Gümrük.com.tr

TEBLİĞ

EK:

 

2022/7 SAYILI İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE

İLİŞKİN TEBLİĞE DAİR BİLGİLENDİRME RAPORU

1.        SORUŞTURMAYA İLİŞKİN GENEL BİLGİ VE İŞLEMLER

1.1.      Kapsam ve yasal dayanak

(1) Bu rapor, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yürütülen nihai gözden geçirme soruşturması (NGGS) sonucunda alınacak karara esas teşkil edecek bilgi ve bulguları içermektedir.

1.2.      Mevcut önlem ve geçmişi

(1) 18/11/2015 tarihli ve 29536 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/49) kapsamında 70.07 GTP’i altında yer alan “temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları (lamine edilmiş kurşuna dayanıklı olanlar hariç)” ithalatının Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli olanlarına yönelik CIF bedelin %59,6’sı ile %66,1’i arasında değişen oranlarda, İsrail Devleti (İsrail) menşeli olanlarına yönelik ise %32,05’i ile %39,5’i arasında değişen oranlarda; 70.07 GTP’i altında yer alan “yalnızca kurşuna dayanıklı lamine edilmiş emniyet camları” ithalatının ÇHC ve İsrail menşeli olanlarına yönelik CIF bedelin %10’u oranında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur.

 

(2) 31/12/2015 tarihli ve 29579 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/49)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile 2015/49 sayılı Tebliğin 27 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan tabloda gümrük tarife istatistik pozisyonları (GTİP) ile eşya tanımlarının detaylandırılması suretiyle değişiklik yapılmıştır.

 

(3) 9/3/2018 tarihli 30355 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/49)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile 7007.19.80.00.13 GTİP’i altında kayıtlı “85.28 GTP’i altında yer alan akıllı tahtalarda kullanılan tipte yansımasız (anti-glare) ve optik özellikli olanlar” ile 7007.19.80.00.14 GTİP’i altında kayıtlı “84.71, 85.17, 85.28 GTP’leri altında yer alan eşyalarda kullanılan türde ekran koruma camları” önlem kapsamı dışına çıkarılmıştır.

1.3.      Soruşturma

(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce, 31/1/2020 tarihli ve 31025 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/1) ile mevcut önlemin yürürlükte kalma süresinin sona ereceği ilan edilmiştir. İlgili ürünün yerli üreticileri tarafından mevzuatta öngörülen süreler içinde, önlemin sona ermesinin damping ve zararın devam etmesine veya yeniden meydana gelmesine yol açacağı iddiasını içeren yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur.

 

(2) Bu çerçevede, Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları A.Ş. (Şişecam), Olimpia Oto Camları San. ve Tic. A.Ş. (Olimpia) ve Dora Otomotiv Cam San. ve Tic. A.Ş. (Doraglass) firmaları tarafından ÇHC ve İsrail menşeli “temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları” ithalatına karşı NGGS açılması başvurusunda bulunulmuştur. Söz konusu başvuru, Şişecam Otomotiv A.Ş., Düzce Cam San. ve Tic. A.Ş., Uğurlu Cam San. ve Tic. A.Ş., Camyapı Cam Paz. İnş. Taah. Tic. ve San. A.Ş.,  Fercam Cam San. Ltd. Şti., Yıldız Cam San. ve Tic. A.Ş., Tamcam Otocam Sanayii A.Ş. ve Schott Orim Cam San. ve Tic. A. Ş. tarafından desteklenmiştir.

 

(3) Başvuru kapsamında sunulan bilgi ve belgeler, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu (Kurul) tarafından değerlendirilmiş ve bir NGGS açılmasını haklı kılacak yeterlilikte delillerin mevcudiyetine kanaat getirilmiş olup; 14/11/2020 tarihli ve 31304 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/23) ile ÇHC ve İsrail menşeli “temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları” ürünü ithalatına yönelik bir NGGS açılmıştır.

 

(4) T.C. Ticaret Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen NGGS tamamlanmıştır.

1.4.      Yerli üretim dalının temsil niteliği

(1) Yönetmeliğin 18 inci maddesi uyarınca yerli üretim dalını temsil etme niteliğine sahip olan yerli üreticiler Şişecam, Olimpia ve Doraglass firmaları tarafından yapılan başvurunun, Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Anılan firmalar, bu raporun ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.

1.5.      Soruşturma ve gözden geçirme dönemi

(1) Mevcut önlemlerin yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının tespiti için 1/1/2017–30/6/2020 arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak alınmış olup dönemler arası karşılaştırma yapılabilmesine imkân tanımak amacıyla 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) dönemi verileri ayrıca incelenmiştir.

1.6.      İlgili tarafların bilgilendirilmesi, dinlenmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi

(1) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlık tarafından tespit edilen ÇHC ve İsrail’deki üreticilerine/ihracatçılarına, Türkiye’de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca mezkûr ülkelerde yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen anılan ülkelerin Ankara Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.

 

(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nereden erişilebileceği hususunda bilgi verilmiştir.

 

(3) Taraflara görüş bildirme ve soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre tanınmıştır. Ayrıca, ilgili tarafların süre uzatımı yönündeki makul talepleri karşılanmıştır.

 

(4) Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgileri temin etmiştir.

 

(5) Soruşturma konusu üründe ithalat gerçekleştirdiği tespit edilen ithalatçı firmalara soruşturma açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuş olup söz konusu firmalardan 1 tanesinin işbirliğinde bulunduğu kabul edilmiştir.

 

(6) Türkiye’ye ÇHC ve İsrail menşeli soruşturma konusu ürünün ihracatını gerçekleştirdiği tespit edilen üretici/ihracatçı firmalara soruşturma açılışına ilişkin bildirim gönderilmiş ancak herhangi bir firma işbirliğinde bulunmamıştır.

(7) Nihai bildirim sonrasında, ilgili tarafların nihai bildirime ilişkin görüşlerini sözlü olarak da sunmalarına imkân tanımak amacıyla 23/12/2021 tarihinde kamu dinleme toplantısı yapılması planlanmış fakat ilgili taraflardan katılım talebi gelmemesi sebebiyle toplantı yapılmamıştır.

(8) Tarafların işbu soruşturma boyunca ortaya koyduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkûr görüşlerden mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlara bu raporun ilgili bölümlerinde yer verilmiştir.

1.7.      Yerinde doğrulama incelemesi

(1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üretici Şişecam, Olimpia ve Doraglass firmaları nezdinde çevrimiçi doğrulama incelemesi gerçekleştirilmiştir.  

2.        SORUŞTURMA KONUSU ÜRÜN VE BENZER ÜRÜN

2.1.      Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün

(1) Başvuru konusu ürün, 70.07 GTP’i altında yer alan “temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları” dır. Söz konusu ürünün endüstriyel, mimari, otomotiv, asansör gibi kullanım alanları mevcuttur. Mezkur GTP altındaki soruşturma konusu ürün “kara, hava ve uzay araçlarında veya deniz araçlarında kullanılmak üzere uygun ebat ve şekillerde olanlar” ve “diğerleri” olarak ikiye ayrılmaktadır.

 

(2)  Kara, hava ve uzay araçlarında veya deniz araçlarında kullanılmak üzere uygun ebat ve şekillerde olan temperli emniyet camları ürün yapısı itibariyle %100 düz camdan oluşmaktadır. Ürünün çeşidine göre boya ve gümüş baskı kullanılabilmektedir. Bu tür ürünlerin üretiminde, istenen kalınlık ve renkte ham cam (float cam) tam otomatik CNC kesim ve kenar kırma masalarında kesilir ve kenarları koparılır. Kesimden kalan keskin kenarlar, CNC makinalarla elmas disk kullanılarak yuvarlatılır. İstenen koordinatlarda ve çapta tam otomatik CNC matkaplarla yüksek kalitede ve hızda delik delme işlemi gerçekleştirilir. Esnek takım değiştirici magazinler sayesinde çok delikli parçaların üretimi kolaylıkla yapılabilir. İstenen koordinatlarda ve ebatlarda cam içinde freze ile boşaltma yapılabilmektedir. Temiz bir işlem için cam, işleme prosesleri sonrası deminarilize su ile yıkanmak zorundadır. Cam kenarı boyunca siyah boyama yapılır. Amaç cam kaporta yapışmasını sağlayan kimyasalların güneş ışığından korunmasıdır. Daha sonra, baskı deseni ve ipek elek üretilir. Bu işlem için temperleme fırınları kullanılır. En az 650°C ye ısıtılan cam, aniden basınçlı hava altında soğutulur. Cam bombeli üretilecekse, çok hızlı bir şekilde bombe alması sağlanır ve daha sonra soğutulmak sureti ile temperlenir.

 

(3) Kara, hava ve uzay araçlarında veya deniz araçlarında kullanılmak üzere uygun ebat ve şekillerde olan lamine edilmiş emniyet camları ise %67 düz cam, %33 polivinilden oluşmaktadır. Ürün çeşidine göre bünyesinde boya ve gizli rezistans teli bulunabilmektedir. Bu ürünlerin üretimi gerçekleştirilirken, öncelikle istenen kalınlık ve renkte ham cam (float cam) tam otomatik CNC kesim ve kenar kırma masalarında kesilir ve kenarları koparılır. Kesimden kalan keskin kenarlar, CNC makinalarla elmas disk kullanılarak yuvarlatılır. Temiz bir işlem için cam, işleme prosesleri sonrası deminarilize su ile yıkanmak zorundadır. Cam kenarı boyunca siyah boyama yapılır. Amaç cam kaporta yapışmasını sağlayan kimyasalların güneş ışığından korunmasıdır. Bombe almış cam çifti temizleme sistemleri ile nihai birleşme işlemine hazır hale getirilir. İç ve dış cam arasına 0,76 mm kalınlığında PVB (polivinilbütiral) plastik katman yerleştirilir. PVB ile camlar arasındaki hava emilir. İç ve dış camın nihai birleşmesi 150°C 14 bar ile otoklavda gerçekleşir.

 

(4) Kara, hava ve uzay araçlarında veya deniz araçlarında kullanılmak üzere uygun ebat ve şekillerde olmayan diğer emniyet camları ise genel olarak mimari ve endüstriyel camlar olarak iki ana kategori altında değerlendirilebilir.

 

(5) Temperli mimari emniyet camları üretim sürecine bakıldığında, bu camlar fırında ısıl işlemden geçirilerek mukavemetleri 2-4 kat arttırılır. Daha sonra, CNC kesim makinaları kullanılarak kesme, kesilen kenarları kenar işleme (zımpara, rodaj, pah rodaj, parlatma, vb), yıkama, serigrafi baskı yapma (isteğe bağlı), temperleme ve ambalaj işlemlerinden geçirilir. Üretimde hammadde olarak düz cam ve 680 ˚C civarındaki sıcaklıkta pişen cam boyası kullanılır. Temperli mimari camlar, herhangi bir kırılma olması halinde çok küçük parçacıklar şeklinde kırıldıkları için insanlara ve çevreye zarar verme potansiyeli zayıftır, bundan dolayı alış veriş merkezlerinden evdeki balkonlara kadar çok yaygın kullanılan bir emniyet camıdır. Lamine mimari emniyet camları ise, en az iki kat cam arasına polivinil bütral (PVB) konarak ve sonrasında bir dizi işlemden geçirilerek elde edilir. Bu işlemler, sırasıyla CNC kesim makinalarında kesme, kenar işleme (zımpara, rodaj, pah rodaj, parlatma, vb), yıkama, serigrafi baskı yapma (isteğe bağlı), tavlama (temperleme, bombeleme vb), vinilleme (camlar arasına istenen vinilin serilmesi), vakumlama (-0,9 bar basınçla havanın emilmesi), otoklav etme (135-145 ˚C ve 12,5 bar basınçta özel işlemden geçirme), ambalajlama şeklinde sıralanabilir. Lamine mimari emniyet camları, düz kristal camdan tavlanmadan üretilebildiği gibi, temperli lamine olarak da üretilebilmektedir. Bu camların üretiminde, ham düz cam, 590 ˚C civarındaki sıcaklıkta pişen cam boyası ve 76 mm, 1,52 mm kalınlıklarında veya isteğe göre daha fazla katman konarak arttırılabilen PVB kullanılır. PVB, iki cam arasına konduktan sonra bir dizi işlemle önce ısıtılıp jelimsi bir kıvama getirilir, sonra basınç altında soğutularak iki camı güçlü bir şekilde birbirine bağlar. Lamine mimari camlar, herhangi bir kırılma olması halinde dağılmadıkları için insanlara ve çevreye zarar verme potansiyelleri çok zayıf olduğundan alış veriş merkezlerinden özel kullanım alanlarına kadar çok yaygın olarak kullanılan emniyet camlarıdır.

 

(6) Temperli endüstriyel emniyet camlarının üretim süreci ve üretimde kullanılan hammaddeler temperli mimari camlarınkilerle hemen hemen aynıdır. Evlerde, otellerde, alışveriş merkezlerinde, ofislerde vb. yerlerde kullanılan mobilyaların kapakları, rafları, gözetleme camları gibi camlar, genellikle bu türden emniyet camlarıdır. Lamine endüstriyel emniyet camlarının üretim süreci ve üretimde kullanılan hammedeler ise lamine mimari camlarında olanlarla benzerdir. Bu tür camlar ise, daha çok mobilya kapak camları ile özel imalat duşakabin camları olarak kullanılmaktadır.

 

 (7) Yapılan başvuruda, yerli üretim dalı tarafından üretilen ürün ile başvuru konusu ithal ürün arasında teknik ve fiziki özellikler ile ürünün temel kullanım alanları bakımından bir fark bulunmadığı belirtilmiştir. Bu nedenle, Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde, başvuru konusu ürün ile yerli üretim dalı tarafından üretilen ürününün esas soruşturmada ve daha önceki nihai gözden geçirme soruşturmasında yapılan benzer ürün olarak kabul edilebileceği tespiti geçerliliğini korumaktadır.

 

(8) Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün ile ilgili açıklamalar bağlayıcı nitelikte olmayıp genel içerikli ve bilgi amaçlıdır.

 

(9) İthalatçı firma tarafından, soruşturma konusu ürünün buzdolabı camlarında kullanılan tipinin tüm renklerinin ve spesifik bir boyutunun yerli üreticiler tarafından üretilmediği iddia edilmiştir. Bu kapsamda, söz konusu ürünü üreten yerli üretici tarafından talebe bağlı olarak düşük demir oranlı camlar kullanmak suretiyle beyaz cam üretimi yapıldığı ve dijital baskı ile kullanıcılar tarafından daha çok tercih edilen soğuk baskı yöntemleriyle farklı ürün tiplerinin üretilebildiği belirtilmiştir. Öte yandan, ithal ürünlerin tercih edilmesinin önemli bir sebebinin de fiyat avantajı olduğu tespit edilmiştir. Bu çerçevede, yerli üreticilerin belli miktarda farklı renkte cam üretimi olmakla birlikte ürettiği tüm ürün tipleri ile ithal edilen ürün tiplerinin birebir aynı olma zorunluluğu olmadığı gibi yerli üretim dalının soruşturma konusu ürünün tüm alt tiplerini üretmesi hukuken ve fiilen beklenmemektedir.

2.2.      Ürünün ithalinde uygulanan vergi oranları ve diğer yükümlülükler

(1) Başvuru konusu ürün için meri İthalat Rejimi Kararı çerçevesinde belirlenen gümrük vergileri aşağıda yer almaktadır. Buna göre, ÇHC menşeli 70.07 GTP’i altında yer alan ürünler için %3 gümrük vergisi %18 katma değer vergisi uygulanmaktadır. Başvuru konusu ürünün, İsrail menşeli olanları için gümrük vergisi uygulanmamakta olup, %18 katma değer vergisi uygulanmaktadır. Soruşturma dönemi boyunca da aynı oranlarda gümrük vergisi ve katma değer vergisi uygulanmıştır.

 

GTP

KDV

(%)

GÜMRÜK VERGİSİ ORANI (%)

1

2

3

4

GTS ÜLKELERİ

8

5

6

7

70.07

18

0

0

0

1

0

0

0

3

Kaynak: İthalat Rejimi 2021

1: AB ve STA Ülkeleri (İsrail), 2: Malezya, 3: Singapur, 4: Venezuela, 5: En Az Gelişmiş Ülkeler, 6: Özel Teşvik Düzenlemelerinden Yararlanacak Ülkeler, 7: Gelişme Yolundaki Ülkeler, 8: Diğer Ülkeler (ÇHC)

 

 

(2) Diğer taraftan, başvuru konusu ürünün serbest dolaşıma girişinde İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2010/7) ve İthalatta Gözetim Uygulamasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/1) kapsamında gözetim uygulaması mevcut olup anılan Tebliğlerde belirtilen kıymetin altındaki ithalatta tüm ülkelere yönelik olarak “Gözetim Belgesi” aranmaktadır.

3.        DAMPİNGİN DEVAMI VEYA YENİDEN MEYDANA GELMESİ İHTİMALİ

3.1.      Genel açıklamalar

(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı incelenmiştir.

3.2.      Dampingin devam etme ihtimali

(1) Yönetmeliğin 40 ıncı ve 41 inci maddeleri çerçevesinde, soruşturma sırasında yeniden bir damping marjı hesaplanmamış, esas soruşturmada hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate alınmıştır.

 

(2) 18/11/2015 tarihli ve 29536 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (2015/49 sayılı Tebliğ) uyarınca, esas soruşturmada temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları için tespit edilen damping marjı, ÇHC’de mukim Xinyi Automobile Glass (Shenzen) Co. Ltd. firması için CIF bedelinin % 59,6’sı oranında olup İsrail’de mukim Phoenicia Flat Glass Industries Ltd. firması için CIF bedelinin % 32,05’i oranındadır.

 

(3) Mevcut dampinge karşı önlemlerin hukuki ve idari alt yapısını teşkil eden esas soruşturma esnasında tespit edilen damping marjlarının, firmaların önlemlerin yürürlükten kalkması halindeki muhtemel davranışlarını yansıtacak önemli bir gösterge niteliği taşıdığı değerlendirilmektedir.

3.3.     Dampingin yeniden meydana gelmesi ihtimali

(1) İhracatçı firmaların davranışlarını ve yeniden meydana gelmesi muhtemel olan dampingi göstermesi açısından soruşturma konusu ülkelerin üretim ve ihracat kapasiteleri ile fiyatları ve diğer ülkeler tarafından uygulanmakta olan önlemler ya da yürütülmekte olan damping soruşturmaları önem arz etmektedir.

 

3.3.1. Soruşturma konusu ülkelerin üretim ve ihracat kapasiteleri ile fiyatları

(1) Önleme tabi ülkelerin üretim ve ihracat kabiliyetlerine ilişkin değerlendirmede, Uluslararası Ticaret Merkezi (ITC) 70.07 gümrük tarife pozisyonuna ilişkin 2017-2019 yılları ile 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) dönemi ihracat verileri kullanılmıştır.

 

(2) ITC verileri çerçevesinde, ÇHC’nin ihracatı 2017 yılında 2.550.096 ton, 2018 yılında 2.465.665 ton, 2019 yılında 2.697.208 ton iken, 2019 (6 aylık) döneminde 1.328.690 ton, 2020 (6 aylık) döneminde 1.316.852 ton olarak gerçekleşmiştir. Söz konusu ülkenin birim ihraç fiyatları 2017-2019 yıllarında sırasıyla 942 ABD doları/ton, 1.039 ABD doları/ton ve 1.034 ABD doları/ton olmuştur. 2019 (6 aylık) döneminde 994 ABD doları/ton olarak gerçekleşen birim ihraç fiyatı 2020 (6 aylık) döneminde 1.004 ABD doları/ton olmuştur.

 

(3) Bazı ülkeler tarafından gerçekleştirilen ihracat miktarına ilişkin veri bulunmadığından dünya toplam ihracat miktarı elde edilememiştir. Bu kapsamda, ÇHC’nin dünya ihracatının ne kadarını gerçekleştirdiği belirlenememiştir. Ancak başvuru konusu ürünün en büyük ihracatçısı olduğu gözlemlenmektedir. Öte yandan, kendisinden sonra gelen ikinci en büyük ihracatçı ülke Almanya ile ÇHC’nin ihracat miktarları karşılaştırıldığında, ÇHC’nin başvuru konusu ürün üretiminde dünyada önemli bir konuma sahip olduğu değerlendirilmektedir.

 

(4) ITC verileri çerçevesinde, İsrail’in ihracatına ilişkin miktar verisi bulunmamakta olup, İsrail’in ihracatı 2017 yılında 37 milyon ABD doları, 2018 yılında 30 milyon ABD doları, 2019 yılında 21,2 milyon ABD doları seviyesindedir. 2019 (6 aylık) döneminde 11,8 milyon ABD doları ihracat gerçekleştiren İsrail’in 2020 (6 aylık) dönemi verileri de bulunmamaktadır.

 

3.3.2. Diğer ülkeler tarafından uygulanmakta olan damping önlemleri

(1) Soruşturma konusu ülkelere diğer ülkeler tarafından uygulanan damping önlemleri ihracatçı firmaların davranışlarını ve yapılabilmesi muhtemel olan dampingi göstermesi açısından önem taşımaktadır.

 

Bu çerçevede, ÇHC menşeli başvuru konusu ürüne yönelik Hindistan ve Brezilya tarafından dampinge karşı önlem, Avrupa Birliği tarafından ise dampinge karşı önlem ve sübvansiyona karşı telafi edici önlem uygulanmaktadır. (Kaynak: Dünya Ticaret Örgütü, (Integrated Trade Intelligence Portal (I-TIP)). http://i-tip.wto.org/goods/Forms/TableView.aspx?mode=modify&action=search)

3.4.      Sonuç

(1) Bu bölümde incelenen hususların bir bütün olarak değerlendirilmesi neticesinde, meri önlemlerin yürürlükten kalkması halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.

4.        ZARARIN DEVAMI VEYA YENİDEN MEYDANA GELMESİ İHTİMALİ

4.1.      Genel açıklamalar

(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde, gözden geçirme döneminde yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri ve önlemlerin yürürlükten kalkması halinde zararın devam etmesinin veya tekrar etmesinin muhtemel olup olmadığı incelenmiştir. Bu çerçevede, ithalatın mutlak ve nispi olarak gelişimi, ithalat fiyatlarının gelişimi ile yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri değerlendirilmiştir.

 

(2) Soruşturma konusu ürünün genel ithalatı ve soruşturma konusu ülkelerden yapılan ithalatının incelenmesinde Bakanlığımız veritabanı KÜBİS verileri kullanılmıştır.

4.2.      Ürünün genel ithalatının mutlak gelişimi ve fiyatları

(1) Başvuru konusu ürüne ilişkin genel ithalat istatistiklerine bakıldığında, ürünün 2017 yılında 40.038.792 kg (154,8 milyon ABD doları) olan ithalat miktarının, 2018 yılında 43.435.468 kg (126,1 milyon ABD doları), 2019 yılında 40.161.482 kg (105,1 milyon ABD doları) seviyesinde gerçekleştiği görülmektedir.  2019 (6 aylık) döneminde 16.447.078 kg (49,5 milyon ABD doları) olan ithalat miktarı 2020 (6 aylık) döneminde 22.606.705 kg (45,3 milyon ABD doları) olmuştur.

 

(2) Söz konusu ithalatın ortalama birim fiyatları, 2017-2019 yıllarında sırasıyla 3,87 ABD doları/kg, 2,90 ABD doları/kg ve 2,62 ABD doları/kg olarak; 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde sırasıyla 3,01 ABD doları/kg ve 2,00 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir.

4.3.      Soruşturma konusu ülkelerden ithalatın mutlak gelişimi ve fiyatları

(1) ÇHC menşeli başvuru konusu ürün ithalatı 2017 yılında 4.887.564 kg iken (6,9 milyon ABD doları), 2018 yılında 5.540.250 kg (5,7 milyon ABD doları) seviyesine yükselmiş, 2019 yılında ise 2.736.842 (3,6 milyon ABD doları) seviyesinde gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık) döneminde 1.349.777 kg (1,8 milyon ABD doları) olan ithalat miktarı 2020 (6 aylık) döneminde 576.213 kg (864 bin ABD doları) olmuştur.

 

(2) Söz konusu ithalatın birim fiyatları 2017-2019 yıllarında sırasıyla 1,42 ABD doları/kg, 1,03 ABD doları/kg, 1,33 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiş ve dalgalı bir seyir izlemiştir. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 1,32 ABD doları/kg ve 1,50 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir.

 

(3) ÇHC menşeli ürün ithalatının toplam ithalat içindeki payı ise 2017 yılında %12 ve 2018 yılında %13 iken, 2019 yılında %7 olmuştur. 2019 (6 aylık) döneminde %8 olan payı 2020 (6 aylık) döneminde %3 seviyesine gerilemiştir.

 

(4) İsrail menşeli başvuru konusu ürün ithalatı 2017 yılında 234.157 kg iken (2,4 milyon ABD doları), 2018 yılında 208.605 kg (2,2 milyon ABD doları) seviyesine gerilemiş, 2019 yılında ise 46.785 (468 bin ABD doları) seviyesinde gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık) döneminde 43.943 kg (436 bin ABD doları) olan ithalat miktarı, 2020 (6 aylık) döneminde 6.929 kg (72,5 bin ABD doları) olmuştur.

 

(5)  Söz konusu ithalatın birim fiyatları 2017-2019 yıllarında sırasıyla 10,13 ABD doları/kg, 10,64 ABD doları/kg, 10,01 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiş ve dalgalı bir seyir izlemiştir. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 9,92 ABD doları/kg ve 10,47 ABD Doları/kg olarak gerçekleşmiştir.

(6) İsrail menşeli ürün ithalatının toplam ithalat içindeki payı ise 2017 yılında %0,58 ve 2018 yılında %0,48 iken, 2019 yılında %0,12 olmuştur. 2019 (6 aylık) döneminde %0,27 olan payı 2020 (6 aylık) döneminde %0,031 seviyesine gerilemiştir.

4.4.      Diğer ülkelerden ithalatın mutlak gelişimi ve fiyatları

(1) Başvuru konusu ürünün diğer ülkelerden ithalatı, 2017 yılında 34.917.071 kg (150 milyon ABD doları), 2018 yılında 37.686.613kg (120,3 milyon ABD doları), 2019 yılında 37.377.855 kg (102,3milyon ABD doları) olarak gerçekleşmiştir.  2019 (6 aylık) döneminde 15.053.358 kg (48,1 milyon ABD doları) olan ithalat miktarı 2020 (6 aylık) döneminde 22.023.563 kg (44,7 milyon ABD doları) olmuştur.

 

(2) Söz konusu ithalatın ortalama birim fiyatları, incelenen dönem itibariyle sırasıyla 4,29 ABD doları/kg, 3,19 ABD doları/kg ve 2,74 ABD doları/kg olmuştur. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 3,20 ABD doları/kg ve 2,03 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir. Söz konusu ithalatın toplam ithalat içindeki payı 2017-2019 yıllarında sırasıyla %87, %87 ve %93 seviyelerindedir. 2019 (6 aylık) döneminde %92 olan payı 2020 (6 aylık) döneminde %97 seviyesinde gerçekleşmiştir.

4.5.      İthalatın nispi gelişimi

(1) Soruşturma konusu ithalatın nispi olarak gelişimini görebilmek için, söz konusu ithalatın toplam Türkiye benzer mal tüketimi içerisindeki payı 2017-2019 yılları itibarıyla incelenmiştir. Türkiye toplam benzer mal tüketiminin hesaplanmasında, yerli üretim dalının yurt içi satışları genel ithalat miktarı ile toplanmıştır. Yerli üretim dalının yurt içi satışlarının ve soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın toplam tüketime oranlanmasıyla pazar payları hesaplanmıştır. İncelenen veriler 2017 yılı=100 olacak şekilde, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) dönemi için 2019 (6 aylık) dönemi=100 olacak şekilde endekslenmiştir.

 

(2) Bu çerçevede, yurt içi tüketim endeksi 2017-2019 yıllarında sırasıyla 100 birim, 94 birim ve 88 birim olarak gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 96 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(3) ÇHC menşeli ithalatın 2017 yılında 100 birim olan pazar payı endeksi 2018 yılında 120 birim, 2019 yılında ise 63 birim olarak gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 44 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(4) İsrail menşeli ithalatın 2017 yılında 100 birim olan pazar payı endeksi 2018 yılında 95 birim, 2019 yılında ise 23 birim olarak gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 16 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(5) Diğer ülkeler menşeli ithalatın 2017 yılında 100 birim olan pazar payı endeksi 2018 ve 2019 yıllarında 115 birim ve 121 birim olmuştur. 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olan pazar payı endeksi 2020 (6 aylık) döneminde 152 birim olmuştur.

 

(6) Yerli üretim dalının pazar payı endeksi 2017-2019 yıllarında sırasıyla 100 birim, 98 birim ve 86 birim olarak gerçekleşmiş olup, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 105 birim olarak gerçekleşmiştir.

4.6.      Fiyat kırılması ve baskısı

(1) Fiyat kırılması, ithal ürünün ortalama pazara giriş fiyatının Türkiye piyasasında yerli üretim dalının ortalama yurt içi birim satış fiyatının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını göstermektedir.

 

(2) Fiyat kırılması hesap edilirken; CIF ithal birim fiyatının üzerine ÇHC’den gerçekleşen ithalat için %3 gümrük vergisi, İsrail’den gerçekleşen ithalat için %0 gümrük vergisi ile başvuru konusu ülkeler için makul sayılabilecek bir oran olarak CIF kıymetin %2’si tutarındaki gümrükleme masrafları eklenerek ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı bulunmuştur. Dampinge karşı önlemlerin söz konusu olmadığı bir ortamda fiyatların hangi düzeyde oluşacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla, anılan fiyatlara dampinge karşı önlemler eklenmemiştir. Bulunan değer ile yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatı karşılaştırılmıştır.

 

(3) Bu kapsamda, başvuru konusu ülkeler menşeli ithalatın yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatını 2017-2019 döneminde ve 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde kırmadığı tespit edilmiştir.

 

(4) Fiyat baskısı ise, ithal ürün fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üretim dalının benzer üründeki ticari maliyeti ve makul kâr oranı dikkate alınarak tespit edilen olması gereken yurt içi satış fiyatının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını göstermektedir.

 

(5) Fiyat baskısı hesaplanırken, fiyat kırılması hesabında olduğu gibi ithal ürün için Türkiye piyasasına giriş fiyatı bulunarak, bu değer yerli üretim dalının ortalama ticari maliyetine makul bir kâr oranı eklenerek bulunan olması gereken yurt içi satış fiyatı ile karşılaştırılmıştır.

 

(6) Bu kapsamda, başvuru konusu ülkeler menşeli ithalatın yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatını 2017-2019 döneminde ve 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde baskılamadığı tespit edilmiştir.

4.7.      Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri

(1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri, Şişecam, Olimpia ve Doraglass firmalarının 2017-2019 yıllarına ve 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) dönemine ait verileri esas alınarak incelenmiştir. Eğilimin sağlıklı bir şekilde analiz edilebilmesi amacıyla, Türk lirası bazındaki veriler yıllık ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılması suretiyle enflasyondan arındırılarak endekslenmiştir. 

 

(2) Ekonomik göstergelerin değerlendirilmesinde, soruşturma konusu ürüne ait miktar incelemesinde kilogram ölçü birimi kullanılmıştır.

 

a) Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı (KKO)

(1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürün için 2017 yılında 100 birim olan üretim miktar endeksi 2018 yılında 92 birim, 2019 yılında 85 birim olarak gerçekleşirken, 2019 (6 aylık) ve 2020 (6 aylık) dönemlerinde sırasıyla 100 birim ve 76 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) 2017-2019 yıllarında ve 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde yerli üretim dalının kapasite endeksi sabit kalmıştır. KKO endeksi de 2017-2019 yıllarında sırasıyla 100 birim, 92 birim ve 85 birim, 2019 (6 aylık)- 2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 73 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

b) Yurt içi ve yurt dışı satışlar

(1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürün için 2017 yılında 100 birim olarak kabul edilen yurt içi satış miktarı endeksi 2018 yılında 92 birim, 2019 yılında ise 76 birim seviyesinde gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olan yurt içi satış miktar endeksi, 2020 (6 aylık) döneminde 101 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) 2017-2019 yıllarında, yurt içi satış değeri endeksi sırasıyla 100 birim, 86 birim ve 77 birim seviyesinde gerçekleşirken, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 99 birim olmuştur.

 

(3) Yerli üretim dalının yurt dışı satış miktar endeksi 2017 yılında 100 birim, 2018 yılında 98 birim ve 2019 yılında 102 birim olmuştur. 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olan yurt dışı satış miktar endeksi 2020 (6 aylık) döneminde 63 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(4) 2017-2019 yıllarında, yurt dışı satış değeri endeksi sırasıyla 100 birim, 115 birim ve 108 birim seviyesinde gerçekleşirken, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 75 birim olmuştur.

 

c) Yurt içi fiyatlar ve fiyatları etkileyen unsurlar            

(1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürün için yurt içi birim satış fiyatı endeksi 2017 yılında 100 birim, 2018 yılında 94 birim ve 2019 yılında 100 birim seviyesinde gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 98 birim olmuştur.

 

ç) Pazar payı

(1) Yerli üretim dalının pazar payı endeksi 2017-2019 yıllarında sırasıyla 100 birim, 98 birim ve 86 birim olarak gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 105 birim olmuştur.

 

d) Maliyetler ve kârlılık      

(1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürün için 2017 yılında 100 birim olan birim sınai maliyet endeksi, 2018 yılında 92 birim ve 2019 yılında 103 birim olurken, faaliyet ve finansman giderleri eklenerek hesaplanan birim ticari maliyet endeksi sırasıyla 100 birim, 92 birim ve 106 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.

 

(2) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürün için 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olan birim sınai maliyet endeksi, 2020 (6 aylık) döneminde 107 birim olarak gerçekleşirken aynı dönem için faaliyet ve finansman giderleri eklenerek hesaplanan birim ticari maliyet endeksi sırasıyla 100 birim ve 108 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.

 

(3) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürün için gerçekleşen ticari maliyetleri ve yurt içi satış fiyatları dikkate alınarak hesaplanan yurt içi satışlardan birim kârlılık endeksi, 2017 yılında 100 birim, 2018 yılında 102 birim ve 2019 yılında 75 birim olarak gerçekleşmiştir.  2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 33 birim seviyesinde gerçekleşmiştir.

 

(4) Yurt dışı satışlardan birim kârlılık endeksi 2017-2019 yıllarında sırasıyla 100 birim, 168 birim ve 106 birim olarak gerçekleşirken 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 136 birim olmuştur.

 

(5) Yerli üretim dalının toplam satışlarının birim kârlılığı ise, 2017 yılında 100 birim, 2018 yılında 133 birim ve 2019 yılında 96 birim seviyesindedir. 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olarak gerçekleşen toplam satışların birim kârlılığı, 2020 (6 aylık) döneminde 75 birim olmuştur.

 

e) Stoklar              

(1) Yerli üretim dalının dönem sonu stok miktarının endeksi 2017-2019 yıllarında sırasıyla 100 birim, 186 birim ve 72 birim olarak gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olarak gerçekleşen toplam satışların birim kârlılığı, 2020 (6 aylık) döneminde 120 birim olmuştur.

 

f) İstihdam

(1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürün üretiminde çalışan işçi sayısı endeksi 2017-2019 yıllarında sırasıyla 100 birim, 95 birim ve 88 birim olarak gerçekleşirken, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde 100 birim ve 100 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

g) Ücretler            

(1) Soruşturma konusu ürün üretiminde çalışan bir işçinin aylık brüt ücretinin endeksi 2017 yılında 100 birim olarak kabul edildiğinde, 2018 ve 2019 yıllarında 91 birim ve 92 birim seviyesinde gerçekleşirken 2019 (6 aylık)  döneminde ve 2020 (6 aylık) döneminde 100 birim ve 89 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

ğ) Verimlilik         

(1) Soruşturma konusu ürün üretiminde çalışan işçi başına düşen üretim miktarını gösteren verimlilik endeksi 2017 yılında 100 birim, 2018 ve 2019 yıllarında sırasıyla 97 birim ve 96 birim olarak gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olan verimlilik endeksi, 2020 (6 aylık) döneminde 76 birim olmuştur.

 

h) Nakit akışı

(1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürüne ilişkin amortisman, kârlılık ve stok değerleri dikkate alınarak hesaplanan nakit akışı endeksi 2017 yılında 100 birim, 2018 yılında 120 birim ve 2019 yılında 79 birim olarak gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 49 birim olmuştur.

 

ı) Büyüme

(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerini kapsayan aktif büyüklüğü 2017 yılında 100 birim, 2018 yılında 103 birim ve 2019 yılında 122 birim olmuştur. 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise sırasıyla 100 birim ve 106 birim olmuştur.

 

i) Sermaye arttırma yeteneği

(1) Yerli üretim dalının öz sermaye endeksi 2017-2019 yıllarında sırasıyla 100 birim, 77 birim ve 75 birim olarak gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olan öz sermaye endeksi, 2020 (6 aylık) döneminde 102 birim olmuştur.

 

j) Yatırımları arttırma yeteneği

(1) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine yönelik kapasite artışı için yapılan tevsi yatırımları 2017-2019 yıllarında sırasıyla 100 birim, 170 birim ve 37 birim seviyelerinde gerçekleşmiş olup, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde tevsi yatırımları sırasıyla 100 birim ve 166 birim olmuştur.

 

(2) Yerli üretim dalının bütün faaliyetlerine yönelik yenileme yatırımları 2017 yılında 100 birim, 2018 yılında 144 birim ve 2019 yılında 247 birim olarak gerçekleşmiştir. 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olan yenileme yatırımları endeksi, 2020 (6 aylık) döneminde 58 birim olmuştur.

 

 (3) Yerli üretim dalının yatırımlarının geri dönüş oranı (dönem karı/öz sermaye) aynı dönemde sırasıyla 100 birim, 135 birim ve 177 birim birim olmuştur. 2019 (6 aylık) döneminde 100 birim olan öz sermaye endeksi 2020 (6 aylık) döneminde 107 birim olmuştur.

4.8.      Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesi

(1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri incelendiğinde, 2017-2019 yıllarında üretim ve yurt içi satışlar gibi temel göstergelerinin miktar ve değer bazında aşağı yönlü bir seyir izlediği görülmektedir. Öte yandan, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde ise, üretim miktarı ve değeri ile yurt içi satış değeri aşağı yönlü seyrederken, yurt içi satışlar miktar bazında yukarı yönlü seyretmiştir. 2017 yılı baz alındığında 2019 yılında azalan stokların, 2020 (6 aylık) döneminde 2019 (6 aylık) dönemine kıyasla artış kaydettiği görülmektedir.

 

(2) Yerli üretim dalının kapasitesi 2017-2019 döneminde ve 2020 (6aylık) döneminde sabit kalmıştır.  Bu kapsamda, KKO, üretim miktarı ile paralel seyrederek hem 2017-2019 yıllarında hem de 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde aşağı yönlü bir seyir izlemiştir.

 

(3) Diğer taraftan, yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatları 2018 yılında gerilerken 2019 yılında 2017 yılı seviyesinde gerçekleşmiş olup, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde aşağı yönlü bir seyir izlemiştir. Yurt içi satışlardan elde edilen birim ürün kârının, 2019 yılında 2017 ve 2018 yıllarına kıyasla,  2020 (6 aylık) döneminde is 2019 (6 aylık) dönemine kıyasla önemli seviyelerde gerileme kaydedildiği görülmektedir.

 

(4) Toplam birim kârlılık, yurt dışı satışlardan elde edilen kârlılığın katkısıyla 2018 yılında artış göstermiş olup, 2019 yılında 2017 yılının gerisinde kalmıştır. Öte yandan, toplam birim kârlılığın, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde aşağı yönlü bir seyir izlediği görülmektedir.

 

(5) 2017-2019 yıllarında istihdam azalış gösterirken, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde yatay seyretmiş olup üretim miktarındaki gerileme sebebiyle verimlilik de aşağı yönlü bir seyir izlemiştir.

4.9.      Zararın devamı veya yeniden meydana gelmesi ihtimali

(1) ÇHC soruşturma konusu ürün bağlamında, üretim ve ihracat kabiliyeti bakımından küresel bazda ilk sırada yer almaktadır.

 

(2) Soruşturma konusu ürünün, ÇHC’den gerçekleşen ithalatı 2018 yılında artış gösterirken 2019 yılında aşağı yönlü bir seyir halindedir.  Öte yandan, anılan ülke menşeli ithalat 2019 (6 aylık) dönemine kıyasla 2020 (6 aylık) döneminde de azalış göstermiştir. ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatları dalgalı bir seyir izlemekle birlikte genel ithalatın birim fiyatlarının gerisinde kaldığı değerlendirilmektedir.

 

(3) ÇHC menşeli ithalatın incelen dönemde yerli üretim dalının fiyatlarını kırmadığı ve baskılamadığı tespit edilmiştir.

 

(4) İsrail menşeli ithalatın 2017-2019 yıllarında ve 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde gerilediği gözlemlenmektedir. Anılan ülke menşeli ithalatın birim fiyatları 2017-2019 yıllarında yukarı yönlü seyretmiş olup, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde önemli ölçüde gerileme kaydetmiştir.

 

(5) İsrail menşeli ithalatın incelen dönemde yerli üretim dalının fiyatlarını kırmadığı ve baskılamadığı tespit edilmiştir.

 

(6) Yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri bir bütün olarak incelendiğinde, 2017-2019 yıllarında üretim, yurt içi satışlardan kârlılık, toplam kârlılık ve KKO gibi temel göstergelere ilişkin olarak olumsuz seyreden tablonun, 2019 (6 aylık)-2020 (6 aylık) döneminde de aynı trend içerisinde olduğu gözlemlenmektedir.

 

(7) Soruşturma konusu ülkelerdeki ihracatçıların Türkiye pazarını iyi tanıdıkları ve pazara erişim konusunda herhangi bir sorunla karşılaşmadıkları ve Türkiye pazarının büyüklüğü ile cazipliği de dikkate alındığında, dampingli ithalatın devam etmesinin ve zararın yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu düşünülmektedir.

5.        GENEL DEĞERLENDİRME VE SONUÇ

(1) Yürütülen soruşturma esnasında elde edilen bilgi ve bulgular çerçevesinde, yürürlükteki önlemlerin ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmiştir.

(2) Bu çerçevede, soruşturma neticesinde ulaşılan tespitleri değerlendiren Kurul’un kararı ve Ticaret Bakanı’nın onayı ile 18/11/2015 tarihli ve 29536 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/49) ile temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları ithalatında yürürlükte bulunan dampinge karşı önlemlerin, Yönetmeliğin 42 nci maddesi çerçevesinde aşağıdaki tabloda gösterildiği şekilde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.

 

GTP

Eşyanın Tanımı

 

Menşe Ülke

 

Üretici/ İhracatçı Firma

Önlem Oranı

 (Gümrük Kıymeti %)

 

70.07

(7007.19.80.00.13

7007.19.80.00.14

7007.21.20.00.21

7007.21.20.00.31

7007.21.80.00.21

7007.21.80.00.31

7007.29.00.00.11

7007.29.00.00.12

 hariç)

Temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları (lamine edilmiş kurşuna dayanıklı olanlar hariç; 85.28 tarife pozisyonunda yer alan akıllı tahtalarda kullanılan tipte yansımasız (anti-glare) ve optik özellikli olanlar hariç; 84.71, 85.17 ve 85.28 tarife pozisyonlarında yer alan eşyalarda kullanılan türde ekran koruma camları hariç) 

Çin Halk Cumhuriyeti

Xinyi Automobile Glass (Shenzen) Co. Ltd.

59,6

Diğerleri

66,1

İsrail

Phoenicia Flat Glass Industries Ltd.

32,05

Diğerleri

39,5

7007.21.20.00.21

Kurşuna dayanıklı olanlar

 

Çin Halk Cumhuriyeti

 

Tüm Üretici/İhracatçı Firmalar

10,0

7007.21.20.00.31

Kurşuna dayanıklı olanlar

7007.21.80.00.21

Kurşuna dayanıklı olanlar

7007.21.80.00.31

Kurşuna dayanıklı olanlar

İsrail

7007.29.00.00.11

Kurşuna dayanıklı düz emniyet camları

7007.29.00.00.12

Kurşuna dayanıklı bombeli emniyet camları