GÜNCEL:26/11/2016 |
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından: YETKİLİ TEKNİK
SORUMLULARIN GÖREV, YÜKÜMLÜLÜK VE
SERTİFİKALANDIRILMASINA DAİR TEBLİĞ (SGM-2016/22) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; Bakanlık
tarafından yürütülen otomotiv mevzuatı kapsamında faaliyette bulunan veya
görev yapan teknik elemanların sınav sonucu sertifikalandırılarak yetkili
teknik sorumlu olmalarını, bunların görev ve yükümlülüklerini, çalışma usul ve
esaslarını, kurum/kuruluşlar ve firmalar ile ilgili diğer hususları
düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; sadece yurt içinden
yapılan başvurularda 28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliği (2007/46/AT),
8/6/2008 tarihli ve 26900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım veya Orman
Traktörleri, Bunların Römorkları ve Birbiriyle Değiştirilebilir Çekilen
Makinaları ile Sistemleri, Aksamları, Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı
Yönetmeliği (2003/37/AT), 14/8/2014 tarihli ve 29088 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tarım ve Orman Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve
Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/167/2013), 23/12/2004 tarihli ve 25679
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların
Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT) ile 22/8/2015 tarihli ve 29453 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların ve Dört
Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında
Yönetmelik (AB/168/2013) kapsamında ulusal araç tip onayı için veya
26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal,
Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik kapsamında münferit araç onayı, seri ve
münferit tadilat için; firmada fiilen çalışan yetkili teknik sorumlular ile
sözleşmeli çalışan serbest yetkili teknik sorumlu adaylarının Bakanlık veya
Bakanlık tarafından görevlendirilen kurum/kuruluşlarca eğitimini, sınava
alınmasını, bu kurum/kuruluşların görevlendirme esaslarını ve teknik
sorumluların sertifikalandırılarak yetkilendirilmesini ve bunların görev ve
yükümlülüklerinin belirlenmesi ile ilgili hususları kapsar. (2) Bu Tebliğ; a) Otomotiv
mevzuatı kapsamında sistem, aksam veya ayrı teknik ünite imalatçılarında fiilen
çalışan veya sözleşmeli çalışan teknik sorumluları, b) Yurt dışından
yapılan araç, sistem, aksam veya ayrı teknik ünite tip onayı başvurularını, kapsamaz. (3) İkinci
fıkrada belirtilen durumlar için, ilgili diğer otomotiv mevzuatında yer alan
hükümler uygulanır. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 3/6/2011 tarihli ve 635
sayılı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) 28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları Tip Onayı
Yönetmeliği (2007/46/AT), 8/6/2008 tarihli ve 26900 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tarım veya Orman Traktörleri, Bunların Römorkları ve Birbiriyle Değiştirilebilir
Çekilen Makinaları ile Sistemleri, Aksamları, Ayrı Teknik Üniteleri ile
İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (2003/37/AT), 14/8/2014 tarihli ve 29088 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım ve Orman Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa
Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/167/2013), 23/12/2004 tarihli ve
25679 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu
Araçların Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT), 22/8/2015 tarihli ve 29453
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların ve
Dört Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi
Hakkında Yönetmelik (AB/168/2013), 26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik ile
10/4/2010 tarihli ve 27548 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçlar ve
Bunların Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı
Yönetmelikleri ve Teknik Düzenlemelerin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında
Tebliğ (Tebliğ No: SGM-2010/1)’inde yer alan tanımlar bu Tebliğin
uygulanmasında da geçerli olup, söz konusu tanımlara ilave olarak bu Tebliğde
geçen; a) AİTM
Yönetmeliği: 26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmeliği, b) Araç: MARTOY,
TORTOY, MOTOY ve AİTM Yönetmeliğinde tanımlanan motorlu araç veya römorku, c) Bakanlık:
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını, ç) Eğitim: Teknik
elemanların isteğe bağlı olarak katılabilecekleri ve mevzuat/tip
onayı/tadilat konularında verilen eğitimi, d) Firma:
Otomotiv mevzuatında belirtilen ürünlerle ilgili imalat, ithalat veya tadilat
işlemlerini yapan imalatçı, imalatçı temsilcisi, ithalatçı veya tadilatçıyı, e) Kurum/kuruluş:
Bu Tebliğin amaçları bakımından ilgili otomotiv mevzuatı ve tip onayı
belgelendirme faaliyetlerine ilişkin yetkili teknik sorumlu adaylarının
eğitilmesi ve/veya sınava tabi tutulması faaliyetlerinde bulunmak ve
sertifikalandırmak amacıyla Bakanlıkça görevlendirilen kamu kurum/kuruluşu,
kamu kurumu niteliğindeki kuruluşları, üniversite veya sivil toplum
kuruluşunu, f) MARTOY:
28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar
ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliği (2007/46/AT)’ni, g) MOTOY:
23/12/2004 tarihli ve 25679 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç
Tekerlekli Motorlu Araçların Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT) ile 22/8/2015
tarihli ve 29453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli
Motorlu Araçların ve Dört Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa
Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/168/2013)’i, ğ) Otomotiv
mevzuatı: Bu Tebliğin amaçları bakımından MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM
Yönetmeliği ile bu Yönetmelikler kapsamındaki araçlar ile ilgili
yönetmelikleri ve tebliğleri, h) SGM-2010/1
Tebliği: 10/4/2010 tarihli ve 27548 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçlar
ve Bunların Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı
Yönetmelikleri ve Teknik Düzenlemelerin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında
Tebliğ (Tebliğ No: SGM-2010/1)’i, ı) Sınav: Teknik
elemanların bu Tebliğ kapsamında sertifikalandırılabilmesi için zorunlu
olarak katılacakları sınavı, i) Teknik eleman:
17 nci maddenin ikinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Bakanlık
tarafından yürütülen otomotiv mevzuatı kapsamında faaliyette bulunan veya
görev yapan, üniversitelerin makina, otomotiv, imalat, mekatronik, uçak,
elektrik, elektronik, elektrik-elektronik veya tarım makinaları dalında
mühendislik eğitimi veren bölümlerinden/programlarından birinde yükseköğrenimini
tamamlamış kişiyi, j) TORTOY:
8/6/2008 tarihli ve 26900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım veya Orman
Traktörleri, Bunların Römorkları ve Birbiriyle Değiştirilebilir Çekilen
Makinaları ile Sistemleri, Aksamları, Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip
Onayı Yönetmeliği (2003/37/AT) ile 14/8/2014 tarihli ve 29088 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarım ve Orman Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi
ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/167/2013)’i, k) Yetkili teknik
sorumlu: Bakanlıkça yürütülen otomotiv mevzuatı çerçevesinde faaliyette
bulunabilmesi için Bakanlık veya Bakanlık tarafından görevlendirilen
kurum/kuruluş tarafından yapılan sınav sonucu sertifikalandırılarak
yetkilendirilen teknik elemanı, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Genel Esaslar Yetkili teknik
sorumlu görevlendirme yükümlülüğü MADDE 5 – (1) Bu maddenin dördüncü ila altıncı
fıkralarındaki hükümler saklı kalmak kaydıyla; imalatçıların veya yurt dışı
firmaların yetkili temsilcilerinin (ithalatçı) ulusal araç tip onayı
alabilmeleri veya AİTM Yönetmeliği kapsamında münferit araç onayı, seri ve
münferit tadilat onayı alabilmeleri için bünyelerinde yetkili teknik sorumlu
istihdam etmeleri veya dışarıdan yetkili teknik sorumlu ile sözleşme yaparak
görevlendirmeleri zorunludur. (2) Bir imalatçı
veya yurt dışındaki imalatçının yetkili temsilcisi (ithalatçı) veya tadilat
yapan firma, 11 inci maddenin birinci fıkrasında bahsedilen yetki kapsamı
uygun olan birden fazla yetkili teknik sorumluyu çalıştırabilir veya görev
verebilir. (3) Yetkili teknik
sorumlunun görev alacağı firmalarla ilgili hususlar aşağıda belirtilmiştir: a) Bir takvim
yılı içinde değişik marka ve tiplerde dâhil olmak üzere toplamda 500 adet ve
daha fazla motorlu araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı imalatın
ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar ile 1000 adet ve daha
fazla motorsuz araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı imalatın ikinci
veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar, A sınıfı olarak kabul edilir. b) Bir
takvim yılı içinde değişik marka ve tiplerde dâhil olmak üzere toplamda 76
ila 499 adet arası motorlu araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı
imalatın ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar ile 76 ila 999
adet arası motorsuz araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı imalatın
ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar, B sınıfı olarak kabul
edilir. c) Bir takvim
yılı içinde değişik marka ve tiplerde dâhil olmak üzere toplamda 75 ve daha
az sayıda motorlu ve motorsuz araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı
imalatın ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar, C sınıfı olarak
kabul edilir. ç) Firmaların
kademe değiştirmelerinde, üst üste üç yıl içinde imal, ithal ve tadil ettiği
araç sayısının ortalaması esas alınır. d) Yeni faaliyete
başlayan firmaların, başlangıçta kapasitesine göre sınıfı belirlenir. e) Mücbir
sebeplerden imalat/ithalat/tadilat yaptığı araç sayıları düşen firmaların iki
yıl süre ile sınıfı değiştirilmez. (4) Birinci ve
üçüncü fıkra hükümleri çerçevesinde; MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM
Yönetmeliği kapsamında A sınıfı firmalarda ya da firmanın teknik sorumlu
sözleşmesi yaptığı 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve
Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında faaliyet
gösteren Ar-Ge merkezlerinde yetkili teknik sorumlunun fiilen (tam zamanlı)
çalışması zorunludur. Bu durum ulusal tip onayı ile yapılan seri ithalat için
de geçerlidir. A sınıfı firmalar yetkili teknik sorumluyu kendileri
görevlendirir. AT tip onayı ile yapılan imalat veya ithalatta bu fıkra
uygulanmaz. (5) Birinci ve
üçüncü fıkra hükümleri çerçevesinde, bir yetkili teknik sorumlu B sınıfı
firmalardan en fazla 6 firma ile sözleşme yapabilir. (6) Birinci ve
üçüncü fıkra hükümleri çerçevesinde, C sınıfı firmalar için münferit imalat,
ithalat ve tadilat işlemlerinde yetkili teknik sorumlu sözleşme sınırlaması
yoktur. 6 adetten az B sınıfı firma ile sözleşmesi olan bir yetkili teknik
sorumlu; münferit imalat, ithalat ve tadilat için de yetkili teknik sorumlu
olabilir. 6 adetten az B sınıfı firma ile sözleşmesi olan bir yetkili teknik
sorumlu; en fazla beş proje/gün esasına bağlı en fazla 100 adet/ay münferit
imalat, ithalat ve tadilat projesi hazırlayabilir. Yetkili teknik
sorumluların görev ve yükümlülükleri MADDE 6 – (1) MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM
Yönetmeliğinde yer alan imalatçının/imalatçı temsilcisinin sorumlulukları ile
ilgili hükümler saklı kalmak kaydıyla, yetkili teknik sorumlunun görev ve
yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir: a)
İmalatçı/ithalatçı/tadilatçı ya da varsa yetkili temsilcisi adına MARTOY,
TORTOY veya MOTOY kapsamında ulusal tip onayı ve AİTM Yönetmeliği kapsamında
münferit araç onayı, seri ve münferit tadilat onayı için başvuru yapar ve 17
nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen şekilde işlem yapar. b) Tip onayı
işlemleri kapsamında imalatçı ya da varsa yetkili temsilcisi ile Onay
Kuruluşu veya teknik servis koordinasyonunu temin eder. c) Tip onay
testlerinin yapılması için imalatçı, yetkili temsilcisi veya tadilatçı adına
hareket edebilir. ç) Tip onayı
alınması kapsamında sunulan belgeleri, adı ve soyadı yer alacak şekilde ıslak
veya elektronik imzalar ve firma kaşesi (elektronik de olabilir) ile onaylar. d) Tip onayı
testleri ve imalatın uygunluğunun incelenmesi aşamasında Onay Kuruluşu
ve/veya teknik servis personeline nezaret eder. e) Onayların
alınması sonrasında alınan onayları iç kalite sistemine iletir. f) İmalatın tip
onayına uygunluğunu denetler, belirlenen uygunsuzluklar ile iyileştirmeleri
ve gerekli tedbirlerin alınması için firma yönetimine ve Onay Kuruluşuna
bilgi verir. g) SGM-2010/1
Tebliği hükümleri saklı kalmak kaydıyla, imalatçı tarafından düzenlenen
uygunluk belgelerini imzalar (elektronik imza da olabilir). ğ) Tip onayına
uygun olmayan uygunsuzluk ve iyileştirme raporlarının takibini yapar,
uygunsuzlukların ve düzeltme tedbirlerinin Onay Kuruluşu tarafından
izlenebilmesi için üretimin uygunluğu raporlarına aktarılmasını sağlar veya
koordine eder. h) Tip onayına
uygun olmayan üretimler için uygunluk belgelerini hiçbir şekilde imzalamaz,
firmanın üretimin uygunluğu için gerekli tedbirleri alması uyarısında bulunur. ı) İlgili tip
onayının başvuru gerekliliklerinin yerine getirilmesi açısından, kendisini
görevlendiren imalatçı/ithalatçı/tadilatçı ya da varsa yetkili temsilcisi ile
birlikte Onay Kuruluşuna ve teknik servise karşı sorumludur. i) Görev alanı
kapsamında bulunan mevzuata ve standartlara ilişkin gelişmeleri, uygulama
tarihlerini, detaylarını ve benzeri hususları takip etmek zorundadır. j) B ve C sınıfı
firmalar ile sözleşmeli çalışması durumunda, aynı gün içinde farklı illerde
bu Tebliğ kapsamında işlem yapamaz. k) B ve C sınıfı
firmalar ile sözleşmeli çalışması durumunda, sözleşme yaptığı firmaları Onay
Kuruluşuna ve kurum/kuruluşa bildirmekle yükümlüdür. Bildirimde bulunmadığı
firmalar adına bu Tebliğ kapsamında işlem yapamaz. Aynı şekilde, sözleşmesini
feshettiği firmaları da bildirir. (2) Birinci
fıkranın (f), (g) ve (ğ) bentleri; A sınıfı firmalarda ya da firmanın teknik
sorumlu sözleşmesi yaptığı 5746 sayılı Kanun kapsamında faaliyet gösteren
Ar-Ge merkezlerinde fiilen çalışan yetkili teknik sorumlular için, otomotiv
mevzuatı gereği bu konulardaki firma sorumluluğu saklı kalmak kaydıyla
firmada farklı kişilerin görevlendirilmesi durumunda, zorunlu değildir.
Birinci fıkranın (e), (f), (g), (ğ) ve (h) bentleri ithalatçı firmalar için
geçerli değildir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Başvuru,
Eğitim, Sınav ve Sertifikalandırma Yetkili teknik
sorumlu adaylarının başvurusu MADDE 7 – (1) Eğitim ve/veya sınav için başvuran
yetkili teknik sorumlu adayları; MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM
Yönetmeliğinden hangisiyle veya hangileriyle ilgili olarak eğitim alacağını
veya sınava gireceğini başvuru dilekçesinde belirtir. (2) Adayların
başvuru dosyasında aşağıdaki belgeler bulunur: a) Başvuru
dilekçesi. b) T.C.
vatandaşları için T.C. kimlik numarası olan nüfus cüzdanı beyanı, yabancılar
için pasaport örneği. c) Diploma
fotokopisi. ç) 6 adet
vesikalık fotoğraf. (3) İkinci
fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirtilen belgelerin asılları veya noter
onaylı nüshası başvuru esnasında ibraz edilir. Eğitim MADDE 8 – (1) Kurum/kuruluş, eğitim ile ilgili
ihtiyaç duyulması halinde 13 üncü maddenin ikinci fıkrasında yer alan
özellikleri haiz personeli dışarıdan da görevlendirebilir. Otomotiv mevzuatı
hazırlama veya tip onayı belgelendirme faaliyetlerinde en az beş yıllık
tecrübeyi haiz Bakanlık personeli eğitim faaliyetlerine katılabilir. (2) Eğitim
konuları, müfredatı, tekniği, teorik ve pratik ders uygulamaları her
yılbaşında ilgili kurum/kuruluş tarafından Bakanlığa bildirilir. 9 uncu madde
çerçevesinde, yeknesaklığı sağlamaktan Bakanlık sorumludur. Eğitim müfredatı MADDE 9 – (1) Eğitim müfredatı, Bakanlık ve/veya
görevlendirilen kurum/kuruluş ile ihtiyaç duyulması halinde konuyla ilgili
tarafların görüşleri alınarak Bakanlık ve/veya görevlendirilen kurum/kuruluş
tarafından hazırlanır. (2) Eğitim
müfredatı asgari olarak aşağıdaki konuları kapsar: a) Temel otomotiv
teknik mevzuat bilgisi ve teknik gelişmeler. b) Tip onayı
belgelendirme faaliyetlerine ilişkin genel kurallar, prosedürler, dosya
hazırlama tekniği ve benzeri hususlar. c) Temel araç
bilgisi ve teknolojisi. ç) 17 nci
maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde, AİTM Yönetmeliği kapsamında seri ve
münferit tadilat projeleri için araç projelendirme temel şartnamesi. (3) Bakanlıkça
uygun görülmesi halinde, teorik eğitimler uzaktan eğitim ile de yapılabilir. Sınav MADDE 10 – (1) Başvuru ve sınav yeri, sınav tarihi
ve diğer hususlar Bakanlık veya Bakanlığın görüşü alınarak ilgili
kurum/kuruluş tarafından yapılacak sınav duyurusunda belirtilir. (2) Bakanlık veya
kurum/kuruluş, yılda en az bir defa sınav yapar. (3) Bakanlık ve
görevlendirilen kurum/kuruluştan oluşturulan ve ilgili birim amiri, daire
başkanları ve personelinin de yer aldığı bir sınav komisyonunca sınav konu
başlıklarına bağlı olarak sorulacak soru adedinin 4 katı kadar soru
hazırlanarak soru bankası oluşturulur. Sınav yapan kurum/kuruluşlar, soru
bankasından rastgele soru seçerek sınav sorularını oluşturur. Soru bankası,
yılda bir defa komisyonca gözden geçirilir. Birden fazla kurum/kuruluşun
görevlendirilmesi durumunda, sınav içeriği ve sorularında yeknesaklığı
sağlamaktan Bakanlık sorumludur. (4) Sınav,
gizlilik ve bilgi saklama ilkelerine uygun şekilde gerçekleştirilir. (5) Sınav çoktan
seçmeli test yöntemiyle yazılı veya elektronik olarak yapılır. Sınavda vaka
çözümleri yer alabilir. İlave olarak, uygulamalı sınav da yapılabilir. (6) Sınavlarda,
puanlamada normal dağılım kuralı uygulanarak 100 üzerinden 70 puan alanların
başarılı olduğu kabul edilir. (7) Sınav
sonuçları sınavı takip eden 20 iş günü içinde açıklanır. Sertifikalandırma
ve sorumluluk MADDE 11 – (1) Bakanlık veya kurum/kuruluş, sınavda
başarı gösteren yetkili teknik sorumlu adaylarının sertifikalandırma işlemlerini
yapar ve Ek-1’de yer alan Yetkili Teknik Sorumlu Sertifikasıyla
yetkilendirir. 17 nci maddenin ikinci fıkrası hükümleri saklı kalmak
kaydıyla; her bir çerçeve mevzuat kapsamı için eğitim ve/veya sınav
gerçekleştirilir ve yetki sertifikalarının kapsamı MARTOY, TORTOY, MOTOY veya
AİTM Yönetmeliği olarak ayrı ayrı belirtilir. AİTM Yönetmeliği kapsamında
yapılacak tadilatların belirtilmesi için sertifikada alt sınıflandırma da
yapılır. Ayrıca, her yetki sertifikasına bir sicil numarası verilir. Aynı mevzuat
kapsamında veya farklı kapsamlarda olmak üzere, birden fazla kurum/kuruluşun
görevlendirilmesi durumunda, sicil numarası verilmesi işlemleri Bakanlık ve
ilgili kurum/kuruluşlar arasında 16 ncı maddenin beşinci fıkrasında
belirtilen elektronik altyapı ile takip edilir. Yetki sertifikalarının
geçerlilik süresi üç yıldır. (2) Bu Tebliğ
kapsamında yeni görev alacak teknik elemanlar, geçici 1 inci maddede
belirtilen teknik sorumlular ve yetki sertifikasının süresi dolan teknik
sorumlular sınava girmek zorundadır. İlk defa teknik sorumlu olacaklar ve
geçici 1 inci maddede belirtilen mevcut teknik sorumlular, sınavda başarılı
olurlarsa Ek-1’de yer alan yetki sertifikasıyla yetkilendirilir. Bu Tebliğ
kapsamında yetki sertifikası almış teknik sorumlular, yetki sertifikasının
süresi dolduğunda veya dolmadan önce, yapılacak sınavda başarılı olurlarsa
sertifikaları üç yıllığına vize edilir. Başarısız olanların sertifikaları
otomatik olarak geçersiz olur. (3) Teknik
elemanlar yapılacak sınavlara eğitim almadan girebilirler. Ancak, bunlardan
isteyenler sınava girmeden önce eğitim de alabilirler. (4) Yetkili
teknik sorumlu, herhangi bir sebeple otomotiv mevzuatı kapsamında
faaliyetlerini tamamen bırakması halinde on beş iş günü içinde sertifikasının
iptali için Bakanlığı ve kurum/kuruluşu bilgilendirir. Sertifikanın
ve imza yetkisinin askıya alınması veya iptali MADDE 12 – (1) Bu Tebliğ ve ilgili otomotiv mevzuatı
hükümlerine ve gerektirdiği hususlara aykırı hareket ettiği veya usulsüz
işlem yaptığı şikâyet üzerine veya piyasa gözetim ve denetim esnasında da
dâhil olmak üzere, Bakanlık veya kurum/kuruluş tarafından tespit edilen
yetkili teknik sorumlunun yetki sertifikası ve uygunluk belgesini imzalamaya
yetkili kişilerin imza yetkisi otuz günlüğüne askıya alınır. Askı süresinde
uygunsuzluğunu düzeltmeyenlerin sertifikaları iptal edilir. Yetki sertifikası
iki kez iptal edilenler yetkili teknik sorumlu olmak için başvuru yapamazlar. (2) Yetkili
teknik sorumlunun bu Tebliğ kapsamındaki görev ve yükümlülükleri ile ilgili
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 204 ila 208 inci
maddeleri kapsamında hüküm giymesi durumunda, yetki sertifikası doğrudan
iptal edilir ve yetkili teknik sorumlu olmak için tekrar başvuru yapamaz.
Yetki sertifikası iptal edilenlerin görevlendirildikleri/çalıştıkları
imalatçı/ithalatçı/tadilatçı firmalar yapılan usulsüzlüğün veya aykırılığın giderilmesini
sağlamak zorundadır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Kurum/Kuruluşların
Başvuruları, Değerlendirilmesi, Görevlendirme ve Denetleme Başvurular MADDE 13 – (1) Görevlendirilmek isteyen ve güncel TS
EN ISO IEC 17024 standardına göre akredite olan kurum/kuruluş, aşağıda
belirtilen bilgi ve belgelerin yer aldığı bir dosya ile Bakanlığa başvurur.
Bakanlık gerekli gördüğü takdirde, kurum/kuruluşları görevlendirmek üzere
davet edebilir. Başvuru dosyasında; a) Başvuru
dilekçesi, b)
Kurum/kuruluşun amacı ve sorumlulukları, c)
Kurum/kuruluşun organizasyon şeması, ç) Eğitimi
verecek personelin isimleri, iletişim bilgileri, eğitim durumu ve varsa sahip
olduğu geçerliliğini yitirmemiş sertifikaların kopyaları, d) Eğitim ve
sınav olanakları hakkında yeterli donanım ve altyapı ile fiziki yerleşim
durumunu gösteren bilgiler ve kroki veya plan, e) Sahip olduğu
kalite belgeleri, akreditasyon sertifikaları ve benzeri belgeler
(Akreditasyon sertifikalarının Türkiye dışından alınması durumunda, yeminli
tercüme bürolarından onaylı Türkçe suretleri ve TÜRKAK tarafından düzenlenmiş
akreditasyon denklik belgesi), f) Gizlilik,
bağımsızlık ve tarafsızlık taahhütnamesi, g) Mali durumuna
ilişkin bilgiler, ğ) Faaliyet
gösterilecek yerde eğitim kurumu açılmasında sakınca olmadığına dair yetkili
merciler tarafından verilen belge, h) Başvuruların
değerlendirilmesinde faydalı olacağı düşünülen bilgileri ihtiva eden diğer
dokümanlar, ı) Bakanlık
tarafından talep edilecek diğer bilgi ve belgeler, yer alır. (2)
Kurum/kuruluşun bu Tebliğ kapsamında faaliyet gösterecek personelinin
aşağıdaki şartları sağlaması gerekir: a) Bu Tebliğ
kapsamında verilecek eğitimle ilgili yeterli bilgiye ve bu kapsamda en az beş
yıllık tecrübeye sahip olmak ve bunu belgelemek. b) İlgili sınav
metotları ve sınav dokümanları hakkında yeterli bilgiye sahip olmak. c) Tarafsızlık,
bağımsızlık ve gizlilik ilkesine uymak ve bununla ilgili beyannameye
sahip olmak. ç) 4 üncü
maddenin birinci fıkrasının (i) bendinde bahsedilen şartı sağlaması. (3)
Üniversitelerin kurum/kuruluş olarak görevlendirilmesi için başvuru
rektörlükçe yapılır. Başvuruların
değerlendirilmesi ve görevlendirme MADDE 14 – (1) Bakanlığa başvuran kurum/kuruluş,
yapılan değerlendirme sonucu uygun bulunması halinde MARTOY, TORTOY, MOTOY
veya AİTM Yönetmeliği, SGM-2010/1 Tebliği ve bu Tebliğde belirtilen esaslar
çerçevesinde teknik elemanların eğitilmesi ve/veya sınava tabi tutulması
faaliyetlerinde bulunmak ve sertifikalandırmak üzere görevlendirilir ve
Bakanlık tarafından kurum/kuruluşa görevlendirme yazısı verilir. Sınav yapma
ve sertifika düzenleme konusunda Bakanlık tarafından sadece kamu
kurum/kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki kuruluşlar veya üniversiteler
görevlendirilebilir. Bakanlık gerekli gördüğünde, teknik elemanların eğitimi
ve/veya sınav işlemlerini bu Tebliğ hükümlerine ve ilgili mevzuata uygun
olarak yürütebilir. (2) Bakanlık
internet sitesinde kurum/kuruluşun görevlendirildiği ilan edilir. (3) Görevlendirme
yazısında, görevlendirmeye ilişkin hususlara ilave olarak eğitim/sınav
süresi, sınav soru adedi, sertifikaların düzenlenmesi ve izlenmesi ile ilgili
yöntemler, sınavdaki soru ve cevapların gizliliği ve benzeri hususlar ile
sınav komisyonunun oluşturulması gibi konular da yer alabilir. Bu fıkrada
belirtilen hususlarda uygulama birliğinin sağlanmasından Bakanlık sorumludur. (4)
Kurum/kuruluşun değerlendirilmesi ve görevlendirilmesi Bakanlığın
takdirindedir. Yeni görevlendirmeler yapılırken, mevcut kurum/kuruluş sayısı
dikkate alınarak Bakanlık tarafından sınırlama yapılabilir. Denetleme ve
görevlendirmenin askıya alınması veya iptali MADDE 15 – (1) Görevlendirilen kurum/kuruluşun
denetimi, Bakanlık tarafından yılda en az bir defa resen yapılır. Gerekli
görülmesi halinde bu süre beklenmeksizin de denetim yapılabilir. Denetimde
görevlendirme kapsamına bağlı olarak; a) Eğitim
müfredatı ve teorik/pratik ders uygulamaları, b) Eğitici
kadrosuyla ilgili 13 üncü maddenin ikinci fıkrasında belirtilen şartların
kontrolü, c) Personel,
donanım, eğitim müfredatı gibi şartların devamının teyidi, varsa
değişikliklerin eğitim kalitesine etkisi, hususları
değerlendirilir. (2) Denetimler
sonucunda, bu Tebliğ hükümlerine aykırı hareket ettiği, görevlendirme ile
ilgili yerine getirmesi gereken şartlara uymadığı, hatalı işlem yaptığı,
kusurlu ve/veya usulsüz davrandığının tespit edilmesi halinde, Bakanlık
görevlendirmeyi askıya alır. Bakanlığın görevlendirmeyi askıya alması
durumunda, kurum/kuruluşun altmış gün içinde gerekli şart ve sorumlulukları
yerine getirmemesi halinde bu Tebliğ kapsamındaki faaliyeti iptal edilir.
Aykırılığın giderildiğinin kanıtlanması halinde yeniden görev verilebilir. (3) Aykırılık
giderilene kadar eğitim ve/veya sınav faaliyetleri durdurulur. Görevi askıya
alınan/iptal edilen kurum/kuruluş tarafından, eğitim ve/veya sınav ücretleri
eğitim alan veya sınava girecek teknik elemanlara iade edilir. Görevi askıya
alınan/iptal edilen kurum/kuruluş tarafından planlanmış eğitimler, eğitim
alacak kişilerin mağdur olmaması için diğer bir kurum/kuruluş tarafından
yapılabilir. (4)
Kurum/kuruluş, görevlendirmenin askıya alınması veya iptal edilmesinden
dolayı, Bakanlıktan herhangi bir tazminat talebinde bulunamaz. (5) Görevlendirme
ve sertifikalandırma aşamalarında gerçeğe aykırı belge ibraz edildiği veya
beyanda bulunulduğunun bu aşamalarda veya daha sonradan tespiti halinde
düzenlenen işlemler Bakanlıkça doğrudan iptal edilir ve haklarında Cumhuriyet
Savcılıkları nezdinde suç duyurusunda bulunulur. BEŞİNCİ BÖLÜM Bakanlık,
Kurum/Kuruluşlar ve Firmalar ile İlgili Diğer Hususlar ve Sorumluluklar Sorumluluklar MADDE 16 – (1) Bakanlık ve görevlendirilen
kurum/kuruluşların sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir: a) Bakanlık veya
kurum/kuruluş, bu Tebliğ kapsamında verdikleri yetki sertifikalarını
geçerliliği bitiş tarihinden itibaren on yıl arşivler. b) Kurum/kuruluş,
görevlendirme kapsamında gerçekleştireceği faaliyetleri doğru, eksiksiz ve
süreklilik arz edecek bir şekilde yerine getirmek zorundadır. c) Kurum/kuruluş,
yaptığı tüm işlemlere ve verdiği sertifikalara ilişkin gerekli tüm kayıtları
tutmak ve bunları Bakanlığın incelemesine sunmak zorundadır. Ayrıca, bu
kayıtları geçerliliği bitiş tarihinden itibaren on yıl süre ile saklar. ç) Kurum/kuruluş,
belirlenen prosedürler ve görevlendirilmelerinin kapsamı içinde
faaliyetlerini sürdürmelerini etkileyecek her türlü değişikliği on beş gün
içinde Bakanlığa bildirmek zorundadır. d) Kurum/kuruluş,
bu Tebliğ kapsamında çalıştırdığı personelde değişiklik olması durumunda on
beş gün içerisinde Bakanlığa bildirmek zorundadır. e) Kurum/kuruluş,
görev alanı kapsamında bulunan mevzuata ve standartlara ilişkin gelişmeleri
takip etmek zorundadır. f) Kurum/kuruluş;
her takvim yılının sonunda, o yıl içinde yaptıkları eğitim, sınav ve
sertifikalandırma işlemleri ile ilgili istatistiki bilgileri, çalışmalarını
ve bu konudaki ayrıntılı mali bilançolarını, bir sonraki yıla ait yatırım
planlarını, kurumsal kapasitenin geliştirilmesine yönelik stratejik planlar
ve benzeri bilgileri içeren faaliyet raporunu Bakanlığa sunmak zorundadır. g)
Görevlendirilen kurum/kuruluşlar eğitim/sınav konularında ve eğitim
müfredatında yapılacak temel değişiklikleri Bakanlığa bildirir. ğ) Bakanlık,
düzenlenen sınavlara teknik elemanlar tarafından sonuçların açıklanmasına
müteakip on iş günü içinde itiraz edilmesi durumunda, inceleme yapılması ve
kişiye bilgi verilmesi için ilgili birim amiri, daire başkanları ve personeli
olacak şekilde itiraz komisyonu oluşturulur. Komisyon kararı oy birliğiyle
alınır. Komisyon kararları ilgili kişilere bildirilir. h) Bakanlık,
görevlendirilen kurum/kuruluşun faaliyetlerini yürütmesi esnasında meydana
gelebilecek kusurlardan ve buna bağlı oluşabilecek zararlardan sorumlu
değildir. ı)
Kurum/kuruluşun görevlendirilmesinin iptali, bu kurum/kuruluşun görevli
olduğu süre boyunca yürüttüğü faaliyetlerden doğan sorumluluklarını ortadan
kaldırmaz. i)
Kurum/kuruluşlar; piyasa koşullarını zorlamayacak, teknik elemanları ve
firmaları zor duruma düşürmeyecek şekilde makul ücretler belirler ve
eğitim/sınav ücretleri ile ilgili Bakanlığın uygun görüşünü alırlar.
Bakanlık, ücretler ile ilgili tavan ve taban fiyat uygulamasını yürütür. j)
Kurum/kuruluşlar, güncel TS EN ISO IEC 17024 standardına göre akredite olur. (2) Tip onayı
işlemleri ile ilgili olarak yetkili teknik sorumlu ile Onay Kuruluşu ve/veya
teknik servis elemanlarının birlikte görevlerini yerine getirmeleri
sırasında, firmalar otomotiv mevzuatının öngördüğü gerekli bütün tedbirleri
almak zorundadır. (3) Bakanlığa
sunulan/bildirilen belge ve bilgilerin doğruluğundan, sunan/bildiren teknik
eleman ve kurum/kuruluş sorumludur. (4) Kurum/kuruluş,
eğitim/sınav hizmetlerinin bir kısmını veya tamamını başka bir kişi veya
kuruma devredemez. (5)
Kurum/kuruluş, verdiği sertifikaların Bakanlığın ve gerektiğinde ilgili
tarafların kullanımına açık bir şekilde elektronik ortamda izleme ve
doğrulamayı sağlayacak altyapıyı kurar. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli ve Son
Hükümler Eşdeğer unvan
ve AİTM Yönetmeliği kapsamında işlemler MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki yetkili teknik
sorumlu; sadece yurt içinden yapılan başvurularda MARTOY, TORTOY, MOTOY
kapsamında ulusal araç tip onayı veya AİTM Yönetmeliği kapsamında münferit
araç onayı, seri ve münferit tadilat için MARTOY, TORTOY, MOTOY, AİTM
Yönetmeliği, SGM-2010/1 Tebliği ve diğer otomotiv mevzuatında geçen
mühendis/yetkili mühendis/teknik sorumlu/yetkili teknik sorumlu ile görev ve
yükümlülükler bakımından aynı anlamda olup, söz konusu mevzuat uygulamasında
bu Tebliğde yer alan yetkili teknik sorumlu hükümleri geçerlidir ve uygulanır. (2) Motorlu
araçlar ve römorkları ile motosiklet ve mopedler için münferit imalat ve
seri/münferit tadilat projeleri; makina, otomotiv, imalat, uçak veya
mekatronik dalında eğitim görmüş yetkili teknik sorumlular tarafından
yapılır. Tarım veya orman traktörleri ile römorkları için münferit imalat ve
seri/münferit tadilat projeleri; makina, otomotiv veya tarım makinaları
dalında eğitim görmüş yetkili teknik sorumlular tarafından yapılır. Hibrit ve
elektrikli araçların projelerinde ilave olarak, projenin ilgili kısımları
için elektrik, elektronik veya elektrik-elektronik mühendisi olan yetkili
teknik sorumlu imzası da aranır. Düzenleme
yetkisi MADDE 18 – (1) Bakanlık bu Tebliğin uygulanması ile
ilgili görevlendirme ve her türlü alt düzenleyici işlem yapmaya yetkilidir. Hüküm
bulunmayan haller MADDE 19 – (1) Bu Tebliğde belirtilmeyen hususlarda
ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır. Geçiş süresi GEÇİCİ MADDE 1
– (1)
Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yapılacak ilk sınavdan 6 ay
sonra, yenilenmiş yetki belgesi sahibi olmayan teknik sorumluların belgeleri
ve eşdeğer unvana sahip kişilerin yetkileri geçersiz hale gelir. Mevcut
kurum/kuruluşlar GEÇİCİ MADDE 2
– (1)
13 üncü ve 14 üncü madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla; bu Tebliğ
yayımlanmadan önce diğer otomotiv mevzuatı çerçevesinde görevlendirilmiş olan
kurum/kuruluşların yetkileri, bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihte iptal
olur. Yürürlük MADDE 20 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinden altı ay
sonra yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 21 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Bilim, Sanayi
ve Teknoloji Bakanı yürütür. 26
Ekim 2016 ÇARŞAMBA Resmî
Gazete Sayı
: 29869 |