İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/17)
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, OYKA Kağıt Ambalaj Sanayi
ve Ticaret A.Ş. tarafından, Amerika Birleşik Devletleri menşeli
“metrekare ağırlığı 175 gramı geçmeyen beyazlatılmamış kraftlayner
kağıtlar”ın ithalatında uygulanmakta olan dampinge karşı kesin önlemin
ihraç fiyatlarının düşürülmesi suretiyle etkisiz kılındığı iddiasıyla
yapılan başvuruya istinaden, Yönetmeliğin 39 uncu maddesi uyarınca ihraç
fiyatının yeniden belirlenmesi ve belirlenen yeni ihraç fiyatına göre
damping marjının yeniden hesaplanabilmesi için soruşturmanın yeniden
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarını belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) ABD: Amerika Birleşik Devletlerini,
b) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
ç) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
d) OYKA: OYKA Kağıt Ambalaj Sanayi ve Ticaret
A.Ş.’yi,
e) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
f) UTM: Uluslararası Ticaret Merkezini
(International Trade Center),
g) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
ğ) YÜD: Yerli üretim dalını,
ifade eder.
Başvuru konusu ürün
MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün, 4804.11.11.10.00,
4804.11.15.10.00 ve 4804.11.90.10.00 GTİP’leri altında yer alan
“metrekare ağırlığı 175 gramı geçmeyen beyazlatılmamış kraftlayner
kağıtlar”dır.
(2) Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında yapılan değerlendirmede,
başvuru sahibi firmanın Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, OYKA bu Tebliğin ilgili bölümlerinde YÜD
olarak anılacaktır.
Mevcut önlem
MADDE 6 – (1) ABD menşeli 4804.11.11.10.00,
4804.11.15.10.00 ve 4804.11.90.10.00 GTİP’leri altında yer alan
“metrekare ağırlığı 175 gramı geçmeyen beyazlatılmamış kraftlayner
kağıtlar”ın ithalatında, 14/7/2015 tarihli ve 29416 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/28) uyarınca, International Paper
Company firması için CIF bedelin %9,43’ü, Rock-Tenn CP, LLP firması için CIF bedelin
%15,06’sı ve diğer
firmalar için CIF bedelin %19,96’sı oranında dampinge karşı önlem
bulunmaktadır.
Önlemin ihraç fiyatlarının düşürülmesi suretiyle
etkisiz kılındığı iddiası
MADDE 7 – (1) Dampinge karşı önlemin ihraç fiyatlarının
düşürülmesi suretiyle etkisiz kılındığı iddiası, Yönetmeliğin 39 uncu
maddesi çerçevesinde incelenmiştir.
(2) Dampinge karşı önlemin ihraç fiyatlarının
düşürülmesi suretiyle etkisiz kılındığı iddiasının incelenmesi amacıyla,
başvuru konusu üründe ABD tarafından gerçekleştirilen ihracatın birim
fiyatının gelişimi UTM verileri dikkate alınarak değerlendirilmiştir.
Dampinge karşı önlem sonrası dönemde, başvuru konusu ürünün de içinde yer
aldığı 4804.11 gümrük tarife pozisyonunda ABD’nin Türkiye’ye
gerçekleştirdiği ihracatın birim fiyatının ABD’nin genel ihraç birim
fiyatından daha fazla düşüş kaydettiği tespit edilmiştir.
(3) Dampinge karşı önlemin ihraç fiyatlarının
düşürülmesi suretiyle etkisiz kılındığı iddiası ayrıca başvuru konusu
ürününün Türkiye pazarına giriş fiyatının gelişimi açısından
değerlendirilmiştir. Başvuru konusu ürününün Türkiye pazarına giriş
fiyatı hesaplanırken TÜİK verileri dikkate alınmıştır. Başvuru konusu
ürünün ithalatında gümrük vergisi bulunmadığından, ABD’den
gerçekleştirilen ithalatın birim fiyatına gümrükleme masrafı ve 14/7/2015
tarihli ve 29416 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/28) uyarınca yürürlükte bulunan dampinge
karşı önlem oranı eklenerek Türkiye pazarına giriş fiyatı hesaplanmıştır.
Dampinge karşı önlem sonrası dönemde, başvuru konusu ürünün Türkiye
pazarına giriş fiyatının düşme eğilimine girdiği, fiyatın dampinge karşı
önlemin uygulanmasına rağmen önlem öncesi fiyat seviyelerine kadar
gerileyerek önlem uygulanmayan dönemdeki fiyatların dahi altına düştüğü
tespit edilmiştir.
(4) TÜİK verileri kullanılarak dampinge karşı
önlem sonrası dönem için hesaplanan ABD’den gerçekleştirilen ithalatın
birim fiyatından navlun ve diğer ayarlamalar düşürülerek fabrika çıkış
aşamasındaki ihraç fiyatı elde edilmiştir. Dampinge karşı önleme ilişkin
14/7/2015 tarihli ve 29416 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/28) hükümleri çerçevesinde
sonuçlandırılan soruşturmada dikkate alınan normal değerler ile bu
fıkrada açıklandığı şekilde tespit edilen fabrika çıkış aşamasındaki
ihraç fiyatı aynı ticari aşamada kabul edilerek karşılaştırılmıştır. Bu
şekilde hesaplanan damping marjının yürürlükte bulunan Tebliğ kapsamında
belirlenen dampinge karşı önlem oranlarının üzerinde olduğu görülmüştür.
Zarar incelemesi
MADDE 8 – (1) Dampingli ithalatın YÜD üzerinde sebep olduğu
zarar, dampinge karşı önleme ilişkin 14/7/2015 tarihli ve 29416 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/28) hükümleri çerçevesinde
sonuçlandırılan soruşturmada tespit edildiğinden, Yönetmeliğin 39 uncu
maddesi çerçevesinde, bu Tebliğ kapsamı soruşturmada zarar incelemesi
yapılmayacaktır.
Karar ve işlemler
MADDE 9 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun
yeterli bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, ABD menşeli
başvuru konusu ürün için, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme
Kurulunca Yönetmeliğin 39 uncu maddesi çerçevesinde, 14/7/2015 tarihli ve
29416 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/28) kapsamında sonuçlandırılan
soruşturmada tespit edilen zararın giderilebilmesini teminen, ihraç
fiyatının yeniden belirlenmesi ve belirlenen yeni ihraç fiyatına göre
damping marjının yeniden hesaplanabilmesi için soruşturmanın yeniden
açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür.
Soru formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 10 – (1) Soruşturmanın açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen başvuru konusu ürünün bilinen
ithalatçılarına, şikayet konusu
ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına, şikayete konu ülke
Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği
hususunda bilgi verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığa ait internet sayfasındaki ilgili
bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı
olarak Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt,
bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi,
belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe
11 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(6) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkralar
kapsamına girmeyen ürünü girdi olarak kullanan işletmeler, bunların
meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya
işveren sendikaları gibi diğer ilgili taraflar görüşlerini Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 11 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
süre içerisinde sunabilir.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili olarak sunulan diğer bilgi, belge ve
görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak
sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres
bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları
belirtilir.
(8) Soruşturma süresince, Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları
çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve görüşün
gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul
ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar,
istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
(9) Yönetmeliğin 39 uncu maddesi çerçevesinde
normal değer incelemesinin soruşturma kapsamına alınmasına yönelik
talepler, bu konudaki tüm bilgilerin destekleyici deliller ile birlikte
Genel Müdürlüğe 11 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunulması kaydıyla dikkate alınır.
Süreler
MADDE 11 – (1) 10 uncu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru
formunu cevaplandırma süresi ve aynı
maddenin dokuzuncu fıkrasında belirtilen taleplerin Genel Müdürlüğe
sunulma süresi soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin üçüncü ve beşinci
fıkralarında belirtilen bildirimin gönderilmediği bütün ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde
sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden ancak 10 uncu maddenin altıncı fıkrası
kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini
bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını
etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilir.
İşbirliğine gelinmemesi
MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dahilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi
ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin
anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde, söz
konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma
kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut
verilere göre yapılabilir.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri önlemin uygulanması
MADDE 13 – (1) 14/7/2015 tarihli ve 29416 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2015/28) uyarınca yürürlükte bulunan önlem
soruşturma sonuçlanıncaya kadar uygulanmaya devam eder.
Yetkili merci ve adresi
MADDE 14 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi, belge ve
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi
gerekir:
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
İnönü Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA
Faks: +90-312-204 86 33
E-posta: sya235@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın başlangıç tarihi
MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
12 Mayıs 2016 PERŞEMBE
Resmî Gazete
Sayı : 29710
|