SON
GÜNCELLEME: 17/02/2018 |
TÜRK ÜRÜNLERİNİN YURTDIŞINDA MARKALAŞMASI, TÜRK MALI
İMAJININ YERLEŞTİRİLMESİ VE TURQUALITY®’NİN
DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2006/4) Bu Tebliğ, 27/12/1994 tarihli ve 94/6401
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren "İhracata Yönelik
Devlet Yardımları Kararı"na dayanılarak hazırlanan Para-Kredi
ve Koordinasyon Kurulu’nun 11/5/2006 tarihli ve 2006/7 sayılı Kararına
istinaden hazırlanmıştır. BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğde belirtilen kriterler
çerçevesinde, İhracatçı Birlikleri, Üretici Dernekleri, Üretici
Birliklerinin, sektörlerinin yurtdışında tanıtımı amacıyla
gerçekleştirecekleri harcamalara ilişkin giderler, Türkiye’de ticari ve/veya
sınai faaliyette bulunan şirketlerin ürünlerinin markalaşması amacıyla
gerçekleştirecekleri faaliyetlere ilişkin giderler ile İhracatçı
Birliklerinin TURQUALITY® Programı kapsamında firmalara yurt
içinde ve yurt dışında markalaşma sürecinde vereceği desteklere ilişkin
harcamalar, Türk markalarının pazara giriş ve tutunmalarına yönelik
gerçekleştireceği her türlü faaliyet ve organizasyonlara ilişkin giderler ile
olumlu Türk malı imajının oluşturulması ve yerleştirilmesi için yurt içinde
ve yurt dışında gerçekleştireceği her türlü harcamaların uluslararası
kurallara göre Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu’ndan karşılanması
amaçlanmaktadır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki desteklerden,
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), İhracatçı Birlikleri, Üretici
Dernekleri, Üretici Birlikleri, Türkiye’de ticari ve/veya sınai faaliyette
bulunan şirketler yararlandırılabilir. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) Birlik: İhracatçı birliklerini, c) Dış ticaret sermaye şirketi (DTSŞ): Ekonomi
Bakanlığı tarafından dış ticaret sermaye şirketi statüsü verilmiş şirketleri, ç) Gelişim Yol Haritası: Destek kapsamına alınan
şirketin mevcut bulunduğu konum, sahip olduğu vizyon ve kurumsal stratejileri
ile operasyon ve destek süreçleri, organizasyonları ve teknolojik
yetkinliklerinin detaylı olarak incelendiği, uluslararası en iyi uygulamalar
göz önünde bulundurularak iyileştirme alanlarının tespit edildiği ve bu
alanların şirketlerin stratejik öncelikleri doğrultusunda projelendirilip
performans göstergeleri ile hedeflerinin yer aldığı ve destek kapsamına
alınan şirketin destek kapsamındaki markasına ve destek dönemine ilişkin
uygulayacağı Stratejik İş Planını içeren çalışmayı, d) Genelge: Türk Ürünlerinin Yurtdışında
Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve TURQUALITY®’nin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2006/4)’e İlişkin Uygulama Usul ve
Esasları Genelgesini, e) Harcama yetkisi verilen şirket: Genelgede
belirtilen şartları haiz ve destek kapsamındaki marka adına harcama yetkisi
verilen şirketi, f) Kuruluş: Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM),
İhracatçı Birlikleri, Üretici Dernekleri ve Üretici Birliklerini, g) Marka: 22/12/2016 tarihli ve 6769 sayılı Sınai
Mülkiyet Kanunu uyarınca, bir teşebbüsün mal ve hizmetlerini bir başka
teşebbüsün mal veya hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlaması koşuluyla, kişi
adları dahil, özellikle sözcükler, şekiller, harfler, sayılar, malların
biçimi veya ambalajları gibi çizimle görüntülenebilen veya benzer biçimde
ifade edilebilen, baskı yoluyla yayınlanabilen ve çoğaltılabilen her türlü
işareti, ğ) Sektörel dış ticaret şirketi (SDŞ): Ekonomi
Bakanlığı tarafından sektörel dış ticaret şirketi statüsü verilmiş
şirketleri, h) Sistem: Bilgisayar veri işleme tekniği
kullanılarak TURQUALITY® internet sitesi üzerinden ulaşılan ve bu Tebliğe
ilişkin başvuruların yapıldığı, değerlendirildiği ve değerlendirmeye ilişkin
bildirimlerin yapıldığı sistemi, ı) Stratejik İş Planı: Şirketlerin, Gelişim Yol
Haritalarında belirlenen hedefler doğrultusunda gerçekleştirecekleri
faaliyetlerin, yöntemlerin ve bütçenin belirlendiği planı, i) Şirket: 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu
hükümleri çerçevesinde ticari ve/veya sınai faaliyette bulunan şirketler,
DTSŞ ve SDŞ’ler, 24/4/1969 tarihli ve 1163
sayılı Kooperatifler Kanunu ile 1/6/2000 tarihli ve 4572 sayılı Tarım Satış
Kooperatif ve Birlikleri Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde ticari ve/veya
sınai faaliyette bulunan kooperatif ve birlikleri, j) TURQUALITY® Programı: TURQUALITY®’nin ülkemizin
rekabet avantajını elinde bulundurduğu markalaşma potansiyeli olan ürün
gruplarının üretiminden pazarlamasına, satışından satış sonrası verilen
hizmetlere kadar bütün süreçleri kapsayan bir destek sistemi haline
getirilmesi ve böylece program kapsamındaki şirket markalarının konumlandırılması,
konumlarının güçlendirilmesi ve bu markaların uluslararası pazarlara
çıkışlarının hızlandırılması ile uluslararası pazarlarda Türk malı imajının
oluşturulması ve yerleştirilmesini amaçlayan programı, k) TURQUALITY® Sertifikası: 22/12/2004 tarihli ve
25678 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İhracat 2004/14 sayılı TURQUALITY®
Sertifikasının Düzenlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2004/14)’de
belirtilen logoyu, l) Üretici Birliği: Aynı imalat dalında faaliyette
bulunan üretici şirketlerin kurduğu birlikleri, m) Üretici Derneği: Aynı imalat dalında faaliyette
bulunan üretici şirketlerin kurduğu dernekleri, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Çalışma Grupları ve Sekretarya
MADDE 5 – (1) TURQUALITY® Çalışma Grubu
: Bakanlık, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), İhracatçı Birlikleri,
İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterlikleri temsilcileri ile konusunda uzman
kişilerden oluşur. (2) TURQUALITY® Çalışma Grubu TURQUALITY® Programının teknik
çalışmalarını yürütür. MADDE 6 – (1) TURQUALITY® Sektörel
Çalışma Grubu : Bakanlık, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), İhracatçı
Birlikleri, İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterlikleri temsilcileri ile
konusunda uzman kişilerden oluşur. (2) TURQUALITY® Sektörel
Çalışma Grubu; kuruldukları sektörle ilgili TURQUALITY® Programının
teknik çalışmalarını yürütür ve TURQUALITY® Çalışma Grubuna
istişari nitelikte görüş bildirir. MADDE 7 – (1) Bu Tebliğin 5 ve 6 ncı maddelerinde
düzenlenen Çalışma Gruplarının teşkili ile çalışma usul ve
esasları Bakanlık tarafından belirlenir ve sekretarya görevi
TURQUALITY® Sekretaryası tarafından yürütülür. MADDE 8 – (1) TURQUALITY® Sekretaryası :
TURQUALITY® Programının uygulanması konusundaki gerekli
çalışmaları yürütmek ve koordinasyonu sağlamak amacıyla istihdam edilen
elemanlardan teşkil eder. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Desteklenecek Faaliyetler I-
Kuruluşların desteklenmesi: MADDE 9 – (1) Kuruluşların iştigal sahasına giren ürünlerinin
yurt dışı pazarlarda tanıtılması amacıyla Bakanlığa sunacakları proje
kapsamında gerçekleştirecekleri ve Genelgede belirtilen tanıtım, danışmanlık
ile pazar araştırması çalışması ve raporlarına ilişkin giderleri, a) Birlikler için %80 oranında ve proje başına
yıllık en fazla 1.000.000 TL tutarında, b) Üretici Dernekleri ve Üretici Birlikleri için %50
oranında ve yıllık en fazla 400.000 TL tutarında, c) TİM ve iştigal ettiği sektörü tek başına temsil
eden Birlikler için %80 oranında ve proje başına yıllık en fazla 2.000.000 TL
tutarında, ç) Birden fazla Birlik tarafından oluşturulan ve
destek kapsamına alınan projeler için Birlik başına 1.000.000 TL tutarında, desteklenir. (2) Birinci fıkrada düzenlenen destek unsurlarından
yararlanmak için Kuruluşların, bütçelerini içeren projeleriyle doğrudan
Bakanlığa müracaat etmeleri ve söz konusu projelerin Bakanlık tarafından
onaylanması gerekmektedir. Destek başlangıç tarihi, Kuruluşların Bakanlık
tarafından destek kapsamına alındığı tarih olup bu tarihten itibaren
gerçekleştirilen harcama ve faaliyetler desteklenir. (3) Kuruluşlar, Bakanlık tarafından destek kapsamına
alındıkları tarihten itibaren proje başına en az bir, en fazla dört yıl süreyle
desteklenir. (4) Her bir Kuruluşun aynı anda azami iki projesi
desteklenebilir. (5) Birinci fıkrada belirtilen destek
üst limitleri her takvim yılı başında (TÜFE + Yİ-ÜFE)/2 oranında güncellenir. II- Marka destek programı kapsamına
alınan şirketlerin desteklenmesi: MADDE 10 – (1) Marka Destek Programı kapsamına alınan
şirketlerin ve harcama yetkisi verilen şirketlerinin; a) Destek kapsamına alınan markalarına ilişkin
patent, faydalı model ve endüstriyel tasarım tesciline ilişkin harcamaları
ile destek kapsamına alınan markalarının yurt dışında tescili, tescilinin
yenilenmesi ve korunmasına ilişkin giderleri %50 oranında ve yıllık en fazla
200.000 TL tutarında, b) Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarında, destek
kapsamına alınan markalı ürünleriyle ilgili olarak gerçekleştirdikleri ve
Genelgede belirtilen tanıtım harcamaları %50 oranında ve yıllık en fazla
1.600.000 TL tutarında, c) Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarında, destek
kapsamına alınan markalı ürünleriyle ilgili olarak açtıkları mağaza, ofis,
depo ve satış sonrası servis hizmeti veren birimlerine ilişkin; 1) Brüt kira, belediye giderleri, anılan birimlerin
kiralanmasına yönelik uygun mahal araştırması ve komisyon harcamaları ile
hukuki danışmanlık giderleri %50 oranında ve yıllık en fazla 2.400.000 TL
tutarında, 2) Kiralanan birimin konsept mimari çalışma ve
kurulum/dekorasyon giderleri %50 oranında ve yıllık en fazla 1.200.000 TL
tutarında, ç) Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarında faaliyet
gösteren ve farklı markaların satıldığı teşhir mekanı (showroom)/büyük
mağazalar (department store)/marketlerde destek kapsamına alınan markalı
ürünleriyle ilgili olarak kiraladıkları reyon, raf, dekorasyonlu köşe (shop
in shop), kiosk, stand (floor display), ürün teşhir serası tahsis edilmiş
satış alanlarına ilişkin brüt kira, belediye giderleri, komisyon, konsept
mimari çalışmaları harcamaları ile anılan birimlerin kiralanmasına yönelik
uygun mahal araştırması ile hukuki danışmanlık giderleri ve bu birimlere
ilişkin kurulum/dekorasyon giderleri, %50 oranında ve yıllık en fazla 800.000
TL tutarında, d) Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarında, destek
kapsamına alınan markalı ürünlerinin satışı amacıyla açtıkları teşhir
mekanlarına (showroom) ilişkin brüt kira, belediye giderleri, komisyon,
konsept mimari çalışmaları harcamaları ile anılan birimlerin kiralanmasına
yönelik uygun mahal araştırması ile hukuki danışmanlık giderleri ve bu
birimlere ilişkin kurulum/dekorasyon giderleri %50 oranında ve yıllık en
fazla 800.000 TL tutarında, e) Yurt dışı pazarlara girişte zorunlu olan veya
avantaj sağlayan kalite, çevre belgeleri/sertifikaları, insan can, mal
emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretleri; destek kapsamına alınan markalı
ürünleriyle ilgili ruhsatlandırma, test, klinik test ve işlemlerine yönelik
danışmanlık dâhil her türlü giderleri %50 oranında ve yıllık en fazla
1.000.000 TL tutarında, f) Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarında, destek
kapsamına alınan markaları ile ilgili olarak franchising sistemi ile
faaliyete geçirilecek yıllık en fazla 10 mağazasına ilişkin; 1) Kurulum/dekorasyon harcamaları ve konsept mimari
çalışmasına ilişkin giderleri mağaza başına %50 oranında ve en fazla 200.000
TL tutarında, 2) Kira giderleri %50 oranında, mağaza başına en
fazla iki yıl süresince ve mağaza başına yıllık azami 200.000 TL tutarında, g) Uluslararası pazarlarda rekabet avantajını
artırmak üzere alacakları, Genelgede belirtilen danışmanlıklara ilişkin
giderleri yıllık en fazla 1.200.000 TL tutarında, ğ) Destek kapsamına alınan markalı ürünleriyle
ilgili, tasarım ve ürün geliştirme konularında istihdam edilen
moda/endüstriyel ürün tasarımcısı ve mühendis giderleri %50 oranında ve
yıllık en fazla 800.000 TL tutarında, h) Destek kapsamına alınan markalarına yönelik
Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarına ilişkin pazar araştırması çalışması ve
raporlarına ilişkin giderleri %50 oranında ve yıllık en fazla 400.000 TL
tutarında, ı) Destek kapsamına alınan markalı ürünleriyle
ilgili olarak gerçekleştirdikleri yurt dışı fuar katılımlarına yönelik
Genelgede belirtilen giderleri %50 oranında ve (b) bendi kapsamında
belirtilen destek limiti içinde değerlendirilmek kaydıyla, i) Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarda, destek
kapsamına alınan markalı ürünleriyle ilgili olarak aldıkları depolama
hizmetine yönelik giderleri %50 oranında ve (ç) bendi kapsamında belirtilen
destek limiti içinde değerlendirilmek kaydıyla, desteklenir. (2) Birinci fıkra çerçevesinde sağlanan desteklere
ilişkin limitler destek kapsamındaki her bir marka için geçerlidir. (3) Birinci fıkrada belirtilen destek
üst limitleri her takvim yılı başında (TÜFE + Yİ-ÜFE)/2 oranında güncellenir. III- TURQUALITY® destek
programı kapsamına alınan şirketlerin desteklenmesi MADDE 11 – (1) TURQUALITY® Destek Programı kapsamına
alınan şirketlerin ve harcama yetkisi verilen şirketlerinin; a) TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalı
ürünleriyle ilgili patent, faydalı model ve endüstriyel tasarım tesciline
ilişkin harcamaları ile TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalarının yurt
dışında tescili, tescilinin yenilenmesi ve korunmasına ilişkin giderleri, b) Yurt dışı pazarlara girişte zorunlu olan veya
avantaj sağlayan kalite, çevre belgeleri/sertifikaları; insan can, mal
emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretleri; TURQUALITY® Sertifikasını haiz
markalı ürünleriyle ilgili ruhsatlandırma, test, klinik test ve işlemlerine
yönelik danışmanlık dâhil her türlü giderleri yıllık en fazla 2.000.000 TL
olmak üzere, c) TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalı
ürünleriyle ilgili, tasarım ve ürün geliştirme konularında istihdam edilen
moda/endüstriyel ürün tasarımcısı ve mühendis giderleri aynı anda azami 10
kişi için, ç) Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarında,
TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalı ürünleriyle ilgili olarak
gerçekleştirdikleri ve Genelgede belirtilen tanıtım harcamaları, d) Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarında,
TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalı ürünleriyle ilgili olarak; 1) Açtıkları, aynı anda azami 50 adet mağazaya
ilişkin; i) Brüt kira, belediye giderleri, anılan birimlerin
kiralanmasına yönelik uygun mahal araştırması ve komisyon harcamaları ile
hukuki danışmanlık giderleri, ii) Kiralanan birimin konsept mimari çalışma ve
kurulum/dekorasyon giderleri, mağaza başına azami 800.000 TL olmak üzere, 2) Açtıkları ofis, depo, showroom, satış sonrası
servis hizmeti veren birimler ile farklı markaların satıldığı teşhir mekanı
(showroom)/büyük mağazalar (department store)/marketlerde kiraladıkları
reyon, raf, dekorasyonlu köşe (shopin shop), kiosk, stand (floor display) ve
ürün teşhir serasına tahsis edilmiş satış alanlarına ilişkin; i) Brüt kira, belediye giderleri, anılan birimlerin
kiralanmasına yönelik uygun mahal araştırması ve komisyon harcamaları ile
hukuki danışmanlık giderleri, ii) Kiralanan birimin konsept mimari çalışma ve
kurulum/dekorasyon giderleri birim başına azami 800.000 TL olmak üzere, 3) Franchising
sistemi ile faaliyete geçirilen toplam azami 100 mağaza için, i) Kira giderleri, aynı
mağaza için en fazla iki yıl süresince ve yıllık mağaza başına azami 800.000
TL olmak üzere, ii) Kurulum/Dekorasyon
harcamaları ve konsept mimari çalışmaları mağaza başına azami 400.000 TL
olmak üzere, e) Uluslararası pazarlarda rekabet avantajını
artırmak üzere alacakları, Genelgede belirtilen danışmanlıklara ilişkin
giderler, f) TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalarına
yönelik Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarına ilişkin pazar araştırması
çalışması ve raporlarına ilişkin giderler, g) TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalı
ürünleriyle ilgili olarak gerçekleştirdikleri yurt dışı fuar katılımlarına
yönelik Genelgede belirtilen giderler, ğ) Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarında
TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalı ürünleriyle ilgili olarak alınan
depolama hizmetine yönelik giderler, %50 oranında desteklenir. (2) Birinci fıkra çerçevesinde sağlanan desteklere
ilişkin limitler destek kapsamındaki her bir marka için geçerlidir. (3) Birinci fıkrada belirtilen destek
üst limitleri her takvim yılı başında (TÜFE + Yİ-ÜFE)/2 oranında güncellenir. IV- TURQUALITY® programının
desteklenmesi MADDE 12 – (1) Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve
Birliklerin TURQUALITY® Programının yürütülmesi konusunda; a) Marka/TURQUALITY® destek programı
kapsamına alınacak/alınan şirketlerin iş yönetimi kalitesi, operasyonel
mükemmellik düzeyi ve markalaşma potansiyellerinin belirlenmesi,
performanslarının izlenmesi, program ve program kapsamındaki faaliyet ve
işlemleri ile harcama belgelerinin içeriği, doğruluğu, rayicine uygunluğu vb.
hususlar ile TURQUALITY® Programı kapsamında yapılan faaliyetlerle ilgili
gerçekleştireceği her türlü denetim ve danışmanlık giderleri, b) Marka/TURQUALITY® destek programı
kapsamına alınan şirketlere yönelik olarak ürün ve üretim süreçlerinin
iyileştirilmesi, operasyonel mükemmellik, stratejik konumlandırma-planlama,
pazar haberdarlığı, pazarlama, markalaşma, perakendecilik, halkla ilişkiler,
iletişim, reklam, vb. konularda gerçekleştireceği eğitim, seminer, rehberlik,
danışmanlık vb. faaliyetlerine ilişkin giderleri, c) TURQUALITY® Programının pazara giriş
ve iletişim stratejisi kapsamında olumlu Türk malı imajının oluşturulması ve
yerleştirilmesi için yurtiçi ve yurtdışında gerçekleştireceği her türlü
halkla ilişkiler faaliyetleri (PR), Türk markalarının pazara giriş ve
tutunmalarına yönelik gerçekleştireceği her türlü organizasyonlara ilişkin
giderler ile pazar istihbaratı, pazar haberdarlığı, ulusal ve uluslararası iş
ilişkileri ağı (networking), sponsorluk vb. giderleri, ç) TURQUALITY® Programının
kurumsallaştırılması ve TURQUALITY® Sekretaryasına yönelik giderleri ile
eleman istihdamı ve eğitimine ilişkin harcamaları, d) TURQUALITY® Programının
stratejisinin güncellenmesi, yenilenmesi, geliştirilmesi, uygulanması ve
program kapsamında yapılacak stratejik çalışmalara ilişkin harcamaları ile bu
konularda gerçek ya da tüzel kişilerden satın alacağı danışmanlık giderleri, yıllık en fazla 35 milyon ABD Doları ve
%100 oranında desteklenir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Destek Kapsamına Alınma MADDE 13 – (Mülga) Şirketlerin marka destek programı
kapsamına alınması MADDE 14 – Bu Tebliğin 10 uncu maddesinde düzenlenen
destek unsurlarından yararlanmak için, şirketlerin başvuru formu ve ekindeki
belgelerle doğrudan Bakanlığa müracaat etmesi, ön inceleme yapılması ve
markanın Bakanlık tarafından Marka Destek Programı kapsamına alınması
gerekmektedir. Şirketlerin TURQUALITY® destek
programı kapsamına alınması MADDE
15 – 11 inci maddede belirtilen destek
unsurlarından yararlanmak için, şirketlerin başvuru formu ve ekindeki
belgelerle doğrudan Bakanlığa müracaat etmesi, ön inceleme yapılması ve
markanın Bakanlık tarafından TURQUALITY® Destek Programı kapsamına alınması
gerekmektedir. MADDE 16 – (1) Şirketlerin desteklerden
yararlanabilmeleri için, TURQUALITY®/Marka Destek Programı kapsamına alınan
markalarına ilişkin bir defaya mahsus olmak üzere Bakanlık tarafından
yetkilendirilen danışmanlık şirketlerince gerçekleştirilecek Gelişim Yol
Haritası yaptırmaları zorunludur. Gelişim Yol Haritası, ilgili markanın
destek kapsamına alındığı tarihten itibaren 5 yıllık süreyi kapsar.
Şirketlerin bu fıkra uyarınca yaptığı harcamalar en fazla 800.000 TL
tutarında ve %50 oranında desteklenir. (2) Şirketler tarafından, Gelişim Yol
Haritasında sunularak Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarına ek olarak yeni
hedef pazarlar belirlenebilir. Her bir yeni hedef pazar Bakanlık tarafından
incelenip onaylandıktan sonra söz konusu pazardaki harcamalar desteklenebilir. MADDE 17 – (Mülga) BEŞİNCİ BÖLÜM Desteğin Başlangıç
Tarihi, Süresi ve Kapsamı Destek başlangıç tarihi MADDE
18 – (1) 10 ve 11 inci maddelerde belirtilen
desteğin başlangıç tarihi, şirketlerin 14 ve 15 inci maddeler çerçevesinde
Bakanlık (İhracat Genel Müdürlüğü) tarafından destek kapsamına alındığı tarih
olup bu tarihten itibaren gerçekleştirilen harcama ve faaliyetler
desteklenebilir. Ancak destek ödemesi her hâlükârda Gelişim Yol Haritası
Bakanlık tarafından onaylandıktan sonra gerçekleştirilir. MADDE 19 – (Mülga) Desteğin süresi MADDE 20 – (1) Bu Tebliğ çerçevesinde; Marka Destek
Programına alınan şirketler, destek kapsamına alındıkları tarihten itibaren
ilgili markalarına yönelik 10 uncu maddede düzenlenen desteklerden 4 yıl
süreyle yararlandırılabilir. (2) Bu Tebliğ çerçevesinde; TURQUALITY® Destek
Programına alınan şirketler; a) Destek kapsamındaki markalarına yönelik; 11 inci
maddenin birinci fıkrasının (e) bendinde belirtilen desteklerden münhasıran
hedef pazarlara yönelik olanlar ile aynı maddenin (a), (b), (ç), (d), (f) ve
(ğ) bentlerinde düzenlenen desteklerden her bir pazarda azami 5 yıl
yararlandırılabilir. b) Bu Tebliğin 11 inci maddesinin birinci fıkrasının
(e) bendinde belirtilen kurumsal altyapı oluşturmaya yönelik danışmanlık
giderlerine ilişkin destekler ile aynı maddenin (c) bendinde belirtilen
desteklerden, destek kapsamına alındıkları tarihten itibaren yalnızca ilk 5
yıl yararlandırılabilir. c) Bu fıkranın (a) bendinde belirtilen süre
kısıtları, 11 inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendinde belirtilen
destekler için uygulanmaz. TURQUALITY® Destek Programına alınan şirketler
program dahilinde kaldığı süre içinde 11 inci maddenin birinci fıkrasının (g)
bendinde belirtilen desteklerden yararlandırılabilir. (3) TURQUALITY®/Marka Destek Programına
alınan şirketlerin ilgili markalarına yönelik desteklerden yararlanmaya devam
edebilmeleri için yıllık performans denetimleri sonucunda yeterli performansı
ortaya koymaları gerekir. MADDE 21 – (1) Bu Tebliğin 10 uncu maddesinde düzenlenen
desteklerden yararlandırılan şirketler, destek süresi içinde veya bitiminde
TURQUALITY® Destek Programı kapsamına alınmak üzere başvuruda bulunabilirler.
Yapılan inceleme neticesinde, TURQUALITY® Destek Programı kapsamına alınması
uygun görülen şirketler, 20 nci maddenin ikinci fıkrasının; a) (a) bendinde belirtilen desteklerden, Marka
Destek Programında ilgili hedef pazarlarda desteklendikleri süre mahsup
edilmek suretiyle, b) (b) bendinde belirtilen desteklerden, Marka
Destek Programında desteklendikleri toplam süre mahsup edilmek suretiyle, yararlandırılabilirler. (2) Bu Tebliğin 10 uncu maddesinde
düzenlenen desteklerden yararlandırılan şirketlerden TURQUALITY® Destek
Programı kapsamına alınması uygun görülmeyenler, kalan destek süreleri
boyunca 10 uncu maddede düzenlenen desteklerden yararlanmaya devam ettirilir. Desteğin kapsamı MADDE 22 – (1) Yurt içi tescili aynı şirket üzerine olan en fazla iki
marka 10 ve/veya 11 inci maddeler kapsamına alınabilir. (2) Marka/TURQUALITY® Destek
Programı kapsamına alınmak üzere başvuruda bulunulan markanın yurt içi ve
yurt dışı marka tescillerinin başvuru sahibi şirket veya bu şirketle organik
bağı olan şirket ya da aynı holding/şirketler topluluğu bünyesinde yer alan
bir şirket adına kayıtlı olması gerekir. (3) Bir marka için; destek
kapsamına alınan şirketle birlikte, yurt içinde veya yurt dışında yerleşik
olup, organik bağın tevsik edildiği ve Bakanlık tarafından harcama yetkisi
verilen şirketler desteklenebilir. MADDE 23 – Bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde bir
Holding/Şirketler Topluluğu bünyesinde yer alan en fazla 6 marka
desteklenebilir. MADDE 24 – (Mülga) MADDE 25 – Bu Tebliğin 11’inci maddesinde belirtilen
faaliyetler için bir şirkete sağlanacak azami destek miktarı Bakanlık tarafından
sınırlandırılabilir. MADDE 26 – (Mülga) MADDE 27 – (Mülga) ALTINCI BÖLÜM Ödeme Belgelerinin İbrazı
ve Ödeme Ödeme esasları MADDE 28 – (1) Bu Tebliğ kapsamında yapılan destek
başvurularını sonuçlandırmaya yönelik bilgi ve belgeler ile uygulamaya dair
diğer usul ve esaslar Genelge ile belirlenir. (2) Bu Tebliğ kapsamındaki
faaliyetlerin destek ödemesinden yararlandırılabilmesi için giderlerin
Genelgede belirtilen belgelerle tevsik edilmesi gerekmektedir. Söz konusu
belgelerden sözleşme, fatura ve ödeme belgesi harcama belgeleridir. Ödeme belgelerinin ibrazı MADDE 29 – (1) Destek başvurusuna konu belge ve
faaliyetlerden yurt dışında düzenlenenler ilgili Ticaret
Müşavirliği/Ataşeliği/Bakanlık Temsilcisinin onayına ve/veya incelemesine
tabidir. Ticaret Müşavirliği/Ataşeliği/Bakanlık Temsilcisinin onay ve
incelemesine konu belge ve faaliyetler Genelge ile belirlenir. MADDE 30 – (Mülga) Ödeme MADDE 31 – (1) Bakanlık, yapacağı inceleme neticesinde
ödeme yapılmasına karar verilen kuruluş ve şirket ile ödeme miktarlarını
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına bildirir. Bakanlıktan alınan bildirim
üzerine, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası ödemeyi öncelikle yapar. MADDE 31/A – (1) Bakanlık, destek müracaatının
değerlendirilerek ödeme yapılacak şirketlerin belirlenmesi ile ödeme
miktarlarının Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına bildirilmesi konusunda
İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliklerinin yetkilendirilmesine ilişkin
gerekli düzenlemeleri yapabilir. MADDE 32 – (1) Ödemeye ilişkin, ibraz edilen
belgelerdeki giderlerin (dolaylı vergiler dâhil) Türk Lirası cinsinden
olanları Türk Lirası, döviz cinsinden olanları ise ödeme belgesi tarihindeki
Gösterge Niteliğindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kurları listesinde
yer alan çapraz kurları ve döviz alış kurları esas alınarak, ABD Doları
karşılığı Türk Lirası olarak Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonundan ödenir.
Gösterge Niteliğindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kurları listesinde
yer almayan ülke para birimleri ABD Dolarına çevrilirken Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankasınca Alım Satıma Konu Olmayan Bilgi Amaçlı Kur Tablosunda yer
alan kurlar esas alınır. YEDİNCİ BÖLÜM İzleme ve Değerlendirme MADDE 33 – (1) TURQUALITY®/Marka Destek Programına alınan
şirketlerin ilgili markalarına yönelik performans denetimi Genelgede
belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır. (2) Bakanlık, performans raporunu
Genelgede belirtilen usulde sunmadığını ve söz konusu raporlar üzerinde
yapacağı inceleme neticesinde Gelişim Yol Haritasında belirtilen
faaliyetlerden büyük bir bölümünü gerçekleştirmediğini, sağlanan desteği
etkin kullanmadığını ve/veya markalaşma konusunda herhangi bir gelişim
göstermediğini tespit ettiği kuruluş ve şirketi destek kapsamından
çıkarabilir, destek oranlarında indirime gidebilir veya sistem aracılığı ile
yapılacak destek başvurularını kısıtlayabilir. SEKİZİNCİ BÖLÜM Diğer Hükümler Müeyyide MADDE 34 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki destek
ödemelerinden yararlanmak üzere müracaatta bulunan ve/veya söz konusu destek
ödemelerinden yararlanan kuruluş ve şirketler tarafından yanıltıcı bilgi ve
belge ibraz edildiğinin tespiti halinde, haklarında kanuni işlem yapılır. Bu
kapsamda tahkikat, soruşturma ve/veya dava konusu edilmiş olanların destek
talepleri, konuyla ilgili denetim raporu ve/veya yargı kararı alınıncaya
kadar bekletilebilir. Dava sonucunda suçu sabit görülenlerin, Bakanlar
Kurulunun 27/12/1994 tarihli ve 94/6401 sayılı "İhracata Yönelik Devlet
Yardımları Kararı" kapsamında yer alan tüm devlet yardımlarına ilişkin
talepleri süresiz olarak reddedilebilir. Bakanlık, suç unsurunun tam olarak
oluşmamasından kaynaklanan beraat kararları kapsamındaki sahtecilik
eylemlerini gerçekleştirenler hakkında da benzer mahiyette işlemler tesis
etmeye yetkilidir. (2) Bu Tebliğ kapsamında haksız olarak
alındığı ve/veya amacı dışında kullanıldığı tespit edilen destek ödemeleri,
ilgililerden 6183 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde geri alınır. MADDE 35 – (1) Destek kapsamına alınan kuruluş ile
şirketlerin iş yönetimi kalitesi, operasyonel mükemmellik düzeyi, markalaşma
potansiyeli, performansları, program ve Stratejik İş Planı kapsamındaki
faaliyet ve işlemleri ile harcama belgelerinin içeriği, doğruluğu, rayicine
uygunluğu vb. konularda kasıtlı olarak yanıltıcı bilgi ve belge ibraz
ettiklerinin tespiti halinde, şirket ve kuruluş Marka/TURQUALITY® destek
programından çıkarılır ve sağlanan destek 6183 sayılı Kanun hükümleri
çerçevesinde geri alınır. (2) Birinci fıkrada
belirtilen kusur harcama yetkisi verilen şirket tarafından gerçekleştirilmiş
ve destek kapsamına alınan şirketin bu kusurun oluşmasında doğrudan bir
rolünün olmadığı tespit edilmiş ise harcama yetkisi verilen şirketin yetkisi
iptal edilir ve bu şirket aracılığıyla sağlanmış destekler 6183 sayılı Kanun
hükümleri çerçevesinde geri alınır. MADDE
36 – (1) Bakanlık adına tescil
ettirilmek suretiyle koruma altına alınmış bulunan TURQUALITY® sertifikasını
Bakanlıktan izin almadan kullananlar hakkında, 6769 sayılı Kanun hükümleri
çerçevesinde işlem yapılır. Uygulama MADDE 37 – (1) Bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde destek
kapsamına alınan şirketler ve markalar, destek süresi içinde Bakanlık
tarafından uygulanan diğer İhracata Yönelik Devlet Yardımlarından; a) Küresel tedarik zinciri desteği hariç olmak üzere
Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulunun 26/8/2014 tarihli ve 2014/8 sayılı
Pazara Giriş Belgelerinin Desteklenmesine İlişkin Kararından, b) 21/3/2011 tarihli ve 27881 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği Hakkında Tebliğ (Tebliğ
No: 2011/1) kapsamında sağlanan yurt dışı pazar araştırması desteğinden, c) 23/9/2010 tarihli ve 27708 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi
Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2010/8) kapsamında sağlanan bireysel danışmanlık
desteğinden, ç) Türk Ticaret Merkezleri desteği hariç olmak üzere
18/8/2010 tarihli ve 27676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yurt Dışı Birim,
Marka ve Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No:
2010/6)’den, d) 30/12/2009 tarihli ve 27448 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yurt Dışında Gerçekleştirilen Fuar Katılımlarının
Desteklenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/5)’den, e) 18/4/2008 tarihli ve 26851 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tasarım Desteği Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2008/2)’den, yararlandırılmazlar. (2) Bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde harcama yetkisi
verilen şirketler, destek kapsamındaki markaya ilişkin harcamaları için,
destek süresi içinde Bakanlık tarafından uygulanan diğer İhracata Yönelik
Devlet Yardımlarından; a) Küresel tedarik zinciri desteği hariç olmak üzere
2014/8 sayılı Pazara Giriş Belgelerinin Desteklenmesine İlişkin Karardan, b) Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği
Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2011/1) kapsamında sağlanan yurt dışı pazar
araştırması desteğinden, c) Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2010/8) kapsamında sağlanan
bireysel danışmanlık desteğinden, ç) Türk Ticaret Merkezleri desteği hariç olmak üzere
Yurt Dışı Birim, Marka ve Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında
Tebliğ (Tebliğ No: 2010/6)’den, d) Yurt Dışında Gerçekleştirilen Fuar Katılımlarının
Desteklenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/5)’den, e) Tasarım Desteği Hakkında Tebliğ (Tebliğ No:
2008/2)’den, yararlandırılmazlar. (3) Bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde destek
kapsamına alınan şirketlerin ve markaların, destek süresi bitiminde, 10 uncu
maddenin birinci fıkrasının (c), (ç) ve (f) bentleri ile 11 inci maddesinin
birinci fıkrasının (d) bendi çerçevesinde sağlanan desteklerden
yararlandıkları hedef pazarlarda bulunan birimlerine yönelik Yurt Dışı Birim,
Marka ve Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No:
2010/6) kapsamında gerçekleştirecekleri başvurular, ilgili hedef pazara
yönelik olarak bu Tebliğ kapsamında desteklendikleri süre mahsup edilerek
değerlendirmeye alınır. (4) Bu Tebliğ hükümleri çerçevesinde
harcama yetkisi verilen şirketlerin, destek kapsamındaki markaya ilişkin
harcamaları için, destek süresi bitiminde, bu Tebliğin 10 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (c), (ç) ve (f) bentleri ile 11 inci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendi çerçevesinde sağlanan desteklerden yararlandıkları hedef
pazarlarda bulunan birimlerine yönelik Yurt Dışı Birim, Marka ve Tanıtım
Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2010/6) kapsamında
gerçekleştirecekleri başvurular, ilgili hedef pazara yönelik olarak bu Tebliğ
kapsamında desteklendikleri süre mahsup edilerek değerlendirmeye alınır. MADDE 38 – (Mülga) MADDE 39 – (Mülga) Yetki MADDE 40 – (1) Bu Tebliğin uygulama usul ve esaslarını
belirlemeye, uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları haklı ve mücbir sebep
hallerini de gözetmek suretiyle inceleyip sonuçlandırmaya ve bu Tebliğ
hükümleri çerçevesinde destek kapsamına alınacak kuruluş ile şirketleri
ihracat stratejisinde belirtilen ilke, hedef ve politikalar çerçevesinde
tespit etmeye, ödenecek destek miktarını her türlü kamu alacağına karşılık
mahsup etmeye, gerekli görülmesi durumunda bütçe imkânları çerçevesinde
destek kapsamında değerlendirilecek harcama ve destek ödeme miktarlarını
kısıtlamaya, bu Tebliğde yer alan lehe olan hükümleri uygulamaya ve destek
kapsamında değerlendirilecek harcama ve ödeme miktarlarını belirlemeye
Bakanlık yetkilidir. Yürürlükten kaldırılan mevzuat MADDE 41 – (1) Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun
21/8/2003 tarihli ve 2003/3 sayılı Kararı ile anılan Karara istinaden
28/8/2003 tarihli ve 25213 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan "2003/3
Sayılı Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması ve Türk Malı İmajının
Yerleştirilmesine Yönelik Faaliyetlerin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ",
Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 13/9/2005 tarihli ve 2005/8 sayılı
Kararı ile anılan Karara istinaden 23/9/2005 tarihli ve 25945 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 2005/2 sayılı "2003/3 Sayılı Türk Ürünlerinin
Yurtdışında Markalaşması ve Türk Malı İmajının Yerleştirilmesine Yönelik
Faaliyetlerin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ’de Değişiklik Yapılmasına Dair
Tebliğ" yürürlükten kaldırılmıştır. GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 28 inci maddenin beşinci fıkrasında
yapılan değişiklik, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce hakkında
eksik belge işlemi gerçekleştirilmeyen harcama dosyaları için uygulanır. (2) Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce haklarında eksik belge işlemi gerçekleştirilmiş olan harcama
dosyaları için, bu madde yürürlüğe girdikten sonra, harcama dosyasının
değişiklik öncesi Tebliğ çerçevesinde kalan süresi içerisinde tamamlanmak
üzere sadece bir kez eksik belge işlemi uygulanabilir. GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 9 uncu maddenin birinci fıkrasında bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihte yapılan değişiklikler, 27/8/2014
tarihinden sonra gerçekleştirilen harcamalar için uygulanır.” GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önceki giderler için, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
önceki Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması, Türk Malı İmajının
Yerleştirilmesi ve TURQUALITY®’nin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No:
2006/4)’in lehe olan hükümleri uygulanır. Söz konusu gider tarihinin
tespitinde ödeme belgesi tarihi esas alınır. (2) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki
giderlerden, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla destek
başvurusunda bulunulmamış olanlar için bu maddeyi ihdas eden Tebliğin lehe
olan hükümleri uygulanır. (3) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
sonuçlandırılmamış harcama destek başvuruları için bu maddeyi ihdas eden
Tebliğin lehe olan hükümleri uygulanır. GEÇİCİ
MADDE 4 – (1) Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce yürürlükte olan Türk Ürünlerinin Yurtdışında
Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve TURQUALITY®’nin Desteklenmesi
Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2006/4)’in 10 uncu maddesi uyarınca desteklenmiş
olan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilgili markaları ile
TURQUALITY® Destek Programı kapsamına alınmış olan şirketlere, bu Tebliğin 21
inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri uygulanmaz. Söz konusu
şirketler, ilgili markalarına yönelik Gelişim Yol Haritasını sunmak kaydıyla
bu Tebliğin 20 nci maddesinin ikinci fıkrası hükümlerinden
yararlandırılırlar. GEÇİCİ
MADDE 5 – (1) Şirketlerin, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
önceki Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması, Türk Malı İmajının
Yerleştirilmesi ve TURQUALITY®’nin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No:
2006/4)’in 11 inci maddesi uyarınca 5 yıl ve daha az süre ile desteklenmiş
olan markaları bu Tebliğin 20 nci maddesinin ikinci fıkrasının; a) (a) bendinde belirtilen desteklerden, TURQUALITY®
Destek Programında ilgili hedef pazarlarda desteklendikleri süre mahsup
edilmek suretiyle, b) (b) bendinde belirtilen desteklerden, TURQUALITY®
Destek Programında desteklendikleri toplam süre mahsup edilmek suretiyle, yararlandırılırlar. GEÇİCİ
MADDE 6 – (1) Şirketlerin, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yürürlükte olan Türk Ürünlerinin Yurtdışında
Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve TURQUALITY®’nin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2006/4)’in 11 inci maddesi uyarınca
desteklenmiş olan markalarından, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla, a) İlave beş yıllık destek süresini kullananlar,
hâlihazırda Bakanlıkça onaylanan hedef pazarlarında gerçekleştirdikleri
harcamalar için, ilave beş yıllık destek süreleri sona erene kadar bu
Tebliğin 20 nci maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendi çerçevesinde hedef
pazar bazında belirlenen süreye tabi değildir. b) İlave beş yıllık destek süresi sona erenler için
bu Tebliğin 20 nci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi uygulanmaz. Bu
şirketlerin destek kapsamındaki markalarına yönelik olarak, Bakanlıkça
onaylanan hedef pazarlarında gerçekleştirecekleri harcamalar, anılan fıkranın
(a) bendi çerçevesinde değerlendirilir. GEÇİCİ
MADDE 7 – (1) Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce yürürlükte olan Türk Ürünlerinin Yurtdışında
Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve TURQUALITY®’nin
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2006/4)’in 10 uncu maddesi
kapsamında desteklenen şirketler için aynı maddenin birinci fıkrasının (c),
(ç), (d) ve (f) bentleri; 11 inci maddesi kapsamında desteklenen şirketler
için aynı maddenin birinci fıkrasının (d) bendi uyarınca desteklerden
yararlanmadığı pazarlar yeni hedef pazar sayılacaktır. Yürürlük MADDE 42 – (1) Bu Tebliğ, yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 43 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 24 Mayıs 2006 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 26177 EK-1 (Mülga) EK-2 (Mülga) |