Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2019/22)
Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici
Burda Bebek Ürünleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından yapılan başvuruya
istinaden Çin Halk Cumhuriyeti ve Tayland Krallığı menşeli 3923.21.00.00.11,
3923.29.10.00.11,
3923.29.90.00.11,
3923.30.10.00.19,
3924.10.00.00.11,
3924.10.00.00.19,
3924.90.00.00.11,
3924.90.00.00.19,
3926.90.97.90.18,
8414.10.81.90.00,
8414.10.89.90.00
gümrük tarife istatistik pozisyonlarında yer alan “yalnız, plastikten mamul
emzik, biberon ve diğer bebek beslenme, emzirme ve bakım ürünleri”ne yönelik
bir damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve
3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999
tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık: Ticaret
Bakanlığını, b) ÇHC: Çin Halk
Cumhuriyeti’ni, c) EBYS: Elektronik belge
yönetim sistemini, ç) Genel Müdürlük: Bakanlık
İthalat Genel Müdürlüğünü, d) GTİP: Gümrük tarife
istatistik pozisyonunu, e) İlgili taraf: İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 23 üncü maddesinde sayılan
tarafları, f) KEP: Kayıtlı elektronik
posta adresini, g) Tayland: Tayland
Krallığı’nı, ğ) TGTC: İstatistik
Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, h) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma konusu ürün MADDE 4 – (1) Soruşturma konusu ürün, 3923.21.00.00.11,
3923.29.10.00.11,
3923.29.90.00.11,
3923.30.10.00.19,
3924.10.00.00.11,
3924.10.00.00.19,
3924.90.00.00.11,
3924.90.00.00.19,
3926.90.97.90.18,
8414.10.81.90.00,
8414.10.89.90.00
GTİP’leri altında sınıflandırılan “yalnız, plastikten mamul emzik, biberon ve
diğer bebek beslenme, emzirme ve bakım ürünleri”dir. (2) Bahse konu GTİP’ler
yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Ürünün TGTC’de yer alan
tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler, bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun temsil niteliği MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, başvuruda bulunan firmanın Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci
maddeleri çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmış olup, söz konusu firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli
üretim dalı” olarak anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6 – (1) Normal değer için, soruşturmaya
konu ülkelerin iç piyasa satışlarına ilişkin veri bulunamadığından yerli
üretim dalı tarafından 2018 yılında başvuruya konu ürünlerin üretiminde
kullanılan hammaddelerin birim maliyetlerine, direkt işçilik, yardımcı madde,
dolaylı işçilik, enerji, paketleme, amortisman gibi genel üretim giderleri ve
satış ve genel idari giderler ile finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen
bu rakama makul bir kâr oranı ilave edilerek ilgili ülkeye uyarlanan
oluşturulmuş normal değer hesaplanmıştır. Söz konusu değerin fabrika çıkış
aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (2) İhraç fiyatı olarak,
soruşturmaya konu ülkelerde faaliyet gösteren firmalardan alınan ihraç fiyat
teklifleri esas alınmıştır. Anılan değerlerin fabrika çıkış aşamasında olduğu
kabul edilmiştir. (3) Normal değer ile ihraç
fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada karşılaştırılmış olup
hesaplanan damping marjlarının ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit
edilmiştir. Zarar ve nedensellik iddiası MADDE 7 – (1) ÇHC menşeli soruşturma konusu ürün
ithalatının 2016-2018 döneminde mutlak ve nispi olarak dalgalı bir seyir
izlediği; Tayland menşeli ithalatın 2016 baz yılına göre 2018
yılında mutlak olarak arttığı, nispi olarak 2016-2018 dönemi süresince artış
gösterdiği; ÇHC ve Tayland menşeli ithalat toplu olarak değerlendirildiğinde
ise, toplam ithalatın 2016 baz yılına göre 2018 yılında mutlak ve nispi
olarak artış gösterdiği belirlenmiştir. (2) 2018 yılı için soruşturma
konusu ülkelerden gerçekleşen ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını
kırdığı ve baskıladığı belirlenmiştir. (3) Yerli üretim dalı
tarafından zarara ilişkin olarak sunulan bilgi, belge ve deliller
kullanılmıştır. Buna göre, yerli üretim dalının kapasite kullanım oranı,
üretim, yurt içi satışlar, pazar payı, karlılık ve yatırımlarının geri dönüş
oranında (kar/aktifler) aşağı yönlü bir eğilim bulunduğu görülmüştür. (4 ) Başvuru aşamasında
sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak
yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinde maddi zarara yol açtığı
değerlendirilmiştir. Karar ve işlemler MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; damping
soruşturması açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ile
ÇHC ve Tayland menşeli soruşturma konusu ürünlere yönelik olarak Yönetmeliğin
20 nci maddesi çerçevesinde bir damping soruşturması açılmasına karar
verilmiştir. Piyasa ekonomisi
değerlendirmesi MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya
tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve
satışında Yönetmeliğin ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa
ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler
içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler
için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin
tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke
olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. İlgili taraflara soruşturma
açılışının bildirilmesi MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi
uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı
ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer
malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar
olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler içinde soru
formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini yetkili
mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır. (2) Soruşturma açılmasını
müteakip, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına,
soruşturmaya konu ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine ve başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde, soruşturma
açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim
hususunda bilgiye yer verilir. (4) Bakanlıkça tespit
edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim
ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığımızın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmeleri takip edilerek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir. Yetkili merci, ilgili
tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları MADDE 11 – (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T.C. Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon Dairesi Adres: Söğütözü Mah. 2176.
Sok. No:63 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204 75 00 www.ticaret.gov.tr (2) Soruşturmada “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi
görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP
adresine gönderir. KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr (3) Soruşturmada “yurtdışında
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi
görüşlerini Bakanlığın EBYS e-posta adresine ve posta adresine gönderir. EBYS E-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4) Soruşturmaya ilişkin
yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak
üzere, Türkçe dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep
dikkate alınmaz. (5) İlgili taraflarca soru
formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge,
görüş ve destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur.
Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri,
elektronik posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”
tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (6) İlgili taraflar, soru
formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen
diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel
Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (7) Soruşturma süresince
Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla
verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur.
Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 12 – (1) 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplama süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu maddenin dördüncü
fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna
ilişkin cevaplarını ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayan 37 günlük süre içerisinde sunar. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden ve 10 uncu maddenin birinci fıkrası dışında
kalan diğer yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma
süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine
gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai
belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır. (2) İlgili tarafların
işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf
için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı
olabilir. Soruşturmanın başlangıç
tarihi MADDE 14 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret
Bakanı yürütür. 4 Ağustos 2019 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 30852 |