SON GÜNCELLEME: 24/05/2017 |
||||||||
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/12) BİRİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler ve Soruşturma
Konusu Ürün Meri önlem ve nihai gözden geçirme
soruşturması MADDE 1 – (1) Çin Halk
Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli 8208.30.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu
(GTİP) altında kayıtlı “yalnız 8509.40 gümrük tarife pozisyonlu
gıda maddelerini öğütücüler ve karıştırıcılarda kullanılan kesici, doğrayıcı,
öğütücü veya karıştırıcı uçları”na ilişkin dampinge karşı kesin
önlemi ilk defa 18/6/2009 tarihli ve 27262 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/17)
vasıtasıyla yürürlüğe konulmuştur. (2) Yürürlüğe konulduğu dönemde
8308.30.90.00.00 GTİP’i altında sınıflandırılan önlem konusu ürün,
2011 yılına ilişkin olarak Türk Gümrük Tarife Cetvelinde gerçekleştirilen
değişiklik neticesinde 8208.30.00.00.00 GTİP’i altında
sınıflandırılmaya başlanmıştır. Söz konusu değişiklik 3/3/2011 tarihli
ve 27863 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2011/5) vasıtasıyla duyurulmuştur. (3) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin sona erme tarihi
olan 18/6/2014 tarihinden bir yıl önce 2013/11 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Tebliğ vasıtasıyla bahse konu önlemin
sona ereceği ve önleme konu ürünün yerli üreticilerinin öngörülen zaman
sınırı içinde yeterli delillerle başvurarak bir nihai gözden geçirme
soruşturması başlatılmasını talep edebilecekleri bildirilmiştir. (4) Yerli üretici AFS Bıçak ve Kalıp
San. Dış Tic. Ltd. Şti. (AFS) tarafından öngörülen zaman sınırı içinde
gerçekleştirilen başvuru kapsamında sunulan bilgi ve belgeler, İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu (Kurul) tarafından değerlendirmeye
alınmış ve bir nihai gözden geçirme soruşturması açılmasını haklı kılacak
yeterlilikte delillerin mevcudiyetine kanaat getirilmiştir. (5) 17/6/2014 tarihli ve 29033
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/19) vasıtasıyla başlatılan nihai gözden
geçirme soruşturması Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü tarafından
tamamlanmıştır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ,
3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun (Kanun), 20/10/1999tarihli
ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kururlu kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve
23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde hazırlanmıştır. Yerli üretim dalı MADDE 3 – (1) Yönetmeliğin 18
inci maddesinin birinci fıkrası ve 20 nci maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde yerli üretici AFS firmasının yerli üretim dalını temsil niteliği
değerlendirilmiş ve firmanın anılan yasal hükümler çerçevesinde yerli üretim
dalını temsili haiz olduğuna kanaat getirilmiştir. Bu Tebliğin ilerleyen
bölümlerinde AFS firması “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi,
dinlenmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruşturma
açılmasını müteakip, söz konusu ürünün Bakanlıkça tespit edilen
ithalatçılarına ÇHC’deyerleşik bilinen ihracatçılarına ve ÇHC Büyükelçiliğine
soruşturma açılış tebliği, şikâyetin gizli olmayan metni ve soru formlarına
ilişkin bildirimler gönderilmiştir. (2) Taraflara soru formunu yanıtlamaları
için posta süresi dahil 37 gün süre tanınmıştır. İthalatçı ve
soruşturma konusu ülkedeki üretici/ihracatçıların süre uzatımı yönündeki
makul talepleri karşılanmıştır. (3) Yerli üretim dalı soruşturma süresi
boyunca Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen
ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir. (4) Soruşturma konusu ürünün ithalatını
yaptığı tespit edilen ve kendilerine soru formu gönderilen firmalardan dört
ithalatçı firma soru formunu yanıtlamıştır. (5) ÇHC’de yerleşik sadece bir
üretici/ihracatçı firma soru formuna cevap vermiş ancak soru formunda talep
edilen iç satışlara ve ürünün iç piyasadaki maliyetlerine ilişkin bilgi
sunmamıştır. (6) Soruşturma sonuçlarını içeren nihai
bildirim ilgili tarafların görüşüne açılmış; ancak ilgili taraflardan
herhangi bir görüş alınmamıştır. Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün MADDE 5 – (1) Soruşturma konusu ürün,
8208.30.00.00.00 GTİP’i altında
kayıtlı “yalnız 8509.40 gümrük
tarife pozisyonlu, gıda maddelerini öğütücülere, karıştırıcılara ve meyve
veya sebze preslerine mahsus bıçak ve kesici ağızlar”dır. (2) Soruşturma konusu ürün küçük ev aletlerinin ve mutfak robotlarının
imalatında ana bileşen olarak kullanılmaktadır. (3) Gerçekleştirilen incelemeler
çerçevesinde, yerli üretim dalı tarafından imal edilen ürün ile soruşturma
konusu ülkeden ithal edilen soruşturma konusu ürün arasında teknik ve fiziki
özellikleri, dağıtım kanalları, kullanıcı algılamaları ve kullanım alanları
bakımından benzer özelliklerin söz konusu olduğu ve soruşturma konusu ürünün
yerli üretim dalı tarafından imal edilen ürünle doğrudan rekabet içinde
bulunduğu ve bu nedenle Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde yerli üretim
dalı tarafından imal edilen ürünün “benzer ürün” olarak kabul edilebileceği
anlaşılmıştır. (4) Soruşturma konusu ürün ve benzer
ürün ile ilgili açıklamaların genel içerikli olup uygulamaya esas olan bilgi
ilgili tarife pozisyonu ve karşılığı eşya tanımıdır. Soruşturma konusu ürünün
Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya karşılığı
eşya tanımında yapılacak değişiklikler işbu Tebliğin hükümlerinin
uygulanmasına halel getirmez. Gözden geçirme dönemi MADDE 6 – (1) Gözden
geçirme dönemi olarak 1/1/2011-31/12/2013 arasındaki dönem esas
alınmıştır. İKİNCİ BÖLÜM Dampingin Devamı veya Yeniden Meydana
Gelme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin
41 inci maddesi çerçevesinde soruşturma kapsamında damping marjı
hesaplanmamıştır. Öte yandan Yönetmeliğin 35 inci maddesi hükmünce mevcut
önlemin yürürlükten kaldırılması halinde dampingin devam etmesinin
veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı hususu incelenmiştir. Dampingin devamına veya yeniden meydana
gelebilme ihtimaline ilişkin değerlendirmeler MADDE 8 – (1) Nihai gözden
geçirme soruşturması kapsamındaki değerlendirmeler ışığında ve ilk
soruşturmada tespit edilen damping marjının CIF ihraç fiyatının
%80’ini aştığı göz önünde bulundurulduğunda mevcut önlemin yürürlükten
kaldırılması halinde soruşturmaya konu ülkeden dampinge konu ithalatın devam
etmesinin muhtemel olduğuna ilişkin somut ve nesnel verilerin mevcut olduğu
saptanmıştır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
Gelebilme İhtimali İthalatın hacmi ve gelişimi MADDE 9 – (1) Yönetmeliğin
17 nci maddesi çerçevesinde, soruşturma konusu ülkeler menşeli
ithalatın hacminde mutlak anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli
ölçüde artış olup olmadığı incelenmiştir. Zarar incelemesine esas dönem 1/1/2011-31/12/2013
dönemi olarak belirlenmiştir. Genel ithalatın gelişimi ve fiyatları MADDE 10 – (1) Soruşturma/önlem
konusu ürünün tüm ülkelerden gerçekleşen ithalatı miktar temelinde 2011-2013
döneminde sırasıyla 129.992 Kg, 171.240 Kg ve 199.960 Kg olarak
gerçekleşmiştir. Bu çerçevede 2011 ve 2013 yılları kıyaslandığında ithalatın
miktar temelinde %54 oranında artış kaydettiği görülmüştür. Soruşturma konusu ithalatın gelişimi ve
fiyatları MADDE 11 – (1) Soruşturmaya konu
ülkeden gerçekleşen ithalatın 2013 yılında, 2011 yılıyla
karşılaştırıldığında, miktar temelinde %20 oranında artış kaydettiği
görülmektedir. 2011 yılında 68.329 Kg olan ÇHC menşeli ithalat 2012 ve 2013
yıllarında sırasıyla 72.110 Kg ve 81.910 Kg seviyesine ulaşmıştır. (2) ÇHC menşeli ithalatın birim
fiyatlarının ise genel ithalatın birim fiyatlarının altında kaldığı
görülmüştür. Bu itibarla, 2011-2013 döneminde ÇHC menşeli ithalatın birim
fiyatlarının %16 ila %40 oranında genel ithalatın birim fiyatlarının altında
seyrettiği görülmüştür. Üçüncü ülkelerden gerçekleştirilen
ithalat MADDE 12 – (1) ÇHC dışındaki
üçüncü ülkelerden gerçekleşen ithalat 2011-2013 döneminde miktar temelinde
sırasıyla 61.663 Kg, 99.130 Kg ve 118.050 Kg seviyelerinde gerçekleşmiştir.
Üçüncü ülkelerden gerçekleşen ithalatta artış kaydedilmesine karşın ÇHC’nin tüm
ithalat içindeki payının %40 ila %52 oranlarında seyrettiği izlenmiştir. Türkiye toplam benzer mal tüketimi ve
pazar payları MADDE 13 – (1) Türkiye toplam
benzer mal tüketiminin hesaplanmasında yerli üretim dalının yurt içi
satışları genel ithalat miktarı ile toplanmıştır. Yerli üretim dalının
yurtiçi satışlarının ve soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen
ithalatın toplam tüketime oranlanmasıyla pazar payları hesaplanmıştır. (2) Bu çerçevede Türkiye toplam
tüketiminin 2011 yılında 100 iken 2013 yılında 150 seviyesine ulaştığı tespit
edilmiştir. Yerli üretim dalının, 2011 yılı endeksi 100 kabul edildiğinde,
2012 ve 2013 yıllarında sırasıyla 58 ve 77 seviyesinde pazardan pay aldığı
görülmüştür. ÇHC menşeli ithalatın pazar payı ise 2012 ve 2013 yıllarında sırasıyla
84 ve 80 seviyesinde oluşmuştur. Dampinge karşı önlemin beklenen etkisi
dikkate alındığında üçüncü ülkelerden gerçekleşen ithalatın artış kaydettiği
ve bu ülkelerin Türkiye pazarından 2012 ve 2013 yıllarında istikrarlı biçimde
128 düzeyinde pay aldıkları tespit edilmiştir. Fiyat kırılması MADDE 14 – (1) Fiyat
kırılması, ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üreticinin yurt
içi satış fiyatlarının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını gösterir.
Fiyat kırılmasına yönelik hesaplama çerçevesinde soruşturmaya konu ithalatın
sadece gümrük vergisi ve gümrük masrafları eklenmiş Türkiye piyasasına giriş
birim fiyatı yerli üretim dalının ağırlıklı ortalama yurtiçi satış birim
fiyatıyla karşılaştırılmıştır. Bu kapsamda soruşturma konusu ürünün yerli
üretim dalının yurtiçi satış fiyatlarına etkisini sağlıklı biçimde tahlil
edebilmek amacıyla dampinge karşı önlem ithalatın birim fiyatına
tatbik edilmemiştir. (2) ÇHC’de yerleşik
üretici/ihracatçılar için fiyat kırılması hesabı yerli üretim dalının benzer
ürüne ilişkin tüm tipleri içeren 2013 yılı ağırlıklı ortalama yurtiçi satış
fiyatı ile ÇHC menşeli ithalatın tüm tipleri içeren 2013 yılı ağırlıklı
ortalama ihraç fiyatı temelinde hesaplanmıştır. Bu çerçevede 2013 yılı
itibariyle ÇHC menşeli ithalatın Türkiye piyasasında oluşan ortalama birim
fiyatının yerli üretim dalı yurtiçi satış fiyatını, CIF ihraç fiyatı
temelinde, %80 ila %100 değer aralığında kırdığı tespit edilmiştir. Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri MADDE 15 – (1) Yerli üretim
dalının ekonomik göstergelerinin incelenmesinde yerli üretim dalının
soruşturma konusu ürüne ait 2011-2013 yılları arasındaki verileri esas
alınmıştır. Yönetmeliğin 17 nci maddesi hükümleri çerçevesinde,dampingli ithalatın
yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri üzerindeki etkisinin tespiti
amacıyla, zarar dönemi içerisinde yerli üretim dalının üretim, satış, pazar
payı, yurtiçi fiyatlar, kapasite, kapasite kullanımı, maliyetler, stoklar,
istihdam, verimlilik, nakit akışı, kârlılık gibi göstergeleri analiz
edilmiştir. (2) Söz konusu dönem için yapılan zarar
analizinde eğilimi görebilmek amacıyla TL bazındaki veriler TÜİK tarafından
hesaplanan yıllık ortalama üretici fiyatları endeksi kullanılarak
enflasyondan arındırılmış, reel hale getirilmiş ve 2011 yılı esas alınarak
endekslenmiştir. a) Üretim 1) Üretim miktar temelinde 2011 yılında
100 iken 2012 yılında 85’e gerilemiş 2013 yılında ise 109 seviyesinde
oluşmuştur. b) Yurt içi satışlar 1) Yurtiçi satışların miktarı 2011
yılındaki 100 seviyesinden 2012 yılında 73’e gerilemiş 2013 yılında ise 116
olarak gerçekleşmiştir. 2) Birim fiyatlar ise 2012 yılında
gerilemiş ancak 2013 yılında 2011 yılındaki seviyesine yaklaşmıştır. c) İhracat 1) Yurtdışı satışlar, üretim ve yurtiçi
satışlardaki yönelimle koşut olarak, 2012 yılında gerilemiş ancak 2013
yılında artış kaydetmiştir. ç) Pazar payı 1) İkinci tabloda da ayrıntılı biçimde
incelendiği üzere yerli üretim dalının pazar payı 2012 yılında 58, 2013
senesinde ise 77 seviyesinde oluşmuştur. d) Maliyetler 1) Benzer ürünün birim ticari maliyeti
üretimde yaşanan dalgalanmayla eş yönlü olarak 2011 yılında 100, 2012 yılında
83 ve 2013 yılında 99 olarak oluşmuştur. e) Kârlılık 1) Benzer ürünün yurtiçi satışlardaki
birim karı 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 294, 2013 yılında ise 191
seviyesinde gerçekleşmiştir. Yurtdışı satışlardaki karı da kapsayan toplam
birim kar ise 2012 ve 2013 yıllarında sırasıyla 303 ve 204 olarak tezahür
etmiştir. f) Stoklar 1) 2011-2013 döneminde benzer ürüne
ilişkin stok miktarları incelendiğinde stoklarda bir gerileme olduğu
gözlemlenmektedir. Bu çerçevede stok miktarının 2012 ve 2013 yıllarında
sırasıyla 78 ve 40 olarak oluştuğu görülmektedir. g) Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı
(KKO) 1) Yerli üretim dalı zarar inceleme
dönemi içinde kapasite artışı gerçekleştirmediği için kapasite verisinin
dönem içinde sabit kaldığı tespit edilmiştir. Öte yanda, kapasite kullanım
oranı üretimle eş yönlü şekilde 2012 yılında 85’e gerilemiş 2013 yılında ise
109 seviyesine ulaşmıştır. ğ) İstihdam 1) Zarar inceleme dönemi içinde benzer
ürünün imalatında çalışan işçilerin sayısında 2011 yılında kıyasla gerileme
söz konusu olmuştur. Bu çerçevede 2011 yılında 100 olan doğrudan işçi sayısı
2012, 2013 yıllarında sırasıyla 88 ve 91 olarak oluşmuştur. h) Net Satış Toplamı 1) Yerli üretim dalının benzer ürünü de
kapsayan tüm ürünlerdeki net satış toplamı 2011-2013 döneminde sırasıyla 100,
77 ve 117 olarak oluşmuştur. ı) Verimlilik 1) Zarar inceleme döneminde verimlilik
2012 yılında 97 olarak oluşurken 2013 yılında 120 seviyesine ulaşmıştır. i) Nakit Akışı 1) Benzer ürüne ait nakit akışı, ürün amortismanı ve
karlılığın da etkisiyle 2011 yılında 100 iken 2012 yılında 253, 2013 yılında
ise 199 seviyesinde gerçeklemiştir. j) Net Kârlılık 1) Yerli üretim dalının zarar inceleme
dönemindeki net karlılığı 2011 yılında 100; 2012 yılında 109 ve 2013
senesinde 131 seviyesinde oluşmuştur. k) Özsermaye 1) Yerli üretim dalının 2011 yılında 100
olan özsermayesinin izleyen iki yılda sırasıyla 94 ve 90
seviyesinde gerçekleştiği görülmüştür. Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesi MADDE 16 – (1) Yerli üretim
dalının ekonomik göstergeleri bir bütün olarak değerlendirildiğinde mevcut dampinge
karşı kesin önlemin olumlu etkisiyle 2013 yılında üretim ve satışlarda
iyileşmenin söz konusu olduğu görülmektedir. Bu durum yerli üretim dalının
Türkiye pazarından aldığı payı da etkileyerek 2013 yılında artış yaşanmasına
neden olmuştur. (2) Dampinge karşı önlemin yerli üretim
dalı üzerindeki zararı bertaraf edici etkisi farklı ekonomik göstergelere
etki ederek yerli üretim dalının toplam kârlılığının artması, stokların
azalması, kapasite kullanım oranının artması, net satışların, nakit akışının
ve net kârlılığın artmasını sağlamıştır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Belirlemelerin Değerlendirilmesi Dampingin devamı ihtimaline ilişkin
belirlemeler MADDE 17 – (1) Bu Tebliğin
sekizinci maddesindeki değerlendirme çerçevesinde mevcut önlemin yürürlükten
kaldırılması halinde soruşturma konusu ülkeden dampingin devam
etmesinin muhtemel olduğu tespit edilmiştir. (2) Bu çerçevede Yönetmeliğin 35 inci ve
41 inci maddeleri çerçevesinde yapılan çalışma neticesinde ortaya çıkan
belirlemeler ve ilk soruşturmada ulaşılan tespitler mevcut önlemin
yürürlükten kaldırılması halinde dampingin devam etmesinin muhtemel
olduğuna ilişkin somut ve nesnel nitelik taşımaktadır. Zararın yeniden meydana gelebilme
ihtimaline ilişkin belirlemeler MADDE 18 – (1) İthalat
istatistikleri bütünsel biçimde değerlendirildiğinde genel ithalatın ve ÇHC
menşeli ithalatın miktar temelinde 2011-2013 yılları arasında artış
kaydettiği görülmektedir. (2) ÇHC menşeli ithalatın birim
fiyatının tüm ülkelerden gerçekleşen ithalatın ortalama birim fiyatının %16
ila %40 altında olması ve yerli üretim dalının yurtiçi satış fiyatlarını %80
ila %100 değer aralığında kırması ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatlarının
yerli üretim dalı fiyatları olumsuz biçimde etkileme gücünü göstermektedir. (3) Mevcut önlemin beklenen etkisi
çerçevesinde ÇHC menşeli ithalatın Türkiye pazarından aldığı pay gerilerken
üçüncü ülkelerden gerçekleşen ithalatın ve 2013 yılında yerli üretim dalının
Türkiye pazarından aldığı payın artış kaydettiği tespit edilmiştir. Mevcut
önlemin yürürlükten kaldırılması halinde yerli üretim dalı için 2013 yılında
göreceli olarak ortaya çıkan bu olumlu durumun olumsuz bir nitelik
alabileceği düşünülmektedir. (4) Son olarak, yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerinin önlemin yürürlükte olduğu 2012 yılında ve bilhassa
2013 yılında olumlu seyrettiği ve bu çerçevede önlemin beklenen etkisinin
üretim ve satışlar başta olmak üzere karlılık, nakit akışı, kapasite kullanım
oranı gibi unsurlara yansıdığı görülmektedir. Mevcut önlemin yürürlükten
kaldırılması halinde bahse konu göstergelerin tekrar olumsuz yönelime
girebileceği ve yerli üretim dalı üzerinde zararın yeniden meydana
gelebileceği düşünülmektedir. BEŞİNCİ BÖLÜM Karar ve Uygulama Karar MADDE 19 – (1) Soruşturma
neticesinde, yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemin yürürlükten
kaldırılması halinde dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit edildiğinden, 18/6/2009 tarihli
ve 27262 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2009/17) vasıtasıyla yürürlüğe konulan
dampinge karşı kesin önlemin, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu
kararı ve Ekonomi Bakanının onayıyla tabloda gösterilen meri şekliyle önlem
miktarı değiştirilmeden uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
Uygulama MADDE 20 – (1) Gümrük
idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife istatistik pozisyonu numarası,
tanımı, menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, ithalatında karşılarında gösterilen oranda dampingekarşı kesin
önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 21 – (1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 22 – (1) Bu Tebliğ
hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 23 Mayıs 2015
CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 29364 |