Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan: KATMA DEĞER
VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SERİ
NO: 18) MADDE
1 – 26/4/2014 tarihli ve 28983
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katma Değer
Vergisi Genel Uygulama Tebliğinin (I/A-2.) bölümünün sekizinci
paragrafının beşinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle
eklenmiştir. “Ancak, arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin matrahın tespitinde, 3065 sayılı
Kanunun 27 nci maddesinin 6 ncı fıkrası dikkate alınır.” MADDE
2 – Aynı Tebliğin (I/B-6.1.)
bölümünün ikinci paragrafında yer alan “Verginin mükellefi” ibaresinden sonra
gelmek üzere “3065 sayılı
Kanunun (8/ç) maddesine göre,” ibaresi
eklenmiştir. MADDE 3 – Aynı Tebliğin (I/B-6.2.1.) bölümünde yer alan “verginin
mükellefi,” ibaresinden sonra gelmek üzere “3065 sayılı
Kanunun (8/ç) maddesine göre,” ibaresi
eklenmiştir. MADDE 4 – Aynı Tebliğin (I/B-8.) bölümü, başlıkları ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. “8. Arsa Karşılığı İnşaat İşleri Arsa karşılığı inşaat işinde iki ayrı teslim söz konusudur.
Bunlardan birincisi, arsa sahibi tarafından konut veya işyerine karşılık
müteahhide arsa payı teslimi, ikincisi ise müteahhit tarafından arsa payına
karşılık arsa sahibine yapılan konut veya işyeri teslimidir. Karşılıklı
olarak gerçekleşen bu teslimlerin her birinin KDV karşısındaki durumu aşağıda
açıklanmıştır. 8.1. Arsa Sahibi Tarafından Müteahhide Arsa Payı Teslimi Arsanın bir iktisadi işletmeye dahil olması veya arsa sahibinin
arsa alım satımını mutat ve sürekli bir faaliyet olarak sürdürmesi halinde,
konut veya işyeri karşılığı müteahhide yapılan bu arsa payı teslimi KDV’ye
tabidir. Ancak arsa sahibinin, gerçek usulde mükellefiyetini
gerektirmeyecek şekilde, arızi bir faaliyet olarak arsa payını konut veya
işyeri karşılığında müteahhide tesliminde vergi uygulanmaz. 8.2. Müteahhit Tarafından Arsa Sahibine Konut veya İşyeri
Teslimi 3065 sayılı
Kanunun 27 nci maddesinin 6 ncı
fıkrasında, arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin bedelin tespitinde,
müteahhit tarafından arsa sahibine bırakılan konut veya işyerinin, 213 sayılı
Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet
bedeli esasına göre belirlenen tutarının esas alınacağı hüküm altına
alınmıştır. 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre,
maliyet bedeli esasında emsal bedeli belli edilecek malın, maliyet bedeli
bilinir veya çıkarılması mümkün olursa, mükellef bu maliyet bedeline, toptan
satışlar için %5, perakende satışlar için %10 ilave etmek suretiyle emsal
bedelini bizzat belli etmektedir. Buna göre, müteahhit tarafından arsa sahibine arsa payının
karşılığı olarak yapılan konut veya işyeri teslimlerinde, konut veya
işyerinin 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan
ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarı üzerinden KDV
uygulanır. 3065 sayılı
Kanunun 27 nci maddesinin 4 üncü
fıkrasına göre, katma değer vergisi uygulaması bakımından emsal bedelin
tayininde genel idare giderleri ve genel giderlerden mamule düşen hissenin
bedele katılması mecburi olduğundan, genel idare giderleri ve genel
giderlerden konut veya işyerine düşen hissenin arsa karşılığı inşaat işlerine
ilişkin bedele dahil edilmesi gerekmektedir. Ayrıca, arsa sahibine kalacak konut veya işyerlerine ilişkin
arsa payının müteahhide devri söz konusu olmadığından, arsa sahibine
bırakılacak konut veya işyerlerinin maliyet bedelinin tespitinde arsa payı
dikkate alınmayacaktır. Örnek 1: KDV mükellefiyeti bulunan Bay (A), işletmesine dahil arsa için
müteahhit (B) A.Ş. ile 15/5/2018 tarihinde arsa payı (kat) karşılığı inşaat
sözleşmesi imzalamıştır. Söz konusu sözleşmeye göre arsa sahibi Bay (A), inşa
edilecek 20 konuttan 8’ini ve 5 işyerinden 2’sini alacaktır. (B) A.Ş., 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre arsa sahibine
vereceği 8 konut ve 2 işyeri için toptan satış olması nedeniyle maliyet
bedeline %5 ilave etmek suretiyle sırasıyla 840.000 TL ve 315.000 TL olmak
üzere toplam 1.155.000 TL bedel hesaplamıştır. Bu durumda, inşa edilen
konutların %1 KDV oranına tabi olduğu varsayıldığında, (B) A.Ş. tarafından
arsa sahibine teslim edilen konutlara ilişkin (840.000x%1) 8.400 TL KDV,
işyerlerine ilişkin (315.000x%18) 56.700 TL KDV olmak üzere toplam 65.100 TL
KDV hesaplanacaktır. KDV mükellefi arsa sahibi Bay (A)’nın aldığı konut ve
işyerlerinin karşılığı olarak (B) A.Ş.’ye yapmış olduğu arsa payı teslimi de
konut ve işyerlerinin 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında
yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarları
dikkate alınarak 1.155.000 TL üzerinden genel oranda (1.155.000x%18) 207.900
TL KDV hesaplanacaktır. Örnek 2: Örnek 1’de yer alan Bay (A), iktisadi işletmesine dahil olmayan
arsası için müteahhit (B) A.Ş. ile 20/5/2018 tarihinde arsa payı (kat) karşılığı
inşaat sözleşmesi imzalamıştır. Söz konusu sözleşmeye göre arsa sahibi Bay
(A), inşa edilecek 20 konuttan 8’ini ve 5 işyerinden 2’sini alacaktır. (B) A.Ş., 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre arsa sahibine
vereceği 8 konut ve 2 işyeri için perakende satış olması nedeniyle maliyet
bedeline %10 ilave etmek suretiyle sırasıyla 880.000 TL ve 330.000 TL olmak
üzere toplam 1.210.000 TL bedel hesaplamıştır. Bu durumda, inşa edilen konutların
%1 KDV oranına tabi olduğu varsayıldığında, (B) A.Ş. tarafından arsa sahibine
teslim edilen konutlara ilişkin (880.000x%1) 8.800 TL KDV, işyerlerine
ilişkin (330.000x%18) 59.400 TL KDV olmak üzere toplam 68.200 TL KDV
hesaplanacaktır. Bay (A)’nın müteahhit (B) A.Ş.ye arsa tesliminde vergi
uygulanmayacaktır.” MADDE 5 – Aynı Tebliğin (I/C-1.) bölümünün birinci paragrafının (c)
bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiştir. “ç) Müzayede mahallerinde yapılan satışlarda mükellef, bu
satışları yapanlardır.” MADDE 6 – Aynı Tebliğin (I/C-1.1.1.) bölümünün birinci paragrafının son
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Bu gibi
sebeplerle fazla veya yersiz hesaplanan ve Hazineye ödenen vergi, Maliye
Bakanlığının belirleyeceği usul ve esaslara göre işlemi yapan mükellefe iade
edilir. Şu kadar ki söz konusu iadenin yapılabilmesi için işlemle ilgili
beyanların düzeltilmesi ve fazla veya yersiz hesaplanan verginin satıcı
tarafından alıcıya geri verilmesi şarttır.” MADDE 7 – Aynı Tebliğin (I/C-1.1.2.) bölümünün başlığı “1.1.2. Fazla
veya Yersiz Hesaplanan ve Hazineye Ödenen Verginin İadesi” şeklinde, aynı
bölümün birinci paragrafında yer alan “fazla veya yersiz ödenen” ibaresi
“fazla veya yersiz hesaplanan ve Hazineye ödenen” olarak değiştirilmiş, altıncı
paragrafında ve bu paragrafın birinci alt paragrafında yer alan “ödenecek KDV
çıkması” ibarelerinden sonra gelmek üzere “ve Hazineye ödenmesi” ibareleri
eklenmiş, altıncı paragrafın ikinci alt paragrafında yer alan “ödenecek KDV
çıkmaması durumunda ise” ibaresinden sonra gelmek üzere “Hazineye intikal
eden herhangi bir vergi bulunmadığından” ibaresi eklenmiştir. MADDE 8 – Aynı Tebliğin (I/Ç-1.) bölümünün 10 uncu paragrafının birinci ve
ikinci cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Arsa karşılığı
inşaat işlerinde vergiyi doğuran olay, müteahhidin arsa payı karşılığı konut,
işyeri gibi bağımsız birimleri arsa sahibine teslimiyle gerçekleşir. Arsanın
bir iktisadi işletmeye dâhil olması veya arsa sahibinin arsa alım satımını
mutat ve sürekli bir faaliyet olarak sürdürmesi durumunda, vergiyi doğuran
olayın vuku bulduğu tarihte, müteahhide yapılan bu arsa payı teslimi
nedeniyle düzenlenecek faturada, arsa payı karşılığı alınan bağımsız
birimlerin 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan
ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarı üzerinden KDV
hesaplanır.” MADDE 9 – Aynı Tebliğin (II/B-12.1.2.) bölümünün dördüncü paragrafının
üçüncü ve dördüncü cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Bunlardan
birincisi, arsa sahibi tarafından konut veya işyerine karşılık müteahhide
arsa payı teslimi; ikincisi ise müteahhit tarafından arsa payına karşılık
arsa sahibine yapılan konut veya işyeri teslimidir. Buna göre arsa payına
karşılık olarak arsa sahibine verilen konut veya işyerinin arsa sahibi
tarafından teslimi ilk teslim kapsamında değerlendirilmez.” MADDE 10 – Aynı Tebliğin (II/B) kısmının 12 nci bölümünden sonra gelmek
üzere sırasıyla aşağıdaki bölümler eklenmiş ve bu bölümlerden sonra gelen
bölümün numarası buna göre teselsül ettirilmiştir. “13. Organize Sanayi Bölgeleri ile Küçük Sanayi Sitelerinin
İnşasına İlişkin İstisna 21/3/2018 tarihli ve 7103 sayılı Vergi Kanunları ile Bazı Kanun
ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunla 3065 sayılı
Kanunun 13 üncü maddesine eklenen (j)
bendine göre, organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi sitelerinin su,
kanalizasyon, arıtma, doğalgaz, elektrik, haberleşme tesisleri ile yol
yapımına ve küçük sanayi sitelerindeki işyerlerinin inşasına ilişkin, bunlara
veya bunlar tarafından oluşturulan iktisadi işletmelere yapılan mal
teslimleri ile hizmet ifaları 1/4/2018 tarihinden itibaren geçerli olmak
üzere KDV’den istisnadır. 13.1. İstisnanın Kapsamı 13.1.1. İstisnadan Yararlanacak Alıcılar Söz konusu istisnadan; -12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri
Kanununa göre kurulan organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından
oluşturulan iktisadi işletmeler, -24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu ile küçük
sanayi sitesi yapı kooperatifi ana sözleşmesi hükümlerine göre kurulmuş küçük
sanayi sitesi yapı kooperatifleri faydalanır. Küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerinin bu istisnadan faydalanabilmesi
için küçük sanayi sitesi inşa edilecek arsanın tapu sicilinin küçük sanayi
sitesi yapı kooperatifi adına tescil edilmiş olması ve bu arsanın küçük
sanayi sitesi inşa edilmesine uygun olduğunun uygulama imar planı veya
yetkili idarelerce verilecek ruhsat veya onay ile tevsik edilmesi
gerekmektedir. 13.1.2. İstisna Kapsamına Giren İşlemler İstisna kapsamına; – Organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi sitelerinin içme ve
kullanma suyu, kanalizasyon ve yağmur suyu şebekesi, içme, kullanma ve atık
su arıtma tesisi, doğalgaz, elektrik ve haberleşme tesislerine ilişkin
altyapı işleri ile yolların yapımına ilişkin organize sanayi bölgeleri ile
bunlar tarafından oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı
kooperatiflerine yapılan teslim ve hizmetler, – Küçük sanayi sitelerindeki işyerlerinin inşasına ilişkin küçük
sanayi sitesi yapı kooperatiflerine yapılan teslim ve hizmetler girmektedir. İdari bina, sosyal tesisler, spor tesisleri ve benzeri
tesislerin yapım işlerine ilişkin organize sanayi bölgeleri ile küçük sanayi
sitelerine yapılan teslim ve hizmetler istisna kapsamına girmez. Organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından oluşturulan
iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerinin makina,
teçhizat, demirbaş, mobilya, mefruşat ve benzeri alımları istisna kapsamında
değerlendirilmez. Organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından oluşturulan
iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerinin su,
kanalizasyon, arıtma, doğalgaz, elektrik, haberleşme tesisleri ile yolların
ve küçük sanayi sitelerindeki işyerlerinin yeniden inşasına yönelik mal ve
hizmet alımları bu istisna kapsamına girmekle birlikte, bunların tamir, bakım
ve onarımına ilişkin mal ve hizmet alımları istisna kapsamında
değerlendirilmez. Örnek: Başkent Organize Sanayi Bölgesi, mevcut kapasiteyi artırmak
amacıyla arıtma tesisinin yıkılarak yeniden inşa edilmesine, doğalgaz
tesislerinin ise yıllık bakım ve onarımının yapılmasına karar vermiştir. Söz
konusu arıtma tesisinin yeniden inşasına yönelik olarak Başkent Organize
Sanayi Bölgesine yapılacak teslim ve hizmetler KDV’den istisna olup, doğalgaz
tesislerinin yıllık bakımı ile onarımına ilişkin teslim ve hizmetler bu
istisna kapsamına girmez. 13.2. İstisnanın Uygulanması Organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından oluşturulan
iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatifleri, hazırlanan
proje kapsamında istisna uygulanarak alınacak mal ve hizmetlere ilişkin bir
liste hazırlarlar. Söz konusu proje ve bu proje kapsamındaki mal ve
hizmetlere ilişkin liste elektronik ortamda sisteme girilir. Mükellef mal ve
hizmetlere ilişkin listeyi elektronik ortamda sisteme girdikten sonra KDV
yönünden bağlı olduğu/bulunduğu vergi dairesine istisna belgesi almak için
başvuruda bulunur. Vergi dairesi (EK:26)’da yer alan belgeyi düzenleyerek
mükellefe verir. Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin bir örneği mal
ve hizmetin alımı sırasında satıcılara verilir ve istisna kapsamında işlem
yapılması talep edilir. Bu belge satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun
muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak saklanır. İstisna belgesinin ekinde, istisnalı olarak alınacak mal ve
hizmet miktarı ve tutarı yer alır. Söz konusu istisna belgesi kapsamında
teslim veya hizmette bulunan satıcı, istisna belgesinin ilgili mal veya
hizmete ilişkin bölümünü fatura tarihi, numarası, mal veya hizmet miktarı ve
tutarını belirtmek suretiyle onaylar ve bir örneğini alır. Mal/hizmet teslimi
gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım bilgilerini projeye uygun olarak
sisteme girerler. Satıcı mükellefin iade talebi bu istisna belgesi esas alınmak
suretiyle, iade için gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır. Projenin sonradan revize edilmesi, güncellenmesi veya ek proje
düzenlenmesi halinde proje kapsamındaki mal ve hizmetlere ilişkin liste de
elektronik ortamda revize edilir. Revize sonrası istisna kapsamına giren
alışların istisna kapsamında alınabilmesi için istisna belgesinin revize
ettirilmesi gerekir. İstisna belgesi projede öngörülen süreyle sınırlı olarak verilir.
Projedeki sürenin revize edilmesi durumunda, istisna belgesindeki süre de
revize edilir. Tek satıcıdan alınan proje maliyetinin binde 5’ine kadar olan
birden fazla mal ve hizmete ilişkin harcamalar listeye tek satır olarak
girilebilir. Birden fazla binde 5’lik toplu satır yazılabilir. Bu şekilde
toplu yazılacak satırlarda yer alan tutarların toplamının proje maliyetinin
yüzde 10’unu aşmaması gerekir. Bu durumda da mal ve hizmetin cinsi, miktarı,
tutarı gibi hususlar, bu kapsamdaki alışları anlaşılır bir şekilde
açıklayacak detayda yazılır. Bu alımlara ilişkin fatura tarih ve numarasının
listede yer alması gerektiği tabiidir. İstisna kapsamındaki malların ithalat yoluyla temin edilmesi
halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine ibraz edilir. İstisna
belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen mala ilişkin bölüm
doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi tarafından bu bölüm de onaylanır. İstisna kapsamında mal ve hizmet alanlar istisna belgesinin
bittiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz ederek
kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan mal ve
hizmet bölümlerinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve
faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır. Satıcılar, yaptıkları teslim ve hizmet ifalarına ilişkin
faturada, Tebliğin bu bölümündeki açıklamaları da göz önünde bulundurmak
suretiyle KDV hesaplamazlar. Ayrıca, organize sanayi bölgeleri ile bunlar tarafından
oluşturulan iktisadi işletmeler ve küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerine
istisna kapsamında teslimde bulunan veya hizmet ifa eden mükelleflerin mal ve
hizmet alımları genel hükümlere göre KDV'ye tabidir. İstisna hükmünün yürürlüğe girdiği 1/4/2018 tarihinden önce
başlayan istisna kapsamındaki projelere ilişkin, 1/4/2018 tarihinden sonra
yapılan mal ve hizmet alımları istisna kapsamında olup, bu kapsamda
istisnadan faydalanılabilmesi için istisna belgesi alınması ve yukarıda yer
verilen usul ve esaslar çerçevesinde hareket edilmesi gerekir. 13.3. İstisnanın Beyanı Bu istisna kapsamında yapılan teslim ve hizmetler, teslim ve
hizmetin yapıldığı vergilendirme dönemine ait KDV beyannamesinin
"İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler" kulakçığının,
"Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler" tablosunda, 330 kod numaralı
“Organize Sanayi Bölgeleri ile Küçük Sanayi Sitelerinin İnşasına İlişkin
Teslim ve Hizmetler” satırı aracılığıyla beyan edilir. Bu satırın
"Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa istisnaya konu teslim ve
hizmetlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen KDV" sütununa bu teslim
ve hizmetlere ilişkin alış ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV
tutarı yazılır. İade talep etmek istemeyen mükellefler, "Yüklenilen
KDV" sütununa “0” yazmalıdır. 13.4. İade Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki belgeler
aranır: – Standart iade talep dilekçesi – İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV
listesi – İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi – İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu – Satış faturaları listesi – Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin örneği ile kendisi
tarafından ilgili mal ve hizmete ilişkin olarak proje kapsamında istisna
uygulanarak alınacak mal ve hizmet listesinin örneği 13.4.1. Mahsuben İade Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade talepleri
yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına bakılmaksızın
vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir. 13.4.2. Nakden İade Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan ve 5.000 TL’yi aşmayan
nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan
yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması halinde aşan kısmın
iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir.
Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat,
vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür. 13.5. Müteselsil Sorumluluk İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin, istisna belgesinin
imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal teslimi ve hizmet ifasında
bulunan satıcıya vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan istisna uygulanması
halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslim veya hizmeti
yapan mükellefler ile birlikte teslim veya hizmet yapılan alıcı da
müteselsilen sorumludur. Kendisine teslim veya hizmetin istisna kapsamına girdiğini
gösteren belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın
istisna kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili
düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha
sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı
ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim veya hizmet yapılan
alıcıdan aranır. Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan şekilde
değerlendirilir. 14. Ar-Ge, Yenilik ve Tasarım Faaliyetlerinde Kullanılmak Üzere
Yapılan Yeni Makina ve Teçhizat Teslimlerinde İstisna 7103 sayılı Kanunla 3065 sayılı
Kanuna eklenen geçici 39 uncu madde ve
29/3/2018 tarihli ve 7104 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlar
ile 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunla, 3065 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine eklenen (m) bendine göre,
26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu
kapsamındaki teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji geliştirme
bölgesinde, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım
Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım
merkezlerinde, 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının
Desteklenmesine Dair Kanun kapsamındaki araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge,
yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlara, münhasıran bu faaliyetlerinde
kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve teçhizat teslimleri 1/5/2018
tarihinden itibaren geçerli olmak üzere KDV’den istisnadır. Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda
belirlenmiştir. 14.1. Kapsam 14.1.1. İstisnadan Yararlanacak Alıcılar İstisnadan; – 4691 sayılı Kanun kapsamındaki teknoloji geliştirme bölgesi
ile ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde, – 5746 sayılı Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde, – 6550 sayılı Kanun kapsamındaki araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlar yararlanır. 14.1.2. İstisna Kapsamına Giren Teslimler İstisna, bu Tebliğin (II/B-14.1.1.) ayrımında sayılanların,
münhasıran Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde kullanmak üzere, yeni
makina ve teçhizat alımlarında uygulanır. Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetinde bulunanlara istisna
kapsamında teslim edilecek makina ve teçhizatın, münhasıran Ar-Ge, yenilik ve
tasarım faaliyetinde kullanılması gerekir. Ar-Ge, yenilik ve tasarım
faaliyetlerinin kapsamı ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir. İstisna “yeni” makina ve teçhizat teslimlerine tanındığından,
istisna kapsamında teslime konu edilecek makina ve teçhizatın kullanılmamış
olması gerekmektedir. Diğer taraftan, makina ve teçhizatın aksam, parça,
aksesuar ve teferruatları istisna kapsamında değerlendirilmez. Makina ve teçhizatın nitelik ve kapsamı, yatırım teşvik belgesi
kapsamındaki makina ve teçhizat teslimlerinde istisna uygulamasına ilişkin
düzenlemelerin yer aldığı bu Tebliğin (II/B-5.1.) bölümündeki açıklamalara
göre belirlenir. 14.2. İstisnanın Uygulaması İstisna kapsamında makina ve teçhizat satın almak isteyen
alıcılar, teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji geliştirme
bölgesinde, Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde ve araştırma laboratuvarlarında
faaliyette bulunduklarına ve satın alacakları makina ve teçhizatı Ar-Ge,
yenilik ve tasarım faaliyetlerinde kullanacaklarına dair ilgili birimlerden
alacakları belge ile KDV yönünden bağlı oldukları vergi dairesine istisna
belgesi almak için başvuruda bulunurlar. Başvuruda bulunanlar tarafından
istisna kapsamında alınacak makina ve teçhizat listesi elektronik ortamda
sisteme girilir. İlgili vergi dairesi tarafından gerekli kontroller yapıldıktan
sonra şartları sağlayanlara elektronik olarak sisteme girilen makina ve teçhizatla
sınırlı olmak üzere istisna belgesi (EK:27) verilir. Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin alıcı tarafından
onaylanmış bir örneği alıcılar tarafından satıcılara verilir. Bu belge
satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun
olarak saklanır. Söz konusu istisna belgesi kapsamında makina ve teçhizat satan
mükellef, istisna belgesi ekinin ilgili bölümünü fatura tarihi, numarası, mal
miktarı ve tutarını belirtmek suretiyle onaylar ve bir örneğini alır. Teslim
gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım bilgilerini elektronik ortamda
sisteme girerler. İstisna kapsamındaki makine ve teçhizatın ithalat yoluyla temin
edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine ibraz edilir.
İstisna belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen makina ve teçhizata
ilişkin bölüm doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi tarafından bu bölüm
de onaylanır. Satıcı mükellefin iade talebi istisna belgesi ve elektronik
sisteme yapılan alış ve satış girişleri esas alınmak suretiyle, iade için
gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır. 14.3. Makina ve Teçhizatın Üç Yıl İçinde Belirlenen Faaliyetler
Dışında Kullanımı veya Elden Çıkarılması İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın, teslim tarihini
takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde; Ar-Ge, yenilik ve
tasarım faaliyetleri dışında kullanılması, elden çıkarılması veya kiralanması
hallerinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası
uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan
vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın
kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının
başından itibaren başlar. 14.4. İstisnanın Beyanı Bu istisna kapsamında KDV hesaplanmayan teslimler, KDV
beyannamesinde yer alan "İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran
İşlemler" kulakçığının, "Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler"
tablosunda 331 kod numaralı satır aracılığıyla beyan edilir. Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa
istisnaya konu teslimlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen KDV"
sütununa bu teslimlere ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde gösterilen
toplam KDV tutarı yazılır. İade talep etmek istemeyen mükellefler,
"Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır. İstisna kapsamında mal alanlar, istisna belgesinin bittiği tarih
itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz ederek kapattırmak
zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan makina ve teçhizat
listesinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve faturalarla
uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır. 14.5. İade Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki belgeler
aranır: – Standart iade talep dilekçesi – İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV
listesi – İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi – İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu – Satış faturaları listesi – Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin örneği ile kendisi
tarafından ilgili mala ilişkin olarak istisna uygulanarak alınacak makina ve
teçhizat listesinin örneği 14.5.1. Mahsuben İade Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade talepleri
yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına bakılmaksızın
vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir. 14.5.2. Nakden İade Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan ve 5.000 TL’yi aşmayan
nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan
yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması halinde aşan kısmın
iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir.
Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat,
vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür. 14.6. Müteselsil Sorumluluk İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin istisna belgesinin
imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal tesliminde bulunan satıcıya
vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan istisna uygulanması halinde, ziyaa
uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslimi yapan mükellefler ile
birlikte teslim yapılan alıcı da müteselsilen sorumludur. Kendisine teslimin istisna kapsamına girdiğini gösteren belge
verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın istisna kapsamında
işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili düzenlemelerde
belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha sonra ihlal
edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza, faiz
ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim yapılan alıcıdan aranır.
Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan şekilde değerlendirilir.” MADDE 11 – Aynı Tebliğin (II/E) kısmının 8 inci bölümünden sonra gelmek
üzere başlığı ile birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir. “9. İmalat Sanayiinde Kullanılmak Üzere Yapılan Yeni Makina ve
Teçhizat Teslimlerinde İstisna 7103 sayılı Kanunla, 1/5/2018 tarihinde yürürlüğe girmek üzere,
3065 sayılı Kanuna eklenen geçici 39 uncu maddesine göre, Bakanlar Kurulu
tarafından belirlenecek yeni makina ve teçhizatın, 17/4/1957 tarihli ve 6948
sayılı Sanayi Sicili Kanununa göre sanayi sicil belgesini haiz KDV
mükelleflerine münhasıran imalat sanayiinde kullanılmak üzere teslimi
31/12/2019 tarihine kadar KDV’den müstesnadır. Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda
belirlenmiştir. 9.1. Kapsam 9.1.1. İstisnadan Yararlanacak Alıcılar İstisnadan, 6948 sayılı Kanuna göre sanayi sicil belgesini haiz
KDV mükellefleri yararlanır. 9.1.2. İstisna Kapsamına Giren Teslimler 30/4/2018 tarihli ve 2018/11674 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
eki listede sanayi sicil belgesine haiz katma değer vergisi mükelleflerinin
münhasıran imalat sanayiindeki kullanımlarına yönelik istisna kapsamında
teslim edilecek makina ve teçhizat belirlenmiştir. Söz konusu Bakanlar Kurulu
Kararı eki listede yer almayan makina ve teçhizat teslimlerine istisna
uygulanmaz. İstisna, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen yeni makina ve
teçhizatın, 6948 sayılı Kanuna göre sanayi sicil belgesini haiz KDV
mükelleflerine, münhasıran imalat sanayiinde kullanmak üzere 31/12/2019
tarihine kadar tesliminde uygulanır. İstisna “yeni” makina ve teçhizat teslimlerine tanındığından,
istisna kapsamında teslime konu edilecek makina ve teçhizatın kullanılmamış
olması gerekmektedir. Diğer taraftan, makina ve teçhizatın aksam, parça,
aksesuar ve teferruatları istisna kapsamında değerlendirilmez. 9.2. İstisnanın Uygulaması İstisna kapsamında makina ve teçhizat satın almak isteyen
mükellefler, sanayi sicil belgelerini ibraz ederek alacakları makina ve teçhizatı
imalat sanayiinde kullanacaklarına dair beyanlarıyla birlikte KDV yönünden
bağlı oldukları vergi dairesine başvururlar. Bu başvuruyla birlikte istisna
kapsamında alınacak makina ve teçhizat listesi elektronik ortamda sisteme
girilir. İlgili vergi dairesi tarafından gerekli kontroller yapıldıktan
sonra şartları sağlayanlara elektronik olarak sisteme girilen makina ve
teçhizatla sınırlı olmak üzere istisna belgesi (EK:28) verilir. Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin alıcı tarafından
onaylanmış bir örneği alıcılar tarafından satıcılara verilir. Bu belge
satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun
olarak saklanır. Söz konusu istisna belgesi kapsamında satış yapan mükellef
düzenlediği faturada makina ve teçhizatın cinsi ile birlikte GTİP numarasını
da belirtir. İstisna belgesi ekinin ilgili bölümünü fatura tarihi, numarası,
mal miktarı ve tutarını belirtmek suretiyle onaylar ve bir örneğini alır.
Teslim gerçekleştikçe alıcı ve satıcı alım/satım bilgilerini elektronik ortamda
sisteme girerler. İstisna uygulanan teslimler nedeniyle yüklenilen KDV, satıcılar
tarafından indirim konusu yapılabilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen KDV
satıcılara talep edilmesi halinde iade edilir. İstisna kapsamındaki makine ve teçhizatın ithalat yoluyla temin
edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine ibraz edilir.
İstisna belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen makina ve teçhizata
ilişkin bölüm doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi tarafından bu bölüm
de onaylanır. Satıcı mükellefin iade talebi istisna belgesi ve elektronik
sisteme yapılan alış ve satış girişleri esas alınmak suretiyle, iade için
gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır. 9.3. Makina ve Teçhizatın Üç Yıl İçinde Belirlenen Faaliyetler
Dışında Kullanımı veya Elden Çıkarılması İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın, teslim tarihini
takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde; imalat sanayii
dışında kullanılması, elden çıkarılması veya kiralanması hallerinde,
zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme
faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi
cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren
durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren
başlar. 9.4. İstisnanın Beyanı Bu istisna kapsamında KDV hesaplanmayan teslimler, KDV
beyannamesinde yer alan "İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran
İşlemler" kulakçığının, "Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler"
tablosunda 332 kod numaralı satır aracılığıyla beyan edilir. Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa
istisnaya konu teslimlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen KDV"
sütununa bu teslimlere ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde gösterilen
toplam KDV tutarı yazılır. İade talep etmek istemeyen mükellefler,
"Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır. İstisna kapsamında mal alan mükellefler, istisna belgesinin
bittiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz ederek
kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan makina ve
teçhizat listesinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve
faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır. 9.5. İade Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki belgeler
aranır: – Standart iade talep dilekçesi – İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV
listesi – İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi – İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu – Satış faturaları listesi – Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin örneği ile kendisi
tarafından ilgili mala ilişkin olarak istisna uygulanarak alınacak makina ve
teçhizat listesinin örneği 9.5.1. Mahsuben İade Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade talepleri
yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına bakılmaksızın
vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir. 9.5.2. Nakden İade Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan ve 5.000 TL’yi aşmayan
nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan
yerine getirilir. İade talebinin 5.000 TL’yi aşması halinde aşan kısmın
iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir.
Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat,
vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür. 9.6. Müteselsil Sorumluluk İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin istisna belgesinin
imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal tesliminde bulunan satıcıya
vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan istisna uygulanması halinde, ziyaa
uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslimi yapan mükellefler ile
birlikte teslim yapılan alıcı da müteselsilen sorumludur. Kendisine teslimin istisna kapsamına girdiğini gösteren belge
verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın istisna kapsamında
işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili düzenlemelerde
belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha sonra ihlal
edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza, faiz
ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim veya hizmet yapılan alıcıdan
aranır. Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan şekilde
değerlendirilir.” MADDE 12 – Aynı Tebliğin (II/F-4.4.) bölümünün sonuna aşağıdaki paragraf
eklenmiştir. “Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda kantin olarak
belirlenen alanların okul aile birlikleri tarafından kiraya verilmesi
işlemleri KDV’den istisna edilmiştir. Bu kapsamda, Milli Eğitim Bakanlığı
Okul-Aile Birliği Yönetmeliğine göre kantin olarak belirlenen alanların okul
aile birlikleri tarafından kiraya verilmesi işlemleri KDV’den istisnadır.” MADDE 13 – Aynı Tebliğin (II/F-4.23.) bölümünün üçüncü paragrafının son
cümlesi yürürlükten kaldırılmış, aynı bölümün sonuna aşağıdaki paragraf
eklenmiştir. “3065 sayılı Kanunun (17/4-k) maddesinde yer alan istisna
kapsamındaki arsa teslimine, söz konusu arsa için organize sanayi bölgeleri
tarafından yapılan ve parsel birim maliyeti içinde yer alan harcamalar da
dahil edilir.” MADDE 14 – Aynı Tebliğin (II/G-4.3.) bölümünün birinci paragrafı aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. “Arsa kat karşılığı inşaat işleri; arsa sahibi tarafından konut
veya işyerine karşılık müteahhide arsa payı teslimi ile müteahhit tarafından
arsa payına karşılık arsa sahibine konut veya işyeri teslimi şeklinde iki
ayrı teslimden oluşmaktadır.” MADDE 15 – Aynı Tebliğin; a) (III/B-3.) bölümünün ikinci paragrafında yer alan
"teslim ve hizmetin gerçekleştiği vergilendirme döneminde" ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır. b) (III/B-3.1.3.4.) bölümünden sonra gelmek üzere aşağıdaki
bölüm eklenmiştir. “3.1.3.5. İndirimli Orana Tabi İşlemin Gerçekleşmesinden Sonra
Yapılan Alımlar ve İskontolar İndirimli orana tabi işlemin gerçekleşmesinden sonra, işlem ile
ilgili olarak garanti, reklam, royalty, know-how, isim hakkı, ciro primi gibi
harcamalar üzerinden KDV ödenebilmektedir. Ayrıca indirimli orana tabi
işlemin gerçekleşmesinden sonra, satıcı tarafından yapılan iskontolar
nedeniyle, alıcılar tarafından iskontoya dair düzenlenen faturada KDV
hesaplanması gerekmektedir. Bu kapsamda, indirimli orana tabi işlemin gerçekleşmesinden
sonra, işlemle ilgili olarak yapılan garanti, reklam, royalty, know-how, isim
hakkı, ciro primi gibi harcamalar ve iskontolar nedeniyle satıcılar
tarafından yüklenilen KDV’nin, indirim hesaplarına dahil edildiği
vergilendirme dönemine ilişkin iade hesabında dikkate alınması uygun
görülmüştür.” MADDE 16 – Aynı Tebliğin (III/C-2.1.) bölümünde yer alan “(c)” bendinin
sonuna aşağıdaki paragraflar eklenmiştir. “Ancak 213 sayılı Kanunun 315 inci maddesine göre Maliye
Bakanlığınca belirlenen faydalı ömürlerini tamamladıktan sonra zayi olan veya
istisna kapsamında teslim edilen amortismana tabi iktisadi kıymetlere (ATİK)
ilişkin yüklenilen KDV ile faydalı ömrünü tamamlamadan zayi olan veya istisna
kapsamında teslim edilen ATİK’lere ilişkin yüklenilen KDV’nin kullanılan
süreye isabet eden kısmının indirim konusu yapılması mümkündür. Buna göre, ATİK’in Maliye Bakanlığınca belirlenen faydalı ömrünü
tamamladıktan sonra zayi olması veya istisna kapsamında teslim edilmesi
halinde bu kıymetin alımında yüklenilen ve indirim konusu yapılan KDV’nin
indirim hesaplarından çıkarılmasına ilişkin herhangi bir düzeltme işlemi
yapılmasına gerek bulunmamaktadır. Ancak ATİK’in faydalı ömrünü tamamlamadan zayi olması veya
istisna kapsamında teslim edilmesi durumunda, bu kıymetin alımında yüklenilen
KDV’nin, faydalı ömrünün işletmede kullanılan süresine isabet eden kısmı için
herhangi bir düzeltme işlemi yapılmayacaktır. ATİK’in zayi olduğu veya
istisna kapsamında teslim edildiği tarih itibarıyla faydalı ömrünün kalan
kısmına (faydalı ömrünün işletmede kullanılmayan süresine) isabet eden
yüklenilen KDV’nin ise indirim konusu yapılması mümkün değildir. Daha önce
indirim konusu yapılan KDV’nin ATİK’in zayi olduğu veya istisna kapsamında
teslim edildiği dönem beyannamesinde “Daha Önce İndirim Konusu Yapılan
KDV’nin İlavesi” satırında beyan edilmek suretiyle indirim hesaplarından
çıkarılması gerekir. ATİK’in işletmede kullanılan süresinin tespitinde
ATİK’in işletmede kullanıldığı her 12 ay ile 12 aydan kısa olan süreler bir
yıl olarak kabul edilecektir. Örnek: (A) Ltd. Şti. 1/4/2015 tarihinde 150.000 TL bedelle satın alarak
aktifine kaydettiği faydalı ömrü 5 yıl olan minibüs için 27.000 TL KDV
ödemiştir. Söz konusu minibüs 5/6/2018 tarihinde yanarak zayi olmuştur. Bu
durumda, minibüsün alımında yüklenilen KDV tutarının işletmede kullanılan
süreye (38 ay kullanıldığından 4 yıl olarak dikkate alınmıştır) isabet eden
kısmı olan 21.600 TL (27.000/5x4) için düzeltme yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Minibüs, faydalı ömrünü tamamlamadan zayi olduğundan kalan 1 yıl için daha
önce indirim konusu yapılan 5.400 TL’nin (27.000-21.600) indirim
hesaplarından çıkarılmak suretiyle düzeltilmesi gerekmektedir.” MADDE 17 – Aynı Tebliğin (III/C-2.1.) bölümünde yer alan “(ç)” bendinin; a) Üçüncü paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “3065 sayılı Kanunun (30/d) maddesinde; “(5520 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre transfer
fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlar ile Gelir Vergisi
Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendine göre
işletme aleyhine oluşan farklara ilişkin ithalde veya sorumlu sıfatıyla
ödenen katma değer vergisi ile yurt içindeki işlemlerde mal teslimi veya
hizmet ifasında bulunan mükellefler tarafından ilgili vergilendirme döneminde
beyan edilerek ödenen katma değer vergisi hariç)” parantez içi hüküm yer almaktadır.” b) Yedinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bundan
sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir. “Ancak transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan
kazançlara ilişkin yurtdışından temin edilen hizmetler dolayısıyla sorumlu
sıfatıyla ödenmiş KDV’ler, ithalat işlemlerine ilişkin ödenmiş olan KDV’ler
ve yurt içindeki işlemlerde mal teslimi veya hizmet ifasında bulunan
mükellefler tarafından ilgili vergilendirme döneminde beyan edilerek ödenen
KDV’lerin indirim hesaplarından çıkarılması mükerrer vergilendirmeye ve
dolayısıyla yersiz ödenen vergilerin iadesine sebebiyet vermekte olup,
mükerrer vergilendirmeyi engellemek amacıyla 3065 sayılı Kanunun (30/d)
maddesinde düzenleme yapılmıştır. Söz konusu hüküm gereğince, transfer
fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlara ilişkin; – Yurt dışından temin edilen hizmetler dolayısıyla sorumlu sıfatıyla
ödenmiş KDV’ler, – İthalat işlemlerine ilişkin ödenmiş olan KDV’ler, – Yurt içindeki işlemlerde mal teslimi veya hizmet ifasında
bulunan mükellefler tarafından ilgili vergilendirme döneminde beyan edilerek
ödenen KDV’lerin indirim hesaplarından çıkarılmasına gerek bulunmamaktadır.” “5520 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre transfer
fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlar ile Gelir Vergisi
Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendine göre
işletme aleyhine oluşan farklara ilişkin mal veya hizmet alımında bulunan
mükellef tarafından yüklenilen KDV tutarı, bu kapsamda mal teslimi veya
hizmet ifasında bulunan mükellefin ilgili vergilendirme döneminde beyan
ederek ödediği KDV tutarlarıyla sınırlı olmak üzere, indirim konusu
yapılabilir.” c) Sonunda yer alan “Örnek:” ibaresi “Örnek
1:” olarak değiştirilmiş ve bu paragraftan sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir. “Örnek 2: (A) A.Ş. ilişkili şirket olan (B) A.Ş.den
130.000 TL tutarında mal satın almış ve bu işlemde (B) A.Ş. tarafından 23.400
TL KDV hesaplanmıştır. Satışın yapıldığı döneme ilişkin olarak (B) A.Ş.’nin
KDV beyannamesine göre ödenmesi gereken KDV tutarı 4.000 TL’dir. Daha sonra
(A) A.Ş. nezdinde yapılan vergi incelemesi sonucunda (B) A.Ş.’den alınan
malların değerinin 100.000 TL olması gerektiği sonucuna ulaşılmış, 30.000
TL’nin ise transfer fiyatlandırılması yoluyla örtülü kazanç dağıtımı
kapsamında olduğu değerlendirilmiştir. Ayrıca (B) A.Ş. tarafından ilgili
dönemde tahakkuk eden 4.000 TL KDV’nin 2.500 TL’sinin ödendiği anlaşılmıştır.
Buna göre, transfer fiyatlandırılması yoluyla örtülü kazanç dağıtımı
kapsamında değerlendirilen 30.000 TL’ye isabet eden 5.400 TL KDV’nin (B) A.Ş.
tarafından ödenmiş olan 2.500 TL’sinin (A) A.Ş. tarafından indirim konusu
yapılması mümkün olup geriye kalan 2.900 TL KDV’nin (A) A.Ş. tarafından
indirim konusu yapılması mümkün değildir.” MADDE 18 – Aynı Tebliğin (IV/E-1.1.) bölümünün; a) Üçüncü paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf
eklenmiştir. “3065 sayılı
Kanunun 36 ncı maddesinin ikinci
fıkrasında Bakanlığımızın; mükellefiyet süresi, çalışan sayısı, aktif ve
özsermaye büyüklüğü, ödenen vergi tutarı, vergisel ödevlerin zamanında yerine
getirilip getirilmediği, sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge
düzenleme veya kullanma yönünde olumsuz rapor ya da tespit bulunup
bulunmadığı gibi kriterleri esas alarak mükelleflerin vergisel uyum
seviyeleri ve bu uyum seviyelerine göre farklı iade yöntemleri tespit etmeye,
iade alacağının mahsup edileceği vergi borçları ile iadeye ilişkin diğer usul
ve esasları belirlemeye yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.” b) Mevcut dördüncü paragrafında yer alan “32” ibaresinden sonra
gelmek üzere “, 36” ibaresi eklenmiştir. MADDE 19 – Aynı Tebliğin (IV/E-5.) bölümünün; a) Birinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf
eklenmiştir, “Öte yandan, aynı Kanunun 370’inci maddesinde, vergi
incelemesine başlanılmadan veya takdir komisyonuna sevk edilmeden önce
verginin ziyaa uğradığına delalet eden emareler bulunduğuna dair yetkili
merciler tarafından yapılmış ön tespitler hakkında tespit tarihine kadar
ihbarda bulunulmamış olması kaydıyla mükelleflerin izaha davet edilebileceği
hükme bağlanmıştır. Bu hükmün uygulanmasına ilişkin olarak 25/7/2017 tarihli
ve 30134 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 482 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğinde izaha davetin kapsamı ve şekli, ön tespitin niteliği, izaha
daveti yapacak ve yapılan izahı değerlendirecek merciler, davet yapılacaklar,
yapılan izahta kullanılacak bilgi ve belgeler ile uygulamaya ilişkin diğer
usul ve esaslar belirlenmiştir. 213 sayılı Kanunun 370’inci maddesinde yer
alan izaha davet uygulaması kapsamında izaha davet komisyonlarınca yapılması
gereken işlemler 482 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğindeki
açıklamalara göre yerine getirilir, izaha davet uygulaması kapsamına girmeyen
işlemlerin gerçekliğini ispatta ise bu Tebliğdeki hükümler uygulanır. Bu
düzenlemeler çerçevesinde, izaha davet kapsamında olan ve izahı kabul edilen
mükellefler hakkında özel esaslar uygulanmaz.” b) Mevcut ikinci paragrafının son cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “İdari
araştırma aşamasında, mükellef tarafından söz konusu işlemin gerçekliğine
yönelik sunulan karşı delillerin değerlendirilmesi, idari araştırmayı yürüten
birimdeki (mükellefin ilgili dönemde bağlı olduğu vergi dairesindeki) müdür
ve bir müdür yardımcısının da katılacağı üç kişilik bir komisyon tarafından
yapılır. Karşı deliller incelemeye başlanmış olması halinde inceleme
elemanına, incelemeye başlanmamışsa ilgili komisyona sunulur.” c) Mevcut beşinci paragrafının birinci cümlesinde yer alan
“idare” ibaresi “komisyon” olarak değiştirilmiş ve “özel esaslara alınır”
ibaresinden sonra gelmek üzere “ve mükerrer incelemeye meydan vermeksizin
konuyla ilgili incelemeye sevk edilir” ibaresi eklenmiştir. ç) Mevcut beşinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki
paragraf eklenmiştir. “Yapılan izahın izaha davet komisyonlarınca yeterli bulunmaması
ve mükellef tarafından Vergi Usul Kanununun 370 inci maddesinde öngörülen
işlemlerin gerçekleştirilmemesi durumunda incelemeye veya takdire sevk
işlemleri yapılan mükellefler de aynı şekilde özel esaslara alınır.” MADDE 20 – Aynı Tebliğe ekte yer alan (EK: 26), (EK: 27) ve (EK: 28)
eklenmiştir. MADDE 21 – Bu Tebliğin; a) 1 inci, 4 üncü, 8 inci, 9 uncu ve 14 üncü maddeleri 6/4/2018
tarihinden sonra yapılan teslimlere uygulanmak üzere yayımı tarihinde, b) 2 nci, 3 üncü, 5 inci, 6 ncı, 7 nci, 15 inci, 16 ncı, 17 nci
ve 18 inci maddeleri 6/4/2018 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde, c) 10 uncu maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel Uygulama
Tebliğinin (II/B) kısmına eklenen 13 üncü bölüm, 13 üncü maddesi ve 20 nci
maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğine eklenen (EK: 26)
1/4/2018 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde, ç) 10 uncu maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel Uygulama
Tebliğinin (II/B) kısmına eklenen 14 üncü bölüm, 11 inci maddesi ve 20 nci
maddesi ile Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğine eklenen (EK: 27 ve
EK: 28) 1/5/2018 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde, d) 12 nci maddesi 27/3/2018 tarihinden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde, e) Diğer maddeleri ise yayımı tarihinde yürürlüğe girer. MADDE 22 – Bu
Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür. 5 Haziran 2018 SALI Resmî Gazete Sayı : 30442 |