Güncel: 25/05/2025 |
|
Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ
NO: 2025/9) Amaç ve kapsam MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı,
yerli üretici Sunar Mısır Entegre Tesisleri San. ve Tic. A.Ş.
firması tarafından yapılan başvuruya istinaden Çin Halk
Cumhuriyeti menşeli 2918.16.00.00.13
gümrük tarife istatistik pozisyonu altında
sınıflandırılan “sodyum glukonat” eşya tanımlı ürüne
yönelik bir damping soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve
esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını, b) CIF:
Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi, c) ÇHC: Çin Halk
Cumhuriyeti’ni, ç) EBYS:
Elektronik Belge Yönetim Sistemini, d) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, e) GTİP:
Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, f) Kanun: 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu, g) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kararı, ğ) KEP:
Kayıtlı elektronik posta adresini, h) TGTC:
İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife
Cetvelini, ı)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE 4- (1) Soruşturma konusu ürün, 2918.16.00.00.13 GTİP’i altında
sınıflandırılan “sodyum glukonat”tır. (2) Bahse konu
GTİP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler
bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE 5- (1) Başvuru
aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz
olduğu anlaşılan yerli üretici Sunar Mısır Entegre
Tesisleri San. ve Tic. A.Ş.
tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim
dalı adına yapıldığı
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak
anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6- (1) Normal değerin tespiti
için ÇHC’de geçerli iç piyasa fiyatlarına
ulaşılamamış olup oluşturulmuş normal
değer kullanılmıştır. Bu kapsamda, başvuru
konusu ürün için normal değer Türkiye’de benzer malın birim imalat
maliyetine satış, genel ve idari giderler ile finansman gideri ve
makul bir karın eklenmesiyle oluşturulmuş ve söz konusu
değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu
kabul edilmiştir. (2) İhraç
fiyatının tespitinde inceleme dönemi olan 1/1/2024-31/12/2024
dönemi için Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan ithalat
beyannameleri bazında veriler kullanılarak başvuru konusu
ürünün ÇHC’den ithalatında
oluşan CIF ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı
dikkate alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından
Bakanlık istatistik veri tabanından elde edilen harici navlun ve
sigorta bedelleri düşülerek anılan değerin fabrika
çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (3) Bu maddede
açıklandığı şekilde tespit edilen normal değer
ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari
aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika çıkış
aşamasında karşılaştırılmış olup
başvuru konusu ürün için hesaplanan damping marjının
Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın
üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Zarar ve
nedensellik iddiası MADDE 7- (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar
iddiası 1/1/2022-31/12/2024 dönemi için
incelenmiştir. (2) ÇHC
menşeli başvuru konusu ürün ithalatı 1/1/2022-31/12/2024
döneminde önemli ölçüde artış göstermiştir. (3) ÇHC
menşeli ithalatın birim fiyatının yerli üretim
dalının yurt içi birim satış fiyatını 2023 ve
2024 yıllarında kırdığı ve zarar inceleme
dönemi boyunca baskıladığı görülmektedir. (4) Yerli üretim
dalı tarafından zarara ilişkin olarak sunulan bilgi, belge ve
deliller kullanılarak yapılan değerlendirmede, yerli üretim
dalının stok miktarı, ürün nakit akışı, stok
çevrim hızı, verimlilik, yurt içi satışlardan birim
kârlılık ve toplam kârlılık gibi temel göstergelerinde
bozulma olduğu görülmektedir. (5) Başvuru
aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin Bakanlık
istatistik veri tabanında yer alan veriler esas alınarak
yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ÇHC menşeli
ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde maddi
zarara yol açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve
işlemler MADDE 8- (1) Yapılan inceleme
sonucunda, damping soruşturması
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ile ÇHC menşeli başvuru
konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping
soruşturması açılmasına karar verilmiştir. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE 9- (1) ÇHC’de yerleşik
soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu
ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin ek 1 inci
maddesinde yer alan ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin
5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin
7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki
halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiye’nin seçilmesi öngörülür. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE 10- (1) Yönetmeliğin 23 üncü
maddesi uyarınca, soruşturma konusu malın
ihracatçısı, yabancı üreticisi, ithalatçısı, üye
çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları,
ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye
çoğunluğu benzer malın Türkiye’deki üreticilerinden
oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar olarak kabul edilir.
Ancak, 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde soru formlarını cevaplamak veya
görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini yetkili mercie bildirenler
soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır. (2)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturma
konusu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliği ile başvuruda belirtilen
ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturma konusu ürünün bilinen
ithalatçılarına soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli
olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye yer
verilir. (4) Bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere Bakanlığın
“https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet sitesinden
sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping
ve Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek
soruşturmaya dair ilgili başlıktan erişebilir. Yetkili merci,
ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları MADDE 11- (1) Soruşturma,
aşağıda iletişim bilgileri yer alan Genel Müdürlük
tarafından yürütülür. T. C. Ticaret
Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping ve
Sübvansiyon Dairesi Adres: Söğütözü Mah. Nizami Gencevi Caddesi No:63/1 06530 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204
75 00 (2)
Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”,
soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer
alan KEP adresine gönderir. KEP adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3)
Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmî
görüşlerini yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve
resmî görüşlerine ilişkin ekleri ise yalnızca elektronik
ortamda (CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine gönderir. Soru
formu cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca
aşağıda yer alan e-posta adresine gönderilir. EBYS e-posta
adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4)
Soruşturma kapsamında yurt dışında yerleşik
firma, kurum ya da kuruluşların soru formu cevaplarını
bir yasal temsilci vasıtasıyla Bakanlığa iletmeleri
durumunda, ilgili firma, kurum ya da kuruluşların anılan yasal
temsilci adına resmî bir vekâletname (yetki belgesi) düzenlemesi
gerekir. Düzenlenecek vekâletnamenin soru formu cevaplarını ileten
yurt dışında yerleşik firma, kurum ya da kuruluşun
imza yetkilisi tarafından imzalanmış olması; Türkçe veya
İngilizce tercümesinin sunulması, Yabancı Resmi Belgelerin
Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesine uygun
olarak “apostil tasdik şerhi”
taşıması, apostil tasdik şerhi bulunmaması
halinde o ülkedeki Türk Konsolosluğunun tasdikini içermesi gerekir. (5)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe
yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe
dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (6) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan
diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller aksi
belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve ünvanı, adres bilgileri, elektronik posta
adresi, telefon numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından
yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (7) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla
ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve
görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe
yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (8)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası
çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas
bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak
ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu
gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte
olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 12- (1) 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili
taraflar için soru formunu cevaplama süresi, soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu
maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin
gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin
cevaplarını ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük
süre içerisinde sunar. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ve 10
uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan
diğer yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın
akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir. İş
birliğine gelinmemesi MADDE 13- (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu
bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı
engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da
yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma
kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz
şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili
tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen iş
birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı
olabilir. Geçici önlem
alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE 14- (1) Kanun ve Kararın ilgili
hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem
uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye
dönük olarak uygulanabilir. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE 15- (1) Soruşturma, bu
Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
25 Mayıs 2025 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 32910 |