İle
Yürürlükten Kaldırılmıştır. |
SON GÜNCELLEME: 29/08/2017 |
Ekonomi Bakanlığından: MOLDOVA CUMHURİYETİ MENŞELİ BAZI TARIM ÜRÜNLERİ İTHALATINDA TARİFE KONTENJANI UYGULANMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 17/10/2016 tarihli ve 2016/9379 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında
Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar uyarınca, Moldova
Cumhuriyeti menşeli bazı tarım ürünleri ithalatında uygulanacak tarife
kontenjanlarının düzenlenmesidir. Dayanak MADDE
2 – (1)
Bu Tebliğ, Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife
Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar ve 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde yer alan; a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını, b) Başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis yöntemi (EOTY):
Başvurunun tarife kontenjanı dönemi içerisinde yapıldığı ve tarife
kontenjanının, tarife kontenjanı tahsisi yapılabilecek nitelikteki başvuru
sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde başvuru sırası
dikkate alınarak eşit miktarda tahsis edildiği yöntemi, c) Denetim birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim Hizmetleri
Başkanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ilgili denetim birimlerini, ç) Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak üzere başvuruda
bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkar siciline ve ilgili sanayi
ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkarlar odasına kayıtlı, gerçek
veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşları, d) Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife kontenjanı
konusu maddeye ilişkin ithalat performansı olan firmayı, e) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğünü, f) İthal lisansı: Tarife kontenjanı uygulaması kapsamında
ithalat yapılmasını sağlamak üzere Bakanlıkça düzenlenen fiziksel ya da
elektronik belgeyi, g) İthalat performansı: Firmanın başvurusunun değerlendirildiği
tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi verileri esas alınarak tespit edilen, tarife
kontenjanı konusu maddede referans döneminde gerçekleştirdiği ithalat
miktarını (tarife kontenjanı konusu maddeye ait ayrı bir gümrük tarife
istatistik pozisyonu bulunmaması halinde tarife kontenjanı açılan ilgili
gümrük tarife istatistik pozisyonu kapsamında yapılan toplam ithalat
miktarını), ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun yapıldığı yıl
hariç son iki takvim yılını, h) Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı konusu maddeye
ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı olan (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı, ı) Talep toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife kontenjanı
dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve başvuru
döneminin bitmesini müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı yapılabilecek
nitelikteki başvuru sahibi firmalara, ilgili dağıtım kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı
tahsisatının yapıldığı yöntemi, i) Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla gümrük
vergisinde ve/veya diğer mali yüklerde indirim yapılan ya da muafiyet
sağlanan ithalatın miktarını, j) Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ye göre tahsisatı
yapılan tarife kontenjanları için tarife kontenjanı döneminin başlangıcından
önceki 1 (bir) ayı, EOTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için
ise tarife kontenjanı dönemi ile aynı dönemi, k) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı kapsamında
ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi, l) Tüketim performansı: Firmanın, referans döneminde üretimde
hammadde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu maddenin (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını, m) Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde tarife
kontenjanı konusu maddede gerçekleştirdiği üretim (paketleme, ambalajlama,
eleme, ayıklama hariç) miktarını, ifade eder. Tarife kontenjanı tahsisatı için başvuru ve başvuruların
sonuçlandırılması MADDE 4 – (1) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde
bulunan firmaların, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarından
dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olanlar için, tarife kontenjanı döneminin
başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde, dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak
olanlar için ise tarife kontenjanı dönemi içerisinde, Bakanlığa müracaat
etmeleri zorunludur. (2) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan firmaların, her
tarife kontenjanı dönemi için; dağıtımı TTY’ye göre yapılacak olan tarife
kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanı tahsisatı başvurusunda her
defasında tam ve eksiksiz olarak; dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife
kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanında ise sadece ilk tarife
kontenjanı tahsisatı başvurusunda tam ve eksiksiz olarak, Ek-2’de yer alan
belgeler ile birlikte Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. (3) Ancak, dağıtımı EOTY’ye göre yapılacak olan tarife
kontenjanlarına ilişkin her bir tarife kontenjanında her tarife kontenjanı
döneminde firmalar adına yapılan ilk tarife kontenjanı tahsisatını müteakip
aynı tarife kontenjanı tahsisatı için yapılacak başvuruda tarife kontenjanı
tahsisat talebinde bulunan firmaların; Ek-2’de yer alan belgelerden her
halükarda 1 ve 4 numaralı belgeler ve diğer belgelerden ise sadece
geçerliliğini yitirmiş ve güncellenmesi gerekli olanlar ile birlikte, Ek-2’de
açıklandığı şekliyle, Bakanlığa müracaat etmeleri zorunludur. (4) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarında,
tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için Ek-2’de belirtilen
belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru dönemi içerisinde
müracaat etme şartı aranmaz. (5) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının tahsisatı
için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler tarife kontenjanı dönemi
içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi ile ilgili firmalara
Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz. Ancak, ihtiyaç duyulması halinde Genel
Müdürlükçe Ek-2’de yer alan belgeler ile ilgili firmadan ve/veya bu belgeleri
düzenleyen kurum ve kuruluşlardan ek veya açıklayıcı bilgi ve belge talep
edilebilir. (6) Tarife kontenjanı tahsisatı taleplerine ilişkin başvurularda
Bakanlığa ibraz edilen belgeler hiçbir suretle iade edilmez ve başka bir
başvuru için kullanılamaz. (7) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı TTY’ye göre yapılacak
olan tarife kontenjanlarının her biri için, aynı firma tarafından bir tarife
kontenjanı başvuru döneminde tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir
başvuru yapılması esastır. Aksi durumda, değerlendirmeye alınabilecek
nitelikteki en son başvuru değerlendirmeye alınır. (8) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre
yapılacak olan tarife kontenjanlarının her biri için, aynı firma tarafından
bir tarife kontenjanı başvuru döneminde tarife kontenjanı tahsisatı için
sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi durumda, değerlendirmeye
alınabilecek nitelikteki ilk başvuru değerlendirmeye alınır. Ancak, aynı
tarife kontenjanı döneminde daha önce aynı tarife kontenjanında adına ithal
lisansı düzenlenmiş olan firmalara aynı tarife kontenjanında yeniden ithal
lisansı düzenlenebilmesi için fiziksel ithal lisansının aslı Bakanlığa iade
edilir, elektronik ithal lisansında ise kalan kısım kullandırılmaz ve söz
konusu belge kapatılır. (9) Bu Tebliğ kapsamındaki tarife kontenjanlarının tahsisatı
için, Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak içermeyen veya
tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde yapılmayan veya Ek-1’deki tabloda
ilgili tarife kontenjanının karşısında “Tahsisat Yapılacak Firma Türü”
sütununda belirtilen nitelikte olmayan firmalar tarafından yapılan veya bu Tebliğ
hükümlerine istinaden adlarına ithal lisansı düzenlenmemesi hususunda
yaptırıma tabi olan firmalar tarafından yapılan başvurular olumsuz
sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer alan herhangi bir tarife kontenjanının
tamamının tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlara tahsis edilmesi
durumunda diğer firmalarca söz konusu tarife kontenjanına ilişkin yapılmış
başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı
EOTY’ye göre yapılan herhangi bir tarife kontenjanının tamamının tahsis
edilmesini müteakiben söz konusu tarife kontenjanının tahsisatına ilişkin
yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. (10) Bu Tebliğ kapsamındaki tarife kontenjanlarının
tahsisatı için yapılan başvurularda, başvuru konusu eşyaya ait 12 haneli
Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (G.T.İ.P.), madde ismi ve tarife
kontenjanı kapsamında ithal edilecek miktar bilgisinin her bir G.T.İ.P. için
başvuru formunda açık biçimde yazılması zorunludur. Değerlendirmede, başvuru
formunda belirtilen 12 haneli G.T.İ.P. veya G.T.İ.P.’ler esas alınır. (11) Ek-1’deki tablonun Tarife Kontenjanı Kod No sütununda
belirtilen kod numarası altında yer alan birden fazla G.T.İ.P. için talepte
bulunulacak ise, toplam talep miktarı bir defada talep edilebilecek azami
tarife kontenjanı miktarını geçemez. TTY’ye veya 8 inci maddenin altıncı
fıkrası uyarınca EOTY’ye göre yapılacak dağıtım sonucu her bir tarife kontenjanı
kod numarası için firma payına düşen miktar talep edilen G.T.İ.P.’ler
arasında dağıtılır. Tarife kontenjanı tahsisat yöntemi MADDE 5 – (1) Ek-1’deki tabloda Tahsisat Yöntemi
sütunundaki; a) TTY ibaresi, talep toplama yöntemi, b) EOTY ibaresi, başvuru sırasına göre eşit oranda tahsis
yöntemi, ile ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder. Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar MADDE 6 – (1) Ek-1’de yer alan tabloda Tahsisat
Önceliği Bulunan Kurum ve Kuruluşlar sütunundaki; a) ESK ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünün, b) TMO ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğünün, c) YTTSKB ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış Kooperatifleri
Birliklerinin, ç) TŞF ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Genel
Müdürlüğünün, ilgili tarife kontenjanında tahsisat önceliği bulunduğunu ifade
eder. Tarife kontenjanı tahsisatı yapılacak firmalar MADDE 7 – (1) Ek-1’deki tabloda Tahsisat Yapılacak
Firma Türü sütunundaki; a) Ü harfi, üretim performansı olan sanayicilere, b) T harfi, tüketim performansı olan sanayicilere, c) İ harfi, geleneksel ithalatçılara, ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini ifade eder. Dağıtım kriterleri MADDE 8 – (1) Ek-1’deki tabloda Bir Defada Talep
Edilebilecek Azami Tarife Kontenjanı Miktarı sütununda belirtilen miktar, söz
konusu tablonun Tarife Kontenjanı Dönemi sütununda tarife kontenjanının
karşısında yer alan dönemde ilgili tarife kontenjanında, dağıtımı EOTY’ye
göre yapılan tarife kontenjanları için bir firmaya bir defada tahsis
edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarlarını; dağıtımı TTY’ye göre
yapılan tarife kontenjanları için ise bir firmanın talep edebileceği ve bir
firmaya tahsis edilebilecek azami tarife kontenjanı miktarlarını
belirtmektedir. (2) Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife kontenjanı
miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılamaz. (3) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların talepte
bulunması halinde, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının tamamı
veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara tahsis edilebilir. Aksi
durumda Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde
değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda bulunan firmalara tahsis edilir. (4) Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde
yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın talep ettiği miktardan daha fazla
tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın talep ettiği tarife kontenjanı
miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat hakkının talep edilen
miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen tarife kontenjanı miktarından
daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar) hariç tutularak diğer firmalar
arasında aynı kriterlerle yeniden dağıtılarak tahsis edilir. (5) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanları tahsisatı
için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki başvurularda talep
edilen toplam tarife kontenjanı miktarının, tahsis edilebilecek toplam tarife
kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük olması halinde talepler aynen
karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife kontenjanı miktarının dağıtımı Bakanlıkça
yayımlanacak yeni bir tebliğ ile yapılabilir. (6) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan
tarife kontenjanlarına ilişkin başvurular, Bakanlık genel evrak kayıt tarihi
ve kayıt numarası esas alınarak, aynı tablonun Bir Defada Talep Edilebilecek
Azami Tarife Kontenjanı Miktarı sütununda ilgili tarife kontenjanının
karşısında yer alan miktarı aşmamak üzere, sırasıyla sonuçlandırılır. Ancak
tarife kontenjanı başvuru döneminin başlangıç tarihinden itibaren ilk 5 (beş)
iş günü içerisinde yapılan başvurularda talep edilen toplam miktarın o madde
için açılmış toplam tarife kontenjanı miktarını aşması durumunda, sadece bu
talepler toplam tarife kontenjanının eşit şekilde tahsis edilmesiyle
karşılanır. İthal lisansı düzenlenmesi MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firmalar adına
Bakanlıkça ithal lisansının elektronik olarak düzenlenmesi halinde Gümrük ve
Ticaret Bakanlığının elektronik ortamda vereceği belge numarası/belge satır
numarası başvuru formunda belirtilen firmaya ait e-posta adresine elektronik
olarak iletilir ve başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim yapılmaz. Başvuru
formunda firmaya ait doğru ve geçerli bir e-posta adresinin bildirilmemesi
halinde doğabilecek sorunlardan Bakanlık sorumlu tutulamaz. (2) Elektronik olarak düzenlenememesi halinde, fiziksel ithal
lisansı bir tanesi tarife kontenjanı tahsisi yapılan firmaya verilmek üzere
(firma nüshası) ve bir tanesi Bakanlıkta kalmak üzere (Bakanlık nüshası) 2
(iki) nüsha olarak düzenlenir. (3) Bakanlığa iade edilen fiziksel ithal lisansı hiçbir suretle
firmalara geri verilmez. (4) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için talepte
bulunulması durumunda bir tarife kontenjanı için tahsis edilen miktarın
birden fazla fiziksel ithal lisansı düzenlenerek kullandırılması mümkündür. İthal lisansı kullanımı MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ kapsamında Bakanlıkça
düzenlenen ithal lisansları, ithal lisansında belirtilen süre sonuna kadar
geçerli olup, bu süre kesinlikle uzatılamaz. (2) Bu Tebliğ kapsamında ithal edilecek maddeye ilişkin gümrük
beyannamesinin, ithal lisansının geçerlilik süresi içerisinde tescil edilmiş
olması şarttır. (3) Elektronik olarak düzenlenenler hariç olmak üzere, ithal
lisansının firma tarafından ilgili gümrük idaresine ibrazı zorunludur. (4) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal lisansıyla yapılacak
ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar kadar ithalat için indirimli
gümrük vergisi ve/veya diğer mali yükler uygulanmak üzere ithalat
yapılabilir. (5) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan ithal lisansı
sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansı üçüncü kişilere
devredilemez. (6) İthal lisansının fiziksel olarak düzenlenmesi halinde
lisansın tarih ve sayısı, elektronik olarak düzenlenmesi halinde ise
Bakanlıkça firmaya e-posta ile bildirilen belge numarası/belge satır numarası
yükümlü tarafından gümrük beyannamesinin ilgili alanına beyan edilir. Gümrük idaresince yapılacak işlemler MADDE 11 – (1) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal
lisansıyla yapılacak ithalatta, ithal lisansı ithalat işlemleri sırasında
ilgili gümrük idaresince aranır. (2) Fiziksel olarak düzenlenen ithal lisansları kapsamında
yapılan ithalata ilişkin gerekli düşümler ilgili gümrük idaresi tarafından
ithal lisansının firma nüshasının arka yüzüne işlenerek imza ve mühür altına
alınır. Bu sayfada yer kalmaması halinde, yeni sayfa ilave edilerek ilave
edilen sayfa adedi ithal lisansı firma nüshasının aslına derç edilerek imza
ve mühür altına alınır. (3) Elektronik ithal lisansı kapsamında yapılan ithalata ilişkin
düşümler elektronik olarak yapılır. İthal lisansının revizesi MADDE 12 – (1) İthal lisansı değişikliği veya ithal
lisansı revizesi talep edilemez. İthal lisansının zayii MADDE 13 – (1) Fiziksel olarak düzenlenen ithal
lisansının zayii (kaybolması veya kullanılamaz hale gelmesi) halinde, zayie
ilişkin gazete ilanı ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile
başvurulması halinde, Bakanlıkça üzerine "Zayiinden dolayı yeniden
düzenlenmiştir" şeklinde şerh düşülerek, ithal lisansının kullanılmamış
olan kısmı için yeni ithal lisansı düzenlenebilir. (2) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı EOTY’ye göre yapılan
tarife kontenjanları kapsamında düzenlenmiş olan ve tamamı kullanılmış
bulunan fiziksel ithal lisansının zayii halinde, zayie ilişkin gazete ilanı
ve/veya bu hususu belgelendiren ilgili belgeler ile başvurulması durumunda, 4
üncü maddenin sekizinci fıkrasında belirtilen en son ithal lisansı firma
nüshasının aslının Bakanlığa iade edilmesi şartı aranmaz. Yaptırım MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal
lisansı ile yapılacak ithalat işlemlerine esas olan fiziksel ya da elektronik
belgelerde tahrifat yapıldığının veya sahte belge kullanıldığının veya ithal
lisansının üçüncü kişilere devredildiğinin veya ithal lisansına konu ithal
işlemlerinde bu Tebliğ ile belirtilen diğer hususlara aykırı davranıldığının
Denetim birimlerince tespiti halinde, Bakanlıkça ilgili ithal lisansı iptal
edilir ve kendilerine iptal işleminden itibaren 5 (beş) yıl süreyle bu Tebliğ
çerçevesinde tarife kontenjanı tahsis edilmez. Diğer mevzuat hükümleri MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ, ithal lisansı kapsamında
ithalatı gerçekleşecek maddenin ithalatının tabi olduğu diğer mevzuat
hükümlerinin uygulanmasını engellemez. Yetki MADDE 16 – (1) Bakanlık, bu Tebliğ hükümlerine
istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu
durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları
idari yoldan çözümlemeye yetkilidir. 2016 ve 2017 yılına ilişkin tarife kontenjanları GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 2016 yılına münhasıran, 17/10/2016 tarihli ve 2016/9379 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Moldova Cumhuriyeti Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında
Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar çerçevesinde açılan
tarife kontenjanlarının altıda biri dağıtılır. (2) 2016 yılına münhasıran, tahsisatı TTY’ye göre yapılan tarife
kontenjanlarından faydalanabilmek için, bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren 15 gün içerisinde tam ve eksiksiz olarak Ek-2’de yer alan belgeler
ile birlikte Bakanlığa müracaat edilmesi gerekmektedir. (3) 2017 yılına münhasıran, tahsisatı TTY’ye göre yapılan tarife
kontenjanlarından faydalanabilmek için, 2017 yılının Ocak ayı içerisinde tam
ve eksiksiz olarak Ek-2’de yer alan belgeler ile birlikte Bakanlığa müracaat
edilmesi gerekmektedir. Yürürlük MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı
yürütür. 7 Aralık 2016 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 29911 |