|
|
Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2022/35) Amaç ve kapsam MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üretici Petlas Lastik
San. ve Tic. A.Ş. tarafından
gerçekleştirilen ve Özka Lastik
ve Kauçuk San. ve Tic. A.Ş., Goodyear Lastikleri Tic. A.Ş., Billas Lastik ve Kauçuk San. Tic. A.Ş., Anlas Anadolu Lastik San. ve Tic.
A.Ş. ve Kocaeli Lastik A.Ş. tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin
Halk Cumhuriyeti menşeli “ağır vasıta, zirai araç ve iş makineleri dış
lastikleri (kauçuktan yeni dış lastikler)” ürünü ithalatına yönelik
yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önleme ilişkin nihai gözden geçirme
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve
30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ticaret
Bakanlığını, b) CIF: Masraflar, sigorta ve
navlun dâhil teslimi, c) ÇHC: Çin Halk
Cumhuriyeti’ni, ç) EBYS: Elektronik Belge
Yönetim Sistemini, d) Genel Müdürlük: Bakanlık
İthalat Genel Müdürlüğünü, e) GTİP: Gümrük tarife
istatistik pozisyonunu, f) GTP: Gümrük tarife
pozisyonunu, g) KEP: Kayıtlı elektronik
posta adresini, ğ) NGGS: Nihai gözden geçirme
soruşturmasını, h) TGTC: İstatistik
Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, ı) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma konusu ürün MADDE 4- (1) Soruşturma konusu ürün, 4011.20.90 GTP’si ve 4011.70.00.00.00,
4011.80.00.00.00,
4011.90.00.00.00 GTİP’leri altında sınıflandırılan “ağır vasıta, zirai
araç ve iş makineleri dış lastikleri (kauçuktan yeni dış lastikler)” tanımlı
üründür. (2) Bahse konu GTP ve GTİP’ler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı
mahiyette değildir. (3) Soruşturma konusu
ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonlarında ve/veya eşya
tanımlarında yapılacak değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına
engel teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5- (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Petlas Lastik San. ve Tic.
A.Ş. tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına
yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu Tebliğin ilgili
bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır. Mevcut önlem MADDE 6- (1) 20/8/2005 tarihli
ve 25912 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2005/18) uyarınca ÇHC menşeli "otomobil,
hafif ticari araç, ağır vasıta, zirai araç ve iş makineleri dış
lastikleri" (kauçuktan yeni dış lastikler) ithalinde CIF bedelin %60’ı
ve %87’si oranlarında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) 21/6/2011 tarihli ve 27971
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2011/8) ile tamamlanan NGGS sonucunda bahse
konu damping önleminin “ağır vasıta, zirai
araç ve iş makineleri dış lastikleri" (kauçuktan yeni dış lastikler)
için CIF bedelin %60’ı oranında devamına karar verilmiştir. (3) 2/12/2017 tarihli
ve 30258 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2017/33) ile tamamlanan NGGS’de ise yürürlükte olan dampinge karşı önlemin
uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir. Gerekçe MADDE 7- (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci
fıkrası hükmünce 11/2/2022 tarihli ve
31747 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2022/5) ile ÇHC menşeli mevcut önlemin
yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta
öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS
açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. (2) Mezkûr ilanı
müteakip yerli üretim dalı tarafından iletilen başvurunun incelenmesi
neticesinde, uygulanan dampinge karşı
kesin önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu ve bir NGGS açılmasını haklı
kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır. Karar ve
işlemler MADDE 8- (1) Yapılan inceleme sonucunda, bir
NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu Kararı ile
ÇHC menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar verilmiştir. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE 9- (1) ÇHC’de yerleşik
soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün
üretiminde ve satışında Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki ölçütler
çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci
maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki
halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE
10- (1)
Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı,
yabancı üreticisi, ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek
kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi,
üye çoğunluğu benzer malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek
kuruluşları ilgili taraflar olarak kabul edilir. Ancak 12 nci maddede belirtilen süreler içinde
soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini
yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır. (2) Soruşturma
açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılara, soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliği
ile başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
bilinen ithalatçılarına soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına
erişim hususunda bilgiye yer verilir. (4) Bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili bilgilere Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat”
uzantılı internet sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”,
“Damping ve Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek
soruşturmaya dair ilgili başlıktan erişebilir. Yetkili merci,
ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları MADDE 11- (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T.C. Ticaret
Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü Damping ve
Sübvansiyon Dairesi Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 06530
Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204
75 00 (2) Soruşturmada
“Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları
ile resmî görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda
yer alan KEP adresine gönderir. KEP adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3) Soruşturmada
“yurt dışında yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları
ile resmî görüşlerini, fiziki ve elektronik (CD/USB ile) ortamda Bakanlığın
posta adresine ve aşağıda yer alan e-posta adresine gönderir. EBYS e-posta
adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4) Soruşturmaya
ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç
olmak üzere, Türkçe dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (5) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer
bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı
olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres
bilgileri, elektronik posta adresi, telefon numaraları belirtilir.
“Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak
isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de
belirtilir. (6) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili
olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile
birlikte Genel Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (7) Soruşturma
süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 12- (1) 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru
formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu
maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili
taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını ve soruşturma ile ilgili
görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunar. (3) Soruşturmanın
sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu maddenin birinci fıkrası
dışında kalan diğer yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma
süreci içerisinde sunabilir. İş birliğine
gelinmemesi MADDE 13- (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai
belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili tarafların
iş birliğine gelmemesi veya kısmen iş birliğine gelmesi halinde bahse konu
taraf için soruşturmanın sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir. Meri önlemin
uygulanması MADDE 14- (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
uyarınca, meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam
eder. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE 15- (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
23 Kasım 2022 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 32022 |