Dış Ticaret Müsteşarlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2010/14)
BİRİNCİ KISIM
Genel Bilgi ve İşlemler
Mevcut
önlem ve soruşturma
MADDE 1 – (1) 01/08/2004 tarihli ve
25540 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin 2004/15 sayılı Tebliğ (2004/15 sayılı Tebliğ)
kapsamında Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli8715.00.10.00.00 ve
8715.00.90.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu (GTİP) altında kayıtlı
“bebek arabaları ile şasileri”ne yönelik dampinge karşı kesin önlem
yürürlüğe konulmuştur.
(2) ÇHC menşeli bahse konu bebek
arabalarına yönelik meri önlemin yürürlük süresinin bitiminden önce,
18/12/2008 tarihli ve 27084 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39 sayılı Tebliğ (2008/39 sayılı
Tebliğ) ile yerli üretim dalının önleme konu ürün ve ülke kapsamında bir
nihai gözden geçirme soruşturması açılması talebinde bulunabileceği ilan
edilmiştir.
(3) Dampinge karşı önlemin sona
ermesinin damping ve zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol
açacağı iddiasıyla 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’leri altında
yer alan bebek arabaları ile bunların şasilerine yönelik olarak yerli
üreticiler Rota Çocuk Gereçleri San. ve Tic. A.Ş. (Rota) ile Derya Bebe
Çocuk Gereçleri İml. Paz. San. Tic. Ltd. Şti. (Derya) tarafından yapılan ve
Ünal Çocuk Ger. İnş. San. Tic. Ltd. Şti. ile Ümit Bisiklet San. ve Tic.
Ltd. Şti. tarafından desteklenen başvuru çerçevesinde, 25/07/2009
tarihli ve 27299 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/24 sayılı Tebliğ (2009/24 sayılı Tebliğ)
ile başlatılan nihai gözden geçirme soruşturması, Dış Ticaret Müsteşarlığı
(Müsteşarlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından
yürütülerek tamamlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ; 4412 sayılı Kanun’la değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun), 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri
çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını
içermektedir.
Yerli
üretim dalının temsil niteliği
MADDE 3 – (1) Yönetmeliğin 20 nci
maddesi uyarınca şikayet, yerli üretim dalı adına yapılmış ve bu bağlamda
şikayetçi üreticilerin yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz oldukları
anlaşılmıştır.
İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve bilgilerin
değerlendirilmesi
MADDE 4 – (1) Soruşturma
açılmasını müteakip, söz konusu ürünün yerli üreticilerine, Müsteşarlıkça
tespit edilen ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik ürünün bilinen
ihracatçılarına ve diğer bütün ihracatçıların da bilgilendirilmesi için ÇHC
Ankara Büyükelçiliğine ilgili soru formları, başvurunun gizli olmayan özeti
ve soruşturma açılış Tebliğine ulaşmalarını temin etmek için soruşturma
açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.
(2) Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dahil 37 gün
süre tanınmıştır. Tarafların süre uzatımı yönündeki makul talepleri
karşılanmıştır.
(3) Yerli üretim dalı,
soruşturma süresi boyunca Müsteşarlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve
gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir.
(4) İthalatçı soru
formunu doldurmaları için kendilerine soruşturma açılışına ilişkin
bildirimde bulunulan 40 ithalatçı firmanın 15’inden yanıt alınmıştır.
(5) Öte yandan
soruşturmaya tabi ülke olan ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan
soru formlarına yönelik herhangi bir yanıt alınmamıştır.
(6) Yönetmelik’in 25 inci
maddesi uyarınca, soruşturmaya ilişkin tespit ve bilgileri içeren Nihai
Bildirim ilgili tarafların bilgisine sunulmuştur. İki ithalatçı firmadan
öngörülen süre zarfında Nihai Bildirim’e yönelik görüş alınmıştır.
(7) Tarafların soruşturma
boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr
görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu Tebliğin
ilgili bölümlerinde değinilmiştir. Ayrıca, ilgili taraflardan alınan bilgi
ve belgelerin gizli olmayan nüshaları talep eden bütün ilgili tarafların
bilgisine sunulmuştur.
Yerinde
doğrulama soruşturması
MADDE 5 – (1) Yönetmelik’in 21 inci
maddesi çerçevesinde yerli üreticiler Rota firmasının İstanbul
Beylikdüzü’ndeki üretim ve idari tesisleri ile Derya firmasının İstanbul
İkitelli’deki idari ve İstanbul Silivri’deki üretim tesislerinde yerinde
doğrulama soruşturması yapılmıştır. Ayrıca ithalatçı firmalardan Denge İç
ve Dış Ticaret Pazarlama Ltd. Şti.’nin (Denge) İstanbul Beylikdüzü’ndeki
idari ofisinde adı geçen firmanın ithalatçı soru formuna verdiği cevapların
yerinde doğrulaması yapılmıştır.
Gözden geçirme dönemi
MADDE 6 – (1) Önlemin yürürlükten
kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek
üzere 01/01/2006–31/12/2008 tarihleri arası gözden geçirme dönemi olarak
alınmıştır. Bununla birlikte, ÇHC’nin dünya piyasasındaki konumu ve
fiyatlama eğilimine ilişkin olarak, mevcut olduğu ölçüde, 2003 sonrası
veriler de dikkate alınmıştır.
İKİNCİ
KISIM
Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer
Ürün
Soruşturma
konusu ürün ve benzer ürün
MADDE 7 – (1) Soruşturma konusu
ürün, ÇHC menşeli 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’lerinde yer
alan “bebek arabaları ile şasileri”dir.
(2) Önlem konusu bebek arabaları
(bebek puseti), doğum anından üç yaşına kadar çocuklar için kullanılan
motorsuz ve insan gücüyle hareket eden bir taşıma aletidir. Ayrıca bebek
arabalarının aksamından olan şasiler de cüzi bir işleme tabi tutularak
mamul ürün haline getirilebildiğinden önlem kapsamında bulunmaktadır.
(3) Yerli üretim dalı tarafından
imal edilen bebek arabaları ve ihmal edilebilir bir işçilik sonucunda mamul
ürün haline getirilen şasileri ile soruşturma konusu ülke menşeli bebek
arabalarının benzer ürün olduğu tespiti mevcut önleme esas soruşturmada
(esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise, fiziksel özellikler,
ürün çeşitliliği, kullanım alanları, tüketici algılaması ve dağıtım
kanalları bakımından yerli üretici tarafından üretilen ürün ile
soruşturmaya konu ülke menşeli ürün arasında “benzer ürün” tanımı açısından
ayrım yaratan herhangi bir farklılığın ortaya çıktığına ilişkin yeni bir
bilgiye ulaşılmamıştır. Bu itibarla, 2004/15 sayılı Tebliğ’de soruşturma
konusu ürün ve benzer ürüne yönelik tespitleri değiştirecek herhangi bir
bilgi mevcut olmadığından anılan belirlemeler geçerliliğini
sürdürmektedir.
(4) Soruşturma kapsamında
yapılan incelemelerde soruşturma konusu maddenin yukarıda belirtilen
GTİP’ler dışında bir sınıflandırma altında ithal edildiğine ilişkin
herhangi bir bulgu edinilmemiştir. Öte yandan, soruşturma konusu madde
haricinde bir maddenin mezkur GTİP’ler altında ithal edildiğine dair bir
itirazda da bulunulmamıştır.
(5) Soruşturma konusu eşya ile
ilgili açıklamalar genel içerikli olup uygulamaya esas olan GTİP ve
karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk
Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında
yapılacak değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel
getirmez.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Dampingin Varlığı ve Devamı
İddiası
Genel
açıklamalar
MADDE 8 – (1) Yönetmelik’in 35 inci
maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde dampingin devam edip
etmediği incelenmiş ve 2008 yılına ilişkin gösterge niteliğinde damping
marjı hesaplanmıştır. Bu kapsamda, Yönetmelik’in 7 nci maddesi uyarınca,
ÇHC’nin piyasa ekonomisi uygulamayan ülke olarak kabul edilmesi nedeniyle
piyasa ekonomisi şartlarının mevcut olduğu Türkiye emsal ülke olarak
alınmıştır.
Normal değer
MADDE 9 – (1) Normal değer
hesabında, Türkiye’de yerleşik bebek arabası üreticileri olan Rota ve Derya
firmalarından temin edilen ve yerinde doğrulanan direkt ilk madde ve
malzeme giderlerine direkt işçilik ve genel üretim giderleri eklenerek
birim puset başına düşen sınai maliyet bulunmuştur. Hesaplama yapılırken
iki firmanın ağırlıklı ortalama maliyetleri esas alınmıştır. Sınai maliyet
bulunduktan sonra satış, genel idari giderler ile finansman giderlerinde
gerekli ayarlamalar yapılmış ve bulunan değerler sınai maliyete
eklenmiştir. Bu şekilde birim ticari maliyete ulaşılmıştır. Elde edilen
birim ticari maliyete ise makul bir kar eklenerek fabrika çıkış aşamasında oluşan
fiyat bulunmuştur. Bulunan bu değer oluşturulmuş normal değer olarak kabul
edilmiştir.
İhraç fiyatı
MADDE 10 – (1) İhraç fiyatının
belirlenmesinde, işbirliğine gelen firma olmamasından dolayı eldeki veriler
kullanılarak önlem konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın birim fiyatına
ilişkin 2008 yılına ait TÜİK ithalat istatistikleri esas alınmıştır.
İstatistiklerden elde edilen CIF fiyattan, ithalatçı firmalardan gelen
yanıtlar esas alınarak hesaplanan navlun ve sigorta bedelleri düşülerek FOB
bazlı ihraç fiyatına ulaşılmıştır. Bulunan bu değer, fabrika çıkış
aşamasında kabul edilmiştir.
Fiyat karşılaştırması ve damping marjı
MADDE 11 – (1) Damping marjı
hesabında, ağırlıklı ortalama normal değer ile ağırlıklı ortalama ihraç
fiyatı aynı ticari aşamada, fabrika çıkış aşamasında, karşılaştırılmıştır.
Yapılan hesaplamalara göre, ÇHC menşeli bebek arabaları için bulunan
damping marjı adet başına 19 ABD Doları tutarındadır. Bulunan bu değer CIF
ihraç fiyatının %49,8’i düzeyindedir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Maddi Zararın Varlığı ve Devamı
İddiası
Genel
açıklamalar
MADDE 12 – (1) Yönetmelik’in 35 inci
maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde yerli üretim dalında
zarar durumu ve bu zararın devamına ilişkin incelemeler yapılmıştır.
İthalat verileri incelenirken, önlemin etkisini görebilmek amacıyla önlem
öncesi ve sonrası dönemi kapsayan 2003-2009 dönemi dikkate alınmıştır.
Maddenin
genel ithalatı
MADDE 13 – (1) Önlem konusu ürünün
2003-2009 döneminde Türkiye’ye genel ithalatı ve ÇHC’den yapılan ithalatının
incelenmesinde Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır.
Buna göre, 2003 yılında 323.837 adet olan bebek arabası ithalatı, 2004
yılında önlem alınmasının da etkisiyle %22,5 oranında azalarak 250.988
adete düşmüştür. 2005 yılında da düşüşünü sürdüren bebek arabası ithalatı
%19,2 oranında azalarak 202.698 adet olarak gerçekleşmiştir. 2006 yılında
ise bebek arabası ithalatının %69,7 gibi ciddi bir oranda artarak 344.060
adete çıktığı görülmektedir. 2007 yılında %15,7 oranında azalan bebek arabası
ithalatı, 2008 yılında %37,4’lük artışla 398.478 adete çıkmıştır. Bu iki
yıldaki azalış ve artışın en büyük nedeni önleme tabi ülke haricindeki
ithalatın azalış ve artışı olarak görülmektedir. 2009 yılında ise küresel
krizin de etkisiyle ithalat %26 oranında azalarak 294.852 adet olarak
gerçekleşmiştir.
(2) 2008 yılında yaklaşık
400.000 adet civarı gerçekleşen bebek arabası ithalatı önlem öncesi ilk yıl
olan 2003 yılındaki ithalatın %23 oranında üstünde gerçekleşmiştir. Bu da
ithalat açısından koşulların önlem öncesi koşullara dönmüş olduğunun önemli
bir göstergesidir.
(3) Bahse konu ürünün genel
ithalatına değer bazında bakıldığında ise, 2003 yılında 6.721.965 ABD
Doları olarak gerçekleşen ithalatın, 2004 yılında 9.028.464 ABD Doları’na
çıktığı, 2005 yılında düşüşe geçerek 7.294.306 ABD Doları’na gerilediği,
2006 yılında ise neredeyse iki katına çıkarak 13.475.207 ABD Doları
seviyesine geldiği, 2007 yılında tekrar azalarak 12.751.390 ABD Doları
olarak gerçekleştiği görülmektedir. 2008 yılında ise söz konusu ithalatın
değer olarak ciddi bir artışla 19.050.758 ABD Doları’na çıktığı; 2009
yılında ise hem daralan talep hem de düşen fiyatlar neticesinde 13.021.724
ABD Doları olarak gerçekleştiği müşahede edilmektedir.
Maddenin
soruşturma konusu ülkeden ithalatı
MADDE 14 – (1) Soruşturmaya konu
ülkeden gerçekleşen ithalatın miktar olarak genel ithalat içindeki payı,
önlemin yürürlüğe girmesinden önceki yıl olan 2003 yılında %89,35
seviyesindeyken 2004 yılında %58,18 seviyelerine düşmüştür. Ancak bu düşüş
uzun sürmemiş ve ÇHC menşeli ithalatın payı 2005 ve 2006 yıllarında %64
seviyelerinde gerçekleşmiştir. 2007 yılında ciddi bir artışla %77,43 olan
soruşturma konusu ülke ithalatının payı 2008 yılında tekrar düşüşe geçerek
%69 seviyesine gerilemiştir. 2009 yılında ise düşen genel ithalatın içinde
payını artıran ÇHC menşeli ürünlerin ithalatı genel ithalatın %81,6’sı
düzeyine gelmiştir. Bu çerçevede önleme tabi ülke menşeli ithalatın genel
ithalat içindeki payının önlem alındıktan sonraki ilk yıl içinde kayda
değer oranda düştüğü fakat son yıllarda söz konusu payın tekrar eski
seviyelerine geldiği anlaşılmaktadır. Dolayısıyla mevcut önlemin ilk birkaç
yıl etkili olduğu fakat daha sonra yükselen birim fiyatlarla beraber
etkisinin azaldığı ve önleme tabi ülke menşeli ithalatın genel ithalat
içindeki payının ciddi oranda yükseldiği görülmektedir.
(2) 2003–2009 döneminde ÇHC’den
gerçekleşen bebek arabası ithalatına miktar olarak bakıldığında 2003
yılında 289.363 adet olan ithalatın 2004 yılında bir önceki yıla göre %49,5
oranında bir düşüşle 146.035 adete, 2005 yılında ise %10,6 düşüşle 130.628
adete gerilediği görülmektedir. 2006 yılına bakıldığında ise %69,2’lik
ciddi bir artış oranıyla 220.994 adete çıkan ÇHC menşeli bebek arabası
ithalatının 2007 yılında genel ithalatın düşmesine rağmen %1,6 oranında
olsa da artarak 224.550 adete ulaştığı görülmektedir. 2008 yılında da
artışını devam ettiren ÇHC menşeli bebek arabası ithalatı %22,5 oranında
artarak 275.014 adete yükselmiştir. 2009 yılında ise küresel talep
daralması sonucu düşen genel ithalattan daha düşük bir oranda düşen ÇHC
menşeli bebek arabası ithalatı 240.734 adet olarak gerçekleşmiştir.
(3) ÇHC menşeli ithalata değer
olarak bakıldığında ise fiyatların yükselmesinden dolayı 2003 yılında
miktar olarak 2009 yılından daha fazla olan ithalatın değer olarak daha
düşük olduğu görülmektedir. Zira 2003 yılında 5.088.889 ABD Doları
seviyesinde olan ithalatın değeri 2009 yılında 11.056.344 ABD Doları
seviyesine çıkmıştır.
Önlem
konusu ürün ithalatının tüketime göre değişimi
MADDE 15 – (1) Soruşturma
konusu ürünün Türkiye toplam tüketimi, 2006-2008 dönemi için şikâyetçi
yerli üreticilerden temin edilen yurt içi satış miktarları ile ilgili
yıllara ait ithalat miktarının toplanması suretiyle bulunmuştur. Şikayetçi
yerli üreticilerin yerli üretim dalındaki payına ilişkin belirttiği oran
esas alınarak yerli üretimin toplam yurtiçi satışları tahmin edilmiştir.
Gösterge niteliğinde bulunan yerli üretimin satış miktarlarına toplam
ithalat miktarı eklenerek Türkiye toplam tüketimi bulunmuştur. Bu
çerçevede, 2006 yılında 100 olan tüketim endeksinin 2007 yılında 94’e
düştüğü ancak 2008 yılında ciddi bir artış kaydederek 115 olduğu tespit
edilmiştir.
(2) ÇHC’nin, bahse konu bebek
arabaları için Türkiye pazarından aldığı pay incelendiğinde, 2006 yılında
endeks değeri 100 olan pazar payının, 2007 yılında 107,8’e, 2008 yılında
108,1’e ulaştığı görülmektedir. Yerli üretim dalının ise 2006 yılındaki 100
olan pazar payı endeks değeri, 2007 yılında 135’e çıkmış ve 2008 yılında 98’e
düşmüştür. Görüldüğü üzere önleme tabi ülke olan ÇHC’nin pazar payı üç
yıllık dönemde artış kaydederken yerli üretim dalının pazar payı 2007
yılında artmasına rağmen 2008 yılında 2006 yılındaki pazar payının dahi
altına düşmüştür.
Önlem
konusu ürün ithalatının fiyatlarının gelişimi
MADDE 16 – (1) Önlem konusu bebek
arabalarının Türkiye’ye genel ithalatının birim fiyatı, 2003 yılında 20,76
ABD Doları/Adet, 2004 yılında 35,97 ABD Doları/Adet, 2005 yılında 39,09 ABD
Doları/Adet, 2006 yılında 39,17 ABD Doları/Adet, 2007 yılında 43,97 ABD
Doları/Adet ve 2008 yılında 47,81 ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir.
2009 yılına bakıldığında ise istikrarlı bir şekilde artan birim fiyatların
tekrar düşerek 44,16 ABD Doları/Adet seviyesine gerilediği görülmektedir.
(2) ÇHC’den gerçekleştirilen
ithalatın birim fiyatının seyrine bakıldığında ise, 2003 yılında 17,59 ABD
Doları/Adet olan birim fiyatın önlemin alınmasıyla birlikte 2004 yılında
30,88 ABD Doları/Adet düzeyine çıktığı görülmektedir. 2005 yılında artış
devam etmiş ve birim fiyat, 37,49 ABD Doları/Adet seviyesinde
gerçekleşmiştir. 2006, 2007 ve 2008 yıllarında da birim fiyattaki artış
devam etmiş ve söz konusu fiyat 2008 yılı sonunda 53,95 ABD Doları/Adet
seviyesine kadar çıkmıştır. 2009 yılında ise daralan piyasa ile beraber
fiyatlar da düşmüş ve birim fiyat 45,93 ABD Doları/Adet olarak
gerçekleşmiştir.
(3) 2004-2009
döneminde ÇHC’nin birim ithalat fiyatlarının mevcut önlem öncesi dönemdeki
birim fiyatlardan daha yüksek olduğu dikkate alındığında ÇHC’den yapılan ithalatın
mevcut önlem yürürlüğe girdikten sonra birim fiyatı daha yüksek özel
mallara yöneldiği söylenebilir. Bu çerçevede, önlem sonrasında dampingli
ithalatın kompozisyonunda bir değişikliğin ortaya çıktığı ancak ÇHC için
Türkiye pazarının önemi dikkate alındığında önlemin kalkması halinde
dampingli ithalatın artmasına uygun bir pazar ortamının mevcut olduğu
değerlendirilmektedir.
(4) Diğer ülkelerden yapılan
ithalatın birim fiyatları 2003 yılında 47,37 ABD Doları/Adet, 2004 yılında
43,08 ABD Doları/Adet, 2005 yılında 42 ABD Doları/Adet, 2006 yılında 37,36
ABD Doları/Adet, 2007 yılında 33,38 ABD Doları/Adet ve 2008 yılında 34,13
ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir. Görüldüğü üzere 2003 yılından 2008
yılına kadar diğer ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın birim fiyatlarında
ciddi oranda düşüş gerçekleşmiştir. 2009 yılında diğer ülkelerden
gerçekleşen CIF ithalat birim fiyatına bakıldığında ise 36,32 ABD
Doları/Adet olduğu görülmektedir.
Fiyat
kırılması ve fiyat baskısı
MADDE 17 – (1) Önlemin yürürlükten
kalkması durumunda yerli üretim dalı fiyatları üzerinde oluşabilecek
muhtemel etkiyi görebilmek amacıyla 2006-2008 dönemi için fiyat kırılması
ve fiyat baskısı hesapları yapılmıştır.
(2) Fiyat kırılması hesabında,
öncelikle önlem konusu ürünün dampinge karşı önlem hariç Türkiye piyasasına
giriş fiyatları bulunmuştur. Piyasaya giriş fiyatını bulmak için TÜİK’ten
alınan ortalama CIF birim fiyatlara gümrük vergisi ve diğer masraflara
ilişkin giderler eklenmiş ve ithal ürünlerin yurt içi satış fiyatları bulunmuştur.
Bulunan bu fiyatlar ile yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatları
karşılaştırılarak fiyat kırılması hesabı yapılmıştır. Buna göre bebek
arabaları için hesaplanan fiyat kırılması oranları 2006, 2007 ve 2008
yılları için sırasıyla CIF değerin %-2’si, %-5’i ve %1’i olarak
bulunmuştur.
(3) Fiyat kırılmasının 2006 ve
2007 yılları için olmaması ve 2008 yılında oldukça düşük seyretmesi mezkur
ürünün yerli üreticilerinin düşük fiyatlı ithalattan dolayı ciddi bir fiyat
baskısı ile karşılaştıklarının göstergesi olabileceği düşüncesiyle söz
konusu yıllar için fiyat baskısı hesabı da yapılmıştır. Bu çerçevede,
yukarıda belirtilen şekilde bulunan ihraç fiyatları ile yerli üretim
dalının olması gereken satış fiyatlarını veren ve ticari maliyet artı makul
kâr yöntemi ile bulunan fiyatlar karşılaştırılmıştır. Buna göre, bebek
arabalarında 2006, 2007 ve 2008 yılları için dampinge karşı önlemin
yürürlükte olmaması durumunda dampingli ithalatın fiyatlarının, yerli
üretim dalının olması gereken yurt içi satış fiyatlarını sırasıyla CIF
değerin %32’si, %24’ü ve %49’u oranında baskı altında tuttuğu
hesaplanmıştır. Fiyat baskısı oranlarının yüksek olması, söz konusu dönemde
yerli üretim dalının artan maliyetlerini yurtiçi satış fiyatlarına olması
gerektiği ölçüde yansıtamadığının önemli bir göstergesidir.
Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri
MADDE 18 – (1) Önlem
konusu ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde,
yerli üretim dalını temsilen şikâyetçi yerli üreticiler Rota ve Derya
firmalarının verileri dikkate alınmıştır. İki firmanın verileri toplanarak
yerli üretim dalının tümüne ilişkin göstergeler bulunmuş ve bulunan bu
göstergeler endekslenerek reel hale getirilmiştir. Eğilimin sağlıklı bir
şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yılsonu
Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış değerler
esas alınmıştır. Söz konusu zarar incelemesi 2006–2008 dönemi için
yapılmıştır.
a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı
1) Yerli
üretim dalının önlem konusu bebek arabalarında 2006 yılında 100 olan üretim
miktar endeksi, 2007 yılında 121’e çıkmış, 2008 yılında ise 103 olarak
gerçekleşmiştir.
2) Yerli üretim dalının önlem
konusu bebek arabalarında kapasitesi endeks olarak 2006 yılında 100 iken
2007 yılında 111’e çıkmış, 2008 yılında ise yine 111 olarak kalmıştır.
Kapasite kullanım oranının endeks değerine bakıldığında ise, 2006 yılında
100 olan söz konusu değerin, 2007 yılında 109’a çıktığı, 2008 yılında ise
93’e düştüğü tespit edilmiştir.
b) Yurtiçi satışlar ve birim fiyatlar
1) Yerli
üretim dalının önlem konusu bebek arabalarında yurt içi satış miktar
endeksi 2006 yılında 100 olarak alındığında, söz konusu endeksin 2007’de
127’ye çıktığı, 2008’de ise 113’e düştüğü görülmektedir. Aynı dönem için
yurtiçi satış hâsılatı reel olarak incelendiğinde, 2006 yılında 100 olan
endeks değerinin, 2007’de 115’e çıktığı, 2008 yılında ise 108’e düştüğü
görülmektedir.
2)
Yurtiçi satışların adet başına düşen birim fiyatlarının reel endeks
değerlerine bakıldığında ise 2006 yılında 100 olarak kabul edilen endeksin
2007 yılında 90’a düştüğü, 2008 yılında ise 96’ya çıktığı tespit
edilmiştir.
c) İhracat
1)
İhracatın miktar endeksinin 2006 yılında 100 olduğu kabul edilirse, 2007’de
167’ye çıktığı, 2008 yılında ise 120’ye düştüğü görülmektedir. İhracatın
birim fiyatlarının endeksi ise 2006 yılında 100 iken 2007 yılında 113’e ve
2008 yılında 121’e çıkmıştır.
ç) Pazar
payı
1) Yerli
üretim dalının pazar payının endeks değeri 2006 yılında 100 olarak
alındığında, 2007 yılında 135 seviyesine çıkmış ve 2008 yılında ise 98’e
düşmüştür.
d) Stoklar
1) Yerli
üretim dalının önlem konusu bebek arabalarındaki dönem sonu stok verileri
incelendiğinde, 2006 yılında 100 olan stok miktarı endeksinin, 2007 yılında
143’e 2008 yılında ise 146’ya çıktığı görülmektedir.
e) İstihdam
1) Yerli
üretim dalının önlem konusu bebek arabalarında 2006 yılında 100 olan
çalışan direkt işçi sayısı endeksi, 2007’de 109’a, 2008’de ise 123’e
çıkmıştır.
f)
Ücretler
1) Yerli
üretim dalının önlem konusu bebek arabaları üretiminde çalışan işçilerinin
2006 yılında 100 olarak kabul edilen aylık giydirilmiş reel brüt ücret
endeksi, 2007 yılında 110, 2008 yılında ise 106 olarak gerçekleşmiştir.
g)
Verimlilik
1) Yerli
üretim dalında çalışan işçi başına üretimi yansıtan verimlilik endeksi 2006
yılında 100 iken, 2007 ve 2008’de sırasıyla 111 ve 83 olarak
gerçekleşmiştir.
h) Maliyetler
1) Yerli
üretim dalının önlem konusu bebek arabalarında ağırlıklı ortalama birim
ticari maliyet endeksi 2006 yılında 100 iken, 2007 yılında 88 ve 2008
yılında 105 olarak gerçekleşmiştir.
ı) Kârlılık
1) Yerli
üretim dalının önlem konusu üründe birim karlılığı 2006 yılında -100 iken,
2007 ve 2008 yıllarında sırasıyla -63 ve -143 olarak gerçekleşmiştir.
i) Nakit akışı
1) Yerli
üretim dalının önlem konusu bebek arabaları satışından elde ettiği nakit
akışı endeksi (kar+amortisman) 2006 yılında -100 iken, 2007 yılında -76 ve
2008’de -174 olarak gerçekleşmiştir.
j) Büyüme
1) Yerli
üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü 2006
yılında 100 iken, 2007 ve 2008 yıllarında sırasıyla 137 ve 151 olarak
gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalı bebek arabalarından kar edemezken aktif
büyüklüğünde artış yaşanmıştır. Bunun sebepleri arasında firmaların diğer
faaliyetlerinden elde ettiği karlar ve yaptıkları yenilikler sonucu
ürettikleri farklı ürünlerden elde ettikleri karların olduğu
düşünülmektedir. Nitekim yerli üretim dalı, esas önlemin alındığı zaman
sadece puset üretimi yaparken bugün bebek salıncağı, yürüteç ve bebek
bisikleti de üretebilir duruma gelmiştir.
k) Sermaye artışı
1) Yerli
üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, 2006 yılında 100 olan
öz sermaye endeksi, 2007 yılında 94’e düşmüş, 2008 yılında ise 126’ya
çıkmıştır.
l) Yatırımların geri dönüş oranı
1) Yerli
üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak yatırımların geri
dönüşünü yansıtan Kar/Öz kaynak oranı 2006 yılında %13 iken 2007 yılında
%16,4 ve 2008 yılında %4,3 olarak gerçekleşmiştir.
Ekonomik
göstergelerin değerlendirilmesi
MADDE 19 – (1) Yerli
üretim dalından temin edilen veriler ışığında yapılan incelemeler sonucunda
mevcut önlemin de etkisiyle 2006-2008 döneminde bebek arabaları üretiminin
ve iç piyasa satışlarının miktar bazında arttığı ve ürün istihdamında
önemli bir artış olduğu görülmektedir. Bunlara karşılık, verimlilik,
kapasite kullanım oranı ve stok göstergelerinde bozulmalar yaşandığı
müşahede edilmektedir. Ayrıca 2006-2008 döneminde yerli üretim dalının
Türkiye bebek arabaları pazarındaki payının hemen hemen aynı kaldığı da
tespit edilmiştir.
(2) Gözden geçirme döneminde
birim sınaî maliyet ve birim ticari maliyetlerde az da olsa bir artış
yaşanmasına rağmen yurtiçi birim satış fiyatlarında reel düşüşler
görülmüştür. Bu da yine iç piyasada yerli üretim dalının maliyetlerindeki
reel artışları satış fiyatlarına yansıtamadığının bir göstergesidir. Ürün
karlılığında yaşanan bozulmaların temel sebebi de dampingli ithalattan
kaynaklanan fiyat baskısı olmaktadır.
(3) Öte yandan yerli üretim
dalının tüm faaliyetlerine ilişkin net satışlarında, özsermayesinde ve
aktif büyüklüğünde reel artışlar gerçekleşmiştir. Yaşanan bu artışlardaki
en büyük etkenler yerli üretim dalının orijinal önlem alındıktan sonra
yaptığı yeni yatırımlar sonucu genişlettiği ürün gamı ve ticari mal
satışlarıdır. Dampinge karşı önlem öncesi döneme ilişkin yerli üretim
dalının ekonomik göstergeleri ile önlem sonrası göstergeleri
karşılaştırıldığında ise, yerli üretim dalının önemli bir kapasite ve
istihdam artışı gerçekleştirdiği, bebek arabaları üretiminin karlılığı ve
nakit akışı haricinde tüm faaliyetlerine ilişkin birçok temel ekonomik
göstergenin olumlu gelişme gösterdiği açıkça görülmektedir.
BEŞİNCİ KISIM
Dampingin ve Zararın Devamı veya
Yeniden Oluşma İhtimali İddiası
Genel açıklamalar
MADDE 20 – (1) Yönetmelik’in
35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin
ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
olmadığı incelenmiştir.
(2)
Bu çerçevede, soruşturma konusu ürünün uluslararası piyasasındaki
gelişmeler, soruşturmaya konu ülkenin üretim kapasitesi, ihracat kabiliyeti
ve ihraç fiyatları, soruşturmaya konu ülke için Türkiye pazarının önemi,
talebi etkileyen unsurlar, esas soruşturmada tespit edilen damping marjı,
dampingli ithalatın muhtemel fiyatları gibi dampingin devamı veya yeniden
meydana gelmesi ihtimaline ilişkin hususlar irdelenmiştir.
Soruşturma konusu ürünün uluslararası
piyasasındaki gelişmeler
MADDE 21 – (1) Soruşturma konusu
ürünün küresel piyasasındaki gelişmeler ve soruşturma konusu ülkedeki
yerleşik kapasiteye ilişkin inceleme, Uluslararası Ticaret Merkezi
(International Trade Center-UTM) verileri kullanılarak yapılmış ve alt
paragraflarda bulunan sonuçlara ulaşılmıştır. Analizde, UTM’de yer
alan veriler en detaylı 6’lı bazda olduğu için, bebek arabaları ile aksam
ve parçalarını yansıtan 8715.00 GTP’e ait veriler kullanılmıştır.
(2) Değer bazında küresel bebek
arabası ile aksam ve parçalarının ihracatı 2004 yılında 1.015.745.000 ABD
Doları iken, 2005 yılında 1.161.929.000 ABD Doları, 2006 yılında
1.281.261.000 ABD Doları, 2007 yılında 1.533.761.000 ABD Doları ve 2008
yılında 1.889.212.000 ABD Doları seviyesine çıkmıştır. Değer bazında 2008
yılı itibariyle ÇHC %54,3 pazar payı ile en büyük ihracatçı konumundadır.
Pazar payı itibariyle ÇHC’yi takip eden ülkeler %9,4 ile İtalya, %6,9 ile
Hollanda ve %3,8’lik oranlarıyla Polonya ve Hong Kong’dur.
Önleme
tabi ülkedeki yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeli
MADDE 22 – (1) UTM verilerine göre
ÇHC’nin bebek arabası ile aksam ve parçalarında küresel ölçekte ana
tedarikçi olduğu görülmektedir. ÇHC’nin söz konusu ürün grubunda ihracatı
miktar bazında 2004 yılında 230.481 ton iken, 2005 yılında 241.372
ton, 2006 yılında 260.685 ton, 2007 yılında 272.772 ton ve 2008
yılında 295.618 ton olarak gerçekleşmiştir. Buna göre 2004–2008
döneminde ÇHC’nin küresel ölçekteki ihracatı miktar bazında istikrarlı bir
artış kaydetmiştir. 2005 yılında %4,7 olan ihracat artışı, 2006 yılında %8,
2007 yılında %4,6 ve 2008 yılında %8,3 olarak gerçekleşmiştir. Bu noktada
gözden geçirme döneminde ÇHC’nin ihracat kapasitesinde önemli bir artışın
gerçekleştiği anlaşılmaktadır.
(2) Değer bazında ÇHC’nin bebek
arabası ile aksam ve parçaları ihracatı 2004 yılında 463.239.000 ABD Doları
iken, 2005 yılında 565.739.000 ABD Doları, 2006 yılında 663.162.000 ABD
Doları, 2007 yılında 777.752.000 ABD Doları ve 2008 yılında 1.026.501.000
ABD Doları seviyesine ulaşmıştır. 2004–2008 döneminde ÇHC’nin söz konusu
ürün grubundaki ihracatı değer bazında %121,5 oranında artmıştır. Değer
bazında küresel ticarete bakıldığında ise ÇHC’nin pazar payının söz konusu
dönemde önemli oranda arttığı gözlenmektedir. Buna göre, 2004 yılında
küresel ihracat içinde ÇHC’nin payı değer bazında %45,6 iken, 2005 yılında
%48,7, 2006 yılında %51,8, 2007 yılında %50,7 ve 2008 yılında %54,3
seviyesine ulaşmıştır.
(3) Önleme konu
ülkenin ihracat stratejisinin en önemli unsurlarından biri düşük fiyatlı ve
göreceli olarak düşük standartlı ürünleri kişi başı milli geliri nispeten
daha düşük olan ülkelere ihraç etmektir. Önleme tabi üründe dünyanın ana
tedarikçisi olan bu ülke kaynaklı ithalat, talebin yüksek fiyat esnekliğini
kullanarak önlemin kalkması halinde yurt içi pazara daha da artan oranlarda
nüfuz edebilecektir. Türkiye pazarında da söz konusu ürünün fiyat
esnekliğinin katı olmasına neden olacak özel bir durum bulunmamaktadır. Bu
çerçevede, UTM verilerine göre ÇHC’nin ihracat birim fiyatları
incelendiğinde, 2004-2008 döneminde birim fiyatların artış kaydettiği
gözlemlenmektedir. Buna göre 2004 yılında 2,01 ABD Doları/Kg olan birim
fiyatın, 2005 yılında 2,34 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 2,54 ABD Doları/Kg,
2007 yılında 2,85 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 3,47 ABD Doları/Kg olarak
gerçekleştiği görülmektedir. UTM verilerine göre ÇHC’nin Türkiye’ye olan
ihraç birim fiyatlarına bakıldığında ise ÇHC’nin küresel ihraç birim
fiyatlarından çok daha düşük seviyelerde Türkiye’ye ihracat yaptığı
görülmektedir. Buna göre 2004 yılında 1,48 ABD Doları/Kg olan ihraç birim
fiyatı 2005-2008 döneminde sırasıyla 1,29 ABD Doları/Kg, 2,17 ABD
Doları/Kg, 2,47 ABD Doları/Kg ve 3,10 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir.
Görüldüğü üzere ÇHC’nin Türkiye’ye olan ihraç birim fiyatları dünyaya olan
ihraç fiyatlarından %50’ye varan oranlarda daha düşük olarak gerçekleşmiştir.
Önleme
tabi ülkenin belirli ülke pazarlarındaki durumu
MADDE 23 – (1) ÇHC’nin
bebek arabaları için en büyük ihraç pazarları olarak AB, ABD, Japonya ve
Rusya Federasyonu öne çıkmaktadır. UTM verilerine göre ÇHC’nin ABD’ye bebek
arabası ihracatı miktar bazında 2004-2008 döneminde sürekli artış
eğiliminde olmuştur. Bu kapsamda ihracat 2004 yılında 65.521 ton iken, 2005
yılında 67.421 ton, 2006 yılında 75.808 tona ulaşmıştır. 2007 yılında
81.468 ton olan ihracat, 2008 yılında ise bir miktar artarak 81.621 ton
seviyesinde gerçekleşmiştir.
(2) ÇHC’nin ABD’ye
ihracatının birim fiyatı 2004-2008 yılları arasında sırasıyla 1,91 ABD
Doları/Kg, 2,24 ABD Doları/Kg, 2,42 ABD Doları/Kg, 2,65 ABD Doları/Kg ve
3,27 ABD Doları/Kg olmuştur. UTM verilerine göre 2004-2008 döneminde
ÇHC’nin Türkiye’ye ihraç birim fiyatlarının ABD Doları/Kg bazında ABD’ye
ihraç birim fiyatlarından daha düşük olduğu görülmektedir. Madde 22 (3)’te
belirtilen ÇHC’nin Türkiye’ye olan ihraç fiyatları göz önüne alındığında,
2004-2008 döneminde ÇHC’nin Türkiye’ye en büyük ihraç pazarı olan ABD’den
sırasıyla %22,5, %42,4, %10,3, %6,7 ve %5,1 oranlarında daha düşük ortalama
birim fiyatlarla ihracat yaptığı anlaşılmaktadır.
(3) Öte yandan, ÇHC’nin AB27’ye
yaptığı bebek arabaları ihracatı AB’nin resmi istatistik kurumu olan
EUROSTAT’ın veri tabanında yer alan en ayrıntılı veriyi içerecek şekilde,
8715.00.10 GTP baz (8’li baz) alınarak incelenmiştir. 2004-2008 dönemi esas
alındığında AB’nin ÇHC’den bebek arabası ithalatının önemli derecede artmış
olduğu görülmektedir. 2004 yılında 51.443 ton olan bebek arabası ithalatı
artış kaydederek, 2005 yılında 60.845 ton, 2006 yılında 61.243 ton, 2007
yılında 70.369 ton ve 2008 yılında 70.532 ton değerine ulaşmıştır. ÇHC’nin
AB-27’nin toplam ithalatı içinde payı 2004, 2005 ve 2008 yıllarında %95,
2006 yılında %96 ve 2007 yılında %94 olarak gerçekleşmiştir. Değer olarak
ise AB 27’nin ÇHC’den ithalatı 2004 yılında 193.433.120 Euro iken, 2005
yılında 242.639.220 Euro, 2006 yılında 255.112.250 Euro, 2007 yılında
300.464.630 Euro ve 2008 yılında 324.121.680 Euro seviyelerinde
gerçekleşmiştir. Değer bazında ÇHC menşeli bebek arabaları ithalatının
AB’nin toplam bebek arabaları ithalatı içindeki payı 2004 yılında %93 iken
yıllar içerisinde az da olsa düşüş kaydetmiş fakat 2008 yılında tekrar
artarak yine %93 seviyesinde gerçekleşmiştir.
(4) AB27’nin ÇHC’den yaptığı
bebek arabası ithalatının birim fiyatları incelendiğinde, birim fiyatların
(8’li bazdaki veri) 2004 yılında 3,76 Euro/Kg, 2005 yılında 3,99 Euro/Kg,
2006 yılında 4,17 Euro/Kg, 2007 yılında 4,27 Euro/Kg ve 2008 yılında 4,60
Euro/Kg değerlerini aldığı görülmektedir.
(5) Bütün bu veriler birlikte
değerlendirildiğinde, ÇHC’nin küresel piyasanın tartışmasız en büyük
oyuncusu ve en büyük ihracatçısı durumunda olduğu, küresel
pazarlara ve özellikle önemli pazarlar olan ABD ve AB27’ye ihracatını
düzenli olarak arttırdığı görülmektedir. Öte yandan küresel krizin
getirdiği kısmi talep daralmasına paralel olarak son dönemde ÇHC’nin kayda
değer bir atıl kapasitesinin oluştuğu, önlemin kalkması halinde atıl
kapasitesini de kullanarak Türkiye’ye yönelik ihracatını kolayca
artırabileceği değerlendirilmektedir.
Türkiye
pazarının önemi
MADDE
24 – (1) Önleme konu ülke için Türkiye, büyüyen ekonomisi ve
artan nüfusu bakımından bebek arabaları sektörü için önemli bir pazar
mahiyetindedir. Zira TÜİK rakamlarına göre, Türkiye’de 2004 yılında
1.213.545 bebek dünyaya gelmişken bu rakam 2008 yılında 1.262.333’e
yükselmiştir. Ayrıca daha önce tüketici algılaması bakımından lüks mal
sınıfına giren pusetler, özellikle 2000’li yıllarda hem düşen fiyatlar hem
de artan tüketici bilinci nedeniyle önemli bir ihtiyaç olarak görülmeye
başlamıştır. Türkiye’deki tahmini üretim ve ithalat rakamları göz önüne
alındığında, yıllık bebek arabası tüketimi 400.000 ila 500.000 adet
civarındadır. Bu bağlamda, Türkiye’de bebek arabaları talebinin yüksek
olduğu ve önümüzdeki yıllarda artış göstereceği değerlendirilmektedir. Bu
yüzden Türkiye pazarı, bebek arabası ihracatçıları açısından önemini yıldan
yıla artırmaktadır. Dolayısıyla dünya bebek arabası piyasasının en büyük
ihracatçısı olan ÇHC için de Türkiye önemli
bir pazar konumunda yer almaktadır.
(2) Türkiye’deki çok
sayıda ithalatçı uzun yıllardır ÇHC’den bebek arabası ithalatı yapmaktadır.
Türkiye’de yerleşik ithalatçılar ile ÇHC’den çok sayıda üretici/ihracatçı
firma gerek ÇHC’deki ve Türkiye’deki, gerekse de başka ülkelerdeki
fuarlarda sık sık karşı karşıya gelmekte, özel ziyaretler yapmakta,
karşılıklı bilgi alışverişinde bulunmaktadırlar. Dolayısıyla, ÇHC
üreticileri/ihracatçıları Türkiye pazarı, rekabet şartları, dağıtım ve
pazarlama kanalları, ürünler ve fiyat seviyeleri hakkında iyi derecede
bilgiye sahip olduklarından pazara nüfuz etme sorunu yaşamamaktadırlar.
Önlemin kalkması durumunda ÇHC’nin, Türkiye’ye olan ihracatını kolaylıkla
artırabileceği değerlendirilmektedir.
Talebi
etkileyen unsurlar
MADDE 25 – (1) Soruşturma konusu
ürünün ithalatçısı konumunda bulunan firmalar tarafından soru formlarına
verilen yanıtlardan bebek arabalarının iki farklı türde talebinin olduğu
anlaşılmaktadır. Birinci tür talep, yüksek gelir gurubunda yer alan
tüketiciler tarafından dünya çapında markalaşmış bebek arabası
üreticilerinin yüksek standartlı ve dolayısıyla yüksek fiyatlı olan
ürünlerinin talep edilmesiyle oluşmaktadır. Bu kapsamda yerli üreticinin
fiyat bazında rekabet edememe konusunda her hangi bir şikayeti
bulunmamaktadır. Zira bu tarz ürünler ÇHC’de üretilseler bile yüksek
fiyatlardan ülkeye giriş yapmaktadırlar. Bu tip ürünlerde talebi en çok
etkileyen unsur malzeme kalitesi, güvenlik ve konfor olmaktadır.
(2) İkinci tür talep ise, orta
ve düşük gelir gurubunda yer alan tüketicilerin daha düşük standartlı ama
daha ekonomik ürünleri talep etmesiyle oluşmaktadır. Bu noktada, yerli
üretici fiyat bazlı rekabet açısından oldukça zorlandığını dile
getirmektedir. ÇHC menşeli ithalatın da büyük bölümü bu tarz ürünlerden
oluşmaktadır. Bu tarz ürünlerde talebi etkileyen en önemli unsur kalite
yerine fiyat olmaktadır.
Esas
soruşturmada tespit edilen damping marjı
MADDE
26 – (1) Mevcut dampinge karşı önlemin hukuki ve idari
altyapısını teşkil eden orijinal damping soruşturması esnasında tespit
edilen damping marjı, soruşturma konusu ülkede yerleşik
üretici/ihracatçıların önlemin yürürlükten kalkması halinde muhtemel
davranışlarını yansıtacak önemli bir gösterge niteliği taşıdığından dikkate alınmıştır. Esas soruşturmada bebek arabaları için damping marjı, CIF bedelin %55’i
düzeyinde hesaplanmıştır.
Üçüncü
ülkelerden ithalat ve diğer hususlar
MADDE 27 – (1) Soruşturma konusu
üründe ÇHC haricindeki ülkelerden yapılan ithalatın, genel ithalat içindeki
payının önlemin yürürlüğe girdiği 2004 yılında %41,82 iken, 2005 yılında
%35,56, 2006 yılında %35,77 seviyesine ulaştığı, 2007 yılında %22,57’ye
düşmesine rağmen, 2008 yılında tekrar artarak %30,98’e çıktığı
görülmektedir. Bununla birlikte, üçüncü ülkelerden gerçekleşen ithalatın
soruşturma konusu önlemin yürürlükten kaldırılması halinde dampingin ve
zararın tekrar meydana gelebileceğine ilişkin işbu Tebliğdeki tespitleri
etkileyecek nitelikte olmadığı görülmektedir.
Değerlendirme
MADDE 28 – (1) Yukarıdaki bilgiler
çerçevesinde, önlemin kalkması halinde önlem konusu ülkenin muhtemel
davranışlarını yansıtması bakımından esas soruşturmada hesaplanan damping
marjının önemli düzeylerde olduğu, önlem konusu ülkenin genel ihraç
fiyatlarının dünya ticaretindeki ortalama fiyatların oldukça altında
seyretmeye devam ettiği, önleme tabi ülkenin söz konusu üründe dünyanın en
büyük ihracatçısı olduğu ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi
kapasitesinin bulunduğu, yılda 1 milyonun üzerinde gerçekleşen doğum
rakamıyla bebek ürünleri sektörüne ilişkin dinamik bir talebe sahip olan
Türkiye pazarının önümüzdeki dönemde ÇHC açısından önemini arttıracağı, önlemin
kalkması halinde fiyata duyarlı olan ürün tiplerinin kısmi küresel pazar
daralması yaşanan mevcut konjonktürde büyük miktarlarda ve kolaylıkla
Türkiye pazarına yönlendirilebileceğine ilişkin işaretlerin bulunduğu
değerlendirildiğinden yürürlükteki önlemin kalkması halinde dampingli
ithalatın devamı veya tekrarının muhtemel olduğu tespit edilmiştir.
ALTINCI KISIM
Sonuç
Karar
MADDE 29 – (1) Soruşturma
sonucunda, ÇHC menşeli bebek arabaları ithalatının dampingli olarak devam
ettiği, mevcut dampinge karşı önleme rağmen yerli üretim dalının
fiyatlarını baskı altında tuttuğu; bu nedenle mevcut dampinge karşı önlemin
devam eden damping ve fiyat baskısı nedeniyle yerli üretim dalında
dampingli ithalattan kaynaklanan zararı ortadan kaldırmak için yetersiz kaldığı
anlaşıldığından İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı
ve Bakan’ın onayı ile 2004/15 sayılı Tebliğ ile uygulanmakta olan dampinge
karşı önlemin arttırılarak, aşağıda gümrük tarife istatistik pozisyonu,
tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın Türkiye’ye ithalinde karşısında
gösterilen şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
GTİP
|
Eşya Tanımı
|
Menşe Ülke
|
Dampinge Karşı Önlem
|
8715.00.10.00.00
|
Bebek
arabaları
|
Çin
Halk Cumhuriyeti
|
12 ABD
Doları/Adet
|
8715.00.90.00.00
|
Yalnızca
bebek arabalarının şasileri
|
Çin
Halk Cumhuriyeti
|
8 ABD
Doları/Adet
|
Uygulama
MADDE 30 – (1) Gümrük idareleri,
Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve
menşe ülkesi belirtilen maddenin, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında,
karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı önlemi tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 31 – (1) Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 32 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.
23 Mayıs
2010 PAZAR
Resmî Gazete
Sayı : 27589
|