|
|
Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ
REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO:
2025/27) Amaç ve kapsam MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı,
yerli üretici Burda Bebek
Ürünleri San. ve Tic. A.Ş. firması tarafından yapılan
ve Özeda Plastik Kauçuk Dış Tic.İth.ve İhr. Ltd. Şti., Mamajoo Sağlık Ürünleri
A.Ş., Aldo Bebek
Ürünleri Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. ve CLKA Bebek Ürünleri Sanayi
Ticaret A.Ş. firmaları tarafından desteklenen başvuruya
istinaden Çin Halk Cumhuriyeti ve Tayland Krallığı
menşeli 3923.21.00.00.01,
3923.21.00.00.09, 3923.29.10.00.01, 3923.29.10.00.09, 3923.29.90.00.11,
3923.30.10.00.19, 3924.10.00.00.21,
3924.10.00.00.22, 3924.10.00.00.29, 3924.10.00.00.31, 3924.10.00.00.32,
3924.10.00.00.39, 3924.90.00.00.11, 3924.90.00.00.19, 3926.90.97.90.16,
3926.90.97.90.17, 3926.90.97.90.18, 8414.10.81.90.00,
8414.10.89.90.11, 8414.10.89.90.19 gümrük tarife istatistik pozisyonları
altında sınıflandırılan yalnız, plastikten
mamul emzik, biberon ve diğer bebek beslenme, emzirme ve bakım
ürünleri (mama kabı, çatal-kaşık seti, mama
kaşığı, meyve süzgeci, süt saklama poşeti,
alıştırma bardağı (pipetli olanlar dahil), süt saklama
kabı, diş kaşıyıcı/halkası, emzik
askısı/tutacı, manuel burun aspiratörü/burun temizleyici,
göğüs koruyucu, manuel göğüs pompası, tirle, emzik saklama
kabı/kutusu, çatal-kaşık saklama kabı, biberon
emziği/başlığı, biberon şişesi,
alıştırma bardağı ucu, burun aspiratörü ucu, manuel göğüs pompası süt
sağma şişesi) ithalatına yönelik yürürlükte bulunan
dampinge karşı kesin önleme ilişkin olarak bir nihai gözden
geçirme soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın
usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını, b) CIF:
Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi, c) ÇHC: Çin Halk
Cumhuriyetini, ç) EBYS:
Elektronik Belge Yönetim Sistemini, d) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, e) GTİP:
Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, f) KEP:
Kayıtlı elektronik posta adresini, g) NGGS: Nihai
gözden geçirme soruşturmasını, ğ) Tayland:
Tayland Krallığını, h) TGTC:
İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife
Cetvelini, ı)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazetede yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE 4- (1) Soruşturma konusu ürün ÇHC
ve Tayland menşeli 3923.21.00.00.01, 3923.21.00.00.09, 3923.29.10.00.01,
3923.29.10.00.09, 3923.29.90.00.11, 3923.30.10.00.19, 3924.10.00.00.21,
3924.10.00.00.22, 3924.10.00.00.29, 3924.10.00.00.31, 3924.10.00.00.32,
3924.10.00.00.39, 3924.90.00.00.11, 3924.90.00.00.19, 3926.90.97.90.16,
3926.90.97.90.17, 3926.90.97.90.18, 8414.10.81.90.00, 8414.10.89.90.11,
8414.10.89.90.19 GTİPleri altında sınıflandırılan
yalnız, plastikten mamul emzik, biberon ve diğer bebek beslenme,
emzirme ve bakım ürünleri (mama kabı, çatal-kaşık seti,
mama kaşığı, meyve süzgeci, süt saklama poşeti,
alıştırma bardağı (pipetli olanlar dahil), süt saklama kabı, diş
kaşıyıcı/halkası, emzik
askısı/tutacı, manuel burun aspiratörü/burun temizleyici,
göğüs koruyucu, manuel göğüs pompası, tirle, emzik saklama
kabı/kutusu, çatal-kaşık saklama kabı, biberon
emziği/başlığı, biberon şişesi,
alıştırma bardağı ucu, burun aspiratörü ucu, manuel göğüs pompası süt
sağma şişesi) dir. (2) Bahse
konu GTİPler yalnızca bilgi amaçlı
verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Soruşturma konusu ürünün TGTCde yer alan tarife
pozisyonlarında ve/veya eşya tanımlarında yapılacak
değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel
teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE 5- (1) Başvuru
aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz
olduğu anlaşılan yerli üretici Burda Bebek Ürünleri San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı
adına yapıldığı
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde yerli üretim dalı olarak
anılacaktır. Mevcut önlem MADDE 6- (1) ÇHC ve Tayland menşeli
3923.21.00.00.01, 3923.21.00.00.09, 3923.29.10.00.01, 3923.29.10.00.09,
3923.29.90.00.11, 3923.30.10.00.19, 3924.10.00.00.21, 3924.10.00.00.22,
3924.10.00.00.29, 3924.10.00.00.31, 3924.10.00.00.32, 3924.10.00.00.39,
3924.90.00.00.11, 3924.90.00.00.19, 3926.90.97.90.16, 3926.90.97.90.17,
3926.90.97.90.18, 8414.10.81.90.00, 8414.10.89.90.11, 8414.10.89.90.19 GTİPleri altında
sınıflandırılan yalnız, plastikten mamul emzik,
biberon ve diğer bebek beslenme, emzirme ve bakım ürünleri (mama
kabı, çatal-kaşık seti, mama kaşığı, meyve
süzgeci, süt saklama poşeti, alıştırma bardağı
(pipetli olanlar dahil), süt saklama kabı,
diş kaşıyıcı/halkası, emzik
askısı/tutacı, manuel burun aspiratörü/burun temizleyici,
göğüs koruyucu, manuel göğüs pompası, tirle, emzik saklama
kabı/kutusu, çatal-kaşık saklama kabı, biberon
emziği/başlığı, biberon şişesi,
alıştırma bardağı ucu, burun aspiratörü ucu, manuel göğüs pompası süt
sağma şişesi) ithalatına yönelik olarak 18/8/2020 tarihli ve 31217 sayılı
Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/20) ile
sonuçlandırılan esas soruşturma kapsamında ÇHC için CIF
Bedelin %12si, Tayland için CIF Bedelin
%26sı oranında dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuştur. Gerekçe MADDE 7- (1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin ikinci fıkrası hükmünce, 24/1/2025 tarihli ve 32792 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2025/3) ile mevcut
önlemin yürürlükte kalma süresinin sona ereceği ilan edilmiştir.
İlgili ürünün yerli üreticileri tarafından
mevzuatta öngörülen süreler içinde, önlemin sona ermesinin damping ve zararın devam etmesine veya yeniden
meydana gelmesine yol açacağı iddiasını içeren yeterli
delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması
talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur. (2) Mezkûr
ilanı müteakip yerli üretim dalı tarafından iletilen
başvurunun incelenmesi neticesinde, uygulanan dampinge karşı
önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam
etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu ve bir NGGS
açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin
mevcut olduğu anlaşılmıştır. Karar ve
işlemler MADDE 8- (1) Yapılan inceleme
sonucunda, bir NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin
bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu Kararı ile ÇHC ve Tayland
menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci
maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar verilmiştir. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE 9- (1) ÇHCde yerleşik
soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu
ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin ek 1 inci
maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede
belirtilen süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu
üretici veya üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin
5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin
7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki
halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiyenin seçilmesi öngörülür. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE 10- (1) Yönetmeliğin 23 üncü
maddesi uyarınca, soruşturma konusu ürünün ihracatçısı,
yabancı üreticisi, ithalatçısı, üye çoğunluğu
bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı ülke
hükümeti, benzer malın Türkiyedeki üreticisi, üye çoğunluğu
benzer malın Türkiyedeki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları
ilgili taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler içinde
soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır. (2) Soruşturma
açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkelerde
yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturmaya konu
ülkelerin Ankaradaki büyükelçilikleri ile başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen
ithalatçılarına soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli
olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye yer
verilir. (4) Bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere Bakanlığın https://www.ticaret.gov.tr/ithalat
uzantılı internet sitesinden sırasıyla Ticaret
Politikası Savunma Araçları, Damping ve Sübvansiyon,
Soruşturmalar sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair ilgili
başlıktan erişebilir. Yetkili merci,
ilgili tarafların görüş ve cevaplarının sunulması MADDE 11- (1) Soruşturma,
aşağıda iletişim bilgileri yer alan Genel Müdürlük
tarafından yürütülür. T.C. Ticaret
Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping ve Sübvansiyon
Dairesi Adres: Söğütözü Mah. Nizami Gencevi Caddesi No:63/1 06530 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204
75 00 (2)
Soruşturmada Türkiyede yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar,
soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer
alan KEP adresine gönderir. KEP Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3)
Soruşturmada yurt dışında yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlar, soru formlarına cevapları ile resmî
görüşlerini yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve resmî
görüşlerine ilişkin ekleri ise yalnızca elektronik ortamda
(CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine gönderir. Soru formu
cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca
aşağıda yer alan EBYS e-posta adresine gönderilir. EBYS e-posta
adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4)
Soruşturma kapsamında yurt dışında yerleşik
firma, kurum ya da kuruluşların soru formu cevaplarını
bir yasal temsilci vasıtasıyla Bakanlığa iletmeleri
durumunda, ilgili firma, kurum ya da kuruluşların anılan yasal
temsilci adına resmî bir vekaletname (yetki
belgesi) düzenlemesi gerekir. Düzenlenecek vekaletnamenin soru
formu cevaplarını ileten yurt dışında yerleşik
firma, kurum ya da kuruluşun imza yetkilisi tarafından
imzalanmış olması; Türkçe veya İngilizce tercümesinin
sunulması, Yabancı Resmî Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin
Kaldırılması Sözleşmesine uygun olarak apostil tasdik şerhi
taşıması, apostil tasdik şerhi bulunmaması
halinde o ülkedeki Türk Konsolosluğunun tasdikini içermesi gerekir. (5)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe
yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe
dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (6) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan
diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller aksi
belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve ünvanı, adres bilgileri, elektronik posta
adresi, telefon numaraları belirtilir. Türkiyede yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler tarafından
yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (7) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla
ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve
görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe
yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre
içerisinde sunabilir. (8)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası
çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve
görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas
bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak
ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu
gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte
olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 12- (1) 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili
taraflar için soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği
tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu
maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin
gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin
cevaplarını ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük
süre içerisinde sunar. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu
maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer
yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın
akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir. İş
birliğine gelinmemesi MADDE 13- (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu
bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı
engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da
yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma
kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz
şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili
tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen iş
birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı
olabilir. Meri önlemin
uygulanması MADDE 14- (1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesi uyarınca, meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar
yürürlükte kalmaya devam eder. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE 15- (1) Soruşturma, bu
Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 16- (1) Bu Tebliğ yayımı
tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
7 Ağustos 2025 PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 32979 |