SON GÜNCELLEME: 07/10/2017 |
Sağlık Bakanlığından: TIBBİ LABORATUVARLAR YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve
Kısaltmalar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; tıbbi laboratuvarların planlanması,
ruhsatlandırılması, açılması, faaliyetlerinin düzenlenmesi,
sınıflandırılması, izlenmesi, denetlenmesi ve faaliyetlerine son verilmesine
ilişkin usul ve esasları düzenlemek, kaliteli ve verimli hizmet
sunmalarını sağlamaktır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, devlet ve vakıf üniversiteleri, kamu
kurum/kuruluşları ile özel hukuk tüzel kişilerine ve gerçek kişilere ait
tıbbi laboratuvarları kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 19/3/1927 tarihli ve 992 sayılı Seriri
Taharriyat ve Tahlilat Yapılan ve Masli Teamüller Aranılan Umuma Mahsus
Bakteriyoloji ve Kimya Laboratuvarları Kanununun 7 nci maddesi, 7/5/1987
tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 3 üncü maddesi
ile 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi ve 11/10/2011 tarihli ve
663 sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 40 ıncı maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar ve kısaltmalar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Bakan: Sağlık Bakanını, b) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını, c) Birincil patoloji laboratuvarı: Hastaya ait patoloji numunelerini ve
bunlardan üretilen verileri saklayan ve gerektiğinde konsültasyon amacıyla
belirlenen tıbbi laboratuvara gönderen patoloji laboratuvarını, ç) Dış kalite değerlendirme: Tıbbi laboratuvarların test
sonuçlarının güvenilirliğini sağlamak veya yükseltmek amacıyla tıbbi
laboratuvarın dışındaki bir sistem/kurum/kuruluş tarafından düzenlenen
içeriği veya konsantrasyonubilinen ya da bilinmeyen numunelerle yapılan
izleme ve değerlendirme çalışmasını, d) Genel Müdür: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürünü, e) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü, f) Hastabaşı testleri: Kalıcı ve özel bir alan
gerektirmeksizin, hastanın bulunduğu yerin yanında hemşire, hekim, tıbbi
laboratuvar teknikeri veya tıbbi laboratuvar teknisyeni tarafından
gerçekleştirilen, elde taşınabilen veya hasta başına geçici olarak
getirilebilen kit, cihaz veya aygıtlar ile yapılabilen testleri, g) İç kalite kontrol: Analitik sürecin kalitesini
değerlendirmek ve sonuçların güvenilirliğini yükseltmek amacıyla tıbbi
laboratuvar tarafından yapılan kalite kontrol çalışmasını, ğ) İkincil patoloji laboratuvarı: Konsültasyon amacıyla gönderilen
hastaya ait patoloji numuneleri ve bunlardanüretilen verileri kabul eden ve
değerlendirerek rapor yazan patoloji laboratuvarını, h) Klinik/Servis testleri: Yataklı tedavi kurumlarında sadece kendi
hastaları ile sınırlı kalması koşuluyla, ilgili klinik uzmanı tarafından
mikroskopla incelenen numuneler ile yapılan testler ve kurumda bu
Yönetmelikte tanımlanan tıbbi laboratuvar uzmanlık ana dallarında çalışılmayan
testleri, ı) Komisyon: Tıbbi Laboratuvar Bilimsel Komisyonunu, i) Laboratuvar dışı testler: Muayenehanede yapılabilecek testler,
hasta başı testler ile klinik/serviste yapılan testleri, j) Merkezi laboratuvar: Birden fazla uzmanlık dalında faaliyet göstermek üzere
kurulan, aynı fiziki alanda veya laboratuvar girişinden itibaren tüm
laboratuvar arası asansör ve merdiven kullanımı dahil bütünlük
ve müstakiliyet arz eden ve her bir uzmanlık dalı için ayrı tıbbi
laboratuvar birim sorumlusu bulunan tıbbi laboratuvarı, k) Muayenehanede yapılabilecek testler: Basit hizmet laboratuvarında
yapılan testler ile hekimin yalnızca muayene ettiği hastaya yönelik tanıyı güçlendirmek
amacıyla yapmış olduğu mikroskobik testleri, l) Müdürlük: Bakanlık il/ilçe sağlık müdürlüklerini, m) Özel müstakil tıbbi laboratuvar: Gerçek veya tüzel kişiler
tarafından müstakil olarak açılan ve işletilen tıbbi laboratuvarı, n) Özel sağlık kuruluşu bünyesindeki tıbbi laboratuvar: Özel
hastane, tıp merkezi ve poliklinik bünyesinde faaliyet göstermek amacıyla
açılan tıbbi laboratuvarı, o) Özel tıbbi laboratuvar: Özel müstakil tıbbi laboratuvarlar
ile özel sağlık kuruluşu bünyesindeki tıbbi laboratuvarları, ö) SKYS: Sağlık Kuruluşları Yönetim Bilgi Sistemini, p) Test: Tıbbi laboratuvara gelen veya tıbbi laboratuvarda alınan bir
numunede bir veya daha fazla parametrenin aynı anda çalışılabilmesine imkan sağlayan
ve analiz öncesi (preanalitik), analiz (analitik), analiz sonrası (postanalitik)
tüm evreleri kapsayan süreci/çalışmaları, r) Tıbbi laboratuvar: İnsanlarda, sağlığın değerlendirilmesi,
hastalıkların önlenmesi, tanısı, takibi, tedavinin izlenmesi ve prognoz öngörüsü amacı ile
insana ait biyolojik numunelerin veya dolaylı olarak ilişkili olduğu
numunelerin incelendiği, sonuçların raporlandığı, gerektiğinde yorumlandığı ve
ileri incelemeler için önerileri de içeren hizmetlerin sunulduğu
laboratuvarları, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Komisyonun Teşkili, Görevleri, Çalışma
Usul ve Esasları Komisyonun teşkili MADDE 5 – (1) Tıbbi laboratuvar hizmetlerinin geliştirilmesi ve kalitesinin
artırılması amacıyla tıbbi laboratuvarlar ve testlerle ilgili bilimsel
görüş vermek üzere, Bakanlıkça Komisyon oluşturulur. (2) Komisyon, Genel Müdür veya en az daire başkanı düzeyinde bir
yetkili başkanlığında toplanır. Komisyonüyeleri Genel Müdürün teklifi ile
Bakan tarafından görevlendirilir. Komisyon, 992 sayılı Seriri Taharriyat
ve Tahlilat Yapılan ve Masli Teamüller Aranılan Umuma Mahsus Bakteriyoloji ve
Kimya Laboratuvarları Kanununa göre tıbbi laboratuvar açma yetkisi
bulunan uzmanlık dallarından ve en az doçent/eğitim görevlisi olan asgari
birer temsilci olmaküzere, toplam yedi üyeden oluşur. (3) Komisyon üyelerinin görev süresi iki yıldır. Süresi dolan üyeler
tekrar görevlendirilebilir. Herhangi bir sebeple boşalan üyelik için
kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye seçilir. (4) Komisyon toplantılarına mazeretsiz olarak iki defa üst üste
katılmayan üyenin üyeliği sona erer. Bu üye sonraki dönemlerde
tekrar Komisyon üyesi olamaz. Komisyonun görevleri MADDE 6 – (1) Komisyon tavsiye kararı alır. Komisyonun görevleri şunlardır: a) Tıbbi laboratuvarların sınıflarına uygun olarak sağlamaları gereken
asgari standartlar ve kalite standartlarının belirlenmesi ile ilgili görüş bildirmek. b) Test bazında referans yetkili laboratuvar ölçütleri ile ilgili
görüş bildirmek. c) Tıbbi laboratuvarlar tarafından kullanılan yöntemlere ilişkin görüş bildirmek. ç) Bakanlık tarafından ihtiyaç duyulan bilimsel ve teknik konularda
gerekli çalışmaları yapmak. Komisyonun çalışma usul ve esasları MADDE 7 – (1) Komisyon, Başkanın daveti üzerine, yılda en az iki kez, üye
tam sayısının salt çoğunluğunun katılımı ile toplanır. Bakanlık
gerektiğinde Komisyonu toplantıya çağırabilir. Komisyon, toplantıya
katılan üyelerin oyçokluğu ile karar alır. Oyların eşitliği halinde
Başkanın oy verdiği taraf çoğunluğu sağlamış kabul edilir. (2) Toplantı gündemi Genel Müdürlük tarafından belirlenir ve en az
yedi gün önce üyelere bildirilir. Üyeler tarafından ayrıca
gündeme alınması talep edilen konular değerlendirilmek üzere,
toplantıdan en geç üç gün önce sekretaryaya bildirilir. (3) Komisyon kararları, toplantı tutanağına yazılır ve toplantıya
katılan üyelerce imzalanır. Karara katılmayanlar, şerh koymak
suretiyle kararları imzalar. Karşı görüş gerekçesi, karar
altında veya ekinde belirtilir. (4) Başkan tarafından gerek görülmesi halinde yurt içinden veya yurt
dışından uzman veya uzmanlar toplantıya davet edilebilir veya görüşleri
alınabilir. Toplantıya davet edilen uzmanlar Komisyon çalışmaları ile
ilgili oylamaya katılamazlar. (5) Komisyonun görev alanıyla ilgili konularda çalışmalar yapmak üzere,
Bakanlık tarafından görev süresi veüye sayısı belirlenen alt komisyonlar
veya çalışma grupları oluşturulabilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Tıbbi Laboratuvarların Kuruluşu,
Ruhsatlandırılması, Sınıflandırılması, Görevleri, Çalışma Esasları, Fiziki Şartları ve
Tıbbi Laboratuvar Dışında Uygulanan Testlere İlişkin
Hususlar Tıbbi laboratuvarların kuruluşu MADDE 8 – (1) Tıbbi laboratuvarlar sağlık kurum veya kuruluşları bünyesinde
veya müstakil olarak kurulabilir. Tıbbi laboratuvarların ruhsatlandırılması MADDE 9 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında Bakanlıkça, tıbbi biyokimya, tıbbi
mikrobiyoloji ve tıbbi patoloji laboratuvarları ruhsatlandırılır. Tıbbi laboratuvarların sınıflandırılması MADDE 10 – (1) Tıbbi laboratuvarlar üç sınıfa ayrılır: a) Basit hizmet laboratuvarı. b) Kapsamlı hizmet laboratuvarı. c) Eğitim hizmet laboratuvarı. Tıbbi laboratuvarların görevleri MADDE 11 – (1) Basit hizmet laboratuvarı; ayakta teşhis ve tedavi yapılan
kurum veya kuruluş ile birinci basamak sağlık hizmeti veren halk sağlığı laboratuvarları,
laboratuvar uzmanı olmadan sadece kendi hastalarına yönelik ek-9’da
belirtilen testleri yapabilen tıbbi laboratuvarlardır. Basit hizmet
laboratuvarında yapılan test sonuçlarından, testi isteyen hekim sorumludur.
Bu testlerin varsa kalite kontrolü ve kalibrasyon sonuçları bu
Yönetmelik hükümlerine uygun olarak kayıt altına alınır ve saklanır. (2) Kapsamlı hizmet laboratuvarı; her bir anadal için en az bir
tıbbi laboratuvar uzmanı ile bir birim sorumlusunun bulunduğu ve
uzmanlık alanı ile ilgili laboratuvar testlerini uygulayabilen tıbbi
laboratuvardır. (3) Eğitim hizmet laboratuvarı; her bir anadal için en az iki tıbbi
laboratuvar uzmanı ve bir tıbbi laboratuvar birim sorumlusunun
bulunduğu, tıbbi laboratuvar uzmanlık alanında eğitim veren, üniversite
ile eğitim ve araştırma hastanelerinde kurulabilen tıbbi laboratuvardır. (4) Kamu sahipliğindeki kurum/kuruluşlarda, ruhsatlı tıbbi laboratuvarlarına
bağlı aynı uzmanlık dalındaki birim sorumlusunun sorumluluğunda
olmak kaydıyla, Bakanlıkça gözetimli hizmet laboratuvarı kurulmasına
izin verilebilir. Gözetimli hizmet laboratuvarlarında Bakanlıkça belirlenen
testler çalışılır. (5) Test bazında referans yetkili laboratuvar; referans olunan testin
doğrulamasını yapan, gerektiğinde yeni yöntemlerin geçerli kılınmasını sağlayan,
Bakanlık tarafından oluşturulan tıbbi laboratuvar ağı içinde yer alan ve
Ulusal Referans Hizmet Laboratuvarına karşı sorumlu olan tıbbi
laboratuvardır. Test bazında referans yetkili laboratuvar olabilme ölçütleri
ve görevleri Bakanlıkça belirlenir. Test bazında referans yetkili laboratuvar
olmak isteyen tıbbi laboratuvar, referans olmak istediği uzmanlık dalında
ruhsatlı olmalıdır. Bakanlıkça, başvurusu uygun görülen laboratuvarlara,
test bazında referans yetkili laboratuvar yetki belgesi verilir. (6) Ulusal Referans Hizmet Laboratuvarı; referans olduğu tanı testi
ile ilgili olarak kalite kontrol, laboratuvarlar arası karşılaştırma
testleri, eğitim, denetim ve danışmanlık yapan ve tıbbi laboratuvar
ağı içinde yer alan diğer tıbbi laboratuvarların verilerini
değerlendiren, ulusal düzeyde strateji oluşturan, uluslararası ağlarla
işbirliğinde bulunan ve uluslararası düzeyde ülkeyi temsil eden
tıbbi laboratuvardır. (7) Gerekli hallerde yapısı ve görevleri Bakanlık tarafından
belirlenen ulusal tıbbi laboratuvar ağlarıoluşturulabilir. Tıbbi laboratuvarların çalışma esasları MADDE 12 – (1) Tıbbi laboratuvarlar, sekiz saatten az olmamak üzere
hizmet sunarlar. Ancak kurum/kuruluşbünyesindeki tıbbi laboratuvarlar, mesai
saatleri dışında hizmet bütünlüğünü bozmayacak şekilde gerekli
tedbirleri alırlar. (2) Tıbbi laboratuvarlar, Bakanlık tarafından yayımlanan kalite
standartlarına uygun şekilde hizmet sunarlar. (3) Tıbbi laboratuvarda donanım, bilgisayar veya otomatize sistemlerin
kullanımı, analiz raporlarının klinisyene/kullanıcıya ulaştırılması ve
kayıt altına alınması, saklanması, verilerin gönderilmesi ve verilere tekrar
erişimi sağlamak üzere düzenleme yapılır. (4) Tıbbi laboratuvarda testlerin ulusal ve/veya uluslararası standartlara
uygun, geçerliliği kabul edilmişyöntemler kullanılarak çalışılması esastır.
Ulusal veya uluslararası yöntem bulunmadığında, bilimsel geçerliliği
Komisyon tarafından uygun bulunan yöntemler kullanılır. (5) Tıbbi laboratuvarda test sonuçlarının güvenilir ve doğru olarak
zamanında verilmesi için gerekli tedbirler alınır. (6) Tıbbi laboratuvar, 30/5/2007 tarihli ve 26537 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Bulaşıcı Hastalıklar Sürveyans ve Kontrol Esasları Yönetmeliğinde
yer alan bildirimleri ve Bakanlığın istediği verileri Bakanlığa göndermek
zorundadır. (7) Raporlanan tıbbi laboratuvar testlerine ilişkin numunelerin
saklanması ile ilgili hususlar Bakanlıkça belirlenir. (8) Tıbbi laboratuvarda raporlar ve kayıtlar en az otuz yıl, elektronik
kayıtlar yedekleme ile birlikte süresiz, numuneler ve lamlar bozulmayacak şekilde
uygun şartlarda sonuç raporlanıncaya kadar muhafaza edilir. Ancak
tıbbi patoloji laboratuvarlarında örnekleme yapılan dokular rapor çıktıktan
sonra en az bir ay, lamlar en az on yıl, bloklar ise en az yirmi yıl muhafaza
edilir. İç ve dış kalite kontrol değerlendirme sonuçları tıbbi
laboratuvarda en az beş yıl, cihaz test kalibrasyon sonuçları en
az bir yıl süre ile muhafaza edilir. (9) Tıbbi laboratuvarda tutulan kayıt defterleri, elektronik ortamda da
tutulabilir. Hastaların sağlık bilgilerine ait gerekli kayıtların elektronik
ortamda saklanmasının, değiştirilmesinin ve silinmesinin önlenmesi ve gizliliğin
ihlal edilmemesi için fiziki, manyetik veya elektronik müdahalelere ve olası suiistimallere
karşı gerekli idari ve teknik tedbirlerin alınması halinde, yazılı kayıt şartı aranmaz.
Bu konudaki gerekli idari ve teknik tedbirlerin alınmasından ve periyodik
olarak denetlenmesinden mesul müdür sorumludur. Elektronik ortamdaki veriler,
güvenli yedekleme sistemiyle düzenli olarak yedeklenir. Elektronik ortamdaki
kayıtların, denetim veya başkaca resmî amaçla istendiğinde, bilgisayar
ekranında izlenen verilerle daha önceki çıktıların tutarlılık
göstermesi zorunludur. 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza
Kanununa göre elektronik imza ile imzalanmış tıbbi kayıtlar, Resmi kayıt
olarak kabul edilir ve ilgili mevzuata göre yedekleme ve arşivlemesi yapılır. (10) Adlî vakalara ve adlî raporlara ait kayıtların gizliliği
ve güvenliği açısından, vakayı takip eden tabip haricinde vaka hakkında
veri girişi veya adlî raporu tanzim eden tabibin onayından sonra raporda
değişiklik yapılmaması için gerekli tedbirler alınır. Adlî vaka
kayıtlarına, tıbbi laboratuvar mesul müdürü veya yetkilendirdiği kişiler
erişebilir. Adlî kayıt veya raporların resmî mercilerden istenmesi
halinde, yeni çıktı alınarak suret olduğu belirtilir ve
tasdiklenir. Bu raporlar ile ilgili sorumluluk, tıbbi laboratuvar birim
sorumlusu ve mesul müdürüne aittir. (11) Tıpta uzmanlık eğitimi verilen kurumlarda, tıbbi laboratuvarlar,
eğitim ve araştırma amacıyla da kullanılabilir. (12) Patoloji konsültasyonuna ilişkin olarak aşağıdaki hükümler
uygulanır. a) Tıbbi patoloji laboratuvarlarına kabul edilerek işleme alınan
numunelerden üretilen her türlü numune ve bunlardan üretilen
veriler hastaya aittir. Tıbbi patoloji laboratuvarı, numune ve bunlardan üretilen
verileri bu maddenin sekizinci fıkrasında yer alan asgari sürelerde
saklamakla yükümlüdür. b) Birincil patoloji laboratuvarı, hasta veya yasal temsilcisinin yazılı rızasını almak
kaydıyla patoloji numunelerini ve bunlardan üretilen verileri konsültasyon amacıyla
belirleyeceği ikincil patoloji laboratuvarına veya tıbbi patoloji uzmanına
gönderebilir. c) Birincil patoloji laboratuvarı, hasta veya yasal temsilcilerinin
yazılı başvurusu ile verilen numune ve numunelerden üretilen
verileri, belirlenen ikincil patoloji laboratuvarına iletilmek üzere hastanın
kendisine veya yasal temsilcisine teslim eder veya uygun göreceği güvenli
olan diğer bir yöntem ile konsültasyona gönderir. ç) Birincil patoloji laboratuvarının talep etmesi halinde, konsültasyon sonuçlandıktan
sonra ikincil patoloji laboratuvarına gönderilen patoloji numuneleri ve
bunlardan üretilen veriler, konsültasyon raporu ile birlikte birincil
patoloji laboratuvarına iade edilir. Ancak ikincil patoloji laboratuvarında üretilen
numune ve verilerin, birincil patoloji laboratuvarına gönderilme zorunluluğu
yoktur. d) Ek-4’te yer alan Patoloji Konsültasyon İstek Formu kullanılarak konsültasyon talep
edilir. e) Birincil ve ikincil patoloji laboratuvarları konsülte edilen
materyal için ayrı ayrı rapor hazırlar ve her rapordan, raporu
onaylayan tıbbi patoloji uzmanı sorumludur. (13) Tüberküloz tetkiki yapan tıbbi laboratuvarlar, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu
tarafından belirlenen usul ve esaslara göre faaliyet gösterir. (14) Yasadışı ve kötüye kullanılan ilaç ve maddelerin analizini
yapan tıbbi laboratuvarlar ile alkol ve madde bağımlılığı tedavi
merkezlerindeki tıbbi laboratuvarların çalışma usul ve esasları Bakanlıkça
belirlenir. Tıbbi laboratuvarların fiziki şartları MADDE 13 – (1) Tıbbi laboratuvarın fiziki alanı; tıbbi laboratuvar teknik
alanı, destek alanları ve ofis alanlarıolmak üzere üç temel
kısımdan oluşur. a) Tıbbi laboratuvar teknik alanı; tıbbi laboratuvar hizmetlerinin
gerçekleştirilmesinde gerekli bütün donanım veşartların sağlandığı ve
tıbbi laboratuvar çalışmalarının yürütüldüğü yerdir. b) Tıbbi laboratuvar destek alanları; en az bir numune kabul birimi,
numune alma odası/alanı ve malzeme depolanması için uygun alandan
oluşur. Bu alanlar, tıbbi laboratuvar teknik alanı ile fonksiyonel bir
bütün oluşturacakşekilde düzenlenir. Kurum/kuruluş bünyesinde olan tıbbi
laboratuvarlarda numune alma odası/alanı poliklinik katında da
bulunabilir. c) Tıbbi laboratuvar ofis alanları; hasta kabul, bekleme yeri,
sekretarya, tuvaletler, uzman odası ve personel dinlenme bölümleri gibi
bölümleri içerir. Bu alanlar kurum içinde ortak kullanılabilirler. Ancak bu
bölümler tıbbi laboratuvar teknik alanının içinde yer alamaz. (2) Tıbbi laboratuvarlar, sınıflarına uygun aşağıdaki fiziki şartları yerine
getirecek şekilde yapılandırılır: a) Basit hizmet laboratuvarında, teknik alan en az 10 metrekare
büyüklüğünde olmalıdır. Tıbbi laboratuvar destek ve ofis alanları toplamı 10
metrekareden küçük olamaz. b) Eğitim ve kapsamlı hizmet laboratuvarında, tıbbi laboratuvar
teknik alanı, her bir laboratuvar dalının ayrıkonumlanması durumunda her
biri için en az 30 metrekare, tıbbi laboratuvar destek ve ofis
alanları toplamı ise en az 20 metrekare; merkezi laboratuvarda,
tıbbi laboratuvar teknik alanı en az 40 metrekare, tıbbi laboratuvar
destek ve ofis alanları toplamı ise 30 metrekare büyüklüğünde
olmalıdır. Eğitim veya kapsamlı hizmet laboratuvarları teknik
alanlarının toplamının 100 metrekareyi aşması durumunda, bu alanın en az
% 30’u kadar tıbbi laboratuvar destek ve ofis alanları tahsis edilir. 1) Tıbbi mikrobiyoloji laboratuvarları besiyerini kendisi yapması durumunda
ayrıca besiyeri hazırlama odasıbulundurur. 2) Tıbbi biyokimya ve tıbbi mikrobiyoloji laboratuvarlarında idrar ve
gaita testleri ayrı bir oda/alanda çalışılır veya aynı teknik
alan içerisinde ve havalandırması olan en az 7,5 metrekare ayrı bir
oda/alanda veya çeker ocak ortamında çalışılabilir. 3) Tıbbi patoloji laboratuvar teknik alanı; boyama/özel işlem
odası/alanı, doktor mikroskopi inceleme odası/alanı, arşivleme odası ve
kimyasal buhar veya gazlar için özel olarak havalandırma sistemi bulunan
makroskopi odasından oluşur. 4) Tıbbi laboratuvarda özel ve ileri teknik gerektiren testler için
gerektiğinde uygun alan ayrılır. (3) Tıbbi laboratuvarlar ayrıca aşağıdaki şartları sağlamalıdır: a) Kurumda/Tıbbi laboratuvarda, engelli kullanımına uygun lavabo ve
tuvalet bulunmalıdır. b) Tıbbi laboratuvar, hizmetin sürekliliğini sağlamak üzere gerekli
enerji, güç kaynağı, su, iletişim, bilişim gibi ortam destek
sistemlerini içerecek şekilde yapılandırılır. c) Tıbbi laboratuvar teknik alanlarının kapıları, acil durumda çıkışa
engel olmayacak şekilde otomatik kayar kapıveya dışarı doğru
açılabilen kapılar olmalıdır. Tıbbi laboratuvara yetkisiz kişilerin
girişlerine engel olacak şekilde düzenleme yapılır. (4) Tıbbi laboratuvarda yeterli aydınlatma sağlanır ve çalışan
sağlığını olumsuz etkileyen gürültü düzeyini aşmayacak önlemler
alınır. Tıbbi laboratuvar dışında uygulanan testlere ilişkin hususlar MADDE 14 – (1) Tıbbi laboratuvar dışında klinik/servis testleri, hastabaşı testleri
ve muayenehanede yapılabilecek testler çalışılabilir. (2) Hasta başı test cihazlarının envanteri tutularak, kalibrasyon ve
kalite kontrol çalışmaları ile bu cihazlardaçalışılmış olan
tüm test sonuçları kayıt altına alınır. Bu cihazların kullanıldığı birimlerde,
hasta başı test cihazlarısorumlusu belirlenir ve sorumlu, kalite kontrol
sonuçlarını tıbbi laboratuvar uzmanına bildirir. (3) Muayenehanede yapılabilecek testler, ilgili hekim veya tıbbi
laboratuvar teknikeri/teknisyeni tarafındançalışılır. (4) Klinik/Servis testlerinin kalite kontrolü ve kalibrasyonları yapılır
ve sonuçları kayıt altına alınarak saklanır. Klinik/Servis test listesi
Bakanlığa bildirilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Tıbbi Laboratuvar Personeli, Tıbbi
Laboratuvar Personelinin Görev ve Sorumlulukları, Personelin
Eğitimi Tıbbi laboratuvar personeli MADDE 15 – (1) Tıbbi laboratuvar teknik personelinin nitelikleri aşağıda
belirtilmiştir. a) Özel müstakil tıbbi laboratuvarlarda, tam zamanlı ve kadrolu
olarak görev yapan tıbbi laboratuvar uzmanlarından birisi; hastanelerde,
hastanenin başhekimi/mesul müdürü; tıp/dal merkezlerinde kuruluşun mesul
müdürü, tıbbi laboratuvar mesul müdürüdür. Özel müstakil tıbbi
laboratuvarlarda yalnızca bir birim sorumlusunun bulunduğu tıbbi
laboratuvarlarda birim sorumlusu aynı zamanda tıbbi laboratuvar mesul
müdürü olarak görev yapar. Mesul müdür yetkisini birim sorumlularından
birine devredebilir. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarına ait olan tıbbi
laboratuvarlarda, tıbbi laboratuvarlardan sorumlu olan yönetici tıbbi laboratuvar
mesul müdürüdür. b) Aynı dalda birden fazla uzmanın bulunduğu tıbbi laboratuvarlarda,
bu uzmanlardan birisi mesul müdür tarafından tıbbi laboratuvar birim
sorumlusu olarak görevlendirilir. Eğitim ve araştırma hastaneleri ve üniversitelerde
tıbbi laboratuvar birim sorumlusu, eğitim hizmetlerini aksatmayacak şekilde
görev yapar. Özel tıbbi laboratuvarlarda her bir uzmanlık dalı için,
kuruluşun kadrosunda çalışan uzmanlardan birisi tıbbi laboratuvar birim
sorumlusu olarak görevlendirilir ve müdürlüğe bildirilir. c) Tıbbi laboratuvarlar, tıbbi laboratuvar sınıfına ve uzmanlık dalına
uygun tıbbi laboratuvar uzmanı bulundurur. ç) Tıbbi laboratuvarlarda, tıbbi laboratuvar teknikeri/teknisyeni
bulundurulur. (2) Tıbbi laboratuvarda aşağıda belirtilen asgari sayıda personel
bulundurulur: a) Basit hizmet laboratuvarında ve gözetimli hizmet laboratuvarında en az
bir tıbbi laboratuvar teknikeri/teknisyeni bulundurulur. b) Kapsamlı hizmet laboratuvarında her bir tıbbi laboratuvar dalı için,
en az bir tıbbi laboratuvar uzmanıyanında en az bir tıbbi laboratuvar
teknikeri/teknisyeni bulundurulur. Tıbbi patoloji laboratuvarında otopsi
yapılmasıdurumunda ayrıca bir tıbbi laboratuvar/patoloji laboratuvar
teknikeri veya tıbbi laboratuvar teknisyeni bulundurulur. c) Eğitim hizmet laboratuvarında her bir tıbbi laboratuvar dalı için
en az iki uzman ve en az üç tıbbi laboratuvar teknikeri/teknisyeni
bulundurulur. ç) Test bazında referans yetkili laboratuvarda, en az bir tıbbi
laboratuvar uzmanı ve en az iki tıbbi laboratuvar teknikeri/teknisyeni
bulundurulur. d) Diğer personel; tıbbi laboratuvarlarda yeterli sayıda yardımcı personel,
sekreter ve destek hizmet personeli bulundurulabilir. (3) Tıbbi laboratuvar uzman kadro planlaması, ayrılış ve başlayış işlemleri,
ilgili mevzuatları uyarınca yürütülür. Tıbbi laboratuvar personelinin görev ve sorumlulukları MADDE 16 – (1) Tıbbi mikrobiyoloji laboratuvarlarında tıbbi mikrobiyoloji
uzmanları ve/veya enfeksiyonhastalıkları ve klinik
mikrobiyoloji uzmanları, tıbbi biyokimya laboratuvarlarında tıbbi biyokimya
uzmanları ve tıbbi patoloji laboratuvarlarında tıbbi patoloji uzmanları çalışmaya
yetkilidir. (2) Mesul müdür, tıbbi laboratuvarların faaliyeti ve denetimi ile ilgili
her türlü işlemde müdürlüğün ve Bakanlığın birinci derecede muhatabıdır.
Mesul müdürün görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır: a) Tıbbi laboratuvarda çalışan uzmanların ayrılması veya işe
başlaması durumunda bu değişikliği beş iş günüiçinde müdürlüğe
bildirmek, b) Kurum/Kuruluştaki ruhsata esas tıbbi laboratuvarların faaliyetleri
hakkında, Bakanlık ile koordinasyonu ve ilgili verilerin Bakanlığa
gönderilmesini sağlamak, c) Tıbbi laboratuvarların faaliyetleri sırasında, ruhsat şartlarında
meydana gelen değişiklikleri zamanında müdürlüğe bildirmek, ç) Mesul müdür idari işlerden bizzat sorumludur. (3) Tıbbi laboratuvar birim sorumlusunun görevleri şunlardır: a) Sorumlu olduğu tıbbi laboratuvarın ihtiyaçlarının tespitini, tıbbi
laboratuvar testlerinin maliyet etkin yürütülmesini ve kalite standartlarına
uygun çalışılmasını sağlamak, b) Tıbbi laboratuvar güvenliği de dâhil, tıbbi laboratuvarın yönetimi ve
tüm faaliyetlerinin mevzuata ve kalite yönetim sistemine göre yürütülmesini
sağlamak ve bu iş/işlemlerin yürütülmesi için iş bölümü yapmak, c) İç kalite kontrol ve dış kalite değerlendirmelerini
uygun periyotlarda yapmak/yaptırmak ve sonuçlarınıdeğerlendirmek
ile gerekli düzeltici ve önleyici faaliyetleri yapmak/yaptırmak, konu
ile ilgili istenen verileri Bakanlığa göndermek, ç) Testlerin zamanında yapılması ve sonuçlarının kayıt altına
alınmasını, hizmet talebinde bulunan kişi/kurum/kuruluşa zamanında rapor
edilmesini sağlamak, d) Tıbbi laboratuvar personelinin tüm faaliyetlerini izlemek, eğitim
almalarını sağlamak, e) Teknik personele iç kalite kontrol, dış kalite değerlendirme,
kalite standartları ve cihazların bakım vekalibrasyonları konusunda
eğitim vermek veya eğitim almalarını sağlamak, f) Tıpta uzmanlık eğitimi veren kurum/kuruluşlarda eğitimle ilgili
faaliyetleri eğitim sorumlusunun koordinasyonunda yürütmek, g) Cihazların bakım ve kalibrasyonları ile test
kalibrasyonlarını uygun periyotlarda yapmak/yaptırmak, değerlendirmek
ile gerekli düzeltici ve önleyici faaliyetleri yapmak/yaptırmak, ğ) Gerektiğinde testi isteyen hekime test süreci, sonuçları, sonuçların
yorumlanması ve ileri tetkik gerekliliği konularında diğer laboratuvar
uzmanları ile birlikte bilgi ve danışmanlık hizmeti vermek, h) Tıbbi laboratuvarın, ek-10’da yer alan denetim formu kapsamında yılda
en az bir kez, öz denetimini yapmak ve sonuçlarının kayıt altına
alınmasını sağlamak. (4) Tıbbi laboratuvar birim sorumlularının uzmanlık belgesinin aslı veya
onaylı sureti tıbbi laboratuvarda görülebilecek bir yere asılır. (5) Tıbbi laboratuvar teknikeri/teknisyeninin görevleri şunlardır: a) Gerektiğinde laboratuvara başvuran kişilerden usulüne uygun olarak
numuneleri almak, teste uygun hale getirmek üzere hazırlamak, b) Tıbbi laboratuvar ortamını ve cihazları, analizin analiz öncesi
(preanalitik) ve analiz (analitik) evrelerine hazır hale getirmek, c) Tıbbi laboratuvarın görev kapsamındaki işleri ve testleri yazılı düzenlemelere
göre yapmak ve değerlendirilmek üzere uzmana sunmak, ç) Dekontaminasyon işlemlerini ve atıkların güvenli şekilde bertaraf
edilmesini sağlamak, d) Tıbbi laboratuvar birim sorumlusu/laboratuvar uzmanı tarafından
verilen diğer görevleri yerine getirmek. (6) Doğum, hastalık, ölüm ve doğal felaket gibi sebepler dışında bir
yılda, iki aydan az süreyle özel müstakil tıbbi laboratuvarlardaki tıbbi
laboratuvar mesul müdürü veya tıbbi laboratuvar birim sorumlusunun
görevinden ayrılması durumunda, aynı nitelikleri taşıyan bir uzman,
kurum/kuruluş yetkilisi tarafından geçici olarak görevlendirilir. Bu
durum beş iş günü içinde müdürlüğe bildirilir. Özel
müstakil tıbbi laboratuvar mesul müdürü veya tıbbi laboratuvar birim
sorumlusunun iki aydan uzun süre görevine dönmemesi halinde bu süre
müdürlükçe en fazla altı aya kadar uzatılabilir. Altı ayın sonunda
yeni bir tıbbi laboratuvar mesul müdürü veya birim sorumlusu
görevlendirilir. Hastane, tıp/dal merkezi ve poliklinikler gibi tıbbi
laboratuvar birim sorumluları hakkında da bu madde hükümleri uygulanır. (7) Tıbbi laboratuvarlar, tıbbi laboratuvar uzmanının izin/rapor gibi
sebeplerle ayrılması durumunda ilgili uzmanlık dalında, bir yıl
içerisinde, toplam otuz günü geçmemek ve müdürlükten izin almak kaydı ile
faaliyetini geçici olarak durdurabilir. Ancak bu süre içerisinde faaliyetini
sürdürmek istemesi halinde, aynı il içerisinden aynı uzmanlık
dalında uzman görevlendirilmesi ile faaliyetine devam eder veya sözleşme
yapmak suretiyle başka bir tıbbi laboratuvara numune gönderebilir. Sözleşme
yapılması durumunda testlerin tıbbi sorumluluğu, sözleşme yapılan tıbbi
laboratuvara aittir. (8) Tıbbi laboratuvarlarda mesul müdür hariç diğer tıbbi laboratuvar
uzmanları çalışma saatleri müdürlüğe bildirilmek ve ilgili mevzuatlara
uygun olmak kaydıyla kadro dışı geçici statüde çalışabilir. Personelin eğitimi MADDE 17 – (1) Tıbbi laboratuvar birim sorumlusu, tıbbi laboratuvar
personelinin mesleki becerilerini geliştirmek, teknolojik gelişmelerden
haberdar olmalarını ve tıbbi laboratuvar hizmet standartlarını yerine
getirmelerini sağlamak üzere, yılda en az bir hizmet içi eğitim programı düzenler
veya tıbbi laboratuvar personelinin düzenlenen en az bir hizmet içi eğitime
katılımını sağlar. Bu eğitimler kayıt altına alınır. BEŞİNCİ BÖLÜM Tıbbi Laboratuvarların Planlanması ve
Açılışı, Başvuru ve Başvurunun İncelenmesi, Ruhsatlandırma, Test
Bazında Referans Yetkili Laboratuvar Başvurusu ve
Belgelendirilmesi, Ruhsat Yenileme Tıbbi laboratuvarların planlanması ve açılışı MADDE 18 – (1) Yeni açılacak olan tıbbi laboratuvarların açılmasına Bakanlıkça
planlama kapsamında izin verilir. Tıbbi laboratuvar açılması ile ilgili
iş ve işlemler Bakanlıkça yürütülür. Başvuru ve başvurunun incelenmesi MADDE 19 – (1) Taşınma/Birleşme/Devir gibi nedenlerle yeniden ruhsatlandırma
gerektiren durumlar ile yeni açılacak tıbbi laboratuvar için, mesul müdür
tarafından ek-2’de belirtilen belgelerle birlikte müdürlüğe başvuru yapılır.
Dosyada eksiklik ve/veya uygunsuzluk olmaması halinde, müdürlükçe
oluşturulacak denetim ekibi tarafından tıbbi laboratuvar yerinde denetlenir.
Denetimde eksiklik bulunmaması halinde, denetim raporu ve ruhsat başvuru
dosyasıBakanlığa gönderilir. a) Tıbbi laboratuvarın devrinde; devir tarihinden itibaren en geç on
beş iş günü içinde ruhsat almak amacıyla, tıbbi laboratuvarın
devri ile ilgili işlemlerin başlatılmasını talep eden imzalı başvuru
dilekçesi ve tıbbi laboratuvarın devir sözleşmesi ile başvuru yapılır. Özel
tıbbi laboratuvarın denetimi sırasında tespit edilen eksiklik ve/veya
uygunsuzluklardan dolayı devralan, devredenin sorumluluklarını da
almış sayılır. b) Tıbbi laboratuvarın bulunduğu il dışına taşınma izni için Bakanlığa
başvurulur. Başvuru, Planlama veİstihdam Komisyonuna sunulur. Komisyon
başvuruyu, Bakanlıkça belirlenen planlama ilkeleri çerçevesinde
değerlendirir. Başvuru uygun görülür ise Bakanlıkça taşınmasına izin verilir.
Taşınma başvurusu uygun görülen tıbbi laboratuvar müdürlüğe ruhsat
başvurusunda bulunur. Tıbbi laboratuvarlar il içi taşınma başvurusunu
müdürlüğe yapar ve başvurular müdürlük tarafından sonuçlandırılır. (2) Basit hizmet laboratuvarı açma başvuruları, ek-7’deki Basit
Hizmet Laboratuvarı Başvuru Formu doldurularak müdürlüğe yapılır.
Müdürlük tarafından yerinde inceleme yapılır ve uygun görüldüğü takdirde
ek-8’deki basit hizmet laboratuvarı faaliyet belgesi düzenlenir. Ruhsatlandırma MADDE 20 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında kurulacak tıbbi laboratuvarlar için; a) Tek uzmanlık dalında tıbbi laboratuvar ruhsatı, b) Merkezi laboratuvar ruhsatı, olmak üzere Bakanlıkça iki çeşit ruhsat düzenlenir. (2) Bakanlığa intikal ettirilen ruhsat başvuru dosyası, Genel Müdürlükçe
dosya ve/veya SKYS kaydı üzerinden incelenir. (3) Genel Müdürlükçe eksiklik ve/veya uygunsuzluğu bulunmayan tıbbi
laboratuvara ek-5’e göre ruhsat düzenlenir ve müdürlüğe gönderilir. (4) Bakanlık, tıbbi laboratuvarların ruhsat ve faaliyet izin belgesi
işlemlerini valiliklere devredebilir. (5) Başvuru dosyası ve düzenlenen belgelerin bir örneği
müdürlükte muhafaza edilir. Düzenlenen ruhsatın aslıtıbbi laboratuvar mesul
müdürüne imza karşılığında teslim edilir. (6) Kurum/Kuruluş adresi içerisinde aynı uzmanlık dalında
birden fazla tıbbi laboratuvar bulunması durumunda; her bir tıbbi
laboratuvarın, kurum/kuruluş adresi içerisindeki yeri/konumu
belirtilerek, bu Yönetmelik hükümlerine uygun belgeler düzenlenir. Ancak tüm
tıbbi laboratuvarlar için tek başvuru yapılır. Bakanlıkça kuruma, aynı uzmanlık
dalındaki tüm tıbbi laboratuvarlar için tek ruhsat düzenlenir ve ruhsattaki
adreste, her tıbbi laboratuvarın yeri ve konumu belirlenir. Ancak eğitim
veren kamuya ait sağlık kurum/kuruluşları için ise ayrı ruhsat
düzenlenebilir. Gözetimli hizmet laboratuvar adres/adresleri ruhsata eklenir. (7) Bu Yönetmelikte tanımlanan merkezi laboratuvar içerisinde, ilgili
mevzuatta öngörülen şartları sağlamak kaydıyla ilgili mevzuat çerçevesinde
laboratuvar açma yetkisi bulunan diğer laboratuvarlar bulunabilir. Test bazında referans yetkili laboratuvar başvurusu ve belgelendirilmesi MADDE 21 – (1) Test bazında referans yetkili laboratuvar olarak hizmet sunabilmek
için, başvuru dosyası ve tıbbi laboratuvar ruhsatı ile Bakanlığa
başvuru yapılır. Bakanlık başvuruyu, Bakanlıkça belirlenen ölçütlere
uygunluk açısından değerlendirir. Başvurusu uygun bulunan tıbbi laboratuvar,
Bakanlıkça oluşturulan en az üç kişilik ekip tarafından yerinde
incelenir ve sonucu Bakanlığa bildirilir. (2) İnceleme sonucunda başvurusu uygun bulunan tıbbi laboratuvara
iki yıl süreyle geçerli olmak üzere ek-6’ya göre Test Bazında Referans
Yetkili Laboratuvar Belgesi düzenlenir. İki yıllık sürenin sonunda
başvurusunu yenilemeyen tıbbi laboratuvarın Test Bazında Referans Yetkili
Laboratuvar Belgesi iptal edilir. (3) Bakanlıkça, ihtiyaç durumunda aynı test için birden fazla
test bazında referans yetkili laboratuvar belirlenebilir. Türkiye Halk
Sağlığı Kurumu bünyesinde yapılmayan testlerle ilgili olarak Bakanlık,
kamu kurum veya kuruluş bünyesindeki test bazında referans yetkili
laboratuvarlarından birisini Ulusal Referans Hizmet Laboratuvarıolarak
belirler. Test bazında referans yetkili laboratuvarı/laboratuvarları veri
gönderme, ilgili ulusal ağlara ve kalite kontrol çalışmalarına katılma
konusunda Ulusal Referans Hizmet Laboratuvarına karşı sorumludur. (4) Ulusal referans hizmet laboratuvarlarının açılmasına, planlama
kapsamında Bakanlıkça izin verilir. Ruhsat yenileme MADDE 22 – (1) Aşağıdaki durumlarda ruhsat yenilenir: a) Özel müstakil tıbbi laboratuvarlardaki mesul müdür değişikliği. b) Tıbbi laboratuvar birim sorumlusu değişikliği. c) Tıbbi laboratuvarın faaliyette bulunduğu uzmanlık dalı değişikliği. ç) Adres/Fiziki mekân değişikliği. d) Kurum/Kuruluş veya tıbbi laboratuvar adı değişikliği. e) Tıbbi laboratuvar sahipliği değişikliği. (2) Birinci fıkrada sayılan durumlarda, en az on beş iş günü önce
ek-1’e uygun ruhsat başvuru formu ile birlikte müdürlüğe başvurulur. ALTINCI BÖLÜM Faaliyetin Geçici Olarak Kısmen
Durdurulması, Faaliyetin Askıya Alınması ve
Ruhsat İptali Faaliyetin geçici olarak kısmen durdurulması MADDE 23 – (1) Tıbbi laboratuvarda uygulanan testlerle ilgili olarak; iç kalite
kontrol veya dış kalite değerlendirilmesi sonucunda, varsa Bakanlık
tarafından belirlenen uygunsuzlukların giderilmediğinin tespit edilmesi
durumunda, uygunsuzluklar düzeltilene kadar, Bakanlıkça tıbbi laboratuvar
tarafından ilgili test veya testlere yönelik hastaya sonuç verilmesi
işlemi durdurulur. Bu testler başka bir tıbbi laboratuvarda çalıştırılarak
hastaya sonuçverilebilir. Ancak tıbbi laboratuvar kendi isteği ile kapsamı değişmemek
ve müdürlüğe bildirmek şartıyla bu test/testleri yapmaktan tamamen
vazgeçebilir. Faaliyetin askıya alınması ve ruhsat iptali MADDE 24 – (1) Aşağıdaki durumlarda tıbbi laboratuvarın faaliyeti askıya
alınır veya ruhsatı iptal edilir: a) Asgari personel sayısının altına düşülmesi veya bina tadilatı durumlarında
tıbbi laboratuvar en fazla altı ay süreyle faaliyetini askıya alabilir.
Askı süresinin bitimine kadar faaliyete başlanılmaması halinde
tıbbi laboratuvar ruhsatı iptal edilir. b) 23 üncü maddeye göre hastaya sonuç verilmesinin
durdurulmasına rağmen hastaya sonuç vermeye devam eden veya faaliyeti
askıya alındığı halde faaliyetine devam eden tıbbi laboratuvarın ruhsatı iptal
edilir. c) Tıbbi laboratuvar faaliyetine son vermek istediğinde; müdürlüğe,
ekinde ruhsatın yer aldığı bir dilekçe ile başvurur ve ruhsatı Bakanlıkça
iptal edilir. ç) Bakanlık tarafından belirlenen verileri düzenli olarak Bakanlığa
göndermeyen tıbbi laboratuvar mesul müdürüon beş gün süre verilmek
suretiyle uyarılır. Süre sonunda veri göndermeyen tıbbi laboratuvarın
faaliyeti bir gün süreyle durdurulur. Bir yıl içerisinde ikinci kez tekrar
edilmesi halinde tıbbi laboratuvarın faaliyeti üç gün süreyle
durdurulur. d) Ruhsatın tanzim edilmesinden itibaren altı ay içinde faaliyete
geçmeyen tıbbi laboratuvarın ruhsatı iptal edilir. e) Denetimlerde, bulunduracağını belirttiği, kimyasal maddeler,
araç, gereç ve donanımda eksiklik tespit edilen tıbbi laboratuvara,
bunları tamamlaması için en fazla üç ay süre verilir ve
bu süre içinde eksikliklerini tamamlayamayan tıbbi laboratuvarın faaliyeti
altı aya kadar askıya alınır. Askı süresi sonunda eksikliklerini
tamamlayarak faaliyete geçmeyen tıbbi laboratuvarın ruhsatı iptal
edilir. f) Denetimlerde, tıbbi laboratuvarın fiziki şartlarının ruhsat şartlarını karşılamayacak
durumda olduğunun tespit edilmesi halinde, ruhsat şartlarını sağlaması için
faaliyeti en fazla altı ay süreyle askıya alınır. Bu süre sonunda
ruhsatşartlarını sağlayamayan tıbbi laboratuvarın ruhsatı iptal edilir. g) Özel müstakil tıbbi laboratuvarlar, asgari sayıdaki uzmanın
ayrılışı halinde en fazla üç ay süre ile kadro dışıgeçici
uzman ile faaliyetine devam edebilir. Üç ay sonunda kadrolu uzman
başlatılmaz ise özel müstakil tıbbi laboratuvarın faaliyeti altı ay
süreyle askıya alınır. Bu süre sonunda kadrolu uzman başlatılmaması halinde özel
müstakil tıbbi laboratuvarın ruhsatı iptal edilir. ğ) Özel sağlık kuruluşu bünyesindeki tıbbi laboratuvarlarda asgari
sayıdaki uzmanın ayrılışı halinde, tıbbi laboratuvar en fazla üç ay
süre ile kadro dışı geçici bir uzman ile faaliyetine devam edebilir. Üç ay
sonunda kadrolu uzman başlatılmaması halinde tıbbi laboratuvarın ruhsatı iptal
edilir. h) Tıbbi laboratuvar ruhsatının askıya alınması halinde, askıya alma
sebebi altı ay içerisinde düzeltilmemişse ruhsat iptal edilir. ı) Ruhsatı iptal edilen özel müstakil tıbbi laboratuvar
hakkında planlama hükümleri uygulanır. YEDİNCİ BÖLÜM Denetim ve Denetim Ekibi, Yasaklar ve
Yaptırımlar Denetim ve denetim ekibi MADDE 25 – (1) Tıbbi laboratuvarlar, müdürlükçe oluşturulan bir ekip
tarafından şikâyet, soruşturma veya Bakanlık merkez teşkilatının talebi üzerine
yapılacak olağan dışı denetimler hariç olmak üzere, yılda bir
kez düzenli olarak denetlenir. Denetimlerde ek-10'da yer alan denetim formu
kullanılır. Denetim ile ilgili tespitler ve sonuçlar, Bakanlığa bildirilir. (2) Müdürlük görevlendireceği en az iki personel ve bir tıbbi laboratuvar
uzmanından oluşan denetim ekibi oluşturur. (3) Müdürlük, denetim raporlarını en geç beş iş günü içinde
Genel Müdürlüğe gönderir. Tespit edilen eksiklikler müdürlük tarafından takip
edilir. (4) Tıbbi laboratuvarlar, yılda en az bir kez ek-10’da yer alan denetim
formu kapsamında, öz denetim yapar ve sonuçlarını kayıt altında
alır. Bakanlık gerektiğinde öz denetim kayıtlarının gönderilmesini
isteyebilir. Yasaklar ve yaptırımlar MADDE 26 – (1) Tıbbi laboratuvarlar bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak
açılamaz ve faaliyet gösteremez. Aksi takdirde ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır. (2) Tıbbi laboratuvarlar, Bakanlığın izni olmaksızın tıbbi üretim
yapamaz, pazarlama firmalarıyla ortaklıklar kuramaz ve çıkar
birlikteliği oluşturamaz. Tıbbi laboratuvarda, laboratuvar faaliyetleri
haricinde başka iş yapılamaz. (3) Tıbbi laboratuvar açma yetkisine sahip olmayıp da, tıbbi laboratuvar
açanlar veya izinle açmış olduklarıtıbbi laboratuvarı yetkisi
olmayanlara terk edenler ile tıbbi laboratuvarın usulüne uygun olmayan
yöntemlerle çalıştığıve bu Yönetmelik hükümlerine uymadığı tespit
edilenler hakkında 992 sayılı Kanunun 9 uncu ve 10 uncu maddelerindeki
hükümler uygulanır. (4) Bu Yönetmeliğin ilgili hükümlerine uygun çalışmayan test bazında
referans yetkili laboratuvarlar, Bakanlık tarafından eksiklikleri hususunda
yazılı olarak uyarılır ve üç ay süre tanınır. Bu süre
içerisinde eksikliklerini gidermeyen test bazında referans yetkili
laboratuvarın belgesi iptal edilir. (5) Sadece araştırma amaçlı üretilmiş test ve kitler, tıbbi
laboratuvarda tanı amacıyla kullanılamaz. (6) Bakanlıkça/Müdürlükçe yapılan denetimlerde tespit edilen eksiklikler
için denetim formunda öngörülen müeyyideler uygulanır. (7) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır. SEKİZİNCİ BÖLÜM Tıbbi Laboratuvarın Kalite Kontrol ve
Değerlendirme Sistemi, Tıbbi Laboratuvar Güvenliği, Tıbbi
Laboratuvar Atık Yönetimi, Tıbbi Laboratuvar Bilgi Sistemi ve
Verilerin Korunması, Etik İlkeler Tıbbi laboratuvarın kalite kontrol ve değerlendirme sistemi MADDE 27 – (1) Tıbbi laboratuvar, Bakanlıkça belirlenen kalite standartlarını sağlamak üzere
kalite yönetim sistemi kurar. (2) Tıbbi laboratuvar, rapor edilen testler için uygun bir iç kalite
kontrol, test doğrulama ve/veya geçerli kılma programı uygular ve buna
ilişkin kayıtları tutar. (3) Tıbbi laboratuvar Bakanlığın belirlediği testler için dış kalite
değerlendirme programlarına katılır ve sonuçlarını kayıt altına alır.
Dış kalite değerlendirme programlarına katılım belgelendirilir. (4) Başka tıbbi laboratuvara hizmet sunan tıbbi laboratuvar, Bakanlık
tarafından belirlenen testlerle ilgili katıldıkları dış kalite
değerlendirme programına katılımlarına ait belge ve sonuçlarını, hizmet alan
tıbbi laboratuvara bildirmek zorundadır. (5) Tıbbi laboratuvar, test sonuçlarının güvenilirliğini sağlamak
amacıyla kalite kontrol ve değerlendirme sistemi kapsamında yöntemlerini,
faaliyetlerini gözden geçirmek ve gerekli önlemleri almak zorundadır. Tıbbi laboratuvar güvenliği MADDE 28 – (1) Tıbbi laboratuvarın biyogüvenlik düzeyi en az, TS EN 12128
standardında yer alan “fiziksel korunma düzeyi 2” şartlarına uygun
olmalıdır. Uluslararası düzenlemelere göre risk grubu 3 veya 4
listesinde yer alan mikroorganizmalarla çalışan tıbbi laboratuvarlar
sırasıyla “fiziksel korunma düzeyi 3” veya “fiziksel korunma
düzeyi 4” koşullarına uygun olmalıdır. (2) Korunmaya yönelik alınan tedbirler, tıbbi laboratuvar personelinin ve
yakın çevresinin kimyasal, radyoaktif veya enfeksiyöz ajana maruz kalma
olasılığını azaltıcı veya önleyici olmalıdır. (3) Tıbbi laboratuvarda ilk yardım seti ve mevcut tehlikelere uygun
yangın söndürücü ile alev söndürme örtüsügibi güvenlik donanımı bulundurulur. (4) Tıbbi laboratuvarda kimyasal ve benzeri yaralanmalar için, risklere
uygun dekontaminasyon ve/veyanötralizasyon materyali bulundurulur ve
etkin kullanımı için önlemler alınır. (5) Tıbbi laboratuvarda kimyasal, radyoaktif ve/veya potansiyel
enfeksiyöz riskten korunmak için personele kişisel koruyucu ekipman temin
edilir ve personelin kullanması sağlanır. (6) Personele, işindeki potansiyel tehlikeler ve güvenli tıbbi laboratuvar
teknikleri hususunda eğitim verilir ve eğitim kayıt altına alınır.
Personelin, çalıştığı numuneler veya testlerden dolayı aşı ile önlenebilir
hastalıklara neden olan enfeksiyöz etkenlere maruziyet riski bulunmakta ise
aşılanması sağlanır. (7) Tıbbi laboratuvar teknik alanında el yıkama için lavabo ile göz
yıkama işlevi görecek ünite/materyal ve gerekirse acil duş bulundurulur. (8) Tıbbi laboratuvara yönelik ve personelin kolayca erişebileceği bir
güvenlik dokümanı oluşturulur. Kullanılan kimyasalların ürün
güvenlik bilgi formları temin edilir. (9) Tıbbi laboratuvar içerisinde bulunan tehlike ve risklere ilişkin
olarak, giriş kapısı ile gerekli olduğu durumlarda cihaz, donanım
veya aygıt üzerine ilgili işaretleme veya etiketleme yapılır. (10) Tıbbi laboratuvarda uygun sıklıkta hava değişimi sağlanır. Bu
değişim kimyasal veya toksik dumanların veya enfeksiyöz ajanların yayılmasını engellemelidir. (11) Tıbbi laboratuvarda kontrollü giriş uygulanır. Tıbbi
laboratuvarda biyolojik ajanların, numunelerin, ilaçların, kimyasalların ve
hastalara ait bilgilerin yanlış kullanılması, tahrip edilmesi ve çalınma
tehlikesine karşı gerekliönlemler alınır. (12) Tıbbi laboratuvarda korunma amacıyla kurulu cihazların ve
donanımların ait oldukları standartlara uygun olarak düzenli bakım ve
kontrolleri yapılır ve kayıt altına alınır. (13) Tıbbi laboratuvarda giriş ve çıkış noktaları ile
varsa yangın çıkışları uygun şekilde işaretlenir. Tıbbi
laboratuvar güvenliği ile ilgili tüm işaretlemeler ulusal veya uluslararası kabul
gören simgeler kullanılarak yapılır. (14) Tıbbi atıklar tıbbi laboratuvarın biyogüvenlik düzeyine uygun olarak
dekontamine edilir. Tıbbi laboratuvar atık yönetimi MADDE 29 – (1) Tıbbi laboratuvara ait tıbbi atıkların yönetimi, 22/7/2005 tarihli
ve 25883 sayılı ResmîGazete’de yayımlanan Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliğine
uygun olarak yürütülür. Tıbbi laboratuvar bilgi sistemi ve verilerin korunması MADDE 30 – (1) Tıbbi laboratuvarda test sonuçları ve kişisel verilerin
gizliliğini ve güvenliğini sağlayacak bilgi sistemi kurulur ve işletilir. Etik ilkeler MADDE 31 – (1) Tıbbi laboratuvar hizmetleri etik kurallara ve kanıta dayalı laboratuvar
tıbbi ilkelerine uygun olarak güncel, bilimsel ve teknolojik gerekleri yerine
getirecek şekilde yürütülür. (2) Test için alınan numunelerin araştırmalarda kullanılmasında klinik
araştırmalarla ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. Ancak toplum sağlığını korumaya
yönelik Bakanlıkça yapılacak çalışmalar ile tıbbi laboratuvarların
kalite kontrol analizlerinde bu numuneler kör numune olarak kullanılabilir. DOKUZUNCU BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Hizmet alımı MADDE 32 – (1) Kamuya ait tıbbi laboratuvarlar, 7/2/2009 tarihli ve
27134 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sağlık Hizmeti Sunan 4734
sayılı Kamu İhale Kanunu Kapsamındaki İdarelerin Teşhis ve
Tedaviye Yönelik Olarak Birbirlerinden Yapacakları Mal ve Hizmet
Alımlarına İlişkin Yönetmelik uyarınca birbirlerinden veya 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu uyarınca özel tıbbi
laboratuvarlardan hizmet alabilir. (2) Özel sağlık kuruluşu bünyesinde bulunması zorunlu tıbbi
laboratuvarların dışındaki tıbbi laboratuvar hizmetleri, hizmet satın alma
yoluyla, özel tıbbi laboratuvarlardan karşılanabilir. (3) Hizmet alımı/dış laboratuvar test hizmet alımı durumunda
aşağıdakilere uyulması zorunludur: a) Hizmetin bu yol ile karşılandığı hususunda hastaya ve/veya
yakınlarına bilgi verilmesi, b) Hastadan, laboratuvar testini talep eden kurumda numune alınması, c) Numunenin, tetkiki gerçekleştirecek tıbbi laboratuvara hasta veya yakınları ile
gönderilmemesi, ç) Tetkiki çalışan kurum veya kuruluş isminin ve adresinin
tetkik sonuç raporunda yer alması. (4) Hizmetin satın alma/dış laboratuvar test hizmet alımı yoluyla
gördürülmesi halinde, hizmeti alan sağlık kurum/kuruluşu ile hizmeti veren
sağlık kurum/kuruluşu, bu uygulamadan ve sonuçlarından müştereken sorumludur. Dış laboratuvar test hizmet alımı MADDE 33 – (1) Özel tıbbi laboratuvarlar ruhsata esas uzmanlık dalı alanıyla
ilgili bünyesinde yapılamayan testler için başka tıbbi laboratuvarlardan, dış laboratuvar
test hizmeti alabilir. Numunelerin taşınması MADDE 34 – (1) Numuneler, 25/9/2010 tarihli ve 27710 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Enfeksiyöz Madde ile Enfeksiyöz Tanı ve Klinik Örneği
Taşıma Yönetmeliğine uygun olarak taşınır. (2) Yurt dışına tetkik amaçlı numune gönderme yetkisi sadece
ruhsatlı tıbbi laboratuvarlara aittir.
Bu Yönetmelik kapsamında tetkik amacıyla insan kaynaklı biyolojik
numunelerin, Türkiye’ye giriş ve çıkışı Bakanlığın onayı ile yapılır. Tıbbi laboratuvarlarda uyulması gereken diğer hususlar MADDE 35 – (1) Tıbbi laboratuvarlar, Bakanlıktan ruhsat almadan faaliyet
gösteremez. (2) Tıbbi laboratuvar, ruhsat başvurusunda beyan ettiği cihaz ve test
listesindeki değişiklikleri en geç otuz işgünü içerisinde müdürlüğe
bildirir. (3) Ruhsatta belirtilen adres haricinde tamamen veya kısmen başka yerde
tıbbi laboratuvar hizmeti verilemez. (4) Tıbbi laboratuvardaki herhangi bir faaliyet alanı veya birim,
yetkisi olmayan kişiler tarafından kullanılamaz. (5) Tıbbi laboratuvarda, ruhsata esas uzmanlık dalı dışında diğer
uzmanlık dallarında hekim/uzmançalıştırılamaz ve diğer uzmanlık dallarına ait
araç ve gereçler bulundurulamaz. (6) Özel tıbbi laboratuvarlarda; a) Özel tıbbi laboratuvarların isimlendirilmesinde; kişilerin yanlış algılaması,
karışıklığın önlenmesi amacıyla, hangi ilde olduğuna bakılmaksızın ülke
genelindeki üniversite ve kamu sağlık kurum veya kuruluşlarının isimleri
aynen veya çağrıştıracak şekilde kullanılamaz. b) Özel tıbbi laboratuvarların tabelalarında, basılı ve
elektronik ortam materyallerinde aynı yazı karakterinde olmak şartıyla “özel” ibaresi,
sağlık kuruluşunun isminde kullanılan yazı puntolarının ½ sinden
küçük olamaz. Tabelalar ile basılı ve elektronik ortam materyallerinde,
ruhsatta kayıtlı tıbbi laboratuvar ismi dışında başka bir isim
kullanılamaz ve ruhsatta belirtilen uzmanlık dalları haricinde başka
uzmanlık dalı ve/veya başka ibareler yazılamaz. c) Tıbbi laboratuvar bir şirket tarafından açılmış ise şirketin
faaliyetine giren diğer işler tıbbi laboratuvarda yapılamaz. ç) Tıbbi laboratuvarlar, tanıtım ve bilgilendirme konusunda özel
sağlık kuruluşlarının tâbi olduğu mevzuata tâbidir. d) Adlarına çalışma belgesi düzenlenmeyen tıbbi laboratuvar teknik
personeli, tıbbi laboratuvarlarda görev yapamaz. Yürürlükten kaldırılan yönetmelik MADDE 36 – (1) 25/8/2011 tarihli ve 28036 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanan Tıbbi Laboratuvarlar Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Mevcut tıbbi laboratuvarların uyumu GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Mevcut tıbbi laboratuvarlar, 31/12/2017 tarihine kadar bu Yönetmeliğe uyum
sağlamak ve ruhsat almak zorundadır. Uyum süresi içerisindeki ruhsat
değişikliği gerektiren durumlarda ruhsat işlemleri,15/2/2008 tarihli ve
26788 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ayakta Teşhis ve Tedavi
Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkındaki Yönetmeliğe göre
yürütülür. (2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce Bakanlık
tarafından belirlenmiş olan referans hizmet laboratuvarları, 31/12/2017 tarihine
kadar bu Yönetmeliğe uyum sağlamak ve Test Bazında Referans Yetkili
Laboratuvar Belgesini yenilemek zorundadır. Aksi halde referans olma
durumları herhangi bir işleme gerek olmaksızın iptal edilir. Yürürlük MADDE 37 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 38 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür. 9 Ekim 2013 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 28790 |