Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2018/14) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üreticiler
Oğuz Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Kipaş Mensucat İşletmeleri A.Ş., Bakırlar İplik San.
ve Tic. Ltd. Şti., Kıvanç Tekstil San. ve Tic.
A.Ş., BTD Tekstil San. ve Tic. A.Ş., Can Tekstil Entegre Tesisler ve Tarım Ürünleri
San. Tic. A.Ş., Özdoku Tekstil
San. Tic. Ltd. Şti., Kimteks Tekstil İnş. Tic. ve San. A.Ş., Uğurteks Tekstil Ürünleri Tic. ve San. A.Ş., Meteks Moda Dokuma
Kumaş San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Akın
Tekstil A.Ş. tarafından yapılan ve Şimşek Tekstil San. ve Tic. Ltd. Şti., Bossa Tic. ve San. İşl.
A.Ş., Arseteks Tekstil
Tarım Kimya San. ve Tic. Ltd. Şti., Almodo Altunlar Tekstil
San. ve Tic. A.Ş. ve Tarsus Tekstil Sanayi
ve Tic. A.Ş. firmaları tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk
Cumhuriyeti menşeli “sentetik veya suni devamsız liflerden dokunmuş mensucat”
ürününe yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önleme ilişkin olarak
bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul
ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve
3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini, c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü, ç) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu, d) NGGS: Nihai Gözden Geçirme
Soruşturmasını, e) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına
Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, f) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli
ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Önleme tabi ürün MADDE 4 – (1) Önleme tabi ürün, 55.13,
55.14,
55.15
ve 55.16
GTP’leri altında sınıflandırılan “sentetik
veya suni devamsız liflerden dokunmuş mensucat”tır. (2) Bahse konu GTP’ler, yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı
mahiyette değildir. (3) Önleme tabi ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya
tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel
teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, başvuruda bulunan firmaların Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmış olup, Tebliğin ilgili bölümlerinde
bu firmalar, yerli üretim dalı olarak anılacaktır. Mevcut önlem MADDE 6 – (1) 15/2/2001 tarihli
ve 24319 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2001/2) uyarınca, ÇHC menşeli
“sentetik veya suni devamsız liflerden dokunmuş mensucat” ithalatında CIF
bedelin %87’si oranında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Söz konusu önleme ilişkin
yürütülen ilk NGGS 19/6/2007 tarihli ve 26557 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2007/10) ile; ikinci NGGS ise 5/5/2013 tarihli ve 28638 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2013/10)
ile sonuçlandırılmış olup, anılan soruşturmalar sonucunda dampinge karşı
kesin önlemin aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir. (3) ÇHC menşeli “sentetik veya suni
devamsız liflerden dokunmuş mensucat” ithalatında uygulanmakta olan dampinge
karşı önlemin Bulgaristan ve Polonya üzerinden menşe saptırması yapılarak
etkisiz kılındığı iddiası ile başlatılan önlemlerin etkisiz kılınmasına karşı
soruşturma neticesinde, 22/8/2015 tarihli
ve 29453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/40)
ile Bulgaristan ve Polonya menşeli olarak beyan
edilen ve/veya bu ülkeler çıkışlı ithalatta, ÇHC menşeli önlem konusu ürün
için yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önlem ile aynı oranda dampinge
karşı kesin önlemin yürürlüğe konulmasına karar verilmiştir. Gerekçe MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin
ikinci fıkrası hükmünce, 11/7/2017 tarihli
ve 30121 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2017/19) ile mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı ve ilgili
ürünün yerli üreticilerinin veya yerli üretim dalı adına hareket ettiğini
tevsik eden gerçek veya tüzel kişi ya da kuruluşların mevzuatta öngörülen
sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması
talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. (2) Mezkûr ilanı müteakip
yerli üretim dalı tarafından iletilen başvuruların incelenmesi neticesinde,
ÇHC menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampinge karşı
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya
yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir NGGS
açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu
anlaşılmıştır. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda;
NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve
Ekonomi Bakanının onayı ile ÇHC menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar
verilmiştir. (2) Soruşturma, Genel Müdürlük
tarafından yürütülür. Piyasa ekonomisi
değerlendirmesi MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik
soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün
üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler
çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci
maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan
emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formlarının iletilmesi MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki
Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığın internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkündür. Cevapların ve görüşlerin
toplanması MADDE 11 – (1) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü
iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını
ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı
olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt,
bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (2) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden; ancak 10 uncu maddenin birinci ve üçüncü
fıkraları kapsamına girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan
işletmeler gibi diğer ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (4) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”
tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (5) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin
makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. (6) Soruşturmada “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden
Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir. KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr (7) Soruşturmada “Yurtdışında
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini Bakanlığın aşağıda yer alan EBYS
e-posta adresine ve posta adresine gönderir. EBYS E-posta Adresi: ithebys@ekonomi.gov.tr Posta Adresi: T.C. Ekonomi
Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA Süreler MADDE 12 – (1) 10 uncu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu maddenin üçüncü
fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar ile 11 inci
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bütün ilgili taraflar, soruşturma ile
ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden 11 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamına
giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da
olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Meri önlemin uygulanması MADDE 14 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin
dördüncü fıkrası uyarınca meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar
yürürlükte kalmaya devam eder. Yetkili merci ve adresi MADDE 15 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve
belgeler ile görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekir. Posta Adresi: T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr EBYS E-posta Adresi: ithebys@ekonomi.gov.tr Faks: +90 312 204 86 33 Soruşturmanın başlangıç
tarihi MADDE 16 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi
Bakanı yürütür. 20 Nisan 2018 CUMA Resmî Gazete Sayı : 30397 |