GÜNCEL: 05/05/2013 |
Ekonomi Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2013/9) Başvuru MADDE
1 – (1) 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, yerli üretici Türk
Demir Döküm Fabrikaları Anonim Şirketi tarafından iletilen ve Baymak Makine
Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi ile Emas Makine
Sanayi Anonim Şirketi tarafından desteklenen başvuru kapsamında Çin Halk
Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “Gazla Çalışan Anında Su Isıtıcıları” nın Türkiye’ye dampingli fiyatlarla
ihraç edildiği ve bu durumun zarara neden olduğu iddiasıyla anılan ülke
menşeli söz konusu madde ithalatına karşı önlem alınması talep edilmiştir. Başvuru
konusu madde MADDE
2 – (1) Başvuru konusu eşya, 8419.11.00.00.00 Gümrük
Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) altında yer alan “Gazla Çalışan Anında Su
Isıtıcıları” dır. (2)
Bahse konu ürün, gazı ve suyu kontrol eden bir valf sistemi, bu gazı yakan
bir brülör, oluşan ısıyı cihaz içinde dolaşan suya transfer eden eşanjör ve oluşan yanmış gazı transfer eden
davlumbaz veya fanlı atık sisteminden oluşmaktadır. Çelik gövdeyle kapatılan
cihaz, gövdede bulunan kontrol sistemiyle yönlendirilmektedir. Ürün, temel
olarak, kullanım suyunun ısıtılmasında kullanılmaktadır. (3)
Bahse konu GTİP, yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette
değildir. Başvurunun
temsil niteliği MADDE
3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, başvuru
sahibi firmaların Yönetmeliğin 20 ncimaddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Damping
iddiası MADDE
4 – (1) Normal değer tespitinde ÇHC’nin Avrupa Birliği’ne yönelik
ihracatında, 2012 yılının onbiraylık döneminde oluşan ve EUROSTAT’tan temin edilen CIF ihraç fiyatı esas
alınmıştır. Söz konusu fiyatların fabrika çıkış aşamasına getirilmesi için
yerli üretim dalı tarafından sağlanan bilgiler ışığında uluslararası navlun
ve sigorta, gümrük giderleri, ÇHC’de oluşan
ülke içi navlun ve sair giderler düşülerek normal değer fabrika çıkış
aşamasında tespit edilmiştir. (2)
İhraç fiyatının tespitinde ise ÇHC’nin Türkiye’ye
yönelik ihracatında 2012 yılının ilk onbir ayına
ilişkin Türkiye İstatistik Kurumu verileri temel alınmıştır. Söz konusu
fiyatların fabrika çıkış aşamasına getirilmesi için yerli üretim dalı
tarafından sağlanan bilgiler ışığında uluslararası navlun ve sigorta, gümrük
giderleri, ÇHC’de oluşan ülke içi navlun ve sair
giderler düşülerek ihraç fiyatı tespit edilmiştir. (3)
Şikayet konusu ürüne ilişkin normal değer ve ihraç fiyatının aynı ticari
aşamada (fabrika çıkış aşaması) karşılaştırılması neticesinde şikayet konusu
üründe ÇHC için önemli oranda damping marjı
tespit edilmiştir. Zarar
ve nedensellik iddiası MADDE
5 – (1) 2009 ile 2012 yılları karşılaştırıldığında gerek şikayete konu ülke menşeli gerekse diğer
ihracatçı ülkeler menşeli ithalatın mutlak ve nispi olarak artış kaydettiği
görülmektedir. Aynı dönemde bahse konu ülkeler menşeli ithalatın toplam
ithalat içindeki payının önemli seviyede seyrettiği belirlenmiştir. (2) Şikayet konusu ülkeler menşeli ithalatın
birim fiyatlarının başvuru sahibi yerli üreticinin yurtiçi satış fiyatlarını
önemli ölçüde kırdığı tespit edilmiştir. Yapılan inceleme çerçevesinde, yerli
üretim dalının yurtiçi fiyatlarının olması gereken seviyede belirleyemediği
ve dampingli ithalattan kaynaklanan fiyatların
yerli üretim dalı yurtiçi fiyatları baskı altına aldığı saptanmıştır. Bu
durumun maliyetler ile yurtiçi satış fiyatları arasındaki dengeyi bozarak
yerli üretim dalının zarar görmesine neden olduğu mütalaa edilmiştir. (3)
Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde özellikle 2012 yılında önemli
bozulmaların yaşandığı tespit edilmiştir. Bu çerçevede, başta üretim ve
satışlar olmak üzere, kârlılık, ürün nakit akışı, kapasite kullanım oranının
da içinde bulunduğu göstergelerde olumsuzlukların söz konusu olduğu
saptanmıştır. (4) Bu
kapsamda, şikayete konu ülke menşeli ithalatın miktar
ve fiyatlarının seyrinin, söz konusu fiyatların yerli üretim dalının üzerindeki
etkisinin ve yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin birlikte
değerlendirilmesi neticesinde yerli üretim dalı üzerinde oluşan zarar hali
ile şikayete konu ithalat arasında illiyet bağı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Karar
ve işlemler MADDE
6 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun yeterli
bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu tarafından ÇHC menşeli söz konusu madde için,
Yönetmeliğin 20 ncimaddesi çerçevesinde damping soruşturması
açılmasına karar verilmiştir. (2)
Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük)
tarafından yürütülecektir. Piyasa
ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin seçimi MADDE
7 – (1) Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümleri çerçevesinde, ÇHC için bu aşamada, Türkiye’nin serbest piyasa
ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak seçilmesi düşünülmektedir. (2) Ancak, ÇHC’de soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin ek
1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu bu Tebliğin 9 uncu maddesinde belirtilen süre içinde yeterli
deliller ile ispat etmesi halinde bu üretici veya üreticiler için normal
değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi uygulanacaktır. Soru
formları ve bilgilerin toplanması MADDE
8 – (1) Soruşturma için gerekli bilgilerin temini
amacıyla, söz konusu maddenin yerli üreticilerine, soruşturma açılış
safhasında ilgili ürünün tespit edilebilen Türkiye’deki ithalatçılarına ve
yabancı üretici/ihracatçılarına soruşturmanın açılışına ilişkin bildirim
gönderilecektir. Bildirimi alamayan tarafların soru formunu Ekonomi
Bakanlığına ait Ticaret Politikası Savunma Araçları internet sayfasındaki
(www.tpsa.gov.tr) ilgili bölümden indirmeleri mümkün
bulunmaktadır. (2)
Ayrıca, ilgili ülkelerdeki üretici ve ihracatçıların bilgilendirilmesini
kolaylaştırmak ve çabuklaştırmak amacıyla ÇHC’nin Ankara’daki
Büyükelçiliğine bildirim yapılacaktır. Süreler MADDE
9 – (1) Soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturma
açılmasına dair bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil
37 gündür. 8 inci maddede belirtilen, bildirimin gönderilmediği ilgili
taraflar ise, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren işleyecek 37 günlük süre
ile bağlıdırlar. (2) Soru
formunda istenilen bilgilerin haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu
düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerin, bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren en geç 37 gün içinde Genel Müdürlüğe yazılı olarak ulaştırılması
gerekmektedir. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak 8 inci madde
kapsamına girmeyen diğer ilgili tarafların da (ürünü girdi olarak kullanan
işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi) görüşlerini bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren 37 gün içinde yazılı olarak Genel Müdürlüğe bildirmeleri
gerekmektedir. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE
10 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesinde
belirtildiği üzere, taraflardan birinin belirtilen süreler içinde gerekli
bilgiyi sağlayamaması veya yanlış bilgi vermesi ya da bilgi vermeyi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması halinde, soruşturmaya
ilişkin karar, olumlu veya olumsuz, mevcut verilere göre alınacaktır. Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE
11 – (1) Kararın ilgili maddeleri uyarınca, soruşturma
süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye
dönük olarak uygulanabilir. (2)
Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası
bulunmamaktadır. Yetkili
merci ve adresi MADDE
12 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekmektedir: T.C.
Ekonomi Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping
ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi İnönü
Bulvarı No: 36, Emek/ANKARA Tel:
+90-312-204 77 10/ 204 77 26 Faks:
+90-312-212 87 65 veya 212 87 11 E-posta: dms228 @ekonomi.gov.tr Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
13 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE
14 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
15 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür. 5 Mayıs 2013 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 28638 |