GÜNCEL:
08/06/2012 |
||||||||||||||||||||
Ekonomi Bakanlığından; PAMUKLARIN KONTROLÜNE İLİŞKİN TEBLİĞ (ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ: 2012/25) BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı; 5/8/1953 tarihli ve 4/1283
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Pamukların Kontrolüne Dair
Tüzük uyarınca tasnif ve kontrolü
zorunlu olan pamukların ihracatında, ithalatında ve iç piyasa kontrollerinde
uygulanacak usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2- (1) Bu Tebliğ; Pamukların Kontrolüne Dair Tüzük hükümleri
gereğince preselenmek üzere çırçırlanacak çiğitli (kütlü) pamuklar
ile preselenmiş veya preselenecek mahlıç pamuklarına, çırçırlama ile iplik
imalatı esnasında meydana gelen pamuk lifi döküntülerine ve linter
pamuklarına ihracat, ithalat ve iç piyasada uygulanacak kontrol şekillerine,
çırçır prese fabrikaları ve Pamuk Sorumlu Denetçisinin taşıması gereken
asgari şartlara, bunların hak ve sorumluluklarına ilişkin düzenlemeleri
kapsar.
Dayanak
MADDE
3- (1) Bu Tebliğ; 5/8/1953 tarihli ve 4/1283 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe
konulan Pamukların Kontrolüne Dair Tüzük ve 7/9/2005 tarihli ve 2005/9454
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Dış Ticarette Teknik
Düzenlemeler ve Standardizasyon Rejimi Kararı’nın
4 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a)
Bakanlık:
Ekonomi Bakanlığını, b)
Bölge
Müdürlüğü: Ekonomi Bakanlığı Bölge Müdürlüklerini, c)
Çırçır
prese fabrikası: Çiğitli (kütlü) pamuğun elyafının çekirdeğinden (çiğidinden)
ayıran merdaneli (toplu) çırçır makinası (Rollergin), testereli çırçır
makinası (Sawgin), linter pamuğunu çekirdek üzerinden sıyıran linter
makinasını (Lintergin) ve bu pamukları presleyen prese makinalarına,
pamukları uygun şartlarda muhafaza edecek depolara, yardımcı cihazlara,
teknik kriterlere uygun tasnif odasına
ve rutubet ölçme cihazına sahip
fabrikaları, ç) Çırçırlama: Çiğitli (kütlü) pamuğun
elyafının çekirdeğinden (çiğidinden) ayrılması ile linter pamuğunun çekirdek
üzerinden sıyrılması işlemini, d)
Depolama:
Çiğitli, lif, linter pamukları ile lif döküntüsü pamukların balyalı, balyasız veya hararlı olarak fabrika
depolarında korunması işlemini, e)
Döner
Sermaye İşletmesi: Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğünü, f)
Genel
Müdürlük: Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğünü, g)
Grup
Başkanlığı: Bakanlığın Bölge Müdürlüklerine bağlı Ürün Denetmenleri Grup
Başkanlıklarını, ğ) Komisyon: Çırçır prese fabrikaları
tarafından yapılan sezonluk bildirimler üzerine işletme, depo, pamuk tasnif
odası ve çırçır prese fabrikalarında çalışan Pamuk Sorumlu Denetçisinin
faaliyetlerinin bu Tebliğe uygun olup olmadığının incelenmesi için Bölge
Müdürlüğünce en az üç kişiden oluşturulan ekibi, h)
Pamuk
Sorumlu Denetçi Belgesi: Pamukların tasnif ve kontrolüne dair mevzuat
hakkında gerekli eğitimi alan ve yazılı sınavda başarılı olanlara Bölge
Müdürlüğünün uygun görüşü ile Genel Müdürlük tarafından verilen belgeyi, ı) Pamuk Sorumlu Denetçisi: Pamukların
tasnif ve kontrolüne dair mevzuat hakkında Bölge Müdürlüğünce verilen eğitimi
alan ve yapılan sınav sonucunda başarılı olarak Pamuk Sorumlu Denetçi Belgesi
almaya hak kazanmış olan çırçır ve prese fabrikası sahibi veya çalışanını, i)
Preseleme:
Balyaların yüksek basınçlı preselerde küçültülmesi işlemi hariç olmak üzere, lif (mahlıç) pamuğun ve linter
pamuğunun ve iplik yapımı ve çırçırlama sırasında meydana gelen pamuk lifi
döküntülerinin prese makinalarında balya haline getirilmesi işlemini, j)
Sezon:
1 Ağustos tarihinde başlayıp takip eden yılın
31 Temmuz tarihinde biten dönemini, k)
Sicil
numarası: Bu Tebliğde belirtilen şartlara sahip çırçır prese fabrikasına Bakanlıkça
tahsis edilen numarayı, l)
TAREKS:
Ürün güvenliği ve teknik düzenlemeler mevzuatı uyarınca yapılan denetim,
uygunluk ve izin işlemlerinin elektronik ortamda ve risk esaslı yerine
getirilmesi amacıyla oluşturulan Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemini, m)
Tasnif:
Üretilen pamuklar ve linter pamukları ile çırçırlama ve iplik imalatı
sırasında meydana gelen pamuk lifi döküntülerinin derece (grade), elyaf
uzunluğu (stapel) ve karakter özellikleri bakımından sınıf ve tiplere
ayrılmasını, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM
Tasnif Sınıflandırma
MADDE 5- (1) Türkiye’de üretilen pamuklar ile çırçırlama ve iplik imalatı sırasında
meydana gelen pamuk lifi döküntülerinin ve linter pamuklarının, derece
(grade) bakımından sınıf ve tiplere ayrılarak tasnif edilmesi ile bunların ne
şekilde adlandırılacağı, Bakanlıkça belirlenen esaslara göre yapılır.
(2) Türkiye’de üretilen
pamukların, elyaf uzunluğu (stapel) ve karakter özellikleri bakımından
tasnifi, tasnifte
esas alınacak değerler ile
bunların ne şekilde adlandırılacağı Bakanlıkça belirlenen esaslara göre
yapılır.
Çırçırlama
MADDE 6- (1) Pamuklar çırçırlama şekillerine göre merdaneli
(toplu) çırçır makinası (Rollergin), testereli çırçır makinası (Sawgin) ve
linter makinası (Lintergin) ile işlenmiş olarak üçe ayrılır. Bunlar birbirine
karıştırılamaz.
Pamuk grupları MADDE 7- (1) Türkiye’de üretilen pamuklar Kısa Elyaflı
(Yerli), Orta Elyaflı (Upland) ve Uzun Elyaflı olarak üç gruba ayrılır.
(2) Çırçırlama ve iplik
imalatı sırasında meydana gelen pamuk lifi döküntüleri, linter pamukları ve
pamuk grupları birbirine karıştırılamaz. Derecelendirme MADDE 8- (1) Pamukların derece (grade) bakımından tasnif ve
kontrolünde renk, yabancı madde (yalnız pamuk bitkisine ait yaprak, kabuk
parçaları, çiçek veya sap kırıntıları ile tozlar) ve hazırlanma durumu (çırçırlanma
kalitesi) esas alınır.
(2)
Pamukların grup, sınıf ve tiplerinin birbirine karıştırılması ve pamuk
bitkisine ait yaprak, kabuk parçaları, çiçek veya sap kırıntıları ile tozlar
dışında kalan yabancı maddelerin pamuklarda bulunması yasaktır. Pamukların
korunması MADDE 9- (1) Pamukların çırçır ve prese fabrikaları
sahipleri tarafından açıkta bırakılması, kapalı yerlerde rutubetli veya
vasıflarını bozacak şartlar altında muhafazası veya gruplara ve tiplere
ayrılmadan depolara konulması yasaktır.
(2) Çiğitli hariç olmak üzere,
pamuğun rutubeti % 8,5’den fazla olamaz. Rutubet derecesinin tayininde
kullanılacak yöntem Bakanlıkça belirlenir. Standart
pamuk tip numuneleri MADDE 10- (1) Bu Tebliğ kapsamındaki pamukların tasnif ve
kontrolüne esas olmak üzere, üretim bölgeleri için ayrı ayrı veya bütün
ülkeyi kapsayacak biçimde Pamukların Kontrolüne Dair Tüzük hükümleri dikkate
alınarak Genel Müdürlüğün belirleyeceği esaslar çerçevesinde Esas Standart
Pamuk Tip Numuneleri hazırlanır.
(2) Söz konusu numuneler,
derecelendirmede belirtilen esaslar dâhilinde pamukların çırçırlama
şekillerine, gruplarına, sınıflarına ve tiplerine göre bütün özellikleri
gösterilmek suretiyle her bölge için ayrı ayrı Bölge Müdürlüklerince
hazırlanır ve ilgili Grup
Başkanlıklarına gönderilir. (3)
Söz konusu numuneler, zamanla veya kullanılma neticesinde özelliklerini
kaybettikçe yenileri ile değiştirilir. (4) Linter pamuklarına ait
standart tip numunelerin hazırlanmasında çekirdek üzerinden bir veya iki defa
kesilmiş olması ile renk, yabancı madde ve çırçırlama durumu; çırçırlama ve
iplik imalatı esnasında ortaya çıkan lif döküntülerine ait standart tip
numunelerin hazırlanmasında üretim aşamasının gerektirdiği özelliklerin yanı
sıra renk ve yabancı madde durumu göz önünde tutulur. Ambalaj ve etiketleme MADDE 11- (1) Pamuklar, çırçırlandıktan sonra preselenmiş ve
ambalajlanmış olarak balya halinde piyasaya sunulur.
(2) Balyaların asgari ve azami boyutu,
ağırlığı, preselenme şekli, preselerde kullanılacak çember, çelik tel,
plastik çember vb. sayısı, ambalaj maddelerinin nitelikleri ve etiketleme
için 27/7/2001 tarihli ve 24475 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Preselenmiş
Pamuk Balya Ambalajlarına İlişkin 2001/21 sayılı Dış Ticarette
Standardizasyon Tebliği esas alınır. (3) Kontrole sunulan her parti için tek parti
numarası kullanılır. Bir defada kontrole sunulacak parti, sondaj usulüne göre
200 balyadan ve tek balya usulüne göre 100 balyadan fazla olamaz. (4) Parti numarası, çırçır prese
fabrikasına tahsis edilen sicil numarasının ardından 1 (bir)’den başlayarak
her sezon içinde sadece bir kez kullanılır ve bir sonraki pamuk sezonunda 1
(bir)’den tekrar başlar (örneğin, 2012-2013 pamuk sezonunda sicil no 68 olan
fabrikanın faaliyete başladığı sezon içinde firmanın denetime sunduğu ilk
parti için 68–1 ve sonrakiler sırasıyla 68–2, 68–3 vb. şeklinde devam eder ve
2013-2014 pamuk sezonunda parti numarası 68–1 olarak yeniden başlar). ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Pamukların Kontrol Şekilleri Tasnif ve kontrol şekilleri MADDE 12- (1) Pamukların tasnif ve kontrolü, belirli sayıda
balyanın kırılıp açılarak (sondaj yöntemi) veya her balyadan usulüne göre
numune alınarak (tek balya yöntemi) yapılır.
Sondaj
yöntemi kontrol MADDE 13- (1) Pamukların sondaj yöntemi ile kontrolü yeterli
nitelikte tasnif odası bulunan çırçır prese fabrikaları ile bunların depolarında
yapılır.
(2) Bir ürün sahibine ait olup
grup, sınıf, tip ve çırçırlama şekli aynı olan ve bir defada 200 balyayı
geçmemek üzere kontrole sunulan preselenmiş pamuk balyaları bir parti
sayılır. Her balya ait olduğu partiyi temsil eder ve partinin özelliğini
göstermeyen balyaların karıştırılması yasaktır. (3) Kontrolden önce balyaların
ilgili mevzuata göre ambalajlanmış ve etiketlenmiş olması, ayrıca kontrole
uygun şekilde istif edilmiş olmaları gerekir. (4) Pamukların sondaj usulüne
göre kontrolü, her partiye ait preselenmiş pamuk balyaları içinden en az % 2
ve en çok % 20 nispetinde ayrılacak balyaların açılarak ambalajlarının ve
içindekilerinin ayrı ayrı muayenesi şeklinde yapılır. Tek
balya yöntemi kontrol MADDE 14- (1) Pamukların tek balya usulü ile kontrolünde,
her partiye ait preselenmiş pamuk balyalarından alınan numunelerin analizi
Genel Müdürlükçe belirlenen laboratuvarlarda, analiz dışındaki hükümlere
uygunluğu bakımından kontrolü çırçır ve prese fabrikalarında veya bunların
depolarında yapılır.
(2) Bir ürün sahibine ait olup
çırçırlama şekli ve grubu aynı olan ve bir defada 100 balyayı geçmemek üzere
kontrole sunulan preselenmiş pamuk balyaları bir parti sayılır. Bir parti
içine, o partiye giremeyecek vasıftaki preselenmiş pamuk balyalarının karıştırılması
yasaktır. (3) Kontrolden önce balyaların
ilgili mevzuata göre ambalajlanmış ve etiketlenmiş olması, ayrıca kontrole
uygun şekilde istif edilmiş olmaları gerekir. (4) Numune alımına ilişkin
usul ve esaslar Genel Müdürlükçe ayrıca belirlenir. Bu şartları taşımayan
numuneler ile yapılan sınıflandırma ve tiplendirme işlemleri geçersizdir. (5) Numuneler, Genel Müdürlükçe belirlenen
laboratuvarlar tarafından analize tabi tutulur. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Personel ve Firma Altyapısı Personel ve altyapı MADDE 15- (1) Çırçır ve prese fabrikalarının bu Tebliğe
uygun olarak pamukların tasnifini ve kontrolünü yapmak üzere Pamuk Sorumlu
Denetçisi istihdam etmesi, ayrıca pamukların kontrol şekillerine göre
Bakanlıkça belirlenen gerekli altyapıya sahip olması gerekir.
(2) Bu Tebliğde belirtilen koşulları
yerine getirmeyen çırçır prese ile linter ve prese fabrikalarında pamukların
tasnif ve kontrolü yapılmaz. (3) Pamuk Sorumlu Denetçisinin en az
lise diplomasına sahip olması ve Bölge Müdürlüğünce verilen eğitim sonrası
yapılan sınav sonucunda başarılı olarak Pamuk Sorumlu Denetçi Belgesi’ni
(Ek-1) almaya hak kazanmış olması gerekir. (4) 18/4/1972 tarihli ve 7/4331 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Pamukların Çırçırlanma,
Preselenme ve Depolanmasının Denetimine Dair Tüzüğe göre Pamuk Ustası olarak
görev yapanlar, bu Tebliğ çerçevesinde verilen eğitime katılıp sınavda
başarılı olmak şartıyla Pamuk Sorumlu Denetçisi olarak çalıştırılabilir. Eğitim MADDE 16- (1) Eğitimler, Bölge Müdürlüğünde veya Bölge
Müdürlüğünün uygun göreceği kuruluşlarda uygulamalı programlar halinde
düzenlenir.
Pamuk
Sorumlu Denetçi Belgesi MADDE 17- (1) Pamukların tasnif ve kontrolüne dair mevzuat
hakkında gerekli eğitimi alan ve yazılı sınavda başarılı olanlara Bölge
Müdürlüğünün uygun görüşü ile Genel Müdürlük tarafından Pamuk Sorumlu Denetçi
Belgesi verilir.
(2) Belgenin
geçerlik süresi, belgenin düzenlendiği yıldan sonraki dördüncü yılın 31
Temmuz tarihine kadardır. Süre uzatımı MADDE 18- (1) Pamuk Sorumlu Denetçi Belgesinin süresi,
geçerlik bitim yılının en geç 30 Haziran tarihine kadar yazılı olarak
başvurulması halinde, Bölge Müdürlüğünce üç yıllık dönemler itibariyle üç
defa uzatılabilir. Ancak üçüncü uzatmadan sonra bu Tebliğe uygun şekilde yeni
belge başvurusu yapılması gerekir.
(2) Her süre uzatımında, belgelerin arka
yüzüne “Belge Geçerlik Süresi 31/07/YIL tarihine kadar uzatılmıştır.” ifadesi
kaşe ya da yazı ile belirtilir. Ayrıca tasdik eden kişinin adı-soyadı ve
unvanı ile birlikte imzalanır. (3) Üçüncü süre uzatımından sonra ya da
belgenin herhangi bir nedenle iptali sonrasında yapılan talepler yeni başvuru
olarak değerlendirilir, eğitim ve sınav şartı aranır. (4) Süresi dolmakla birlikte süre
uzatımı talebinde bulunulmayan Pamuk Sorumlu Denetçi Belgesi doğrudan iptal
edilir. İptal edilen belgelerin asılları en geç on iş günü içinde ilgili
Bölge Müdürlüğüne iade edilir. TAREKS
ve firma tanımlama MADDE 19- (1) Çırçır prese fabrikalarının 29/12/2011 tarihli
ve 28157 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Dış
Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği (Ürün Güvenliği ve
Denetimi:2011/53) çerçevesinde TAREKS’te tanımlanması ve fabrika adına
TAREKS’te işlem yapacak en az bir Pamuk Sorumlu Denetçisinin kullanıcı olarak
yetkilendirilmiş olması gerekir.
Sezonluk
bildirim MADDE 20- (1) Çırçır prese fabrikası ile linter ve prese
fabrikası işletenler faaliyete başlamadan en az iki hafta önce Bakanlığın belirleyeceği
esaslara göre bildirimde bulunmak ve pamukların tasnif ve kontrolü için bu
Tebliğe uygun personel istihdam ettiğini ve yeterli altyapıya sahip olduğunu
göstermek zorundadır.
(2) Bildirim için istenen
bilgi ve belgeler ile TAREKS üzerinden başvurulur. Bildirim üzerine Bölge
Müdürlüğünce yerinde ve sunulan belgeler üzerinde yapılan inceleme sonucunda,
sınıflandırma ve kontrol şekline bağlı olarak bu Tebliğde belirtilen şartları
yerine getirdiği tespit edilen çırçır prese ile linter ve prese
fabrikalarının faaliyetine izin verilir. BEŞİNCİ
BÖLÜM Pamuk Kontrol Belgesi Kontrol başvurusu MADDE 21- (1) Kontrole sunulacak partiler sondaj ya da tek
balya yöntemine uygun olacak şekilde Pamuk Sorumlu Denetçisi tarafından
hazırlanır.
(2) TAREKS’te kullanıcı olarak
yetkilendirilen Pamuk Sorumlu Denetçisi, her mal sahibine ait her parti için
Bakanlık internet sayfasının “E-İmza Uygulamaları” kısmında yer alan “E-İmza
Uygulamalarına Giriş” bölümünü kullanarak TAREKS üzerinden başvurusunu yapar. (3) Sondaj yöntemine göre
kontrol başvurusunda çırçırlama şekli, grup, sınıf ve tipi; tek balya kontrol
başvurusunda çırçırlama şekli ve grubu ile her balyanın sınıfı, tipi, elyaf
uzunluğu (stapel) ve karakter özelliklerini içeren laboratuvar analiz
raporundaki sonuçlar beyan edilir. Pamuk
Kontrol Belgesi MADDE 22- (1) TAREKS
üzerinden yapılan kontrol başvurusu üzerine pamuk kontrolü için gerekli
görülmesi halinde Ürün Denetmeni görevlendirilir. Kontrol talepleri en geç
iki gün içinde sonuçlandırılır. Ürün Denetmeni tarafından yapılan kontrol
sonucunda pamukların ilgili mevzuatına uygun olması halinde Pamuk Kontrol
Belgesi düzenlenir.
(2) Tebliğe aykırı şekilde hazırlanan
pamuklar için kontrol belgesi düzenlenmez ve bu Tebliğde öngörülen ilgili
müeyyideler uygulanır. (3) Ürün Denetmeni
görevlendirilmediği durumda, bu Tebliğe uygun olarak Sorumlu Denetçi
tarafından sınıflandırılıp tiplendirildiği ve kontrol edildiği beyan edilen
pamuklara kontrol belgesi düzenlenir. Balyalar üzerine Pamuk Sorumlu
Denetçisi tarafından denetçinin adı-soyadı, belge numarası ve firma unvanı
ile vergi numarasının bulunduğu kontrol mühürü vurulur. (4) Pamuk Kontrol Belgesi
sondaj usulü kontrol için Ek-2’de yer alan, tek balya usulü için Ek-3’de yer
alan örneğe uygun şekilde verilir. Belgenin
kullanımı MADDE 23- (1) Preseli pamukların alım ve satımlarının Pamuk
Kontrol Belgesi ile yapılması zorunludur.
(2) Balya ve etiketin
üzerindeki bilgiler Pamuk Kontrol Belgesine uymayan preseli pamukların alınıp
satılması ve nakli yasaktır. Belgenin süresi MADDE 24- (1) Pamuk Kontrol Belgesinin geçerlik süresi bir
yıldır. Kontrol tarihi üzerinden bir
yıl geçmiş olan balyaların usulü dâhilinde yeniden tasnif ve kontrolü
zorunludur.
Devir ve ifraz MADDE 25- (1) Kontrolü yapılan parti için, belgenin geçerlik
süresi içinde olmak ve belge kapsamında belirtilen miktarı aşmamak kaydıyla,
devir ve ifraz işlemleri yapılabilir.
(2) Söz konusu işlemler için
Pamuk Sorumlu Denetçisi tarafından TAREKS üzerinden başvurulur. Bildirimler MADDE 26- (1) Pamuk Sorumlu Denetçisi, kontrol başvurusu ve
sonuçlarına ilişkin sorgulamaları TAREKS aracılığıyla yapar.
(2) Denetim sürecine
ve sonucuna ilişkin bildirimler, 2011/53 sayılı Dış Ticarette Risk Esaslı
Kontrol Sistemi Tebliğinin 6 ncı maddesi kapsamında yapılan “Yetkilendirme
Başvuruları” uygulamasında kullanıcılar tarafından beyan edilen elektronik
posta adresine iletilir. Kullanıcıya ulaşmayan bildirimlerden Bakanlık
sorumlu değildir. (3)
Düzenlenen Pamuk Kontrol
Belgesi, gönderim masrafları belge sahibi işletme tarafından
karşılanmak suretiyle, işletme tarafından beyan edilen adrese gönderilir veya
elden teslim edilir. ALTINCI
BÖLÜM İhracat ve İthalat Kontrolü İhracat ve ithalat kontrolü MADDE 27- (1) Aşağıda tanımlanan pamuklar ihracatta ve
ithalatta ayrıca kontrole tabidir:
(2) İhraç edilecek pamukların önceden bu Tebliğ
hükümlerine göre sınıflandırılmış, tiplendirilmiş ve Pamuk Kontrol Belgesi
düzenlenmiş olması gerekir.
TAREKS
ve firma tanımlama MADDE 28- (1) Pamuk ihraç veya ithal eden firmaların 2011/53
sayılı Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Tebliği çerçevesinde
TAREKS’te tanımlanması ve firma adına TAREKS’te işlem yapacak en az bir
kullanıcının yetkilendirilmiş olması gerekir.
Başvuru MADDE 29- (1) Kullanıcı, Bakanlık internet sayfasının
“E-İmza Uygulamaları” kısmında yer alan “E-İmza Uygulamalarına Giriş” bölümünü
kullanarak TAREKS üzerinden ihracat veya ithalat kontrol başvurusunu yapar.
İhracat
kontrolü MADDE 30- (1) Kontrol başvurusu üzerine pamuk kontrolü için
gerekli görülmesi halinde Ürün Denetmeni görevlendirilir. Kontrol talepleri
en geç 24 saat içinde sonuçlandırılır.
(2) İhracat kontrolünde
aşağıdaki hususlar dikkate alınır: a) Pamuklar ihraç edilinceye
kadar geçen süre içinde özelliklerini kaybetmemelidir. b) Ambalaj, etiketleme ve
işaretleme ilgili mevzuata göre yapılmalıdır. c) İhracatçı tarafından beyan
edilen özellikler balyalar üzerinde yer alan bilgilere uygun olmalıdır. (3) Başvuru üzerine; a) Ürün Denetmeni tarafından
yapılan kontrol sonucunda pamukların ilgili mevzuatına uygun olması, b) Ürün Denetmeni
görevlendirilmesine gerek olmadığı durumda, firma tarafından bu Tebliğe uygun
olarak pamukların sınıflandırıldığı ve kontrol edildiğinin beyan edilmesi, hallerinde
geçerlik süresi iki ay olmak üzere TAREKS referans numarası oluşturulur. (4) Bu Tebliğe aykırı şekilde
hazırlanan pamuklar için TAREKS referans numarası oluşturulmaz. İthalat kontrolü MADDE 31- (1) Kontrol başvurusu üzerine pamuk kontrolü için
gerekli görülmesi halinde Ürün Denetmeni görevlendirilir. Kontrol talepleri
en geç üç iş günü içinde sonuçlandırılır.
(2) İthalat kontrolünde aşağıdaki
hususlar dikkate alınır: a) Pamuklar ithal edilinceye
kadar geçen süre içinde özelliklerini kaybetmemelidir. b) İthalatçı tarafından beyan
edilen özellikler balyalar üzerinde yer alan bilgilere uygun olmalıdır. (3) Başvuru üzerine; a) Ürün Denetmeni tarafından
yapılan kontrol sonucunda pamukların ilgili mevzuatına uygun olması, b) Ürün Denetmeni
görevlendirilmesine gerek olmadığı durumda, firma tarafından bu Tebliğe uygun
olarak pamukların ithal edildiğinin beyan edilmesi, hallerinde
geçerlik süresi iki ay olmak üzere TAREKS referans numarası oluşturulur. (4) Bu Tebliğe aykırı olduğu
tespit edilen pamuklar için TAREKS referans numarası oluşturulmaz. Kullanıcıya yapılan
bildirimler MADDE
32- (1) Kullanıcı, denetim
başvurusu ve sonucuna ilişkin sorgulamaları TAREKS aracılığıyla yapar.
(2) Başvuru sonuçlarına
ilişkin kullanıcıya yapılan bildirimler, 2011/53 sayılı Dış Ticarette Risk
Esaslı Kontrol Sistemi Tebliğinin 6 ncı maddesi uyarınca yapılan
“Yetkilendirme Başvuruları” uygulamasında beyan edilen elektronik posta
adresine iletilir. Kullanıcıya ulaşmayan bildirimlerden Bakanlık sorumlu
değildir. TAREKS
referans numarasının gümrüklere beyanı MADDE 33- (1) TAREKS referans numarasının gümrük
beyannamesinin ilgili hanesine firma tarafından geçerlik süresi içinde kaydedilmesi
zorunludur. Aksi takdirde ürünün ihracatına veya ithalatına izin verilmez.
(2) Referans numarası kapsamı
ürüne ilişkin GTİP, firma unvanı ve miktarı gibi bilgiler ile firma
tarafından gümrük beyannamesine kaydedilen bilgiler aynı olmalıdır. YEDİNCİ
BÖLÜM Fabrikaların
Denetimi, Sorumluluklar, Belge İptali ve Müeyyideler Fabrikaların denetimi MADDE 34- (1) Bölge Müdürlüğünce görevlendirilen komisyon,
pamukların bulundukları depoları ve işlendikleri çırçır ve prese yerlerini,
çırçır ve prese makinelerini her zaman re’sen veya şikayet veya ihbar üzerine
kontrol edebilirler, gerektiğinde iade edilmek koşuluyla numune alabilirler.
(2) Komisyonun denetimi
sırasında pamuklar üzerinde hile ve tağşiş fiillerine teşebbüs edildiği veya
hile ve tağşiş fiillerinin işlendiği ya da pamuk kalitesini bozan, çekirdek
veren, çekirdek kıran çırçır makinelerinin işletildiğinin veya başka bölge
pamuklarının bulunduğunun tespiti halinde, failleri hakkında takibat yapılmak
üzere Pamukların Kontrolüne Dair Tüzük çerçevesinde işlem yapılır. Sorumluluk
MADDE 35- (1) Çırçır prese ile linter ve prese fabrikaları
sahipleri ve işletmecileri, ürün sahibi, ihracatçı ve ithalatçı firmalar ile
Pamuk Sorumlu Denetçisi;
a) Genel Müdürlükçe
belirlenen usul ve esaslara göre kayıt tutmakla, bu kayıtları beş yıl saklamakla, b) Belgenin
verilmesine esas teşkil eden koşullardaki herhangi bir değişiklikten bağlı
bulunduğu Bölge Müdürlüğünü haberdar etmekle, c)
Bağlı
bulunduğu Bölge Müdürlüğünce istenebilecek her türlü bilgi ve belgeyi temin
etmekle, ç) Denetimle görevlendirilenlere işletmede
yapacakları incelemelerde her türlü yardım ve kolaylığı sağlamakla, d)
İptal
edilen veya süresi dolan Belgenin aslını bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğüne
öngörülen süre içinde iade etmekle, e)
Genel
Müdürlüğün veya bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğünün düzenleyeceği eğitim
programlarına katılmakla, f)
Bu
Tebliğ kapsamında yapılan her türlü başvuruda beyan edilen bilgilerin doğru
ve eksiksiz olmasından, g)
Bu
Tebliğin hükümlerine ve diğer mevzuata uymakla, müştereken
sorumludurlar. Faaliyetlerin askıya alınması
MADDE 36- (1) Bu Tebliğe uygun olmayan işlemleri tespit
edilen ya da pamukları Tebliğ hükümlerine göre tasnif ve kontrol etmediği
anlaşılan çırçır prese fabrikaları Bölge Müdürlüğünce yazılı olarak uyarılır.
Söz konusu uyarıda tespit edilen uygunsuzluk belirtilir ve bu durumun Tebliğe
uygun hale getirilmesi için fabrikaya en fazla otuz gün süre tanınır. Bu süre
içinde uygunsuzluğun giderilmemesi halinde, çırçır prese fabrikasında en az
bir ay süreyle tasnif ve kontrol işlemleri yapılamaz. Uygunsuzluğun tekrarı
halinde bu süre en az üç ay olarak uygulanır.
(2) Tasnif ve kontrol işlemlerine izin verilmeyen
fabrikaların faaliyetleri söz konusu süreler için TAREKS kapsamında askıya
alınır.
(3) Uygunsuzluk giderildikten ve askı
süresi geçtikten sonra faaliyetine devam etmek isteyen fabrikanın, 20 nci
madde gereğince tekrar bildirimde
bulunması ve gerekli koşulları yerine getirmesi gerekir. Pamuk Sorumlu Denetçi Belgesi iptali MADDE 37- (1) Bu Tebliğde belirtilen sorumlukları yerine
getirmediği veya belgesini uygun olmayan bir amaçla kullandığı tespit edilen
Pamuk Sorumlu Denetçileri Bölge Müdürlüğünce yazılı olarak uyarılır. Söz
konusu uyarıda tespit edilen uygunsuzluk belirtilir ve bir pamuk sezonu
içinde ikinci bir uygunsuzluğun tekrarı halinde Pamuk Sorumlu Denetçi Belgesi
derhal iptal edilir.
(2) Pamuk Sorumlu
Denetçi Belgesi iptal edilen
personeli çalıştıran fabrika en geç bir ay içinde yeni Pamuk Sorumlu
Denetçisi istihdam etmesi için Bölge Müdürlüğünce uyarılır. Aksine hareket
eden fabrikalar hakkında ilgili mevzuat uyarınca işlem yapılır. (3) Pamuk Sorumlu Denetçi Belgesi iptal
edilenler en az bir yıl süreyle yeni belge başvurusu yapamaz. Müeyyideler
MADDE 38- (1) Bu Tebliğe aykırı hareket edenler hakkında;
a) 5/8/1953 tarihli ve 4/1283 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla
yürürlüğe konulan Pamukların Kontrolüne Dair Tüzükte,
b)
7/9/2005 tarihli ve 2005/9454
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Dış Ticarette Teknik
Düzenlemeler ve Standardizasyon Rejimi Kararında,
öngörülen müeyyideler uygulanır.
Masraflar MADDE 39- (1) Bu Tebliğ kapsamında çırçır prese
fabrikalarının denetimleri, yapılacak eğitim çalışmaları, belgelendirme ve
diğer ilgili masraflar firmalar tarafından Bakanlık Döner Sermaye İşletmesine
yatırılır.
(2) Sınıflandırma ve kontrol amaçlı
olarak gönderilen numuneler ve bu numunelerin analiz ve sınıflandırma
işlemleri esnasında kullanılan parçalarının satışından elde edilen gelir
Bakanlık Döner Sermaye İşletmesine yatırılır. (3) Bu maddede
yer alan hususlara ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir. SEKİZİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son
Hükümler Yetki MADDE 40- (1) Bu Tebliğde yer alan hususlarla ilgili olarak,
uygulamaya yönelik önlemleri almaya ve gerekli düzenlemeleri yapmaya Bakanlık
yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 41- (1) Bu
Tebliğin 27 nci maddesi 1/8/2012 tarihinde, diğer hükümleri 15/7/2012
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme MADDE 42- (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
8 Haziran 2012
CUMA Resmî Gazete Sayı : 28317 |