| Dış
    Ticaret Müsteşarlığından:   İTHALATTA
    HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2010/18) BİRİNCİ KISIM Genel Bilgi ve İşlemler   Mevcut önlem ve soruşturma MADDE 1-
    (1) 07/02/2004 tarihli ve 25366 sayılı Resmi Gazete’de
    yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2004/3
    sayılı Tebliğ (2004/3 sayılı Tebliğ ) kapsamında Çin Halk
    Cumhuriyeti  (ÇHC) menşeli 8302.10.00.00.00 gümrük tarife
    istatistik pozisyonu (GTİP) altında yer alan “menteşeler (sivil hava
    taşıtlarında kullanılanlar hariç)”,
    8302.50.00.00.00 GTİP’i altında yer alan “sabit askılıklar, şapka
    askıları, dirsekler, benzeri eşya” ve
    8302.42.00.00.00 GTİP’i altında yer alan “mobilyalar için diğer
    adi metallerden donanım, tertibat ve benzeri eşya (sivil hava taşıtlarında
    kullanılanlar hariç)” ithalatına yönelik dampinge karşı kesin
    önlem mevcuttur. (2) Yürütülen önlemlerin etkisiz
    kılınmasına ilişkin soruşturma sonucunda, 27/08/2008 tarih ve
    26980 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
    Önlenmesine İlişkin 2008/29 sayılı Tebliğ ile mevcut önlem söz konusu
    ürünün Çin Tayvanı, Malezya ve Endonezya menşeli/çıkışlı olanlarına da
    uygulanmaya başlanmıştır. (3) ÇHC menşeli bahse konu
    ürünlere yönelik meri önlemin yürürlük süresinin bitiminden
    önce, 14/06/2008tarihli ve 26906 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan
    2008/19 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
    (2008/19 sayılı Tebliğ) ile yerli üretim dalının, önleme konu ürün ve ülke
    kapsamında bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması talebinde
    bulunabileceği ilan edilmiştir. (4) Dampinge karşı önlemin
    sona ermesinin damping ve zararın artarak devamına yol açacağı
    iddiasıyla 8302.10, 8302.42 ve 8302.50 GTİP’leri altında yer alan
    önlem konusu ürünlere yönelik olarak yerli üretici Samet Kalıp ve Madeni
    Eşya San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan ve Yener Teknik Malzeme
    Turizm San. ve Tic. A.Ş., Mert Mobilya Aksesuarları Tic.
    Ltd. Şti., Klas Kalıp ve Mobilya Aksesuarları İmalat San.Tic.
    Ltd. Şti., Array Mobilya Rayları San. veTic.
    Ltd. Şti. ve Bulut Kalıp Otomotiv Mobilya Aksesuarları
    San. ve Tic. Ltd. Şti. firmaları tarafından da
    desteklenen başvuru çerçevesinde, 20/02/2009 tarih ve 27147 sayılı Resmi
    Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2009/3
    sayılı Tebliğ’de Değişiklik Yapılması Hakkında Tebliğ ve 06/02/2009 tarih
    ve 27133 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
    Önlenmesine İlişkin 2009/3 sayılı Tebliğ ile başlatılan nihai gözden
    geçirme soruşturması, Dış Ticaret Müsteşarlığı (Müsteşarlık) İthalat Genel
    Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır.   Kapsam MADDE 2- (1) Bu Tebliğ; 4412
    sayılı Kanun’la değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
    Hakkında Kanun (Kanun), 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
    İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999
    tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
    Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde
    yürütülen nihai gözden geçirme soruşturmasının sonuçlarını içermektedir.   Yerli üretim dalının temsil
    niteliği MADDE 3- (1) Yönetmeliğin
    20 nci maddesi uyarınca başvuru, yerli üretim dalı adına yapılmış
    ve bu bağlamda başvuruyu yapan üreticilerin yerli üretim dalını temsil niteliğini
    haiz oldukları anlaşılmıştır.   İlgili tarafların
    bilgilendirilmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi MADDE 4- (1) Soruşturma
    açılışını müteakip soruşturma konusu ürünün Müsteşarlık
    tarafından ÇHC’ndeyerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına, Türkiye’de
    yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkede yerleşik diğer
    üretici/ihracatçılara iletilebilmesini teminen anılan ülkenin
    Ankara’da bulunan Büyükelçiliğine soruşturma açılışına ilişkin bildirim yapılmıştır. (2) Taraflara soru formunu
    yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmış, tarafların süre
    uzatımı yönündeki makul talepleri karşılanmıştır. (3) Yerli üretim dalı,
    soruşturma süresi boyunca Müsteşarlığımız ile işbirliği içinde olmuş ve
    gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir. (4) Kendilerine soruşturma
    açılışına ilişkin bildirimde bulunulan 20 ithalatçı firmanın 7’sinden cevap
    alınmıştır. (5) Soruşturmaya tabi ülke
    olan ÇHC’nde yerleşik hiçbir üretici/ihracatçı firmadan soru
    formlarına yönelik herhangi bir yanıt alınamamıştır. (6) İlgili taraflardan alınan
    bilgi ve belgelerin gizli olmayan özetleri talep eden bütün ilgili
    tarafların bilgisine hazır tutulmuştur. (7) Yönetmeliğin 25 inci maddesi
    uyarınca, soruşturmanın ilgili taraflarına soruşturma sonucundaki
    belirlemelere esas teşkil edecek bilgi ve tespitleri içeren nihai bildirim
    gönderilmiş ve karşıt görüş ve değerlendirmelerini iletmeleri için makul
    bir süre tanınmıştır. Nihai bildirime ilişkin görüşler ile tarafların
    soruşturma boyunca ortaya koyduğu diğer tüm bilgi, belge ve görüşler
    incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek
    olanlara bu Tebliğin ilgili bölümlerinde değinilmiştir.   Yerinde doğrulama soruşturması MADDE 5- (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi
    çerçevesinde, zarara ilişkin bilgilerin güncelleştirilmesi ve doğrulanması
    için şikâyetçi yerli üretici Samet Kalıp ve Madeni Eşya
    San. ve Tic. A.Ş.’nin İstanbul’da olan üretim ve idari
    merkezlerinde yerinde doğrulama soruşturmaları yapılmıştır.      Gözden geçirme dönemi MADDE 6- (1) Önlemin yürürlükten
    kalkması durumunda, zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel
    olup olmadığının değerlendirilmesine esas teşkil etmek üzere
    01/01/2005-31/12/2008 dönemi gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır.
    Damping belirlemeleri için ise 01/01/2008-31/12/2008 dönemi dikkate
    alınmıştır.   İKİNCİ KISIM Soruşturma Konusu Ürün ve
    Benzer Ürün   Soruşturma konusu ürün ve benzer
    ürün MADDE 7- (1) Soruşturtma konusu
    ürün “menteşe, çekmece rayı ve mobilyalar için diğer adi metallerden
    donanım, tertibat ve benzeri eşya (sivil hava taşıtlarında kullanılanlar
    hariç)”dır. Soruşturma konusu ürünlerden menteşe, mobilya ve mutfaklarda
    ahşap ve metal kapakların açılıp kapanmasını sağlayan bir gereçtir. 8302.10 GTİP’inde yer
    alan menteşe ile 8302.50 GTİP’indeki “sabit askılıklar,
    şapka askıları, dirsekler, benzeri eşya” altında yer alan altlık
    ayrı ayrıüretilmekte olup, ikisi beraber menteşe takımını oluşturmakta
    ve satışlar takım olarak yapılmaktadır. 8302.42GTİP’indeki “mobilyalar
    için diğer adi metallerden donanım, tertibat ve benzeri eşya” altında yer
    alan çekmece rayı ise mobilya ve mutfaklarda çekmecelerin rahat bir şekilde
    çekilip kapanmasını sağlayan bir düzenektir. Çekmece rayları da çift olarak
    bir takım oluşturmakta ve satışlar takım üzerinden gerçekleşmektedir. Her
    iki ürün de mobilya yapımında fabrikalarda yardımcı malzeme olarak
    kullanılmaktadır. (2) Yerli üretim dalı tarafından
    imal edilen menteşe ve çekmece rayları ile soruşturma konusu ülke menşeli
    menteşe ve çekmece raylarının benzer ürün olduğu tespiti mevcut önleme esas
    soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise, fiziksel
    özellikler, ürün çeşitliliği, kullanım alanları, tüketici algılaması ve
    dağıtım kanalları bakımından yerli üretici tarafından üretilen ürünler ile
    soruşturmaya konu ülke menşeli ürünler arasında “benzer ürün” tanımı
    açısından ayrım yaratan herhangi bir farklılığın ortaya çıktığına ilişkin
    yeni bir bilgiye ulaşılmamıştır. Bu itibarla, 2004/3 sayılı Tebliğ’de
    soruşturma konusu ürün ve benzer ürüne yönelik tespitleri değiştirecek
    herhangi bir bilgi mevcut olmadığından anılan belirlemeler geçerliliğini
    sürdürmektedir. (3) Bazı ilgili taraflarca,
    8302.42.00.00.00 GTİP’i altında yer alan koltuk amortisörlerinin soruşturma
    konusu ürünlerden tamamen farklı ürünler olduğu;
    dolayısı ile, soruşturma kapsamı dışında bırakılması gerektiği
    iddia edilmiştir. Yapılan incelemelerde, koltuk amortisörleri olarak
    belirtilen ürünlerin benzer ürün kapsamından çıkarılmasının doğru olacağı
    değerlendirilmiştir.   (4) Soruşturma konusu ürün ile
    ilgili açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTİP ve
    karşılığı eşya tanımıdır. Bununla beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk
    Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonlarında ve/veya
    tanımlarında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına
    halel getirmez.   ÜÇÜNCÜ KISIM Dampingin Devamı ve Varlığı   Genel MADDE 8- (1) Yönetmelik’in 35’inci
    maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu süre içindedampingin devam
    edip etmediği incelenmiştir.   Damping Marjları MADDE 9- (1) Menteşeler
    için damping marjı hesabında ÇHC’den en fazla menteşe
    ithalatını gerçekleştiren TETA Dış Tic. A.Ş. ile yerli üretici Samet Kalıp
    ve Madeni Eşya San. ve Tic. A.Ş.’nin fiyat ve maliyet
    verileri kullanılmıştır. (2) Çekmece rayları
    için damping marjı hesabında ise bu ürünün içinde
    bulunduğu GTİP’in kapsadığı geniş ürün yelpazesi ve çekmece ray
    tiplerinin kendi aralarındaki büyük farklılıklar göz önünde bulundurularak,
    daha adil bir karşılaştırma yapılmasını teminen ÇHC’den en
    fazla çekmece rayı ithalatını gerçekleştiren CEHA Büro mobilyaları
    Ltd.Şti.’nin en fazla ithal ettiği çekmece rayı tipi kullanılmış; bu
    çerçevede hesaplamalarda, CEHA Büro mobilyaları Ltd. Ştiile bu tipin
    muadili olan ürünlerin Türkiye’deki başlıca
    üreticisi ARRAY’ın ilgili fiyat ve maliyet verileri esas
    alınmıştır (3) Menteşeler için
    hesaplanan damping marjı 1,64$/Kg tutarında ve CIF bedelin %70’i
    oranındadır. (4) Çekmece rayları
    hesaplanan damping marjı 1,54$/Kg tutarında ve CIF bedelin %113’ü
    oranındadır. (5)
    Yürürlükteki damping önlemine rağmen ÇHC menşeli soruşturma
    konusu ürünler ithalatının halen yüksek tutar ve oranlarda dampingli olduğu
    tespit edilmiştir.   DÖRDÜNCÜ KISIM Maddi Zararın Varlığı ve
    Devamı                   Maddenin genel ithalatı MADDE 10- (1) Soruşturma konusu ürünün
    Türkiye’ye genel ithalatı ve ÇHC’nden yapılan ithalatın
    incelenmesinde Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanılmıştır.
    İthalatın gelişiminin analizinde zarar inceleme döneminden daha uzun bir
    dönem olmakla birlikte eğilimin daha sağlıklı bir şekilde tespiti
    amacıyla 2004-2008 verileri kullanılmıştır. (2) Orijinal önlemin alındığı
    2004 yılında 3.466 ton olarak gerçekleşen menteşe ithalatının, 2005 yılında
    %17 oranında artışla 4.064 tona, 2006 yılında %36 oranında artışla 5.520
    tona, 2007 yılında %43 oranında artışla 7.902 tona
    yükseldiği;  2008 yılında ise  %11’lük düşüşle 6.998
    tona gerilediği görülmektedir. Miktar bazında 2004–2008 dönemi arasında soruşturma
    konusu ürünün toplam ithalatındaki artışın %102 oranında olduğu tespit
    edilmiştir. Değer bazında ise menteşe genel ithalatı 2004 yılında
    17.502.600 ABD Doları iken, 2005 yılında %20 artışla 20.929.165 ABD Doları,
    2006 yılında %35 artışla 28.181.717 ABD Doları, 2007 yılında %51 artışla
    42.418.851 ABD Doları ve 2008 yılında %15 artışla 48.708.362 ABD Doları
    düzeyine çıkmıştır. Değer bazında 2004–2008 dönemi arasında soruşturma
    konusu menteşenin toplam ithalatındaki artışın %178 düzeyinde olduğu tespit
    edilmiştir. (3) Orijinal önlemin alındığı
    2004 yılında 4.998 ton olarak gerçekleşen çekmece raylarının yer aldığı
    mobilyalar için diğer donanım, tertibat vb. eşya ithalatının, 2005 yılında
    %51 oranında artışla 7.572 tona, 2006 yılında %53 oranında artışla 11.605
    tona, 2007 yılında %33 oranında artışla 15.383 tona ve 2008 yılında %1’lik
    artışla 15.578 tona yükseldiği görülmektedir. Miktar bazında 2004–2008
    dönemi arasında söz konusu ürünlerin toplam ithalatındaki artışın %212
    oranında olduğu tespit edilmiştir. Değer bazında ise söz konusu
    ürünlerin genel ithalatı 2004 yılında 18.250.698 ABD Doları iken, 2005
    yılında %35 artışla 24.576.592 ABD Doları, 2006 yılında %71 artışla
    41.953.223 ABD Doları, 2007 yılında %44 artışla 60.307.784 ABD Doları ve
    2008 yılında %20 artışla 72.093.261 ABD Doları düzeyine çıkmıştır.Değer
    bazında 2004–2008 dönemi arasında söz konusu ürünlerin toplam ithalatındaki
    artışın %295 düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. (4) Orijinal önlemin alındığı
    2004 yılında 305 ton olarak gerçekleşen menteşe altlığının bulunduğu sabit
    askılıklar, şapka askıları, dirsekler ve benzeri eşya ithalatının, 2005
    yılında %36 oranında artışla 414 tona, 2006 yılında %28 oranında artışla
    528 tona, 2007 yılında %38 oranında artışla 729 tona ve 2008 yılında  %23’lük
    artışla 896 tona yükseldiği görülmektedir. Miktar bazında 2004–2008
    dönemi arasında söz konusu ürünün toplam ithalatındaki artışın %194
    oranında olduğu tespit edilmiştir. Değer bazında ise söz konusu ürünün
    genel ithalatı 2004 yılında 1.444.159 ABD Doları iken, 2005 yılında %36
    artışla 1.968.865 ABD Doları, 2006 yılında %72 artışla 3.395.847 ABD
    Doları, 2007 yılında %33 artışla 4.526.872 ABD Doları ve 2008 yılında %22
    artışla 5.511.230  ABD Doları düzeyine çıkmıştır. Değer
    bazında 2004-2008 dönemi arasında söz konusu ürünün toplam
    ithalatındaki artışın %282 düzeyinde olduğu tespit edilmiştir.   Maddenin soruşturma konusu
    ülkeden ithalatı MADDE 11- (1) ÇHC’den gerçekleşen
    soruşturma konusu ürünler  ithalatının miktar ve değeri
    ile genel ithalat içindeki payı, önlemin yürürlüğe girdiği 2004 yılı
    itibari ile kayda değer oranda düşüş göstermiş; ancak takip eden 2005
    yılından itibaren önlemin varlığına rağmen büyük oranlı yükselişler
    gösterip; 2008 yılı itibari ile menteşe için önlem öncesi seviyeleri
    yakalamış, diğer ürünler içinse önlem öncesi seviyelerinin önemli oranda
    üstüne çıkmıştır. (2) Orijinal önlemin alındığı
    2004 yılında 251 ton olarak gerçekleşen ÇHC menşeli menteşe ithalatının,
    2005 yılında %52’lik artışla 383 tona, 2006 yılında %61’lik artışla 617 tona,
    2007 yılında %35’lik artışla 884 tona ve 2008 yılında %34’lük artışla 1.114
    tona çıktığı
    görülmektedir. 2004-2008 döneminde ÇHC’den gerçekleşen
    menteşe ithalatı miktar olarak %343 oranında artmıştır. Değer bazında
    ise söz konusu ürünün ithalatı 2004 yılında 1.209.897 ABD Doları iken, 2005
    yılında %82’lik artışla 2.203.653 ABD Doları’na, 2006 yılında %73’lük
    artışla 3.805.712 ABD Doları’na, 2007 yılında %44’lük artışla 5.495.489 ABD
    Doları’na ve 2008 yılında %12’lik artışla 6.174.457 ABD Doları düzeyine
    yükselmiştir. Değer bazında, 2004–2008 dönemi arasında söz konusu
    ürünün toplam ithalatındaki artışın %410 düzeyinde olduğu tespit
    edilmiştir. Soruşturma konusu ülkenin ilgili üründe tüm ithalattan aldığı
    pay, miktar temelinde, 2004 yılında %7,25 iken 2005 yılında bu oran %9,43’e
    ve 2006 yılında %11,17’ye yükselmiş; 2007 yılında her ne kadar %10,55’e
    gerilese de, 2008 yılında %15,92 seviyesinde gerçekleşmiştir. (3) Orijinal önlemin alındığı
    2004 yılında 730 ton olarak gerçekleşen çekmece raylarının yer aldığı
    mobilyalar için diğer donanım, tertibat vb. eşya ithalatının, 2005 yılında
    %59’luk artışla 1.160 tona, 2006 yılında %16’lık artışla 1.351 tona, 2007
    yılında %152’lik artışla 3.411 tona ve 2008 yılında %68’lik artışla 5.724
    tona çıktığı görülmektedir.
    2004-2008 döneminde ÇHC’den gerçekleşen söz konusu ürün
    ithalatı miktar olarak %684 oranında artmıştır. Değer bazında ise söz
    konusu ürünün ithalatı 2004 yılında 1.412.053 ABD Doları iken, 2005 yılında
    %89’luk artışla 2.663.568 ABD Doları’na, 2006 yılında %55’lik artışla
    4.121.156 ABD Doları’na, 2007 yılında %158’lik artışla 10.626.639 ABD
    Doları’na ve 2008 yılında %46’lık artışla 15.462.115 ABD Doları düzeyine
    yükselmiştir. Değer bazında 2004–2008 dönemi arasında söz konusu
    ürünün toplam ithalatındaki artışın %995 düzeyinde olduğu tespit
    edilmiştir. Soruşturma konusu ülkenin ilgili üründe tüm ithalattan aldığı
    pay, miktar temelinde, 2004 yılında %14,60 iken 2005 yılında bu oran
    %15,32’ye yükselmiş, 2006 yılında %11,64’e düşse de 2007 yılında %22,17’ye
    ve 2008 yılında %36,74 seviyesine çıkmıştır. (4) Orijinal önlemin alındığı
    2004 yılında 18 ton olarak gerçekleşen menteşe altlığının da
    içinde bulunduğu sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler ve
    benzeri eşya ithalatının, 2005 yılında %453 oranında artışla 99 tona, 2006
    yılında %146 oranında artışla 244 tona, 2007 yılında %74 oranında artışla
    424 tona ve 2008 yılında %52 oranında artışla 646 tona çıktığı
    görülmektedir. 2004-2008 döneminde ÇHC’nden gerçekleşen söz
    konusu ürün ithalatı miktar olarak %3.499 oranında artmıştır. Değer
    bazında ise söz konusu ürünün ithalatı 2004 yılında 76.563 ABD Doları iken,
    2005 yılında %344 artışla 339.931 ABD Doları, 2006 yılında %218 artışla
    1.082.538 ABD Doları, 2007 yılında %95 artışla 2.116.084 ABD Doları ve 2008
    yılında %55 artışla 3.285.569 ABD Doları düzeyine çıkmıştır. Değer
    bazında 2004–2008 dönemi arasında söz konusu ürünün toplam ithalatındaki
    artışın %4.191 düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Soruşturma konusu
    ülkenin ilgili üründe tüm ithalattan aldığı pay, miktar temelinde, 2004
    yılında %5,88 iken 2005 yılında %23,96’ya, 2006 yılında %46,20’ye, 2007
    yılında %58,18’e ve 2008 yılında %72,02 seviyesine çıkmıştır.   Soruşturma konusu ithalatın
    fiyatlarının gelişimi MADDE 12- (1) Soruşturma konusu
    menteşelerin Türkiye’ye genel ithalatının ortalama birim fiyatı, 2004
    yılında 5,05 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 5,15 ABD Doları/Kg, 2006 yılında
    5,11 ABD Doları/Kg, 2007 yılında 5,37 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 6,96
    ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Aynı ürünün, ÇHC menşeli
    olanlarının Türkiye’ye ithalatının ortalama birim fiyatı ise 2004 yılında
    4,82 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 5,75 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 6,17 ABD
    Doları/Kg, 2007 yılında 6,59 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 5,54 ABD
    Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, diğer ülkelerden yapılan
    ithalatın birim fiyatı, 2004-2008 döneminde sırası ile 5,07 ABD
    Doları/Kg, 5,09 ABD Doları/Kg, 4,97 ABD Doları/Kg, 5,22 ABD Doları/Kg ve
    7,23 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Bu rakamlardan, menteşeler için
    2004 yılında dünya ortalamasının altında olan ÇHC fiyatları her ne
    kadar 2005-2007 döneminde dünya ortalamasını üstüne çıksa da 2008
    yılında tekrar dünya ortalamasının altına indiği görülmüştür. (2) Çekmece raylarının içinde
    bulunduğu soruşturma konusu “mobilyalar için diğer donanım, tertibat vb.
    eşya”nın Türkiye’ye genel ithalatının ortalama birim fiyatı, 2004 yılında
    3,65 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 3,25 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 3,62 ABD
    Doları/Kg, 2007 yılında 3,92 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 4,63 ABD Doları/Kg
    olarak gerçekleşmiştir. Aynı ürünün, ÇHC menşeli olanlarının
    Türkiye’ye ithalatının ortalama birim fiyatı ise 2004 yılında 1,93 ABD
    Doları/Kg, 2005 yılında 2,30 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 3,05 ABD
    Doları/Kg, 2007 yılında 3,12 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 2,70 ABD
    Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, diğer ülkelerden yapılan
    ithalatın birim fiyatı, 2004-2008 döneminde sırası ile 3,94 ABD
    Doları/Kg, 3,42 ABD Doları/Kg, 3,69 ABD Doları/Kg, 4,15 ABD Doları/Kg ve
    5,75 ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Bu rakamlardan, 2004 yılında
    alınan önleme rağmen söz konusu ürünler için ÇHC
    fiyatlarının 2004-2008 döneminde sürekli olarak dünya ve diğer
    ülke fiyatlarının altında seyrettiği görülmüştür. (3) Menteşe altlığının içinde
    bulunduğu soruşturma konusu “sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler ve
    benzeri eşya”nın Türkiye’ye genel ithalatının ortalama birim fiyatı, 2004
    yılında 4,74 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 4,76 ABD Doları/Kg, 2006 yılında
    6,43 ABD Doları/Kg, 2007 yılında 6,21 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 6,15
    ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Aynı ürünün, ÇHC menşeli
    olanlarının Türkiye’ye ithalatının ortalama birim fiyatı ise 2004 yılında
    4,27 ABD Doları/Kg, 2005 yılında 3,43 ABD Doları/Kg, 2006 yılında 4,43 ABD
    Doları/Kg, 2007 yılında 4,99 ABD Doları/Kg ve 2008 yılında 5,09 ABD
    Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, diğer ülkelerden yapılan
    ithalatın birim fiyatı, 2004-2008 döneminde sırası ile 4,76 ABD
    Doları/Kg, 5,17 ABD Doları/Kg, 8,14 ABD Doları/Kg, 7,90 ABD Doları/Kg ve 8,89
    ABD Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. Bu rakamlardan, 2004 yılında alınan
    önleme rağmen söz konusu ürünler için ÇHC
    fiyatlarının 2004-2008 döneminde sürekli olarak dünya ve diğer
    ülke fiyatlarının altında seyrettiği görülmüştür.                   Soruşturma konusu ithalatın
    tüketime göre değişimi         MADDE 13- (1) Soruşturma
    konusu ürünün Türkiye toplam tüketimi
    hesaplanırken 2005-2008 dönemi için şikâyetçi yerli üreticiden
    (Samet Kalıp ve Madeni Eşya San. ve Tic. A.Ş.) temin edilen yurt
    içi satış miktarları ile ilgili yıla ait toplam ithalat değerleri
    toplanmıştır.        (2) 2005
    yılında menteşeler için 100 olan tüketim endeksinin 2006 yılında 120, 2007
    yılında 145 ve 2008 yılında 128 olduğu görülmüştür.  2005
    yılında çekmece rayları için 100 olan tüketim endeksinin 2006 yılında 104,
    2007 yılında 123 ve 2008 yılında 147 olduğu görülmüştür. (3) ÇHC menşeli menteşelerin
    Türkiye tüketimi içindeki seyri incelendiğinde, 2005 yılında endeks değeri
    100 olan ÇHC’nin pazar payının, 2006 yılında 134’e, 2007 yılında
    150’ye ve 2008 yılında 228’e ulaştığı görülmektedir. Yerli üretim dalının
    2005 yılındaki 100 olan pazar payı endeks değeri, 2006 yılında 89’a, 2007
    yılında 72’ye ve 2008 yılında 71’e gerilemiştir. (4) ÇHC menşeli çekmece
    raylarının Türkiye tüketimi içindeki seyri incelendiğinde, 2005 yılında
    endeks değeri 100 olan ÇHC’nin pazar payının, 2006 yılında 91’e
    düştüğü ancak daha sonra hızlı bir artış eğilimine girerek, 2007 yılında
    194’e ve 2008 yılında 329’a ulaştığı görülmektedir. Yerli üretim dalının
    2005 yılındaki 100 olan pazar payı endeks değeri, istikrarlı bir düşüş
    eğilimi içinde 2006 yılında 79’a, 2007 yılında 63’e ve 2008 yılında 59’a
    gerilemiştir.   Soruşturma konusu ithalatın iç
    piyasa fiyatları üzerindeki etkisi MADDE 14- (1) Soruşturma konusu ithalatın
    yerli üretim dalının iç piyasa fiyatları üzerindeki etkisini görebilmek
    amacıyla önlem konusu ülkenin fiyatlarına ve fiyat kırılmasına bakılmıştır. (2) TÜİK istatistiklerindeki
    soruşturma konusu ülkenin fiyatları ile diğer ülke fiyatları
    karşılaştırıldığında, bu ülkenin genel ihracat stratejisinin temel olarak
    düşük fiyata dayalı olduğu anlaşılmıştır. (3) Yapılan hesaplamada
    soruşturma konusu ürünlerin dampinge karşı vergi dahil Türkiye
    piyasasına giriş fiyatları bulunmuş ve bu fiyatlar yerli üretim dalının yurt
    içi satış fiyatları ile karşılaştırılarak fiyat kırılmaları hesaplanmıştır.
    Buna göre menteşeler ve çekmece raylarında 2008 yılı için hesaplanan fiyat
    kırılmaları sırası ile CIF değerin %66’sı ve %48’i oranındadır. (4)
    Yürürlükteki damping önlemine rağmen soruşturma konusu ülkeden
    gerçekleşen ithalatın hala yerli üretim dalı fiyatlarını kırabiliyor olması
    mevcut önlem seviyesinin yetersiz olduğunu göstermiştir.   Yerli üretim dalının ekonomik
    göstergeleri MADDE 15- (1) Soruşturma konusu ithalatın
    yerli üretim dalı üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, yerli üretim
    dalını temsilen şikâyetçi yerli üretici Samet Kalıp ve Madeni
    Eşya San. ve Tic. A.Ş.’nin verileri dikkate alınmıştır. Söz
    konusu zarar incelemesi 2005–2008 dönemi için yapılmıştır.  (2) Eğilimin sağlıklı bir
    şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık
    ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılarak enflasyondan arındırılmış
    reel değerler esas alınmıştır. a) Üretim (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşelerde 2005 yılında 100 olan üretim miktar endeksi,
    2006 ve 2007 yılında artarak sırası ile 101 ve 108’e ulaşmış; ancak 2008’de
    tekrar düşerek 96 olarak gerçekleşmiştir. (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece raylarında 2005 yılında 100 olan üretim miktar
    endeksi, 2006, 2007 ve 2008 yıllarında gittikçe düşerek sırası ile 98, 93
    ve 87 olarak gerçekleşmiştir. b) Kapasite ve Kapasite Kullanım
    Oranı (KKO) (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşeler için üretim
    kapasitesi 2005-2007 döneminde sabit kalmış; ancak 2008 yılında,
    daralan pazar ve düşen üretim nedeniyle bazı makineler üretim hattından
    çıkarılmış, dolayısıyla bu yıla ilişkin kapasitede bir düşüş
    gözlemlenmiştir. 2005-2007 yılında 100 olan kapasite 2008 yılında
    75’e gerilemiştir.  Kapasite kullanım
    oranı 2005-2008 döneminde sırasıyla %45, %46, %49 ve %58 olarak
    gerçekleşmiştir. 2008 yılında görülen kapasite kullanım oranındaki artışta
    bu yıl gözlemlenen kapasite düşüşü önemli rol oynamıştır. (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece rayları için üretim
    kapasitesi 2005-2007 döneminde 100 olarak gerçekleşmiş, 2008
    yılında 114’e yükselmiştir. Kapasite kullanım oranı ise aynı dönemde
    sırasıyla %72, %70, %66 ve %54 olarak gerçekleşmiştir. c) Satışlar (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşelerde yurt içi satış miktar endeksi 2005 yılında
    100 olarak alındığında, 2006’da 107’ye çıkmış; ancak takip eden 2007 ve
    2008 yıllarında düşüş eğilimi göstererek sırası ile 104 ve 90’a
    gerilemiştir. 2005-2008 döneminde yurtdışı satış endeksi sırası
    ile 100, 95, 113 ve 118 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde yurt içi satış
    hâsılatı reel olarak incelendiğinde, 2005 yılında 100 olan endeks değeri,
    2006’da 105’e çıkmış; ancak,  2007’de 103’e, 2008’de 86’ya
    gerilemiştir. (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece raylarında yurt içi satış miktar endeksi 2005
    yılında 100 olarak alındığında, 2006’da 102’ye çıkmış; ancak takip eden
    2007 ve 2008 yıllarında düşüş eğilimi göstererek sırası ile 95 ve 89’a
    gerilemiştir. 2005-2008 döneminde yurtdışı satış endeksi sırası
    ile 100, 89, 89 ve 85 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde yurt içi satış
    hâsılatı reel olarak incelendiğinde, 2005 yılında 100 olan endeks değeri,
    2006’da 99’a, 2007’de 91’e gerilemiş, 2008 yılında ise 2005 yılındaki
    başlangıç seviyesi olan 100’e dönmüştür. d) Yurt İçi Fiyatlar (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşelerde 2005 yılında 100 olan ağırlıklı ortalama
    yurt içi reel birim satış fiyat endeksi, 2006’da 98’e gerilemiş, 2007
    yılında 99’a çıksa da 2008 yılında 95’e düşmüştür. (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece raylarında 2005 yılında 100 olan ağırlıklı
    ortalama yurt içi reel birim satış fiyat endeksi, 2006’da 98’e, 2007’de
    96’ya gerilemiş,  2008
    yılında ise  113’e çıkmıştır. e) Pazar Payı (1) Yerli üretim dalının
    menteşeler için pazar payının endeks değeri 2005 yılında 100 olarak
    alındığında, 2006 yılında 89’a, 2007 yılında 72’ye ve 2008 yılında 71’e
    düşmüştür. (2) Yerli üretim dalının çekmece
    rayları için pazar payının endeks değeri 2005 yılında 100 olarak
    alındığında, 2006 yılında 79’a, 2007 yılında 63’e ve 2008 yılında 59’a
    düşmüştür. f) Stoklar (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşelerde stok verileri incelendiğinde, 2005 yılında
    100 olan stok düzeyi endeksinin, 2006 yılında 63’e düşüp 2007 yılında 128’e
    yükseldiği ve 2008 yılında 99 olarak gerçekleştiği görülmektedir. (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece raylarında stok verileri incelendiğinde, 2005
    yılında 100 olan stok düzeyi endeksinin, 2007 ve 2008 yıllarında sırası ile
    167 ve 169 olarak gerçekleştiği görülmektedir. g) İstihdam (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşelerde 2005 yılında 100 olan direkt işçi sayısı
    endeksi, 2006’da 89’a düşmüş, 2007’de 90’a yükselmiş, 2008’de ise 81 olarak
    gerçekleşmiştir. (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece raylarında 2005 yılında 100 olan direkt işçi
    sayısı endeksi, 2006’da 98’e düşmüş, 2007 ve 2008’de yükselerek sırasıyla
    114 ve 182 olarak gerçekleşmiştir. h) Ücretler (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşeler üretiminde çalışan işçilerin 2005 yılında 100
    olan aylık giydirilmiş reel brüt ücret endeksi, 2006 yılında 96’ya
    gerilemiş 2007 yılında 102’ye çıkmış, 2008 yılında ise tekrar 96 olarak
    gerçekleşmiştir.  (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece rayları üretiminde çalışan işçilerin 2005 yılında
    100 olan aylık giydirilmiş reel brüt ücret endeksi, 2006 yılında 87’ye
    gerilemiş 2007 yılında 92’ye çıkmış, 2008 yılında ise tekrar düşerek 75
    olarak gerçekleşmiştir. ı) Verimlilik (1) Yerli üretim dalında
    menteşeler için çalışan işçi başına verimlilik
    endeksi 2005-2008 döneminde sırasıyla 100, 114, 120 ve 119 olarak
    gerçekleşmiştir. (2) Yerli üretim dalında çekmece
    rayları için çalışan işçi başına verimlilik
    endeksi 2005-2008 döneminde sırasıyla 100, 101, 81 ve 48 olarak
    gerçekleşmiştir. i) Maliyetler (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşelerde ağırlıklı ortalama birim ticari maliyet
    endeksi 2005 yılında 100 iken, 2006 yılında 97’ye düşmüş, ancak takip eden
    dönemde artış eğilimine girerek 2007 yılında 105’e ve 2008 yılında 115’e
    yükselmiştir. Birim sınaî maliyet endeksi de ticari maliyet endeksine
    paralel bir seyir izlemiş 2005-2008 döneminde sırası ile 100, 97,
    109 ve 112 olarak gerçekleşmiştir. (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece raylarında ağırlıklı ortalama birim ticari
    maliyet endeksi 2005 yılında 100 iken, 2006 yılında 97’ye ve 2007 yılında
    94’e düşmüş ancak 2008 yılında tekrar yükselerek 123 olarak
    gerçekleşmiştir. Birim sınaî maliyet endeksi de ticari maliyet endeksine
    paralel bir seyir izlemiş 2005-2008 döneminde sırası ile 100, 96,
    95 ve 121 olarak gerçekleşmiştir. j) Kârlılık (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşelerde birim karlılığı 2005 yılında 100 iken,
    2006’da 109’a yükselmiş,  2007’de 52’ye düşmüş, 2008 yılında ise
    zarara dönüşerek -5 olarak gerçekleşmiştir. (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece raylarında birim karlılığı 2005
    yılında   -100 (zarar) iken, 2006’da bu zarar -62’ye düşmüş,
    2007 ve 2008 yıllarında ise tekrar yükselerek sırası ile  -90 ve
    -345 olarak gerçekleşmiştir. k) Nakit Akışı (1) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu menteşeler satışından elde ettiği nakit akışı endeksi
    2005 yılında 100 iken, 2006 yılında 110’a çıkmış, 2007 ve 2008 yıllarında
    sırası ile 68 ve 17’ye gerilemiştir. (2) Yerli üretim dalının
    soruşturma konusu çekmece rayları satışından elde ettiği nakit akışı
    endeksi 2005 yılında -100 (nakit çıkışı) iken, 2006 yılında -0,2’ye düşmüş,
    2007 ve 2008 yıllarında tekrar yükselerek sırası ile -70 ve -659 olarak gerçekleşmiştir. l) Özkaynak Karlılığı (1) Yerli üretim dalının bütün
    faaliyetleri ile ilgili olarak, 2005 yılında %10
    olan özkaynak karlılığı (Kar/Özkaynak) oranı, 2006 yılında %15’e
    çıkmış, 2007 ve 2008 yıllarında düşüş eğilimine girerek sırasıyla %12 ve -%21
    olarak gerçekleşmiştir. m) Büyüme (1) Yerli üretim dalının bütün
    faaliyetleri ile ilgili olarak, aktif büyüklüğü 2005 yılında 100 iken,
    2006, 2007 ve 2008 yıllarında sırasıyla 110, 115 ve 140 olarak
    gerçekleşmiştir. n) Sermaye Artışı (1) Yerli üretim dalının bütün
    faaliyetleri ile ilgili olarak, 2005 yılında 100
    olan özsermaye endeksi, 2006, 2007 ve 2008 yıllarında sırasıyla
    108, 107 ve 78 olarak gerçekleşmiştir. o)
    Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi  (1) Menteşeler ve
    çekmece rayları için yerli üretim dalından temin edilen veriler ışığında,
    mevcut önleme rağmen 2005-2008 döneminde bu ürünlerin üretim ve
    yurtiçi satış rakamlarının düştüğü, sınai ve ticari maliyetlerindeki
    artışları birim satış fiyatlarına yansıtamayan yerli üreticinin birim
    karlılığının negatife (zarara) dönüştüğü veya zararın daha da arttığı,
    ilgili ürün stoklarının arttığı, yerli üreticinin menteşe üretimine ilişkin
    kapasitesini düşürmek zorunda kaldığı, çekmece raylarında ise kapasiteyi
    arttırmakla beraber bu kapasiteyi kullanma olanağı bulamadığı, brüt işçi
    ücretlerinin düştüğü,  firma tevsi ve yenileme yatırımlarının
    azaldığı ve firma net karlılığının negatife dönüştüğü tespit edilmiştir. Bu
    veriler alınan damping önleminin, yerli üretim dalı ekonomik göstergelerindeki
    bozulmanın önünü kesmede yetersiz kaldığını göstermektedir. (2) Zarar inceleme
    döneminde damping önleminin varlığına rağmen yerli üretim dalının
    iç pazardaki payının menteşeler için %54’ten %39’a gerilerken, çekmece
    rayları için %48’den %28’e gerilediği; aynı dönemde, dampingli ithalatın iç
    pazardan aldığı payın menteşeler için %4’ten %10’a, çekmece rayları için
    %8’den %26’ya çıktığı gözlemlenmiştir. Bu
    oranlar damping önleminin yerli üretim dalının zararını bertaraf
    etmede yetersiz kaldığını, mevcut önlem seviyesiyle dampingli ithalatın
    yerli üretin dalının pazar payını almaya devam edip, yerli üretim dalının
    ekonomik göstergelerinde bozulmalara yol açtığını göstermektedir. (3) Yukarıdaki veriler ışığında,
    önlemin yürürlükten kalkması durumunda, devam eden damping ile
    yerli üretim dalında halen devam eden zararın artarak devam etmesinin
    muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.   BEŞİNCİ KISIM Üçüncü Ülkelerden İthalat   Üçüncü ülkelerden ithalat MADDE 16- (1) Soruşturma konusu üründe ÇHC
    haricindeki ülkelerden yapılan menteşe ithalatının genel ithalat içindeki
    payının, önlemin yürürlüğe girdiği 2004 yılında %92,8 iken, 2005 yılında
    %90,6’ya, 2006 yılında %88,8’e, 2007 yılında %89,4’e ve 2008 yılında %84,1
    seviyesine gerilediği tespit edilmiştir. ÇHC haricindeki ülkelerden yapılan
    çekmece rayları ithalatının genel ithalat içindeki payının da menteşelerle
    paralellik arzedip 2004-2008 döneminde sırası ile %85,4,
    %84,7, %88,3, %77,8 ve %63,3 olarak gerçekleştiği görülmüştür. Bu oranlar
    mevcut önlemin dampingli thalatın önünü kesemediğini, önleme rağmen
    dampingli ithalatın toplam ithalattan aldığı payın artmaya devam ettiğini
    göstermektedir.   ALTINCI KISIM Sonuç   Karar MADDE 17- (1) Soruşturma
    sonucunda, ÇHC menşeli ithalatın dampingli olarak devam ettiği, mevcut
    dampinge karşı önleme rağmen yerli üretim dalının fiyatlarını baskı altında
    tuttuğu; bu nedenle mevcut dampinge karşı önlemin devam
    eden damping ve fiyat baskısı nedeniyle yerli üretim dalında
    dampingli ithalattan kaynaklanan zararı ortadan kaldırmak için yetersiz
    kaldığı anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun
    kararı ve Bakan onayı ile 2004/3 sayılı Tebliğ ile uygulanmakta olan
    dampinge karşı önlemin arttırılarak, aşağıda gümrük tarife istatistik
    pozisyonu, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın Türkiye’ye ithalinde
    karşısında gösterilen şekilde uygulanmasına karar verilmiştir.     
    
     
      | Pozisyon No | Eşyanın Tanımı | Menşe | Dampinge Karşı Önlem (ABD Doları/KG) |  
      | 8302.10.00.00.11 | Menteşeler (Sivil
      hava taşıtlarında kullanılanlar hariç) | Çin Halk Cumhuriyeti | 1,64 |  
      | 8302.10.00.00.19 |  
      | 8302.50.00.00.00 | Sabit askılıklar, şapka askıları, dirsekler,
      benzeri eşya |  
      | 8302.42.00.00.00 | Diğerleri, mobilyalar için
      olanlar (Sivil hava taşıtlarında kullanılanlar ve koltuk
      amortisörleri hariç) | Çin Halk Cumhuriyeti | 0,75 |      Uygulama MADDE 18- (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük
    tarife istatistik pozisyon numarası, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen
    eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma
    giriş rejimi kapsamında ithalatında karşılarında gösterilen
    miktarlarda dampinge karşı kesin önlemi uygular.   Yürürlük MADDE 19- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.   Yürütme MADDE 20- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
    Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.     20
    Temmuz 2010 SALI Resmî Gazete Sayı :
    27647 |