Dış Ticaret Müsteşarlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2007/16)
Başvuru
MADDE
1 – (1)
4412 sayılı Kanunla değişik 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarih ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yerli üreticiler
Yıldız Entegre Ağaç Sanayi ve Ticaret A.Ş., Kastamonu Entegre Ağaç
Sanayi ve Ticaret A.Ş., Çamsan Ağaç Sanayi ve Ticaret A.Ş., Çin Halk
Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli "laminat parkeler"in Türkiye’ye dampingli fiyatlarla
ithal edildiği ve bu durumun yerli üretim dalında maddi zarar tehdidine
neden olduğu iddiasıyla bu ülke menşeli söz konusu maddelerin ithalatına
karşı önlem alınması istemiyle başvuruda bulunmuşlardır.
(2)
Söz konusu başvuru, diğer laminat parke
üreticisi Yıldız Mdf Orman Ürünleri
San. Tes. İth. İhr. ve Tic. A.Ş. tarafından da
desteklenmektedir.
Başvuru
konusu madde
MADDE
2 – (1) Laminat parkeler orta yoğunlukta lif levha (MDF)
veya yüksek yoğunlukta lif levhanın (HDF) iki yüzünün kaplanmasıyla oluşan
ve üretiminde dekor kağıdı, üst kaplama, balans kağıdı gibi
malzemelerin kullanıldığı genellikle kapalı alanlarda ofis ve konutlarda
yer döşemesinde kullanılan, masif parke ve lamine parke gibi daha üst ürün
grubuna alternatif ürünlerdir. Laminat parkeler
masif parkeler gibi sistire cila gerektirmez, kolay çizilmez ve aşınmaz.
(2) Laminat parkenin aşınma direnci, darbe direnci,
lekelenme direnci, sigara yanıklarına karşı direnç ve mobilyaların
yarattığı basınca karşı direnç özelliklerine göre çeşitli kategorilere
ayrılmaktadır.
(3)
Başvuru konusu laminat parkeler,
içerisinde kullanılan malzemenin MDF ve HDF olmasına bağlı olarak
4411.13.90, 4411.14.90, 4411.92.90 ve 4411.93.90 Gümrük Tarife Pozisyonları
(GTP) altında sınıflandırılmaktadır.
(4)
Bu aşamada belirtilen GTP’ler bilgi
amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı değildir.
Başvurunun
desteklenmesi
MADDE
3 – (1)
Başvuru aşamasında sunulan delillerden, şikâyetçi ve destekleyici
firmaların Türkiye toplam benzer mal üretiminin %100’ünü gerçekleştirdiği
tespit olunmuş, böylece, Yönetmelik’in 20 nci maddesi çerçevesinde, şikâyetçilerin yerli
üretim dalını temsil yeteneğini haiz oldukları anlaşılmıştır.
Damping
iddiası
MADDE
4 – (1) ÇHC’nin piyasa ekonomisi uygulamayan bir ülke
olarak değerlendirilmesi nedeniyle, Yönetmelik’in 7nci maddesi
uyarınca şikâyet konusu malın Türkiye’deki üretim maliyetine makul bir kâr
miktarı eklenmek suretiyle hesaplanan oluşturulmuş değer, normal değer
olarak alınmıştır. Normal değer fabrika çıkış aşamasında tespit edilmiştir.
(2) Laminat parkelerin ÇHC’den Türkiye’ye
ihraç fiyatı için ise, TÜİK ithalat istatistiklerinde yer alan ortalama CIF
fiyatları temel alınmıştır. Tespit edilen CIF değer üzerinden navlun ve
sigorta giderleri düşülmek suretiyle FOB ihraç fiyatına ulaşılmıştır. Başka
bir ayarlama yapılmamış ve bu fiyatın fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul
edilmiştir.
(3)
Fiyat karşılaştırması, mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada, normal
değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı üzerinden yapılmış ve bu suretle
hesaplanan damping marjının önemli oranda olduğu görülmüştür.
Zarar
ve nedensellik iddiası
MADDE
5 – (1) 2004-2007/6
aylık döneminde laminat parkeler genel
ithalatı % 205 artarken, Çin Halk Cumhuriyeti’nden yapılan ithalatın genel
ithalat artış eğiliminin çok üzerinde %4133 artış gösterdiği
belirlenmiştir. 2004 yılından 2007/6 aylık döneme kadar geçen süre
içerisinde ÇHC pazar payını % 2,20’den, % 33,28’e çıkarırken, aynı dönem
içerisinde yerli üretim dalının pazar payında %41,46’dan % 36,07’ye doğru
bir gerileme tespit edilmiştir. 2004 yılından itibaren ÇHC’den ithalat hem mutlak hem de nispi olarak artış
gösterirken, üçüncü ülkelerden ithalatın payı ciddi oranda
azalmıştır.
(2)
Başvuru aşamasında sunulan delillerden, dampingli olduğu iddia edilen
fiyatlarla yapılan söz konusu madde ithalatının yerli üretim dalının
fiyatlarını önemli ölçüde kırdığı ve yüksek
oranda damping marjına sahip olduğu tespit edilmiştir.
(3)
Söz konusu dampingli ithalatın artış hızı, fiyatları ve
soruşturma konusu ülkede bulunan çok sayıdaki üreticinin sahip olduğu büyük
üretim kapasitesi göz önünde bulundurulduğunda, yakın bir gelecekte bahse
konu ithalat neticesinde yerli üreticinin ekonomik göstergelerinde
bozulmaların başlayacağına ilişkin ciddi işaretlerin mevcut olduğu
belirlenmiştir.
Karar
ve işlemler
MADDE
6 – (1)
Yapılan inceleme sonucunda, başvurunun yeterli bilgi, belge ve delilleri
içerdiği anlaşıldığından, ÇHC menşeli söz konusu ürünler için İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu’nca 9/10/2007 tarihinde, Yönetmelik’in 20 nci
maddesi çerçevesinde soruşturma açılmasına karar verilmiştir.
(2)
Soruşturma, Dış Ticaret Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel
Müdürlük) tarafından yürütülecektir.
Piyasa
ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin
seçimi
MADDE
7 – (1) Yönetmelik’in 7 nci maddesi
hükümleri çerçevesinde, bu aşamada ÇHC için serbest piyasa ekonomisi
uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi
düşünülmektedir. Ancak, ÇHC’de soruşturmaya
tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve
satışında Yönetmelik Ek Madde 1’deki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu Tebliğ’in 9 uncu maddesinde belirtilen süre
içinde yeterli deliller ile ispat etmeleri halinde, bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmelik’in 5
inci maddesi uygulanır.
Soru
formu ve bilgilerin toplanması
MADDE
8 – (1)
Soruşturma için gerekli bilgilerin temini amacıyla, söz konusu maddenin
yerli üreticilerine, bilinen ithalatçılarına ve yabancı
üretici/ihracatçılarına soru formları gönderilecektir. Söz konusu
tarafların soru formu dağıtım listesinde yer alıp almadıklarını öğrenmek
üzere Genel Müdürlük ile temasa geçerek bilgi almaları gerekmektedir.
Anılan listede yer almadığını öğrenen veya makul bir süre içinde soru
formunu alamayan tarafların bu Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren 15 gün
içinde yazılı olarak soru formu talebinde bulunması gerekmektedir.
(2)
Ayrıca, ilgili ülkedeki üretici ve ihracatçılara iletilmesini kolaylaştırmak
ve çabuklaştırmak amacıyla, soru formu soruşturmaya konu ülkenin
Türkiye’deki resmi temsilciliğine de gönderilecektir.
Süreler
MADDE
9 – (1)
Soru formuna cevap verme süresi, gönderildiği tarihten itibaren posta
süresi dahil 37 gündür. Tebliğ’in 8 inci maddesinde belirtilen,
sonradan soru formu talebinde bulunan taraflar ise bu Tebliğ’in yayımı
tarihinden itibaren işleyecek 37 günlük süre ile bağlıdırlar.
(2)
Soru formunda istenilenlerin haricinde, emsal ülke seçimi ve karşı zarar
savunması da dahil olmak üzere soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer
bilgi, belge ve görüşlerin dikkate alınabilmesi için, bu Tebliğ’in yayımı
tarihinden itibaren en geç 37 gün içinde
Genel Müdürlüğe yazılı olarak ulaştırılması gerekmektedir.
(3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ancak bu
Tebliğ’in 8 inci maddesi kapsamına girmeyen diğer ilgili tarafların da
(ilgili meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya
işveren sendikaları, vb.) görüşlerini Tebliğ’in yayımı tarihinden itibaren
37 gün içinde yazılı olarak Genel Müdürlüğe bildirmeleri gerekmektedir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE
10 – (1) Yönetmelik’in 26 ncı maddesinde
belirtildiği üzere, taraflardan birinin belirtilen süreler içinde gerekli
bilgiyi sağlamaması veya yanlış bilgi vermesi ya da bilgi vermeyi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması halinde
soruşturmaya ilişkin karar, olumlu veya olumsuz, mevcut verilere göre alınacaktır.
Geçici
önlem alınması ve vergilerin geriye dönük uygulanması
MADDE
11 – (1)
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar’ın ilgili maddeleri
uyarınca soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir
ve kesin önlemler geriye dönük olarak uygulanabilir. Önlemlerin
uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE
12 – (1)
Soruşturmayla ilgili bilgi ve belgeler ile görüşlerin aşağıda belirtilen
yetkili mercie iletilmesi gerekmektedir:
Başbakanlık
Dış Ticaret Müsteşarlığı
İthalat
Genel Müdürlüğü
Damping
ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
İnönü
Bulvarı, 06510 Emek/ANKARA
Tel: +90.312.204
77 22, 212 87 52
Faks:
+90.312.212 87 65
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE
13 – (1)
Soruşturma, bu Tebliğ’in yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE
14 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
15 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan
yürütür.
31 Ekim 2007
ÇARŞAMBA
Resmî Gazete
Sayı : 26686
|