Ekonomi
Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ
NO: 2016/14) Amaç
ve kapsam MADDE
1 – (1) Bu Tebliğin amacı, MKS Marmara Entegre Kimya
Sanayi Anonim Şirketi tarafından gerçekleştirilen başvuruya istinaden Çin
Halk Cumhuriyeti menşeli “pentaeritritol (pentaeritrit)” ürününe yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önleme
ilişkin olarak nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan
soruşturmanın usul ve esaslarını belirlemektir. Dayanak MADDE
2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a)
Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) ÇHC:
Çin Halk Cumhuriyetini, c) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, ç) GTİP:
Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, d) MKS:
MKS Marmara Entegre Kimya Sanayi Anonim Şirketini, e) NGGS:
Nihai Gözden Geçirme Soruşturmasını, f) TÜİK:
Türkiye İstatistik Kurumunu, g)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Önlem
konusu ürün MADDE
4 – (1) Önlem konusu ürün 2905.42.00.00.00 GTİP’i altında kayıtlı “pentaeritritol (pentaeritrit)”dür. (2)
Bahse konu GTİP, bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Önlem konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife
pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan bilgi ve belgelerin
incelenmesi neticesinde başvuru sahibi firmanın Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri çerçevesinde
yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Mevcut
önlem MADDE
6 – (1) ÇHC menşeli 2905.42.00.00.00 GTİP altında kayıtlı
“pentaeritritol (pentaeritrit)” maddesine yönelik olarak, ilk defa 1/7/2005 tarihli ve 25862
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2005/14) uyarınca 270 ABD Doları/Ton dampinge
karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2)
Önlemin uygulama süresinin bitiminden önce yerli üretim dalı niteliğini haiz
MKS firması Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde mevcut önlemin
yürürlükten kaldırılması halinde dampingin ve zararın devam edebileceğine
veya yeniden oluşabileceğine ilişkin iddiasını sunmuş; söz konusu iddianın
değerlendirilmesi neticesinde başlatılan soruşturma 3/5/2011 tarihli ve 27923
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2011/6) ile sonuçlandırılarak meri uygulamanın
mevcut haliyle devam etmesine karar verilmiştir. Gerekçe MADDE
7 – (1) 16/8/2015 tarihli ve 29447
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2015/36) ile meri önlemin 3/5/2016 tarihinde
sona ereceği ve bahse konu ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen
sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması
talebinde bulunabileceği ilan edilmiştir. (2) Mezkur ilanı müteakip MKS
firması tarafından iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde, ÇHC menşeli
önleme konu ürün için uygulanan dampinge karşı önlemin yürürlükten kalkması
halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi,
belge ve delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır. Karar
ve işlemler MADDE
8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun yeterli
bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunca, ÇHC menşeli önlem/başvuru konusu ürüne yönelik NGGS
açılmasına karar verilmiştir. (2)
Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından yürütülür. Piyasa
ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin seçimi MADDE 9 – (1) Yönetmeliğin 40 ıncı ve
41 inci maddelerinde öngörülen hükümler saklı kalmak üzere Genel Müdürlük
tarafından soruşturma kapsamında normal değer tespitine karar verilmesi
halinde; ÇHC’de yerleşik
soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün
üretiminde ve satışında Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler
çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu bu Tebliğin 11
inci maddesinde belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi
durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde
Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7nci maddesi
hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan
emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. Soru
formları ve bilgilerin toplanması MADDE
10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üreticilerine/ihracatçılarına ve şikâyete konu ülkelerin Ankara’daki
Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (2)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru
formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilir. (3)
Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya
kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soru formuna Ekonomi
Bakanlığına ait internet sayfasındaki ilgili bölümden erişebilir. (4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişimler Türkçe yapılır. İlgili
tarafların soru formuna ilişkin yanıtları ve bu yanıtlar dışında kalan tüm
bilgi, belge, görüş ve talepleri yazılı olarak Türkçe sunulur. Türkçe dışında
bir dilde sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz. (5)
İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla
ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici
deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 11 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (6)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve
üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen ürünü girdi olarak kullanan işletmeler,
bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya
işveren sendikaları gibi diğer ilgili taraflar görüşlerini 11 inci maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir. (7)
İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan
diğer bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe
yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı,
adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları yazılı
olarak belirtilir. (8)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi,
belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas
bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili
taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte
olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenleri belirtilir. Süreler MADDE
11 – (1) 10 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten
itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10
uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilmediği bütün
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin
cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunabilir. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu maddenin
altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını
etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE
12 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz mevcut verilere göre
yapılabilir. (2)
İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi
halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine
nazaran daha az avantajlı olabilir. Meri
önlemin uygulanması MADDE
13 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin dördüncü fıkrası
uyarınca meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam
eder. Yetkili
merci ve adresi MADDE
14 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve görüşlerin
aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi gerekir: T.C.
Ekonomi Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi İnönü
Bulvarı No: 36 Emek/ANKARA Faks:
+90-312-204 86 33 E-posta:
ngs179@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE
16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 21 Nisan 2016
PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 29691 |