Hazine ve Maliye Bakanlığı
(Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan: KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR TEBLİĞ (SERİ NO: 41) MADDE 1- 26/4/2014 tarihli
ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinin
(I/B-8.2.) bölümünde yer alan Örnek 1 ve Örnek 2
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Örnek 1: KDV
mükellefiyeti bulunmayan Bay (A), müteahhit (B)
A.Ş. ile 20/5/2020 tarihinde Kastamonu’daki arsası için arsa payı (kat)
karşılığı inşaat sözleşmesi imzalamış ve bu sözleşmeye ilişkin yapı ruhsatı
27/5/2020 tarihinde alınmıştır. Söz konusu sözleşmeye göre arsa sahibi Bay
(A), inşa edilen 20 konuttan 8’ini ve 5 işyerinden 2’sini 20/5/2022 tarihinde teslim almıştır. (B) A.Ş., 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin
ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre arsa
sahibine vereceği 8 konut ve 2 işyeri için perakende satış olması nedeniyle
maliyet bedeline %10 ilave etmek suretiyle sırasıyla 4.400.000 TL ve
1.650.000 TL olmak üzere toplam 6.050.000 TL bedel hesaplamıştır. İnşa edilen
konutların 150 m2’nin altında olduğu varsayımıyla, (B) A.Ş. tarafından arsa
sahibine teslim edilen konutlara ilişkin (4.400.000x%1) 44.000 TL KDV,
işyerlerine ilişkin (1.650.000x%18) 297.000 TL KDV olmak üzere toplam 341.000
TL KDV hesaplanacaktır. Bay (A)’nın müteahhit (B)
A.Ş.ye arsa tesliminde ise KDV hesaplanmayacaktır. Söz konusu arsanın KDV
mükellefiyeti bulunmayan Bay (A) yerine (C) Ltd. Şti.ye ait olması durumunda,
arsa payı karşılığı konut ve işyerlerinin arsa sahibine teslim tarihi
olan 20/5/2022 tarihinde, (B) A.Ş.nin bağımsız bölümler için 213 sayılı Kanunun
267 nci maddesinin ikinci fıkrasının
ikinci sırasındaki maliyet bedeline %5 ilave etmek suretiyle bulacağı bedel
(4.200.000 + 1.575.000= 5.775.000 TL) üzerinden, (C) Ltd. Şti. tarafından
arsa payı için %8 oranında KDV hesaplanması gerekecektir. Örnek 2: (D) A.Ş. aktifinde kayıtlı arsa
için, müteahhit (B) A.Ş. ile 17/5/2022
tarihinde arsa payı (kat) karşılığı inşaat sözleşmesi imzalamış ve bu
sözleşmeye ilişkin yapı ruhsatı 24/5/2022 tarihinde alınmıştır. Söz konusu
sözleşmeye göre arsa sahibi (D) A.Ş. inşa edilecek 20 konuttan 8’ini (4
adedinin net alanı 140 m2, 4 adedinin net alanı 160 m2 olmak üzere) ve 5
işyerinden 2’sini alacaktır. (B) A.Ş., 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin
ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre arsa
sahibine vereceği 8 konut ve 2 işyeri için toptan satış olması nedeniyle
maliyet bedeline %5 ilave etmek suretiyle konutlar için sırasıyla 2.000.000
TL ve 2.400.000 TL, işyerleri için 1.000.000 TL olmak üzere toplam 5.400.000
TL bedel hesaplamıştır. Bu durumda (B)
A.Ş. tarafından arsa sahibine teslim edilen konutlara ve işyerlerine ilişkin; - 4 adet 140
m2’lik konut için: (2.000.000x%8)=160.000 TL, - 4 adet 160
m2’lik konut için (her bir konutun 150 m2’lik kısmına isabet eden bedel
üzerinden %8, 150 m2’yi geçen kısmına ise %18 KDV): (2.400.000x150/160x%8)+(2.400.000x10/160x%18)=180.000+27.000=207.000
TL, - 2 adet işyeri
için: (1.000.000x%18)=180.000 TL olmak üzere 5.400.000 TL bedel için
toplam (160.000+207.000+180.000)=547.000 TL KDV hesaplanacaktır. KDV
mükellefi arsa sahibi (D) A.Ş.nin aldığı konut ve işyerlerinin
karşılığı olarak (B) A.Ş.ye yapmış olduğu arsa payı tesliminde konut ve
işyerlerinin 213 sayılı Kanunun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer
alan ikinci sıradaki maliyet bedeline %5 ilave etmek suretiyle bulunan 5.400.000
TL üzerinden %8 oranında (5.400.000x%8) 432.000 TL KDV hesaplanacaktır.” MADDE 2- Aynı Tebliğin (I/C-2.1.2.)
bölümünün sonuna başlığıyla birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir. “2.1.2.5.
İsteğe Bağlı Tam Tevkifat Uygulaması Mükellefler,
yazılı bir sözleşme düzenleyerek bir yıl süreyle anlaştıkları satıcı
mükelleflerden, Tebliğin (I/C-2.1.3.2.) ve (I/C-2.1.3.3.) bölümlerinde
belirtilen işlemlere (Tebliğin (I/C-2.1.3.2.13.) bölümü ile (I/C-2.1.3.3.7.)
bölümündeki işlemler hariç) ilişkin alımlarında tevkifat sorumluluklarının
bulunup bulunmadığına bakılmaksızın, hesaplanan KDV’nin tamamını sorumlu
sıfatıyla beyan edip öderler. Bir yıllık sürenin bitimini izleyen yıllarda uygulamaya devam
edilmesinin istenmesi halinde sözleşmenin aynı süreyle yenilenmesi gerekir.
Bir yıllık süre dolmadan söz konusu uygulamadan vazgeçilmesi mümkün değildir. Alıcı
mükellefler, söz konusu sözleşmelerin bir örneği ile bu kapsamda işlem
yapacak satıcı mükelleflerin bilgilerini (adı soyadı/unvanı, vergi dairesi,
vergi kimlik numarası, sözleşme uygulama dönemi), işleme ilişkin KDV
beyannamesinin verilmesinden önce liste halinde bağlı oldukları vergi
dairesine verirler. Sözleşmelerin feshedilmesi, tadili vb. durumların da
işleme ilişkin KDV beyannamesinin verilmesinden önce bağlı oldukları vergi
dairesine bildirilmesi gerekir. Alıcıların isteğe
bağlı tam tevkifat uygulaması kapsamında
sözleşme düzenlemediği satıcılar ile olan işlemlerinde, genel hükümlere göre
işlem tesis edileceği tabiidir. İsteğe bağlı
tam tevkifat uygulaması kapsamında alıcı
tarafından tevkifata tabi tutulan KDV, 2
No.lu KDV Beyannamesinin “Vergi Bildirimi” kulakçığının, “İsteğe Bağlı
Tam Tevkifat Uygulanan İşlemlere Ait
Bildirim” tablosunda beyan edilir. Tablonun “İşlem Türü” alanı, bu alana
ilişkin işlem türü listesinden seçim yapılmak suretiyle doldurulur. “Matrah”
alanına, işlemin KDV hariç bedeli, “Oran” alanına işlemin tabi olduğu KDV
oranı girilir. Alıcı tarafından tevkif edilen KDV tutarını gösteren “Vergi”
alanı, e-beyanname programı tarafından hesaplanır. İsteğe bağlı
tam tevkifat uygulaması kapsamındaki
işlemleri yapan satıcı mükellefler ilgili döneme ait 1 No.lu KDV
Beyannamesinin iki ayrı bölümüne kayıt yapar. Birinci kayıt, “Matrah”
kulakçığında “İsteğe Bağlı Tam Tevkifat Uygulanan
İşlemler” tablosuna; ikinci kayıt “İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran
İşlemler” kulakçığında “İsteğe Bağlı Tam Tevkifat Kapsamına
Giren İşlemler” tablosuna yapılır. İsteğe bağlı
tam tevkifata tabi tutulan KDV ile
sınırlı olmak üzere satıcıya KDV iadesi yapılabilir. Bu uygulamadan
kaynaklanan KDV iade talepleri, her bir işlem için Tebliğin (I/C-2.1.5.)
bölümünde yer alan usul ve esaslar çerçevesinde yerine getirilir. İade
taleplerinin yerine getirilmesinde, alıcı tarafından 2 No.lu KDV Beyannamesi
ile beyan edilen ve tahakkuk ettirilen KDV’nin ödenmiş olması vergi
dairesince aranır. Bu uygulama
kapsamında işlemi bulunanlar düzeltme işlemleri bakımından Tebliğin
(I/C-2.1.4.), tevkifata tabi tutulan
verginin iadesi bakımından Tebliğin (I/C-2.1.5.), bildirim ve müteselsil
sorumluluk bakımından Tebliğin (I/C-2.1.6.) bölümlerindeki açıklamalara
tabidir.” MADDE 3- Aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.3.1.1.) ve
(I/C-2.1.3.3.1.2.) bölümlerindeki “çinko,” ibarelerinden sonra gelmek üzere
“demir-çelik,” ibareleri eklenmiştir. MADDE 4- Aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.3.5.2.),
(III/B-2.5.1.), (III/B-2.5.3.), (III/B-2.6.),
(III/B-2.7.) bölümlerinde yer alan “(B) bölümünün” ibareleri yürürlükten
kaldırılmış; (III/B-2.1.1.), (III/B-2.1.2.), (III/B-2.2.) bölümlerinde yer
alan “(I) sayılı listenin” ibareleri “(I) sayılı listenin (B) bölümünün”
olarak değiştirilmiş; (III/B-2.8.1.), (III/B-2.8.3.) bölümlerinde yer alan
“(I) sayılı listeye” ibarelerinden sonra “(5189 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı
sonrası (I) sayılı listenin (B) bölümünün)” ibareleri eklenmiştir. MADDE 5- Aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.3.7.)
bölümünden sonra gelmek üzere başlığıyla birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir. “2.1.3.3.8.
Demir-Çelik Ürünlerinin Teslimi 2.1.3.3.8.1. Tevkifat Uygulayacak Alıcılar ve Tevkifat Oranı Demir-çelik ve
alaşımlarından mamul, Tebliğin (I/C-2.1.3.3.8.2.) bölümünde belirtilen
ürünlerin, Tebliğin (I/C-2.1.3.1/a ve b) bölümlerinde sayılanlara tesliminde
(4/10) oranında KDV tevkifatı uygulanır. Demir-çelik ve
alaşımlarından mamul ürünlerin, ithalatçılar tarafından yapılan teslimleri
ile münhasıran cevherden üretilenlerinin üreticiler tarafından ilk
tesliminde tevkifat uygulanmaz, bu
safhalardan sonraki el değiştirmelerde ise tevkifat uygulanır.
Bununla birlikte, demir-çelik ve alaşımlarından mamul ürünlerin hurdadan,
diğer hammaddelerden veya hurda, cevher ve diğer hammaddeler birlikte
kullanılarak üretilmesi halinde bu ürünlerin ilk üreticilerinin teslimi dâhil
her safhasındaki teslimlerinde tevkifat uygulanır. İthalatçılar
tarafından yapılan teslimlere ilişkin düzenlenen faturada “Teslim edilen mal
doğrudan ithalat yoluyla temin edildiğinden tevkifat uygulanmamıştır.”
açıklamasına ve ithalata ilişkin fatura ve gümrük beyannamesi bilgilerine yer
verilir. Cevherden üretim yapanlar ise düzenlenen faturada “Teslim edilen mal
firmamızca münhasıran cevherden üretildiğinden tevkifat uygulanmamıştır.”
açıklamasına yer vermek suretiyle tevkifat uygulanmaksızın
işlem yapar. 2.1.3.3.8.2.
Kapsam Tevkifat kapsamına; cevherden, hurdadan veya
diğer hammaddelerden üretilen demir-çelik ve alaşımlarından mamul her türlü
uzun (çubuk, inşaat demiri, profil, kangal
demir, filmaşin, tel, halat, hasır, boru, lama
vb.) veya yassı (levha, sıcak haddelenmiş yassı ürünler, soğuk haddelenmiş
yassı ürünler ve kaplanmış yassı ürünler vb.) demir-çelik ve alaşımı ürünler
girmektedir. Demir-çelik ve alaşımlarından mamul eşya (kapı, kapı kolu,
köşebent, vida, somun, vida soketi, dübel, kilit, çivi, flanş, maşon, dirsek,
kanca, menteşe, yay, bilya, rulman, zincir
vb.) teslimlerinde tevkifat uygulanmaz.” MADDE 6- Aynı Tebliğin (I/C-2.1.5.2.1.) ve
(I/C-2.1.5.2.2.) bölümlerindeki “- Ağaç ve orman ürünleri teslimi,”
satırlarından sonra gelmek üzere “- Demir-çelik ürünlerinin teslimi,”
satırları eklenmiştir. MADDE 7- Aynı Tebliğin (I/C-2.1.5.2.1.),
(I/C-2.1.5.2.2.), (II/A-1.1.4.2.), (II/A-1.2.4.2.), (II/A-2.3.1.),
(II/A-3.4.2.), (II/A-4.4.2.), (II/A-5.11.2.), (II/A-8.13.2.), (II/A-9.8.2.),
(II/B-1.5.1.), (II/B-1.5.2.), (II/B-1.5.3.1.1.), (II/B-1.5.3.1.2.1.),
(II/B-1.5.3.1.2.2.), (II/B-1.5.3.2.), (II/B-2.4.1.), (II/B-3.4.2.),
(II/B-4.4.1.), (II/B-5.7.2.), (II/B-6.4.1.), (II/B-7.5.2.), (II/B-8.3.2.),
(II/B-9.2.2.), (II/B-10.5.2.), (II/B-11.5.2.), (II/B-12.6.2.),
(II/B-13.4.2.), (II/B-14.5.2.), (II/B-15.4.4.), (II/B-16.4.2.),
(II/B-17.4.2.), (II/C-1.3.1.), (II/C-1.3.2.), (II/C-2.3.2.), (II/Ç-1.3.2.),
(II/Ç-2.5.2.), (II/E-1.3.2.), (II/E-2.4.1.2.), (II/E-3.4.2.), (II/E-4.4.2.),
(II/E-5.4.2.), (II/E-7.4.2.), (II/E-8.4.2.), (II/E-9.5.2.), (II/E-10.4.2.),
(III/B-3.2.1.), (III/B-3.2.4.), (III/B-3.2.5.), (III/B-3.3.)
ve (III/B-3.4.3.) bölümlerinde yer alan “5.000 TL” ibareleri “10.000 TL”
olarak değiştirilmiştir. MADDE 8- Aynı Tebliğin (II/A) kısmında yer
alan “1.1.4. İade” bölüm başlığından sonra gelmek üzere “1.1.4.1. Genel
Olarak” bölüm başlığı eklenmiş, “1.1.4.1. Mahsuben İade” başlığı “1.1.4.1.1.
Mahsuben İade”, “1.1.4.2. Nakden İade” başlığı “1.1.4.1.2. Nakden İade”
olarak değiştirilmiş ve bu bölümden sonra gelmek üzere başlığıyla birlikte
aşağıdaki bölüm eklenmiştir. “1.1.4.2.
İmalatçılar Tarafından Yapılan Mal İhracında İhracat Bedeline Göre İade 1.1.4.2.1.
Kapsam 3065 sayılı
Kanunun 32 nci maddesinde, imalatçılar
tarafından yapılan ihracat işlemlerinden kaynaklanan iadelerde, yüklenilen
KDV yerine sektörler itibarıyla ihracat bedelinin belli bir oranına kadar
iade yaptırma konusunda Bakanlığımıza yetki verilmiştir. Bu çerçevede,
sektör ayrımı yapılmaksızın imal ettikleri malları doğrudan ihraç eden
imalatçılar, ihracat teslimlerine ilişkin olarak yüklendikleri KDV tutarına
bakılmaksızın ihracat bedelinin %10’una kadar devreden KDV tutarı ile sınırlı
olarak iade talep edebilirler. Bu uygulama
ihtiyari olup, uygulamadan Tebliğin (II/A-8.3.)
bölümünde tanımlanan imalatçılar faydalanabilir. Bu uygulama
kapsamındaki mallara ilişkin istisnanın kapsamı ve beyanı Tebliğin
(II/A-1.1.1.), istisnanın tevsiki Tebliğin (II/A-1.1.2.), ihraç edilen
malların geri gelmesi Tebliğin (II/A-1.1.3.) bölümlerinde yer alan
açıklamalar doğrultusunda yürütülür. Bununla birlikte,
imalatçılar bu uygulama kapsamındaki işlemlerini, ilgili dönem KDV
beyannamesinin “İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler” kulakçığının
“Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler” tablosunda 338 kodlu “İmalatçıların
Mal İhracatları [KDVGUT-(II/A-1.1.4.2.)]” satırını kullanmak suretiyle beyan
ederler. Bu satırdaki “Yüklenilen KDV” sütununa, ihraç edilen mallara ilişkin
yüklenilen KDV hesabı yapılmaksızın, ihracat bedelinin % 10’unu aşmamak
kaydıyla iadeye konu olan KDV tutarı yazılır. Öte yandan, ihraç
edilen malların geri gelmesi halinde ithalat istisnasından faydalanılabilmesi
için, bu uygulama kapsamında iade edilen tutarların gümrük idaresine ödenmesi
veya bu tutar kadar teminat gösterilmesi gerekir. İmalatçılar bu
bölüm kapsamında, Tebliğin (II/A-8.3.) bölümünde
belirtilen imalatçı belgelerinde yer alan üretim kapasitesinde öngörülen ve
imal edip ihraç ettikleri mallara ilişkin iade talep edebilirler. İmalatçı
belgesinde yer alan üretim kapasitesine göre imal edilebilecek mallar ile bu
kapsamda fason olarak imal ettirilen mallar için bu uygulamadan
yararlanılabilir. Dolayısıyla, imalatçı belgesindeki üretim konusu malların
tamamının fason olarak imal ettirilmesi, bu kapsamda iade uygulanmasına engel
değildir. İmalatçılar, piyasadan hazır olarak satın alıp ihraç ettikleri
mallar için bu uygulamadan yararlanamamakla birlikte, söz konusu mallar için
Tebliğin (II/A-1.1.4.1.) bölümü kapsamında yüklenilen KDV’nin iadesini talep
edebilirler. Aynı dönemde
imalatçıların 3065 sayılı Kanunun 11/1-c veya geçici 17 nci maddeleri kapsamında ihraç kaydıyla
teslimlerinin de bulunması, doğrudan ihraç ettikleri mallar bakımından bu
uygulamadan yararlanmalarına engel teşkil etmez. İmalatçıların
doğrudan ihraç ettikleri malların bünyesinde yurtiçi veya yurtdışından KDV
ödemeksizin temin ettiği malların bulunması halinde, ihracat bedeline ilişkin
iadenin hesabında, ihracat bedelinden bu şekilde temin edilen malların bedeli
düşülür. İade edilecek KDV kalan tutar dikkate alınarak belirlenir. Bu bölüm
kapsamında iade talep eden imalatçıların, aynı ihracat teslimi ile ilgili
olarak iadesini alamadığı tutar için ayrıca yüklenilen KDV tutarına göre iade
talep etmeleri mümkün değildir. Ancak imalatçılar, bu uygulama yerine imal
ettikleri ürünlerin ihracatına ilişkin olarak yüklenilen KDV’nin iadesini
Tebliğin (II/A-1.1.4.1.) bölümü kapsamında talep edebilirler. Ayrıca bir
dönem bu uygulamadan yararlanan mükellefler diğer dönemlerde yüklenilen
KDV’nin iadesi uygulamasından faydalanabilirler. 1.1.4.2.2. İade İmalatçıların mal
ihracatından kaynaklanan bu kapsamda yapacakları iade taleplerinde aşağıdaki
belgeler aranır: - Standart iade
talep dilekçesi - İlgili meslek
odasına üyelik belgesinin onaylı örneği (Belgede değişiklik olmadığı sürece
bir defa verilmesi yeterlidir.) - İmalatçı
belgesi (Belgede değişiklik olmadığı sürece bir defa verilmesi yeterlidir.) - Satış
faturaları listesi -
Gümrük beyannamesi veya listesi (Serbest bölgeye yapılan ihracatta serbest
bölge işlem formu, posta veya kargo yoluyla gerçekleştirilen ihracatta
elektronik ticaret gümrük beyannamesi, gümrüksüz satış mağazalarında satılmak
üzere bu mağazalara veya bunların depolarına yapılan teslimlerde, malın
gümrüksüz satış mağazasına veya deposuna konulduğuna dair ilgili gümrük
idaresinin onayını da içeren antrepo beyannamesi) - İhracatın beyan
edildiği döneme ait indirilecek KDV listesi - İhracatın beyan
edildiği dönemden önceki son yirmi dört döneme ilişkin indirilecek KDV
listesi (Aynı dönemleri kapsayan indirilecek
KDV listesinin bir defa verilmesi yeterlidir. Önceki dönemlerin herhangi
birisinde ödenecek KDV beyan edilmesi durumunda, ödenecek KDV beyan edilen
dönemden sonraki dönemlere ilişkin indirilecek KDV listesi verilmesi
yeterlidir.) - İadesi Talep
Edilen KDV Hesaplama Tablosu 1.1.4.2.2.1.
Mahsuben İade İmalatçıların bu
bölüm kapsamındaki mahsuben iade talepleri, yukarıdaki belgelerin ibraz
edilmiş olması halinde miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM
raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir. 1.1.4.2.2.2.
Nakden İade İmalatçıların bu
bölüm kapsamındaki 10.000 TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme
raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir. Süresinde
düzenlenmiş YMM Tam Tasdik Sözleşmesi bulunan mükellefler için bu sınır
100.000 TL olarak uygulanır. İade talebinin
10.000 TL’yi veya YMM Tam Tasdik Sözleşmesi bulunan mükellefler için 100.000
TL’yi aşması halinde, aşan kısmın iadesi vergi inceleme raporu veya YMM
raporuna göre yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde, mükellefin iade
talebi yerine getirilir ve teminat, vergi inceleme raporu veya YMM raporu
sonucuna göre çözülür.” MADDE 9- Aynı Tebliğin (II/F-4.18.4.)
bölümünde Örnek’te yer alan “Mükellef (F)’ye yapılan bu teslim toptan teslim
mahiyetinde olup 2007/13033 sayılı BKK eki (I) sayılı Listenin 3 üncü sırası
uyarınca KDV oranı (% 1) olarak uygulanacaktır.” cümlesi “Mükellef (F)’ye
yapılan bu teslimde 2007/13033 sayılı BKK eki (I) sayılı listenin (A)
bölümünün 8 inci sırası uyarınca KDV oranı (%1) olarak uygulanacaktır.”
şeklinde değiştirilmiştir. MADDE 10- Aynı Tebliğin (III/A-4.9.) bölümünde yer alan Örnek 1’in son paragrafı
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Söz konusu
aracın, KDV oranlarını belirleyen 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki
(I) sayılı listenin (B) bölümünün 9 uncu sırasında tanımlanan binek
otomobillerinden olması durumunda, özel matrah üzerinden %18 oranında KDV
uygulanacağı tabiidir.” MADDE 11- Aynı Tebliğin (III/B-1.1.) bölümü başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “1.1.
Perakende Teslimin Tanımı Perakende teslim,
teslimi yapılan ürünlerin aynen veya işlendikten sonra satışını yapanlar ile
işletmelerinde kullanacak olanlar dışındakilere satılmasıdır. Ürünleri, aynen
ya da işlendikten sonra satanlar ile işletmesinde kullanacak olanların gerçek
usulde KDV mükellefi olmamaları halinde bunlara yapılan teslimler de
perakende teslim sayılır.” MADDE 12- Aynı Tebliğin (III/B-2.1.1.)
bölümünün üçüncü paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraflar
eklenmiştir. “28/3/2022 tarihli ve 5359 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı
ile 2007/13033 sayılı BKK eki (I) sayılı listenin “B) DİĞER MAL VE HİZMETLER”
bölümünün 11 inci sırasında yer alan net alanı 150 m2’ye kadar konut
teslimleri düzenlemesi ile söz konusu Kararın 1 inci maddesinin altıncı
fıkrası 1/4/2022 tarihinden itibaren yürürlükten kaldırılmış, ancak 5359
sayılı Kararın 10 uncu maddesinde, 1/4/2022 tarihinden önce yapı ruhsatı
alınmış veya kamu kurum ve kuruluşları ile bunların iştirakleri tarafından
ihalesi yapılmış projeler kapsamında inşa edilen konutlar için bu hükümlerin
uygulanmasına devam olunacağına karar verilmiştir. Buna göre, 1/4/2022 tarihinden önce yapı ruhsatı alınmış veya
kamu kurum ve kuruluşları ile bunların iştirakleri tarafından ihalesi
yapılmış projeler kapsamında inşa edilen konutların, bu tarihten sonraki
tesliminde; - Net alanı 150
m2’ye kadar olan konutlar için KDV oranı, • Büyükşehir
statüsünde olmayan yerlerde (%1), •
Büyükşehirlerde, 2007/13033 sayılı BKK’nın 5359
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile kaldırılmadan önceki 1 inci maddesinin
altıncı fıkrasına ilişkin yukarıda yer alan açıklamalar da dikkate alınarak
(%1), (%8) veya (%18) olarak uygulanır. - Net alanı 150
m2’yi aşan konutlarda ise genel vergi oranı (%18) uygulanır. Öte yandan, 5359
sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla 2007/13033 sayılı BKK eki - (I) sayılı
listenin “B) DİĞER MAL VE HİZMETLER” bölümünün 11 inci sırasına eklenen
hükümle “16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet
Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında rezerv
yapı alanı ve riskli alan olarak belirlenen yerler ile riskli yapıların
bulunduğu yerlerde dönüşüm projeleri çerçevesinde yapılan konutların net
alanının 150 m2’ye kadar olan kısmı” 1/4/2022 tarihinden itibaren (%1)
oranında, - (II) sayılı
listeye eklenen 35 inci sırası uyarınca da “konutların net alanının 150 m2’ye
kadar olan kısmı,” 1/4/2022 tarihinden
itibaren (%8) oranında KDV’ye tabidir. Buna göre, 1/4/2022 tarihinden sonra alınan yapı ruhsatlarına
göre yapılan konut teslimlerinde, konutun net alanının; - 150 m2 veya
daha az olması durumunda KDV oranı (%8), - 150 m2’den
fazla olması durumunda ise satış bedelinin 150 m2’ye kadar olan kısmı için
KDV oranı (%8), 150 m2’nin üzerindeki kısmı için KDV oranı (%18) olarak uygulanır. 6306 sayılı Kanun
kapsamında rezerv yapı alanı ve riskli alan olarak belirlenen yerler ile
riskli yapıların bulunduğu yerlerde dönüşüm projeleri çerçevesinde 1/4/2022 tarihinden sonra alınan yapı ruhsatlarına
göre yapılan konutların tesliminde, konutun net alanının; -150 m2 veya daha
az olması durumunda KDV oranı (%1), - 150 m2’den
fazla olması durumunda ise satış bedelinin 150 m2’ye kadar olan kısmı için KDV
oranı (%1), 150 m2’nin üzerindeki kısmı için KDV oranı (%18) olarak uygulanır. Konutların
tesliminde uygulanacak KDV oranlarına ilişkin örneklere aşağıda yer
verilmiştir. Örnek 1: (S) İnşaat Taahhüt A.Ş. 2021 yılında
Yozgat’ta yapı ruhsatı aldığı inşaatta aynı yıl tamamladığı ve stoklarında
yer alan konutlardan net alanı 120 m2 konutu 600.000 TL bedelle, 160 m2
konutu ise 900.000 TL bedelle 10/5/2023 tarihinde
satmıştır. Bu durumda (S)
İnşaat Taahhüt A.Ş.nin hesaplayacağı KDV; - 120
m2 konut için: (600.000x%1)=6.000 TL - 160
m2 konut için: (900.000x%18)=162.000 TL olacaktır. Yapı
ruhsatının 1/4/2022 tarihinden sonra
alınmış olması halinde (S) İnşaat Taahhüt A.Ş.nin hesaplayacağı
KDV; - 120
m2 konut için: (600.000x%8)=48.000 TL - 160
m2 konut için: (900.000x150/160x%8)+(900.000x10/160x%18)=67.500+10.125=77.625
TL olacaktır. Örnek 2: (T) inşaat şirketi 6306 sayılı
Kanun kapsamında İstanbul’da inşa ettiği konutlardan 7/3/2022 tarihinde
yapı ruhsatı alınan net alanı 120 m2 olan konutu 1.500.000 TL bedelle;
11/4/2022 tarihinde yapı ruhsatı alınan net alanı 120 m2 olan konutu
1.400.000 TL ve net alanı 160 m2 olan konutu 2.000.000 TL bedelle 2/1/2024
tarihinde satmıştır. Bu durumda, her
bir konut için; -
(1.500.000x%1)=15.000 TL, -
(1.400.000x%1)=14.000 TL, -
(2.000.000x150/160x%1)+(2.000.000x10/160x%18)=18.750+22.500=41.250 TL KDV
hesaplanacaktır.” MADDE 13- Aynı Tebliğin (III/B-2.1.3.) bölümü
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “2.1.3. Net
Alan Bağımsız bölüm
net alanı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının “Planlı
Alanlar İmar Yönetmeliği”ne göre hesaplanır.” MADDE 14- Aynı Tebliğin (III/B-2.3.) bölümü yürürlükten kaldırılmıştır. MADDE 15- Aynı Tebliğin (III/B-2.4.1.)
bölümünün birinci paragrafında yer alan, “(B) bölümünün” ibaresi ile aynı
paragrafın ikinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır. MADDE 16- Aynı Tebliğin (III/B-2.4.2.)
bölümünün birinci paragrafında yer alan, “B bölümünün” ile “(üç yıldız ve
üzeri oteller, tatil köyleri ve benzeri tesisler hariç)” ibareleri yürürlükten kaldırılmıştır. MADDE 17- Aynı Tebliğin (III/B-3.) bölümünün
üçüncü paragrafı ile (III/B-3.2.5.) bölümünde yer alan “(B) bölümünün 28, 29
ve 31 inci sırası” ibareleri “28, 29, 31 ve 34 üncü sırası” olarak
değiştirilmiştir. MADDE 18- Aynı Tebliğin (III/C-2.5.) bölümünün ikinci paragrafından sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir. “Öte
yandan, 28/3/2022 tarihli ve 5359 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal
eden mükelleflerce özel matrah uygulanarak yapılan binek otomobili
teslimlerinde KDV oranının %18 olarak uygulanmasına karar verilmiştir. İkinci
el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden mükelleflerce başka bir yetkili
satıcıdan özel matrah uygulanarak satın alınan binek otomobiller, %18 KDV
oranı uygulanarak satın alınan binek otomobil olarak
değerlendirilemeyeceğinden, bu araçların tesliminde satış bedelinin tamamı
üzerinden %1 oranında KDV hesaplanır.” MADDE 19- Bu Tebliğin; a) 1, 10, 12, 16,
18 inci maddeleri 1/4/2022 tarihinden
itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde, b) 2, 3, 5, 6,
17 nci maddeleri yayımı tarihini takip
eden ay başında, c) 7 ve 8 inci
maddeleri yayımını izleyen ay başından itibaren
yapılacak işlemlere ilişkin iade taleplerine uygulanmak üzere yayımı
tarihinde, ç) Diğer
maddeleri yayımı tarihinde, yürürlüğe girer. MADDE 20- Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
21 Nisan 2022 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 31816 |