Güncel: 30/10/2024 |
|
UZAKTAN İLETİŞİM ARAÇLARI YOLUYLA
PİYASAYA ARZ EDİLEN ÜRÜNLERİN
PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİ YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ
BÖLÜM Başlangıç
Hükümleri Amaç MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı,
uzaktan iletişim araçları yoluyla piyasaya arz edilen veya piyasada
bulundurulan ürünlerle ilgili piyasaya arz koşullarına,
satış ilanlarına, bu ürünleri piyasaya arz eden veya piyasada
bulunduran iktisadi işletmeciler ile çeşitli hizmet
sağlayıcıların yükümlülüklerine, yetkili
kuruluşların görev, yetki ve sorumluluklarına ve bu kapsamda
yürütülecek piyasa gözetimi ve denetimine ilişkin usul ve esasları
belirlemektir. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, uzaktan iletişim
araçları yoluyla satış, reklam ve tanıtım
faaliyetleri konusunda özel mevzuat hükümleri bulunan durumlar haricinde,
uzaktan iletişim araçları yoluyla piyasaya arz edilen veya piyasada
bulundurulan tüm ürünleri kapsar. Dayanak MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik
Düzenlemeler Kanununun 24 üncü maddesine ve 9/7/2021 tarihli ve
4269 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe
konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Çerçeve
Yönetmeliğin 33 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4- (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında; a) Aracı
hizmet sağlayıcı: Başkalarına ait iktisadi ve ticari
faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını
sağlayan gerçek veya tüzel kişiyi, b) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını, c) Bilgi toplumu
hizmet sağlayıcısı: Fiziksel olarak karşı
karşıya gelinmeksizin elektronik yollarla ve hizmet
alıcısının münferit talebiyle normal şartlarda ücret
karşılığı sunulan bir hizmetin
sağlayıcısını, ç) Ciddi risk
taşıyan ürün: Risk değerlendirmesine dayanması ve ürünün
normal ve öngörülebilir kullanımının dikkate
alınması kaydıyla, zarara yol açabilecek bir tehlikenin
gerçekleşme olasılığı ve zararın ciddiyetinin
büyüklüğünün birlikte ele alınması neticesinde, riskin etkisi
kısa vadede ortaya çıkmayan vakalar da dâhil olmak üzere, yetkili
kuruluşların acil müdahalesini gerektiren risk taşıyan
ürünü, d) Çevrim içi
arayüz: Nihai kullanıcıların ürünlere erişimini
sağlamak amacıyla iktisadi işletmeci veya aracı hizmet
sağlayıcı tarafından işletilen internet sitesi,
internet sitesinin bir kısmı veya bir uygulamayı içeren
herhangi bir yazılımı, e)
Dağıtıcı: Ürünü tedarik zincirinde yer alarak piyasada
bulunduran, imalatçı veya ithalatçı dışındaki gerçek
veya tüzel kişiyi, f) Düzeltici
önlem: Bir uygunsuzluğu ortadan kaldırmak amacıyla, yetkili
kuruluşun talebi doğrultusunda veya iktisadi işletmecinin
kendiliğinden gerçekleştirdiği faaliyeti, g) Elektronik
ticaret: Fiziki olarak karşı karşıya gelmeksizin,
elektronik ortamda gerçekleştirilen çevrim içi iktisadi ve ticari her
türlü faaliyeti, ğ)
Elektronik ticaret ortamı: Elektronik ticaret faaliyetinde bulunulan
internet sitesi, mobil site veya mobil uygulama gibi platformları, h) Genel
Müdürlük: Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğünü, ı) Geri
çağırma: Nihai kullanıcının elinde bulunan ürünün
iktisadi işletmeciye geri getirilmesini amaçlayan her türlü önlemi, i) İfa
hizmet sağlayıcı: Ticari faaliyetleri sırasında
ürünün sahipliğini almaksızın, posta hizmetleri, koli veya
parsel sevkiyat hizmetleri, diğer posta hizmetleri veya navlun
taşıma hizmetleri hariç olmak üzere depolama, paketleme, adresleme
ve nakliye hizmetlerinden en az ikisini sunan gerçek veya tüzel kişiyi, j) İktisadi
işletmeci: İmalatçı, yetkili temsilci, ithalatçı,
dağıtıcı veya ilgili teknik düzenleme kapsamında
ürünlerin imalatına, piyasada bulundurulmasına veya hizmete
sunulmasına ilişkin sorumluluğu olan diğer gerçek veya
tüzel kişileri, k)
İmalatçı: Ürünü imal ederek veya ürünün tasarımını
veya imalatını yaptırarak kendi isim veya ticari markası
ile piyasaya arz eden gerçek veya tüzel kişiyi, l)
İthalatçı: Ürünü ithal ederek piyasaya arz eden gerçek veya tüzel
kişiyi, m) Medya hizmet
sağlayıcı kuruluş: Radyo, televizyon ve isteğe
bağlı yayın hizmeti içeriğinin seçiminde editoryal
sorumluluğu bulunan ve bu hizmetin düzenlenme ve yayınlanma
biçimine karar veren tüzel kişiyi, n) Nihai
kullanıcı: Bir ürünü ticaret, iş, zanaat ve mesleki
faaliyetler dışında tüketici olarak ya da sanayi veya mesleki
faaliyeti için elinde bulunduran, Türkiyede yerleşik veya ikamet eden
gerçek ya da tüzel kişiyi, o) Piyasa
gözetimi ve denetimi: Ürünlerin ilgili
teknik düzenlemesi veya 11/3/2021 tarihli ve 31420 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanan Genel Ürün Güvenliği Yönetmeliğinde
belirtilen gereklere uygun olmalarını sağlamak ve bu mevzuat
kapsamında yer alan kamu yararını korumak amacıyla yetkili kuruluşlar tarafından yürütülen
faaliyetleri ve alınan tedbirleri, ö) Piyasada
bulundurma: Ürünün ticari faaliyet yoluyla, bedelli veya bedelsiz olarak dağıtım,
tüketim veya kullanım için piyasaya sağlanmasını, p) Piyasaya arz:
Ürünün piyasada ilk kez bulundurulmasını, r) Posta hizmet
sağlayıcılar: Postalanacak ürünlerin gümrükleme ve
sınıflandırması ile iştigal eden gerçek ve tüzel
kişiler ile 9/5/2013 tarihli ve 6475 sayılı Posta Hizmetleri
Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (l) bendinde
tanımlanan hizmet sağlayıcıları, s) Risk: Zarara
yol açacak bir tehlikenin gerçekleşme olasılığı ile
bu zararın ciddiyetinin büyüklüğünün birleşimini, ş) Teknik
düzenleme: İdari hükümler de dâhil olmak üzere, ürünün niteliğini,
işleme veya üretim yöntemlerini veya bunlarla ilgili terminoloji,
sembol, ambalajlama, işaretleme, etiketleme veya uygunluk
değerlendirme işlemlerini tek tek veya birkaçını ele
alarak belirleyen uyulması zorunlu mevzuatı, t) Uygunluk
işareti: Ürünün ilgili teknik düzenlemeye uygun olduğunu gösteren
işareti, u) Uygunsuzluk:
Ürünün ilgili teknik düzenlemesi, Genel Ürün Güvenliği Yönetmeliği,
Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Çerçeve
Yönetmelik veya bu Yönetmelikte belirtilen gerekliliklere uygun
olmama halini, ü) Uzaktan iletişim
aracı: Mektup, katalog, telefon, faks, radyo,
televizyon, elektronik posta mesajı, kısa mesaj, internet gibi
fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme
kurulmasına imkân veren her türlü araç veya ortamı, v) Ürün: Her
türlü madde, müstahzar veya eşyayı, y) Ürün güvenliği
temas noktası: Aracı hizmet sağlayıcının
elektronik ticaret ortamı için oluşturduğu, yetkili
kuruluş ve Genel Müdürlükten gelen talepleri karşılamak ve
ürün güvenliğine ilişkin hususlarda nihai
kullanıcıların kendisi ile doğrudan ve hızlı
bir şekilde temas kurabilmelerini sağlamak amacıyla
belirlediği elektronik iletişim adresini, z) Yetkili
kuruluş: Ürünlere ilişkin teknik düzenlemeleri hazırlayan,
yürüten veya ürünleri denetleyen kamu kuruluşunu, aa) Yetkili
temsilci: İmalatçının 7223 sayılı Kanun, Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Çerçeve
Yönetmelik, bu Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat
kapsamındaki bazı yükümlülüklerini onun adına yerine getirmek
üzere imalatçı tarafından yazılı şekilde
görevlendirilen Türkiyede yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi, ifade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Uzaktan
İletişim Araçları Yoluyla Piyasaya Arz, Piyasada Bulundurma ve Satış
İlanlarında Ürünlere İlişkin Bilgi Sunma Uzaktan
iletişim araçları yoluyla piyasaya arz veya piyasada bulundurma MADDE 5- (1) Bir ürünün uzaktan iletişim
araçları yoluyla piyasaya arz edilebilmesi veya piyasada
bulundurulabilmesi için ilgili teknik düzenlemelere
veya Genel Ürün Güvenliği Yönetmeliğine
uygun olması gerekir. (2)
Satışın gerçekleşmesi için verilen promosyon gibi ürünler
de dahil olmak üzere, uzaktan iletişim araçları yoluyla iktisadi
işletmeci tarafından satışa sunulan ürünler,
satış eğer Türkiyede yerleşik nihai
kullanıcıları hedefliyorsa, piyasada bulundurulmuş
sayılır. (3) Uzaktan
iletişim araçları yoluyla yapılan satışlarda
aşağıdaki koşullardan en az birini yerine getiren
iktisadi işletmecilerin Türkiyede yerleşik nihai
kullanıcıları hedeflediği kabul edilir: a) Türkçe dil
seçeneği sunulması. b) Fiyatın
Türk Lirası olarak gösterilme seçeneğinin bulunması. c) Türk
Lirası olarak ödeme kabul edilmesi. ç) Türkiyedeki
adreslere sevkiyat yapma seçeneğine yer verilmesi. d) Türkiyedeki
nihai kullanıcılara fiziki gönderim yapılması. e) İnternet
üzerinden satışlarda alan adının, Türkiyeye
sevkiyatın mümkün olduğu coğrafi alanlarda kayıtlı
olması. (4)
Bakanlığın internet sayfasında yayımlanan listede
yer alan mevzuat kapsamında bulunan bir ürünün, uzaktan iletişim
araçları yoluyla piyasada bulundurulabilmesi için Türkiyede
yerleşik bir iktisadi işletmecisinin olması gerekir. (5) Dördüncü
fıkrada geçen iktisadi işletmeci sırasıyla
aşağıdakileri kapsar: a) Türkiyede
yerleşik imalatçı. b)
İmalatçının Türkiyede yerleşik olmaması durumunda
ithalatçı. c) 8 inci madde
kapsamında yer alan yükümlülükleri yerine getirmek üzere imalatçı
tarafından yazılı şekilde görevlendirilen Türkiyede
yerleşik yetkili temsilci. ç) Türkiyede
yerleşik (a), (b) ve (c) bentlerinde yer alan iktisadi
işletmecilerin bulunmaması halinde, 9 uncu madde kapsamında
yer alan yükümlülükleri yerine getirmek üzere Türkiyede yerleşik ifa
hizmet sağlayıcı. Satış
ilanlarında ürünlere ilişkin bilgi sunma MADDE 6- (1) İktisadi işletmeci, kendi
ismi ve kayıtlı ticari ünvanı, iletişim kurulabilecek
posta adresi ve elektronik posta adresinin yanı sıra, uzaktan iletişim
araçları yoluyla piyasaya arz ettiği veya piyasada
bulundurduğu ürüne ilişkin aşağıdaki bilgileri
kolayca görülebilecek ve açıkça okunabilecek şekilde
satış ilanına yansıtır: a) Ürünün
Türkiyede yerleşik imalatçısının ismi, kayıtlı
ticari ünvanı veya markasının yanı sıra
iletişim kurulabilecek posta adresi ve elektronik posta adresi. b)
İmalatçı Türkiyede yerleşik değilse,
ithalatçının ismi ve kayıtlı ticari ünvanının
yanı sıra iletişim kurulabilecek posta adresi ve elektronik
posta adresi. c) Türkiyede
yerleşik bir imalatçı veya ithalatçının olmaması
durumunda, Bakanlığın internet sayfasında yayımlanan
listede yer alan mevzuat kapsamındaki ürünler için 5 inci maddenin
beşinci fıkrasının (c) veya (ç) bentlerinde belirtilen
iktisadi işletmecinin ismi ve kayıtlı ticari
ünvanının yanı sıra iletişim kurulabilecek posta
adresi ve elektronik posta adresi. ç) Teknik
düzenlemelerde ürüne veya ürün ambalajına veya ürüne eşlik eden
belgelere iliştirilmesi gerektiği belirtilen Türkçe uyarı ve
güvenlik bilgileri ile uygunluk işaretleri. d) Ürünün
fotoğrafı, tipi ve ürünü tanımlayacak diğer bilgiler
dahil olmak üzere ürünün tarifine imkân veren tüm bilgiler. (2) İktisadi
işletmeci, birinci fıkrada belirtilen bilgileri sesli iletişim
yoluyla yapılan satışlarda sözel olarak, yazılı
iletişim yoluyla yapılan satışlarda ise yazılı
olarak sağlamak suretiyle nihai kullanıcıların ürünü
satın almadan bilgilenmesini sağlar. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Piyasaya Arzda
veya Piyasada Bulundurmada Genel Yükümlülük, Yetkili Temsilcinin, İfa
Hizmet Sağlayıcının ve Aracı Hizmet
Sağlayıcının Yükümlülükleri ile
İş Birliği Yükümlülüğü Piyasaya arzda veya
piyasada bulundurmada genel yükümlülük MADDE 7- (1) İktisadi işletmecilerin 7223 sayılı Kanun, Genel Ürün Güvenliği Yönetmeliği
ile Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Çerçeve
Yönetmelik kapsamındaki yükümlülükleri, uzaktan iletişim
araçları yoluyla piyasaya arz edilen veya piyasada bulundurulan ürünler
için de geçerlidir. Yetkili temsilcinin
yükümlülükleri MADDE 8- (1) Yetkili temsilci, 7223 sayılı Kanun ile Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Çerçeve
Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerine ilave olarak ve ilgili
teknik düzenlemelerdeki yükümlülükleri saklı kalmak kaydıyla,
Bakanlığın internet sayfasında yayımlanan listede yer alan mevzuat kapsamındaki ürün
grupları için Türkiyede yerleşik imalatçı veya
ithalatçının bulunmaması durumunda, ismini, kayıtlı
ticari ünvanını veya markasını ve açık adresini de
içerecek iletişim bilgilerini ürünün üzerinde, bunun mümkün
olmadığı durumlarda ürünün ambalajında veya ürüne
eşlik eden bir belgede nihai kullanıcıyı
yanıltmayacak, silinmeyecek, kolayca görülebilecek ve açıkça
okunabilecek şekilde belirtir. İfa
hizmet sağlayıcının yükümlülükleri MADDE 9- (1) İfa hizmet
sağlayıcı, faaliyetleri ürünün güvenliğine etki
etmediği ve imalatçı, ithalatçı veya yetkili temsilci olarak
tanımlanmadığı hallerde dağıtıcı
olarak kabul edilir ve dağıtıcının ilgili teknik
düzenleme kapsamındaki yükümlülüklerinden sorumlu tutulur. (2) İfa
hizmet sağlayıcı, ürünün üzerine kendi marka ve ismini
iliştirirse veya ürünü ilgili teknik düzenlemelerin gereklerine
uygunluğunu etkileyecek şekilde değiştirirse ya da
faaliyetleri ürünün güvenliğini etkilerse, imalatçı olarak kabul
edilir ve imalatçının ilgili teknik düzenleme kapsamındaki
yükümlülüklerinden sorumlu tutulur. (3) 5 inci
maddenin beşinci fıkrası kapsamında ifa hizmet
sağlayıcı, hizmet sağladığı
Bakanlığın internet sayfasında yayımlanan listede
yer alan mevzuat kapsamındaki ürün grupları için Türkiyede
yerleşik imalatçı, ithalatçı veya yetkili temsilcinin
bulunmaması durumunda, aşağıdaki sorumlulukları
yerine getirir: a) İlgili
teknik düzenlemelerdeki yükümlülükleri saklı kalmak kaydıyla,
ismini, kayıtlı ticari ünvanını veya markasını
ve açık adresini de içerecek iletişim bilgilerini ürünün üzerinde,
bunun mümkün olmadığı durumlarda ürünün ambalajında veya
ürüne eşlik eden bir belgede nihai kullanıcıyı
yanıltmayacak, silinmeyecek, kolayca görülebilecek ve açıkça
okunabilecek şekilde belirtir. b) İlgili
teknik düzenlemelerin gerektirdiği hallerde, uygunluk
beyanının veya performans beyanının ve teknik
dosyanın hazırlanmış olduğunu teyit eder, ilgili
teknik düzenlemede belirtilen süre, süre belirtilmediği
hallerde ise 7223 sayılı Kanunda belirtilen
süre boyunca yetkili kuruluşa sunulmak üzere uygunluk beyanını
veya performans beyanını muhafaza eder ve
yetkili kuruluşların talebi halinde teknik dosyayı yetkili
kuruluşa sunar. c) Yetkili
kuruluşun talebi doğrultusunda, ürünün uygunluğunu gösteren
gerekli tüm bilgi ve belgeleri yetkili kuruluşa Türkçe veya yetkili
kuruluşun kabul edeceği diğer bir dilde sağlar. ç) Ürünün risk
taşıdığını öğrendiği ya da bilmesi
gerektiği hallerde, yetkili kuruluşu bilgilendirir. d) Uygunsuzluk
durumunda, uygunsuzluğun ortadan kaldırılması
amacıyla yetkili kuruluşun gerekli düzeltici önlemin derhal
alınması talebine istinaden yetkili kuruluş ile iş
birliği yapar. Ürünün risk taşıdığını
öğrendiği veya bilmesinin gerektiği hallerde,
uygunsuzluğun ortadan kaldırılması mümkün değilse,
yetkili kuruluşun talebine istinaden veya kendiliğinden ürünün
taşıdığı riskin ortadan kaldırılması
amacıyla yetkili kuruluş ile iş birliği yapar. Aracı
hizmet sağlayıcının yükümlülükleri MADDE
10- (1) Aracı
hizmet sağlayıcı, kendi çevrim içi arayüzünü, iktisadi
işletmecilerin piyasaya arz ettikleri veya piyasada bulundurdukları
her ürün için 6 ncı maddenin birinci fıkrasında yer alan
bilgileri sunmalarına imkân verecek biçimde ve bu bilgilerin nihai
kullanıcılar tarafından ürünün ilanında görüntülenmesini
veya başka yollarla kolayca erişilebilir olmasını
sağlayacak şekilde tasarlar ve düzenler. (2) Aracı
hizmet sağlayıcı, yetkili kuruluşlardan gelen
içeriğin çıkarılması ve diğer talepleri yirmi dört
saat içinde yerine getirir ve yürütülen işlemlerin sonucu hakkında
talep sahibini ivedilikle bilgilendirir. (3) Aracı
hizmet sağlayıcı, piyasada bulundurulan bir ürünün
uygunsuzluğundan haberi olması halinde söz konusu ürünün elektronik
ticaret ortamındaki içeriğini kaldırmak veya içeriğe
erişimi engellemek için derhal girişimde bulunur ve yetkili
kuruluşu bilgilendirir. (4) Yetkili
kuruluşlar aracı hizmet sağlayıcılardan, ihlale konu
içeriğin çevrim içi arayüzlerinde gelecekte de yer almasını
engellemelerini talep edebilir. (5) Aracı
hizmet sağlayıcı, ikinci ve dördüncü fıkralar ile 12 nci
maddenin birinci fıkrasının (b) bendi ve dördüncü
fıkrası kapsamında yetkili kuruluşlardan ve Genel
Müdürlükten gelen talepleri karşılamak ve ürün güvenliğine
ilişkin hususlarda nihai kullanıcıların kendisi ile
doğrudan ve hızlı bir şekilde temas kurabilmelerini
sağlamak üzere bir ürün güvenliği temas noktası belirler.
Aracı hizmet sağlayıcı, belirlediği ürün
güvenliği temas noktasının iletişim bilgilerini yetkili
kuruluşlar ile Genel Müdürlüğe bildirir ve nihai
kullanıcıların ürün güvenliği temas noktasına çevrim
içi arayüzü üzerinden kolayca erişebilmesini sağlar. (6) Aracı
hizmet sağlayıcı, uygunsuzluğu sebebiyle geri
çağrıldığını öğrendiği ürünleri kendi
çevrim içi arayüzü üzerinden satın almış tüm nihai kullanıcılara, 7223 sayılı Kanunun 19 uncu
maddesi kapsamında iktisadi işletmeci tarafından ürünün geri
çağrılmasına ilişkin yapılan duyuruda yer alan
bilgileri elektronik posta mesajı yoluyla
gecikmesizin iletir. Aracı hizmet sağlayıcı, aynı
bilgilendirmeyi çevrim içi arayüzü üzerinden de yapar. (7) Aracı
hizmet sağlayıcı, tedarik zincirinde yer alan bir önceki ve
varsa bir sonraki iktisadi işletmecinin ismi, kayıtlı ticari
ünvanı veya markası ve irtibat bilgileri ile ürünün takibini
kolaylaştıracak diğer bilgilerin kaydını düzenli bir
şekilde tutar, bu kayıtları ürünün kendi çevrim içi arayüzü
üzerinden piyasaya arz edildiği veya piyasada bulundurulmaya
başlandığı tarihten itibaren en az on yıl boyunca
muhafaza eder ve yetkili kuruluşun talebi halinde sunar. (8) Aracı
hizmet sağlayıcı, başkalarına ait iktisadi ve ticari
faaliyetlerin yapılması için elektronik ticaret ortamı
sağlamanın yanında, imalatçı, ithalatçı, yetkili
temsilci, dağıtıcı veya ifa hizmet
sağlayıcı olması durumunda iktisadi işletmeci olarak
kabul edilir. İş
birliği yükümlülüğü MADDE
11- (1) Yetkili
kuruluşların talebi halinde; a) Bilgi toplumu
hizmet sağlayıcıları, kendi hizmetleri
aracılığıyla elektronik ortamda piyasaya arz edilen veya
piyasada bulundurulan bir ürünün taşıdığı risklerin
ortadan kaldırılması veya bu mümkün değil ise
azaltılması amacıyla yürütülen işlemlerin kolaylaştırılması, b) Aracı
hizmet sağlayıcılar, kendi hizmetleri
aracılığıyla elektronik ortamda piyasaya arz edilen veya
piyasada bulundurulan bir ürünün taşıdığı risklerin
ortadan kaldırılması veya bu mümkün değil ise
azaltılması amacıyla yürütülen işlemlerin
kolaylaştırılması, c) Posta hizmet
sağlayıcılar, taşıdıkları paketlerin
içeriğinin ürün güvenliği açısından denetiminin
kolaylaştırılması, amacıyla
yetkili kuruluşlarla iş birliği yapar. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Yetkili
Kuruluşların Görev, Yetki ve Sorumlulukları Yetkili
kuruluşların görev, yetki ve sorumlulukları MADDE
12- (1) Yetkili
kuruluş; a) Uzaktan
iletişim araçları yoluyla piyasaya arz edilen veya piyasada
bulundurulan ürünlerin güvenli ve ilgili teknik düzenlemesine uygun olup
olmadığına dair denetimleri yapar. Bu denetimlerde, yetkili
kuruluşun görevlendirdiği gerçek veya tüzel kişi
tarafından internet, radyo ve televizyon gibi uzaktan iletişim
araçları üzerinden kimlik açıklanmadan satın alınan
ürünler numune olarak esas alınır. Yetkili kuruluş, denetim
sonucunda tespit ettiği uygunsuzlukların giderilmesini teminen
iktisadi işletmecilerin uygun ve orantılı düzeltici önlemleri
almasını sağlar. b) Piyasaya arz
edilen veya piyasada bulundurulan uygun olmayan bir ürünün internet üzerinden
tanıtımı ve satışının yapılması
halinde, aracı hizmet sağlayıcıya içeriğin
çıkarılması için internet sayfalarındaki iletişim
araçları, alan adı, IP adresi ve benzeri kaynaklarla elde edilen
bilgiler üzerinden elektronik posta mesajı veya diğer iletişim
araçları ile bildirimde bulunur. İçeriğin yirmi dört saat
içerisinde çıkarılmaması veya içeriğin yirmi dört saat
içerisinde çıkarılmasına rağmen aynı ürünün tekrar
sistemlerinde yer aldığının tespiti halinde yetkili
kuruluş uygun olmayan ürüne ilişkin içeriğe erişimin
engellenmesine karar verir ve bu kararı uygulanmak üzere Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirir. İnternet
sitesinin doğrudan iktisadi işletmeciye ait olması durumunda
da aynı uygulama yapılır. Bu fıkra kapsamında
verilen erişimin engellenmesi kararı, URL adresine erişimin
engellenmesi ve benzeri yollarla uygulanır. c) Piyasaya arz
edilen veya piyasada bulundurulan uygun olmayan bir ürünün televizyon veya
radyo üzerinden tanıtımı ve satışının
yapılması halinde tanıtım ve satışın
durdurulmasını medya hizmet sağlayıcı
kuruluştan ister. Medya hizmet sağlayıcı kuruluş,
tanıtım ve satışın durdurulması için yetkili
kuruluş ile iş birliği yapar. Yetkili kuruluş, satışın
durdurulması kararını Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna
bildirir. ç) Piyasa
gözetimi ve denetimi faaliyetlerinde uygunsuzluğu tespit edilen ürünler
ile diğer ülkelerce tespit edilen uygunsuz ürünlere ilişkin
bilgilerin kayıt altına alındığı
uluslararası platform ve veri tabanlarında yer alan ürünlerin
uzaktan iletişim araçları yoluyla Türkiye piyasasında bulunup
bulunmadığını araştırır. (2) Yetkili
kuruluş, 6 ncı maddeye aykırı davranan iktisadi
işletmeciye, uygunsuzluğun giderilmesi için elektronik ortamda veya
yazılı olarak uyarıda bulunur. (3) İkinci
fıkra kapsamında uyarılan iktisadi işletmecinin uygunsuzluğu iki iş günü
içinde gidermemesi veya yetkili kuruluşun iktisadi işletmeciye
ulaşamaması durumunda yetkili kuruluş, 7223 sayılı Kanunun 16 ncı
maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca işlem yapar. (4) Yetkili kuruluş,
yaptığı risk değerlendirmesi neticesinde 6 ncı
maddeye aykırılığın ciddi risk belirtisi
oluşturduğuna karar verirse, Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Çerçeve
Yönetmeliğin 21 inci maddesine göre yapacağı
denetimde ürünün kontrolü tamamlanıncaya kadar ilgili ürünün uzaktan iletişim
araçları yoluyla piyasaya arzının ve piyasada
bulundurulmasının geçici olarak durdurulmasına karar
verebilir. Bu karara istinaden yetkili kuruluş, aracı hizmet
sağlayıcıdan veya iktisadi işletmeciden ilgili ürüne
ilişkin içeriğin, çevrim içi arayüzden
kaldırılmasını isteyebilir. (5) Yetkili kuruluş,
aracı hizmet sağlayıcıdan veya iktisadi işletmeciden
çevrim içi arayüze erişim sağlandığında son
kullanıcılara yönelik bir uyarının, risk belirtisi
ortadan kalkana kadar kolay görülebilecek bir şekilde açıkça
gösterilmesini isteme yetkisine sahiptir. (6) Yetkili kuruluşun, 7223 sayılı Kanun ile Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Çerçeve
Yönetmelikte belirtilen görev, yetki ve sorumlulukları,
uzaktan iletişim araçları yoluyla piyasaya arz edilen veya piyasada
bulundurulan ürünler için de geçerlidir. BEŞİNCİ
BÖLÜM Yaptırımlar
ve Son Hükümler İdari
yaptırımlar MADDE
13- (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenlere ve yükümlülüklerini
yerine getirmeyenlere 7223 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri
kapsamında öngörülen idari yaptırımlar uygulanır. Yürürlük MADDE
14- (1) Bu
Yönetmelik 1/4/2025 tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
15- (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
30 Ekim 2024 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 32707 |