Güncel: 10/10/2024 |
|
GÜMRÜK GENEL TEBLİĞİ (SERBEST
DOLAŞIMA GİRİŞ) (SERİ NO: 18) BİRİNCİ
BÖLÜM Başlangıç
Hükümleri Amaç ve kapsam MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 7/10/2009 tarihli ve 27369 mükerrer sayılı
Resmî Gazetede yayımlanan Gümrük Yönetmeliğinin 181 inci
maddesi kapsamında diğer kurumlarca
yapılacak kontrollere tabi eşya, serbest dolaşıma
giriş rejimine tabi tutulmak üzere metal hurda olarak beyan edilen
eşya ve 31/12/2020 tarihli ve 3350 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalat Rejimi
Kararının 4 üncü maddesinde sayılan
önlemlere tabi eşyanın serbest dolaşıma girişi
sonrasındaki kullanım veya teslimine yönelik yapılan
beyanların tespit işlemlerine ilişkin raporların
düzenlenmesi ile süreler, ibraz ve diğer usul ve esasları
belirlemektir. Dayanak MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 27/10/1999 tarihli
ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 10
uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. İKİNCİ
BÖLÜM Eşyanın
Kullanım veya Teslimine İlişkin Özel Hükümler Diğer
kurumlarca yapılacak kontrollere ilişkin özel hükümler MADDE 3- (1) Yürürlükteki mevzuat
uyarınca ilgili gümrük rejimleri kapsamında Türkiyeye ithali
öngörülen her türlü izin veya uygunluk belgesine veya bu belgeler yerine
geçen bilgiye tabi eşyaya ilişkin yetkili kurumlarca yapılacak
kontrollere dair kendi mevzuatlarında düzenlenmesi şartıyla,
eşyanın serbest dolaşıma girişi sonrası beyana
uygun kullanım, teslim veya işleme konu edilip edilmediğinin
tespiti yetkilendirilmiş gümrük müşaviri raporu ile
yapılır. (2)
Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri raporu beyannamenin tescil
tarihinden itibaren altı ay içinde düzenlenir. Eşyanın teslim,
kullanım veya işleme konu edilmediğinin ispatı ve süresi
içinde başvurulması kaydıyla bu süre üçer aylık dönemler
halinde uzatılabilir ancak ek süreler dahil yirmi
dört ayı geçemez. Tespit raporu 10/9/2020 tarihli ve 31240 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanan Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği
Tebliğinin 17 nci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen sürede
ilgili gümrük idaresine ibraz edilir. (3) Tespit
raporunun ikinci fıkra kapsamında belirlenen süre içinde ibraz
edilmemesi halinde, ibraz süresinin bitiminden itibaren başlamak üzere
raporun ibraz edildiği güne kadar geçen her gün için yükümlüye Gümrük
Kanununun 241 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca
usulsüzlük cezası uygulanır. Usulsüzlük cezası en fazla iki
aylık süre için uygulanır ve bu sürenin sonunda Gümrük
Yönetmeliğinin 181 inci maddesinin onuncu fıkrasının (c)
bendinde belirtilen şekilde işlem yapılır. İkinci
fıkrada belirlenen süre geçirilerek ibraz edilen tespit raporları
ancak süre bitiminden itibaren iki ay içinde ibraz edilmiş olması
ve bu fıkra uyarınca düzenlenen cezaların tahsili
şartıyla kabul edilir. (4)
Eşyanın beyana uygun olmayan kullanım, teslim veya işleme
konu edildiğinin tespit edilmesi halinde Gümrük Yönetmeliğinin 181
inci maddesinin onuncu fıkrasının (c) bendi uyarınca
işlem tesis edilir. (5) Bu madde
hükümleri serbest dolaşıma giriş rejimine tabi tutulan
eşyaya uygulanır. (6)
Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri, tespit tarihi itibarıyla
son iki yıl içinde, bizzat kendilerince veya ortağı
oldukları gümrük müşavirliği firmalarınca dolaylı
temsil suretiyle işleri takip edilen yükümlüler ile
çalışanı veya ortağı oldukları yükümlüler
adına ya da hesabına tescil edilen beyannameler kapsamı
eşya için bu madde kapsamında tespit raporu düzenleyemezler. Aksi
durumun tespiti halinde, Gümrük Yönetmeliğinin 578 inci maddesinin
ikinci fıkrası uyarınca işlem yapılır. Metal hurdaya
ilişkin özel hükümler MADDE 4- (1) Serbest dolaşıma
giriş rejimine tabi tutulmak üzere Türk Gümrük Tarife Cetvelinin
72 nci, 74 üncü ve 76 ncı fasıllarında hurda olarak
beyan edilen eşyanın izahname açıklama notlarında
belirtildiği gibi kırpıntı, döküntü ve yeniden
kullanılamaz halde olması gerekmekte olup yapılan kontrollerde
eşyanın hurda olarak değerlendirilmesi konusunda tereddüt
yaşanması halinde eşyanın hurda olarak ithal edilebilmesi
için; a) 17/4/1957 tarihli ve 6948 sayılı Sanayi
Sicil Kanununun 2 nci maddesine
istinaden ithalatçı firma adına düzenlenmiş sanayi sicil
belgesinin ve 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 12 nci ve 56 ncı maddelerine istinaden düzenlenip
onaylanan kapasite raporunun beyannameye eklenmesi, b) 31/12/2023 tarihli ve 32416 dördüncü mükerrer
sayılı Resmî Gazetede yayımlanan
Çevrenin Korunması Yönünden Kontrol
Altında Tutulan Metal Hurdaların İthalat Denetimi Tebliği
(Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2024/23) uyarınca gerekli
metal hurda ithalatçı belgesi ile geçici faaliyet belgesi veya çevre
izin ve lisans belgesinin mevcut olması, c)
İthalatçı firma tesisinin, eşyanın ergiterek başka
bir eşya haline dönüşmesini sağlayacak makine, teçhizatı
ve ergitme ocağını haiz bulunduğu ve firmanın
kapasite raporları, metal hurda ithalatçı belgesi, geçici faaliyet
belgesi veya çevre izin ve lisans belgesiyle söz konusu eşyadan
başka bir eşya üretmeye ehil olduğu hususlarının
sabit olması, ç)
Eşyanın, metal hurda olarak beyan edildiği gümrük tarife
istatistik pozisyonu ile hurda olmaması durumunda
sınıflandırılması muhtemel gümrük tarife istatistik
pozisyonu için uygulanacak gümrük vergileri arasındaki fark kadar Gümrük
Kanununun 202 ila 207 nci maddeleri
uyarınca teminat alınması, gerekir. Bu koşulların yerine
getirilememesi halinde, eşyanın hurda olarak ithal talebi kabul
edilmez ve gümrük, dış ticaret ve ilgili diğer mevzuat
kapsamında işlem yapılır. (2) Gümrük
idaresince eşyanın muayenesi esnasında motor, motor
bloğu, şaft, kasa parçaları, dingil, jant, depo gibi araç
parçalarının, beyan amacı dışında yedek parça
olarak kullanılacağının tespit edilmesi halinde birinci fıkrada
belirtilen kapsamda ithalata izin verilmez ve gümrük, dış ticaret
ve ilgili diğer mevzuat kapsamında işlem yapılır.
Ancak orijinal amacına uygun kullanılıp
kullanılmayacağı hususunda tereddüt yaşanması
halinde otomotiv sanayiine ait
bu tür eşyanın gümrüklü yer ve sahalarda kırılıp,
parçalanıp veya preslenerek ithaline
izin verilir. (3) Hurda olarak
beyan edilen motor, motor bloğu, şaft, kasa parçaları, dingil,
jant, depo gibi araç parçalarının ithal edilebilmesi için
yakıt, fren, hidrolik ve soğutma sıvıları gibi
sıvılardan ve şanzıman ve motor yağı gibi
yağlardan arındırılmış olması gerekir.
Tehlikeli atık ve yağlarla kontamine durumdaki araç
parçalarının ithaline izin verilmez. (4)
Birinci fıkrada yer verilen şartların
karşılanması halinde, eşyanın firma tesisinde
yapılacak işlem sonucunda kendi orijinal kullanımlarına
uygun olmayan, ilk şekillerinden farklı bir eşyaya
dönüştürüldüğünün tespiti için yükümlüden yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri raporu talep edilir ve beyannamede düzeltme yapılarak 44
no.lu haneye 0786-YGM Raporu belgesi doğrulama alanı S olarak
eklenir. Tespite
konu işlemin tamamlanması için firmanın kapasitesi ve
yapılacak işlemin niteliği gibi hususlar göz önüne
alınarak beyannamenin tescil tarihinden başlayarak altı
ayı geçmemek üzere yükümlüye bir süre verilir. (5) Eşyaya
ilişkin bir ekspertiz raporu olsun
veya olmasın kırılma, eskime veya diğer nedenlerle
kesinlikle kullanılamaz halde olması nedeniyle eşyanın
kendi orijinal (ilk halinde) kullanımına uygun durumda
olmadığının gümrük idaresince tespiti halinde
yetkilendirilmiş gümrük müşaviri raporu talep edilmez. (6)
Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri raporu talep edilen eşya
gerekli önlemler alınarak gümrük gözetiminde ithalatçı firma
tesisine yönlendirilir. (7) Süresi içinde
başvurulması kaydıyla dördüncü fıkrada belirtilen süre
üçer aylık dönemler halinde uzatılabilir ancak ek süreler dahil yirmi dört ayı geçemez. Düzenlenen tespit
raporu Yetkilendirilmiş Gümrük Müşavirliği Tebliğinin
17 nci maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen sürede ilgili gümrük idaresine ibraz edilir. (8)
Eşyanın kendi orijinal kullanımlarına uygun durumda
olmayan, ilk şekillerinden farklı bir eşya haline
geldiğinin tespit edilmesi halinde teminat iade edilir. (9)
Tespit raporunun süresi içinde ibraz edilmemesi veya eşyanın kendi
orijinal kullanımlarına uygun durumda olmayan, ilk
şekillerinden farklı bir eşya haline gelmediğinin tespit
edilmesi halinde teminat irat kaydedilir ve Gümrük Yönetmeliğinin 181
inci maddesinin onuncu fıkrasının (c) bendinde belirtilen
şekilde işlem yapılarak duruma göre Gümrük Kanununun 234 üncü
veya 235 inci maddesine göre cezai işlem uygulanır. Ticaret
politikası önlemlerine ilişkin özel hükümler MADDE 5- (1) Gümrük idaresi, gerekli görmesi
halinde, eşyanın İthalat Rejimi Kararının 4 üncü
maddesinde sayılan önlemlere tabi bir eşya olup
olmadığının eşyanın muayenesi ile beyanname ve
eki bilgi ve belgelerin tetkikinden anlaşılamadığı
durumlarda, yükümlüsünden eşyanın önlem kapsamında olup
olmadığının tespitine yönelik yetkilendirilmiş
gümrük müşaviri raporu talep edebilir. Ancak, eşyanın ticaret
politikası önlemine tabi olmadığının gümrük
idaresince tespiti mümkünse yetkilendirilmiş gümrük müşaviri raporu
talep edilmez. (2)
Kapanmış beyannameler için yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri raporu gümrük idaresinin ilgili firmaya yönelik
yazısının tebliğinden itibaren bir ay içinde düzenlenir.
Eşyanın teslim, kullanım veya işleme konu
edilmediğinin ispatı ve süresi içinde başvurulması
kaydıyla tespite konu işlemin tamamlanması için firmanın
kapasitesi ve yapılacak işlemin niteliği gibi hususlar göz
önüne alınarak gümrük idaresince üç ayı geçmemek üzere bir süre verilir.
Süresi içinde başvurulması kaydıyla bu süre, üçer aylık
dönemler halinde uzatılabilir ancak ek süreler dahil on
iki ayı geçemez. (3)
Serbest dolaşıma giriş işlemleri tamamlanmamış
eşyanın İthalat Rejimi Kararının 4 üncü maddesinde
sayılan önlemlere tabi bir eşya olup
olmadığının eşyanın muayenesi ile beyanname ve
eki bilgi ve belgelerin tetkikinden anlaşılamadığı
durumlarda tespite konu işlemin tamamlanması için firmanın
kapasitesi ve yapılacak işlemin niteliği gibi hususlar göz
önüne alınarak gümrük idaresince altı ayı geçmemek üzere bir
süre verilir. Eşyanın
teslim, kullanım veya işleme konu edilmediğinin ispatı ve
süresi içinde başvurulması kaydıyla bu süre, üçer aylık
dönemler halinde uzatılabilir ancak ek süreler dahil yirmi
dört ayı geçemez. (4) Üçüncü
fıkradaki eşyaya ilişkin yapılan beyanda mevzuatın
öngördüğü diğer hususlarda bir aykırılık görülmemesi
kaydıyla eşyanın ticaret politikası önlemine tabi
olması halinde uygulanacak gümrük vergileri kadar Gümrük Kanununun 202
ila 207 nci maddeleri
uyarınca teminat alınır. Ayrıca beyannamede düzeltme
yapılarak 44 no.lu haneye 0786-YGM Raporu belgesi doğrulama
alanı S olarak eklenir. (5) Düzenlenen
yetkilendirilmiş gümrük müşaviri raporu Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşavirliği Tebliğinin 17 nci maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen sürede ilgili gümrük idaresine ibraz edilir. (6)
Eşyanın ticaret politikası önlemine tabi
olmadığının tespit edilmesi halinde teminat iade edilir. (7) Tespit
raporunun süresi içinde ibraz edilmemesi veya eşyanın önlem
kapsamı dışında olduğuna ilişkin yapılan
beyanın uygun olmadığının tespiti halinde eksik
alınmış olan vergi ve diğer mali yükümlülükler için ek
tahakkuk düzenlenir ve Gümrük Kanununun 234 üncü maddesine göre cezai
işlem uygulanır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli
ve Son Hükümler Tespit
raporlarına ilişkin gümrük idaresince yapılacak işlemler MADDE 6- (1) Bu Tebliğ kapsamında
düzenlenen tespit raporları hakkında Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirliği Tebliğinin 18 inci maddesi çerçevesinde işlem
yapılır. Yetki MADDE 7- (1) Ticaret
Bakanlığı (Gümrükler Genel Müdürlüğü), bu Tebliğin
uygulanması sırasında gerekli göreceği her türlü tedbiri
almaya, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya
yetkilidir. (2) Bu
Tebliğde yer almayan hususlarda gümrük, dış ticaret ve ilgili
diğer mevzuat hükümleri uygulanır. Geçiş
süreci GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu
Tebliğin 3 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca
1/1/2024-30/6/2024 tarihleri arasında tescil edilen beyannameler
kapsamında yapılacak tespitlere ilişkin yetkilendirilmiş
gümrük müşaviri raporlarının, süre uzatımına
ilişkin hususlar saklı kalmak kaydıyla 31/12/2024 (dahil) tarihine kadar düzenlenmesi gerekmektedir. Yürürlük MADDE 8- (1) Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 9- (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
10 Ekim 2024 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 32688 |