Güncel:27/03/2014 ÝTHALATTA
HAKSIZ REKABETÝN ÖNLENMESÝNE ÝLÝÞKÝN
TEBLÝÐ
(TEBLÝÐ NO:
2014/9)
BÝRÝNCÝ BÖLÜM Genel Bilgi ve Ýþlemler Mevcut önlem ve soruþturma MADDE 1 – (1) Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menþeli “naylon veya diðer poliamidlerden tek katýnýn her biri 50 teksi geçmeyen tekstüre iplikler” için 5/9/2008 tarihli ve 26988 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ýthalatta Haksýz Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda 2008/31 sayýlý Teblið ile CIF bedelinin % 37,40’ý oranýnda dampinge karþý kesin önlem yürürlüðe konulmuþtur. (2) 31/1/2013 tarihli ve 28545 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 2013/2 sayýlý Teblið ile söz konusu ürüne iliþkin önlemin 5/9/2013 tarihinde sona ereceði, yerli üretim dalýnýn (YÜD) mevzuatta öngörülen sürede yeterli delillerle desteklenmiþ bir baþvuru ile nihai gözden geçirme soruþturmasý (NGGS) açýlmasý talebinde bulunabileceði duyurulmuþtur. (3) Yerli üretici Sifaþ Sentetik Ýplik Fabrikalarý A.Þ. tarafýndan yapýlan ve Altýn Ýplik Çorap San. A.Þ. ve Anadolu Ýplik ve Tekstil Fabrikalarý San. A.Þ. tarafýndan da
desteklenen baþvuru sonucunda ÇHC menþeli “naylon veya diðer poliamidlerden tek katýnýn her biri 50 teksi geçmeyen tekstüre iplikler” için 26/7/2013 tarihli ve 28719
sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 2013/16 sayýlý Teblið ile NGGS baþlatýlmýþtýr. Söz konusu soruþturma Ekonomi Bakanlýðý (Bakanlýk) Ýthalat Genel Müdürlüðü (Genel Müdürlük) tarafýndan yürütülerek tamamlanmýþtýr. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Teblið; 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayýlý Ýthalatta Haksýz Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayýlý Ýthalatta Haksýz Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda Bakanlar Kurulu Kararý (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ýthalatta Haksýz
Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen NGGS sonuçlarýný içermektedir. Yerli üretim dalýnýn temsil niteliði MADDE 3 – (1) Soruþturma sýrasýnda yapýlan incelemede, Yönetmeliðin 20 nci maddesi uyarýnca, baþvurunun YÜD adýna yapýlmýþ olduðu ve söz konusu üreticilerin yerli üretim dalýný temsil ettiði anlaþýlmýþtýr. Ýlgili taraflarýn bilgilendirilmesi, bilgilerin toplanmasý ve deðerlendirilmesi MADDE 4 – (1) Soruþturma açýlmasýný müteakip, söz konusu ürünün tespit edilen ithalatçýlarýna, ÇHC’de yerleþik bilinen üretici/ihracatçýlara ve ayrýca anýlan ülkede yerleþik diðer üretici/ihracatçýlara iletilebilmesini saðlamak amacýyla ÇHC’nin Ankara Büyükelçiliðine ilgili soru formlarý, baþvurunun gizli olmayan özeti ve soruþturma açýlýþ tebliðine ulaþmalarýný saðlamak için soruþturma açýlýþýna iliþkin bildirim yapýlmýþtýr. (2) Taraflara soru formunu yanýtlamalarý için posta süresi dahil 37 gün süre tanýnmýþ olup taraflarýn süre uzatýmý yönündeki makul talepleri karþýlanmýþtýr. (3) Yerli üretim dalý soruþturma süresince Bakanlýðýmýz ile iþbirliði içinde olmuþ ve gerektiðinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiþtir. (4) Kendilerine bildirim yapýlan ithalatçý firmalarýn dördünden cevap alýnmýþtýr. (5) Kendilerine bildirim yapýlan üretici/ihracatçý firmalardan herhangi bir cevap alýnmamýþtýr. (6) Ayrýca, ilgili taraflardan alýnan bilgi ve belgelerin gizli olmayan özetleri talep eden bütün ilgili taraflarýn bilgisine sunulmak üzere hazýr tutulmuþtur. (7) Yönetmeliðin 25 inci maddesi uyarýnca, soruþturma sonucundaki belirlemelere esas teþkil eden bilgi, belge ve deðerlendirmeleri içeren nihai bildirim, yerli üretim dalý, iþbirliðinde bulunan ithalatçýlar ve soruþturma konusu ülkenin resmi temsilciliðine iletilmiþ olup karþýt görüþ ve deðerlendirmelerini iletmeleri için makul süre tanýnmýþtýr. (8) 13/2/2014 tarihinde yayýmlanan nihai bildirime, ilgili taraflarýn hiçbirinden cevap alýnmamýþtýr. (9) Taraflarýn soruþturma boyunca ortaya
koyduðu tüm bilgi, belge ve görüþler incelenmiþ, mezkûr görüþlerden mevzuat kapsamýnda deðerlendirilebilecek
olanlara bu Tebliðin ilgili bölümlerinde deðinilmiþtir. Yerinde doðrulama soruþturmasý MADDE 5 – (1) Yönetmeliðin 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Sifaþ Sentetik Ýplik Fabrikalarý A.Þ.’nin Bursa’da bulunan üretim tesisi ile idari merkezinde yerinde doðrulama soruþturmasý gerçekleþtirilmiþtir. Gözden geçirme dönemi MADDE 6 – (1) Önlemin yürürlükten kalkmasý durumunda,
dampingin ve zararýn devamý veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadýðýnýn tespiti için 1/1/2010-31/12/2012 yýllarý arasýndaki dönem gözden geçirme dönemi olarak belirlenmiþtir. ÝKÝNCÝ BÖLÜM Soruþturma
Konusu Ürün ve Benzer Ürün Soruþturma konusu ürün ve benzer ürün MADDE 7 – (1) Soruþturma konusu ürün, 5402.31 Gümrük Tarife Pozisyonu (GTP) altýnda yer alan “naylon veya diðer poliamidlerden tek katýnýn her biri 50 teksi geçmeyen tekstüre iplikler”dir. (2) Soruþturma konusu naylon iplikler petrolden üretilen kaprolaktamýn polimerizasyonu sonucunda elde edilen bir ürün olup; ince çoraplar, korse, bayan elbiseleri, gömlek, bluz, spor giysi, astarlýk üretimleri ile dikiþ ipliði ve fantezi kumaþ imalatýnda karýþým olarak kullanýlmaktadýr. (3) YÜD tarafýndan üretilen ürün ile soruþturma konusu ülke menþeli naylon (polyamid) ipliklerin benzerürünler olduðu tespiti esas soruþturmada yapýlmýþtýr. Bu soruþturmada ise, gerek YÜD tarafýndan gerekse soruþturma konusu ülkede üretilen naylon (polyamid) ipliklerin iþlevsel özellikleri, fiziksel özellikleri, kullaným alanlarý, daðýtým kanallarý, kullanýcýlarýn ürünü algýlamasý ve ürünlerin birbirini ikame edebilmeleri açýsýndan iki ürünün benzer ürün olma durumunu ortadan kaldýracak bir deðiþiklik olduðuna dair bir tespitte bulunulmamýþtýr. (4) Soruþturma konusu ürün ile ilgili açýklamalar genel içerikli olup,
uygulamaya esas olan GTP ve karþýlýðý eþya tanýmýdýr. Bununla beraber, soruþturma konusu eþyanýn Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya tanýmýnda yapýlacak deðiþiklikler bu Teblið hükümlerinin uygulanmasýna
halel getirmez. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Dampingin Varlýðý ve Devamý Dampingin varlýðý ve devamý MADDE 8 – (1) Yönetmeliðin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduðu süre içinde dampingin devam edip etmediði incelenmiþtir. (2) Soruþturma kapsamýnda yeni damping marjý hesaplanmamýþ, esas soruþturmada
hesaplanmýþ olan damping marjý gösterge olarak dikkate alýnmýþtýr. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Maddi Zararýn Varlýðý ve Devamý Genel açýklamalar MADDE 9 – (1) Yönetmeliðin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükte olduðu dönemde, YÜD’de kizarar durumu ve önlemin yürürlükten kalkmasý halinde zarara etki edebilecek muhtemel geliþmeler incelenmiþtir. (2) Bu çerçevede, soruþturma konusu ürünün genel ithalatý, soruþturma konusu ülkeden yapýlan ithalat
ve pazar paylarýnýn geliþimi, soruþturma konusu
ithalatýn iç piyasa fiyatlarýna etkisi,
yerli üretim dalýnýn ekonomik göstergelerindeki geliþmeler
ve diðer unsurlar deðerlendirilmiþtir. Ürünün genel ithalatý MADDE 10 – (1) Soruþturma konusu ürünün Türkiye’ye genel ithalatý ile ÇHC’den yapýlan ithalatýn analizinde Türkiye Ýstatistik Kurumu (TÜÝK) verileri kullanýlmýþtýr. Ýthalat verileri incelenirken 2010-2012 dönemi dikkate alýnmýþtýr. (2) Ürünün genel ithalatýndaki eðilime bakmak için 2010-2012 döneminde önleme konu ürünün, tüm ülkelerden gerçekleþtirilen genel ithalat verileri incelenmiþtir. Bu çerçevede, 2010 yýlýnda 14.917.996 Kg olan ithalatýn, 2011 yýlýnda 11.347.689 Kg’ye düþtüðü, 2012 yýlýnda ise 14.225.961 Kg olarak gerçekleþtiði görülmektedir. (3) Ürünün ithalatýna deðer olarak bakýldýðýnda ise, 2010 yýlýnda 80.151.648 ABD Dolarý olan söz konusu ithalat, 2011 yýlýnda 68.720.300 ABD Dolarý seviyesine düþmüþ, 2012 yýlýnda ise 76.441.161 ABD Dolarý olarak gerçekleþmiþtir. (4) Ürünün genel ithalatýnýn ortalama birim fiyatlarýna bakýldýðýnda ise, 2010-2012 yýllarýný kapsayan 3 yýllýk dönemde birim fiyatlarýn sýrasýyla 6,62 ABD Dolarý/Kg, 4,69
ABD Dolarý/Kg ve 5,84 ABD Dolarý/Kg þeklinde gerçekleþtiði görülmektedir. Ürünün soruþturma konusu ülkeden ithalatý ve birim fiyatý MADDE 11 – (1) Soruþturmaya konu ürünün ÇHC’den ithalatý 2010 yýlýnda 1.516.415 Kg, 2011 yýlýnda 1.123.014 Kg, 2012 yýlýnda ise 854.555 Kg seviyesinde gerçekleþmiþtir. (2) ÇHC’den yapýlan ithalatýn birim fiyatý 2010, 2011 ve 2012 yýllarý için sýrasýyla 4,24 ABD Dolarý/Kg, 4,92 ABD Dolarý/Kg ve 4,86 ABD Dolarý/Kg olarak gerçekleþmiþtir. (3) ÇHC menþeli ithalatýn birim fiyatlarý ile genel ithalatýn aðýrlýklý ortalama birim fiyatlarý karþýlaþtýrýldýðýnda, ÇHC menþeli ithalatýn birim fiyatlarýnýn genel ithalatýn birim fiyatlarýnýn 2011 yýlý hariç olmak üzere, gözden geçirme dönemi boyunca altýnda seyrettiði görülmektedir. (4) ÇHC’den yapýlan ithalatýn toplam
ithalat içindeki payý ise miktar bazýnda 2010 yýlýnda %10, 2011 yýlýnda %9,9 ve 2012 yýlýnda ise %6 olarak gerçekleþmiþtir. Önlem konusu ithalatýn pazar payý MADDE 12 – (1) Soruþturma konusu ithalatýn nispi olarak deðiþimini görebilmek için, söz konusu ithalatýn toplam Türkiye benzer ürün tüketimi içindeki payý incelenmiþtir. Bu baðlamda, öncelikle þikayetçi firma, þikayete destek veren üreticiler ve soruþturma konusu ürünün bilinen diðer üreticilerinin yurt içi satýþ miktarlarý ile genel ithalat miktarý toplanarak ilgili yýlda Türkiye benzer ürün tüketimi tahmini olarak bulunmuþtur. (2) Türkiye benzer mal tüketimi 2010 yýlý 100 olarak alýndýðýnda, 2011 yýlýnda 87’ye gerilemiþ, 2012 yýlýnda ise 96’ya yükselmiþtir. (3) Soruþturma konusu ülke ÇHC’nin toplam pazar payý ise 2010 yýlýnda 100 olan endeks deðeri, 2011 yýlýnda 86’ya, 2012 yýlýnda ise 59’a düþmüþtür. (4) ÇHC haricindeki diðer ülkelerin pazar payý deðeri ise 2010 yýlý 100 olarak alýndýðýnda, 2011’de 104’e yükselirken, 2012’de 88’e düþmüþtür. Önlem konusu ithalatýn yerli üretim dalýnýn iç piyasa fiyatlarý üzerindeki etkisi MADDE 13 – (1) Önlemin kalkmasý halinde ÇHC menþeli ithalatýn YÜD’ün fiyatlarý üzerindeki etkisini analiz etmek için, fiyat kýrýlmasý ve fiyat baskýsý hesaplarý yapýlmýþtýr. (2) Fiyat baskýsý, dampingli ithalat fiyatlarýnýn Türkiye piyasasýnda yerli üretim dalýnýn olmasý gereken satýþfiyatýnýn yüzde olarak ne kadar altýnda kaldýðýný gösterir. Fiyat kýrýlmasý ise ithal ürün fiyatlarýnýn Türkiye piyasasýnda yerli üreticinin yurt içi satýþ fiyatlarýnýn yüzde olarak ne kadar altýnda kaldýðýný gösterir. (3) YÜD’ün olmasý gereken fiyatý soruþturma konusu ürünün birim ticari maliyetine makul bir kâr marjý eklenmek suretiyle bulunmuþtur. ÇHC menþeli ithalatýn Türkiye’ye giriþ fiyatlarý ise, TÜÝK istatistiklerinden elde edilen ortalama CIF fiyatlarý üzerine %4 gümrük vergisi ve %2 oranýnda diðer gümrük masraflarý eklenerek bulunmuþtur. Dampinge karþý önlemin söz konusu olmadýðý bir ortamda fiyatlarýn hangi düzeyde olacaðýna iliþkin deðerlendirmeyi mümkün kýlmak amacýyla anýlan fiyatlara dampinge karþý önlem eklenmemiþtir. (4) Bu baðlamda, ÇHC menþeli ithalat için hesaplanan fiyat kýrýlmasýnýn CIF ihraç fiyatýnýn yüzdesi olarak 2010, 2011 ve 2012 yýllarýnda sýrasýyla %9, %5 ve %1 oranýnda olduðu tespit edilmiþtir. (5) ÇHC menþeli ithalat için hesaplanan fiyat baskýsý ise, CIF ihraç fiyatýnýn yüzdesi olarak 2010, 2011 ve
2012 yýllarýnda sýrasýyla %23, %27 ve %12 oranýndadýr. Yerli üretim dalýnýn ekonomik göstergeleri MADDE 14 – (1) ÇHC menþeli ithalatýn YÜD üzerindeki etkisinin belirlenmesi bakýmýndan YÜD’ün ekonomik göstergelerinin deðerlendirilmesinde þikâyetçi yerli üretici (Sifaþ Sentetik Ýplik Fabrikalarý A.Þ.) ve Sungi ve SentetikÝplik Üreticileri Birliði (SUSEB)’nden elde edilen veriler esas alýnmýþtýr. (2) Eðilimin saðlýklý bir þekilde incelenmesi amacýyla Türk Lirasý bazýndaki veriler için TÜÝK’in yayýmladýðý yýllýk ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanýlarak enflasyondan arýndýrýlmýþ reel deðerler kullanýlmýþ ve 2010 yýlýverileri 100 birime sabitlenerek takip eden yýllarýn verileri buna göre endekslenmiþtir. a) Üretim, kapasite ve kapasite kullaným oraný (KKO) 1) Yerli üretim dalýnýn naylon (polyamid) iplikler için 2010 yýlýnda 100 olan kilogram bazlý üretim miktar endeksi, 2011 yýlýnda 104’e çýkmýþ, 2012 yýlýndaysa 86’ya gerilemiþtir. Söz konusu üründe kapasite kullaným oraný endeksi, 2010 yýlýnda 100 iken, 2011 yýlýnda 104 olarak gerçekleþmiþ, 2012 yýlýnda ise 86’ya gerilemiþtir. b) Yurt içi satýþlar ve ihracat 1) Yerli üretim dalýnýn 2010 yýlýnda 100 olan yurt içi satýþ miktar endeksi 2011’de 96’ya, 2012 yýlýnda ise 72’ye gerilemiþtir. 2) Yerli üretim dalýnýn, 2010 yýlýnda 100 olan yurt dýþý satýþ miktar endeksi, 2011 yýlýnda 168’e, 2012 yýlýndaysa 182’ye yükselmiþtir. c) Yurt içi ve ihracat satýþ fiyatlarý 1) Yerli üretim dalýnýn 2010 yýlýnda 100 olan aðýrlýklý yurt içi fiyatlarý, 2011 yýlýnda 113’e yükselmiþ, 2012 yýlýndaysa 108 olarak gerçekleþmiþtir. 2) Yerli üretim dalýnýn, 2010 yýlýnda 100 olan yurt dýþý satýþ birim fiyat endeksi 2011 yýlýnda 117’ye yükselmiþ, 2012 yýlýndaysa 112 olarak gerçekleþmiþtir. ç) Pazar payý 1) Yerli üretim dalýnýn pazar payý 2010 yýlý 100 alýndýðýnda, 2011 ve 2012 yýllarýnda sýrasýyla 75 ve 111 olarak gerçekleþmiþtir. d) Verimlilik 1) Yerli üretim dalýnýn 2010 yýlýnda 100 olan verimlilik endeksi, 2011’de 105’e yükselirken, 2012’de 91’e gerilemiþtir. e) Stoklar 1) Yerli üretim dalýnýn 2010 yýlýnda 100 olan kilogram bazýnda stok endeksi, 2011 yýlýnda 122’ye, 2012 yýlýndaysa 156’ya yükselmiþtir. Deðer bazýnda stok endeksiyse yine 2010 yýlý 100 iken, 2011’de 146’ya, 2012’de ise 161’e yükselmiþtir. 2) Stok çevrim hýzý endeksi ise 2010 yýlý 100 kabul edildiðinde, 2011’de 84’e, 2012’de ise 52’ye gerilemiþtir. f) Ýstihdam ve ücretler 1) Yerli üretim dalýnýn 2010 yýlýnda 100 olan iþçi sayýsý endeksi, 2011 yýlýnda 99’a, 2012 yýlýndaysa 94’e gerilemiþtir. Yine 2010 yýlý 100 olarak alýnan idari personel endeksi de 2011 yýlýnda 94’e, 2012 yýlýndaysa 89’a gerilemiþtir. 2) YÜD’nin 2010 yýlýnda 100 olan iþçilerinin aylýk brüt ücret endeksi 2011 yýlýnda 98’e gerilemiþ, 2011 yýlýnda 116’ya ve 2012 yýlýnda 123’e yükselmiþtir. g) Maliyetler ve kârlýlýk 1) Yerli üretim dalýnýn 2010 yýlýnda 100 olan ticari maliyet deðer endeksi, 2011 yýlýnda 120, 2012 yýlýndaysa 87 olarak gerçekleþmiþtir. 2) Yerli üretim dalýnýn 2010 yýlýnda 100 olan toplam kârlýlýk endeksi, 2011 yýlýnda 194’e yükselmiþ, 2012 yýlýndaysa 71’e gerilemiþtir. ð) Nakit akýþý 1) Yerli üretim dalýnýn 2010 yýlýnda 100 olan nakit akýþ endeksi, 2011’de 137’ye çýkmýþ, 2012’deyse 72’ye gerilemiþtir. h) Büyüme 1) YÜD’ün bütün faaliyetleri ile ilgili olarak aktif büyüklüðü, 2010’da 100 iken, 2011’de 98 ve 2012’de 115 olarak gerçekleþmiþtir. ý) Yatýrýmlardaki artýþ 1) YÜD’ün inceleme döneminde yatýrým harcamasý bulunmamaktadýr. i) Sermaye veya yatýrýmlarý arttýrma yeteneði 1) YÜD’nin bütün faaliyetlerine iliþkin öz sermayesi 2010 yýlýnda 100 iken, 2011 yýlýnda 90’a, 2012 yýlýnda -7’ye gerilemiþtir. 2) YÜD’nin 2010-2012 yýllarý arasýnda yenileme ve tevsi yatýrýmlarý bulunmamaktadýr. j) Yatýrýmlarýn geri dönüþ oraný 1) Yerli üretim dalýnýn bütün faaliyetlerine iliþkin
yatýrým hasýlatý (Kâr/Özkaynak)
oraný 2010 yýlýnda pozitif iken 2011 yýlýnda negatife dönmüþ, 2012 yýlýnda ise tekrar pozitif
olmuþtur. Ekonomik göstergelerin deðerlendirilmesi MADDE 15 – (1) YÜD’ün ekonomik göstergeleri incelendiðinde, 2010 ve 2011 yýllarýnda nispeten iyi seyreden ekonomik durumunun 2012 yýlýnda kötüleþmeye baþladýðý görülmektedir. (2) YÜD’ün 2011 yýlýnda, 2010 yýlýna oranla artýþ kaydeden üretim miktarý, kapasite kullaným oraný, yurt içi satýþlardan ürün kârý, toplam karlýlýk ve verimlilik gibi göstergelerinde özellikle 2012 yýlýna gelindiðinde hýzlý bir düþüþgözlemlenmektedir. (3) Ayrýca, YÜD’ün stoklarý miktar ve deðer bazýnda artmýþ ve buna baðlý olarak stok çevrim hýzý olumsuz bir seyir
izlemiþtir. BEÞÝNCÝ BÖLÜM Dampingin ve Zararýn Devamý veya Yeniden Oluþma Ýhtimali Genel açýklamalar MADDE 16 – (1) Yönetmeliðin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkmasý halinde dampingin
ve zararýn devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olup olmadýðý incelenmiþtir. Soruþturmaya konu ülkedeki yerleþik kapasite ve ihracat potansiyeli MADDE 17 – (1) Soruþturmaya konu ülke olan ÇHC’nin üretim kapasitesi ile ilgili olarak, iplik imalatýnda dünyanýn önde gelen firmalarýndan Lenzing tarafýndan hazýrlanan “Fiber Year 2012” raporundan elde edilen verilere göre, Dünya genelinde 2011 yýlýnda 2010 yýlýna oranla naylon iplik üretiminde bir düþüþ gözlemlenmektedir. Bu durumun aksine, ÇHC’nin 2010 yýlýnda 1.101.000 Ton olan anýlan mal üretimi 2011 yýlýnda 1.150.000 Tona yükselmiþtir. Ayný raporda ayrýca ÇHC’nin genel olarak tekstil ve giyim alanýndaki ihracatýnýn da 2011 yýlýnda birönceki yýla oranla %23 civarýnda arttýðý belirtilmektedir. (2) Bununla beraber, International Trade Center (Uluslararasý Ticaret Merkezi-UTM)’den elde edilen ve ilgiliülkeye ait ihracat verilerini içeren istatistikler bahse konu üründeki üretim kapasitesine gösterge teþkil ettiðinden deðerlendirilmiþtir. (3) UTM verilerine miktar bazýnda bakýldýðýnda ise, ÇHC’nin tüm dünyaya ihracatý 2010 yýlýnda 25.000 Ton iken, 2011 yýlýnda bir önceki yýla göre % 0,76 artýþla 25.191 Ton ve 2012 yýlýnda ise bir önceki yýla oranla % 3,15’lik bir azalmayla 24.397 Ton olarak gerçekleþmiþtir. (4) UTM verilerine göre, 2010 yýlýnda önleme tabi ülkenin tüm dünyaya ihracatý 101.927.000 ABD Dolarý, 2011 yýlýnda 131.867.000 ABD Dolarý, 2012 yýlýndaysa 119.543.000 ABD Dolarý’dýr. (5) Bu
verilere ilaveten, ÇHC’nin 2012
yýlýnda bahse konu ürün ihracatýnda dünyada 2 nci sýrada yer aldýðý ve
2008-2012 yýllarý arasýndaki dönemde tüm dünyaya olan ihracatýný miktar
bazýnda
%12 oranýnda arttýrdýðý hususlarý da
göz önünde bulundurulduðunda, ÇHC’nin Türkiye’ye yönlendirebilecek ciddi üretim kapasitesinin ve ihracat kabiliyetinin bulunduðu, önlemin yürürlükten kalkmasý durumunda
bu kapasitenin Türkiye pazarýna yönlendirilmesinin ve bunun sonucunda YÜD’de zararýn devamýnýn veya yeniden meydana gelmesinin
muhtemel olduðu deðerlendirilmektedir. Talebi etkileyen unsurlar MADDE 18 – (1) Ürün kalitesi ve ürün gamýndaki çeþitliliklerin yaný sýra talebi etkileyen baþlýca unsurun fiyat olduðu sektörden edinilen bilgilerden anlaþýlmaktadýr. Önleme tabi ülkenin de bu konuda avantajlý olduðu genel ithalat istatistikleri incelendiðinde görülmektedir; zira 2010-2012 arasý dönemde ÇHC menþeli naylon polyamid iplik ithalatýnýn birim fiyatý, ÇHC haricindeki genel ithalatýn ortalama birim fiyatýnýn altýnda seyretmektedir. Esas soruþturmada tespit edilen damping marjlarý MADDE 19 – (1) Soruþturma konusu üründeki mevcut dampinge karþý önlemin hukuki ve idari altyapýsýnýteþkil eden damping soruþturmasý çerçevesinde ilgili taraflardan elde edilen bilgi ve belgeler temelinde tespit edilen damping marjý incelenmiþtir. Esas soruþturmada tespit edilen damping marjý, önlemin uygulanmadýðý ortamda ihracatçý firmalarýn davranýþlarýný ve yapmalarý muhtemel olan dampingi göstermesi açýsýndan önem taþýmaktadýr. (2) Buna göre, esas soruþturmada
tespit edilen damping marjý CIF ihraç fiyatýnýn %51,72’si olarak hesaplanmýþtýr. Üçüncü ülkelerden ithalat MADDE 20 – (1) Soruþturma konusu ürünün 2010-2012 yýllarý arasýndaki ithalatýnýn çok büyük bir kýsmýsoruþturma konusu ülke haricindeki ülkelerden gerçekleþtirilmiþtir. (2) Soruþturma konusu ürüne iliþkin olarak ÇHC haricindeki ülkelerden yapýlan ithalatýn genel ithalat içinde miktar
bazýndaki payý 2010 yýlýnda %89, 2011 yýlýnda %90 ve 2012 yýlýnda ise %94 olarak gerçekleþmiþtir. Deðerlendirme MADDE 21 – (1) Yapýlan inceleme
sonucunda; uygulanmakta olan dampinge karþý önlemin sona ermesi halindedamping ve zararýn devam edip etmeyeceði veya
yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadýðý konusu incelenmiþ olup, yukarýdaki
bilgiler dikkate alýndýðýnda, esas soruþturmada hesaplanan damping marjýnýn ciddi düzeyde olduðu, önleme tabi ülkeden ithalat her ne kadar azalsa da, bu ithalatýn birim fiyatýnýn genel ithalatýn ortalama
birim fiyatýndan 2011 yýlý dýþýnda aþaðýda olduðu, önleme tabi ülkenin büyük üretim kapasitesi ve ihracat kabiliyetine sahip olduðu, mevcut önlemin ortadan kalkmasý durumunda bu kapasiteyi Türkiye pazarýna yönlendirebileceði ve zararýn devamý veya yeniden meydana geleceði deðerlendirilmektedir. ALTINCI BÖLÜM Sonuç Karar MADDE 22 – (1) Soruþturma sonucunda, meri önlemin yürürlükten kalkmasý halinde dampingin ve zararýn devamý veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduðu tespit edildiðinden Ýthalatta Haksýz Rekabeti Deðerlendirme Kurulunun kararý ve Ekonomi Bakanýnýn onayý ile soruþturma konusu ürün için uygulanmakta olan dampinge karþý önlemin aþaðýda belirtilen þekilde aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiþtir.
Uygulama MADDE 23 – (1) Gümrük idareleri, Karar maddesinde gümrük tarife pozisyon
numarasý, tanýmý ve menþeülkesi belirtilen eþyanýn ithalatýnda, karþýlarýnda gösterilen tutarlarda dampinge karþý kesin önlemi tahsil ederler. Yürürlük MADDE 24 – (1) Bu Teblið yayýmý tarihinde yürürlüðe girer. Yürütme MADDE 25 – (1) Bu Teblið hükümlerini Ekonomi Bakaný yürütür. 27 Mart 2014
PERÞEMBE Resmî Gazete Sayý : 28954 |