GÜNCEL:
22/01/2010 |
Dış Ticaret
Müsteşarlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2010/3) Başvuru MADDE 1 – (1) 4412 sayılı Kanun ile değişik 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 99/13482 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde,
yerli üretici Cam Elyaf Sanayii A.Ş. firması tarafından yapılan
başvuruda; Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “cam elyafı takviye malzemeleri”nin Türkiye’ye
dampingli fiyatlarla ithal edildiği ve bu durumun yerli üretim dalına zarar
verdiği iddiasıyla anılan ülke menşeli söz konusu madde ithalatına karşı
önlem alınması talep edilmektedir. Başvuru konusu madde MADDE 2 – (1) Başvuru konusu eşya, normal olarak
7019.11.00.00.00, 7019.12.00.00.00, 7019.19.10.00.00, 7019.19.90.00.00,
7019.31.00.00.00, 7019.90.91.00.00, 7019.90.99.10.00 gümrük tarife istatistik
pozisyonlarında (GTİP) beyan edilen “cam elyafı takviye malzemeleri”dir. Bahse konu gümrük tarife
istatistik pozisyonları, yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı
mahiyette değildir. (2) Başvuru konusu ürün, “cam elyafı
takviye malzemeleri”dir. Şikayetçi yerli
üretici tarafından sunulan bilgilere göre, cam elyafı takviye malzemelerinin
kırpılmış demetler, tek uçlu fitiller, çok uçlu fitiller ve kırpılmış
demetten keçeler olmak üzere dört ana tipi bulunmaktadır. Ürün tiplerinin
üretim süreci cam hammaddelerinin cam filamentleri haline getirilmesine kadar aynıdır.
Geleneksel cam hammaddelerinden elde edilen ergimiş cam, kovanlara iletilir
ve kovanlardaki 1 ila 2 mm çapındaki yüzlerce delikten serbest akış ile
yüksek hızlarda akmaya başlar. Serbest bir halde akan cam filamentlerinin bir
araya getirilmesiyle demetler elde edilir. Kovanlardan akan filamentlerin ısı
değeri su ve hava ile soğutularak düşürülür. Sıcaklığı düşürülen cam filamentleri korunma
amacıyla kimyasal bir bağlayıcı ile kaplanır. (3) Başvuru konusu ürün tiplerinden
kırpılmış demetler, cam filamentlerinin kırpma makinesinde 3 mm ila 24 mm
arasında değişik uzunluklarda kırpılıp titreşimli elektrikten geçirilmesi
suretiyle üretilir. Kırpılmış demetler en çok otomotiv ve beyaz eşya
plastikleri ile debriyaj ve fren balatalarının üretiminde kullanılmaktadır.
Başvuru konusu bir diğer ürün tipi olan tek uçlu fitiller ise cam filamentlerinin doğrudan
sarılarak R/F fırınlarında kurutulması suretiyle üretilen ürünlerdir. Başlıca
kullanım alanları silo, depo ve boru gibi ürünlerin silindirik yöntemlerle
üretimi, her türlü profilin devamlı çekme yöntemiyle üretimi ve dokunmamış
çok açılı kumaşların üretimidir. Çok uçlu fitiller ise cam filamentlerinden demet gruplarının birbirine paralel
olarak bükülmeden sarılması suretiyle üretilen ürünlerdir. Söz konusu ürün
temel olarak CTP boru, akrilik küvet, ışık geçirgen panel ve otomotiv tavanı
üretiminde kullanılmaktadır. Kırpılmış demetten keçeler ise cam filamentlerinin 50
mm uzunluğunda kırpılıp sıvı bir bağlayıcı ile bir arada tutulmasının
ardından fırınlarda kurutularak rulo haline getirilmesi suretiyle üretilir.
Kırpılmış demetten keçeler temel olarak tekne, otomotiv yedek parçası,
yalıtım malzemeleri, çatı kaplamaları için levha ve sandviç tipi kamyon
kasalarının üretiminde kullanılmaktadır. (4) Soruşturma kapsamında ürün
tanımı, sınıflandırmaya esas GTİP’ler ve belirtilen GTİP’lerin kapsamı
ve içeriği de incelemeye alındığından bu hususlara ilişkin her türlü görüşün
süresi içinde Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) İthalat Genel Müdürlüğü’ne
yazılı olarak ulaştırılması gerekmektedir. Başvurunun temsil niteliği MADDE 3 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, şikâyetçi
firmanın Yönetmelik’in 20 nci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil yeteneğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Damping iddiası MADDE 4 – (1) Bu aşamada, ÇHC’nin piyasa ekonomisi uygulamayan bir
ülke olarak değerlendirilmesi nedeniyle, Yönetmelik’in 7 nci maddesi uyarınca şikâyet konusu
malın Türkiye’deki üretim maliyetine makul bir kâr oranı eklenmek suretiyle
hesaplanan oluşturulmuş değer normal değer olarak alınmıştır. Normal değer
fabrika çıkış aşamasında tespit edilmiştir. (2) Şikâyet konusu ülkeden
Türkiye’ye gerçekleştirilen satışların ihraç fiyatının belirlenmesinde, yerli
üretim dalı tarafından temin edilen ÇHC’de yerleşik büyük çaplı tedarikçilerin
fabrika çıkış aşamasındaki fiyat tekliflerinin ağırlıklı ortalaması esas
alınmıştır. (3) Normal değer ile Türkiye’ye
ihraç fiyatının mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada (fabrika çıkış
aşaması) karşılaştırılması yoluyla cam elyafı takviye malzemelerinin dört
farklı ürün grubu için ayrı ayrı hesaplanan
damping marjlarının ÇHC menşeli şikayete konu
ürün için önemli oranlarda olduğu görülmüştür. Zarar ve nedensellik iddiası MADDE 5 – (1) ÇHC menşeli şikayet konusu
ürün ithalatının ürünün toplam ithalatı içerisindeki payı 2007-2009 dönemi
arasında önemli ölçüde artış göstermiştir. Aynı dönemde, yerli üretim dalının
iç piyasa satışları mutlak olarak gerilemiştir. Ayrıca ÇHC menşeli şikayet konusu ürünün pazar payı söz konusu
dönemde ciddi oranda artış kaydetmiştir. (2) Yerli üretim dalının yurtiçi
satış fiyatları şikayete konu
ülke menşeli ithalat tarafından 2007-2009 döneminde önemli ölçüde
kırılmıştır. Ayrıca söz konusu fiyatlar reel olarak ciddi oranda düşüş
kaydetmiştir. (3) Yerli üretim dalının sınai ve ticari maliyetleri söz konusu
dönemde reel olarak artmıştır. Ayrıca şikayete konu
dampingli ithalata paralel olarak yerli üretim dalının yurtiçi satış, üretim,
kapasite, stok miktarı, nakit akışı, istihdam ve yatırımların geri dönüşü
gibi ekonomik göstergelerinde bozulmalar olduğu tespit edilmiştir. (4) Başvuru aşamasında sunulan
deliller ve ithalata ilişkin TÜİK istatistikleri esas alınarak yapılan
tespitler ışığında, şikâyete konu ÇHC menşeli dampingli olduğu iddia edilen
ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde olumsuzluklara yol
açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve işlemler MADDE 6 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; başvurunun yeterli
bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulu’nca ÇHC menşeli söz konusu madde için,Yönetmelik’in 20 nci maddesi çerçevesinde dampinge karşı
soruşturma açılmasına karar verilmiştir. (2) Soruşturma, Dış Ticaret
Müsteşarlığı (DTM) İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülecektir. Piyasa ekonomisinin uygulandığı
üçüncü ülkenin seçimi MADDE 7 – (1) Yönetmelik’in 7 nci maddesi hükümleri çerçevesinde, bu
aşamada ÇHC için serbest piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiye’nin seçilmesi düşünülmektedir. (2) Ancak, ÇHC’de yerleşik
soruşturmaya konu üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün
üretiminde ve satışında Yönetmelik Ek Madde 1’deki ölçütler çerçevesinde
piyasa ekonomisi koşullarının geçerli olduğunu Tebliğ’in 9 uncu maddesinde
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmeleri halinde, bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmelik’in 5
inci maddesi uygulanır. Soru formları ve bilgilerin
toplanması MADDE 8 – (1) Soruşturma için gerekli bilgilerin temini
amacıyla, söz konusu maddenin yerli üreticilerine, bilinen ithalatçılarına ve
soruşturma kapsamına giren bilinen yabancı üretici/ihracatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirim gönderilecektir. Bildirimi almayan
tarafların soru formunu DTM internet sayfasındaki ilgili bölümden indirmeleri
mümkün bulunmaktadır. (2) Ayrıca, ilgili ülkedeki üretici
ve ihracatçıların bilgilendirilmesini kolaylaştırmak ve çabuklaştırmak
amacıyla ÇHC’nin Türkiye’deki resmi temsilciliğine
bildirim yapılacaktır. Süreler MADDE 9 – (1) Soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturma
açılmasına dair bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dahil
37 gündür. Tebliğ’in 8 inci maddesinde belirtilen, bildirimin gönderilmediği
ilgili taraflar ise, bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren işleyecek 37
günlük süre ile bağlıdırlar. (2) Soru formunda istenilen
bilgilerin haricinde, emsal ülke seçimi ve karşı zarar savunması da dahil
olmak üzere soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve
görüşlerin dikkate alınabilmesi için, söz konusu bilgi, belge ve görüşlerin,
bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren en geç 37 gün içinde DTM İthalat
Genel Müdürlüğü’ne yazılı olarak ulaştırılması gerekmektedir. (3) Soruşturmanın sonucundan
etkilenebileceklerini iddia eden, ancak bu Tebliğ’in 8 inci maddesi kapsamına
girmeyen diğer ilgili tarafların da (ürünü girdi olarak kullanan işletmeler,
bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya
işveren sendikaları, vb.) görüşlerini bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren
37 gün içinde yazılı olarak DTM İthalat Genel Müdürlüğü’ne bildirmeleri
gerekmektedir. İşbirliğine gelinmemesi MADDE 10 – (1) Yönetmelik’in 26 ncı maddesinde belirtildiği üzere,
taraflardan birinin belirtilen süreler içinde gerekli bilgiyi sağlamaması
veya yanlış bilgi vermesi ya da bilgi vermeyi reddetmesi veya soruşturmayı
engellediğinin anlaşılması halinde soruşturmaya ilişkin karar -olumlu veya
olumsuz- mevcut verilere göre alınacaktır. Geçici önlem alınması, vergilerin
geriye dönük uygulanması MADDE 11 – (1) Karar’ın ilgili maddeleri uyarınca, soruşturma
süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye
dönük olarak uygulanabilir. (2) Önlemlerin uygulanmasında
başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır. Yetkili merci ve adresi MADDE 12 – (1) Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile
görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi gerekmektedir: Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon Araştırma
Dairesi İnönü Bulvarı No: 36, 06510
Emek/ANKARA Tel : +90-312-204 77 26 / 212 87 52 Faks: +90-312-212 87 65 veya 212 87
11 E-posta: dms210@dtm.gov.tr Soruşturmanın başlangıç tarihi MADDE 13 – (1) Soruşturma, bu Tebliğ’in yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret
Müsteşarlığı’nın bağlı bulunduğu Bakan yürütür. 22 Ocak 2010
CUMA Resmî Gazete Sayı : 27470 |