasarımlanmalıdır. 3. Taksimetre S ve D normal hesaplama modlarını uygulayabilmelidir. Güvenli bir ayarlama yoluyla, bu hesaplama modları arasında seçim yapma imkanı olmalıdır. 4. Taksimetre, uygun güvenli bir ara birim (ara birimler) aracılığıyla aşağıdaki verileri sağlayabilmelidir: - Çalışma konumu: "Kiralık (Boş)", "Kiralanmış (Dolu)", "Durma", - 15.1 inci maddeye uygun olarak veri toplayıcı, - Genel bilgiler: mesafe sinyal üreteç sabiti, şifreleme tarihi, taksi kimliği, gerçek zaman ve tarifenin tanımlanması, - Yolculuk için ücret bilgisi: toplam ücret, ücret, ücretin hesaplanması, ilave ücret, tarih, başlangıç zamanı, bitiş zamanı ve kat edilen mesafe, - Tarife (tarifeler) bilgisi: tarife (tarifeler) parametreleri. Ulusal mevzuat, taksimetrenin ara birim veya ara birimlerine belirli cihazların bağlanması şartını getirebilir. Bu tip bir cihazın öngörüldüğü durumlarda; öngörülen cihazın mevcut olmaması veya uygun olmayan işlev göstermesi nedenleriyle güvenli ayarlama yoluyla taksimetrenin otomatik çalışmasını engellemek mümkün olmalıdır. 5. İlgili durumlarda, bağlandığı ve ayarlarının güvence altına alındığı mesafe sinyal üreteci sabiti için taksimetre ayarlanabilmelidir.
NOMİNAL ÇALIŞMA ŞARTLARI 6.1. Uygulanan mekanik ortam sınıfı M3'tür. 6.2. İmalatçı, taksimetre için tespit edilen nominal çalışma şartlarını belirtmelidir, özellikle; - İklimsel çevre için minimum sıcaklık aralığı 80 °C, - Tasarımlanmış taksimetre için DC güç kaynağının limitleri.
MAKSİMUM İZİN VERİLEBİLİR HATALAR (MİH) 7. Bir takside taksimetrenin kullanılmasından kaynaklanan herhangi bir hatanın dışındaki MİH’ler şunlardır: - Geçen zaman için: ± %0,1 Minimum MİH değeri: 0,2s, - Kat edilen mesafe için: ± % 0,2 Minimum MİH değeri: 4 m, - Ücretin hesaplanması için: ± % 0,1 Minimum, yuvarlama dahil: ücret göstergesinin en küçük basamağına karşılık gelen.
BOZULMALARIN İZİN VERİLEBİLİR ETKİLERİ 8. Elektromanyetik bağışıklık 8.1. Uygulanan elektromanyetik sınıfı E3'tür. 8.2. 7 nci maddede söz edilen MİH, elektromanyetik bozukluk olması durumunda da dikkate alınmalıdır.
GÜÇ KAYNAĞI ARIZASI 9. Gerilim kaynağının, imalatçının belirtmiş olduğu alt çalışma limitinin altında bir değere düşmesi durumunda, taksimetre; - Doğru olarak çalışmaya devam edecek veya gerilimin düşmesinin geçici olması halinde gerilim düşmeden önce mevcut olan veriler kaybolmaksızın işlevini sürdürmeye devam etmelidir (örneğin motorun yeniden çalışması). - Gerilimin düşmesi uzun sürerse, mevcut ölçümü durdurmalı ve "Kiralık (Boş)" konumuna geri dönmelidir.
DİĞER GEREKLER 10. Taksimetrenin imalatçısı tarafından, taksimetre ve mesafe sinyal üreteci arasındaki uyumluluk şartları belirtilmelidir. 11. Fazladan verilen bir hizmet için ilave ücret olması halinde, sürücü tarafından elle girilen ücret, göstergede gösterilen ücretten hariç tutulmalıdır. Ancak bu durumda taksimetre, ilave ücreti de içeren toplam ücreti geçici olarak gösterebilir. 12. Ücretin D hesaplama moduna göre hesaplanmış olması halinde, taksimetre sadece yolculuğun toplam mesafesini ve süresini gerçek zamanlı olarak gösteren ilave bir gösterge moduna sahip olabilir. 13. Yolcu için göstergede gösterilen bütün değerler uygun şekilde tanımlanmalıdır. Bu değerler ve tanımlamalar gece ve gündüz şartlarında net bir şekilde okunabilir olmalıdır. 14.1. Sahte kullanıma karşı alınacak önlemler veya ödenecek olan ücret ön program ayarı veya serbest veri girişi işlevleri ile etkileniyor ise, cihaz ayarının ve veri girilmesinin güven altına alınması mümkün olmalıdır. 14.2. Bir taksimetrede mevcut güvenlik olanakları, ayarların ayrı ayrı güvenliğini sağlayacak şekilde olmalıdır. 14.3. Ek I’ in 8.3 üncü maddesine söz edilen hükümler tarifelere de uygulanır. 15.1. Aşağıdaki değerlerin tümü için, taksimetreye sıfırlanamayan hesaplayıcılar monte edilmelidir: - Taksi tarafından kat edilen toplam mesafe, - Kiralık (dolu) iken kat edilen toplam mesafe, - Toplam kiralama sayısı, - İlave olarak alınan paraların toplam miktarı, - Taksi ücreti olarak alınan paraların toplam miktarı. Toplam değerler; güç kaynağının kesilmesi halinde 9 uncu maddeye göre kaydedilen değerleri içermelidir. 15.2. Taksimetrenin enerji ile bağlantısının kesilmesi durumunda, değerlerin taksimetreden başka bir ortamda okunması amacıyla taksimetre, bir yıl süreyle hesaplanan değerlerin kaydedilmesine uygun olmalıdır. 15.3. Toplam değerler göstergesinin, yolcuları yanıltmak amacıyla kullanılmasını önleyecek yeterli önlemler alınmalıdır. 16. Otomatik tarife değişimine aşağıdaki durumlara göre izin verilir: - Yolculuğun mesafesi, - Yolculuğun süresi, - Gün içindeki zaman , - Tarih, - Haftanın günü. 17. Taksinin özelliklerinin taksimetrenin doğruluğu için önemli olduğu durumlarda, taksimetrenin içine monte edildiği taksi ile bağlantı güvenliğini temin edecek araçlarla donatılmalıdır. 18. Taksimetre; montajdan sonra mesafe ve zaman ölçüm doğruluğu ve hesaplama doğruluğunun ayrı ayrı test edilmesi için gerekli ekipmanla donatılmalıdır. 19. İmalatçı tarafından belirtilen taksimetre ve montaj talimatları; taksimetrenin imalatçının talimatlarına uygun olarak monte edilmesi halinde, kat edilen mesafeyi temsil eden ölçüm sinyallerinin yanıltıcı şekilde değiştirilmelerini önleyecek şekilde olmalıdır. 20. Hileli kullanımla ilgili genel temel gereklilik; müşterinin, sürücünün, sürücü işvereninin ve yasal yükümlülerin haklarını koruyacak şekilde olmalıdır. 21. Bir taksimetre, normal kullanım şartlarında bir yıl süresince herhangi bir ayarlamaya gerek kalmaksızın MİH’lere uygun olarak tasarımlanmalıdır. 22. Bir taksimetre, tarifelerin otomatik değişmesi için beraber ya da ayrı ayrı kullanabilecek olan ve gün içindeki zamanı ve tarihi muhafaza edebilecek gerçek zamanlı bir saat ile teçhiz edilmelidir. Gerçek zamanlı saat için öngörülen gereklilikler: - Zaman göstergesi % 0,02 doğrulukta olmalıdır, - Saatin düzeltilme olasılığı her hafta için 2 dakikadan fazla olmamalıdır. Yaz ve kış saat uygulamalarına göre düzeltme otomatik olarak yapılmalıdır, - Yolculuk süresince otomatik ya da elle düzeltme yapılması önlenmelidir. 23. Katedilen mesafe değerleri ve geçen zaman, bu Yönetmeliğe göre gösterildiğinde veya bunların çıktısı alındığında aşağıdaki hususlar kullanılmalıdır: Katedilen mesafe: - Kilometre; - Mil, Ölçüm birimlerine ilişkin 20/12/1979 tarihli 80/181/AT sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifini uyumlaştıran 1/06/2002 tarih ve 24792 sayılı Resmî Gazetede Yayımlanan Uluslararası Birimler Sistemine Dair Yönetmelik (80/181/AT)’ın 2 nci maddesi gereğince Üye Devletlerde uygulanır. Geçen zaman: - Yanlış anlamaları önleyecek şekilde gerekli çözümü göz önünde bulundurarak saniye, dakika veya saatten uygun olanı kullanılabilir.
UYGUNLUK DEĞERLENDİRMESİ Bu Yönetmeliğin 16 ncı maddesinde atıfta bulunulan ve imalatçının aralarından seçim yapabileceği uygunluk değerlendirme işlemleri B + F veya B + D veya H1’dir.
|
||||||||||||