Güncel: 28/06/2024 |
|
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2024/20) Amaç ve kapsam MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üretici Posco Assan TST Çelik Sanayi Anonim Şirketi tarafından
yapılan ve Trinox Metal Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi
tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti ve
Endonezya Cumhuriyeti menşeli 7219.31.00.00.00,
7219.32.10.00.00, 7219.32.90.00.00, 7219.33.10.00.00, 7219.33.90.00.00,
7219.34.10.00.00, 7219.34.90.00.00, 7219.35.10.00.00, 7219.35.90.00.00, 7220.20.21.00.11,
7220.20.21.00.12, 7220.20.29.00.11, 7220.20.29.00.12, 7220.20.41.00.11,
7220.20.41.00.12, 7220.20.49.00.11, 7220.20.49.00.12, 7220.20.81.00.11,
7220.20.81.00.12, 7220.20.89.00.11, 7220.20.89.00.12 gümrük tarife istatistik
pozisyonları altında sınıflandırılan
soğuk haddelenmiş paslanmaz yassı çelik ürünlere yönelik bir
damping soruşturması açılması ve açılan
soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen; a) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını, b) CIF:
Masraflar, sigorta ve navlun dahil teslimi, c) ÇHC: Çin Halk
Cumhuriyetini, ç) EBYS:
Elektronik Belge Yönetim Sistemini, d) Endonezya:
Endonezya Cumhuriyetini, e) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, f) GTİP:
Gümrük tarife istatistik pozisyonunu, g) ITC:
Uluslararası Ticaret Merkezini, ğ) Kanun:
14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu, h) Karar: 20/10/1999 tarihli
ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kararı, ı) KEP:
Kayıtlı elektronik posta adresini, i) TGTC: İstatistik
Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, j) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE 4- (1) 7219.31.00.00.00,
7219.32.10.00.00, 7219.32.90.00.00, 7219.33.10.00.00, 7219.33.90.00.00,
7219.34.10.00.00, 7219.34.90.00.00, 7219.35.10.00.00, 7219.35.90.00.00, 7220.20.21.00.11,
7220.20.21.00.12, 7220.20.29.00.11, 7220.20.29.00.12, 7220.20.41.00.11,
7220.20.41.00.12, 7220.20.49.00.11, 7220.20.49.00.12, 7220.20.81.00.11,
7220.20.81.00.12, 7220.20.89.00.11, 7220.20.89.00.12 GTİPleri
altında sınıflandırılan soğuk haddelenmiş
paslanmaz yassı çelik ürünlerdir. (2) Bahse konu
GTİPler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir. (3)
Soruşturma konusu ürünün TGTCde yer alan tarife pozisyonlarında
ve/veya eşya tanımlarında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel
teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE 5- (1) Başvuru aşamasında
sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli
üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılan yerli üretici Posco Assan TST Çelik Sanayi Anonim
Şirketi tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin
20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde yerli üretim dalı olarak
anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6- (1) Normal değerin tespitinde
başvuru konusu ülkelerin geçerli iç piyasa fiyatlarına
ulaşılamamıştır. Bu kapsamda, Yönetmeliğin 5
inci maddesi hükümleri çerçevesinde, normal değer tespitinde
soruşturma konusu ürüne ilişkin tip esasında
oluşturulmuş normal değer hesaplamasına gidilmiştir.
Bu çerçevede, soruşturma konusu ürün için normal değer, Türkiyede
benzer malın birim imalat maliyetine genel, idari ve satış
giderleri ile finansman gideri ve makul bir kârın eklenmesiyle
oluşturulmuş ve söz konusu değerin fabrika
çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (2) İhraç
fiyatının tespitinde, inceleme dönemi olan 2023 yılı için
Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan veriler
kullanılarak soruşturma konusu ürün tiplerinin başvuru konusu
ülkelerden ithalatında oluşan CIF ağırlıklı
ortalama birim ihraç fiyatları dikkate alınmıştır.
Söz konusu ihraç fiyatlarından harici navlun ve sigorta bedelleri
düşülerek anılan değerlerin fabrika çıkış
aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (3) Bu maddede
açıklandığı şekilde tespit edilen normal
değerler ile Türkiyeye ihraç fiyatları mümkün olduğu ölçüde
aynı ticari aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika
çıkış aşamasında
karşılaştırılmış olup soruşturma
konusu ürün için tip bazında hesaplanan damping marjlarının
Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın
üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Zarar ve
nedensellik iddiası MADDE 7- (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi
çerçevesinde zarar iddiası 1/1/2021-31/12/2023 dönemi için
incelenmiştir. (2) ÇHC
menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının, 2021
yılı baz yıl olarak değerlendirildiğinde, 2023
yılında hem mutlak hem de nispi olarak arttığı
görülmektedir. (3) Endonezya
menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının, 2021
yılı baz yıl olarak değerlendirildiğinde, 2023
yılında hem mutlak hem de nispi olarak arttığı
görülmektedir. (4) ÇHC
menşeli ithalatın, soruşturma konusu ürün tiplerinde yerli
üretim dalının iç piyasa satış fiyatlarını 2021
yılında kırmadığı, 2022 ve 2023
yıllarında kırdığı ve baskıladığı
görülmektedir. (5) Endonezya
menşeli ithalatın, yerli üretim dalının iç piyasa
satış fiyatlarını soruşturma konusu ürün tiplerinde
2021 ve 2022 yıllarında kırdığı, 2023
yılında kırmadığı; ancak, her üç yılda da
baskıladığı görülmektedir. (6) 1/1/2021-31/12/2023
döneminde, yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin bütüncül
olarak değerlendirilmesi neticesinde, incelenen dönemde başvuru
konusu ürünün üretim, yurt içi satış miktarı, stok
miktarı ve stok değeri, ürün nakit akışı, KKO ve
pazar payı gibi temel ekonomik göstergelerinde bozulma olduğu ve
yurt içi satışlardan birim kârlılığın incelenen
yıllar itibarıyla düşüş gösterdiği görülmektedir. (7) Başvuru
aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin Bakanlık
istatistik veri tabanında yer alan veriler esas alınarak
yapılan tespitler ışığında, dampingli
olduğu iddia edilen ÇHC ve Endonezya menşeli ithalatın yerli
üretim dalının ekonomik göstergelerinde maddi zarara yol
açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve
işlemler MADDE 8- (1) Yapılan inceleme sonucunda,
damping soruşturması açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve
delillerin bulunduğu anlaşıldığından,
İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı
ile ÇHC ve Endonezya menşeli başvuru konusu ürüne yönelik olarak
Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping
soruşturması açılmasına karar verilmiştir. Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi MADDE 9- (1) ÇHCde yerleşik
soruşturmaya tabi üretici veya üreticilerin soruşturma konusu
ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin ek 1 inci
maddesinde yer alan ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen
süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci
maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde
adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak
Türkiyenin seçilmesi öngörülür. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE
10- (1)
Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca, soruşturma konusu
malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek
kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın
Türkiyedeki üreticisi, üye çoğunluğu benzer malın
Türkiyedeki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler içinde
soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır. (2)
Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturma
konusu ülkelerin Ankaradaki Büyükelçilikleri ile başvuruda belirtilen
ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturma konusu ürünün bilinen
ithalatçılarına soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli
olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye yer
verilir. (4) Bildirim gönderilemeyen
veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili bilgilere Bakanlığın
https://www.ticaret.gov.tr/ithalat uzantılı internet sitesinden
sırasıyla Ticaret Politikası Savunma Araçları, Damping
ve Sübvansiyon, Soruşturmalar sekmelerini takip ederek
soruşturmaya dair ilgili başlıktan erişebilir. Yetkili merci,
ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları MADDE
11- (1)
Soruşturma, aşağıda iletişim bilgileri yer alan
Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T. C. Ticaret
Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğü Damping ve
Sübvansiyon Dairesi Adres:
Söğütözü Mah. Nizami Gencevi Caddesi No:63/1 06530 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204
75 00 (2)
Soruşturmada Türkiyede yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar,
soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer
alan KEP adresine gönderir. KEP adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3)
Soruşturmada yurt dışında yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlar, soru formlarına cevapları ile resmî
görüşlerini yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve
resmî görüşlerine ilişkin ekleri ise yalnızca elektronik
ortamda (CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine gönderir. Soru
formu cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca
aşağıda yer alan EBYS e-posta adresine gönderilir. EBYS e-posta
adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe
yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe
dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (5) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan
diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller aksi
belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta
adresi, telefon numaraları belirtilir. Türkiyede yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler tarafından
yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (6) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla
ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve
görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe
yazılı olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
süre içerisinde sunabilir. (7)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci
fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai
hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını
belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE
12- (1) 10 uncu
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği
bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplama süresi,
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 10 uncu
maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin
gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin
cevaplarını ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük
süre içerisinde sunar. (3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ve 10
uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan
diğer yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın
akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir. İş
birliğine gelinmemesi MADDE
13- (1)
Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin
anlaşılması veya yanlış ya da
yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili
tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen iş
birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı
olabilir. Geçici önlem
alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE
14- (1) Kanun ve
Kararın ilgili hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici
önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem
geriye dönük olarak uygulanabilir. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE
15- (1)
Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış
kabul edilir. Yürürlük MADDE
16- (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
17- (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
28 Haziran 2024 CUMA Resmî Gazete Sayı : 32586 |