Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2016/52) Başvuru ve
mevcut durum MADDE 1 – (1) 7/2/2004 tarihli ve 25366 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2004/3) ile Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli
8302.10.90.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı “Diğer
Menteşeler”, 8302.42.90.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı
“Diğer mobilyalar için diğer adi metallerden donanım, tertibat ve benzeri
eşya” ve 8302.50.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı
“Sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler, benzeri eşya”nın
ithalatında dampinge karşı 0,508 ila 1,39 ABD Doları/Kg arasında değişen
seviyelerde kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. 20/7/2010
tarihli ve 27647 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2010/18) ile tamamlanan nihai gözden geçirme
soruşturması kapsamında anılan önlemlerin 8302.10.00.00.00 gümrük tarife
istatistik pozisyonunda tanımlı “Menteşeler (Sivil Hava Taşıtlarında
Kullanılanlar Hariç)”, 8302.42.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda
tanımlı “Diğerleri, mobilyalar için olanlar (Sivil hava taşıtlarında
kullanılanlar ve koltuk amortisörleri hariç)” ve 8302.50.00.00.00 gümrük
tarife istatistik pozisyonunda tanımlı “Sabit askılıklar, şapka askıları,
dirsekler, benzeri eşya” ithalatında 0,75 ila 1,64 ABD Doları/Kg arasında
değişen seviyelerde uygulanmasına karar verilmiştir. Öte yandan, 27/8/2008 tarihli ve 26980 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2008/29) ile de; Malezya, Endonezya ve Çin Tayvanı menşeli mezkur ürünlerde 0,508 ila 1,39 ABD
Doları/Kg arasında değişen seviyelerde kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. (2) Samet Kalıp ve Madeni
Eşya San.ve Tic. A.Ş. ile söz konusu firma ve
Mobilya Aksesuar Sanayicileri Derneği (MAKSDER) adına kurumsal danışmanları
sıfatıyla NBA Danışmanlık firması ÇHC, Endonezya, Malezya ve Çin Tayvanı menşeli anılan ürünler ithalatında uygulanmakta
olan dampinge karşı önlemin İspanya, İtalya, Yunanistan ve Tayland üzerinden
menşe saptırması yapılarak etkisiz kılındığı iddiasıyla Bakanlığımıza
başvuruda bulunmuştur. (3) Mezkur önlemlerin etkisiz
kılındığına ilişkin iddia ve bulgular 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
giren İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar)
ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Soruşturma konusu eşya MADDE 2 – (1) Soruşturma
konusu eşya, İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2010/18 ve 2008/29 sayılı Tebliğler ile halihazırda
ithalatında dampinge karşı önlem uygulanan 8302.10
gümrük tarife pozisyonunda tanımlı “Menteşeler”,
8302.42.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda tanımlı “Diğerleri,
mobilyalar için olanlar” ve 8302.50.00.00.00 gümrük tarife istatistik
pozisyonunda tanımlı “Sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler, benzeri eşya”dır. (2) Bu aşamada
belirtilen gümrük tarife pozisyonları bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı
nitelikte değildir. Önlemlerin
etkisiz kılınmasına ilişkin bulgular MADDE 3 – (1) Soruşturma konusu eşyanın ÇHC menşeli olanlarının ithalatında
anti-damping önlemi 2004 yılında uygulanmaya
başlanmış olup, 2010 yılında söz konusu önlemin farklı oranlarda devamına
karar verilmiştir. Öte yandan, 2004 yılında ÇHC menşeli söz konusu eşyanın
ithalatına yönelik uygulamaya konulan önlem, 2008 yılında bahis konusu
eşyadan Endonezya, Malezya ve Çin Tayvanı menşeli
olanlarının ithalatına teşmil edilmiştir. 2010 yılından itibaren İspanya,
Tayland ve bir bölümü Yunanistan çıkışlı olmak üzere İtalya menşeli bahse
konu eşya ithalatının ise yıllar itibariyle belirgin bir biçimde artış
gösterdiği tespit edilmiştir. 2007 ile 2014 yılları arasında anılan ürünlerde
İspanya menşeli ithalat miktar bazında %3.209 oranında artmış, 2015 yılında
ise bir önceki yıla oranla %28 oranında azalmıştır. Bunun yanında, bir bölümü
Yunanistan çıkışlı olmak üzere İtalya menşeli mezkur
eşya ithalatı 2007 ile 2014 yılları arasında miktar bazında %34 oranında
artış göstermiş olup, 2015 yılında bir önceki yıla göre %23 oranında
azalmıştır. Diğer taraftan, 2007 ile 2014 yılları arasında bahse konu
ürünlerde Tayland menşeli ithalat miktar bazında %2.338 oranında artmış, 2015
yılında ise bir önceki yıla oranla %15 oranında azalmıştır. (2) 2007 yılında
İspanya menşeli ithalatın toplam ithalatımız içindeki payı miktar bazında
%0,7 iken 2015 yılı için söz konusu pay %13,1’e yükselmiştir. Öte yandan,
2007 ile 2015 yılları arasında Tayland menşeli ithalatın toplam ithalat
içerisindeki payının miktar bazında %0,16’dan %2,65’e yükseldiği tespit
edilmiştir. Bunun yanında, 2007-2015 yılları arasında İtalya menşeli önlem
konusu eşya ithalatının toplam ithalat içerisindeki payı miktar bazında %11,3
ila %14,4 arasında değişkenlik göstermiştir. (3) Ayrıca, Eurostat veri sisteminden elde edilen istatistikler
incelendiğinde, İspanya’nın ÇHC’den önlem konusu eşya
ithalatının 2009 ile 2015 yılları arasında 50,4 milyon Avro tutarından, 108,7
milyon Avro tutarına yükseldiği görülmektedir. Bunun yanında, bahis konusu
istatistikler çerçevesinde, İtalya’nın ÇHC’den mezkur eşya ithalatının 2009 ile 2015 yılları arasında
54,6 milyon Avro tutarından 74,6 milyon Avro tutarına yükseldiği tespit
edilmiştir. (4) Diğer
taraftan, söz konusu ülkelerden yapılan önlem konusu eşya ithalatına yönelik
olarak ülkemize ihracat yapan firmalar tespit edilmiş olup, inceleme konusu
ülkelerde mukim Ticaret Müşavirlikleri/Ataşeliklerine ihracatçı firmaların
listesi iletilerek anılan firmaların ticari faaliyetlerine ve üretici olup
olmadıklarına ilişkin bilgi talep edilmiştir. Bunun yanında, belirli
örneklerde, bahse konu firmalara ilişkin ilgili ülkedeki ticaret sicil
kayıtlarına ulaşılarak, ilgili firmaların iştigal sahalarına ilişkin bilgi
edinilmiştir. Bu kapsamda, önlem konusu eşyayı üretmeyip, söz konusu eşyanın
yalnızca ticareti ile iştigal eden firmalar aracılığıyla, söz konusu önlemin
bahis konusu ülkeler üzerinden etkisiz kılındığına ilişkin şüphe hasıl olmuştur. Karar ve
işlemler MADDE 4 – (1) Anılan başvuru sonrası yapılan incelemeler sonucunda
İspanya, İtalya, Yunanistan ve Tayland menşeli/çıkışlı söz konusu eşya için
İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunca, Yönetmeliğin 38 inci
maddesi çerçevesinde önlemlerin etkisiz kılınmasına karşı soruşturma
açılmasına karar verilmiştir. (2) Soruşturma,
Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından
yürütülecektir. Soruşturma
Dönemi MADDE 5 – (1) Soruşturma dönemi, 1/1/2011 ile
soruşturmaya ilişkin kapanış tebliğinin yayımı tarihleri arasındadır. Soru formları
ve bilgilerin toplanması MADDE 6 – (1) Soruşturma için gerekli bilgilerin temini amacıyla, söz
konusu eşyanın bilinen ithalatçılarına ve soruşturma kapsamına giren bilinen
yabancı üretici/ihracatçılarına soruşturmanın açılışına ilişkin bildirim ve
anılan bildirim ekinde yer alan soru formu gönderilecektir. Bildirimi almayan
tarafların soru formunu Ekonomi Bakanlığı internet sayfasındaki ilgili
bölümden indirmeleri mümkün bulunmaktadır. (2) Öte yandan,
ilgili üretici ve ihracatçılara iletilmesini kolaylaştırmak ve çabuklaştırmak
amacıyla, soruşturmaya konu ülkelerin Türkiye’deki temsilciliklerine de soru
formu gönderilecektir. (3) Soruşturmaya
ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılacaktır. İlgili tarafların soru
formuna ilişkin yanıtlarını ve bu yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge,
görüş ve taleplerini yazılı olarak Türkçe sunmaları gerekmektedir. Süreler MADDE 7 – (1) Soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturma açılmasına
dair bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dahil 37 gündür. Tebliğin 6 ncı
maddesinde belirtilen, bildirimin ve soru formlarının gönderilmediği ilgili
taraflar ise, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren işleyecek 37 günlük süre
ile bağlıdırlar. (2) Soru formunda
istenilen bilgilerin haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer
bilgi, belge ve görüşlerin dikkate alınabilmesi için, söz konusu bilgi, belge
ve görüşlerin, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren en geç 37 gün içinde
Genel Müdürlüğe yazılı olarak ulaştırılması gerekmektedir. (3) Soruşturmanın
sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden diğer ilgili tarafların da (yerli
üreticiler, ithalatçılar, ilgili meslek kuruluşları, tüketici dernekleri,
üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları ve benzeri) görüşleri ile
konuya ilişkin her türlü bilgi ve belgeyi bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren 37 gün içinde yazılı olarak Genel Müdürlüğe bildirmeleri
gerekmektedir. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesinde
belirtildiği üzere, taraflardan birinin belirtilen süreler içinde gerekli
bilgiyi sağlayamaması veya yanlış bilgi vermesi ya da bilgi vermeyi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması halinde soruşturmaya
ilişkin karar, olumlu veya olumsuz, mevcut verilere göre alınacaktır. Geçici önlem alınması,
vergilerin geriye dönük uygulanması MADDE 9 – (1) Karar’ın ilgili maddeleri uyarınca, soruşturma süresince
geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük
olarak uygulanabilir. (2) Önlemlerin
uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır. Yetkili merci
ve adresi MADDE 10 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile görüşlerin
aşağıda belirtilen yetkili merciye iletilmesi gerekmektedir: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü İthalat
Politikalarını İzleme ve Değerlendirme Dairesi Söğütözü Mah. 2176. Sk.
No:63 06530 Çankaya/ANKARA Tel: +90 (312)
204 99 53 Faks: +90 (312)
204 86 33 e-posta: oek792@ekonomi.gov.tr Soruşturmanın başlangıç tarihi MADDE 11 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul
edilir. Yürürlük MADDE 12 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 17 Kasım 2016
PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı
: 29891 |