|
|
Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2023/8) Amaç ve kapsam MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üreticiler Arçelik-LG
Klima San. ve Tic. A.Ş. ve Vestel Beyaz Eşya Sanayi Tic. A.Ş.
tarafından gerçekleştirilen, Daikin Isıtma ve Soğutma Sistemleri
San. ve Tic. A.Ş. ve Mitsubishi Electric Turkey Klima Sistemleri Üretim A.Ş.
tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti menşeli 8415.10.90.00.11
ile 8415.10.90.00.19 gümrük tarife istatistik pozisyonları altında yer alan
“yalnız duvar tipi split klimalar”, 8415.90.00.90.09 gümrük tarife istatistik
pozisyonu altında yer alan “yalnız duvar tipi split klimaların dış üniteleri (değişken
soğutucu debili split klima
sistemleri dış ünitesi hariç)” ve 8415.90.00.90.12 gümrük tarife istatistik
pozisyonu altında yer alan “yalnız duvar tipi split klimaların iç üniteleri” ürünlerine
yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önleme ilişkin olarak nihai gözden
geçirme soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını, b) CIF:
Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi, c) ÇHC: Çin Halk
Cumhuriyeti’ni, ç) EBYS:
Elektronik Belge Yönetim Sistemini, d) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, e) GTİP: Gümrük
tarife istatistik pozisyonunu, f) KEP: Kayıtlı
elektronik posta adresini, g) NGGS: Nihai
gözden geçirme soruşturmasını, ğ) TGTC:
İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE 4- (1) Önleme tabi ürünler, 8415.10.90.00.11
ile 8415.10.90.00.19 GTİP’i altında yer alan “yalnız duvar tipi split klimalar”,
8415.90.00.90.09 GTİP’i altında yer alan “yalnız duvar
tipi split klimaların dış üniteleri (değişken soğutucu
debili split klima sistemleri dış ünitesi hariç)” ve
8415.90.00.90.12 GTİP’i altında yer alan “yalnız duvar
tipi split klimaların iç üniteleri” tanımlı ürünlerdir. (2) Bahse
konu GTİP’ler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Önleme tabi
ürünün TGTC’de yer
alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler, bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE 5- (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üreticiler Arçelik-LG Klima San. ve Tic.
A.Ş. ve Vestel Beyaz
Eşya Sanayi Tic. A.Ş. tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı
adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firmalar bu Tebliğin
ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır. Mevcut önlem MADDE 6- (1) 26/7/2006 tarihli
ve 26240 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2006/20) uyarınca ÇHC menşeli “yalnız duvar
tipi split klimalar”, “yalnız duvar tipi split klimaların dış üniteleri (değişken soğutucu
debili split klima sistemleri dış ünitesi hariç)” ve “yalnız
duvar tipi split klimaların iç üniteleri” için CIF bedelin %25’i
oranında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Birinci fıkrada
belirtilen önlemin yürürlük süresi, yürütülen NGGS neticesinde 21/3/2012 tarihli ve 28240 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2012/6) ile uzatılmıştır. (3) İkinci fıkrada belirtilen
önlemin yürürlük süresi, yürütülen NGGS neticesinde 8/3/2018 tarihli
ve 30354 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2018/5) ile uzatılmıştır. Gerekçe MADDE 7- (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin
ikinci fıkrası hükmünce, 4/8/2022 tarihli ve 31913 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2022/22) ile ÇHC menşeli mevcut önlemin
yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünlerin yerli üreticisinin mevzuatta
öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş
bir başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabileceği duyurulmuştur. (2) Mezkûr ilanı
müteakip yerli üretim dalı tarafından iletilen başvurunun incelenmesi
neticesinde, uygulanan dampinge karşı
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya
yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir NGGS
açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu
anlaşılmıştır. Karar ve
işlemler MADDE 8- (1) Yapılan inceleme sonucunda, bir
NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu Kararı ile
ÇHC menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar verilmiştir. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE 9- (1) ÇHC’de yerleşik
soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün
üretiminde ve satışında Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki ölçütler
çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci
maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki
halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE 10- (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi
uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı
ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer
malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar
olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler içinde soru formlarını
cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini yetkili mercie
bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır. (2) Soruşturma
açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılara, soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliği
ile başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
bilinen ithalatçılarına soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına
erişim hususunda bilgiye yer verilir. (4) Bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili bilgilere Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat”
uzantılı internet sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”,
“Damping ve Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek
soruşturmaya dair ilgili başlıktan erişebilir. Yetkili merci,
ilgili tarafların görüş ve cevaplarının sunulması MADDE 11- (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T.C. Ticaret
Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü Damping ve
Sübvansiyon Dairesi Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 06530
Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204
75 00 (2) Soruşturmada
“Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda
yer alan KEP adresine gönderir. KEP Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3) Soruşturmada
“yurt dışında yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları
ile resmî görüşlerini yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve resmî
görüşlerine ilişkin ekleri ise yalnızca elektronik ortamda (CD/USB ile)
Bakanlığın posta adresine gönderir. Soru formu cevapları, resmî görüşler ve
bunların ekleri ayrıca aşağıda yer alan e-posta adresine gönderilir. EBYS e-posta
adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4) Soruşturmaya
ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç
olmak üzere, Türkçe dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (5) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer
bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı
olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres
bilgileri, elektronik posta adresi, telefon numaraları belirtilir.
“Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak
isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de
belirtilir. (6) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili
olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile
birlikte Genel Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (7) Soruşturma
süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 12- (1) 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru
formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu
maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili
taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını ve soruşturma ile ilgili
görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunar. (3) Soruşturmanın
sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu maddenin birinci fıkrası
dışında kalan diğer yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma
süreci içerisinde sunabilir. İş birliğine
gelinmemesi MADDE 13- (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai
belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili
tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen iş birliğine gelmesi halinde
bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir. Meri önlemin
uygulanması MADDE 14- (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
uyarınca, meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam
eder. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE 15- (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
28 Şubat 2023 SALI Resmî Gazete Sayı : 32118 |