|
|
Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ
NO: 2023/24) Amaç
ve kapsam MADDE
1- (1) Bu
Tebliğin amacı, yerli üretici Kümaş Manyezit
İşletmeleri Sanayi A.Ş. tarafından gerçekleştirilen,
Konya Selçuklu Krom Magnezit Tuğla Sanayi A.Ş., Sörmaş
Söğüt Refrakter Malzemeleri A.Ş., Haznedar Durer Refrakter
Malzemeleri San. ve Tic. A.Ş. ve Piromet Pirometalurji Malzeme Refraktör
Makina San. ve Tic. A.Ş. tarafından desteklenen başvuruya
istinaden Çin Halk Cumhuriyeti menşeli 6902.10.00.10.11
gümrük tarife istatistik pozisyonu altında kayıtlı kromit
ateş tuğlalar, 6902.10.00.10.12 gümrük tarife istatistik pozisyonu
altında kayıtlı magnezit ateş tuğlalar,
6902.10.00.10.13 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında
kayıtlı krom magnezit ateş tuğlalar ve 6815.91
gümrük tarife pozisyonu altında kayıtlı magnezit, dolomit
veya kromit içerenler (dolomit içerenler hariç; magnezyum oksit esaslı,
3 mm ile 30 mm arası kalınlıklarda yapı levhaları
hariç) ürünlerine yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin
önleme ilişkin olarak nihai gözden geçirme soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve
esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE
2- (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE
3- (1) Bu
Tebliğde geçen; a)
Bakanlık: Ticaret Bakanlığını, b) ÇHC:
Çin Halk Cumhuriyetini, c) EBYS:
Elektronik Belge Yönetim Sistemini, ç) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, d)
GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, e) GTP:
Gümrük tarife pozisyonunu, f) KEP:
Kayıtlı elektronik posta adresini, g) NGGS:
Nihai gözden geçirme soruşturmasını, ğ)
TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife
Cetvelini, h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE
4- (1)
Soruşturma konusu ürün, 6902.10.00.10.11
GTİPi altında yer alan kromit ateş tuğlalar,
6902.10.00.10.12 GTİPi altında yer alan magnezit ateş
tuğlalar, 6902.10.00.10.13 GTİPi altında yer alan krom
magnezit ateş tuğlalar ve 6815.91
GTPsi altında yer alan magnezit, dolomit veya kromit içerenler
(dolomit içerenler hariç; magnezyum oksit esaslı, 3 mm ile 30 mm
arası kalınlıklarda yapı levhaları hariç)
tanımlı ürünlerdir. (2) Bahse
konu GTİPler ve GTP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Soruşturma konusu ürünün TGTCde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya
eşya tanımında yapılacak değişiklikler, bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
5- (1)
Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18
inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Kümaş
Manyezit İşletmeleri Sanayi A.Ş. tarafından yapılan
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim
dalı adına yapıldığı
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde yerli üretim dalı olarak
anılacaktır. Mevcut
önlem MADDE
6- (1)
1/9/2007 tarihli ve 26630 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2007/11) ile ÇHC
menşeli kromit ateş tuğlalar, magnezit ateş
tuğlalar, krom magnezit ateş tuğlalar ve magnezit, dolomit
veya kromit içerenler (dolomit içerenler hariç) için 145 ABD doları/ton
tutarında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe
konulmuştur. (2) Dampinge
karşı kesin önlem uygulanan 6815.91 GTPi altındaki ürün
kapsamı, 18/4/2009 tarihli ve 27204 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/11)
ile magnezit, dolomit veya kromit içerenler (dolomit içerenler
hariç; magnezyum oksit esaslı, 3 mm ile 30 mm arası
kalınlıklarda yapı levhaları hariç) şeklinde
değiştirilmiştir. (3) Birinci
fıkrada belirtilen önlemin yürürlük süresi, yürütülen NGGS neticesinde 15/3/2013
tarihli ve 28588 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2013/5) ile
uzatılmıştır. (4) Üçüncü
fıkrada belirtilen önlemin yürürlük süresi, yürütülen NGGS neticesinde
5/9/2018 tarihli ve 30526 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/28) ile
uzatılmıştır. Gerekçe MADDE 7- (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin
ikinci fıkrası hükmünce, 27/1/2023 tarihli ve 32086
sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2023/6) ile ÇHC
menşeli mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünlerin
yerli üreticisinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle
desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabileceği duyurulmuştur. (2)
Mezkûr ilanı müteakip yerli üretim dalı tarafından iletilen
başvurunun incelenmesi neticesinde, uygulanan dampinge karşı
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam
etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin
olarak bir NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi,
belge ve delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır. Karar
ve işlemler MADDE
8- (1)
Yapılan inceleme sonucunda, bir NGGS açılabilmesi için yeterli
bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu Kararı ile ÇHC menşeli önlem konusu ürüne
yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS
açılmasına karar verilmiştir. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE
9- (1)
ÇHCde yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin
soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa
ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin
5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde
adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiyenin seçilmesi öngörülür. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE
10- (1)
Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca, soruşturma konusu
malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek
kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın
Türkiyedeki üreticisi, üye çoğunluğu benzer malın
Türkiyedeki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler içinde
soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır. (2)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturmaya
konu ülkenin Ankaradaki Büyükelçiliği ile başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (4)
Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer
ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın https://www.ticaret.gov.tr/ithalat
uzantılı internet sitesinden sırasıyla Ticaret
Politikası Savunma Araçları, Damping ve Sübvansiyon,
Soruşturmalar sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair ilgili
başlıktan erişebilir. Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarının sunulması MADDE
11- (1)
Soruşturma, aşağıda iletişim bilgileri yer alan
Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T.C.
Ticaret Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Dairesi Adres:
Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA Tel: +90
312 204 75 00 (2)
Soruşturmada Türkiyede yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar,
soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer
alan KEP adresine gönderir. KEP
Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3)
Soruşturmada yurt dışında yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlar, soru formlarına cevapları ile resmî
görüşlerini yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve
resmî görüşlerine ilişkin ekleri ise yalnızca elektronik
ortamda (CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine gönderir. Soru
formu cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca
aşağıda yer alan e-posta adresine gönderilir. EBYS
e-posta adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe
yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe
dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (5)
İlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla
ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller
aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve ünvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon numaraları belirtilir. Türkiyede
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak
isteyenler tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP
adresleri de belirtilir. (6)
İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde
soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe
yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai
hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE
12- (1) 10
uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bildirimin
gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandırma
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10
uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin
gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin
cevaplarını ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük
süre içerisinde sunar. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu
maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer
yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın
akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir. İş
birliğine gelinmemesi MADDE
13- (1)
Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin
anlaşılması veya yanlış ya da
yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2)
İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen
iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için
soruşturmanın sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir. Meri
önlemin uygulanması MADDE
14- (1)
Yönetmeliğin 35 inci maddesi uyarınca, meri önlem soruşturma
sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam eder. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
15- (1)
Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE
16- (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
17- (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
2 Eylül 2023 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 32297 |