GÜNCEL: 10/05/2015 |
||||||||||
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE
İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2015/11) BİRİNCİ BÖLÜM Genel Bilgi ve İşlemler Kapsam ve yasal dayanak MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğ; 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar)
ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri
çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme soruşturması (NGGS) sonuçlarını
içermektedir. Mevcut önlem ve soruşturma MADDE 2 – (1) 20/12/2003 tarihli ve 25322 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (No:2003/23)
ile Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli destekli halkalı zincirler için 331
ABD Doları/Ton ve kaynaklı halkalı zincirler içinse 403 ABD Doları/Ton
tutarında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur. Söz konusu önlem,
gerçekleştirilen NGGS neticesinde 25/7/2009 tarihli
ve 27299 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2009/25 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (2009/25 sayılı Tebliğ) ile hem destekli
halkalı zincirler hem de kaynaklı halkalı zincirler için 1.069 ABD Doları/Ton
olacak şekilde değiştirilerek 5 yıl daha uzatılmıştır. (2) 22/1/2014 tarihli
ve 28890 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlemesine İlişkin 2014/5 sayılı Tebliğ ile söz konusu ürüne ilişkin önlemin
25/7/2014 tarihinde sona ereceği, yerli üretim dalının mevzuatta öngörülen
sürede yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması
talebinde bulunabileceği duyurulmuştur. (3) Dampinge karşı önlemin sona
ermesinin dampingin ve zararın devamına
veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasıyla yerli üretici Evren
Zincir İmalat Mak. San. ve Tic. A.Ş. (Evren Zincir) firması tarafından
yapılan ve Yapaş Zincir
ve Döğme San. Tic. Ltd. Şti. ile Bumetsan Zincir
Oto. Mak. Yed. Parça San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından desteklenen başvuru
üzerine, 10/7/2014 tarihli ve 29056 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2014/20
sayılı Tebliğ ile başlatılan NGGS, T.C. Ekonomi Bakanlığı (Bakanlık) İthalat
Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülerek tamamlanmıştır. Yerli üretim dalının (YÜD) temsil
niteliği MADDE 3 – (1) Başvuru
aşamasında sunulan delillerden, başvuru sahibi Evren Zincir firmasının
Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde
yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. İlgili tarafların bilgilendirilmesi ve
toplanan bilgilerin değerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruşturma
açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlık tarafından bilinen
soruşturma konusu ülkedeki üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik
ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkede yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara
iletilebilmesini teminen ÇHC’nin Ankara’daki Büyükelçiliği’ne soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. (2) Bildirimde, soruşturma açılış
Tebliğine, başvurunun gizli olmayan metnine ve soru formlarına nereden erişileceği
hususunda bilgi verilmiştir. (3) Taraflara soru formunu yanıtlamaları
için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır. (4) Soruşturma konusu ürünün ithalatını
gerçekleştirdiği tespit edilen ve kendisine soru formu gönderilmiş olan firmaların
dokuz tanesinden cevap alınmıştır. (5) Üretici/İhracatçı soru formuna
ilişkin olarak ise hiçbir ihracatçı firmadan cevap alınmamıştır. (6) Soruşturmaya ilişkin bilgi ve
bulguların tamamlanması akabinde, soruşturma sonucunda alınacak karara esas
teşkil edecek bilgi, bulgu, tespit ve değerlendirmeleri içeren nihai
bildirim; 26/1/2015 tarihinde soruşturma
konusu ülkenin Ankara Büyükelçiliği ile soruşturma sırasında görüş bildiren
taraflara iletilmiştir. (7) Nihai bildirim sonrasında
kullanıcı/ithalatçı bir firma, küçük milimetreli zincirlerin yerli üretiminin
bulunmadığını iddia etmiştir. Ancak aynı firmanın, ithalatçı soru formuna
verdiği cevapta, bahse konu ürünü yerli üreticiden tedarik ettiği yönünde
beyanda bulunduğu ve firmanın iki beyanının birbiriyle çeliştiği görülmüştür.
Öte yandan, söz konusu nitelikteki zincirleri üretme kabiliyetini haiz yerli
üreticilerin mevcut olduğu tespit edilmiştir. (8) YÜD, soruşturma süresi boyunca
Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave
bilgileri temin etmiştir. (9) Tarafların soruşturma boyunca ortaya
koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş olup, mezkûr görüşlerden
mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlarına bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
değinilmiştir. Yerinde doğrulama soruşturması MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin 21
inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Evren Zincir İmalat Mak. San. ve Tic.
A.Ş.’nin Kocaeli - Gebze’de bulunan üretim
tesisi ile idari merkezinde yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir. Gözden geçirme dönemi MADDE 6 – (1) Önlemin
yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devamı veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının tespiti için 1/1/2011–31/12/2013 arasındaki dönem gözden geçirme dönemi
olarak alınmıştır. İKİNCİ BÖLÜM Önlem Konusu Ürün ve Benzer Ürün Önlem konusu ürün ve benzer ürün MADDE 7 – (1) Soruşturma
konusu ürün, 7315.81 gümrük tarife
pozisyonu (GTP) altında yer alan “destekli halkalı zincirler” ile 7315.82 GTP
altında yer alan “kaynaklı halkalı zincirlerdir.” (2) Önlem konusu ürün, demir veya
çelikten imal edilebilmektedir. Destekli halkalı zincirlerde, baklaların
birbirine girerek karışmasını önlemek amacıyla baklanın ortasında lokma adı
verilen demir parça bulunmaktadır. Bu zincirler, genel olarak gemilerde
kullanılmaktadır. Kaynaklı halkalı zincirler ise, ortasında yukarıda
belirtilen parçanın olmadığı standart tipte zincirlerdir. Bu zincirler,
madencilikte kullanılan konveyör zinciri, araçlarda kullanılan patinaj zinciri
üretiminde, denizcilikte, vinçlerde, sapanlarda çok geniş kullanım alanına
sahiptir. (3) YÜD tarafından üretilen zincirler
ile soruşturma konusu ülke menşeli zincirlerin benzer ürün olduğu tespiti önleme
esas soruşturmada (esas soruşturma) yapılmıştır. Bu soruşturmada ise, YÜD
tarafından üretilen zincirler ile soruşturma konusu ülkeden ithal edilen
önleme konu zincirlerin işlevsel özellikleri, fiziksel özellikleri, kullanım
alanları, dağıtım kanalları, kullanıcıların ürünü algılaması ve ürünlerin
birbirini ikame edebilmeleri açısından benzer ürün olma durumlarını ortadan
kaldıracak bir değişiklik olduğuna dair bir tespitte bulunulmamıştır. Bu
nedenle, söz konusu ürünlerin benzer ürün olduğu tespiti geçerliliğini
korumaktadır. (4) Soruşturma konusu ürün ile ilgili
açıklamalar genel içerikli olup, uygulamaya esas olan GTP’ler ve karşılığı eşya tanımıdır. Bununla
beraber, soruşturma konusu eşyanın Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan
tarife pozisyonlarında ve/veya tanımlarında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Devamı veya Yeniden Meydana
Gelme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin
35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olup olmadığı incelenmiştir. (2) Soruşturma sırasında yeni damping marjı hesaplanmamış, esas soruşturmada
hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate alınmıştır. Esas soruşturma ve son NGGS’de tespit edilen damping marjları MADDE 9 – (1) Esas
soruşturmada ve sonrasında tamamlanan NGGS’de tespit
edilen damping marjları, önlemin uygulanmadığı
ortamda ihracatçı firmaların davranışlarını ve yapabilmeleri muhtemel olan
dampingi göstermesi açısından önem taşımaktadır. (2) Buna göre, esas soruşturmada
7315.81 GTP’de yer alan destekli halkalı
zincirler için hesaplanan damping marjı
spesifik olarak 331 ABD Doları/Ton, nispi olarak CIF bedelin %48’i;
7315.82 GTP’de yer alan kaynaklı halkalı
zincirler için ise spesifik olarak 403 ABD Doları/Ton, nispi olarak CIF
bedelin %59’u düzeyinde belirlenmiştir. (3) Öte yandan, soruşturma konusu ürüne
yönelik 2009/25 sayılı Tebliğ ile tamamlanan son NGGS kapsamında, 2008
(Ocak-Haziran) dönemi için hesaplanan damping marjları, ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçıların Türkiye’ye
ihracatlarında damping düzeyini daha da arttırdığını ortaya koymaktadır. Bu
bağlamda destekli halkalı zincirler için nispi olarak CIF bedelin %131’i;
kaynaklı halkalı zincirler için nispi olarak CIF bedelin %78’i; tümü (ticaret
ağırlıklı ortalama) için ise nispi olarak CIF bedelin %91’i düzeyinde damping marjları hesaplanmıştır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Zararın Devamı veya Yeniden Meydana
Gelme İhtimali Genel açıklamalar MADDE 10 – (1) Yönetmeliğin 35
inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduğu dönemde, YÜD’dekizarar durumu ve önlemin yürürlükten kalkması
halinde zarara etki edebilecek muhtemel gelişmeler incelenmiştir. Bu
çerçevede, ithalatın miktarı ve muhtemel gelişimi, fiyatlarının gelişimi,
fiyat baskısı ve kırılması ile YÜD’nin ekonomik
göstergeleri incelenmiştir. İthalat verileri incelenirken, 2011-2013 dönemi
verileri dikkate alınmıştır. (2) Önlem konusu ürünün genel ithalatı
ve önleme konu ülkeden yapılan ithalatının incelenmesinde TÜİK verileri
kullanılmıştır. Ürünün Genel, İnceleme Konusu Ülkeden ve
Üçüncü Ülkelerden İthalatı, İthalatın Payları ve Fiyatları Genel ithalat MADDE 11 – (1) TÜİK’den alınan veriler çerçevesinde, soruşturma
konusu ürünün genel ithalatı ve ÇHC’den ithalatı
incelenmiştir. (2) 2011 yılında, Türkiye’nin halkalı
zincir genel ithalatı, miktar bazında 2011 yılında 1.209.626 Kg, 2012 ve
2013’te ise sırasıyla, 990.902 Kg ve 848.715 Kg olarak gerçekleşmiştir. Değer
bazında bakıldığında ise 2011 yılında 4.648.622 ABD Doları olan genel ithalatın
değeri, 2012 yılında 4.122.908 ABD Doları ve 2013 yılında ise 4.397.601 ABD
Doları olmuştur. Genel ithalatın birim fiyatlarına bakıldığında ise, 2011’de
3,84 ABD Doları/Kg, 2012’de 4,16 ABD Doları/Kg ve 2013’te ise 5,18 ABD
Doları/Kg olduğu görülmüştür. ÇHC’den ithalat MADDE 12 – (1) ÇHC’den yapılan halkalı zincir ithalatı, 2011
yılında 430.153 Kg, 2012 yılında 259.429 Kg, 2013 yılında ise 103.911 Kg
seviyesinde gerçekleşmiştir. Değer olarak bakıldığında ise söz konusu ülkeden
2011 yılında 1.097.241 ABD Doları, 2012 yılında 798.326 ABD Doları ve 2013
yılında ise 408.128 ABD Doları değerinde ithalat gerçekleşmiştir. Aynı dönem
için ÇHC’den yapılan ithalatın birim
fiyatları ise sırasıyla 2,55 ABD Doları/Kg, 3,08 ABD Doları/Kg, 3,93 ABD
Doları/Kg olarak gerçekleşmiştir. ÇHC’den yapılan
ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise önlemin de etkisiyle miktar
bazında 2011 yılında %35,6, 2012 yılında %26,2 ve 2013 yılında ise %12,2
olarak gerçekleşmiştir. Diğer ülkelerden ithalat MADDE 13 – (1) Önleme konu olmayan
ülkelerden gerçekleştirilen ithalat 2011 yılında 779.473 Kg, 2012 yılında
731.473 Kg ve 2013 yılında 744.804 Kg’dır. Değer bazında ise söz konusu
ithalat 2011, 2012 ve 2013 yılları için sırasıyla 3.551.381, 3.324.582 ve
3.989.473 ABD Doları olarak gerçekleşmiştir. Üçüncü ülkelerden yapılan
ithalatın birim fiyatlarına bakıldığında ise 2011 yılında 4,56 ABD Doları/Kg,
2012 yılında 4,55 ABD Doları/Kg ve 2013 yılında 5,36 ABD Doları/Kg olduğu
görülmüştür. ÇHC dışındaki ülkelerden yapılan ithalatın genel ithalat
içindeki payı incelendiğinde ise, 2011 yılında miktar bazında %64,4 olan söz
konusu pay, 2012 yılında 73,8’e ve 2013 yılında ise 87,8’e yükselmiştir. Yurtiçi tüketim ve pazar payı MADDE 14 – (1) Önlem konusu
ithalatın nispi olarak gelişimini görebilmek için, söz konusu ithalatın
toplam Türkiye benzer mal tüketimi içindeki payı incelenmiştir. Bu bağlamda,
öncelikle şikâyetçi ve destekçi firmaların yurt içi satış miktarı ile genel
ithalat miktarı toplanarak ilgili yılda Türkiye benzer mal tüketimi elde
edilmiştir. (2) Önlem konusu ürünün Türkiye benzer
mal tüketimi 2011 yılı 100 alındığında, 2012 yılında 95’e düşmüş, 2013
yılında ise 107’ye yükselmiştir. Pazar paylarına bakıldığında ise önlem
konusu ülke ÇHC’nin toplam pazar payı
gözden geçirme döneminde düşüş trendi içinde olmuştur. ÇHC’nin 2011 yılında 100 olarak kabul edilen pazar
payı endeksi, 2012 yılında 63, 2013 yılında ise 23 olarak
gerçekleşmiştir. YÜD’ün pazar payı
endeksi ise yıllara göre dalgalı bir seyir izleyerek 2011, 2012 ve 2013 yıllarında
sırasıyla 100, 58 ve 88 şeklinde gerçekleşmiştir. ÇHC dışındaki ülkelerden
yapılan ithalatın pazar payı endeksi ise 2011 yılında 100 iken 2012 yılında
99’a, 2013 yılında ise 89’a düşmüştür. Fiyat kırılması ve baskısı MADDE 15 – (1) Fiyat
kırılması hesabında, ÇHC’den gerçekleştirilen
ithalatın CIF bedeline %2,7 oranında gümrük vergisi ile %5 oranında
gümrükleme masrafı eklenerek soruşturma konusu ürünün Türkiye piyasasına
giriş fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin söz konusu olmadığı bir
ortamda ÇHC menşeli ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatların hangi düzeyde
olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyata dampinge karşı önlem eklenmemiştir. Bu şekilde elde
edilen fiyat YÜD’ün ağırlıklı ortalama
yurt içi satış fiyatları ile mukayese edilerek soruşturma konusu ülkenin
ihraç fiyatının YÜD’ün ağırlıklı yurt içi
satış fiyatlarını hangi oranda kırdığı tespit edilmiştir. Buna göre 2011,
2012 ve 2013 yılları için yapılan hesaplamalar sonucunda, 2011 yılı için
pozitif; 2012 ve 2013 yılları için ise negatif fiyat kırılması oranları
tespit edilmiştir. (2) Fiyat baskısı ise YÜD’ün ağırlıklı ortalama yurt içi satış
fiyatlarının dampingli ithalat sebebiyle baskı altında bulunması ve
fiyatlarını makul kâr elde edecek şekilde belirleyememesi durumunda, şikayete konu ürünün Türkiye pazarına giriş fiyatı
ile yerli üreticinin maliyetlerine makul bir kâr oranı ekleyerek bulunan
olması gereken fiyatın karşılaştırılmasıdır. Buna göre 2011, 2012 ve 2013
yılları için yapılan hesaplamalar sonucunda 2011 ve 2012 yılları için
pozitif; 2013 yılı için ise negatif fiyat baskısı oranları tespit edilmiştir. Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri MADDE 16 – (1) ÇHC menşeli
ithalatın YÜD üzerindeki etkisinin belirlenmesinde, başvuru sahibi yerli
üretici Evren Zincir İmalat Mak. San. ve Tic. A.Ş. firmasından elde edilen veriler esas
alınmıştır. Miktar kilogram bazlı değerlendirilmiştir. (2) Öte yandan, eğilimin sağlıklı bir
şekilde incelenmesi amacıyla Türk Lirası bazındaki veriler için yıllık
ortalama ÜFE kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler esas
alınmış ve veriler 2011 yılı verileri 100 birim olacak şekilde
endekslenmiştir. a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım
oranı (KKO) 1) YÜD’ün soruşturma
konusu zincirler için 2011 yılında 100 olan kilogram bazlı üretim
miktar endeksi, 2012 yılında 101’e, 2013 yılındaysa 230’a çıkmıştır. 2) YÜD’ün üretim
kapasitesi gözden geçirme dönemi boyunca sabit kalmıştır. 3) Söz konusu üründe, mutlak olarak çok
düşük seviyelerde bulunan kapasite kullanım oranı endeksi, 2011 yılında 100
iken, 2012 yılında 101’e, 2013 yılında ise 230’a yükselmiştir. b) Yurt içi satışlar 1) YÜD’ün 2011
yılında 100 olan yurt içi satış miktar endeksi 2012’de 56’ya düşmüş, 2013
yılında ise 94’e yükselmiştir. c) Yurt içi Fiyatlar 1) YÜD’ün 2011
yılında 100 olan ağırlıklı yurt içi fiyatları, 2012 yılında 113’e yükselmiş,
2013 yılındaysa 85’e gerilemiştir. ç) Yurt dışı satışlar 1) YÜD’ün,
2011 yılında 100 olan yurt dışı satış miktar endeksi, 2012 yılında 241’e,
2013 yılındaysa 280’e yükselmiştir. d) Yurt dışı fiyatlar 1) YÜD’ün,
2011 yılında 100 olan yurt dışı satış birim fiyat endeksi 2012 yılında 70 ve
2013 yılında 71 olarak gerçekleşmiştir. e) Pazar payı 1) YÜD’ün pazar
payı endeksi 2011, 2012 ve 2013 yıllarında sırasıyla 100, 58 ve 88 şeklinde
gerçekleşmiştir. f) Maliyetler 1) YÜD’ün 2011
yılında 100 olan ticari maliyet değer endeksi, 2012 yılında 92; 2013
yılındaysa 102 olarak gerçekleşmiştir. g) Kârlılık 1) YÜD’ün 2011
yılında -100 olan yurt içi satışlardan ürün kârı endeksi, 2012 yılında -86’ya,
2013 yılındaysa -72’ye yükselmiştir. h) Stoklar 1) YÜD’ün 2011
yılında 100 olan kilogram bazında stok endeksi, 2012 yılında 77’ye düşmüş
2013 yılındaysa 408’e yükselmiştir. Değer bazında stok endeksiyse yine 2011
yılı 100 iken 2012’de 80, 2013’te ise 254 olmuştur. 2) Stok çevrim hızı endeksi ise 2011
yılı 100 kabul edildiğinde, 2012’de 104’e çıkmasına rağmen, 2013’te 27’ye gerilemiştir. ı) İstihdam 1) YÜD’ün 2011
yılında 100 olan direkt işçi sayısı endeksi 2012 yılında 106’ya ve 2013
yılında ise 118’e yükselmiştir. 2011 yılı 100 olarak alınan idari personel
endeksi de 2012 ve 2013 yıllarında 133 olarak gerçekleşmiştir. i) Verimlilik 1) YÜD’ün 2011
yılında 100 olan verimlilik endeksi, 2012’de 95’e düşmüş, 2013’te ise 196’ya
yükselmiştir. j) Nakit Akışı 1) YÜD’ün 2011
yılında -100 olan nakit akış endeksi, 2012’de -268’e düşerken, 2013’te
-176’ya çıkmıştır. k) Büyüme 1) YÜD’ün bütün
faaliyetlerine ilişkin aktif büyüklüğü reel olarak 2011 yılında 100 iken,
2012 yılında 89’a düşmüş, 2013 yılında ise 98’e yükselmiştir. l) Sermaye ve Yatırımları Arttırma
Yeteneği 1) YÜD’ün bütün
faaliyetlerine ilişkin öz sermayesi 2011 yılında 100 iken, 2012 yılında
92’ye, 2013 yılında ise 91’e gerilemiştir. Firmanın gözden geçirme dönemine
ait tevsi veya yenileme yatırımı bulunmamaktadır. m) Yatırımların geri dönüş oranı 1) YÜD’ün bütün
faaliyetlerine ilişkin (Kâr/Özkaynak) oranı 2011
yılında -100 iken, 2012 yılında 10’a ve 2013’te 41’e yükselmiştir. Yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinin değerlendirilmesi MADDE 17 – (1) YÜD’ün ekonomik göstergeleri incelendiğinde, yurt
içi satışlardan ürün kârı ve ürün nakit akışı gibi veriler gözden geçirme
dönemi boyunca negatif değerler almıştır. Yurt içi satışlar, pazar payı ve
firma geneli aktif büyüklüğü gibi göstergeler ise 2012 ve 2013 yıllarında
2011 yılına oranla düşüş kaydetmiştir. YÜD’ün kilogram
bazlı stok miktarı ise 2013 yılında 2011’e göre
yaklaşık 4 kat artmıştır. Tüm bu verilerden, YÜD’ün önlem
konusu ithalattan zarar görmeye devam ettiği ve önlemin kalkması halinde
zararın devamının veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. BEŞİNCİ BÖLÜM Dampingin ve Zararın Devamı veya Yeniden
Meydana Gelmesi İhtimalinin Değerlendirilmesi Genel Açıklamalar MADDE 18 – (1) Yönetmeliğin 35
inci maddesi hükümleri gereğince, önlemin yürürlükten kalkması halindedampingin ve zararın devam etmesinin veya
yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı değerlendirilmiştir. Bu
çerçevede, önleme tabi ülkedeki kapasite ve ihracat potansiyeli ve talebi
etkileyen unsurlar incelenmiştir. Soruşturma konusu ülkedeki yerleşik
kapasite ve ihracat potansiyeli MADDE 19 – (1) Soruşturma konusu
ürünün küresel piyasasındaki gelişmeler ve soruşturma konusu ülkedeki yerleşik
kapasiteye ilişkin inceleme, Uluslararası Ticaret Merkezi-UTM
(International Trade Center) verileri
kullanılarak yapılmıştır. Analizde, UTM verileri 2011-2013 yılları arasında
Ton bazında değerlendirilmiştir. Söz konusu istatistik verileri ÇHC’nin soruşturma konusu üründeki üretim
kapasitesine gösterge teşkil etmesi açısından önemlidir. (2) UTM’nin verileri
incelendiğinde, ÇHC’nin soruşturma konusu
zincirlerin her iki türünde de dünyada ana tedarikçi ülke konumunda olduğu
görülmektedir. Buna göre ÇHC’nin tüm
dünyaya yapmış olduğu destekli halkalı zincir ihracatı miktar bazında 2011
yılında 153.229 Ton, 2012 yılında 159.051 Ton ve 2013 yılında 140.403 Ton
olarak gerçekleşmiştir. Değer bazında ise, ÇHC’nin 2011
yılında 223.507.000 ABD Doları, 2012 yılında 241.678.000 ABD Doları ve 2013
yılında 210.947.000 ABD Doları değerinde gerçekleşmiştir. Söz konusu
ihracatın birim fiyatları 2011, 2012 ve 2013 yılları için sırasıyla 1,46,
1,52 ve 1,50 ABD Doları/Kg’dir. ÇHC’nin 2011 yılında değer bazında dünya
ihracatından aldığı pay %70,8, 2012 yılında ise %71 ve 2013 yılında
%59,8’dir. (3) ÇHC’nin tüm
dünyaya yapmış olduğu kaynaklı halkalı zincir ihracatına bakıldığında ise,
2011 yılında 195.256 Ton, 2012 yılında 203.504 Ton ve 2013 yılında 190.409
Ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. Değer bazında bakıldığında ise, ÇHC
tüm dünyaya 2011 yılında 318.789.000 ABD Doları, 2012 yılında 347.226.000 ABD
Doları ve 2013 yılında 314.584.000 ABD Doları değerinde kaynaklı halkalı
zincir ihracatı gerçekleştirmiştir. Bahse konu ihracatın birim fiyatları
2011, 2012 ve 2013 yılları için sırasıyla 1,63, 1,71 ve 1,65 ABD Doları/Kg’dir. ÇHC’nin 2011
yılında değer bazında dünya ihracatından aldığı pay %39, 2012 yılında %40,7
ve 2013 yılında %37,2’dir. (4) Tüm bu veriler, ÇHC’nin üretim ve ihracat kapasitesinin büyüklüğünü
açık bir biçimde ortaya koymaktadır. Önlemin kalkması durumunda söz konusu
potansiyelin Türkiye’ye yönelebileceği değerlendirilmektedir. Talebi etkileyen unsurlar MADDE 20 – (1) Talebi
etkileyen başlıca unsurun fiyat olduğu sektörden edinilen bilgilerden
anlaşılmaktadır. Önleme tabi ülkenin de bu konuda avantajlı olduğu genel
ithalat istatistikleri incelendiğinde görülmektedir; zira ÇHC menşeli halkalı
zincir ithalatının birim fiyatı, inceleme dönemindeki tüm yıllarda genel
ithalatın ortalama birim fiyatının altında seyretmiştir. ALTINCI BÖLÜM Değerlendirme ve Sonuç Değerlendirme MADDE 21 – (1) Yapılan
değerlendirmeler sonucunda, önleme tabi ülkenin Türkiye’ye yönlendirebileceği
ciddi kapasitesinin ve ihracat kabiliyetinin bulunduğu, ÇHC menşeli ithalata
olan talebin temel nedeninin fiyat olduğu, önlemin yürürlükten kalkması
durumunda üretici/ihracatçı firmaların önlemin yokluğundaki davranışlarını
yansıtacak olan esas soruşturma ve son NGGS’de tespit
edilen damping marjlarının önemli
seviyelerde olduğu da dikkate alındığında, önlemin yürürlükten kalkması
halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel
olduğu değerlendirilmektedir. (2) ÇHC’den ithalat her ne kadar azalsa da, bu ithalatın
birim fiyatının genel ithalatın ortalama birim fiyatından gözden geçirme
dönemi boyunca düşük olduğu; yürürlükte bulunan önlemin etkisiyle, YÜD’ün üretim, KKO gibi temel göstergelerinde iyileşmeler
yaşanmakla birlikte, yurt içi satışlar ile bu satışlardan ürün kârı, pazar
payı, stoklar ve firma geneli aktif büyüklüğü gibi diğer bazı ekonomik
göstergelerinde bozulmalar yaşandığı hususu da dikkate alındığında önlemin
yürürlükten kalkması halinde zararın devam etmesinin veya yeniden meydana
gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir. Karar MADDE 22 – (1) Soruşturma
sonucunda, mer’i önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve
zararın devamı veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu tespit
edildiğinden, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nun kararı ve
Ekonomi Bakanı’nın onayı ile soruşturma konusu ürün için 25/7/2009 tarihli ve 27299 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2009/25 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin
Tebliğ ile uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin aşağıda belirtilen
şekilde aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
Uygulama MADDE 23 – (1) Gümrük idareleri,
Karar maddesinde gümrük tarife pozisyonu numarası, tanımı, menşe ülkeleri
belirtilen eşyanın, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
ithalatında karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı
kesin önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 24 – (1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 25 – (1) Bu Tebliğ
hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 10 Mayıs 2015
PAZAR Resmî Gazete Sayı
: 29351 |