Güncel: 20/03/2020 İTHALATTA
KOTA VE TARİFE KONTENJANI İDARESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2020/3) Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, 30/12/2019 tarihli
ve 1953 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe
konulan Bazı Sanayi Ürünlerinin İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması
Hakkında Karar uyarınca açılan tarife
kontenjanlarının ilgili mevzuat çerçevesinde ilk dağıtımı sonucunda artakalan
kontenjanların dağıtım yöntemi ile başvuru ve kullanım usul ve esaslarını
düzenlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 30/12/2019 tarihli ve 1953 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe
konulan Bazı Sanayi Ürünlerinin İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması
Hakkında Karar ile 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara
dayanılarak hazırlanmıştır. Tarife kontenjanı dağıtımı
başvuru usul ve esasları MADDE 3 – (1) Bazı Sanayi Ürünlerinin İthalatında
Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar uyarınca; bu Tebliğin
Ek-1’indeki tabloda GTP ve tanımları yer alan eşyanın ithalatında
karşılarında gösterilen miktarlarda artakalan tarife kontenjanlarının
dağıtımı, söz konusu eşyayı üretiminde hammadde veya ara mal olarak kullanan
sanayiciler ile tarife kontenjanı konusu maddeye ilişkin başvurunun yapıldığı
yıl hariç son üç takvim yılında ithalat performansı olan geleneksel
ithalatçılara talep toplama yöntemi ile yapılır. (2) Tarife kontenjanına
başvuru, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren on iş günü içerisinde,
Ticaret Bakanlığı (Bakanlık) internet sitesinde (www.ticaret.gov.tr) yer alan
E-İmza Uygulamaları altındaki “E-İmza Uygulamalarına Giriş” bölümünde yer
alan “İthalat İşlemleri” kısmında elektronik imza ile yapılır. (3) Bu Tebliğ kapsamında
elektronik imza sahibi kişilerin firmalar adına başvuru yapmak üzere
yetkilendirilmesi, 27/12/2017 tarihli ve 30283
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat İşlemlerinde Elektronik Başvuru Sistemi
Tebliği (İthalat: 2017/3) çerçevesinde
yapılır. (4) Bu Tebliğ kapsamında
yapılan başvurularda, ikinci fıkrada belirtilen “İthalat İşlemleri”
sayfasında bulunan “Başvuru İşlemleri” ana başlığı altındaki “Başvuru Girişi”
ekranında Belge Türü olarak “TPS-0955-İthal Lisansı (KİMYA-METAL)” veya
“TPS-0967 İthal Lisansı MAK-ELEKT-ELEKTR”, Tebliğ/Karar olarak bu Tebliğ
seçilir. Başvuru Formunun elektronik olarak doldurulup Ek-3’te yer alan
başvuruya eklenmesi gereken belgelerin tam ve eksiksiz bir şekilde sisteme
yüklenmesinden sonra yetkili kullanıcı tarafından elektronik imza atılması
suretiyle başvuru tamamlanır. (5) Eksik başvuru yapılması
halinde, Bakanlıkça eksikliklerin tamamlanması için beş gün ek süre verilir. (6) Birden fazla eşya için
başvuruda bulunacak firmaların her bir eşya için ayrı bir başvuru yapması
gerekmektedir. Dağıtım MADDE 4 – (1) Tarife kontenjanlarının dağıtımında
söz konusu eşyayı üretiminde hammadde veya ara mal olarak kullanan sanayicilerin
talepleri öncelikle dikkate alınır. (2) Talep edilen toplam tarife
kontenjanı miktarının, açılmış olan tarife kontenjanı miktarı ile eşit veya
bu miktardan daha az olması durumunda taleplerin tam olarak karşılanması
esastır. Daha önce başvuru sahibi firmaya kontenjan tahsis edilmiş olması
durumunda, bu kontenjanı kullanma performansı dağıtım yapılırken göz önünde
bulundurulur. (3) Talep edilen toplam tarife
kontenjanı miktarının açılan tarife kontenjanı miktarından daha fazla olması
durumunda ise dağıtım; geçerli başvuru sayısı, toplam talep miktarı, üretim
faaliyeti, fiili sarfiyat, üretim miktarı, üretim kapasitesi, tüketim
kapasitesi, toplam ithalat miktarı ve daha önce tahsis edilmiş bulunan tarife
kontenjanını kullanma performansları kriterlerinden bir veya birkaçı dikkate
alınmak suretiyle gerçekleştirilir. İthal lisansının
düzenlenmesi, bildirimi ve kullanımı MADDE 5 – (1) Tarife kontenjanı kapsamında
yapılacak ithalatta Bakanlıkça (İthalat Genel Müdürlüğü) düzenlenen ithal
lisansı gümrük beyannamesinin tescilinde ilgili gümrük idaresince aranır. (2) Bu Tebliğde belirtilen
usul ve esaslar çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan başvuru
sahibi adına ithal lisansı Bakanlıkça (İthalat Genel Müdürlüğü) elektronik
olarak düzenlenir ve başvuru formunda yer alan e-posta adresine bildirilir.
Bildirimde Bakanlıkça (İthalat Genel Müdürlüğü) elektronik ortamda (Tek
Pencere Sistemi) verilen 23 haneli belge numarası ile belge tarihi yer alır.
Başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim yapılmaz. (3) Bildirimde yer alan belge
numarası ve belge tarihi yükümlü tarafından beyannamenin 44 nolu kutusunda
“Belge Referans No” ve “Belge Tarihi” alanlarında beyan edilir. (4) Başvuru sahibinin gümrük
idaresinde kaydının olmaması nedeniyle, ithal lisansının Tek Pencere
Sisteminde kaydının onaylanamaması durumunda, başvuru formunda yer alan
e-posta adresine Bakanlıkça (İthalat Genel Müdürlüğü) bildirimde bulunulur.
Yapılan bildirim üzerine ithalatçı tarafından 5 (beş) iş günü içinde gümrük
sistemine kayıt yaptırılarak Bakanlığa (İthalat Genel Müdürlüğü) bilgi
verilir. Aksi takdirde, yapılmış olan başvuru geçersiz sayılır. (5) Tarife kontenjanı konusu
eşya ancak ithal lisansının geçerlilik süresi içerisinde serbest dolaşıma
girebilir. İthal lisanslarının süresi MADDE 6 – (1) Düzenlenecek ithal lisansları
15/2/2021 tarihine kadar (bu tarih dâhil) geçerlidir. İthal lisansı devri MADDE 7 – (1) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın,
ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansı
üçüncü kişilere devredilemez. İthal lisansının revizesi MADDE 8 – (1) İthal lisansının üzerinde kayıtlı
hususlara ilişkin olarak ihtiyaç olması halinde, Bakanlık (İthalat Genel
Müdürlüğü) re’sen değişiklik yapabilir. Adına ithal lisansı düzenlenen firma
tarafından, değişiklik talebine ilişkin ilgili bilgi ve belgeler ile birlikte
başvurulması halinde, ithal lisansına ilişkin revize talepleri Bakanlıkça
(İthalat Genel Müdürlüğü) sonuçlandırılır. Söz konusu başvurunun, adına ithal
lisansı düzenlenmiş olan firmayı temsil ve ilzama yetkili temsilci veya
temsilciler tarafından yapılması gerekmektedir. (2) İthal lisansının
miktarının artırılmasına yönelik talepler değerlendirmeye alınmaz. Uygulamaya ilişkin önlemler MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ kapsamında yapılan beyanın
doğruluğuyla ve ithal mallarla ilgili incelemeleri yapmaya veya yaptırmaya
Bakanlık yetkilidir. Başvuruda sunulan bilgi ve belgelerde tutarsızlık olduğu
durumlarda söz konusu tutarsızlık başvuru sahibi tarafından giderilinceye
kadar talep karşılanmaz. Bakanlık, gerekli görmesi halinde, elektronik
ortamda sunulan bilgi ve belgelerin asılları ile ilave bilgi ve belge
isteyebilir. Yetki MADDE 10 – (1) Bu Tebliğde yer alan hususlarda
uygulamaya yönelik önlem almaya, düzenleme yapmaya, gerekli durumlarda
inceleme yapma veya yaptırmaya Bakanlık (İthalat Genel Müdürlüğü) yetkilidir. Hüküm bulunmayan haller MADDE 11 – (1) Bu Tebliğde yer almayan hususlarda,
20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalat Rejimi Kararı ve diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. Yürürlükten kaldırılan
tebliğler MADDE 12 – (1) 31/12/2019 tarihli ve 30995 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/1) ile 31/12/2019 tarihli ve 30995
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/2) yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı
yürütür.
20 Mart 2020 CUMA Resmî Gazete Sayı : 31074 |