| GÜNCEL:
  19/07/2016 | ||||||||||||
| Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
  İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2016/26) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı,
  ROTA Çocuk Gereçleri San. ve Tic. A.Ş. (Rota) ve Derya Bebe Çocuk
  Gereçleri İmal. Paz. San. Tic. Ltd. Şti. (Derya Bebe) tarafından, Çin Halk
  Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli, sırasıyla 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00
  gümrük tarife istatistik pozisyonları (GTİP) altında sınıflandırılan “bebek
  arabaları” ve “yalnızca bebek
  arabalarının şasileri”ne yönelik dampinge karşı önlemin
  uygulamadan kalkması durumunda önleme konu üründe dampingin ve zararın devam
  edeceği veya yeniden meydana geleceği iddiaları öne sürülerek yapılan başvuruya
  istinaden, Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde başlatılan Nihai Gözden
  Geçirme Soruşturması (NGGS) kapsamında alınacak kesin karara temel teşkil
  edecek bilgi ve bulguları ortaya koymaktır. Dayanak MADDE 2 – (1)  Bu
  Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
  İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
  tarihli ve 99/13482
  sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
  Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
  sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
  hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini, c) Derya Bebe: Derya Bebe Çocuk Gereçleri İmalat
  Pazarlama Sanayi Ticaret Limited  Şirketini, ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
  Müdürlüğünü, d) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, e) NGGS: Nihai Gözden Geçirme Soruşturmasını, f) ROTA: ROTA Çocuk Gereçleri Sanayi ve Ticaret
  Anonim Şirketini, g) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu, ğ) UTM: Uluslararası Ticaret Merkezini
  (International Trade Center), h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
  sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Meri önlem ve nihai gözden geçirme
  soruşturması MADDE 4 – (1) ÇHC menşeli
  8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’leri altında
  sınıflandırılan “bebek arabaları” için 8 ABD doları/adet ve “yalnızca bebek
  arabalarının şasileri” için 5 ABD doları/adet olmak üzere, 01/08/2004 tarihli
  ve 25540 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2004/15)
  ile dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konmuştur. (2) Müteakiben, İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin (Yönetmelik) 35
  inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce 18/12/2008 tarihli ve 27084
  sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2008/39)
  vasıtasıyla mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli
  üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş
  bir başvuru ile Nihai Gözden Geçirme Soruşturması (NGGS) başlatılması
  talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. Bu kapsamda, 25/07/2009tarihli
  ve 27299 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/24)
  ile başlatılan NGGS, 23/05/2010 tarihli ve 27589 sayılı Resmî Gazete’de
  yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/14)
  ile bahse konu ürünlere yönelik önlemin artırılması kararı ile
  sonuçlandırılmış ve önlemin yürürlük süresi uzatılmıştır. Anılan tarih
  itibarıyla “bebek arabaları” için 12 ABD doları/adet, “yalnızca bebek
  arabalarının şasileri” için ise 8 ABD doları/adet dampinge karşı
  kesin önlem yürürlükte bulunmaktadır. (3) Benzer şekilde, Yönetmeliğin yukarıda belirtilen
  ilgili maddesi gereğince, 19/07/2014 tarihli ve 29065 sayılı Resmî
  Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/21)
  ile mevcut önlemin yürürlük süresinin sona ereceği
  ve bu kapsamda önlemin mevcut haliyle veya değiştirilerek devamı için ilgili
  ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle
  desteklenmiş bir başvuru ile NGGS başlatılması talebinde bulunabilecekleri
  duyurulmuştur. (4)  Bu kapsamda, yerli üretim
  dalını temsilen ROTA Çocuk Gereçleri San. ve Tic. A.Ş. (Rota) ve
  Derya Bebe Çocuk Gereçleri İmal. Paz. San. Tic. Ltd. Şti. (Derya Bebe)
  tarafından mevcut dampinge karşı önlemin uygulamadan kalkması
  durumunda önleme konu üründe dampingin ve zararın devam edeceği veya yeniden
  meydana geleceği iddiaları öne sürülerek, Yönetmeliğin 35 inci maddesi
  çerçevesinde önleme konu ürün ve ülkeler için bir NGGS açılması talebinde
  bulunmuştur. (5) Yerli üreticilerin bahse konu
  başvurusu üzerine ÇHC menşeli 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’leri altında
  sınıflandırılan “bebek arabaları” ve “yalnızca bebek
  arabalarının şasileri”ne yönelik olarak 21/5/2015 tarihli ve
  29362 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/15)
  ile başlatılan NGGS tamamlanmıştır. Yerli üretim dalı MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin
  18 inci maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde başvuru sahibi Rota ve Derya
  Bebe firmalarının yerli üretim dalını temsil niteliği değerlendirilmiş ve söz
  konusu firmaların anılan yasal hükümler çerçevesinde yerli üretim dalını
  temsili haiz olduğu değerlendirilmiştir. Bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
  anılan firmalar “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi,
  dinlenmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi MADDE 6 – (1) Soruşturma
  açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlıkça tespit edilen
  ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına, ayrıca
  soru formlarının anılan ülkede yerleşik diğer üretici/ihracatçılara
  iletilebilmesini sağlamak amacıyla anılan ülkenin Ankara Büyükelçiliğine
  soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma açılış
  Tebliğine, başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına erişim
  hakkında bilgi verilmiştir. (3) Taraflara soru formlarını
  yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmış olup, tarafların
  süre uzatımına yönelik bir talepleri olmamıştır. (4) Yerli üretim dalı soruşturma
  süresince Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen
  ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir. (5) Soruşturma döneminde ithalat
  gerçekleştirdiği tespit edilen 22 ithalatçı firmaya soruşturma açılışına
  ilişkin bildirimde bulunulmuştur. Soruşturma kapsamında, toplam 5 ithalatçı
  firma tarafından soru formları yanıtlanarak Bakanlığa iletilmiş, yanıtlanan
  soru formları incelenmiştir. (6) ÇHC’de yerleşik, tespit
  edilen 13 üretici/ihracatçı firmaya soruşturma açılışına ilişkin bildirim
  gönderilmiş; ancak, ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan
  soru formunu cevaplayarak Bakanlığa ileten herhangi bir firma olmamıştır. (7) Soruşturma sonucunda alınacak karara
  esas teşkil edecek nitelikteki bilgi ve bulguları içeren “Nihai Bildirim
  Raporu” ilgili tarafların bilgisine sunulmuştur. Bahse konu bildirime yönelik
  olarak ilgili taraflarca Bakanlığa iletilen bir görüş bulunmamaktadır. (8) Tarafların soruşturma süresince
  ortaya koydukları tüm bilgi, belge ve görüşler
  incelenmiş, mezkurgörüşlerden nesnel, somut ve doğrulanabilir olanları
  bu Tebliğin ilgili bölümlerinde değerlendirilmiştir. Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün MADDE 7 – (1) Soruşturma
  konusu ürünler, sırasıyla 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’leri altında
  sınıflandırılan “bebek arabaları” ve “yalnızca bebek
  arabalarının şasileri”dir. (2) Ürün, ticari olarak bebek arabaları
  ya da bebek puseti olarak adlandırılmaktadır. Doğum anından üç yaşına kadar
  çocuklar için kullanılan motorsuz ve insan gücüyle hareket eden bir taşıma
  aletidir. Bebek arabalarının aksamından olan şasiler ise işleme tabi
  tutularak mamul ürün haline getirilebilmeleri sebebi ile önlem kapsamında yer
  almaktadırlar. (3) Gerçekleştirilen incelemeler
  çerçevesinde, yerli üretim dalı tarafından imal edilen benzer ürün ile
  soruşturma konusu ülkeden ithal edilen soruşturma konusu ürün arasında teknik
  ve fiziki özellikleri, dağıtım kanalları, kullanıcı algılamaları ve kullanım
  alanları bakımından benzer özelliklerin söz konusu olduğu ve soruşturma
  konusu ürünün yerli üretim dalı tarafından imal edilen ürünle doğrudan
  rekabet içinde bulunduğu ve bu nedenle Yönetmeliğin 4 üncü maddesi
  çerçevesinde yerli üretim dalı tarafından imal edilen ürünün “benzer ürün”
  olarak kabul edilebileceği anlaşılmıştır. (4) Soruşturma konusu ürün ile ilgili
  açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP’ler ve
  karşılığı eşya tanımıdır. Gözden geçirme dönemi MADDE 8 – (1) Soruşturma
  kapsamında, gözden geçirme dönemi olarak 1/1/2012-31/12/2014 yılları
  tespit edilmiş olup, zarar incelemeye ilişkin verilerin toplanması ve analiz
  için anılan dönem temel alınmıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Devamı veya Yeniden Meydana
  Gelme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 9 – (1) Yönetmelik’in 41
  inci maddesi çerçevesinde soruşturma kapsamında damping marjı
  hesaplanmamıştır. Öte yandan Yönetmelik’in 35 inci maddesi hükmünce
  mevcut önlemin yürürlükten kaldırılması halinde dampingin devam edip
  etmeyeceği hususu incelenmiştir. (2) Bu tespitler
  için 01/01/2012-31/12/2014 tarihleri arasındaki dönem dikkate
  alınmıştır. Soruşturma konusu ülkede yerleşik
  kapasite ve ihracat kabiliyeti MADDE 10 – (1) ÇHC’nin bebek
  arabası üretimi kapasitesinin büyüklüğünü görebilmek maksadı ile dünyaya
  yaptığı ihracata ilişkin veriler değerlendirilmiştir. (2) Bu
  kapsamda, 8715.00 gümrük tarife alt pozisyonu altında
  sınıflandırılan bebek arabaları ve bunların aksam parçalarına ilişkin
  Uluslararası Ticaret Merkezi (UTM-International Trade Center)
  verileri incelendiğinde, ÇHC’ninbebek arabası ve bunların aksam ve
  parçaları ihracatında gerek miktar gerek değer temelinde dünyada birinci
  sırada olduğu görülmektedir. (3) 2014 yılında, ÇHC menşeli ihracatın,
  dünya ihracatı içerisindeki payının miktar olarak %72,4 (216.219 ton), değer
  olarak ise %53,8 (1.185.990 ABD doları) olduğu görülmektedir. (4) ÇHC’nin 2012-2014 yılları
  arasında bebek arabası ihracatının genel seyrine bakıldığında, anılan ülkenin
  Türkiye’ye ihracatında gözlemlenen durumun, yani miktarın azalması, diğer
  taraftan değerin ve dolayısıyla birim fiyatın artmasının, anılan ülkenin
  dünyaya ihracatında da geçerli bir durum olduğu görülmektedir. (5) Bunlara ek
  olarak, ÇHC’nin dünya bebek arabası ve aksam parçaları ihracatı
  içerisinde değer temelindeki payının miktar temelindeki payına oranla düşük
  olması, anılan ülke tarafından diğer ihracatçı ülkelere oranla daha düşük
  birim fiyatlı ürünlerin piyasaya sürüldüğü şeklinde değerlendirilebilir. Bu
  nedenle, ÇHC menşeli soruşturma konusu ürünün birim fiyatları dikkate
  alındığında mevcut damping önleminin yürürlükten kalkması
  durumunda, başvuru sahibi yerli üretim dalı için iç pazarda rekabet
  koşullarının zorlaşacağı değerlendirilmektedir. Dampingin devamına veya yeniden meydana
  gelebilme ihtimaline ilişkin değerlendirmeler MADDE 11 – (1) Mer’i önlemin
  yürürlükten kaldırılması halinde dampingin devam edip etmeyeceği
  veya yeniden meydana gelip gelmeyeceğine ilişkin değerlendirme
  yapılabilmesini teminen yerli üretim dalının soruşturma konusu
  üründeki ağırlıklı ortalama ticari maliyeti, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)
  dış ticaret verileri ile Uluslararası Ticaret Merkezi kaynaklarından elde
  edilen, soruşturma konusu ürüne yönelik dünya ihracat verileri incelenmiştir. (2) Buna ek olarak,
  mevcut dampinge karşı önlemin yürürlükten kaldırılması durumunda yurtiçi
  pazarda ortaya çıkacak durumun yerli üretim dalı üzerindeki olası etkileri
  dikkate alınmıştır. (3) Bu kapsamda, bir önceki NGGS
  kapsamında “bebek arabaları” için 12 ABD doları/adet, “yalnızca bebek
  arabalarının şasileri” için 8 ABD doları/adet olarak tespit
  edilen dampinge karşı önlemin seviyesi dikkate alındığında, bahse
  konu önlemin yürürlükten kaldırılması durumunda, ÇHC menşeli söz konusu
  ithalatın dampingli fiyatlarla ithal edilmeye devam edeceğinin veya tekrar
  dampinge konu olabileceğinin muhtemel olduğuna ilişkin somut, nesnel ve
  kanıtlanabilir verilerin mevcut olduğu saptanmıştır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
  Gelebilme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin
  17 nci maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülke menşeli
  ithalatın hacminde mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli
  ölçüde artış olup olmadığı incelenmiştir. Zarar incelemesine esas dönem
  2012-2014 yılları olarak belirlenmiştir. (2) Soruşturma konusu ürünlerin
  Türkiye’ye genel ithalatı ve bahse konu ülkeden yapılan ithalatın
  incelenmesinde TÜİK verileri dikkate alınmıştır. (3) Diğer taraftan,
  8715.00.10.00.00 GTİP’i altında bebek arabalarının tüm tipleri
  birlikte sınıflandırılmaktadır. Bu nedenle, TÜİK verileri arasından yerli
  üretim dalı tarafından üretimi ve satışı yapılan tipte ve daha düşük birim
  fiyata sahip bebek arabalarına ilişkin ithalat istatistiklerini ayrıştırmak
  mümkün olmamaktadır. Bu kapsamda, TÜİK verileri dikkate alınarak tespit
  edilen ihraç birim fiyatı, tüm tipteki ürünlerin bir ortalaması olup, yerli
  üretim dalı tarafından üretimi yapılan tipteki bebek arabalarına yönelik
  birim fiyatın tespiti mümkün olmamıştır. (4) Benzer şekilde,
  8715.00.90.00.00 GTİP’i altında, bebek arabalarının şasilerinin
  yanı sıra, aksam ve parçaları da sınıflandırılmakta olup, önlem konusu bu
  ürüne ilişkin ithalat istatistiklerinin anılan GTİP içerisinden
  ayrıştırılması mümkün olmamaktadır. İthalatın hacmi ve gelişimi MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin
  17 nci maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülkeler menşeli
  ithalatın hacminde mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli
  ölçüde artış olup olmadığı incelenmiştir. Zarar incelemesine esas
  dönem 1/1/2011-31/12/2013 dönemi olarak belirlenmiştir. Genel ithalatın gelişimi ve fiyatları MADDE 14 – (1) Önlem konusu
  ürünlerin ithalatının zarar inceleme dönemi olan 2012-2014 yılları arasında
  artış gösterdiği, 2013 yılında toplam ithalatın 2012 yılına oranla %1
  oranında artarak 23 milyon ABD doları, 2014 yılında ise bir önceki yıla
  oranla %29 oranında artarak 31 milyon ABD doları olarak gerçekleştiği
  görülmektedir.  (2) Önlem konusu ürünlerden bebek
  arabalarının 2012 yılında 325.309 adet (23 milyon ABD doları) olan toplam
  ithalatı ise, 2013 yılında %15 oranında bir azalma ile 275.739 adet (23,3
  milyon ABD doları) olarak gerçekleşmiştir. Anılan ithalat 2014 yılında bir
  önceki yıla oranla %38 oranında bir artış ile 380.210 adete (31
  milyon ABD doları) yükselmiştir. (3) Bu kapsamda, bahse konu ürünün
  2012-2014 yıllarında birim fiyatı sırasıyla 70,6 ABD doları/adet, 84,4 ABD
  doları/adet ve 79,1 ABD doları/adet olarak gerçekleşmiştir. (4) Önlem konusu bir diğer ürün olan ve
  bebek arabalarının aksam ve parçaları altında sınıflandırılan “yalnızca bebek
  arabalarının şasileri”ne ilişkin ithalat rakamları incelendiğinde
  ise, 2012 yılında 76.109 kg (734 bin ABD doları) olan ithalatın, 2013 yılında
  %32 oranında bir artış ile 100.797 kg (1 milyon ABD doları) olarak
  gerçekleştiği görülmektedir. 2014 yılında ise anılan ithalat bir önceki
  yıla oranla %19 oranında bir artış göstererek 144.950 kg’a (1,6
  milyon ABD doları) yükselmiştir. (5) Bebek arabalarının aksam ve
  parçaları ithalatı birim fiyatları ise 2012-2014 yılları arasında sırasıyla
  9,6 ABD doları/kg, 10,2 ABD doları/kg ve 11,2 ABD doları/kg olarak
  gerçekleşmiştir. Soruşturma konusu ithalatın gelişimi ve
  fiyatları MADDE 15 – (1) ÇHC menşeli bebek
  arabalarının 2012 yılında 285.102 adet (20,2 milyon ABD doları) olan ithalatı
  2013 yılında %13 oranında bir azalma ile 248.830 adet (20,9 milyon ABD
  doları), 2014 yılında ise bir önceki yıla oranla %35 oranında bir artış ile
  336.095 adet (27,1 milyon ABD doları) olarak gerçekleşmiştir. ÇHC
  menşeli söz konusu ithalatın ürünün genel ithalatı içerisinde miktar bazında
  payı 2012-2014 yıllarında sırasıyla %88, %90 ve %88 olarak gerçekleşmiştir. (2) ÇHC menşeli bebek arabası
  ithalatının 2012-2014 yıllarındaki birim fiyatları sırasıyla 70,9ABD
  doları/adet, 83,9 ABD doları/adet ve 80,5 ABD doları/adettir.   (3) ÇHC menşeli bebek arabalarının aksam
  ve parçaları ithalatı ise 2013 yılında 2012 yılına oranla % 34 oranında bir
  artış göstererek 92.715 kg (899 bin ABD doları), 2014 yılında ise 2013 yılına
  oranla %42 oranında bir artış göstererek 131.301 kg (1,4 milyon ABD doları)
  olarak gerçekleşmiştir. (4) Anılan ithalatın birim fiyatları
  2012-2014 yılları arasında sırasıyla 8,7 ABD doları/kg, 29,6 ABD doları/kg ve
  29,4 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir. Üçüncü ülkelerden gerçekleştirilen
  ithalat MADDE 16 – (1) Üçüncü
  ülkelerden gerçekleştirilen bebek arabası ithalatına bakıldığında, 2012
  yılında 40.207 adet (2,8 milyon ABD doları) olan ithalat miktarının, 2013
  yılında %33 oranında bir azalma ile 26.909 adet (2,4 milyon ABD doları), 2014
  yılında ise bir önceki yıla oranla %30 oranında bir artış ile 44.115 adet (3
  milyon ABD doları) olarak gerçekleştiği görülmektedir. Anılan ithalatın
  toplam ithalat içerisinde miktar bakımından payı ise 2012-2014 yılları
  arasında sırasıyla %12, %10 ve %12’dir. (2) Üçüncü ülkeler menşeli bebek
  arabaları ithalatının birim fiyatlarına bakıldığında ise 2012-2014 yılları
  arasında birim fiyatların sırasıyla 68,4 ABD doları/adet, 89,2 ABD doları/kg
  ve 68,1 ABD doları/kg olarak gerçekleştiği görülmektedir. (3) Üçüncü ülkeler menşeli aksam ve
  parça ithalatı incelendiğinde ise 2012 yılında 6.948 kg olan ithalatın, 2013
  yılında %16 oranında bir artış ile 8.082 kg olarak gerçekleştiği; 2014
  yılında ise 2013 yılına oranla %69 oranında bir artış ile 13.649 kg olarak
  gerçekleştiği görülmektedir. (4) Anılan ithalatın birim fiyatları ise
  2012-2014 yıllarında sırasıyla 18,6 ABD $/kg, 16,2 ABD $/kg ve 15,7 ABD $/kg
  olarak gerçekleşmiş olup; toplam ithalat içerisinde miktar bakımından payı
  ise sırasıyla %9, %8 ve %9 olarak gerçekleşmiştir. Türkiye toplam benzer mal tüketimi ve
  pazar payları MADDE 17 – (1) Türkiye toplam
  benzer mal tüketiminin hesaplanmasında, yerli üretim dalını oluşturan başvuru
  sahibi Rota ve Derya Bebe firmalarının benzer üründe 2012-2014 yıllarına
  ilişkin yurtiçi satış verileri ile anılan firmalar tarafından tahmini olarak
  beyan edilen diğer yerli üreticilerin anılan döneme ilişkin yurtiçi satış
  verileri ve soruşturma konusu ürünün 2012-2014 yılları arasında gerçekleşen
  ithalat miktarı dikkate alınmıştır. Bu kapsamda, yerli sanayinin yurtiçi
  satışları toplam tüketime oranlanarak yerli üretim dalı pazar payı; şikâyet
  konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın toplam tüketime oranlanmasıyla ise
  soruşturma konusu ithalatın pazar payı hesaplanmıştır. (2) Bu kapsamda, 2013 yılında yaşanan
  düşüşe karşın, soruşturma dönemi olan 2012-2014 yılları arasında yurtiçi
  toplam tüketiminin arttığı; benzer mal tüketimi 2012 yılı için 100 birim
  olarak kabul edildiğinde, anılan tüketim miktarının 2014 yılında 111 birime
  yükseldiği görülmektedir. (3) Yerli üretim dalının yurtiçi pazar
  payında 2012-2014 yılları arasında gerileme yaşandığı gözlemlenmektedir.
  İthalatta yaşanan azalmaya bağlı olarak yerli üretimin pazar payı 2013
  yılında artış göstermiş, ancak 2014 yılında yaşanan ithalat artışı nedeniyle toplam
  tüketimde yaşanan artışa rağmen yerli üretim dalının pazar payı gerilemiştir.
  Bu çerçevede, yerli üretim dalının Türkiye piyasasından aldığı pazar payı
  2012 yılı için 100 birim olarak kabul edildiğinde, bu endeksin 2013 yılında
  116 birime yükseldiği, 2014 yılında ise 88 birime gerilediği görülmektedir. (4) ÇHC’den gerçekleşen toplam
  ithalatın pazar payı 2012-2014 yılları arasında artış
  göstermiştir. ÇHC’nintoplam pazar içerisindeki payı 2013 yılında
  düşmekle birlikte, 2014 yılında ithalatın pazar payı 2012 yılı seviyesinin
  üzerine çıkmıştır. ÇHC’nin pazar payı 2012 yılı için 100 birim
  olarak kabul edildiğinde, endeksin 2013 yılında 96 birime gerilediği, 2014
  yılında ise 106 birime yükseldiği görülmektedir. (5) Üçüncü ülkeler menşeli ithalatın
  pazar payı 2014 yılında 2012 yılına oranla gerilemiştir. Anılan ülkeler
  menşeli ithalatın pazar payı 2012 yılı için 100 birim olarak kabul
  edildiğinde, endeksin 2013 yılında 74 birime gerilediği, diğer taraftan 2014
  yılında 99 birime yükseldiği görülmektedir. Fiyat kırılması MADDE 18 – (1) Yönetmeliğin
  17 nci maddesinin ikinci fıkrası
  çerçevesinde dampingli ithalatın yerli üretim dalının satış
  fiyatları üzerindeki etkisi değerlendirilirken soruşturma konusu ülkelerden
  gerçekleşen ithalatın ortalama fiyatları ile yerli üretim dalının yurtiçi
  satış fiyatları kullanılarak fiyat kırılması hesaplanmıştır. Fiyat kırılması,
  ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt içi satış
  fiyatlarının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını göstermektedir. (2) Bu kapsamda yapılan değerlendirme
  neticesinde, soruşturma dönemi olan 2012-2014 yılları arasında ÇHC menşeli
  soruşturma konusu ithalatın yerli üretim dalının yurtiçi fiyatlarını
  ağırlıklı ortalama CIF ihraç fiyatına göre kırmadığı tespit edilmiştir. Yerli üretim dalının ekonomik
  göstergeleri MADDE 19 – (1) Yerli üretim
  dalının ekonomik göstergelerinin incelenmesinde yerli üretim dalının
  soruşturma konusu ürüne ait 2012-2014 yıllarına ilişkin verileri esas
  alınmıştır. Yönetmeliğin 17 nci maddesi hükümleri çerçevesinde, dampingli ithalatın
  yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri üzerindeki etkisinin tespiti
  amacıyla, zarar dönemi içerisinde yerli üretim dalının üretim, satış, pazar
  payı, yurt içi fiyatlar, kapasite, kapasite kullanımı, maliyetler, stoklar,
  istihdam, ücretler, verimlilik, nakit akışı, yatırımlardaki artış, kârlılık,
  büyüme, sermaye artışı, net dönem kârı/zararı göstergeleri analiz edilmiştir. (2) Söz konusu dönem için yapılan zarar
  analizinde eğilimi görebilmek amacıyla TL bazındaki veriler TÜİK tarafından
  hesaplanan yıllık ortalama üretici fiyatları endeksi kullanılarak
  enflasyondan arındırılmış, reel hale getirilmiş ve 2012 yılı esas alınarak
  endekslenmiştir. Buna göre; a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım
  oranı (KKO); 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
  2012 yılı için 100 birim olarak kabul edilen üretim miktar endeksi 2013
  yılında 106 birime yükselmiş, diğer taraftan 2014 yılında 98 birime
  gerilemiştir. 2) Yerli üretim dalının 2012 yılı için
  100 birim olarak kabul edilen kapasite endeksi, 2013 ve 2014 yıllarında 113
  birim olarak gerçekleşmiştir. Diğer taraftan, anılan dönemde KKO endeksi 2012
  yılı için 100 birim olarak kabul edildiğinde, 2013 yılında 94, 2014 yılında
  ise 87 birime gerilemiştir. b) Yurt içi satışlar; 1) Yerli üretim dalının 2012 yılı için
  100 birim olarak kabul edilen yurtiçi satış miktar endeksi, 2013 yılında 106
  birime yükselmiş, 2014 yılında ise 97 birime gerilemiştir.  2) Aynı döneme ilişkin yurtiçi satış
  hâsılatı ise 2012 yılı için 100 birim olarak kabul edildiğinde, anılan
  değerin 2013 yılında 107 birime yükseldiği, 2014 yılında ise 94 birime
  gerilediği görülmektedir. c) İhracat; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
  2012 yılı için 100 birim olarak kabul edilen ihracat miktar endeksi, 2013
  yılında 108 birime, 2014 yılında ise 712 birime yükselmiştir. 2) Aynı döneme ilişkin yurtdışı satış
  hâsılatı ise 2012 yılı için 100 birim olarak kabul edildiğinde, anılan
  değerin 2013 yılında 46 birim, 2014 yılında ise 528 birim olarak
  gerçekleştiği görülmektedir. ç) Pazar payı; 1) Soruşturma konusu ürünün yurt içi
  tüketiminde 2013 yılında yaşanan düşüşe rağmen, tüketim 2014 yılında 2012
  yılına oranla artış göstermiştir. Yurtiçi tüketim 2012 yılı için 100 birim
  olarak alındığında, 2013 yılında bu rakamın 91 birime gerilediği, 2014 yılında
  ise 111 birime yükseldiği görülmektedir. 2) Yerli üretim dalının pazar payı, 2014
  yılında 2012 yılına oranla gerileme göstermiştir. Yerli üretim dalının pazar
  payı 2012 yılı için 100 birim olarak alındığında, bu payın 2013 yılında 116
  birime yükseldiği, ancak 2014 yılında 88 birime gerilediği görülmektedir. d) Yurt içi fiyatlar; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
  ağırlıklı ortalama yurtiçi birim satış fiyatı endeksi, 2012 yılı için 100
  birim olarak kabul edildiğinde, endeksin 2013 yılında 101, 2014 yılında ise
  98 birim olarak gerçekleştiği görülmektedir. e) Maliyetler; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
  ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet endeksi 2012 yılı için 100 birim
  olarak kabul edildiğinde, 2013 ve 2014 yıllarında birim ticari maliyetin yükseldiği
  ve endeksin sırasıyla 112 ve 106 birim olarak gerçekleştiği görülmektedir. f) Stoklar; 1) Yerli üretim dalı tarafından stoklu
  çalışılmadığı, bir yılın Kasım ayından itibaren üretimi yapılan ürünlerin,
  bir sonraki yılın satışları için hazır edilerek bekletildiği, bu ürünlerin
  izleyen yılın Ocak ayından itibaren ve yeni fiyatlarla satışa sunulduğu,
  ancak bunların stok olarak değerlendirilmediği görülmüştür. g) İstihdam; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründeki
  çalışan toplam işçi sayısı endeksi 2012 yılı için 100 birim olarak kabul
  edildiğinde, endeksin 2013 yılında 115, 2014 yılında ise 120 birime
  yükseldiği görülmektedir. ğ) Verimlilik; 1) Yerli üretim dalının ilgili ürün
  üretiminde çalışan işçi başına verimlilik endeksi 2012 yılı için 100 birim olarak
  kabul edildiğinde, bu endeksin 2013 yılında 92, 2014 yılında ise 82 birim
  olarak gerçekleştiği görülmektedir. h) Kârlılık; 1) Yerli üretim dalının ilgili üründe
  ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate alınarak
  hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2012 yılında 100 birim olarak
  kabul edildiğinde, endeksin 2013 yılında 16 birime gerilediği, 2014 yılında
  ise 32 birime yükseldiği görülmektedir. ı) Nakit akışı; 1) Yerli üretim dalının ilgili ürün
  satışları ile yarattığı nakit akışı endeksi 2012 yılı için 100 birim olarak
  kabul edildiğinde, endeksin 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 26 ve 33 birim
  olarak gerçekleştiği görülmektedir. i) Büyüme; 1) Yerli üreticinin bütün faaliyetleri
  ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü reel olarak 2012 yılında 100 iken, takip
  eden iki yılda sırasıyla 89 ve 80 birim olarak gerçekleşmiştir. j) Sermaye artışı; 1) Yerli üretim dalının sermaye artırma
  yeteneğini görebilmek amacıyla bütün faaliyetlerinde kullanılan öz
  sermayesinin gelişimi incelenmiştir. Buna göre, 2012 yılında 100 birim olan
  öz sermaye endeksi, 2013 yılında 97, 2014 yılında ise 91 birime gerilemiştir. k) Yatırımlardaki artış; 1) Yerli üretim dalının 2012-2014
  yılları içerisinde tespit edilen tevsi ya da yenileme yatırımı bulunmamaktadır. Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi MADDE 20 – (1) Yerli üretim
  dalının ekonomik göstergeleri bir bütün olarak incelendiğinde,
  mevcut dampinge karşı kesin önlem ve soruşturma konusu ürünün
  ithalatında meydana gelen gerilemeye bağlı olarak, 2013 yılında üretim ve
  yurtiçi satışlarda 2012 yılına oranla olumlu bir seyir izlendiği görülmüştür.
  Diğer taraftan, 2014 yılında soruşturma konusu ülke menşeli ithalatta yaşanan
  artışın da etkisiyle bu olumlu seyrin sürdürülemediği tespit edilmiştir. (2) Yapılan değerlendirmede, 2012 yılı
  verileri 2014 yılı verileri ile kıyaslandığında, yurtiçi tüketimde görülen
  artışa rağmen, yerli üretim dalının üretim ve yurtiçi satışlarının
  gerilediği, sınai ve ticari maliyetin artış gösterdiği, toplam kârlılıkta
  ve yurtiçi satışlarda kârlılığın azaldığı, yurtdışı satışlarda kârlılığın ise
  negatif olarak gerçekleştiği, verimliliğin azaldığı ve faaliyet giderlerinin
  artış gösterdiği tespit edilmiştir. (3) Yerli üretim dalının faaliyet
  giderleri ve finansman giderlerinin 2012-2014 yılları arasında artış
  gösterdiği görülmektedir. (4) Bu kapsamda, 2012 yılı yerli üretim
  dalı ekonomik göstergeleri 2014 yılı göstergeleri ile kıyasladığında, hali
  hazırda yürürlükte olan dampinge karşı kesin önlemin, yerli üretim
  dalı ekonomik göstergelerinde daha olumsuz bir seyrin ortaya çıkmasının
  engellenmesinde önemli bir etkisi olduğu, mevcut önlemin yürürlükten kalkması
  halinde olumsuz seyrin artarak devam edeceği değerlendirilmektedir. BEŞİNCİ BÖLÜM Belirlemelerin Değerlendirilmesi Dampingin devamı ihtimaline ilişkin
  belirlemeler MADDE 21 – (1) Hali hazırda bebek
  arabası ve bunların şasilerine yönelik olarak yürürlükte
  bulunan dampinge karşı önlemin seviyesi ve bebek arabalarına yönelik
  referans fiyat uygulaması dikkate alındığında, dampinge karşı önlemin
  yürürlükten kalkması durumunda ÇHC menşeli önlem konusu ithalatın artış
  göstereceği ve bu durumun yerli üretim dalı üzerinde olumsuz etkilerinin
  artarak devam edeceği değerlendirilmektedir. (2) Buna ek
  olarak, ÇHC’nin gerek dünya bebek arabası üretimi ve ihracatındaki
  konumu gerek Türkiye’ye gerçekleştirdiği ihracat miktarı ve ihracatın birim
  fiyatları dikkate alındığında mevcut dampinge karşı önlemin
  yürürlükten kaldırılması durumunda önlem konusu ithalatın artış göstereceği
  ve bu durumun yerli üretim dalı üzerinde olumsuz etkilerinin artarak devam
  edeceği değerlendirilmektedir. (3) Yukarıda sıralanan hususlar ve bu
  Tebliğin 11 inci maddesindeki değerlendirme çerçevesinde mevcut önlemin
  yürürlükten kaldırılması halinde dampinge konu olan soruşturma
  konusu ithalatın devamlılık arz edeceği düşünülmektedir. Zararın yeniden meydana gelebilme
  ihtimaline ilişkin belirlemeler MADDE 22 – (1) 2014 yılında
  soruşturma konusu ürünlerden bebek arabalarının miktar bazında tüm ülkelerden
  toplam ithalatı 2012 yılına göre %17 oranında artış göstermiştir. Soruşturma
  konusu ithalat miktarı ise mevcut damping önlemi ve referans
  uygulamasına karşın %18 oranında artış göstermiştir. Diğer ülkeler menşeli
  ithalat için ise artış oranı  %10’dur. Soruşturma konusu bir diğer
  ürün olan bebek arabalarının şasilerinin sınıflandırıldığı, aksam ve parçaların
  tüm ülkelerden ve ÇHC’den ithalatı ise 2014 yılında 2012 yılına oranla
  %90 oranında, diğer ülkelerden ise %96 oranında artış göstermiştir. (2) 2012-2014 yılları arasında soruşturma
  konusu bebek arabalarının Türkiye tüketimi 100 birimden 111 birime yükselmiş,
  tüketimde yaşanan artışa rağmen yerli üretim dalının 2012 yılı için 100 birim
  olarak kabul edilen pazar payı 2014 yılında 88 birime gerilemiştir. (3) Yerli üretim dalının ekonomik
  göstergeleri bir bütün olarak incelendiğinde, mevcut dampinge karşı
  kesin önlem ve soruşturma konusu ürünün ithalatında meydana gelen gerilemeye
  bağlı olarak, 2013 yılında üretim ve yurtiçi satışlarda 2012 yılına oranla
  olumlu bir seyir izlendiği görülmekle birlikte, 2014 yılında soruşturma
  konusu ülke menşeli ithalatta yaşanan artışın da etkisiyle bu olumlu seyrin
  sürdürülemediği tespit edilmiştir. 2014 yılında yurtiçi tüketimde görülen
  artışa rağmen, 2012 yılına oranla yerli üretim dalının üretim ve yurtiçi
  satışlarının gerilediği, sınai ve ticari maliyetinin artış
  gösterdiği, toplam kârlılıkta ve yurtiçi satışlarda kârlılığın azaldığı,
  yurtdışı satışlarda kârlılığın ise negatif olarak gerçekleştiği, verimliliğin
  azaldığı ve faaliyet giderlerinin artış gösterdiği tespit edilmiştir. Firma
  geneli ekonomik göstergeler incelendiğinde ise, faaliyet giderleri ve
  finansman giderlerinin 2012-2014 yılları arasında artış gösterdiği
  görülmektedir. (4) Bu kapsamda, soruşturma konusu
  ithalatın miktar temelindeki artışına paralel olarak, yerli üretim dalının
  ekonomik göstergelerinde yaşanan olumsuz seyir dikkate
  alındığında, halihazırda yürürlükte olan dampinge karşı kesin
  önlemin, yerli üretim dalı ekonomik göstergelerinde daha olumsuz bir seyrin
  ortaya çıkmasının engellenmesinde önemli bir etkisi olduğu, mevcut önlemin
  yürürlükten kalkması halinde olumsuz seyrin artarak devam edeceği
  değerlendirilmektedir. (5) Mevcut duruma etki edebilecek “diğer
  etkenler” incelendiğinde, benzer üründe yerli üreticiler arasındaki yurtiçi
  rekabet şartlarının, benzer ürünün imalat ve/veya tüketiminde ortaya
  çıkabilecek olası farklılıkların ve diğer ikincil
  etkenlerin, dampingin devamı veya yeniden tekrarlanma ihtimaline
  ilişkin tespitler ile yerli üretim dalı üzerindeki zarara veya bu zararın
  yeniden tekrarlanma ihtimaline ilişkin saptamalara yönelik nedensellik bağını
  bütünüyle ortadan kaldıracak veya önemsiz hale getirecek nitelikte ve güçte
  olmadığı değerlendirilmiştir. Diğer ülkelerden ithalat MADDE 23 – (1) 2012-2014
  yılları arasında diğer ülkelerden gerçekleşen bebek arabası ithalat miktarı
  ve toplam pazar payının artış gösterdiği görülmektedir. (2) Son değerlendirmede, soruşturma
  konusu ülkeler haricinde diğer ihracatçı ülkelerden gerçekleşen ithalatın
  miktar ve birim fiyatlarının illiyet bağını ortadan bütünüyle ortadan
  kaldıracak veya önemsiz hale getirecek güçte ve nitelikte olmadığı tespit
  edilmiştir.  ALTINCI BÖLÜM Karar ve Uygulama Karar MADDE 24 – (1) Soruşturma
  neticesinde, yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin yürürlükten
  kaldırılması halinde dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden
  meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden, İthalatta
  Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/14) vasıtasıyla yürürlüğe konulan dampinge karşı kesin
  önlemin, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu kararı ve Ekonomi
  Bakanının onayıyla aşağıdaki tabloda gösterilen meri şekliyle önlem miktarı
  değiştirilmeden uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir. 
 Uygulama MADDE 25 – (1) Gümrük idareleri,
  Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyonu numarası, tanımı, menşe
  ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
  ithalatında karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı kesin önlemi tahsil
  ederler. YEDİNCİ BÖLÜM Son Hükümler Yürürlük MADDE 26 – (1) Bu Tebliğ yayımı
  tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ
  hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.   19 Temmuz 2016
  SALI Resmî Gazete Sayı : 29775 |