| Dış Ticaret Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2010/14)   BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler   Mevcut
    önlem ve soruşturma MADDE 1 – (1) 01/08/2004 tarihli ve
    25540 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
    Önlenmesine İlişkin 2004/15 sayılı Tebliğ (2004/15 sayılı Tebliğ)
    kapsamında Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli8715.00.10.00.00 ve
    8715.00.90.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu (GTİP) altında kayıtlı
    “bebek arabaları ile şasileri”ne yönelik dampinge karşı kesin önlem
    yürürlüğe konulmuştur. (2) ÇHC menşeli bahse konu bebek
    arabalarına yönelik meri önlemin yürürlük süresinin bitiminden önce,
    18/12/2008 tarihli ve 27084 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
    Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2008/39 sayılı Tebliğ (2008/39 sayılı
    Tebliğ) ile yerli üretim dalının önleme konu ürün ve ülke kapsamında bir
    nihai gözden geçirme soruşturması açılması talebinde bulunabileceği ilan
    edilmiştir. (3) Dampinge karşı önlemin sona
    ermesinin damping ve zararın devamına veya yeniden meydana gelmesine yol
    açacağı iddiasıyla 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’leri altında
    yer alan bebek arabaları ile bunların şasilerine yönelik olarak yerli
    üreticiler Rota Çocuk Gereçleri San. ve Tic. A.Ş. (Rota) ile Derya Bebe
    Çocuk Gereçleri İml. Paz. San. Tic. Ltd. Şti. (Derya) tarafından yapılan ve
    Ünal Çocuk Ger. İnş. San. Tic. Ltd. Şti. ile Ümit Bisiklet San. ve Tic.
    Ltd. Şti. tarafından desteklenen başvuru çerçevesinde, 25/07/2009
    tarihli ve 27299 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
    Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/24 sayılı Tebliğ (2009/24 sayılı Tebliğ)
    ile başlatılan nihai gözden geçirme soruşturması, Dış Ticaret Müsteşarlığı
    (Müsteşarlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından
    yürütülerek tamamlanmıştır.   Kapsam MADDE 2 – (1) Bu
    Tebliğ; 4412 sayılı Kanun’la değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
    Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun), 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
    İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999
    tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta
    Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri
    çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını
    içermektedir.   Yerli
    üretim dalının temsil niteliği MADDE 3 – (1) Yönetmeliğin 20 nci
    maddesi uyarınca şikayet, yerli üretim dalı adına yapılmış ve bu bağlamda
    şikayetçi üreticilerin yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz oldukları
    anlaşılmıştır.   İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve bilgilerin
    değerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruşturma
    açılmasını müteakip, söz konusu ürünün yerli üreticilerine, Müsteşarlıkça
    tespit edilen ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik ürünün bilinen
    ihracatçılarına ve diğer bütün ihracatçıların da bilgilendirilmesi için ÇHC
    Ankara Büyükelçiliğine ilgili soru formları, başvurunun gizli olmayan özeti
    ve soruşturma açılış Tebliğine ulaşmalarını temin etmek için soruşturma
    açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Tarafların soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dahil 37 gün
    süre tanınmıştır. Tarafların süre uzatımı yönündeki makul talepleri
    karşılanmıştır. (3) Yerli üretim dalı,
    soruşturma süresi boyunca Müsteşarlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve
    gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir. (4) İthalatçı soru
    formunu doldurmaları için kendilerine soruşturma açılışına ilişkin
    bildirimde bulunulan 40 ithalatçı firmanın 15’inden yanıt alınmıştır.  (5) Öte yandan
    soruşturmaya tabi ülke olan ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan
    soru formlarına yönelik herhangi bir yanıt alınmamıştır.  (6) Yönetmelik’in 25 inci
    maddesi uyarınca, soruşturmaya ilişkin tespit ve bilgileri içeren Nihai
    Bildirim ilgili tarafların bilgisine sunulmuştur. İki ithalatçı firmadan
    öngörülen süre zarfında Nihai Bildirim’e yönelik görüş alınmıştır. (7) Tarafların soruşturma
    boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr
    görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu Tebliğin
    ilgili bölümlerinde değinilmiştir. Ayrıca, ilgili taraflardan alınan bilgi
    ve belgelerin gizli olmayan nüshaları talep eden bütün ilgili tarafların
    bilgisine sunulmuştur.   Yerinde
    doğrulama soruşturması MADDE 5 – (1) Yönetmelik’in 21 inci
    maddesi çerçevesinde yerli üreticiler Rota firmasının İstanbul
    Beylikdüzü’ndeki üretim ve idari tesisleri ile Derya firmasının İstanbul
    İkitelli’deki idari ve İstanbul Silivri’deki üretim tesislerinde yerinde
    doğrulama soruşturması yapılmıştır. Ayrıca ithalatçı firmalardan Denge İç
    ve Dış Ticaret Pazarlama Ltd. Şti.’nin (Denge) İstanbul Beylikdüzü’ndeki
    idari ofisinde adı geçen firmanın ithalatçı soru formuna verdiği cevapların
    yerinde doğrulaması yapılmıştır.    Gözden geçirme dönemi MADDE 6 – (1) Önlemin yürürlükten
    kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden meydana
    gelmesinin muhtemel olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek
    üzere 01/01/2006–31/12/2008 tarihleri arası gözden geçirme dönemi olarak
    alınmıştır. Bununla birlikte, ÇHC’nin dünya piyasasındaki konumu ve
    fiyatlama eğilimine ilişkin olarak, mevcut olduğu ölçüde, 2003 sonrası
    veriler de dikkate alınmıştır.   İKİNCİ
    KISIM Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer
    Ürün   Soruşturma
    konusu ürün ve benzer ürün MADDE 7 – (1) Soruşturma konusu
    ürün, ÇHC menşeli 8715.00.10.00.00 ve 8715.00.90.00.00 GTİP’lerinde yer
    alan “bebek arabaları ile şasileri”dir. (2) Önlem konusu bebek arabaları
    (bebek puseti), doğum anından üç yaşına kadar çocuklar için kullanılan
    motorsuz ve insan gücüyle hareket eden bir taşıma aletidir. Ayrıca bebek
    arabalarının aksamından olan şasiler de cüzi bir işleme tabi tutularak
    mamul ürün haline getirilebildiğinden önlem kapsamında bulunmaktadır. (3) Yerli üretim dalı tarafından
    imal edilen bebek arabaları ve ihmal edilebilir bir işçilik sonucunda mamul
    ürün haline getirilen şasileri ile soruşturma konusu ülke menşeli bebek
    arabalarının benzer ürün olduğu tespiti mevcut önleme esas soruşturmada
    (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise, fiziksel özellikler,
    ürün çeşitliliği, kullanım alanları, tüketici algılaması ve dağıtım
    kanalları bakımından yerli üretici tarafından üretilen ürün ile
    soruşturmaya konu ülke menşeli ürün arasında “benzer ürün” tanımı açısından
    ayrım yaratan herhangi bir farklılığın ortaya çıktığına ilişkin yeni bir
    bilgiye ulaşılmamıştır. Bu itibarla, 2004/15 sayılı Tebliğ’de soruşturma
    konusu ürün ve benzer ürüne yönelik tespitleri değiştirecek herhangi bir
    bilgi mevcut olmadığından anılan belirlemeler geçerliliğini
    sürdürmektedir.  (4) Soruşturma kapsamında
    yapılan incelemelerde soruşturma konusu maddenin yukarıda belirtilen
    GTİP’ler dışında bir sınıflandırma altında ithal edildiğine ilişkin
    herhangi bir bulgu edinilmemiştir. Öte yandan, soruşturma konusu madde
    haricinde bir maddenin mezkur GTİP’ler altında ithal edildiğine dair bir
    itirazda da bulunulmamıştır. (5) Soruşturma konusu eşya ile
    ilgili açıklamalar genel içerikli olup uygulamaya esas olan GTİP ve
    karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk
    Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanımında
    yapılacak değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel
    getirmez.   ÜÇÜNCÜ KISIM Dampingin Varlığı ve Devamı
    İddiası   Genel
    açıklamalar MADDE 8 – (1) Yönetmelik’in 35 inci
    maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde dampingin devam edip
    etmediği incelenmiş ve 2008 yılına ilişkin gösterge niteliğinde damping
    marjı hesaplanmıştır. Bu kapsamda, Yönetmelik’in 7 nci maddesi uyarınca,
    ÇHC’nin piyasa ekonomisi uygulamayan ülke olarak kabul edilmesi nedeniyle
    piyasa ekonomisi şartlarının mevcut olduğu Türkiye emsal ülke olarak
    alınmıştır.   Normal değer MADDE 9 – (1) Normal değer
    hesabında, Türkiye’de yerleşik bebek arabası üreticileri olan Rota ve Derya
    firmalarından temin edilen ve yerinde doğrulanan direkt ilk madde ve
    malzeme giderlerine direkt işçilik ve genel üretim giderleri eklenerek
    birim puset başına düşen sınai maliyet bulunmuştur. Hesaplama yapılırken
    iki firmanın ağırlıklı ortalama maliyetleri esas alınmıştır. Sınai maliyet
    bulunduktan sonra satış, genel idari giderler ile finansman giderlerinde
    gerekli ayarlamalar yapılmış ve bulunan değerler sınai maliyete
    eklenmiştir. Bu şekilde birim ticari maliyete ulaşılmıştır. Elde edilen
    birim ticari maliyete ise makul bir kar eklenerek fabrika çıkış aşamasında oluşan
    fiyat bulunmuştur. Bulunan bu değer oluşturulmuş normal değer olarak kabul
    edilmiştir.   İhraç fiyatı MADDE 10 – (1) İhraç fiyatının
    belirlenmesinde, işbirliğine gelen firma olmamasından dolayı eldeki veriler
    kullanılarak önlem konusu ülkeden gerçekleştirilen ithalatın birim fiyatına
    ilişkin 2008 yılına ait TÜİK ithalat istatistikleri esas alınmıştır.
    İstatistiklerden elde edilen CIF fiyattan, ithalatçı firmalardan gelen
    yanıtlar esas alınarak hesaplanan navlun ve sigorta bedelleri düşülerek FOB
    bazlı ihraç fiyatına ulaşılmıştır. Bulunan bu değer, fabrika çıkış
    aşamasında kabul edilmiştir.   Fiyat karşılaştırması ve damping marjı MADDE 11 – (1) Damping marjı
    hesabında, ağırlıklı ortalama normal değer ile ağırlıklı ortalama ihraç
    fiyatı aynı ticari aşamada, fabrika çıkış aşamasında, karşılaştırılmıştır.
    Yapılan hesaplamalara göre, ÇHC menşeli bebek arabaları için bulunan
    damping marjı adet başına 19 ABD Doları tutarındadır. Bulunan bu değer CIF
    ihraç fiyatının %49,8’i düzeyindedir.   DÖRDÜNCÜ KISIM Maddi Zararın Varlığı ve Devamı
    İddiası   Genel
    açıklamalar MADDE 12 – (1) Yönetmelik’in 35 inci
    maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde yerli üretim dalında
    zarar durumu ve bu zararın devamına ilişkin incelemeler yapılmıştır.
    İthalat verileri incelenirken, önlemin etkisini görebilmek amacıyla önlem
    öncesi ve sonrası dönemi kapsayan 2003-2009 dönemi dikkate alınmıştır.   Maddenin
    genel ithalatı MADDE 13 – (1) Önlem konusu ürünün
    2003-2009 döneminde Türkiye’ye genel ithalatı ve ÇHC’den yapılan ithalatının
    incelenmesinde Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır.
    Buna göre, 2003 yılında 323.837 adet olan bebek arabası ithalatı, 2004
    yılında önlem alınmasının da etkisiyle %22,5 oranında azalarak 250.988
    adete düşmüştür. 2005 yılında da düşüşünü sürdüren bebek arabası ithalatı
    %19,2 oranında azalarak 202.698 adet olarak gerçekleşmiştir. 2006 yılında
    ise bebek arabası ithalatının %69,7 gibi ciddi bir oranda artarak 344.060
    adete çıktığı görülmektedir. 2007 yılında %15,7 oranında azalan bebek arabası
    ithalatı, 2008 yılında %37,4’lük artışla 398.478 adete çıkmıştır. Bu iki
    yıldaki azalış ve artışın en büyük nedeni önleme tabi ülke haricindeki
    ithalatın azalış ve artışı olarak görülmektedir. 2009 yılında ise küresel
    krizin de etkisiyle ithalat %26 oranında azalarak 294.852 adet olarak
    gerçekleşmiştir. (2) 2008 yılında yaklaşık
    400.000 adet civarı gerçekleşen bebek arabası ithalatı önlem öncesi ilk yıl
    olan 2003 yılındaki ithalatın %23 oranında üstünde gerçekleşmiştir. Bu da
    ithalat açısından koşulların önlem öncesi koşullara dönmüş olduğunun önemli
    bir göstergesidir. (3) Bahse konu ürünün genel
    ithalatına değer bazında bakıldığında ise, 2003 yılında 6.721.965 ABD
    Doları olarak gerçekleşen ithalatın, 2004 yılında 9.028.464 ABD Doları’na
    çıktığı, 2005 yılında düşüşe geçerek 7.294.306 ABD Doları’na gerilediği,
    2006 yılında ise neredeyse iki katına çıkarak 13.475.207 ABD Doları
    seviyesine geldiği, 2007 yılında tekrar azalarak 12.751.390 ABD Doları
    olarak gerçekleştiği görülmektedir. 2008 yılında ise söz konusu ithalatın
    değer olarak ciddi bir artışla 19.050.758 ABD Doları’na çıktığı; 2009
    yılında ise hem daralan talep hem de düşen fiyatlar neticesinde 13.021.724
    ABD Doları olarak gerçekleştiği müşahede edilmektedir.   Maddenin
    soruşturma konusu ülkeden ithalatı MADDE 14 – (1) Soruşturmaya konu
    ülkeden gerçekleşen ithalatın miktar olarak genel ithalat içindeki payı,
    önlemin yürürlüğe girmesinden önceki yıl olan 2003 yılında %89,35
    seviyesindeyken 2004 yılında %58,18 seviyelerine düşmüştür. Ancak bu düşüş
    uzun sürmemiş ve ÇHC menşeli ithalatın payı 2005 ve 2006 yıllarında %64
    seviyelerinde gerçekleşmiştir. 2007 yılında ciddi bir artışla %77,43 olan
    soruşturma konusu ülke ithalatının payı 2008 yılında tekrar düşüşe geçerek
    %69 seviyesine gerilemiştir. 2009 yılında ise düşen genel ithalatın içinde
    payını artıran ÇHC menşeli ürünlerin ithalatı genel ithalatın %81,6’sı
    düzeyine gelmiştir. Bu çerçevede önleme tabi ülke menşeli ithalatın genel
    ithalat içindeki payının önlem alındıktan sonraki ilk yıl içinde kayda
    değer oranda düştüğü fakat son yıllarda söz konusu payın tekrar eski
    seviyelerine geldiği anlaşılmaktadır. Dolayısıyla mevcut önlemin ilk birkaç
    yıl etkili olduğu fakat daha sonra yükselen birim fiyatlarla beraber
    etkisinin azaldığı ve önleme tabi ülke menşeli ithalatın genel ithalat
    içindeki payının ciddi oranda yükseldiği görülmektedir. (2) 2003–2009 döneminde ÇHC’den
    gerçekleşen bebek arabası ithalatına miktar olarak bakıldığında 2003
    yılında 289.363 adet olan ithalatın 2004 yılında bir önceki yıla göre %49,5
    oranında bir düşüşle 146.035 adete, 2005 yılında ise %10,6 düşüşle 130.628
    adete gerilediği görülmektedir. 2006 yılına bakıldığında ise %69,2’lik
    ciddi bir artış oranıyla 220.994 adete çıkan ÇHC menşeli bebek arabası
    ithalatının 2007 yılında genel ithalatın düşmesine rağmen %1,6 oranında
    olsa da artarak 224.550 adete ulaştığı görülmektedir. 2008 yılında da
    artışını devam ettiren ÇHC menşeli bebek arabası ithalatı %22,5 oranında
    artarak 275.014 adete yükselmiştir. 2009 yılında ise küresel talep
    daralması sonucu düşen genel ithalattan daha düşük bir oranda düşen ÇHC
    menşeli bebek arabası ithalatı 240.734 adet olarak gerçekleşmiştir. (3) ÇHC menşeli ithalata değer
    olarak bakıldığında ise fiyatların yükselmesinden dolayı 2003 yılında
    miktar olarak 2009 yılından daha fazla olan ithalatın değer olarak daha
    düşük olduğu görülmektedir. Zira 2003 yılında 5.088.889 ABD Doları
    seviyesinde olan ithalatın değeri 2009 yılında 11.056.344 ABD Doları
    seviyesine çıkmıştır.   Önlem
    konusu ürün ithalatının tüketime göre değişimi         MADDE 15 – (1) Soruşturma
    konusu ürünün Türkiye toplam tüketimi, 2006-2008 dönemi için şikâyetçi
    yerli üreticilerden temin edilen yurt içi satış miktarları ile ilgili
    yıllara ait ithalat miktarının toplanması suretiyle bulunmuştur. Şikayetçi
    yerli üreticilerin yerli üretim dalındaki payına ilişkin belirttiği oran
    esas alınarak yerli üretimin toplam yurtiçi satışları tahmin edilmiştir.
    Gösterge niteliğinde bulunan yerli üretimin satış miktarlarına toplam
    ithalat miktarı eklenerek Türkiye toplam tüketimi bulunmuştur. Bu
    çerçevede, 2006 yılında 100 olan tüketim endeksinin 2007 yılında 94’e
    düştüğü ancak 2008 yılında ciddi bir artış kaydederek 115 olduğu tespit
    edilmiştir. (2) ÇHC’nin, bahse konu bebek
    arabaları için Türkiye pazarından aldığı pay incelendiğinde, 2006 yılında
    endeks değeri 100 olan pazar payının, 2007 yılında 107,8’e, 2008 yılında
    108,1’e ulaştığı görülmektedir. Yerli üretim dalının ise 2006 yılındaki 100
    olan pazar payı endeks değeri, 2007 yılında 135’e çıkmış ve 2008 yılında 98’e
    düşmüştür. Görüldüğü üzere önleme tabi ülke olan ÇHC’nin pazar payı üç
    yıllık dönemde artış kaydederken yerli üretim dalının pazar payı 2007
    yılında artmasına rağmen 2008 yılında 2006 yılındaki pazar payının dahi
    altına düşmüştür.   Önlem
    konusu ürün ithalatının fiyatlarının gelişimi MADDE 16 – (1) Önlem konusu bebek
    arabalarının Türkiye’ye genel ithalatının birim fiyatı, 2003 yılında 20,76
    ABD Doları/Adet, 2004 yılında 35,97 ABD Doları/Adet, 2005 yılında 39,09 ABD
    Doları/Adet, 2006 yılında 39,17 ABD Doları/Adet, 2007 yılında 43,97 ABD
    Doları/Adet ve 2008 yılında 47,81 ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir.
    2009 yılına bakıldığında ise istikrarlı bir şekilde artan birim fiyatların
    tekrar düşerek 44,16 ABD Doları/Adet seviyesine gerilediği görülmektedir. (2) ÇHC’den gerçekleştirilen
    ithalatın birim fiyatının seyrine bakıldığında ise, 2003 yılında 17,59 ABD
    Doları/Adet olan birim fiyatın önlemin alınmasıyla birlikte 2004 yılında
    30,88 ABD Doları/Adet düzeyine çıktığı görülmektedir. 2005 yılında artış
    devam etmiş ve birim fiyat, 37,49 ABD Doları/Adet seviyesinde
    gerçekleşmiştir. 2006, 2007 ve 2008 yıllarında da birim fiyattaki artış
    devam etmiş ve söz konusu fiyat 2008 yılı sonunda 53,95 ABD Doları/Adet
    seviyesine kadar çıkmıştır. 2009 yılında ise daralan piyasa ile beraber
    fiyatlar da düşmüş ve birim fiyat 45,93 ABD Doları/Adet olarak
    gerçekleşmiştir. (3) 2004-2009
    döneminde ÇHC’nin birim ithalat fiyatlarının mevcut önlem öncesi dönemdeki
    birim fiyatlardan daha yüksek olduğu dikkate alındığında ÇHC’den yapılan ithalatın
    mevcut önlem yürürlüğe girdikten sonra birim fiyatı daha yüksek özel
    mallara yöneldiği söylenebilir. Bu çerçevede, önlem sonrasında dampingli
    ithalatın kompozisyonunda bir değişikliğin ortaya çıktığı ancak ÇHC için
    Türkiye pazarının önemi dikkate alındığında önlemin kalkması halinde
    dampingli ithalatın artmasına uygun bir pazar ortamının mevcut olduğu
    değerlendirilmektedir. (4) Diğer ülkelerden yapılan
    ithalatın birim fiyatları 2003 yılında 47,37 ABD Doları/Adet, 2004 yılında
    43,08 ABD Doları/Adet, 2005 yılında 42 ABD Doları/Adet, 2006 yılında 37,36
    ABD Doları/Adet, 2007 yılında 33,38 ABD Doları/Adet ve 2008 yılında 34,13
    ABD Doları/Adet olarak gerçekleşmiştir. Görüldüğü üzere 2003 yılından 2008
    yılına kadar diğer ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın birim fiyatlarında
    ciddi oranda düşüş gerçekleşmiştir. 2009 yılında diğer ülkelerden
    gerçekleşen CIF ithalat birim fiyatına bakıldığında ise 36,32 ABD
    Doları/Adet olduğu görülmektedir.   Fiyat
    kırılması ve fiyat baskısı MADDE 17 – (1) Önlemin yürürlükten
    kalkması durumunda yerli üretim dalı fiyatları üzerinde oluşabilecek
    muhtemel etkiyi görebilmek amacıyla 2006-2008 dönemi için fiyat kırılması
    ve fiyat baskısı hesapları yapılmıştır. (2) Fiyat kırılması hesabında,
    öncelikle önlem konusu ürünün dampinge karşı önlem hariç Türkiye piyasasına
    giriş fiyatları bulunmuştur. Piyasaya giriş fiyatını bulmak için TÜİK’ten
    alınan ortalama CIF birim fiyatlara gümrük vergisi ve diğer masraflara
    ilişkin giderler eklenmiş ve ithal ürünlerin yurt içi satış fiyatları bulunmuştur.
    Bulunan bu fiyatlar ile yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatları
    karşılaştırılarak fiyat kırılması hesabı yapılmıştır. Buna göre bebek
    arabaları için hesaplanan fiyat kırılması oranları 2006, 2007 ve 2008
    yılları için sırasıyla CIF değerin %-2’si, %-5’i ve %1’i olarak
    bulunmuştur. (3) Fiyat kırılmasının 2006 ve
    2007 yılları için olmaması ve 2008 yılında oldukça düşük seyretmesi mezkur
    ürünün yerli üreticilerinin düşük fiyatlı ithalattan dolayı ciddi bir fiyat
    baskısı ile karşılaştıklarının göstergesi olabileceği düşüncesiyle söz
    konusu yıllar için fiyat baskısı hesabı da yapılmıştır. Bu çerçevede,
    yukarıda belirtilen şekilde bulunan ihraç fiyatları ile yerli üretim
    dalının olması gereken satış fiyatlarını veren ve ticari maliyet artı makul
    kâr yöntemi ile bulunan fiyatlar karşılaştırılmıştır. Buna göre, bebek
    arabalarında 2006, 2007 ve 2008 yılları için dampinge karşı önlemin
    yürürlükte olmaması durumunda dampingli ithalatın fiyatlarının, yerli
    üretim dalının olması gereken yurt içi satış fiyatlarını sırasıyla CIF
    değerin %32’si, %24’ü ve %49’u oranında baskı altında tuttuğu
    hesaplanmıştır. Fiyat baskısı oranlarının yüksek olması, söz konusu dönemde
    yerli üretim dalının artan maliyetlerini yurtiçi satış fiyatlarına olması
    gerektiği ölçüde yansıtamadığının önemli bir göstergesidir.   Yerli üretim dalının ekonomik
    göstergeleri                 MADDE 18 – (1) Önlem
    konusu ithalatın yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde,
    yerli üretim dalını temsilen şikâyetçi yerli üreticiler Rota ve Derya
    firmalarının verileri dikkate alınmıştır. İki firmanın verileri toplanarak
    yerli üretim dalının tümüne ilişkin göstergeler bulunmuş ve bulunan bu
    göstergeler endekslenerek reel hale getirilmiştir. Eğilimin sağlıklı bir
    şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yılsonu
    Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış değerler
    esas alınmıştır. Söz konusu zarar incelemesi 2006–2008 dönemi için
    yapılmıştır.  a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı 1) Yerli
    üretim dalının önlem konusu bebek arabalarında 2006 yılında 100 olan üretim
    miktar endeksi, 2007 yılında 121’e çıkmış, 2008 yılında ise 103 olarak
    gerçekleşmiştir. 2) Yerli üretim dalının önlem
    konusu bebek arabalarında kapasitesi endeks olarak 2006 yılında 100 iken
    2007 yılında 111’e çıkmış, 2008 yılında ise yine 111 olarak kalmıştır.
    Kapasite kullanım oranının endeks değerine bakıldığında ise, 2006 yılında
    100 olan söz konusu değerin, 2007 yılında 109’a çıktığı, 2008 yılında ise
    93’e düştüğü tespit edilmiştir. b) Yurtiçi satışlar ve birim fiyatlar 1) Yerli
    üretim dalının önlem konusu bebek arabalarında yurt içi satış miktar
    endeksi 2006 yılında 100 olarak alındığında, söz konusu endeksin 2007’de
    127’ye çıktığı, 2008’de ise 113’e düştüğü görülmektedir. Aynı dönem için
    yurtiçi satış hâsılatı reel olarak incelendiğinde, 2006 yılında 100 olan
    endeks değerinin, 2007’de 115’e çıktığı, 2008 yılında ise 108’e düştüğü
    görülmektedir. 2)
    Yurtiçi satışların adet başına düşen birim fiyatlarının reel endeks
    değerlerine bakıldığında ise 2006 yılında 100 olarak kabul edilen endeksin
    2007 yılında 90’a düştüğü, 2008 yılında ise 96’ya çıktığı tespit
    edilmiştir. c) İhracat 1)
    İhracatın miktar endeksinin 2006 yılında 100 olduğu kabul edilirse, 2007’de
    167’ye çıktığı, 2008 yılında ise 120’ye düştüğü görülmektedir. İhracatın
    birim fiyatlarının endeksi ise 2006 yılında 100 iken 2007 yılında 113’e ve
    2008 yılında 121’e çıkmıştır.  ç) Pazar
    payı 1) Yerli
    üretim dalının pazar payının endeks değeri 2006 yılında 100 olarak
    alındığında, 2007 yılında 135 seviyesine çıkmış ve 2008 yılında ise 98’e
    düşmüştür. d) Stoklar 1) Yerli
    üretim dalının önlem konusu bebek arabalarındaki dönem sonu stok verileri
    incelendiğinde, 2006 yılında 100 olan stok miktarı endeksinin, 2007 yılında
    143’e 2008 yılında ise 146’ya çıktığı görülmektedir. e) İstihdam 1) Yerli
    üretim dalının önlem konusu bebek arabalarında 2006 yılında 100 olan
    çalışan direkt işçi sayısı endeksi, 2007’de 109’a, 2008’de ise 123’e
    çıkmıştır.  f)
    Ücretler 1) Yerli
    üretim dalının önlem konusu bebek arabaları üretiminde çalışan işçilerinin
    2006 yılında 100 olarak kabul edilen aylık giydirilmiş reel brüt ücret
    endeksi, 2007 yılında 110, 2008 yılında ise 106 olarak gerçekleşmiştir.  g)
    Verimlilik 1) Yerli
    üretim dalında çalışan işçi başına üretimi yansıtan verimlilik endeksi 2006
    yılında 100 iken, 2007 ve 2008’de sırasıyla 111 ve 83 olarak
    gerçekleşmiştir. h) Maliyetler 1) Yerli
    üretim dalının önlem konusu bebek arabalarında ağırlıklı ortalama birim
    ticari maliyet endeksi 2006 yılında 100 iken, 2007 yılında 88 ve 2008
    yılında 105 olarak gerçekleşmiştir. ı) Kârlılık 1) Yerli
    üretim dalının önlem konusu üründe birim karlılığı 2006 yılında -100 iken,
    2007 ve 2008 yıllarında sırasıyla -63 ve -143 olarak gerçekleşmiştir. i) Nakit akışı 1) Yerli
    üretim dalının önlem konusu bebek arabaları satışından elde ettiği nakit
    akışı endeksi (kar+amortisman) 2006 yılında -100 iken, 2007 yılında -76 ve
    2008’de -174 olarak gerçekleşmiştir. j) Büyüme 1) Yerli
    üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü 2006
    yılında 100 iken, 2007 ve 2008 yıllarında sırasıyla 137 ve 151 olarak
    gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalı bebek arabalarından kar edemezken aktif
    büyüklüğünde artış yaşanmıştır. Bunun sebepleri arasında firmaların diğer
    faaliyetlerinden elde ettiği karlar ve yaptıkları yenilikler sonucu
    ürettikleri farklı ürünlerden elde ettikleri karların olduğu
    düşünülmektedir. Nitekim yerli üretim dalı, esas önlemin alındığı zaman
    sadece puset üretimi yaparken bugün bebek salıncağı, yürüteç ve bebek
    bisikleti de üretebilir duruma gelmiştir.   k) Sermaye artışı 1) Yerli
    üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak, 2006 yılında 100 olan
    öz sermaye endeksi, 2007 yılında 94’e düşmüş, 2008 yılında ise 126’ya
    çıkmıştır. l) Yatırımların geri dönüş oranı 1) Yerli
    üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak yatırımların geri
    dönüşünü yansıtan Kar/Öz kaynak oranı 2006 yılında %13 iken 2007 yılında
    %16,4 ve 2008 yılında %4,3 olarak gerçekleşmiştir.   Ekonomik
    göstergelerin değerlendirilmesi MADDE 19  – (1) Yerli
    üretim dalından temin edilen veriler ışığında yapılan incelemeler sonucunda
    mevcut önlemin de etkisiyle 2006-2008 döneminde bebek arabaları üretiminin
    ve iç piyasa satışlarının miktar bazında arttığı ve ürün istihdamında
    önemli bir artış olduğu görülmektedir. Bunlara karşılık, verimlilik,
    kapasite kullanım oranı ve stok göstergelerinde bozulmalar yaşandığı
    müşahede edilmektedir. Ayrıca 2006-2008 döneminde yerli üretim dalının
    Türkiye bebek arabaları pazarındaki payının hemen hemen aynı kaldığı da
    tespit edilmiştir. (2) Gözden geçirme döneminde
    birim sınaî maliyet ve birim ticari maliyetlerde az da olsa bir artış
    yaşanmasına rağmen yurtiçi birim satış fiyatlarında reel düşüşler
    görülmüştür. Bu da yine iç piyasada yerli üretim dalının maliyetlerindeki
    reel artışları satış fiyatlarına yansıtamadığının bir göstergesidir. Ürün
    karlılığında yaşanan bozulmaların temel sebebi de dampingli ithalattan
    kaynaklanan fiyat baskısı olmaktadır. (3) Öte yandan yerli üretim
    dalının tüm faaliyetlerine ilişkin net satışlarında, özsermayesinde ve
    aktif büyüklüğünde reel artışlar gerçekleşmiştir. Yaşanan bu artışlardaki
    en büyük etkenler yerli üretim dalının orijinal önlem alındıktan sonra
    yaptığı yeni yatırımlar sonucu genişlettiği ürün gamı ve ticari mal
    satışlarıdır. Dampinge karşı önlem öncesi döneme ilişkin yerli üretim
    dalının ekonomik göstergeleri ile önlem sonrası göstergeleri
    karşılaştırıldığında ise, yerli üretim dalının önemli bir kapasite ve
    istihdam artışı gerçekleştirdiği, bebek arabaları üretiminin karlılığı ve
    nakit akışı haricinde tüm faaliyetlerine ilişkin birçok temel ekonomik
    göstergenin olumlu gelişme gösterdiği açıkça görülmektedir.   BEŞİNCİ KISIM Dampingin ve Zararın Devamı veya
    Yeniden Oluşma İhtimali İddiası                Genel açıklamalar MADDE 20 – (1) Yönetmelik’in
    35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin
    ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup
    olmadığı incelenmiştir.  (2)
    Bu çerçevede, soruşturma konusu ürünün uluslararası piyasasındaki
    gelişmeler, soruşturmaya konu ülkenin üretim kapasitesi, ihracat kabiliyeti
    ve ihraç fiyatları, soruşturmaya konu ülke için Türkiye pazarının önemi,
    talebi etkileyen unsurlar, esas soruşturmada tespit edilen damping marjı,
    dampingli ithalatın muhtemel fiyatları gibi dampingin devamı veya yeniden
    meydana gelmesi ihtimaline ilişkin hususlar irdelenmiştir.   Soruşturma konusu ürünün uluslararası
    piyasasındaki gelişmeler MADDE 21 – (1) Soruşturma konusu
    ürünün küresel piyasasındaki gelişmeler ve soruşturma konusu ülkedeki
    yerleşik kapasiteye ilişkin inceleme, Uluslararası Ticaret Merkezi
    (International Trade Center-UTM) verileri kullanılarak yapılmış ve alt
    paragraflarda bulunan sonuçlara ulaşılmıştır. Analizde, UTM’de yer
    alan veriler en detaylı 6’lı bazda olduğu için, bebek arabaları ile aksam
    ve parçalarını yansıtan 8715.00 GTP’e ait veriler kullanılmıştır. (2) Değer bazında küresel bebek
    arabası ile aksam ve parçalarının ihracatı 2004 yılında 1.015.745.000 ABD
    Doları iken, 2005 yılında 1.161.929.000 ABD Doları, 2006 yılında
    1.281.261.000 ABD Doları, 2007 yılında 1.533.761.000 ABD Doları ve 2008
    yılında 1.889.212.000 ABD Doları seviyesine çıkmıştır. Değer bazında 2008
    yılı itibariyle ÇHC %54,3 pazar payı ile en büyük ihracatçı konumundadır.
    Pazar payı itibariyle ÇHC’yi takip eden ülkeler %9,4 ile İtalya, %6,9 ile
    Hollanda ve %3,8’lik oranlarıyla Polonya ve Hong Kong’dur.   Önleme
    tabi ülkedeki yerleşik kapasite ve ihracat potansiyeli MADDE 22 – (1) UTM verilerine göre
    ÇHC’nin bebek arabası ile aksam ve parçalarında küresel ölçekte ana
    tedarikçi olduğu görülmektedir. ÇHC’nin söz konusu ürün grubunda ihracatı
    miktar bazında 2004 yılında 230.481 ton iken, 2005 yılında 241.372
    ton, 2006 yılında 260.685 ton, 2007 yılında 272.772 ton ve 2008
    yılında 295.618 ton olarak gerçekleşmiştir. Buna göre 2004–2008
    döneminde ÇHC’nin küresel ölçekteki ihracatı miktar bazında istikrarlı bir
    artış kaydetmiştir. 2005 yılında %4,7 olan ihracat artışı, 2006 yılında %8,
    2007 yılında %4,6 ve 2008 yılında %8,3 olarak gerçekleşmiştir. Bu noktada
    gözden geçirme döneminde ÇHC’nin ihracat kapasitesinde önemli bir artışın
    gerçekleştiği anlaşılmaktadır. (2) Değer bazında ÇHC’nin bebek
    arabası ile aksam ve parçaları ihracatı 2004 yılında 463.239.000 ABD Doları
    iken, 2005 yılında 565.739.000 ABD Doları, 2006 yılında 663.162.000 ABD
    Doları, 2007 yılında 777.752.000 ABD Doları ve 2008 yılında 1.026.501.000
    ABD Doları seviyesine ulaşmıştır. 2004–2008 döneminde ÇHC’nin söz konusu
    ürün grubundaki ihracatı değer bazında %121,5 oranında artmıştır. Değer
    bazında küresel ticarete bakıldığında ise ÇHC’nin pazar payının söz konusu
    dönemde önemli oranda arttığı gözlenmektedir. Buna göre, 2004 yılında
    küresel ihracat içinde ÇHC’nin payı değer bazında %45,6 iken, 2005 yılında
    %48,7, 2006 yılında %51,8, 2007 yılında %50,7 ve 2008 yılında %54,3
    seviyesine ulaşmıştır.  (3) Önleme konu
    ülkenin ihracat stratejisinin en önemli unsurlarından biri düşük fiyatlı ve
    göreceli olarak düşük standartlı ürünleri kişi başı milli geliri nispeten
    daha düşük olan ülkelere ihraç etmektir. Önleme tabi üründe dünyanın ana
    tedarikçisi olan bu ülke kaynaklı ithalat, talebin yüksek fiyat esnekliğini
    kullanarak önlemin kalkması halinde yurt içi pazara daha da artan oranlarda
    nüfuz edebilecektir. Türkiye pazarında da söz konusu ürünün fiyat
    esnekliğinin katı olmasına neden olacak özel bir durum bulunmamaktadır. Bu
    çerçevede, UTM verilerine göre ÇHC’nin ihracat birim fiyatları
    incelendiğinde, 2004-2008 döneminde birim fiyatların artış kaydettiği
    gözlemlenmektedir. Buna göre 2004 yılında 2,01 ABD Doları/Kg olan birim
    fiyatın, 2005 yılında 2,34 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 2,54 ABD Doları/Kg,
    2007 yılında 2,85 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 3,47 ABD Doları/Kg olarak
    gerçekleştiği görülmektedir. UTM verilerine göre ÇHC’nin Türkiye’ye olan
    ihraç birim fiyatlarına bakıldığında ise ÇHC’nin küresel ihraç birim
    fiyatlarından çok daha düşük seviyelerde Türkiye’ye ihracat yaptığı
    görülmektedir. Buna göre 2004 yılında 1,48 ABD Doları/Kg olan ihraç birim
    fiyatı 2005-2008 döneminde sırasıyla 1,29 ABD Doları/Kg, 2,17 ABD
    Doları/Kg, 2,47 ABD Doları/Kg ve 3,10 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir.
    Görüldüğü üzere ÇHC’nin Türkiye’ye olan ihraç birim fiyatları dünyaya olan
    ihraç fiyatlarından %50’ye varan oranlarda daha düşük olarak gerçekleşmiştir.   Önleme
    tabi ülkenin belirli ülke pazarlarındaki durumu MADDE 23 – (1) ÇHC’nin
    bebek arabaları için en büyük ihraç pazarları olarak AB, ABD, Japonya ve
    Rusya Federasyonu öne çıkmaktadır. UTM verilerine göre ÇHC’nin ABD’ye bebek
    arabası ihracatı miktar bazında 2004-2008 döneminde sürekli artış
    eğiliminde olmuştur. Bu kapsamda ihracat 2004 yılında 65.521 ton iken, 2005
    yılında 67.421 ton, 2006 yılında 75.808 tona ulaşmıştır. 2007 yılında
    81.468 ton olan ihracat, 2008 yılında ise bir miktar artarak 81.621 ton
    seviyesinde gerçekleşmiştir. (2) ÇHC’nin ABD’ye
    ihracatının birim fiyatı 2004-2008 yılları arasında sırasıyla 1,91 ABD
    Doları/Kg, 2,24 ABD Doları/Kg, 2,42 ABD Doları/Kg, 2,65 ABD Doları/Kg ve
    3,27 ABD Doları/Kg olmuştur. UTM verilerine göre 2004-2008 döneminde
    ÇHC’nin Türkiye’ye ihraç birim fiyatlarının ABD Doları/Kg bazında ABD’ye
    ihraç birim fiyatlarından daha düşük olduğu görülmektedir. Madde 22 (3)’te
    belirtilen ÇHC’nin Türkiye’ye olan ihraç fiyatları göz önüne alındığında,
    2004-2008 döneminde ÇHC’nin Türkiye’ye en büyük ihraç pazarı olan ABD’den
    sırasıyla %22,5, %42,4, %10,3, %6,7 ve %5,1 oranlarında daha düşük ortalama
    birim fiyatlarla ihracat yaptığı anlaşılmaktadır. (3) Öte yandan, ÇHC’nin AB27’ye
    yaptığı bebek arabaları ihracatı AB’nin resmi istatistik kurumu olan
    EUROSTAT’ın veri tabanında yer alan en ayrıntılı veriyi içerecek şekilde,
    8715.00.10 GTP baz (8’li baz) alınarak incelenmiştir. 2004-2008 dönemi esas
    alındığında AB’nin ÇHC’den bebek arabası ithalatının önemli derecede artmış
    olduğu görülmektedir. 2004 yılında 51.443 ton olan bebek arabası ithalatı
    artış kaydederek, 2005 yılında 60.845 ton, 2006 yılında 61.243 ton, 2007
    yılında 70.369 ton ve 2008 yılında 70.532 ton değerine ulaşmıştır. ÇHC’nin
    AB-27’nin toplam ithalatı içinde payı 2004, 2005 ve 2008 yıllarında %95,
    2006 yılında %96 ve 2007 yılında %94 olarak gerçekleşmiştir. Değer olarak
    ise AB 27’nin ÇHC’den ithalatı 2004 yılında 193.433.120 Euro iken, 2005
    yılında 242.639.220 Euro, 2006 yılında 255.112.250 Euro, 2007 yılında
    300.464.630 Euro ve 2008 yılında 324.121.680 Euro seviyelerinde
    gerçekleşmiştir. Değer bazında ÇHC menşeli bebek arabaları ithalatının
    AB’nin toplam bebek arabaları ithalatı içindeki payı 2004 yılında %93 iken
    yıllar içerisinde az da olsa düşüş kaydetmiş fakat 2008 yılında tekrar
    artarak yine %93 seviyesinde gerçekleşmiştir. (4) AB27’nin ÇHC’den yaptığı
    bebek arabası ithalatının birim fiyatları incelendiğinde, birim fiyatların
    (8’li bazdaki veri) 2004 yılında 3,76 Euro/Kg, 2005 yılında 3,99 Euro/Kg,
    2006 yılında 4,17 Euro/Kg, 2007 yılında 4,27 Euro/Kg ve 2008 yılında 4,60
    Euro/Kg değerlerini aldığı görülmektedir. (5) Bütün bu veriler birlikte
    değerlendirildiğinde, ÇHC’nin küresel piyasanın tartışmasız en büyük
    oyuncusu ve en büyük ihracatçısı durumunda olduğu, küresel
    pazarlara ve özellikle önemli pazarlar olan ABD ve AB27’ye ihracatını
    düzenli olarak arttırdığı görülmektedir. Öte yandan küresel krizin
    getirdiği kısmi talep daralmasına paralel olarak son dönemde ÇHC’nin kayda
    değer bir atıl kapasitesinin oluştuğu, önlemin kalkması halinde atıl
    kapasitesini de kullanarak Türkiye’ye yönelik ihracatını kolayca
    artırabileceği değerlendirilmektedir.         Türkiye
    pazarının önemi                  MADDE
    24 – (1) Önleme konu ülke için Türkiye, büyüyen ekonomisi ve
    artan nüfusu bakımından bebek arabaları sektörü için önemli bir pazar
    mahiyetindedir. Zira TÜİK rakamlarına göre, Türkiye’de 2004 yılında
    1.213.545 bebek dünyaya gelmişken bu rakam 2008 yılında 1.262.333’e
    yükselmiştir. Ayrıca daha önce tüketici algılaması bakımından lüks mal
    sınıfına giren pusetler, özellikle 2000’li yıllarda hem düşen fiyatlar hem
    de artan tüketici bilinci nedeniyle önemli bir ihtiyaç olarak görülmeye
    başlamıştır. Türkiye’deki tahmini üretim ve ithalat rakamları göz önüne
    alındığında, yıllık bebek arabası tüketimi 400.000 ila 500.000 adet
    civarındadır. Bu bağlamda, Türkiye’de bebek arabaları talebinin yüksek
    olduğu ve önümüzdeki yıllarda artış göstereceği değerlendirilmektedir. Bu
    yüzden Türkiye pazarı, bebek arabası ihracatçıları açısından önemini yıldan
    yıla artırmaktadır. Dolayısıyla dünya bebek arabası piyasasının en büyük
    ihracatçısı olan ÇHC için de Türkiye önemli
    bir pazar konumunda yer almaktadır. (2) Türkiye’deki çok
    sayıda ithalatçı uzun yıllardır ÇHC’den bebek arabası ithalatı yapmaktadır.
    Türkiye’de yerleşik ithalatçılar ile ÇHC’den çok sayıda üretici/ihracatçı
    firma gerek ÇHC’deki ve Türkiye’deki, gerekse de başka ülkelerdeki
    fuarlarda sık sık karşı karşıya gelmekte, özel ziyaretler yapmakta,
    karşılıklı bilgi alışverişinde bulunmaktadırlar. Dolayısıyla, ÇHC
    üreticileri/ihracatçıları Türkiye pazarı, rekabet şartları, dağıtım ve
    pazarlama kanalları, ürünler ve fiyat seviyeleri hakkında iyi derecede
    bilgiye sahip olduklarından pazara nüfuz etme sorunu yaşamamaktadırlar.
    Önlemin kalkması durumunda ÇHC’nin, Türkiye’ye olan ihracatını kolaylıkla
    artırabileceği değerlendirilmektedir.    Talebi
    etkileyen unsurlar MADDE 25 – (1) Soruşturma konusu
    ürünün ithalatçısı konumunda bulunan firmalar tarafından soru formlarına
    verilen yanıtlardan bebek arabalarının iki farklı türde talebinin olduğu
    anlaşılmaktadır. Birinci tür talep, yüksek gelir gurubunda yer alan
    tüketiciler tarafından dünya çapında markalaşmış bebek arabası
    üreticilerinin yüksek standartlı ve dolayısıyla yüksek fiyatlı olan
    ürünlerinin talep edilmesiyle oluşmaktadır. Bu kapsamda yerli üreticinin
    fiyat bazında rekabet edememe konusunda her hangi bir şikayeti
    bulunmamaktadır. Zira bu tarz ürünler ÇHC’de üretilseler bile yüksek
    fiyatlardan ülkeye giriş yapmaktadırlar. Bu tip ürünlerde talebi en çok
    etkileyen unsur malzeme kalitesi, güvenlik ve konfor olmaktadır. (2) İkinci tür talep ise, orta
    ve düşük gelir gurubunda yer alan tüketicilerin daha düşük standartlı ama
    daha ekonomik ürünleri talep etmesiyle oluşmaktadır. Bu noktada, yerli
    üretici fiyat bazlı rekabet açısından oldukça zorlandığını dile
    getirmektedir. ÇHC menşeli ithalatın da büyük bölümü bu tarz ürünlerden
    oluşmaktadır. Bu tarz ürünlerde talebi etkileyen en önemli unsur kalite
    yerine fiyat olmaktadır.   Esas
    soruşturmada tespit edilen damping marjı                 MADDE
    26 – (1) Mevcut dampinge karşı önlemin hukuki ve idari
    altyapısını teşkil eden orijinal damping soruşturması esnasında tespit
    edilen damping marjı, soruşturma konusu ülkede yerleşik
    üretici/ihracatçıların önlemin yürürlükten kalkması halinde muhtemel
    davranışlarını yansıtacak önemli bir gösterge niteliği taşıdığından dikkate alınmıştır. Esas soruşturmada bebek arabaları için damping marjı, CIF bedelin %55’i
    düzeyinde hesaplanmıştır.   Üçüncü
    ülkelerden ithalat ve diğer hususlar MADDE 27 – (1) Soruşturma konusu
    üründe ÇHC haricindeki ülkelerden yapılan ithalatın, genel ithalat içindeki
    payının önlemin yürürlüğe girdiği 2004 yılında %41,82 iken, 2005 yılında
    %35,56, 2006 yılında %35,77 seviyesine ulaştığı, 2007 yılında %22,57’ye
    düşmesine rağmen, 2008 yılında tekrar artarak %30,98’e çıktığı
    görülmektedir. Bununla birlikte, üçüncü ülkelerden gerçekleşen ithalatın
    soruşturma konusu önlemin yürürlükten kaldırılması halinde dampingin ve
    zararın tekrar meydana gelebileceğine ilişkin işbu Tebliğdeki tespitleri
    etkileyecek nitelikte olmadığı görülmektedir.   Değerlendirme MADDE 28 – (1) Yukarıdaki bilgiler
    çerçevesinde, önlemin kalkması halinde önlem konusu ülkenin muhtemel
    davranışlarını yansıtması bakımından esas soruşturmada hesaplanan damping
    marjının önemli düzeylerde olduğu, önlem konusu ülkenin genel ihraç
    fiyatlarının dünya ticaretindeki ortalama fiyatların oldukça altında
    seyretmeye devam ettiği, önleme tabi ülkenin söz konusu üründe dünyanın en
    büyük ihracatçısı olduğu ve Türkiye’ye yönlendirebileceği ciddi
    kapasitesinin bulunduğu, yılda 1 milyonun üzerinde gerçekleşen doğum
    rakamıyla bebek ürünleri sektörüne ilişkin dinamik bir talebe sahip olan
    Türkiye pazarının önümüzdeki dönemde ÇHC açısından önemini arttıracağı, önlemin
    kalkması halinde fiyata duyarlı olan ürün tiplerinin kısmi küresel pazar
    daralması yaşanan mevcut konjonktürde büyük miktarlarda ve kolaylıkla
    Türkiye pazarına yönlendirilebileceğine ilişkin işaretlerin bulunduğu
    değerlendirildiğinden yürürlükteki önlemin kalkması halinde dampingli
    ithalatın devamı veya tekrarının muhtemel olduğu tespit edilmiştir.   ALTINCI KISIM Sonuç   Karar MADDE 29 – (1) Soruşturma
    sonucunda, ÇHC menşeli bebek arabaları ithalatının dampingli olarak devam
    ettiği, mevcut dampinge karşı önleme rağmen yerli üretim dalının
    fiyatlarını baskı altında tuttuğu; bu nedenle mevcut dampinge karşı önlemin
    devam eden damping ve fiyat baskısı nedeniyle yerli üretim dalında
    dampingli ithalattan kaynaklanan zararı ortadan kaldırmak için yetersiz kaldığı
    anlaşıldığından İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı
    ve Bakan’ın onayı ile 2004/15 sayılı Tebliğ ile uygulanmakta olan dampinge
    karşı önlemin arttırılarak, aşağıda gümrük tarife istatistik pozisyonu,
    tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın Türkiye’ye ithalinde karşısında
    gösterilen şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.   
    
     
      | GTİP | Eşya Tanımı | Menşe Ülke | Dampinge Karşı Önlem |  
      | 8715.00.10.00.00 | Bebek
      arabaları |   Çin
      Halk Cumhuriyeti   | 12 ABD
      Doları/Adet |  
      | 8715.00.90.00.00 |   Yalnızca
      bebek arabalarının şasileri   | Çin
      Halk Cumhuriyeti | 8 ABD
      Doları/Adet |     Uygulama MADDE 30 – (1) Gümrük idareleri,
    Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve
    menşe ülkesi belirtilen maddenin, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak
    kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki ithalatında,
    karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı önlemi tahsil ederler.   Yürürlük MADDE 31 – (1) Bu Tebliğ yayımı
    tarihinde yürürlüğe girer.   Yürütme MADDE 32 –  (1) Bu Tebliğ hükümlerini
    Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.     23 Mayıs
    2010 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 27589 |