YETKİLENDİRİLMİŞ GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ TEBLİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yetkilendirilmiş
gümrük müşavirliği sisteminin daha etkin ve verimli işlemesini sağlayacak
açıklama ve düzenlemeleri belirlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri olabilme şartlarına, yetki belgesi ile ilgili işlemlere,
yetkilendirilmiş gümrük müşavirince yapılacak tespit işlemlerine ve
yetkilendirilmiş gümrük müşavirlerinin görev ve sorumlulukları ile bunların
yerine getirilmemesi halinde uygulanacak işlemlere ilişkin usul ve esasları
kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 10 uncu ve
226 ncı maddeleri ile 7/10/2009 tarihli ve 27369 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Yönetmeliğinin 574 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Tebliğin uygulanmasında; a) Bakanlık: Ticaret
Bakanlığını, b) Genel Müdürlük: Gümrükler Genel Müdürlüğünü, c) Gümrük müşaviri: Eşyanın
gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulmasına ilişkin gümrük
işlemlerini dolaylı temsil yoluyla takip eden, sonuçlandıran ve kendilerine
Bakanlıkça gümrük müşaviri izin belgesi verilen kişiyi, ç) Günlük rapor: Sayım
tutanakları ve diğer önemli olaylara ilişkin bilgileri içeren ve yetkilendirilmiş
gümrük müşavirince sunulan raporu, d) Olumlu tespit raporu:
Yetkilendirilmiş gümrük müşavirince gerçekleştirilen tespit işlemleri
sonucunda, tespit raporlarının sonuç bölümü için rehberde öngörülen tüm
bilgileri içerecek şekilde, olumlu görüşü ihtiva eden raporu, e) Olumsuz tespit raporu:
Yetkilendirilmiş gümrük müşavirince gerçekleştirilen tespit işlemleri
sonucunda olumsuz görüşü ihtiva eden raporu, f) Sistem: Bakanlıkça
hazırlanan ve internet ortamında erişimi elektronik olarak sağlanan Yetkilendirilmiş
Gümrük Müşaviri Sistemini, g) Rehber: Bu Tebliğin
uygulanmasına ilişkin her türlü usul ve esasın belirlendiği Genel Müdürlükçe
yayımlanan yetkilendirilmiş gümrük müşavirliği rehberini, ğ) Şartlı tespit raporu:
Yetkilendirilmiş gümrük müşavirince gerçekleştirilen tespit işlemleri
sonucunda, rapor kapsamında ortaya konulması gereken tespitlerden birinin ya
da bazılarının, raporun sonuç bölümünde yer alan nihai görüşün olumlu
olmasını engelleyecek şekilde yapılamadığı durumları ihtiva eden raporu, h) Tespit işlemi: Bu Tebliğ
kapsamında yetkilendirilmiş gümrük müşavirince yapılacak tespit işlemlerini, ı) Tespit raporu:
Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri tarafından tespit işlemleri için gerekli
inceleme ve araştırmanın tamamlanmasının ardından şekil ve içeriği rehberde
yer alan rehberin ilgili bölümlerinde belirtilen usul ve esaslara uygun
şekilde düzenlenecek raporu, i) Tespit sözleşmesi:
Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri ile yükümlü arasında özel hukuk hükümlerine
istinaden yapılan sözleşmeyi, j) Vekâlet bildirgesi:
Yetkilendirilmiş gümrük müşavirinin yetki belgesi çerçevesinde yaptığı
işlemlerin vekil tarafından yapılmasına yetki verdiği, vekilin ise bu
işlemleri yerine getirmeyi taahhüt ettiği ve bir örneği Ek-3’te yer alan
belgeyi, k) Vekil: Bu Tebliğ kapsamında
yetkilendirilmiş gümrük müşavirinden istenilen vekâlet bildirgesinde vekil
olarak gösterilmiş yetkilendirilmiş gümrük müşavirini, l) Yetki belgesi: Adına
düzenlendiği gümrük müşavirinin bu Tebliğ kapsamında tespit ve raporlama
işlemlerini yapmaya yetkili olduğunu gösteren belgeyi, m) Yetki numarası:
Yetkilendirilmiş gümrük müşavirinin tespit ve raporlama işlemlerini yaparken
kullandığı numarayı, n) Yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri: Bu Tebliğ kapsamındaki tespit işlemlerini yapan ve sonucunda tespit
raporu düzenleyen, Bakanlıkça adına yetki belgesi düzenlenen gerçek kişi veya
tüzel kişi ortağı gümrük müşavirini, o) Yükümlü: Bu Tebliğ
kapsamındaki tespit işlemlerini yaptırmak üzere yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri ile sözleşme imzalayan kişiyi, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirinin Sahip Olması Gereken Nitelikler, Yetki Belgesi Başvurusu, Yetki
Belgesine İlişkin İşlemler Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirinin sahip olması gereken nitelikler MADDE 5 – (1) 11 inci maddede belirlenen tespit
işlemlerini yapacak gümrük müşavirinin yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
olabilmesi için Gümrük Yönetmeliğinin 576 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan
niteliklere sahip olması gerekir. Yetki belgesi başvurusu MADDE 6 – (1) Başvurular aşağıda belirtilen
belgelerle birlikte Bakanlığa (Genel Müdürlüğe) yapılır: a) Ek-1’de yer alan ve
eksiksiz doldurulmuş başvuru formu. b) Ek-2’de yer alan
taahhütname. c) Ek-3’te yer alan vekâlet
bildirgesi. ç) d) e) Başvuru sahibi başvuru
tarihinden önce, dolaylı temsil suretiyle gümrük müşavirliği hizmeti veren
bir şirketin ortağı ise ortaklıktan ayrıldığını gösteren Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesi örneği veya ilgili ticaret sicil memurluğundan alınan belge
aslı ya da örneği ile anonim şirketler için tescile esas ortaklık yapısını
gösteren ortaklık kurulu kararı ya da noter onaylı pay defteri örnekleri. f) Tespit işlemlerinin tüzel
kişilik bünyesinde yürütülmek istenilmesi durumunda, tüzel kişinin kuruluş,
faaliyet alanı, ortaklık yapısı ve tüzel kişiliğe ortak olunduğunu gösteren
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi örneği veya ilgili ticaret sicil
memurluğundan alınan belge aslı ya da örneği ile anonim şirketler için
tescile esas ortaklık yapısını gösteren ortaklık kurulu kararı ya da noter
onaylı pay defteri örnekleri. g) Diploma veya mezuniyet
belgesi örneği. (2) Yetki belgesi başvuruları,
Bakanlık kayıtlarına alınmasının ardından en geç altmış gün içerisinde
incelenerek sonuçlandırılır. Yetki belgesi MADDE 7 – (1) 5 inci maddede yer alan nitelikleri
taşıyan ve başvuruları uygun bulunan gümrük müşavirleri adına Genel Müdürlük
tarafından Ek-4’te yer alan yetki belgesi düzenlenebilir. (2) Düzenlenen yetki belgesi
gümrük müşavirinin KEP ve/veya elektronik tebligat adresi ile gümrük
müşavirinin kayıtlı bulunduğu Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğüne
gönderilir. Yetki belgesinin yenilenmesi MADDE 8 – (1) Yetki belgesinin geçerlilik süresi
sonunda Bakanlığa yapılan başvurular değerlendirilerek şartları sağlayanlara
ait belgeler yenilenebilir. (2) Yetki belgesi, aşağıdaki
durumlarda belge süresinin dolması beklenilmeksizin yenilenir: a) Gerçek kişinin ad ve
soyadında değişiklik olması. b) Ortağı olduğu tüzel kişiye
ait vergi numarası veya ticaret unvanı bilgilerinde değişiklik olması. (3) Yetki belgesinin
yenilenebilmesi için; 6 ncı maddenin birinci fıkrasında istenilen belgelere
ek olarak yetki belgesinin yenilenmesini gerektiren durumu tevsik edici
belgeler ile birlikte Genel Müdürlüğe başvuruda bulunulması gerekir. Yetki belgesinin
değiştirilmesi MADDE 9 – (1) Ortağı olunan firmanın değiştirilmesi
durumunda Bakanlığa yapılacak başvurunun değerlendirmesi neticesinde yeni
yetki belgesi düzenlenebilir. (2) Yetki belgesinin
değiştirilebilmesi için 6 ncı maddenin birinci fıkrasında istenilen belgelere
ek olarak duruma göre tüzel kişi ortaklığına girdiğini, ortaklıktan
ayrıldığını veya ortaklıktan ayrıldığı ve yeni bir ortaklığa girdiğini
gösteren Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi örneği veya ilgili ticaret sicil
memurluğundan alınan belge aslı ya da örneği ile anonim şirketler için
tescile esas ortaklık yapısını gösteren ortaklık kurulu kararı ya da noter
onaylı pay defteri örnekleri ile birlikte Genel Müdürlüğe başvuruda
bulunulması gerekir. (3) İkinci fıkrada belirtilen
belgelerin başvuru esnasında MERSİS’te olması halinde asılları veya noter
onaylı örneklerinin sunulması talep edilmez. Yetki belgesinin iadesi MADDE 10 – (1) Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri,
görevini devam ettirmek istememesi durumunda Genel Müdürlüğe bildirimde
bulunur ve adına düzenlenmiş olan yetki belgesi Genel Müdürlükçe iptal edilir. (2) Yetki belgesini iade eden
gümrük müşavirine bir yıl süreyle yetki belgesi verilmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Tespit İşlemi Yapılacak
Gümrük İşlemleri, Tespit Ücreti, Genel Hükümler Tespit işlemi yapılacak
gümrük işlemleri MADDE 11 – (1) Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
tarafından aşağıda belirtilen tespit işlemleri yapılır: a) Genel ve özel antrepolara
ilişkin tespit işlemleri; 1) AN1, antreponun açılmasına
ilişkin başvuru dosyalarının ön incelemesini, 2) AN2, antrepoda genişletme,
daraltma işlemlerine ilişkin başvuru dosyalarının ön incelemesini, 3) AN3, antrepodaki
tadilatlara ilişkin başvuru dosyalarının ön incelemesini, 4) AN4, antrepodaki adres
değişikliğine ilişkin başvuru dosyalarının ön incelemesini, 5) AN5, Gümrük Yönetmeliğinin 523 üncü maddesi çerçevesinde antreponun devir
işlemlerinin mevzuata uygunluğunun incelenmesini, 6) AN6, özel antrepoya eşya giriş
çıkış işlemlerinin tespiti ile gümrük yükümlülüğü sona erdikten sonra varsa
ilgili kurumlarca yapılacak kontrol sonuçlarına göre gümrük gözetiminin
sonlandırılmasının tespitini, 7) AN7, antrepoda stok
kayıtlarının altışar aylık dönemler itibariyla tespitini, 8) AN8, genel antrepoya eşya
giriş çıkış işlemlerinin tespiti ile gümrük yükümlülüğü sona erdikten sonra
varsa ilgili kurumlarca yapılacak kontrol sonuçlarına göre gümrük gözetiminin
sonlandırılmasının tespitini, 9) AN9, antrepo rejimine tabi
eşyanın elleçleme işlemlerinin tespitini, kapsar. b) Geçici ithalat rejimine
ilişkin tespit işlemleri; 1) GC1, kısmi muafiyet
suretiyle geçici ithalat rejimine konu eşya ile tam muafiyet suretiyle geçici
ithalat rejimine konu mesleki teçhizat, ambalaj maddeleri, özel nitelikli
eşya ve numunelere ilişkin süre uzatımı talebinde, eşyanın rejimin öngördüğü
şekilde kullanılıp kullanılmadığının tespitini, 2) GC2, ithalat vergilerinden
tam muafiyet suretiyle geçici ithalat rejimine konu özel nitelikli eşyanın
(kalıp, çizim, taslak ve benzeri diğer eşya, ölçme, kontrol, test araçları ve
benzeri diğer eşya ile özel alet ve araçlar) kullanımı sonucunda elde edilen
ürünlerin tamamının ya da öngörülen oranda Türkiye Gümrük Bölgesinden ihraç
edildiğinin tespitini, kapsar. c) Gümrük kontrolü altında
işleme rejimine ilişkin tespit işlemleri; 1) GK1, gümrük kontrolü
altında işleme rejimi kapsamında ibra işleminin tespitini, 2) GK2, gümrük kontrolü
altında işleme rejimi kapsamında ithal edilmiş ürünün nihai ürün içerisindeki
miktarına ilişkin tespitini, kapsar. ç) NK1, eşyanın öngörülen süre
dâhilinde nihai kullanıma tahsis edilip edilmediği ve öngörülen amaçlar için
kullanılıp kullanılmadığının tespitini kapsar. d) Dâhilde işleme rejimine
ilişkin tespit işlemleri; 1) DR1, dâhilde işleme rejimi
kapsamındaki eşyaya verilen izinlerle ilgili süre uzatımlarına esas teşkil
edecek işlemlerin tespitini, 2) DR2, dâhilde işleme izni
kapsamında ithal edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde
kullanılıp kullanılmadığının teknik, bilimsel veya idareden kaynaklanan bir
nedenle tespit edilememesi halinde yapılacak tespiti, kapsar. e) Menşe mevzuatına ilişkin
tespit işlemleri; 1) SK1, ibraz edildiği ithalatçı ülkeden sonradan kontrol talebiyle alınan
A.TR Dolaşım Belgeleri ile 11/4/2023 tarihli ve 32160 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrük Genel Tebliği (Uluslararası Anlaşmalar) (Seri No: 10)’nin 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (j) bendinde sayılan tedarikçi beyanı
hariç menşe ispat belgelerinin ilgili mevzuat çerçevesinde sonradan kontrol
işlemlerinin yapılmasını, 2) INF4, ithalatçı ülke gümrük
idarelerinden kontrol talebiyle alınan kısa dönem ve/veya uzun dönem tedarikçi
beyanlarının ilgili mevzuatları çerçevesinde kontrollerinin yapılarak, INF4
Bilgi Formu düzenlenmesine yönelik işlemlerin yapılmasını, 3) AT1, Gümrük Kanunu ve dış
ticaret mevzuatına uygun olarak ithal edildikten ve kullanıldıktan sonra
ihraç edilmek istenilen eşya için A.TR Dolaşım Belgesi düzenlenmesinin söz
konusu olduğu; ancak bu eşyanın ithaline ilişkin tevsik edici belgelerin, Gümrük Kanununun
13 üncü maddesinde yer alan 5 yıllık belge saklama süresinin geçmesi
nedeniyle artık mevcut olmadığı hallerde, ihracatı ve yatırımları teşvik
mevzuatı hükümleri ve ithalat rejiminin mahrecine iade hükümleri saklı kalmak
ve eşyanın serbest dolaşımda olduğunu belirleyen ticari belge ve kayıtları
ile eşyanın muhasebe kayıtlarının bulunduğu envanter defteri kayıtları esas
alınarak serbest dolaşım statüsünün belirlenmesini, 4) EU2, tercihli ticaret
anlaşmaları çerçevesinde onaylanmış ihracatçı yetkisi başvurusuna konu
eşyanın menşe kurallarına uygunluğunun tespitini, kapsar. f) Onaylanmış kişi statüsüne
ilişkin tespit işlemleri; OK1, onaylanmış kişi statü belgesi müracaatına
ilişkin başvuru dosyalarının ön incelemesini kapsar. g) Çok zor duruma ilişkin
tespit işlemleri; 1) ZD1, 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesi
ve 21/1/2014 tarihli ve 28889 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Genel Tebliği (Tahsilat İşlemleri) (Seri
No:2)’nin 20 ve 21 inci maddeleri gereğince, tecil ve
taksitlendirme talebinde bulunan yükümlülerin çok
zor durumda olup olmadıklarının tespitini kapsar. ğ) Beyannamenin belirli alanlarında
yapılacak düzeltmeye ilişkin tespit işlemleri; 1) BD1, Gümrük Kanununun
73 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca beyannamede yapılacak düzeltme
işlemlerinin, rehberde yer alan usul ve esaslar dikkate alınarak ön
incelemesini kapsar. h) Takas işlemlerinde KKDF
muafiyeti uygulanmasına ilişkin tespit işlemleri; 1) TK1, Takas kapsamında
yapılan ithalat ve ihracat işlemlerinin farklı gümrük idarelerinden yapılması
halinde KKDF muafiyeti uygulanmasına esas teşkil edecek tespitleri kapsar. ı) MH1, metal hurda olarak beyan edilen eşyanın
firma tesisinde yapılacak işlem sonucunda başka bir eşya haline gelip
gelmediğinin tespitini kapsar. i)
TP1, kapanmış beyannamelerde 31/12/2020 tarihli ve 3350 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalat Rejimi Kararının 4 üncü maddesinde sayılan önlemlere tabi eşyanın kapsam dışı olup olmadığının
tespitini kapsar. j) DK1, diğer kurumlarca yapılacak kontroller kapsamında kullanım amacına göre bilgi/belgeye tabi eşyanın kullanım amacına uygun olup olmadığının tespitini kapsar. Tespit ücreti MADDE 12 – (1) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri,
yapacakları tespit işlemlerine ilişkin hizmet karşılığı Gümrük Kanununun
geçici 6 ncı maddesinin onuncu fıkrasına istinaden belirlenen
yetkilendirilmiş gümrük müşavirliği asgari ücret tarifesini uygular. (2) Yetkilendirilmiş gümrük
müşaviriyle yükümlü arasında belirlenecek ücretin takvim yılı bazında
belirlenen ve hizmete konu iş ve işlemlerin gerçekleştirildiği yılı kapsayan
asgari ücret tarifesinden az olmaması gerekir. Genel hükümler MADDE 13 – (1) Genel ve özel antrepolara ilişkin
tespit işlemlerinde; a) AN6 ve AN8 tespit
işlemlerini yapacak yetkilendirilmiş gümrük müşaviri, antreponun her açılış
kapanışı ile açık bulunduğu sürelerde eşyanın gümrük gözetimi altında
bulundurulmasına yönelik gerekli tedbirleri alır. Antrepoların kapanışı
sırasında antrepo giriş çıkış kapıları mühür altına alınır. Buna ilaveten,
gümrük gözetimini zafiyete uğratacak hususlar ile antrepoda eksikliklerin
tespiti halinde durumu her koşulda gümrük idaresine ve gerektiğinde antrepo
işleticisine gecikmeksizin bildirir. b) AN6 ve AN8 tespit
işlemlerine ilişkin olarak Ek-6’da yer alan günlük rapor düzenlenir. c) AN6, AN7 ve AN8 tespit
işlemlerine ilişkin olarak yükümlü ile yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
arasındaki sözleşmenin bir yıl süreli olarak yapılması gerekir. ç) AN6 ve AN8 tespit
işlemlerine ilişkin olarak yükümlü ile yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
arasındaki sözleşmenin herhangi bir nedenle bir yıldan daha kısa bir süre
önce feshedilmesi halinde durum derhal ilgili yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri tarafından gerekçesi ile birlikte antrepoları denetimi altında bulunduran
gümrük müdürlüğüne bildirilir. Sözleşmesi feshedilen ile sözleşme akdedilen
yetkilendirilmiş gümrük müşavirlerince tarama suretiyle müştereken düzenlenen
sayıma ilişkin devir-teslim tutanağı ilgili gümrük müdürlüğüne gönderilir.
Sözleşmesi feshedilen yetkilendirilmiş gümrük müşavirinin mücbir sebepler
nedeniyle sayıma iştirak edememesi halinde gümrük müdürlüğünce kurulacak
heyet ve sözleşme akdedilen yetkilendirilmiş gümrük müşaviri tarafından
tarama suretiyle antreponun sayımı yapılır ve dönemsel olarak stok
kayıtlarına uygunluğu tespit edilerek tutanağa bağlanır. Tutanak sonucuna
göre gerekli işlem tesis edilir. d) AN7 tespit işleminin
dönemsel olarak yaptırılmadığı tespit edilen antreponun, bu antrepoyu
denetimi altında bulunduran gümrük müdürlüğü tarafından, gümrük müdür
yardımcısı başkanlığında en az üç kişiden oluşan bir heyet marifetiyle tarama
suretiyle sayımı yapılır ve dönemsel olarak stok kayıtlarına uygunluğu tespit
edilir. e) Yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri ile geçerli AN6, AN7 ve AN8 tespit sözleşmesi yapılmayan
antrepolara; akaryakıt antrepoları, yolcu giriş ve çıkış kapılarındaki
gümrüksüz satış mağazaları ve gümrük idarelerince işletilen antrepolar hariç
olmak üzere, eşya girişine izin verilmez. Antrepolar ayrıca bağlı
bulundukları gümrük müdürlüklerince yılda en az iki defa denetlenir. f) İlk kez bir
yetkilendirilmiş gümrük müşaviri ile sözleşme yapılan antrepodaki eşyanın;
antrepoda görev yapan gümrük memuru, yetkilendirilmiş gümrük müşaviri ve
antrepo işleticisi firma ile müştereken tespiti yapılarak tutanağa bağlanır. g) AN6, AN8 ve AN9 tespit
işlemlerinde rehberin ekinde yer alan sayım tutanağı düzenlenir. ğ) AN6 ve AN8 tespit
işlemlerini yapacak yetkilendirilmiş gümrük müşaviri tarafından eşya çıkış
işlemi yapılırken eşyanın Gümrük Yönetmeliğinin 181 inci maddesinin beşinci fıkrası kapsamında yer alıp
almadığı ile eşyanın gümrük gözetiminin sonlandırılmasında bir sakınca olup
olmadığı tespit edilir. h) Tespit işlemi yapılacak
süre içinde antrepoya eşya giriş ve çıkışı olmaması halinde AN7 tespit raporu
düzenlenmez. ı) Genel antrepolarda AN7, AN8
ve AN9 tespit işlemleri, özel antrepolarda ise AN6, AN7 ve AN9 tespit
işlemlerinin aynı yetkilendirilmiş gümrük müşavirince yapılması zorunludur.
Bunların dışında kalan tespit işlemleri için yükümlü aynı veya başka bir
yetkilendirilmiş gümrük müşaviri ile sözleşme yapabilir. i) 8/8/2017 tarihli ve 30148
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrüksüz Satış Mağazaları Yönetmeliği
hükümlerine göre açılmasına izin verilen depolar, diplomatik satış
mağazaları, uçakta satış mağazaları ve gemilere eşya satış mağazaları için bu
Tebliğ hükümleri çerçevesinde işlem yapılır. Gümrüksüz Satış Mağazaları
Yönetmeliği hükümleri uyarınca yolcu giriş ve çıkış kapılarında açılışına
izin verilen mağazalar için 11 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin
(1), (2), (3), (4) ve (5) numaralı alt bentlerinde belirtilen tespit
işlemleri bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde; aynı bendin (6), (7), (8) ve (9)
numaralı alt bentlerinde belirtilen tespit işlemleri ise gümrük müdürlüğünce
yapılır. j) Bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde yetkilendirilmiş gümrük müşaviri tarafından, antrepoya eşya giriş çıkış işlemlerinin tespiti için AN6 ya da AN8 tespit sözleşmesi imzalanmış olması halinde; antrepoya eşya getiren ve antrepodan eşya çıkaran araçlar için, Rehber ekinde yer alan araç kaydına uygun olarak plaka bilgileri yetkilendirilmiş gümrük müşaviri veya yetkilendirilmiş gümrük müşavirince çalıştırılan gümrük müşavir yardımcısı tarafından sisteme kaydedilir. Ancak, bu işlemle ilgili olarak tespit raporu düzenlenmez. (2) NK1 tespit işlemi ile
ilgili olarak belirlenen asgari ücretin tespit raporuna konu nihai kullanım
izin belgesi kapsamı eşya için alınan teminat miktarını aşması halinde bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanması zorunluluğu bulunmamaktadır. Bu hüküm, 89.08
tarife pozisyonunda yer alan “sökülecek gemilerle, suda yüzen sökülecek diğer
araçlar” için uygulanmaz. (3) Dâhilde işleme iznine konu
ithal eşyasının kıymetinin on bin Avro’yu aşmaması durumunda, DR1 tespit
işleminin yapılması zorunluluğu bulunmamaktadır. (4) Bu Tebliğ hükümleri
çerçevesinde yetkilendirilmiş gümrük müşaviri tarafından, bir antrepoya eşya
giriş ve çıkışının tespiti için AN6 veya AN8 kodlu tespit sözleşmesi
imzalanmış olması halinde; a) 31/12/2010 tarihli ve 27802
beşinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrük Genel Tebliği (TIR İşlemleri) (Seri No:1)’nin
33, 34 ve 35 inci maddelerinde yer alan, antrepoda
görevli memurlarca yapılması öngörülen boşaltma, sonlandırma ve sevk
işlemleri ile rehberde yer alan teslim tesellüm tutanağının düzenlenmesi
işlemleri, b) Transit beyannamesine
ilişkin varış, boşaltma ve bir sonraki boşaltma yerine sevk işlemleri, yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri veya yetkilendirilmiş gümrük müşavirince çalıştırılan gümrük müşavir
yardımcısı tarafından yapılır. Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri, çalışma
usul ve esasları ile yetki ve sorumlulukları bakımından bu Tebliğin genel
hükümleri ile AN6 ve AN8 kodlu tespit işlemlerinin özel hükümlerine tabidir.
Ancak, TIR ve transit işlemlerine ilişkin görevlerle ilgili olarak tespit
raporu düzenlenmez. (5) Sonradan kontrole tabi
ihraç eşyasına ilişkin toplam fatura bedelinin 10.000
ABD Dolarını aşmaması durumunda, SK1 tespit işleminin yapılması
zorunluluğu bulunmamaktadır. Firmaların talep etmeleri durumunda bu kıymetin
altındaki işlemler için de SK1 tespit işlemi yapılabilir. (6) İthalat vergilerinden tam
veya kısmi muafiyet suretiyle geçici ithalata konu eşya ile gümrük kontrolü
altında işleme rejimi kapsamı eşyaya ilişkin toplam fatura bedelinin 10.000 ABD Dolarını aşmaması durumunda GC1,
GC2 ve GK1 tespit işleminin yapılması zorunluluğu bulunmamaktadır. Firmaların
talep etmeleri durumunda bu kıymetin altındaki işlemler için de GC1, GC2 ve
GK1 tespit işlemi yapılabilir. (7) ZD1 tespit işlemine ait
tespit raporları Gümrük Genel Tebliği (Tahsilat İşlemleri) (Seri
No:2), bu Tebliğ ve rehberde belirtilen usul ve esaslar dikkate
alınarak hazırlanır. (8) Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirleri, görevlerinin ifası ile ilgili olarak, aralarındaki evlilik bağı
ortadan kalkmış olsa dahi eşlerinin, üçüncü derece de dâhil olmak üzere kan
veya kendisini oluşturan evlilik bağı ortadan kalkmış olsa dahi kayın hısımlarının
iş ve işlemlerini gerçekleştiremezler. (9) Yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri olarak çalışmaya başlamadan önce antrepo işleticisi ile ortaklık
ilişkisi içinde olanlar, bu ortaklık ilişkisinin bitirilmesinden itibaren iki
yıl geçmedikçe aynı antreponun tespit işlemlerini yapamazlar. (10) OK1 kapsamında düzenlenen
tespit raporlarının onaylanmış kişi statüsü mevzuatı uyarınca belirlenen
formata uygun bir şekilde hazırlanmadığı, bilgi ve belgelerin eksik veya
hatalı incelendiği, raporun belirlenen süreler içinde hazırlanmadığı ve
tespit sözleşmesine taraf olan yetkilendirilmiş gümrük müşaviri ile olumlu
tespit raporunu düzenleyen kişinin birbirinden farklı olması durumlarında; a) Gümrük idaresince tespit
edilmesi halinde, tespit raporunu düzenleyen yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
yazılı olarak uyarılır. Bu durumun aynı takvim yılı içerisinde ikinci defa
tespiti halinde, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla
yetkilendirilmiş gümrük müşaviri hakkında 24 üncü madde uyarınca işlem
yapılır. b) Bir yıl içerisinde üçüncü
defa tespit edilmesi halinde; olumlu tespit raporunun gümrük idaresine
sunulduğu tarihten itibaren altı ay boyunca yetkilendirilmiş gümrük
müşavirinin OK1 kapsamında tespit raporu düzenlemesine izin verilmez ve diğer
mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
hakkında 24 üncü madde uyarınca işlem yapılır. (11) MH1, TP1 ve DK1 kapsamında düzenlenen
tespit raporlarının ilgili mevzuatı uyarınca belirlenen formata uygun bir
şekilde hazırlanmadığı, bilgi ve belgelerin eksik veya hatalı incelendiği,
raporun belirlenen süreler içinde gümrük idaresine sunulmadığı hallerde; a)
Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri yazılı olarak uyarılır. b)
Bu durumun aynı takvim yılı içerisinde ikinci defa tespitinde diğer mevzuat
hükümleri saklı kalmak kaydıyla yetkilendirilmiş gümrük müşaviri hakkında 24
üncü madde uyarınca işlem yapılır. c) Bu durumun aynı takvim yılı içerisinde üçüncü defa tespitinde tespit raporunun gümrük idaresine sunulduğu tarihten itibaren altı ay boyunca yetkilendirilmiş gümrük müşavirinin MH1, TP1 ve DK1 kapsamında tespit raporu düzenlemesine izin verilmez ve diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla yetkilendirilmiş gümrük müşaviri hakkında 24 üncü madde uyarınca işlem yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Tespit Sözleşmesi, Tespit
Raporu, Çalışma Düzeni, Evrak İşlemleri, Gümrük Müşavir Yardımcısı
Çalıştırma, Vekâlet Tespit sözleşmesi MADDE 14 – (1) Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
tarafından yapılacak her bir tespit işlemi için yükümlü ile ayrı bir tespit
sözleşmesi yapılır. (2) Tespit sözleşmesi, Ek-5.A,
Ek-5.B ve Ek-5.C’de yer alan örneğe uygun olarak sistem üzerinden düzenlenir.
Sözleşmenin hazırlanmasında rehberde geçen usul ve esaslar ile asgari ücret
tarifesi dikkate alınır. (3) Tüzel kişilik ortağı
olarak faaliyet gösteren yetkilendirilmiş gümrük müşavirince düzenlenecek
tespit sözleşmesi, tespit işlemini yapacak yetkilendirilmiş gümrük müşaviriyle
birlikte, ortağı bulunduğu tüzel kişi adına söz konusu tüzel kişiyi temsil ve
ilzama yetkili kişi ya da kişiler tarafından da imzalanır. Tespit sözleşmesinin
elektronik ortamda gönderilmesi MADDE 15 – (1) Yapılan tüm tespit sözleşmelerine
ilişkin bilgiler yetkilendirilmiş gümrük müşaviri tarafından, sözleşmenin
yapıldığı tarihten itibaren en geç yedi iş günü içinde sistem vasıtasıyla
gönderilir. İptal veya feshedilen
tespit sözleşmelerine ilişkin işlemler MADDE 16 – (1) Tespit sözleşmesi; a) Yetki belgesinin iptali,
geri alınması, değiştirilmesi veya iade edilmesi durumunda vekile ilişkin
hükümler yerine getirildikten sonra, b) Tespit işlemine konu
faaliyetin sona ermesi veya faaliyet alanının ortadan kalkması nedeniyle
tespit işleminin yapılamayacağı durumda, iptal edilir. (2) Yeni sözleşmeye taraf
olacak yetkilendirilmiş gümrük müşaviri, fiili durumu eski yetkilendirilmiş
gümrük müşaviri ile birlikte ortak bir tutanağa bağlamak suretiyle işe
başlar. Söz konusu tutanak ilgili gümrük müdürlüğüne gönderilir. Yeni
sözleşme yapacak yetkilendirilmiş gümrük müşaviri mevzuata aykırı herhangi
bir durumun tespiti halinde gerekçesi ile birlikte derhal ilgili gümrük
müdürlüğüne sistem vasıtasıyla bildirimde bulunur. Tespit raporlarının
sunulması MADDE 17 – (1) 11 inci maddede belirtilen tespit
işlemleri için bu Tebliğde ve rehberde belirtilen usul ve esaslara uygun
olarak rapor düzenlenir. Yetkilendirilmiş gümrük müşavirince hazırlanan
tespit raporu, ekleriyle birlikte sistem vasıtasıyla gönderilir. (2) Düzenlenen tespit raporu,
aşağıda yer alan merci/mercilere belirlenen süreler içerisinde sunulur: a) AN7 tespit işlemine ilişkin
olarak; genel ve özel antrepolar için Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık dönemlerini
kapsayacak şekilde, her dönemi takip eden ayın son gününe kadar sunulur ve
bir örneği yükümlüye verilir. b) AN6 ve AN8 tespit
işlemlerine ilişkin olarak düzenlenen sayım tutanaklarında yer alan bilgiler
sistem vasıtasıyla tespit işleminin yapıldığı gün gönderilir. AN6 ve AN8
tespit raporları aylık genel bir rapora bağlanarak, ekinde sayım
tutanaklarıyla birlikte takip eden ayın ilk yedi iş günü içerisinde e-imza
kullanılarak sistem vasıtasıyla gönderilir. Raporun bir örneği de yükümlüye
verilir. c) SK1 tespit işlemlerine
ilişkin olarak düzenlenmesi gereken tespit raporları, kontrol talebinde
bulunan ülkenin talep yazısı tarihini müteakip en fazla beş ay içerisinde
sunulur. INF4 tespit kodu kapsamındaki işlemlerde bu süre üç aydır. ç) (c) bendinde belirtilen
işlemlerin aynı bentte belirtilen süreler zarfında tamamlanarak gerekli
raporun sunulmaması halinde, durum ilgili gümrük müdürlüğünce varsa
yetkilendirilmiş gümrük müşaviri ve tespit raporu düzenleten kişinin
gerekçeli görüşü ile birlikte derhal Uluslararası Anlaşmalar ve Avrupa
Birliği Genel Müdürlüğüne bildirilir. Anılan Genel Müdürlükçe yapılan
değerlendirme sonucunda, kontrol talebinde bulunan ülke idaresine duruma göre
ya olumsuz yönde yanıt verilir ya da gerekli tespit raporunun düzenletilmesi
için en fazla bir aya kadar ek süre tanınır. Tespit raporunun verilen ek süre
zarfında da sunulamaması halinde, kontrol talebinde bulunan ülke idaresine
olumsuz yönde yanıt verilerek dosya kapatılır. Bu aşamadan sonra verilen
raporlar ve yapılan itirazlar değerlendirmeye alınmaz. d) Sayım tutanakları ve diğer
önemli olaylara ilişkin bilgiler esas alınarak hazırlanacak günlük rapor,
tespit işleminin yapıldığı günün sonuna kadar yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri tarafından elektronik ortamda sunulur. Zorunlu durumlar sebebiyle bu
sürede sunulamayan günlük raporun, bu durumun belgelendirilmesi kaydıyla, en
geç tespit işleminin yapıldığı günü takip eden günün sonuna kadar sunulmasına
Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğünce izin verilebilir. e) OK1 tespit işleminin
sözleşmenin yapıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde olumlu veya olumsuz
olarak rapora bağlanılması zorunludur. Bu süre geçirildikten sonra düzenlenen
raporlar geçersizdir. Yapılan tespit neticesinde süresi içerisinde düzenlenen
rapor olumluysa iki nüsha halinde, olumsuzsa bir nüsha halinde yükümlüye
verilir. f) TK1 tespit işlemine ilişkin
düzenlenen raporun bir örneği takas işlemlerinin bitirilmesi gereken süre
sonundan itibaren en geç bir ay içerisinde sunulur ve bir örneği yükümlüye
verilir. g) AN9 tespit raporunun bir
örneği elleçlemeye ilişkin tutanağın sistem üzerinden gönderildiği tarihi
takip eden ayın ilk yedi iş günü içerisinde sunulur, bir örneği tespit
işlemini yaptıran kişiye verilir. ğ) GK2 tespit işlemlerine
ilişkin olarak düzenlenmesi gereken tespit raporları, nihai ürünün serbest
dolaşıma girmesinden itibaren bir ay içerisinde hazırlanıp takip eden ayın en
geç 10’una kadar sunulur. h) DR2 tespit işlemlerine
ilişkin olarak düzenlenmesi gereken tespit raporları, tespit raporu düzenlenmesi
için gümrük idaresince firmaya tebligatta bulunulmasını müteakip en geç bir
ay içerisinde sunulur. ı) DK1 tespit işlemlerine ilişkin olarak
düzenlenmesi gereken tespit raporları, tespitin yapıldığı ayı takip eden ayın
yedinci iş gününün bitimine kadar sunulur. i) MH1 ve TP1 tespit işlemlerine ilişkin düzenlenmesi gereken tespit raporları, tespit konusu işlemlerin bitirilmesi için gümrük idaresince verilen süre sonundan itibaren en geç bir ay içerisinde sunulur. Tespit raporları ve günlük
rapora ilişkin gümrük idaresince yapılacak işlemler MADDE 18 – (1) Tespit raporları, günlük rapor ve
sayım tutanaklarında yer alan bilgiler idare tarafından kontrol edilir. Sayım
tutanaklarında yer alan bilgilerle uyumlu olduğu saptanan günlük rapor ve
tespit raporları sistem üzerinden onaylanır. Günlük raporda herhangi bir
önemli olay yaşanmadığının bildirilmesi durumunda gümrük idaresince onay veya
ret işlemi yapılmaz. (2) Tespit raporları ve günlük
rapor ile ilgili sayım tutanaklarında yer alan bilgiler arasında uyumsuzluk
veya hata olması durumunda rapor, gerekçesi belirtilmek suretiyle
yetkilendirilmiş gümrük müşavirine iade edilir. Bu raporlar, hata veya
uyumsuzluğun düzeltilmesi amacıyla en fazla iki defa iade edilebilir.
Raporlardaki hata veya uyumsuzluğun iadeye rağmen düzeltilmemesi halinde 22
nci maddenin birinci fıkrasının (f) bendi hükmü çerçevesinde değerlendirme yapılarak
cari işlemlerin devamlılığı sağlanır. (3) OK1 kapsamında düzenlenen
tespit raporları, ancak yükümlü tarafından onaylanmış kişi statü belgesi için
raporun düzenleme tarihini izleyen beş iş günü içerisinde müracaat edilmesi
halinde değerlendirilmeye alınır. (4) AN6 ve AN8 tespit
işlemlerine ilişkin olarak düzenlenen tutanaklarda yer alan bilgilerin
tespitin yapıldığı gün sisteme girilmemesi halinde, sisteme girilmeyen
tutanaklara ilişkin işlemler ilgili gümrük müdürlüğü tarafından
gerçekleştirilir. Çalışma düzeni, evrak
işlemleri ve dosyalama MADDE 19 – (1) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirince
yapılacak tespit işlemleri, tespit işlemi kapsamındaki inceleme ve
araştırmalar sırasında toplanan bilgileri ve yapılan tespit işleminin
detayını içerecek şekilde düzenli bir kayıt ve dosyalama sistemi içinde
gerçekleştirilir. Bu kayıt ve dosyalar, ilgili mevzuatta aksine bir hüküm
bulunmadıkça elektronik ortamda da tutulabilir. (2) Her bir tespit işlemi için
ayrı bir tespit dosyası açılır. (3) Açılan tespit dosyalarına
sözleşme yılı/yetki numarası/tespit kodu/sözleşme sıra numarasını içerecek
şekilde her yıl itibariyle müteselsil numara verilir. (4) AN6 ve AN8 tespit
işlemlerinde, aynı gün içerisinde gerçekleşen tüm giriş ve çıkış işlemleri
için tek bir tespit dosyası açılır. (5) Tespit işlemi kapsamında
düzenlenen tutanaklar, yazışmalar, günlük rapor, tespit sözleşmesinin tarafı
olan gerçek/tüzel kişi tarafından ibraz edilen belgeler ve hazırlanan tespit
raporu bahsi geçen tespit dosyasında muhafaza edilir. (6) Tespit dosyalarında yer
alacak bilgi ve belgeler, rehberin tespit işlemlerine ilişkin bölümlerinde
belirtilen hususları da içermek, yapılacak tespit ve denetim işlemlerinde
yetkili personele azami kolaylığı sağlayacak tertip ve düzeni içermek
şartıyla, yetkilendirilmiş gümrük müşaviri tarafından belirlenir. (7) Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirince düzenlenen her bir tespit raporuna, içinde yer aldığı tespit
dosyasının sayısı verilir. (8) Yükümlüler, günlük rapor
ve 11 inci maddedeki tespit işlemleriyle ilgili bütün bilgi ve belgeleri
yetkilendirilmiş gümrük müşavirine sunmak ve tespit işlemlerini
kolaylaştıracak tedbirleri almak zorundadır. Gümrük müşavir yardımcısı
çalıştırma MADDE 20 – (1) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri
yanlarında çalışan gümrük müşavir yardımcılarının bilgileri işe başlama
tarihinden itibaren yedi gün içinde sisteme kaydedilir. Vekâlet MADDE 21 – (1) Yetki belgesinin iptali ve geri
alınması durumlarında yetkilendirilmiş gümrük müşavirine bir takvim yılı
içinde toplamda altmış günü aşmamak üzere vekil tayin edilir. Yetki
belgesinin değiştirilmesi durumunda ise kullanılacak vekâlet süresi her olaya
özgü olarak altmış günü geçmemek üzere Genel Müdürlükçe belirlenir. (2) İzin, hastalık ve benzeri
durumlar nedeniyle geçici olarak mesleki faaliyete ara verilmesi gerektiğinde
otuz günü aşmamak üzere vekil tarafından tespit işlemlerinin devamlılığı
sağlanır. Mücbir sebeplerin varlığı halinde bu süre Genel Müdürlükçe
uzatılabilir. (3) Süresinden önce feshedilen
tespit sözleşmelerine ilişkin tespit işlemleri yeni sözleşme yapılıncaya
kadar mevcut yetkilendirilmiş gümrük müşaviri veya vekili tarafından
yürütülür. Bu süre otuz günü aşamaz. (4) Vekâleten işlem yapan
yetkilendirilmiş gümrük müşaviri, gerçekleştirdiği tespit işlemlerinden
tespit sözleşmesine taraf olan yetkilendirilmiş gümrük müşaviri ile birlikte
müteselsilen sorumludur. BEŞİNCİ BÖLÜM Sorumluluk, Yetki
Belgesinin Geri Alınması ve İptali, Cezai Hükümler Sorumluluk MADDE 22 – (1) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri
aşağıda yer alan hususlardan sorumludur: a) Tespit raporlarını ve
günlük raporu süresi içerisinde gümrük mevzuatına uygun olarak hazırlamak ve
sunmak, b) Tespit işlemlerinin
yapılması sırasında gümrük mevzuatına herhangi bir aykırılık tespit edilmesi
veya böyle bir aykırılık bulunduğuna dair ciddi şüpheler oluşması halinde,
derhal ilgili gümrük müdürlüğüne bildirimde bulunmak ve bu durumu günlük
raporda belirtmek, c) Hazırlanan her türlü tespit
raporunu ve eklerini, bunlara dayanak olan günlük rapor ve tespit
sözleşmelerini, tespit işleminde kullanılan diğer tüm bilgi ve belgeleri
istenildiğinde ibraz etmek üzere beş yıl süreyle muhafaza etmek, ç) Antrepolara eşya alınması
ve çıkarılması sırasında eksiklik ve fazlalık tespit edilmesi halinde durumu
antrepoda görevlendirilen gümrük müşavir yardımcısı ve antrepo işleticisi ile
müştereken bir tutanağa bağlamak ve derhal ilgili gümrük idaresine bilgi
vererek gerekli takibatın başlatılmasını sağlamak ve bu durumu günlük raporda
bildirmek, d) Tespit işlemleri ile ilgili
olarak belirlenen asgari ücret tarifesinin altında hizmet vermemek, e) Dolaylı temsil suretiyle
faaliyet gösteren gümrük müşavirleri ya da tespit işlemini yaptıran
yükümlüler ile doğrudan veya dolaylı iş ilişkisi içinde bulunmamak. İş
ilişkisinin bulunduğunun kabul edileceği durumlar, bunlarla sınırlı olmamak
üzere, aşağıda sayılmıştır: 1) Yetkilendirilmiş
gümrük müşavirinin, dolaylı temsil suretiyle iş takibi yapan gümrük müşaviri
ve/veya tespit işlemini yaptıran yükümlü ile kira akdi olmaksızın aynı
adreste faaliyet göstermesi, 2) Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirinin, dolaylı temsil suretiyle iş takibi yapan gümrük müşaviri veya
ortakları ile ortaklık ilişkisine girmiş olduğunun belirlenmesi, 3) Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirinin tespit işlemini yaptıran yükümlü veya yükümlünün ortaklarıyla
ortaklık ilişkisine girmiş olduğunun belirlenmesi, 4) Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirliği şirketinin ortaklarından herhangi birinin tespit işlemini yaptığı
kişiler ile ortaklık ya da çalışan statüde ilişki içinde bulunması, 5) Yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri ile tespit işlemini yaptıran yükümlü arasında tespit işlemleri
dışında karşılıklı hizmet faturası alışverişi yapılması veya iade fatura
tanzim edilmesi, tespit işlemleri ile ilgisi bulunmayan karşılıklı/karşılıksız
para veya ekonomik değer transferi yapılması, 6) Tespit sözleşmesi gereği
tespit yaptıran tarafından karşılanması gereken büro, ısınma, iletişim,
elektrik gibi tespitle ilgili giderler için yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
tarafından ödeme yapılması, 7) Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirince tespit işlemini yaptığı yükümlülere tespit işlemleri veya
danışmanlık hizmeti dışında herhangi bir hizmet verilmesi, belge temin, takip
ve kapatma gibi işlemler yapılması, 8) Yetkilendirilmiş gümrük
müşaviri tarafından dolaylı temsil suretiyle iş takibi yapan gümrük
müşavirine bir hizmet verilmesi, bu kişiler arasında hizmet faturası
alışverişi yapılması, karşılıklı/karşılıksız para veya ekonomik değer
transferi yapılması. f) Yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri
tarafından, tespit işlemini yaptıran yükümlülere verilen danışmanlık hizmeti
(e) bendi kapsamında değerlendirilmez. Halka açık şirketlerdeki ortaklıklarda
(e) bendinin (2), (3), (4) numaralı alt bentlerinin uygulanabilmesi için söz
konusu kişilerin şirketin yönetim veya denetim kurulunda görev alması ve/veya
en az %10 hisseye sahip olması gerekir. g) Günlük rapor ve 11 inci
maddede yer alan tespit işlemleri gerçekleştirilirken bir tespitle ilgili
birden fazla hususta gümrük idaresinde gereksiz iş yüküne neden olacak
şekilde düzeltme talebinde bulunmamak, ğ) Bu Tebliğ kapsamında elde
edilen bilgi ve belgeleri bu Tebliğde öngörülen amaçlar dışında kullanmamak, h) Bu Tebliğ kapsamındaki tespit
işlemlerinde yetki numarasını, adı, soyadı ve varsa tüzel kişi unvanını
içeren kaşe kullanmak, ı) Mesleki ve akademik unvan
dışında sahip olunan başka unvanları kullanmamak, i) Antrepolarda bir gün
içerisinde sonlandırılan TIR karnesinin Volet-2 yapraklarının asılları ve
eklerini Gümrük Genel Tebliği (TIR İşlemleri) (Seri No:1)’nin ekinde yer alan
bordroya tescil numarasına göre kaydederek en geç on iş günü içerisinde
antreponun bağlı bulunduğu gümrük idaresine göndermek, j) Yetkilendirilmiş gümrük müşaviri
tarafından antrepoda sonlandırılan transit beyanına ilişkin belge ve
bilgileri; boşaltma sonucunun uygun olması halinde boşaltma tarihinden
itibaren en geç üç iş günü içerisinde, uygun olmaması halinde ise en geç
boşaltma tarihini takip eden ilk iş günü içerisinde bir bordroya kaydederek
antreponun bağlı bulunduğu gümrük idaresine göndermek, k) AN6 ve AN8 tespit
işlemlerine ilişkin olarak düzenlenen tutanaklarda yer alan bilgileri
tespitin yapıldığı gün sisteme girmek. Yetki belgesinin geri
alınması ve iptali MADDE 23 – (1) Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirinin Gümrük Kanununun
geçici 6 ncı maddesi uyarınca meslekten çıkarma cezası ile cezalandırılması
durumunda yetki belgesi geri alınır ve bu kişilere bir daha yetki belgesi
düzenlenmez. (2) Sahte veya yanıltıcı bilgi
ve belgelere dayanılarak alındığı anlaşılan yetki belgesi geri alınır. Bu
kapsamda yetki belgesi geri alınanlar hakkında yasal işlemler yapılır ve bu
kişilere bir daha yetki belgesi düzenlenmez. (3) Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirinin ölümü halinde yetki belgesi iptal edilir. Cezai hükümler MADDE 24 – (1) Bu Tebliğin ilgili hükümlerine
uyulmaması durumunda aşağıdaki cezai hükümler uygulanır: a) 13 üncü maddenin dördüncü
fıkrası uyarınca yapılması öngörülen boşaltma, sonlandırma, sevk işlemleri
ile teslim tesellüm tutanağının düzenlenmesi işlemlerinin mevzuata uygun
şekilde yerine getirilmemesi durumunda Gümrük Kanununun
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. b) 13 üncü maddenin sekizinci
ve dokuzuncu fıkralarına aykırı davranılması halinde, bu aykırılık
düzeltilinceye kadar yetkilendirilmiş gümrük müşavirinin sistem üzerinde
işlem yapması engellenir. Ayrıca Gümrük Kanununun
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. c) 13 üncü maddenin onuncu
fıkrasına aykırı hareket edilmesi halinde Gümrük Kanununun
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. ç) 14 üncü maddenin ikinci
fıkrasına aykırı hareket edilmesi halinde Gümrük Kanununun
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. d) 15 inci maddeye aykırı
hareket edilmesi halinde Gümrük Kanununun
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. e) 20 nci maddeye aykırı
hareket edilmesi halinde Gümrük Kanununun
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. f) 22 nci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendine aykırı hareket edilmesi halinde, her bir rapor için Gümrük Kanununun
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. g) 22 nci maddenin birinci
fıkrasının (b), (c), (ç), (f), (h) ve (j) bentlerine aykırı hareket edilmesi
halinde Gümrük Kanununun
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. ğ) 22 nci maddenin birinci
fıkrasının (ı) ve (i) bentlerine uyulmaması halinde, her bir bordro için Gümrük Kanununun
241 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca işlem yapılır. h) Günlük raporun idareyi
yanıltıcı biçimde düzenlenmesi halinde her bir günlük rapor için Gümrük Kanununun
241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. ı) 13 üncü maddenin on birinci fıkrasında belirtilen durumlarda Gümrük Kanununun 241 inci maddesine istinaden usulsüzlük cezası uygulanır. (2) Birinci fıkrada
sayılan hallerde usulsüzlük cezası uygulanması, Gümrük Kanununun
geçici 6 ncı maddesinin uygulanmasına engel teşkil etmez. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Yetki MADDE 25 – (1) Bakanlık, bu Tebliğin uygulanmasını
temin etmek amacıyla gerekli göreceği her türlü tedbiri almaya, özel ve
zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya yetkilidir. (2) Bu Tebliğde yer almayan
hususlarda gümrük mevzuatının ilgili hükümleri uygulanır. (3) Gümrük idareleri gerekli
gördüğü takdirde, bu Tebliğ kapsamında yapılacak her türlü işlemi incelemeye
yetkilidir. (4) Yetkilendirilmiş gümrük
müşavirinin bulunmadığı Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüklerine bağlı
antrepolarda gümrük memurları görevlendirilir. (5) Bu Tebliğde yer alan
gümrük işlemleri, gereken hallerde kamu yararı ve hizmet gereği gözetilerek,
Bakanlıkça her zaman gümrük memurları eliyle yürütülebilir. Yürürlükten kaldırılan
tebliğ MADDE 26 – (1) 7/10/2016 tarihli ve 29850
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümrük Genel Tebliği (Yetkilendirilmiş Gümrük
Müşavirliği) (Seri No:6) yürürlükten kaldırılmıştır. Geçiş hükmü GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin 20 nci maddesinde
belirtilen gümrük müşavir yardımcılarına ilişkin bilgiler bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren yedi gün içinde sisteme kaydedilir. Yürürlük MADDE 27 – (1) Bu Tebliğin; a) 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi ile 17 nci maddesinin ikinci fıkrasının (d) bendi yayımı
tarihinden iki ay sonra, b) Diğer hükümleri yayımı
tarihinde, yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 28 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı
yürütür.
10 Eylül 2020 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 31240 |