Güncel: 03/04/2019 |
İTHALATTA KOTA VE TARİFE KONTENJANI İDARESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2019/2) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 26/12/2018
tarihli ve 512 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı Sanayi Ürünlerinin
İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar uyarınca
açılan tarife kontenjanlarının ilgili mevzuat çerçevesinde ilk dağıtımı
sonucunda artakalan kontenjanların dağıtım yöntemi ile başvuru ve kullanım
usul ve esaslarını düzenlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 26/12/2018 tarihli ve 512 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı Sanayi Ürünlerinin İthalatında
Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar ile 14/4/2010 tarihli
ve 2010/339
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Kota ve Tarife
Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara dayanılarak hazırlanmıştır. Tarife kontenjanı dağıtımı başvuru usul
ve esasları MADDE 3 – (1) Bazı Sanayi Ürünlerinin İthalatında Tarife
Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar uyarınca; bu Tebliğin Ek-1’indeki
tabloda GTP ve tanımları yer alan eşyanın ithalatında karşılarında gösterilen
miktarlarda artakalan tarife kontenjanlarının dağıtımı, söz konusu eşyayı
üretiminde hammadde veya ara mal olarak kullanan sanayiciler ile tarife
kontenjanı konusu maddeye ilişkin başvurunun yapıldığı yıl hariç son iki
takvim yılında ithalat performansı olan geleneksel ithalatçılara talep
toplama yöntemi ile yapılır. (2) Tarife kontenjanına başvuru, bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren on iş günü içerisinde, Ticaret Bakanlığı
(Bakanlık) internet sitesinde (www.ticaret.gov.tr) yer alan E-İmza
Uygulamaları altındaki “E-İmza Uygulamalarına Giriş” bölümünde yer alan
“İthalat İşlemleri” kısmında elektronik imza ile yapılır. (3) Bu Tebliğ kapsamında elektronik imza
sahibi kişilerin firmalar adına başvuru yapmak üzere yetkilendirilmesi,
27/12/2017 tarihli ve 30283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat
İşlemlerinde Elektronik Başvuru Sistemi Tebliği (İthalat: 2017/3)
çerçevesinde yapılır. (4) Bu Tebliğ kapsamında
yapılan başvurularda, ikinci fıkrada belirtilen “İthalat İşlemleri”
sayfasında bulunan “Başvuru İşlemleri” ana başlığı altındaki “Başvuru Girişi”
ekranında Belge Türü olarak “TPS-0955-İthal Lisansı (KİMYA-METAL)”,
Tebliğ/Karar olarak bu Tebliğ seçilir. Başvuru Formunun elektronik olarak
doldurulup Ek-2’de yer alan başvuruya eklenmesi gereken belgelerin, Ek-3’te
yer alan formlar çerçevesinde, tam ve eksiksiz bir şekilde sisteme
yüklenmesinden sonra yetkili kullanıcı tarafından elektronik imza atılması
suretiyle başvuru tamamlanır. (5) Birden fazla eşya için
başvuruda bulunacak firmaların her bir eşya için ayrı bir başvuru yapması
gerekmektedir. (6) Fiziksel olarak yapılan
başvurular değerlendirmeye alınmaz. Dağıtım MADDE 4 – (1) Tarife kontenjanlarının
dağıtımında söz konusu eşyayı üretiminde hammadde veya ara mal olarak
kullanan sanayicilerin talepleri öncelikle dikkate alınır. (2) Talep edilen toplam tarife
kontenjanı miktarının, açılmış olan tarife kontenjanı miktarı ile eşit veya
bu miktardan daha az olması durumunda taleplerin tam olarak karşılanması
esastır. Daha önce başvuru sahibi firmaya kontenjan tahsis edilmiş olması
durumunda, bu kontenjanı kullanma performansı dağıtım yapılırken göz önünde
bulundurulur. (3) Talep edilen toplam tarife
kontenjanı miktarının açılan tarife kontenjanı miktarından daha fazla olması
durumunda ise dağıtım; geçerli başvuru sayısı, toplam talep miktarı, üretim
faaliyeti, fiili sarfiyat, üretim miktarı, üretim kapasitesi, tüketim
kapasitesi, toplam ithalat miktarı ve önceki yıllarda kendilerine tahsis
edilmiş bulunan tarife kontenjanını kullanma performansları kriterlerinden
bir veya birkaçı dikkate alınmak suretiyle gerçekleştirilir. İthal lisansının
düzenlenmesi, bildirimi ve kullanımı MADDE 5 – (1) Tarife kontenjanı kapsamında
yapılacak ithalatta Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansı gümrük beyannamesinin
tescilinde ilgili gümrük idaresince aranır. (2) Bu Tebliğde belirtilen
usul ve esaslar çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan başvuru
sahibi adına ithal lisansı Bakanlıkça elektronik olarak düzenlenir ve başvuru
formunda yer alan e-posta adresine bildirilir. Bildirimde Ticaret
Bakanlığınca elektronik ortamda (Tek Pencere Sistemi) verilen 23 haneli belge
numarası ile belge tarihi yer alır. Başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim
yapılmaz. (3) Bildirimde yer alan belge
numarası ve belge tarihi yükümlü tarafından beyannamenin 44 nolu kutusunda “Belge
Referans No” ve “Belge Tarihi” alanlarında beyan edilir. (4) Başvuru sahibinin gümrük
idaresinde kaydının olmaması nedeniyle, ithal lisansının Tek Pencere
Sisteminde kaydının onaylanamaması durumunda, başvuru formunda yer alan
e-posta adresine İthalat Genel Müdürlüğünce bildirimde bulunulur. Yapılan
bildirim üzerine ithalatçı tarafından 5 iş günü içinde gümrük sistemine kayıt
yaptırılarak Bakanlığa bilgi verilir. Aksi takdirde, yapılmış olan başvuru
geçersiz sayılır. (5) Tarife kontenjanı konusu
eşya ancak ithal lisansının geçerlilik süresi içerisinde serbest dolaşıma
girebilir. İthal lisanslarının süresi MADDE 6 – (1) Düzenlenecek ithal lisansları
15/2/2020 tarihine kadar (bu tarih dâhil) geçerlidir. İthal lisansı devri MADDE 7 – (1) İthal lisansı kapsamındaki
ithalatın, ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal
lisansı üçüncü kişilere devredilemez. İthal lisansının revizesi MADDE 8 – (1) İthal lisansının üzerinde
kayıtlı hususlara ilişkin olarak ihtiyaç olması halinde, Bakanlık (İthalat
Genel Müdürlüğü) resen değişiklik yapabilir. Adına ithal lisansı düzenlenen
firma tarafından, değişiklik talebine ilişkin ilgili bilgi ve belgeler ile
birlikte başvurulması halinde, ithal lisansına ilişkin revize talepleri Bakanlıkça
(İthalat Genel Müdürlüğü) sonuçlandırılır. Söz konusu başvurunun, adına ithal
lisansı düzenlenmiş olan firmayı temsil ve ilzama yetkili temsilci veya
temsilciler tarafından yapılması gerekmektedir. Uygulamaya ilişkin önlemler MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ kapsamında yapılan
beyanın doğruluğuyla ve ithal mallarla ilgili incelemeleri yapmaya veya
yaptırmaya Bakanlık yetkilidir. Başvuruda sunulan bilgi ve belgelerde
tutarsızlık olduğu durumlarda söz konusu tutarsızlık başvuru sahibi
tarafından giderilinceye kadar talep karşılanmaz. Bakanlık, gerekli görmesi
halinde, elektronik ortamda sunulan bilgi ve belgelerin asılları ile ilave
bilgi ve belge isteyebilir. Yetki MADDE 10 – (1) Bu Tebliğde yer alan hususlarda
uygulamaya yönelik önlem almaya, düzenleme yapmaya, gerekli durumlarda
inceleme yapma veya yaptırmaya Bakanlık (İthalat Genel Müdürlüğü) yetkilidir. Hüküm bulunmayan haller MADDE 11 – (1) Bu Tebliğde yer almayan
hususlarda, 20/12/1995 tarihli ve 95/7606
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalat Rejimi Kararı
ve diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. Yürürlük MADDE 12 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret
Bakanı yürütür. 3 Nisan 2019 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 30734 |