Güncel:
31/12/2024 |
|
BAZI TARIM ÜRÜNLERİNİN İHRACATINDA VE
İTHALATINDA TİCARİ
KALİTE DENETİMİ TEBLİĞİ (ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ: 2025/21) Amaç MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı; Ek-1 ve
Ek-2’de belirtilen ihracata ve ithalata konu ürünlerden gerekli görülenlerin
ticari kalite yönünden uygunluğunun gerektiğinde risk analizi esaslı olarak
denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, Ek-1 ve Ek-2’de yer
alan; a) İhracat
Rejimi ile Dahilde İşleme Rejimine tâbi tutulmak istenen ürünlerin
ihracatında, b) Serbest
Dolaşıma Giriş Rejimi ile Dahilde İşleme Rejimine tâbi tutulmak istenen
ürünlerin ithalatında, Denetim
Birimlerince yapılacak ticari kalite denetimlerini kapsar. (2) Bu Tebliğ
gıda güvenliği kontrollerini kapsamaz. Dayanak MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 455 inci maddesine, 14/9/2022 tarihli ve 6038 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile
yürürlüğe konulan Teknik Düzenlemeler Rejimi Kararına ve 16/8/2023 tarihli ve 32281 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette Teknik Düzenlemeler
Yönetmeliğine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını, b) Bakanlık
laboratuvarı: Bakanlığın Bölge Müdürlüklerine bağlı laboratuvarları, c) Bölge Müdürlüğü:
Bakanlığın Bölge Müdürlükleri arasından Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol
Sistemi (TAREKS)’nde ilan edilenleri, ç) Denetim
Birimi: Bakanlığın Bölge Müdürlüklerine bağlı ticari kalite denetimlerinden
sorumlu Ürün Güvenliği Denetimleri Müdürlüklerini ve Ürün Güvenliği
Denetimleri Servislerini, d) Fiili
denetim: Fiziki muayene ve/veya laboratuvar analizini, e) Firma: Bu
Tebliğ kapsamındaki faaliyetlere konu olan, kamu kurumları dâhil, tüm gerçek
ve tüzel kişiler ile bunların temsilcilerini, f) Genel Müdür:
Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürünü, g) Genel
Müdürlük: Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğünü, ğ) Kapsam dışı:
Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu olarak Ek-1 ve Ek-2’de belirtilmekle
birlikte söz konusu eklerde yer alan teknik düzenlemeler kapsamına girmeyen
ürünleri, h) TAREKS: Ürün
güvenliği ve teknik düzenlemeler mevzuatı uyarınca yürütülen denetim,
uygunluk ve izin işlemlerinin elektronik ortamda ve risk analizi esaslı
olarak yapılması amacıyla kurulan internet tabanlı uygulamayı, ı) Teknik
düzenleme: Ticari kalite denetimine tabi ürünlerin uygun olması gereken ve
Ek-1 ile Ek-2'de yer alan düzenlemeleri, i) Ticari
kalite denetimi: İhracat ve ithalata konu ürünlerin ilgili teknik
düzenlemelere uygunluğunun risk analizine göre seçici ve yeterli düzeyde
olacak biçimde yapılan denetimini, j) TÜRKAK: Türk
Akreditasyon Kurumunu, k) Ticaret
Denetmeni: İhracatta ve ithalatta ticari kalite denetimlerini yürütme
yetkisini haiz, denetime konu ürünlerin ilgili teknik düzenlemelerine ilişkin
bilgiye sahip denetmen ve denetmen yardımcılarından oluşan personeli, l)
Yetkilendirilmiş laboratuvar: Genel Müdürlük tarafından, ürünün ilgili teknik
düzenlemesinde öngörülen fiziksel ve kimyasal analizleri yapmak üzere
yetkilendirilen Bakanlık laboratuvarları dışındaki kamu veya özel sektör
laboratuvarlarını, ifade
eder. Firma veri
tabanı MADDE 5- (1) Firma bilgilerini kayda alarak
güncel tutmak üzere Genel Müdürlük tarafından bir veri tabanı oluşturulur. (2) Veri
tabanında kayıtlı tüm bilgiler ticari kalite denetimleri ile ilgili
işlemlerde değerlendirilir. (3) Firmalar
veri tabanının oluşturulması ve güncellenmesi amacıyla gerekli tüm bilgileri
Bakanlığa sağlamakla yükümlüdür. Firma
tanımlaması MADDE 6- (1) Bu Tebliğ kapsamında faaliyet
göstermek isteyen firmaların, 29/12/2011 tarihli
ve 28157 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol
Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53) çerçevesinde TAREKS’te
tanımlanması ve firma adına işlem yapacak en az bir kullanıcının
yetkilendirilmiş olması gerekir. (2) Ticari
kalite denetimlerine ilişkin başvuru, denetim ve bildirimlere ilişkin
işlemler TAREKS üzerinden yapılır. Ticari
kalite denetimleri MADDE 7- (1) İhracata veya ithalata konu
Ek-1 ve Ek-2’de yer alan ürünlerden gerekli görülenlerin ticari kalite
denetimleri, ürünlerin ilgili teknik düzenlemelere uygunluğunun tespiti
amacıyla, risk analizine göre seçici ve yeterli düzeyde olacak biçimde
Ticaret Denetmenleri tarafından yapılır. (2) Risk
analizi için; a) Ticari
kalite denetimine tâbi ürünlerin risk analizi esaslı olarak hangi sıklıkta
denetime tâbi tutulacağının belirlenmesi amacıyla, bu ürünleri ihraç eden
firmaların ilgili mevzuat uyarınca Genel Müdürlük tarafından belirlenen
sınıfları, b) Ürünün
niteliği, üretim dönemi, fiyatı, hava şartları, işleme ve paketleme
işlemleri, saklama şartları, taşıma aracı ve ticareti yapılan partinin
miktarı, ihraç, ithal veya menşe ülkesi, c) Firmanın
büyüklüğü ve ticaretteki payı, üretim yelpazesi, saklama, paketleme, işleme
gibi üretim tesisinin altyapısı ve taşıma şartları ile ilgili gümrük mevzuatı
uyarınca yetkilendirilmiş yükümlü statüsüne sahip olması, ç) Önceki
denetimlerden elde edilen uygunsuzluklar (geri çevirme ve ret işlemleri, geri
gelen ürün bildirimleri ve benzeri), diğer Bakanlıklardan alınan bilgiler,
yurt dışından alınan geri bildirimler, denetimin yapıldığı yerin özellikleri
ve firma tarafından beyan edilen bilgiler, d) Ürünün
uygunsuzluğunu gösterebilecek diğer tüm bilgiler, kullanılabilir. Özel ve
zorunlu durumlar MADDE 8- (1) Genel Müdürlük, Ek-1 ve Ek-2’de
yer alan teknik düzenlemelere uymayan ürünlerin ihracatına, ithalatçının
talebinin tevsiki halinde, gerekli incelemeyi yaparak izin verebilir veya
gerektiğinde bu teknik düzenlemelerin uygulanmasına istisna getirebilir. (2) Ülke
ekonomisinin ve ihtiyaçlarının gerektirdiği özel ve zorunlu durumları
inceleyerek, ilgili teknik düzenlemelere uygun olmayan ürünlerin ithalatına
izin vermeye Genel Müdürlük yetkilidir. (3) Birinci
fıkra kapsamında ihraç edilen ürünlerin geri gelmesi durumunda, aynı firma
tarafından ilgili takvim yılı içerisinde yeni izin başvurusu yapılamaz. Risk
Komisyonu MADDE 9- (1) Risk analizine esas olacak
kuralları belirlemek üzere, en az 3 kişiden müteşekkil Risk Komisyonu
oluşturulur. Başkanı Genel Müdür veya Genel Müdür Yardımcısı olan Komisyona
gerekli durumlarda Bakanlığın ilgili birimlerinden ve diğer kamu
kurumlarından katılım istenebilir. (2) Komisyon,
dörder aylık dönemler itibarıyla yılda 3 kez olağan toplanarak risk
kurallarını gözden geçirir ve gerekli değişiklikleri yapar. Komisyon ihtiyaç
duyulan durumlarda Genel Müdürlüğün çağrısı üzerine ayrıca toplanabilir. (3) Komisyon
kararları gizli ve üyelerin imzalarını içerecek şekilde yazılı olarak
saklanır. İhracatta
parti numarası MADDE 10- (1) Aynı araç içine konulan veya
aynı başvuru kapsamında kontrole sunulan tüm ürünler için ürün sayısına
bakılmaksızın tek parti numarası kullanılır. (2) İhracatta
parti numarası, TAREKS’te her bir işletme için
belirlenen numara ve denetimi yapan Denetim Biriminin kod numarasının
ardından 1’den başlayarak verilir ve aynı yıl içinde sadece bir kez
kullanılır (örneğin; TAREKS tarafından belirlenen numarası 012345678 olan
işletmenin 68 kod numaralı Denetim Birimine yıl içerisinde denetime sunduğu
ilk parti için 012345678-68-1 ve sonrakiler için sırasıyla 012345678-68-2,
012345678-68-3, …). (3) TAREKS
referans numarası ile bu numaranın temsil ettiği ihracata konu ürün arasında
gerekli bağlantıyı sağlamak için, parti numarası ve ilgili diğer mevzuat
uyarınca öngörülen diğer resmî işaretler ambalajın üzerinde yer alır. (4) Ambalajları
üzerinde gereken parti numarası ve diğer resmî işaretleme bilgileri
bulunmayan ürünler ihraç edilemez. (5) Denetim
sonrasında kapatılmış ambalajların sonradan açılmaları veya üzerlerindeki
resmî işaretlerin değiştirilmesi, ancak Ticaret Denetmeninin gözetiminde
yapılabilir. Denetim
başvurusu MADDE 11- (1) Bu Tebliğ kapsamında bulunan
ürünlerin ihracatında ve ithalatında, Denetim Birimlerine yapılacak
başvurular, firma adına yetkilendirilen kullanıcılar tarafından Bakanlık
internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan “E-İmza
Uygulamalarına Giriş” uygulamasını veya e-Devlet kapısını kullanarak TAREKS
üzerinden gerçekleştirilir. Fiili
denetim MADDE 12- (1) Başvuru üzerine, TAREKS
aracılığıyla gerçekleştirilecek risk analizi sonucunda fiili denetime tâbi
tutulmasına karar verilen ürünler, Dış Ticarette Teknik Düzenlemeler
Yönetmeliği, 7/2/1967 tarihli ve 6/7677 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Türk Standartlarının Uygulanması Hakkında Tüzük veya ilgili
teknik düzenlemeler çerçevesinde denetime tâbi tutulur. (2) Fiili
denetim; duyusal inceleme, tartma veya ölçme yoluyla muayene ve gerektiğinde
fiziksel ve/veya kimyasal analizler yapmak veya yaptırmak suretiyle yerine
getirilir. (3)
Denetimlerde firma hazır bulunur. Ticaret Denetmenleri, ürünleri denetime
konu olan firmaya, istenmesini beklemeksizin, kimlik kartlarını gösterir.
Firma, denetim hizmetlerinin en iyi şekilde yerine getirilebilmesi için
görevlilere gerekli kolaylığı göstermekle ve istenen tüm bilgi ve belgeleri
sunmakla yükümlüdür. (4) Denetimler,
denetlemeye elverişli yere en yakın Denetim Birimine TAREKS ile yapılan
başvuru üzerine gerçekleştirilir. Numune alımı MADDE 13- (1) Ürünün fiziksel ve/veya
kimyasal analizinin gerektiği durumlarda, denetime tâbi ürünler için ilgili
teknik düzenlemelerde belirtilen miktarlarda numune alınır. (2) Numuneler
Ticaret Denetmeni ile firma tarafından birlikte mühürlenir ve üzerlerine aynı
şahısların imzalarını taşıyan Ek-3’te yer alan Numune Kartı konulur. Firmanın
talebi halinde fazladan alınan bir numune firmaya teslim edilir. (3) Numune
alımı sonrasında, firmanın Denetim Biriminde kalan numuneyi geri alma hakkı
olduğu ve söz konusu numuneyi geri alabileceği süre Ticaret Denetmenlerince
firmaya bildirilir. (4) Denetim
sonunda alınan numuneler, altmış günden fazla olmamak üzere, ürünün çeşidine
göre tespit olunacak süreye veya alıcı ile satıcı arasında anlaşmazlık
çıktığında bunun giderilmesine kadar saklanır. Bu sürenin sonundan itibaren
on beş gün içinde firma numuneleri geri alabilir. (5) İthalatta
ve geri gelen üründe numune alımı sonrasında 2 nüsha tutanak düzenlenir.
Düzenlenen tutanakların bir nüshası firmaya teslim edilir, bir nüshası
Denetim Biriminde saklanır. Laboratuvar
analizi MADDE 14- (1) Alınan numuneler, Bakanlık
laboratuvarlarında ya da yetkilendirilmiş laboratuvarlarda analiz edilir.
Ancak firmanın tercihi doğrultusunda TÜRKAK tarafından TS-EN-ISO 17025
standardı kapsamında akredite edilmiş laboratuvarlarda da gerekli analizler
yaptırılabilir. (2)
Laboratuvar, muayene ve deneyleri en kısa zamanda yaparak analiz sonucunu bir
raporla tespit eder. (3) Analizin
TÜRKAK tarafından akredite edilmiş laboratuvarlarda yapılması halinde,
Ek-4’te yer alan Laboratuvar Taahhütname Formu ve ekli analiz belgeleri firma
tarafından TAREKS'e elektronik ortamda yüklenir.
Birden fazla analizin yapıldığı durumda Bakanlık laboratuvarları referans
laboratuvar olarak kabul edilir. (4) Bakanlık,
gerekli görülmesi halinde, bu Tebliğ kapsamı ürün ve ürün grupları için öngörülen
kimyasal ve/veya fiziksel analizleri yapmak üzere birinci fıkra kapsamında
Bakanlık laboratuvarları dışında laboratuvar yetkilendirebilir.
Yetkilendirilmiş laboratuvarlar için akreditasyon şartı aranmaz. (5) Bu Tebliğin
yayımı tarihinde yetkilendirilmiş olan laboratuvarların yetkileri Genel
Müdürlük tarafından iptal edilmedikçe devam eder. İhracatta
denetim MADDE 15- (1) İhracatta denetim, TAREKS'te belirlenen denetim tarihi ve saatinden itibaren
en geç yirmi dört saat içerisinde depo, antrepo, liman veya işleme yerinden
denetlemeye en elverişli olanında yapılır. Nakil vasıtası üzerinde denetim
yapılmaz. (2) Üretim
yerinden ihracat merkezlerine gelen ürünlerin, denetim yapmaya elverişli ve
olumsuz dış etkenlerden etkilenmeyecek bir depoya indirilmiş ve uygun olarak
işlenip, etiket ve işaretlemelerinin yapılmış olması halinde denetimi
gerçekleştirilir. (3) Fiili
denetim sonucunda ürünün ilgili teknik düzenlemelere uygun olduğunun
belirlenmesi durumunda, TAREKS referans numarası oluşturulur. (4) Risk analizi
sonucunda fiili denetime tâbi tutulmasına gerek görülmeyen ürünlerin ihraç
edilebileceğine dair TAREKS referans numarası doğrudan oluşturulur. (5) Aşağıdaki
durumlarda, Bakanlık tarafından belirlenen ve aşağıda yer alan 23 haneli
TAREKS referans numarası, gümrük beyannamesinin 44 numaralı hanesine
ihracatçı tarafından kaydedilir: a) İlgili merci
tarafından tevsik edilmek kaydıyla, müteahhitler tarafından yurt dışında
alınan inşaat, tesisat ve montaj projeleri kapsamında işçilerin ihtiyacı olan
ürünler için 18210099162013012727484. b) Hariçte
İşleme Rejimi ve Bedelsiz İhracat kapsamı ürünler için
18210099172013012727484. c) Kapsam dışı
ürünler için 18210099182013012727484. (6) Beşinci
fıkra kapsamında ihraç edilmek istenen ürünlerin ilgili gümrük idaresince
denetime yönlendirilmesi halinde, 11 inci madde çerçevesinde denetim
başvurusu yapılır. İhraç
partisinin geri çevrilmesi MADDE 16- (1) Yapılan ihracat denetimi
sonucunda, ürünün kontrole hazır olmaması, ilgili teknik düzenlemelerde yer
alan toleransları aşması ve/veya mevzuatın diğer hükümlerine aykırı olduğunun
tespit edilmesi veya denetim için firmanın hazır bulunmaması durumlarında
ürün geri çevrilir. (2) Geri
çevrilen ürünün bir kısmı veya tamamı firma tarafından ilgili teknik
düzenlemelere uygun hale getirilebilir. Uygun hale getirilen ürünler için
yeniden denetim başvurusunun geri çevirme işleminden en az on iki saat sonra
yapılması gerekir. İthalatta
denetim MADDE 17- (1) Bu Tebliğ kapsamındaki denetimler 7/10/2009 tarihli ve 27369 mükerrer sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Yönetmeliğinin 181 inci maddesinin dördüncü
fıkrası çerçevesinde yapılır. (2) TAREKS
üzerinden gerçekleştirilen başvuru sonrasında, Ek-5’te yer alan Başvuru Formu
ve eki belgeler firma adına yetkilendirilen kullanıcı tarafından başvuru
tarihini takip eden en geç bir iş günü içinde TAREKS’e
elektronik ortamda yüklenir. TAREKS’e elektronik
olarak yüklenen bilgi ve belgeler, talep edilmesi halinde ilgili Denetim
Birimine sunulur. Firmanın önceden yazılı bildirimde bulunması durumunda,
Denetim Birimince ilave süre verilebilir. (3) Firmaya
tanınan süre içerisinde istenilen belgelerin TAREKS’e
elektronik ortamda yüklenmemesi ya da Denetim Birimine iletilmemesi
durumunda, denetim başvurusu iptal edilir. (4) İthalat
denetimine, TAREKS'te belirlenen denetim tarihi ve
saatinden itibaren en geç yirmi dört saat içerisinde ilgili gümrük idaresinde
başlanır. (5) Fiili
denetim sonucunda ürünlerin ilgili teknik düzenlemelere uygun olduğunun
belirlenmesi durumunda TAREKS referans numarası oluşturulur. (6) Bu Tebliğ
kapsamındaki ürünlerin Dahilde İşleme Rejimi kapsamında yapılacak ithalatının
fiili denetiminde ürünün Dahilde İşleme İzin Belgesinde belirtilen vasıfları
esas alınır. (7) İhraç
edildikten sonra geri gelen ürünün ihraç edilen ürün olduğunun tespiti
yeterlidir. Söz konusu tespit için, fiziksel ve/veya kimyasal analiz
gerektiren ürünlerden, ilgili teknik düzenlemelerde belirtilen miktarda
numune alınır. (8) Risk
analizi sonucunda fiili denetime tâbi tutulmasına gerek görülmeyen ürünlerin
ithal edilebileceğine dair TAREKS referans numarası doğrudan oluşturulur. (9) Gümrük
idarelerine kapsam dışı olarak beyan edilen ürünlerin ithalatında,
18210099192013012727484 olarak belirlenen 23 haneli TAREKS referans numarası,
gümrük beyannamesinin 44 numaralı hanesine ithalatçı tarafından kaydedilir.
Kapsam dışı olarak beyan edilen ürünlerin ilgili gümrük idaresince denetime
yönlendirilmesi halinde, 11 inci madde çerçevesinde denetim başvurusu
yapılır. İthal ürünün
reddedilmesi MADDE 18- (1) Yapılan ithalat denetimi
sonucunda, ürünün ilgili teknik düzenlemelere ya da mevzuatın diğer
hükümlerine aykırı olduğunun tespit edilmesi durumlarında ürün reddedilir. Bu
durum, ilgili gümrük idaresine yazıyla ayrıca bildirilir. (2) Reddedilen
ürünün bir kısmı veya tamamı ret tarihinden itibaren otuz günü geçmemek üzere
firma tarafından talep edilen süre içinde ilgili teknik düzenlemeye uygun
hale getirilebilir. Uygun hale getirilen ürünler için yeniden denetim
başvurusu yapılması gerekir. Etiket ve
işaretleme MADDE 19- (1) Etiketleme ve/veya
işaretlemede, ürünün ilgili teknik düzenlemesinde belirtilen hükümler
uygulanır. Söz konusu mevzuatta düzenleme bulunmaması halinde etiketleme
ve/veya işaretleme işlemi, ürün ambalajı üzerinde olması gereken bilgilerin
silinmeyecek ve yeknesak biçimde ambalaj üzerine basılması veya ambalajın
ayrılmaz bir parçası halinde etiketlenmesi, ayrıca ambalajın bir kenarında
okunaklı ve açık bir şekilde görünmesi; bunun mümkün olmaması halinde
ambalajların paletlenmesi ve söz konusu bilgilerin
paletin ayrılmaz bir parçası halinde etiketle, açık ve okunur şekilde
iliştirilmesi şeklinde yapılır. (2) Etiket
ve/veya işaretlemede yer alan bilgiler Türkçe veya yabancı dillerde
yazılabilir. İngilizce dışındaki yabancı dillerde etiketleme ve/veya
işaretleme yapılması halinde, etiket ve/veya işaretlemede yer alan bilgilerin
Türkçe tercümesi firma tarafından beyan edilir. (3) İthalat
denetiminde, etiketleme ve/veya işaretlemeye ilişkin olarak ürünlerin ilgili
standardına karşılık gelen uluslararası standart hükümleri uygulanabilir. (4) İthalata
konu ürünler için parti numarası ve Türk standardı numarası aranmaz. İkinci
denetim MADDE 20- (1) Denetim sonucu uygun olanlar
dâhil, denetlenmiş ürünler gerektiği takdirde ikinci kez denetlenebilir. Denetim
sonucuna itiraz MADDE 21- (1) Firma, denetim sonucuna
sebepleriyle birlikte en geç iki iş günü içinde itiraz edebilir. İtiraz,
denetimi gerçekleştiren Denetim Biriminin bağlı olduğu Bölge Müdürlüğüne
yapılır. Bilirkişi
Heyeti MADDE 22- (1) İtiraz üzerine, başvuruyu
incelemek ve düşüncesini bildirmek üzere üç kişilik Bilirkişi Heyeti Bölge
Müdürlüğünce teşkil edilir. Bölge Müdürü veya yardımcısının başkanlık edeceği
Heyetin üyeleri, itiraz konusu üründe yetkili Ticaret Denetmenlerinden
oluşur. (2) Bölge
Müdürlüğünce gerekli görülmesi halinde, itiraza konu ürünün ihracatını yapan
İhracatçı Birlikleri üyesi bir ihracatçı Bilirkişi Heyetine çağrılabilir. (3) Başkan veya
üyelerden biri, denetimin sonucuna itiraz eden firmanın üst soy veya alt soy
hısımlarından, karı veya kocasından, dördüncü dereceye kadar civar veya sıhrî
hısımlarından olduğu veya ortağı veya beraber iş gördüğü kişi veya çalışanı
bulunduğu takdirde, Heyete katılamaz ve yeni üye seçilir. (4) İtiraz
konusu ürünün denetimini yapan görevliler Heyette yer alamaz. İtirazın
değerlendirilmesi MADDE 23- (1) Bilirkişi Heyeti, firmanın
itiraz başvurusu üzerine derhal toplanır ve anlaşmazlık konusunu ilgili
teknik düzenlemede yer alan hükümlere göre inceleyerek, gerekçeli raporunu en
kısa sürede ilgili Bölge Müdürlüğüne iletir. (2) İtiraz
konusu ürünlerden fiziksel ve/veya kimyasal analiz gerektirenler için
Bakanlık laboratuvarlarında ya da Genel Müdürlüğün uygun göreceği
laboratuvarlarda ikinci bir analiz yapılır. Söz konusu analiz, varsa Denetim
Biriminde bulunan şahit numune, Denetim Biriminde şahit numune bulunmaması
halinde ilk analizi yapan laboratuvardaki şahit numune kullanılarak yapılır. (3) İkinci
analizin neticesi nihai karar olarak kabul edilir ve Bilirkişi Heyeti
raporunda bu analizin sonucu dikkate alınır. (4) Heyet
raporu, denetim sonucunu doğrularsa ürün geri çevrilir veya reddedilir,
farklı sonuç olduğu takdirde, Heyetin kararı esas alınır. Denetim
bilgilerinin gümrüklere beyanı MADDE 24- (1) Ürünlerin ihraç veya ithal
edilebileceğine dair TAREKS referans numarasının gümrük beyannamesinin 44
numaralı hanesine firma tarafından geçerlik süresi içinde kaydedilmesi
zorunludur. Aksi takdirde, ürünlerin ihracatına veya ithalatına izin
verilmez. (2) Ek-1/C
kapsamı ürünler için TAREKS referans numarasının yanı sıra, Tarım ve Orman
Bakanlığı tarafından düzenlenen Bitki Sağlık Sertifikasının tarihi ve seri
numarasının da gümrük beyannamesinin 44 numaralı hanesine firma tarafından
kaydedilmesi zorunludur. Aksi takdirde, ürünlerin ihracatına izin verilmez. (3) TAREKS
referans numarası kapsamı ürüne ilişkin Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu,
firma ünvanı, vergi numarası ve miktarı gibi
bilgilerin söz konusu ürünlere ilişkin firma tarafından gümrük beyannamesine
kaydedilen bilgilerle aynı olması gerekir. İhracatta
Uygunluk Belgesi MADDE 25- (1) Varış ülkesinde kullanılacak
olması ve/veya ihracatçının yazılı talepte bulunması halinde, ürünün ilgili
teknik düzenlemelere uygunluğunu belirten Ek-6’da yer alan Uygunluk Belgesi
kâğıt ortamında ilgili Denetim Birimince düzenlenir. (2) Bu Tebliğ
kapsamında ilgili teknik düzenlemelere uygun olmadan (kapsam dışı, hariçte
işleme rejimi, bedelsiz ihracat ve benzeri) ihracına izin verilen ürünler
için kâğıt ortamında Uygunluk Belgesi düzenlenmez. (3) Uygunluk
Belgesinin süre uzatımı başvurusu, ihraç partisi için düzenlenen TAREKS
referans numarasının geçerlik süresi dolmadan veya dolduktan sonra, TAREKS
aracılığıyla gerçekleştirilir. (4) Süre
uzatımı öncesinde kâğıt ortamında düzenlenen Uygunluk Belgesi ilgili Denetim
Birimine derhal iade edilir ve ihracat işlemlerinde ya da başka amaçlarla
kullanılamaz. TAREKS referans
numarası kapsamındaki bilgilerde değişiklik yapılması MADDE 26- (1) İhraç partisi için düzenlenen
TAREKS referans numarasına ilişkin geçerlik süresi içinde olmak üzere, devir
ve ifraz ile gideceği ülke, alıcı firma, taşıma şekli ve çıkış gümrüğüne dair
değişiklik işlemleri TAREKS aracılığıyla firma tarafından yapılabilir. (2) Söz konusu
devir, ifraz ve ülke değişikliği gibi işlemler öncesinde kâğıt ortamında
düzenlenen Uygunluk Belgesi ilgili Denetim Birimine derhal iade edilir ve
ihracat işlemlerinde ya da başka amaçlarla kullanılamaz. (3) İthalata
konu ürünler için düzenlenmiş TAREKS referans numarası kapsamına yönelik
değişiklik yapılamaz. Kullanıcıya
yapılan bildirimler MADDE 27- (1) Kullanıcı, denetim süreci ve
sonucuna ilişkin sorgulamaları TAREKS üzerinden yapar. (2) Denetim
sürecine ve sonuçlarına ilişkin kullanıcıya yapılan bildirimler, Dış
Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2011/53)’nin 6 ncı
maddesi uyarınca yapılan “Yetkilendirme Başvuruları” uygulamasında beyan
edilen elektronik posta adresine iletilir. Kullanıcıya ulaşmayan
bildirimlerden Bakanlık sorumlu değildir. Bilgilerin
gizliliği MADDE 28- (1) Bu Tebliğ kapsamında elde
edilen denetim işlemleri ile ilgili olanlar da dâhil, tüm bilgi ve belgelerin
üçüncü taraflarla paylaşımı Genel Müdürlüğün iznine tâbidir. Sorumluluk MADDE 29- (1) Firma, bu Tebliğ kapsamında
denetlensin veya denetlenmesin, ihraç veya ithal ettiği ürünlerin ilgili
teknik düzenlemelere uygun olmasından sorumludur. (2) Firma, TAREKS’e beyan edilen bilgi ve belgelerin doğru ve
eksiksiz olmasından sorumludur. Yaptırımlar MADDE
30- (1) Bu Tebliğe
aykırı hareket edenler ile yanlış ve
yanıltıcı beyanda bulunanlar hakkında, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu, Teknik Düzenlemeler Rejimi Kararı ve Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol
Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2011/53)’nin ilgili hükümleri ile
ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır. Yetki MADDE 31- (1) Bu Tebliğde yer alan hususlarla
ilgili olarak uygulamaya yönelik önlemleri almaya ve gerekli düzenlemeleri
yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir. Yürürlükten
kaldırılan tebliğ MADDE 32- (1) 31/12/2023 tarihli ve 32416
dördüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Bazı Tarım Ürünlerinin İhracatında
ve İthalatında Ticari Kalite Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi:
2024/21) yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 33- (1) Bu Tebliğ 1/1/2025 tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 34- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret
Bakanı yürütür. EK 1/A : KALİTE DENETİMİNE TABİ
ÜRÜNLER Bitkisel Yemeklik Yağlar EK 1/B : KALİTE DENETİMİNE TABİ
ÜRÜNLER Kuru ve Kurutulmuş Ürünler EK 1/C : KALİTE DENETİMİNE TABİ
ÜRÜNLER Yaş Meyve ve Sebzeler EK 1/D : KALİTE DENETİMİNE TABİ
ÜRÜNLER Diğer Ürünler EK 2 : Ticari Kalite Denetimine Tabi
Diğer Ürünler EK 4 : Laboratuvar Taahhütname Formu
Örneği EK 6 : Uygunluk Belgesi Örneği 31 Aralık 2024 SALI Resmî Gazete Sayı : 32769 (4. Mükerrer) |
|
|