Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2017/13) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Trakya Döküm
Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından gerçekleştirilen ve Konak Rakor Sıhhi
Tesisat Malzemeleri İnşaat Turizm Gıda Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. tarafından
desteklenen başvuruya istinaden Brezilya Cumhuriyeti, Bulgaristan Cumhuriyeti,
Çin Halk Cumhuriyeti, Endonezya Cumhuriyeti, Hindistan Cumhuriyeti ve Tayland
Krallığı menşeli 7307.19
gümrük tarife pozisyonu altında kayıtlı “boru bağlantı parçaları (diğerleri)”
ürününe yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önlemlere ilişkin
olarak nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın
usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) Brezilya: Brezilya Cumhuriyetini, c) Bulgaristan: Bulgaristan Cumhuriyetini, ç) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini, d) Endonezya: Endonezya Cumhuriyetini, e) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü, f) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu, g) Hindistan: Hindistan Cumhuriyetini, ğ) NGGS: Nihai Gözden Geçirme
Soruşturmasını, h) Tayland: Tayland Krallığını, ı) Trakya Döküm: Trakya Döküm Sanayi ve
Ticaret Anonim Şirketini, i) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği, ifade eder. Önlem konusu ürün MADDE 4 – (1) Önleme tabi ürün, 7307.19
GTP altında kayıtlı “diğerleri” olarak adlandırılan boru bağlantı
parçalarıdır. (2) Bahse konu GTP yalnızca
bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Önleme tabi ürünün Türk
Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında
yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil
etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca başvuru yeterliliğine sahip
olan yerli üretici Trakya Döküm firmasının Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır.
Bu kapsamda, Trakya Döküm firması bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli
üretim dalı” olarak anılacaktır. Mevcut önlem MADDE 6 – (1) 27/4/2000 tarihli ve 24032 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (2000/3) uyarınca Brezilya menşeli soruşturma konusu ürüne yönelik
olarak CIF bedelinin %50’si oranında; ÇHC menşeli soruşturma konusu ürüne
yönelik olarak CIF bedelinin %95’i oranında dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuştur. 7/9/2006 tarihli ve 26282 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2006/23) uyarınca; önlemlerin, Brezilya menşeli
önlem konusu ürüne yönelik olarak 400 ABD Doları/Ton; ÇHC menşeli önlem
konusu ürüne yönelik olarak 800 ABD Doları/Ton olarak değiştirilerek
uygulanmasına devam edilmiştir. (2) 7/9/2006 tarihli ve 26282 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2006/24) uyarınca Bulgaristan, Endonezya,
Hindistan, Sırbistan-Karadağ ve Tayland menşeli soruşturma konusu ürünün
ithalatında Bulgaristan’a yönelik olarak 400 ABD Doları/Ton, Endonezya’ya
yönelik olarak 253-400 ABD Doları/Ton, Hindistan’a yönelik olarak 305-400 ABD
Doları/Ton, Tayland’a yönelik olarak 147-400 ABD Doları/Ton ve
Sırbistan-Karadağ’a yönelik olarak 400 ABD Doları/Ton seviyesinde dampinge
karşı önlem yürürlüğe konulmuştur. (3) 22/5/2012 tarihli ve 28300 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2012/10) uyarınca Brezilya, Bulgaristan, ÇHC,
Endonezya, Hindistan ve Tayland menşeli önlem
konusu ürüne yönelik olarak önlemin mevcut haliyle uzatılmasına karar verilmiştir. Gerekçe MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası
hükmünce, 14/7/2016 tarihli ve 29770 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2016/32) ile mevcut önlemlerin yürürlükten
kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin
mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile
NGGS açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. (2) Mezkûr ilanı müteakip
yerli üretim dalı tarafından iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde,
Brezilya, Bulgaristan, ÇHC, Endonezya, Hindistan ve Tayland menşeli önleme
konu ürün için uygulanan dampinge karşı önlemlerin yürürlükten kalkması
halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi,
belge ve delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; NGGS
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu kararı ve
Ekonomi Bakanının onayı ile Brezilya, Bulgaristan, ÇHC, Endonezya, Hindistan
ve Tayland menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 20 nci
maddesinin beşinci fıkrası ve 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına
karar verilmiştir. (2) Soruşturma, Genel Müdürlük
tarafından yürütülür. Piyasa ekonomisi değerlendirmesi MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek
1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 11 inci maddede belirtilen süreler içinde yeterli deliller
ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci
maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki
halinde emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru formları ve bilgilerin toplanması MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkelerin Ankara’daki
Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (3) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Bakanlığın internet
sayfasındaki ilgili bölümden erişmeleri mümkündür. (4) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna
ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve
taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde
sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 11 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (6) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden; ancak bu maddenin birinci ve üçüncü fıkrası
kapsamına girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki
işçi veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi
diğer ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 11 inci
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. (8) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla
verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur.
Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 11 – (1) 10 uncu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna
ilişkin cevaplarını ve beşinci fıkrasında belirtilen bütün ilgili taraflar
soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden ancak 10 uncu maddenin altıncı fıkrası
kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek
şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili
taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli
bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi
veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı
bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu
gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu
ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Meri önlemin uygulanması MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin dördüncü fıkrası
uyarınca meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam
eder. Yetkili merci ve adresi MADDE 14 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile görüşlerin
aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekir. T.C. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Araştırma Dairesi Söğütözü Mah. 2176 Cad. No:63
Çankaya/ANKARA Faks: +90 312 204 86 33 E-posta: ngs180@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç tarihi MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 12 Mayıs 2017
CUMA Resmî Gazete Sayı : 30064 |