Ekonomi Bakanlığından: DAHİLDE
İŞLEME REJİMİ TEBLİĞİ (İHRACAT: 2006/12)’NDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (İHRACAT: 2018/1) MADDE 1 ‒ 20/12/2006 tarihli ve 26382 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Dahilde
İşleme Rejimi Tebliği (İhracat: 2006/12)’nin 7 nci maddesinin ikinci, altıncı, yedinci ve sekizinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) Birinci fıkra hükmü
çerçevesinde, belge kapsamında katma değer vergisinde tecil-terkin sistemine
istinaden eşya alımı ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından alım
yapılabilir. Ayrıca, Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü) belge kapsamında
yurt içi alıma ilişkin yeni düzenleme yapılabilir.” “(6) Dahilde işleme izin
belgesi kapsamındaki yurt içi alımın, belge süresi içerisinde
gerçekleştirilmesi gerekir. Ancak, işlem görmüş ürünün ihracının
gerçekleştiğinin belgelenmesi kaydıyla, süresi sona erse dahi dahilde işleme
izin belgesi kapsamında ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından belge süresinden
sonra da yurt içi alım yapılabilir. Bu alımlara, taahhüt kapatma müracaatının
bu Tebliğin 37 nci maddesinde belirtilen süreler içerisinde yapılması
kaydıyla, ilgili bölge müdürlüklerince izin verilir. Bu kapsamda yapılan
alımlarda teminat aranmayabilir. (7) Önceden ihracatın
gerçekleştiğinin belgelenmesi kaydıyla, belge kapsamında ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarından yurt içi alımın yapılmasına imkan bulunmaması halinde, ilgili
bölge müdürlüğünün uygun görüşünün olması kaydıyla Bakanlıkça (İhracat Genel
Müdürlüğü), bu durumun tespitinden itibaren belgeye azami 6 (altı) ay ek süre
verilmek suretiyle ithalat yapılmasına izin verilebilir. (8) Belge kapsamında katma
değer vergisinde tecil-terkin sistemi çerçevesindeki alımlar, bu Tebliğ ile
26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katma Değer
Vergisi Genel Uygulama Tebliği hükümlerine istinaden yapılır. Bu kapsamda,
katma değer vergisinde tecil-terkin sistemine istinaden yurt içinden eşya alımından
önce eşdeğer eşyadan elde edilen işlem görmüş ürünün ihracı halinde, buna
tekabül eden eşya belge süresi sonuna kadar katma değer vergisinde
tecil-terkin sistemi çerçevesinde yurt içinden temin edilebilir.” MADDE 2 ‒ Aynı Tebliğin 9 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 9 – (1)
İndirimli teminat uygulaması çerçevesinde; a) Yetkilendirilmiş yükümlü
sertifikası sahibi firmalar veya belge/izin müracaat tarihinden önceki iki
takvim yılı içerisinde herhangi bir yıl asgari 25 (yirmibeş) milyon ABD
Doları tutarında ihracat yapan onaylanmış kişi statü belgesi sahibi imalatçı
firmaların dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında
yapacakları ithalatta, iki yıl süresince bu ithalattan doğan verginin %1'inin, b) Belge/izin müracaat
tarihinden önceki iki takvim yılı içerisinde herhangi bir yıl 5 (beş) milyon
ABD Doları tutarı (bu tutar dahil) ile 25 (yirmibeş) milyon ABD Doları tutarı
arasında ihracat yapan onaylanmış kişi statü belgesi sahibi imalatçı
firmaların dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında
yapacakları ithalatta, iki yıl süresince bu ithalattan doğan verginin %5'inin, c) Onaylanmış kişi statü
belgesi sahibi firmaların dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10'unun, ç) Onaylanmış kişi statü
belgesi sahibi olmayan dış ticaret sermaye şirketleri ile sektörel dış
ticaret şirketlerinin belge/izin müracaat tarihinden önceki takvim yılı
içerisinde gerçekleştirdikleri ihracat kadar dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında yapacakları ithalatta, bu ithalattan
doğan verginin %10’unun, d) İmalatçı-ihracatçıların,
belge/izin müracaat tarihinden önceki dört yıl içerisinde düzenlenmiş,
ihracat taahhüdü kapatılmış, dahilde işleme izin belgeleri ve 27/1/2005
tarihinden sonra düzenlenen dahilde işleme izinleri kapsamında sanayi
ürünleri için toplam 1 (bir) Milyon ABD Dolarından tarım ve işlenmiş tarım
ürünleri için toplam 500 (beşyüz) Bin ABD Dolarından az olmamak kaydıyla
gerçekleştirdikleri ihracat kadar belge/izin kapsamında yapacakları
ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10’unun, e) Son üç takvim yılı
itibarıyla ihracatı her bir yıl için 5 (beş) Milyon ABD Dolarını geçen veya
son beş takvim yılı itibarıyla ihracatı her bir yıl için 1 (bir) Milyon ABD
Dolarını geçen ihracatçıların, belge/izin müracaat tarihinden önce dört yıl
içerisinde düzenlenmiş, ihracat taahhüdü kapatılmış, dahilde işleme izin
belgeleri ve 27/1/2005 tarihinden sonra düzenlenen dahilde işleme izinleri
kapsamında sanayi ürünleri için toplam 1 (bir) Milyon ABD Dolarından tarım ve
işlenmiş tarım ürünleri için toplam 500 (beşyüz) Bin ABD Dolarından az
olmamak kaydıyla gerçekleştirdikleri ihracat kadar belge/izin kapsamında
yapacakları ithalatta, bu ithalattan doğan verginin %10’unun, teminat olarak yatırılması
kaydıyla, gümrük idaresince ithalatın gerçekleştirilmesine izin verilir.
Ancak, BİLGE (Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri) Sistemine dahil olmayan
gümrük idarelerinden yapılacak ithalatta indirimli teminat uygulanmaz. Geçici
veya kati anti-damping vergisi veya sübvansiyon vergisine tabi eşyanın
ithalatında anti-damping ve sübvansiyon vergisine indirimli teminat
uygulanmaz, bunun dışında bu ithalattan doğan vergi, bu fıkra çerçevesinde
indirimli teminat uygulamasından yararlandırılır. Geçici veya kati
anti-damping vergisi veya sübvansiyon vergisine tabi eşyanın ithalatında
uygulanan teminat oranı Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü), bu ithalattan
doğan vergi tutarının 2 (iki) katına kadar artırılabilir. (2) Birinci fıkranın (a) ve
(b) bentlerinde belirtilen ihracat tutarlarının hesaplanmasında, firmanın
doğrudan kendisinin yaptığı ihracatın yanı sıra, söz konusu firmanın üyesi
bulunduğu ihracatçı birliğince onaylanmış kayıtlar ile tevsik edilmesi
şartıyla; dış ticaret sermaye şirketleri, sektörel dış ticaret şirketleri,
aracı ihracatçı şirketler ve grup şirketleri aracılığıyla gerçekleştirildiği
tespit edilen ihracat da dikkate alınır. (3) Birinci fıkranın (ç), (d)
ve (e) bentleri çerçevesinde, indirimli teminat uygulamasından
yararlandırılacak ithalat tutarının hesaplanmasında; firma adına düzenlenen
ve henüz ihracat taahhüdü kapatılmamış tüm belgeler ile 27/1/2005 tarihinden
sonra verilen izinler kapsamında indirimli teminat uygulamasından
yararlandırılan toplam ithalat tutarı düşülür. (4) Belge/izin müracaatı
esnasında birinci fıkrada belirtilen şartları taşımayan ancak daha sonra
belge/izin süresi içerisinde bu şartlara sahip olan dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni de indirimli teminat uygulamasından
yararlandırılır. Bu kapsamda gerçekleştirilmiş ithalata ilişkin alınan
teminatların indirimli teminat oranını aşan kısmı, belge/izin sahibi firmaya
iade edilir. (5) Birinci fıkranın (a), (b)
ve (c) bentlerindeki hükümler, doğrudan gümrük idaresi tarafından uygulanır. (6) Birinci fıkranın (ç), (d)
ve (e) bentlerindeki hükümler ise, dahilde işleme izin belgesi için özel
şartlar bölümündeki hükme istinaden gümrük idaresi tarafından uygulanır.
Dahilde işleme izni kapsamında ise gümrük idaresince, Bakanlıktan (İhracat
Genel Müdürlüğü) ilgili firmanın indirimli teminat uygulamasından
yararlanabileceği ithalat tutarına ilişkin bilgi alınması suretiyle işlem
yapılır. (7) Birinci fıkra çerçevesinde
indirimli teminat uygulamasından yararlandırılmayan dahilde işleme izin
belgesi kapsamında, işlem görmüş ürünün ihracının belgelenmesini müteakip bu
ürünün elde edilmesinde kullanılan eşyaya ilişkin verginin %10’unun teminat
olarak yatırılması kaydıyla, ithalatın gerçekleştirilmesine gümrük
idaresince, yurt içi alımın gerçekleştirilmesine ise ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarınca izin verilir. (8) Firmaların yedinci fıkra
hükmünden yararlanmak için, belge süresi içerisinde elektronik ortamda Bakanlığa
müracaat etmeleri gerekir. (9) İndirimli teminat
uygulamasından doğabilecek amme alacağı (yurt içi teslimleri yapan kamu kurum
ve kuruluşlarının alacakları dahil) ilgili firmalardan 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde tahsil
edilir. Bu firmaların kamudan olan alacakları da teminat hükmündedir.” MADDE 3 – Aynı Tebliğin 14 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (ğ) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “ğ) Çelik filmaşin ithalatını
müteakip, ihraç edilmek üzere çivi ve sıcak çekme siyah tel üretimi,” MADDE 4 – Aynı Tebliğin 17 nci maddesinin
onuncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(10) Bakanlık uluslararası
emtia piyasalarındaki konjonktürel fiyat dalgalanmalarından dolayı bu
oranları dönemsel veya sektörel olarak yükseltmeye veya düşürmeye yetkilidir.
Bu durumda, bu Tebliğin 45 inci maddesinin dördüncü fıkrasının (b) bendinin
tatbikinde, belirlenen yeni döviz kullanım oranı esas alınır.” MADDE 5 – Aynı Tebliğin 19 uncu maddesinin
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(1) Dahilde işleme izin
belgesi, belge kapatma işlemleri sonuçlandırılıncaya kadar revize edilebilir.
Belge sahibi firmalar, belgenin kağıt ortamındaki basılı nüshası
aranılmaksızın belgenin elektronik ortamdaki kayıtlarının revize işlemlerinin
yapılabilmesini teminen elektronik ortamda Bakanlığa müracaat ederler.
Bakanlıkça yapılacak değerlendirme neticesinde, uygun görülen talepler
belgenin elektronik ortamdaki kayıtlarına işlenir.” MADDE 6 ‒ Aynı Tebliğin 38 inci maddesinin
yedinci, on birinci, on ikinci ve on üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “(7) Şartlı muafiyet sistemi
çerçevesinde dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ithal
edilen eşya, asıl işlem görmüş ürün ve/veya ithal edildiği şekliyle
belge/izin süresi içerisinde, ticaret politikası önlemlerinin uygulanması,
eşyanın gümrük idaresince yerinde tespiti (eşyanın muayenesine ilişkin gümrük
mevzuatı hükümleri saklı kalmak kaydıyla, bu Tebliğin 9 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde sayılan koşulları haiz firmaların
eşyaları hariç olmak üzere), eşyanın ithali için öngörülen dış ticarette
teknik düzenlemeler ve standardizasyon mevzuatı dahil diğer işlemlerin
tamamlanması ve kanunen ödenmesi gereken vergilerin tahsili kaydıyla 4458
sayılı Gümrük Kanununun 114 üncü maddesinin birinci fıkrası ile 207 nci
maddesi hükmüne göre serbest dolaşıma girebilir. Bu durumda serbest dolaşıma
giren eşyaya tekabül eden ihracatın gerçekleşmesi aranmaz.” “(11) İhracat taahhüdü
kapatılan dahilde işleme izin belgelerinin/dahilde işleme izinlerinin taahhüt
kapatma işlemleri, Bakanlığın (İhracat Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret
Bakanlığının (Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri) uygun görüşüne istinaden
kamu kurum ve kuruluşları ile ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerince
yapılan maddi hatadan dolayı veya belge/izin kapsamında ihraç edilen işlem
görmüş ürünün herhangi bir sebeple geri getirilmesinden dolayı geri
alınabilir. Bu çerçevede, taahhüt kapatma işlemi geri alınan belge/izin
kapsamında maddi hatanın giderilmesini veya geri gelen eşyaya ilişkin olarak
bu Tebliğin 42 nci maddesinde belirtilen işlemlerin tekemmül ettirilmesini
müteakip taahhüt hesabı yeniden kapatılır. Ayrıca, maddi hatanın giderilmesini
müteakip ortaya çıkan yeni durumla sınırlı kalmak kaydıyla Bakanlığın
(İhracat Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret Bakanlığının (Gümrük ve Ticaret
Bölge Müdürlükleri) uygun görüşüne istinaden yeni işlemler de tekemmül
ettirilebilir. (12) Dahilde işleme izin
belgesi sahibi firmalar, kendilerine tebliğ edilen taahhüt hesabının
müeyyideli kapatılması işlemine karşı tebliğ tarihinden itibaren 1 (bir) ay
içerisinde Bakanlığa (İhracat Genel Müdürlüğü) yazılı olarak itiraz
edebilirler. Dahilde işleme izinlerine ilişkin müeyyideli kapatma işlemlerine
ise, 4458 sayılı Gümrük Kanununun 242 nci maddesi uyarınca itiraz yoluna
başvurulabilir. İtiraz başvurusunda itiraza mesnet teşkil eden tüm bilgi ve
belgeler ibraz edilir. İtirazın haklı bulunması durumunda, taahhüt kapatma
işlemi Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü)/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca
(Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri) geri alınarak ibraz edilen bilgi ve
belgeler de göz önünde bulundurulmak suretiyle yeniden tekemmül ettirilir. (13) İhracat taahhüdü
müeyyideli kapatılan dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
kapsamında; taahhüt kapatma işlemine karşı itiraz başvurusunda
bulunulması durumunda, müeyyide uygulanmasına yönelik işlemlerin ikinci bir
bildirime kadar durdurulduğu hususu bu Tebliğin 39 uncu maddesi hükümleri
çerçevesinde ilgili mercilere bildirilir.” MADDE 7 ‒ Aynı Tebliğin 43 üncü maddesinin
beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(5) Bu Tebliğin 38 inci
maddesinin dokuzuncu fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, ikincil işlem
görmüş ürünün ihraç edilmemesi halinde, ithal eşyasına ilişkin beyannamenin
tescil tarihindeki kur ve vergi oranı veya asıl işlem görmüş ürünün ihraç
edilen kısmı oranında ikincil işlem görmüş ürünün serbest dolaşıma girişine
ilişkin beyannamenin tescil tarihindeki kur ve vergi oranı esas alınarak
hesaplanan verginin, ilgili gümrük idaresine yatırıldığının tevsiki aranır.
Aksi takdirde, bu Tebliğin 45 inci maddesinin ikinci fıkrası hükümlerine göre
işlem yapılır.” MADDE 8 ‒ Aynı Tebliğin 44 üncü maddesinin
ikinci fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Ayrıca, bu belge/izin sahibi firma adına düzenlenmiş ve
düzenlenecek olan belgeler/izinler kapsamında belirtilen tespitin yapılmasını
müteakiben 1 (bir) yıl süreyle yapılacak tüm ithalat işlemlerinde (bu
firmanın belirtilen tespitin yapıldığı tarihten sonra bir başka firmanın
belgesine yan sanayici olarak eklenmesi dahil), bu Tebliğin 9 uncu maddesinin
yedinci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, indirimli teminat uygulanmaz.” MADDE 9 – Aynı Tebliğin 45 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 45 – (1)
Dahilde işleme tedbirlerini, dahilde işleme rejimi ve belgede/izinde
belirtilen esas ve şartlara uygun olarak yerine getirmeyenlerden; a) Şartlı muafiyet sistemi
kapsamında ithal edilen ve Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest
bölgelere ihracatı gerçekleştirilmeyen eşyanın ithali esnasında alınmayan
vergi, b) Şartlı muafiyet sistemi
kapsamında ithal edilen ve serbest bölgelere gerçekleştirilen ihracata konu
eşyanın, belge/izin süresi bitiminden itibaren 3 (üç) ay içerisinde başka bir
ülkeye satışının yapılmaması, Yatırım Teşvik Belgesi veya bir başka belge/izin
kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesine ithalatının yapılmaması, serbest
bölgelerde bulunan tesislerin yapımında kullanılmaması, serbest bölgelerde
bulunan tesislerde makine-teçhizat, demirbaşa kayıtlı eşya veya bunların
parçası olarak kullanılmaması, serbest bölgelerde yerleşik gemi inşa
faaliyetinde bulunan firmalara gemi inşasında kullanılmak üzere tesliminin
yapılmaması, serbest bölgelerden gümrük hattı dışı eşya satış mağazalarına
satışının yapılmaması veya serbest bölgelerden kara, deniz ve hava taşıtlarına
kumanya olarak tesliminin yapılmaması durumunda, bu kapsamdaki ithalat
esnasında alınmayan vergi, c) Belge/izin ihracat
taahhüdünün kapatılması aşamasında belge/izin kapsamında izin verilen
miktarın üzerinde ithalat yapıldığının tespiti halinde, bu kısma tekabül eden
ithalattan doğan vergi, ç) Belge/izin kapsamında ithal
edilen işletme malzemesinin CIF ithal tutarının, gerçekleşen FOB ihraç
tutarının %2 (doğal taşlar ile kıymetli maden ve taş ihraç taahhüdü içeren
belgelerde %10)’sinden fazla olması halinde, bu oranı aşan kısma tekabül eden
ithalatla ilgili alınmayan vergi, d) Belge/izin kapsamında ithal
edilen değişmemiş eşyanın CIF ithal tutarının, gerçekleşen FOB ihraç
tutarının %1’inden fazla olması halinde, bu oranı aşan kısma tekabül eden
ithalatla ilgili alınmayan vergi, e) Geri ödeme sistemi
çerçevesinde düzenlenen belge/izin kapsamında A.TR dolaşım belgesi eşliğinde
Avrupa Topluluğuna üye ülkelere veya menşe ispat belgeleri eşliğinde Avrupa
Topluluğuna üye ülkelere, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna taraf ülkelere,
Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe Kümülasyonuna taraf ülkelere veya Serbest Ticaret
Anlaşması imzalanmış bir ülkeye işlem görmüş ürün olarak ihraç edilmek üzere
ithal edilen ancak süresi içerisinde ihracatı gerçekleştirilmeyen eşyaya
ilişkin alınmayan vergi, f) Dahilde işleme izin
belgesinin/dahilde işleme izninin iptal edilmesi halinde, belge/izin
kapsamında varsa alınmayan vergi, g) Dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında ithal edilen eşyanın ihraç edilen
işlem görmüş ürünün bünyesinde kullanıldığına ilişkin şartların yerine
getirildiğinin Bakanlıkça/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen şekilde
tevsik edilememesi ve bu şartların yerine getirildiğinin belge için
Bakanlıkça bu maddenin altıncı fıkrasında belirlenen, izin için Gümrük ve
Ticaret Bakanlığınca belirlenen diğer şekillerde de tevsik edilememesi
halinde eşyanın ithalinde alınmayan vergi, ithal tarihi itibarıyla 4458
sayılı Gümrük Kanunu ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Ayrıca, ithal edilen ve süresi
içerisinde ihracatı gerçekleştirilmeyen eşya için 4458 sayılı Gümrük
Kanununun 238 inci maddesi hükmü çerçevesinde müeyyide uygulanır. Dahilde
işleme izin belgesinin ihracat taahhüdünün müeyyideli olarak kapatılmasına
ilişkin yazıda, bu maddenin hangi fıkrası ve bendine istinaden müeyyide
uygulanacağına ilişkin bilgiye, ayrıca tespit edilmesi halinde müeyyide
uygulanması öngörülen ithal eşyasının, ithal edildiği şekliyle ve/veya işlem
görmüş ürün olarak ihraç edildiğine, serbest dolaşıma sokulduğuna, gümrük
gözetiminde imha edildiğine, gümrüğe terk edildiğine ya da mahrece iade
edildiğine yönelik bilgiye de yer verilir. (2) İkincil işlem görmüş ürüne
ilişkin verginin 43 üncü maddenin beşinci fıkrası kapsamında ilgili gümrük
idaresine yatırıldığının tevsik edilmemesi halinde, ikincil işlem görmüş
ürünün kendisi üzerinden hesaplanan vergi 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Ayrıca, ikincil
işlem görmüş ürünün kendisi için 4458 sayılı Gümrük Kanununun 238 inci
maddesi çerçevesinde işlem yapılır. (3) Birinci ve ikinci fıkra
hükümleri çerçevesinde vergisi ve cezaları ödenen eşyanın serbest dolaşıma
giriş rejimine tabi tutulmasının talep edilmesi halinde, ticaret politikası
önlemlerinin uygulanması ve eşyanın ithali için öngörülen dış ticarette
teknik düzenlemeler ve standardizasyon mevzuatı dahil diğer işlemlerin
tamamlanması şartı aranır. Aksi takdirde, bu eşyanın serbest dolaşıma giriş
rejimi dışındaki gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulması
gerekir. (4) Ayrıca; a) Birinci ve ikinci fıkrada
sayılan haller dışında, belge/izin kapsamında ithal edilen eşyanın işlem
görmüş ürün olarak ihraç edildiğinin tespiti kaydıyla, Bakanlıkça/Gümrük
Ticaret Bakanlığınca belirlenen şartlara uyulmaması durumunda, b) Döviz kullanım oranının
aranmayacağı haller haricinde, belge kapsamında ithal edilen eşyanın tamamı
ihraç edilen işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılmış olsa dahi döviz
kullanım oranının bu Tebliğ’in 17 nci maddesinin dokuzuncu fıkrasında
belirlenen oranları geçmesi halinde, belge/izin sahibi firma adına
(bu firmanın başka bir firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi
dahil) düzenlenmiş ve düzenlenecek belgeler/izinler kapsamında, Bakanlıkça
uygun görüldüğü tarihten itibaren 6 ay süreyle indirimli teminat uygulanmaz.
Firmaların bu fıkra kapsamında müteakip ihlallerinde teminat oranı,
Bakanlıkça uygun görüldüğü tarihten itibaren ithalattan doğan vergi tutarının
2 (iki) katına kadar arttırılır. (5) Dahilde işleme izin
belgesi/dahilde işleme izni kapsamında Türkiye gümrük bölgesine getirilen
eşyanın belge/izin süresinin bitimini takiben 1 (bir) ay içerisinde rejimin
gerektirdiği işlemlerin bitirilmesi, ihracı veya gümrükçe onaylanmış bir işlem
veya kullanıma tabi tutulması halinde, bu işlemler belge/izin kapsamında
değerlendirilir ancak 4458 sayılı Gümrük Kanununun 241 inci maddesinin üçüncü
fıkrası çerçevesinde usulsüzlük cezasının iki katı para cezası tahsil edilir.
Dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni kapsamında Türkiye gümrük
bölgesine getirilen eşyanın belge/izin süresinin bitimini takiben 2 (iki) ay
içerisinde rejimin gerektirdiği işlemlerin bitirilmesi, ihracı veya gümrükçe
onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulması halinde, bu işlemler
belge/izin kapsamında değerlendirilir ancak 4458 sayılı Gümrük Kanununun 241
inci maddesinin dördüncü fıkrası çerçevesinde usulsüzlük cezasının dört katı
para cezası tahsil edilir. (6) Birinci fıkranın (g) bendi
kapsamında, ithal edilen eşyanın ihraç edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde
kullanıldığına ilişkin dahilde işleme izin belgesinde yer alan şartların
yerine getirildiğinin teknik, bilimsel veya idareden kaynaklanan bir nedenle
tespit edilememesi halinde, söz konusu şartın yerine getirildiği, firmanın
stok ve muhasebe kayıtları dikkate alınarak düzenlenecek yeminli mali müşavir
raporu ile tevsik edilebilir.” MADDE 10 – Aynı Tebliğin 46 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 46 – (1)
Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının denetim birimleri ile Bakanlık ve Gümrük
ve Ticaret Bakanlığınca yapılan inceleme, denetim ve soruşturma sonucunda,
gümrük beyannamesi veya eki belgelerin sahte olduğunun veya üzerinde tahrifat
yapıldığının ya da gerçeği yansıtmadığının tespiti halinde; bu beyannamenin
veya beyanname eki belgelerin dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni
ihracat taahhüdünün kapatılmasında kullanılıp kullanılmadığına bakılmaksızın
ve taahhüt kapatma müracaatı beklenilmeksizin beyanname kapsamı ihracata
tekabül eden ithalata ilişkin vergi, bu Tebliğin 45 inci maddesi hükümleri
çerçevesinde tahsil edilerek ilgililer hakkında kanuni işlem yapılır ve bu
beyanname ihracat taahhüt hesabının kapatılmasında değerlendirmeye alınmaz. (2) Bu gümrük beyannamesinde
kayıtlı dahilde işleme izin belgesi/dahilde işleme izni sahibi firma adına
ve/veya aracı ihracatçı firma adına düzenlenmiş ve düzenlenecek olan
belgeler/izinler kapsamında belirtilen tespitin Bakanlığa (İhracat Genel
Müdürlüğü) intikalini müteakiben Bakanlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü) uygun
görüldüğü tarihten itibaren 1 (bir) yıl süreyle yapılacak tüm ithalat
işlemlerinde (bu firmaların belirtilen tespitin yapıldığı tarihten sonra bir
başka firmanın belgesine yan sanayici olarak eklenmesi dahil), bu Tebliğin 9
uncu maddesinin yedinci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, indirimli
teminat uygulanmaz. Ayrıca; aracı ihracatçı, beyanname konusu işlem görmüş
ürünün elde edilmesinde kullanılan eşyanın ithalatı esnasında alınmayan
vergiden, belge/izin sahibi firma ile birlikte müştereken ve müteselsilen
sorumludur. (3) Ancak, gümrük beyannamesi
ve eki belgeler üzerindeki tahrifatın belge/izin sahibi firma tarafından
yapılmadığının kesinleşmiş mahkeme kararı ile tespiti kaydıyla, bu işlemin
dahilde işleme rejimi çerçevesinde firmaya herhangi bir menfaat sağlamadığı
ve yapılan ihracatın gerçek olduğunun tespiti halinde, birinci fıkra hükmü
uygulanmaz. (4) İhraç edilen ürün
bünyesinde taahhüt edilenden daha az ithal ürün kullanılması nedeniyle
gerçeği yansıtmadığı tespit edilen gümrük beyannamesi kapsamında ihracı
gerçekleşmediği tespit edilen ithal eşyasına ilişkin alınmayan vergi, bu
Tebliğin 45 inci maddesi hükümleri çerçevesinde tahsil edilir. Bu durumda, bu
maddenin birinci fıkrası uygulanmaz. (5) Diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının denetim birimleri ile Bakanlık ve Gümrük ve Ticaret
Bakanlığınca yapılan inceleme, denetim ve soruşturma sonucunda, dahilde
işleme rejimi uyarınca firmanın veya yan sanayicisinin stoklarında bulunması
gereken ithal eşyasının işlem görmüş ürün veya ithal edildiği şekliyle
stoklarında bulunmadığının tespit edilmesi durumunda stokta bulunmayan eşya
ile ilgili olarak 45 inci madde hükümleri uygulanır ve ilgililer hakkında
kanuni işlem yapılır. Dahilde işleme rejimi uyarınca firmanın veya yan
sanayicisinin stoklarında bulunması gereken ithal eşyasının işlem görmüş ürün
veya ithal edildiği şekliyle stoklarında bulunmadığının kapatma müracaatından
önce tespit edilmesi durumunda, taahhüt kapatma müracaatı beklenilmeksizin,
stokta bulunmayan eşyaya ilişkin verginin, bu Tebliğin 45 inci maddesi
hükümleri çerçevesinde tahsilatının yapılmasını teminen Gümrük ve Ticaret
Bakanlığına bildirimde bulunulur. Ayrıca, bu belge/izin sahibi firma adına
düzenlenmiş ve düzenlenecek olan belgeler/izinler kapsamında belirtilen tespitin
yapılmasını müteakiben 1 (bir) yıl süreyle yapılacak tüm ithalat işlemlerinde
(bu firmanın belirtilen tespitin yapıldığı tarihten sonra bir başka firmanın
belgesine yan sanayici olarak eklenmesi dahil), bu Tebliğin 9 uncu maddesinin
yedinci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, indirimli teminat uygulanmaz. (6) Bu maddede belirtilen
hakların kötüye kullanıldığına ilişkin hallerin tespiti durumunda, ilgili
belgeye/izne herhangi bir ek süre verilmez.” MADDE 11 – Aynı Tebliğin 49 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 49 – (1)
Bakanlık bu Tebliğ hükümlerine istinaden, dahilde işleme rejimi ile ilgili
usul ve esaslara ilişkin genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel
ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya, uygulamada ortaya çıkacak
ihtilafları idari yoldan çözümlemeye ve bilgisayar veri işleme tekniği
yoluyla elektronik ortamda yapılan işlemlerde yaşanacak teknik düzeydeki
aksaklıklar nedeniyle uygulamada yaşanabilecek sorunları gidermeye yönelik
uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkilidir. (2) Dahilde işleme izin
belgesinin taahhüt kapatma veya iptal işlemlerini geri almaya Bakanlık
(İhracat Genel Müdürlüğü); dahilde işleme izninin taahhüt kapatma veya iptal
işlemlerini geri almaya ise Gümrük ve Ticaret Bakanlığı (Gümrük ve Ticaret
Bölge Müdürlükleri) yetkilidir. Taahhüt kapatma veya iptal işlemleri geri
alınan belgenin/iznin ihracat taahhüdünün kapatılması durumunda; belge/izin
kapsamında müeyyide uygulanmakla birlikte henüz tahsilatı yapılmamış (amme
alacağının asli ve/veya ferilerinin tahsil edilmemiş olması) kısım için
ithalat esnasında alınan teminatlar ilgili gümrük idaresince belge/izin
sahibi firmaya iade edilir, ancak belge/izin kapsamında müeyyide uygulanmış
ve daha önce tahsil edilmiş tutarlar (amme alacağının asli ve/veya
ferilerinin tahsil edilmiş olması) taahhüt kapatma işlemini müteakip ilgili
belge/izin sahibi firmaya iade edilmez. İptal işlemleri geri alınan firmalar
adına düzenlenmiş ve düzenlenecek olan dahilde işleme izin belgeleri
kapsamında 6 (altı) ay süreyle yapılacak tüm ithalat işlemlerinde (bu
firmaların geri alma işlemi tesis edilen dahilde işleme izin belgesi ve bu
firmanın geri alma işleminden sonra bir başka firmanın belgesine yan sanayici
olarak eklenmesi dahil), indirimli teminat uygulanmaz. (3) Bakanlık, gümrük mevzuatı
hükümleri çerçevesinde yetkilendirilmiş yükümlü sertifikası veya onaylanmış
kişi statü belgesine sahip kişiler ile Bakanlıkça belirlenecek kriterleri
yerine getiren diğer kişiler için dahilde işleme rejimi hükümlerinin kolaylaştırılması
amacıyla genelge ve talimat ile düzenleme yapmaya yetkilidir.” MADDE 12 ‒ Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 31 – (1)
26/11/2017 tarihinden önce düzenlenen dahilde işleme izin belgeleri/dahilde
işleme izinleri kapsamında (taahhüt hesapları kapatılan ancak müeyyideleri
tahsil edilmeyen belgeler/izinler dahil); a) İkincil işlem görmüş ürüne
ilişkin yükümlülüklerin ihlali halinde, bu Tebliğin 45 inci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde işlem yapılır. b) Belge/izinde kayıtlı
miktarın üzerinde ithalat yapılmış olması halinde, ithal edilen eşyanın işlem
görmüş ürün olarak ihraç edildiğinin tespiti ve ihracat taahhüdünün kapatılmasına
ilişkin diğer şartlar saklı kalmak kaydıyla, belge/izin ihracat taahhüdü
müeyyide uygulanmaksızın kapatılır. c) İthal edilen eşyanın ihraç
edilen işlem görmüş ürünün bünyesinde kullanıldığına ilişkin olarak
Bakanlıkça/Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen şartların yerine
getirildiğinin tevsik edilememesi halinde, belgelerin/izinlerin ihracat
taahhüdü, bu Tebliğin 45 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi
çerçevesinde işlem yapılarak kapatılır. Ayrıca, ithal edilen ve süresi
içerisinde ihracatı gerçekleştirilmeyen eşya için 4458 sayılı Gümrük
Kanununun 238 inci maddesi hükmü çerçevesinde müeyyide uygulanır. ç) Bu Tebliğin 45 inci
maddesinin birinci fıkrasında sayılan haller dışında Bakanlıkça/Gümrük ve
Ticaret Bakanlığınca belirlenen şartların ihlali halinde, ithal edilen
eşyanın işlem görmüş ürün olarak ihraç edildiğinin tespiti kaydıyla, bu
Tebliğin 45 inci maddesinin dördüncü fıkrası uygulanır. d) İthal edilen eşyanın tamamı
ihraç edilen işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılmış olsa dahi döviz
kullanım oranının bu Tebliğle belirlenen oranları geçmesi halinde, bu
Tebliğin 45 inci maddesinin dördüncü fıkrası uygulanır. e) İhraç edilen ürün
bünyesinde taahhüt edilenden daha az ithal ürün kullanılması nedeniyle
gerçeği yansıtmadığı tespit edilen gümrük beyannamesi veya beyanname eki
belgeler hakkında bu Tebliğin 46 ncı maddesinin dördüncü fıkrası uygulanır.” MADDE 13 ‒ Aynı Tebliğin Ek-7 Dahilde İşleme
İzni Verilmeyecek Eşya Listesinin 7311.00.91.90.00 GTİP numaralı Oksijen
Tüpleri satırı yürürlükten kaldırılmıştır. MADDE 14 ‒ Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. MADDE 15 ‒ Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi
Bakanı yürütür. 2 Mayıs 2018 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 30409 (Mükerrer) |