TEBLİĞ

Ek

 

2021/24 SAYILI İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN

TEBLİĞE DAİR BİLGİLENDİRME RAPORU

 

1. SORUŞTURMAYA İLİŞKİN GENEL BİLGİ VE İŞLEMLER

 

1.1. Mevcut Önlem ve Geçmişi

 

(1) Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) ve Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti (Vietnam) menşeli 3921.90.60.00.11, 3921.90.60.00.13, 5407.20.11.90.00, 5407.20.19.90.00 gümrük tarife istatistik pozisyonları (GTİP) altında sınıflandırılan "polietilen veya polipropilenden mamul şerit veya benzerlerinden dokunmuş mensucat" ürününe yönelik 15/11/2008 tarihli ve 27055 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2008/33) uyarınca ÇHC için 1,06 ABD doları/kg, Vietnam için 1,16 ABD Doları/kg tutarında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur.

 

(2) 25/12/2012 tarihli ve 28508 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2008/33)'de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2012/28) uyarınca, 2008/33 sayılı Tebliğ'in 25 inci maddesinde yer alan tablodaki GTİP'ler 3921.90.60.00.l l, 3921.90.60.00.13, 3926.90.92.00.00, 3926.90.97.90.19, 5407.20.11.90.00, 5407.20.19.90.00, 5903.90.91.90.00,  6306.12.00.00.00  şekilde değiştirilmiştir.

 

(3) 14/11/2013 tarihi ve 28821 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2013/22) ile başlatılan birinci nihai gözden geçirme soruştuması (NGGS), 11/l112014 tarihli ve 29172 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/39) ile sonuçlandırılarak önlemin aynen devam etmesine karar verilmiştir.

 

1.2. Soruşturma

 

( 1) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğin (Yönetmelik) 35 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce, 19/1/2019 tarihli ve 30660 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin 2019/8 sayılı Tebliğ ile ÇHC ve Vietnam menşeli mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur.

 

(2) Bu çerçevede, Ekonet Tekstil ve Ambalaj San ve Tic. A.Ş. (Ekonet), CNC Ambalaj San. ve Tic. A.Ş. (CNC Ambalaj) ve RAD Tekstil ve San. Tic. A.Ş. (Rad Teksil) firmaları, Mevzuatın ilgili hükümlerine uygun olarak taleplerini ileterek mevcut önlemin sona erme tarihinden önce ÇHC ve Vietnam menşeli dokuma branda ürününün ithalatına yönelik bir NGGS başlatılması için başvuruda bulunmuş olup söz konusu başvuru Ünal Sentetik Dokuma San. ve Tic. A.Ş. ve Naksan Plastik ve Enerji San. ve Tic. A.Ş. firmaları taratindan da desteklenmiştir.

 

(3) Başvuru kapsamında sunulan bilgi ve belgeler, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu (Kurul) tarafından değerlendirilmiş ve bir NGGS açılmasını haklı kılacak yeterlilikte delillerin mevcudiyetine kanaat getirilmiştir. Bu çerçevede, 8/11/2019 tarihli ve 30942 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2019/30) ile ÇHC ve Vietnam menşeli 3921.90.60 .00.11, 3921.90.60.00.13, 3926.90.92.00.19 ve 3926.90.97.90. l 8 GTİP'leri altında sınıflandırılan "polietilen ve polipropilenden mamul şerit veya benzerlerinden dokunmuş mensucat (yalnız dokuma brandalar) " ithalatına yönel ik bir NGGS açılmıştır.

 

(4) T.C Ticaret Bakanlığı (Bakanlık) İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülen NGGS tamamlanmıştır.

 

1.3. Yerli Üretim Dalının Temsil Niteliği

 

(l) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri uyarınca başvuruda bulunan yerli üreticiler Ekonet, CNC Ambalaj ve Rad Tekstil firmalarının yerli üretim dalını temsil etme niteliğini haiz olduğu ve başvurunun yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmış olup soruşturma sırasında bu durumu değiştirecek bir bulguya ulaşılmamıştır. Bu kapsamda. mezkur firmalar. bu raporun ilgili bölümlerinde "yerli üretim dalı" olarak anılacaktır.

 

1.4. Gözden Geçirme Dönemi

 

(l) Mevcut önlemlerin yürürlükten kalkması durumunda, dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığının tespiti için 1/1/20!6- 30/09/2019 arasındaki dönem gözden geçirme dönemi olarak alınmıştır.

 

1.5. İlgili Tarafların Bilgilendirilmesi,  Dinlenmesi ve Bilgilerin Değerlendirilmesi

 

(1) Sonışturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlık tarafından tespit edilen ÇHC ve Vietnam'daki üreticilerine/ihracatçılarına, soruşturma konusu ülkeler menşeli ürün ihracatı gerçekleştiren tacirlerine, Türkiye'de yerleşik ithalatçılarına ve ayrıca soruşturmaya konu ülkelerde yerleşik diğer üreticilere/ihracatçılara iletilebilmesini teminen söz konusu ülkelerin Ankara'daki Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.

 

(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nereden erişileceği hususunda bilgi verilmiştir.

 

(3) Taraflara soru formunu yanıtlamaları için posta süresi dahil 37 gün süre tanınmıştır.

 

(4) Yerli üretim dalı, soruşturma süresi boyunca Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir.

 

(5) İthalatçı soru formu gönderilen 3 firma, söz konusu ürün ithalatını soruşturma döneminde gerçekleştirmediklerine ilikin dilekçelerini Bakanlığa iletmiştir.

 

(6) Hong Kong' da mukim tacir Bestway (Hong Kong) International Ltd. firması tarafından tacir soru formu, ÇHC’de mukim Bestway Inflatables & Material Corp. tarafından ihracatçı soru formu doldurulmuş ve zamanında ve usulüne uygun olarak Bakanlığa iletilmiştir. Söz konusu firmalar tarafından, soruşturma konusu ürün ihracatını gerçekleştirmedikleri hususu ve bunun tespitine ilişkin talepleri Bakanlığa iletilmiştir. Bu çerçevede, soruşturma konusu GTIP'lere haiz ürün kapsamında soruşturma konusu ürün haricinde de muhtelif ürünler bulunmakla birlikte soruşturma konusu ürün, 2019/30 sayılı Tebliğ'in 4 üncü maddesinde tanımlanan "polietilen ve polipropilenden mamul şerit veya benzerlerinden dokunmuş mensucat (yalnız dokuma brandalar)"dır.

 

(7) Nihai bildirim sonrasında, ilgili tarafların nihai bildirime ilişkin görüşlerini sözlü olarak da sunmalarına imkan tanımak amacıyla 1/04/2021 tarihinde kamu dinleme toplantısı düzenlenmiştir.

 

(8) Taraflann soruşturma boyunca sunduğu tüm bilgi, belge ve görüşler incelenmiş, mezkur görüşlerden Mevzuat kapsamında değerlendirilebilecek olanlarına bu raporun ilgili bölümlerinde yer verilmiştir.

 

1.6. Yerinde Doğrulama incelemesi

 

(l) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde yerli üreticiler Ekonet, CNC Ambalaj ve Rad Tekstil fırmaları  ile çevrimiçi toplantı vasıtasıyla yerinde doğrulama soruşturmaları gerçekleştirilmiştir.

 

2. SORUŞTURMA KONUSU ÜRÜN VE BENZER ÜRÜN

 

2.1. Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer Ürün

 

(1) Soruşturma konusu ürün, piyasada dokuma branda olarak bilinmekte olup "polietilen ve polipropilenden mamul şerit veya benzerlerinden dokunmuş mensucat"dır. Söz konusu ürün, bu raporun ilerleyen bölümlerinde "branda" olarak anılacaktır.

 

(2) 2019/30 sayılı Tebliğ ile başlatılan NGGS ile soruşturma konusu ürün 3921.90.60.00.11 GTİP'i altında yer alan "polietilenden olanlar'', 3921.90.60.00 .13 GTİP'i altında yer alan "polipropilenden olanlar", 3926.90.92.00.19 GTİP'i altında sınıflandırılan "diğerleri", 3926.90.97.90.18 GTİP'i altında sınıflandırılan "diğerleri" olarak belirlenmiştir.

 

(3) 30/12/2019 tarihli ve 30994 sayılı (1. Mükerrer) Resmî Gazete'de yayımlanan 2020 yılı İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetveli uyarınca, soruşturma konusu GTİP'lerden 3926.90.97.90.18 ve 3926.90.92 .00.19 GTİP'lerinde değişiklikler olmuştur.

 

(4) Soruşturma süresinde, soruşturma konusu ürünün 3921 .90.60.00. l l GTİP'i altında yer alan ''polietilenden olanlar", 3921.90.60.00.13 GTİP'i altında yer alan "polipropilenden olanlar", ve 3926.90.97.90.18 GTİP"i altında sınıflandırılan "diğerleri" altında sınıflandırıldığı tespit edilmiştir.

 

(5) Sentetik dokuma branda kumaşlarının üretiminde, alçak yoğunluklu polietilen ile yüksek yoğunluklu polietilen veya polipropilen temel girdi olarak kullanılmaktadır. Polietilen granül, yüksek ısıda işlem görüp, akabinde soğuk sudan geçirilerek film şeklinde naylona dönüştürülür. Daha sonra, kesilerek ince rafya şeklinde ipliklere dönüştürülür. Elde edilen bu iplikler, öncelikle yuvarlak halde dokuma kumaş şeklinde dokunup, sarım aşamasında ise kesilerek açık kumaş şeklini almaktadır. Yüksek ısıda işlem gören polietilen granül, bu kumaşların üzerine akıtılarak kaplanması (laminasyon) sağlanır.

 

(6) Dokuma brandaların yoğun olarak kullanıldığı sektörler, tarım, hayvancılık, inşaat ve taşımacılıktır. Hasat döneminde ürünlerin toplanma aşamasında, çadır yapımında, yağmur ve rüzgardan korunmak amacıyla ve inşaat alanlarında inşaat malzemelerinin savrulmasını engellemek amacıyla üstlerine kaplanması gibi çeşitli alanlarda kullanılmaktadır.

 

(7) NSN Avukatlık Bürosu tarafından temsilcisi oldukları Bestway (Hong Kong) International Ltd. ve Bestway Inflatab!es & Material Corp. adına Nihai Bildirim Raporu sonrasında ilettikleri görüşlerde, temsilcisi oldukları firmalar tarafından Türkiye'ye ihraç edilen ürünlerin soruşturma kapsamı ürün olmadığının tespit edilmesi talepleri yinelenmiştir. Nihai gözden geçirme soruşturmalarında bahsi geçen tespitler yapılmamakta olup soruşturma konusu ürün, 2019/30 sayılı Tebliğ'in 4 üncü maddesinde tanımlanan "polietilen ve polipropilenden mamul şerit veya benzerlerinden dokunmuş mensucat (yalnız dokuma brandalar)"dır.

 

(8) Yapılan incelemelerde, yerli üretim dalı tarafından üretilen ürün ile soruşturma konusu ithal ürün arasında teknik ve fiziki özellikler ile ürünün temel kullanım alanları bakımından bir fark bulunmadığı belirlenmiştir. Bu nedenle, Yönetmeliğin 4 üncü maddesi çerçevesinde, başvuru konusu ürün ile yerli üretim dalı tarafından üretilen ürününün esas soruşturmada yapılan benzer ürün olarak kabul edilebileceği tespiti geçerliliğini korumaktadır.

 

(9) Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün ile ilgili açıklamalar bağlayıcı nitelikte olmayıp genel içerikli ve bilgi amaçlıdır.

 

2.2. Ürünün İthalinde Uygulanan Vergi Oranları ve Diğer Yükümlülükler

 

(1) Soruşturma konusu ürün ithalatında soruşturma dönemi olan (2019 Ocak-Eylül) için ve ayrıca meri İthalat Rejimi Kararı çerçevesinde 3921.90.60.00.l l, 3921.90.60.00.13 ve 3926.90.97.90.18 GTİP'lerinde gümrük vergisi ÇHC ve Vietnam için %6,5 olarak uygulanmaktadır.

 

(2) 3l/12/2020 tarihli ve 3135l sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan (3. Mükerrer) İthalatta İlave Gümrük Vergisi Uygulanmasına ilişkin Karar (Karar Sayısı: 335 l) uyarınca, 3921.90.60.00.l l, 3921.90.60.00.13 ve 3926.90.97.90.18 GTİP'lerinin ÇHC ve Vietnam menşeli olanlarına. yönelik olarak %10 ilave gümrük vergisi uygulanmaktadır.

 

(3) 19/8/2013 tarihli ve 28740 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (No: 2013/10) kapsamında, 3921.90.60.00.l 1 GTİP'i için ülke ayrımı gözetilmeksizin 2,5 ABD doları/kg, 31/10/2007 tarihli ve 26686 sayılı Resmî Gazete' de yayımlanan İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (No: 2007/30) kapsamında., 3926.90.97.90.18 GTİP'i için ülke ayrımı gözetilmeksizin 3.000 ABD doları/ton gözetim uygulaması bulunmaktadır.

 

3. DAMPİNGİN DEVAMI VEYA YENİDEN MRYDANA GELMESİ İHTİMALİ

 

3.1. Genel Açıklamalar

 

(l) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı incelenmiştir.

 

3.2. Dampingin Devam Etme İhtimali

 

(1) Yönetmeliğin 40 ıncı ve 41 inci maddeleri çerçevesinde, soruşturma sırasında yeniden bir damping rnarjı hesaplanmamış, esas soruşturmada hesaplanmış olan damping marjları gösterge olarak dikkate alınmıştır.

 

3.2.1 Esas Soruşturmada Tespit Edilen Damping Marjları

 

(l) Esas soruşturmada tespit edilen damping marjı, ihracatçı firmaların önlemin yürürlükten kalkması durumundaki muhtemel davranışlarını yansıtan önemli bir gösterge niteliği taşıması açısından önem taşımaktadır.

 

(2) Buna göre, İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2008/33) ile tamamlanan esas soruşturmada, ÇHC menşeli polietilenden ve polipropilenden dokuma brandalar için spesifik olarak 1,06 ABD doları/kg, CIF değerinin ise %60'ı; Vietnam menşeli polietilenden ve polipropilenden dokuma brandalar için ise spesifik olarak l,16 ABD doları/kg, CIF değerinin ise %69'u oranında damping marjları hesaplanmıştır.

 

3.3. Dampingin Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali

 

(1) Önlemin yürürlükten kalkması durumunda dampingin yeniden meydana gelmesi ihtimali, soruşturma konusu ülkenin üretim ve ihracat kabiliyeti ile ihraç fıyatlarının seyri gibi faktörler bakımından incelenmiştir.

 

3.3.1.Soruşturma Konusu Ülkelerin Üretim ve İhracat Kabiliyeti ile Fiyatları

 

(l) Soruşturma konusu ülkelerin ihracat kabiliyeti, lnternational Trade Center (Uluslararası Ticaret Merkezi-ITC)' ın dış ticaret istatistiklerinden faydalanılarak incelenmiştir. Bu kapsamda, 3921.90 ve 3926.90 gümrük tarife pozisyonları için 2016-2019 yılları için FOB ihracat verileri kullanılmıştır. Bahsi geçen gümrük tarife pozisyonları, yalnızca soruşturma konusu ürüne ait olmayıp, geniş bir ürün grubunu barındırmaktadır. Söz konusu istatistik verileri, ÇHC ve Vietnam'ın soruşturma konusu üründeki üretim kapasitesine gösterge teşkil etmesi açısından önemlidir. ITC tarafından sağlanan verilerin birimi ülkelere göre değişebilmekte , ulusal veri kaynaklarıyla uyumsuzluk gösterebilmektedir. Bu çerçevede aşağıdaki değerlendirmelerde bahse konu kısıtlar da göz önünde bulundurulmuştur.

 

(2) ITC'nin verileri incelendiğinde, dünya ihracatı 2016 yılında 68,4 milyar ABD doları, 2017 yılında 73,l milyar ABD Doları, 2018 yılında 79,2 milyar ABD doları ve 2019 yılında 79,9 milyar ABD doları olarak gerçekleşmiştir.

 

(3) ÇHC'nin söz konusu ürün grubunda dünyanın ana tedarikçilerinden biri olduğu görülmektedir . ITC verileri incelendiğinde, ÇHC'nin dünya ihracatında değer bazında birinci sırada yer aldığı görülmektedir. ÇHC'nin dünyaya ihracatı, 2016 yılında 11,5 milyar ABD doları, 2017 yılında 11,7 milyar ABD Doları, 2018 yılında 13 milyar ABD doları ve 2019 yılında 15,l milyar ABD doları olarak gerçekleşmiştir. ÇHC'nin dünya ihracatından değer bazında aldığı pay ise, incelenen yıllar için sırasıyla %16,8, %16, %16,4 ve %18,9 olarak gerçekleşmiştir.

 

(4) Vietnam'ın söz konusu ürün grubunda dünyaya ihracatı, 2016 yılında 650 milyon ABD doları, 2017 yılında 724 milyon ABD doları, 2018 yılında 842 milyon ABD dolan ve 2019 yılında 926 milyon ABD doları olarak gerçekleşmiştir. Vietnam'ın dünya ihracatından değer bazında aldığı pay ise, incelenen yıllarda sırasıyla, %1,0; %1,0; %1,l ve % 1,2 olarak gerçekleşmiştir.

 

(5) Yukarıda yapılan tüm değerlendirmeler ışığında, ÇHC'nin ve Vietnam'ın hali hazırda Türkiye pazarına yönlendirebilecek önemli seviyede üretim ve ihracat potansiyelinin bulunduğu mülahaza edilmektedir.

 

3.3.2. Diğer Ülkeler Tarafından Uygulanmakta Olan Damping Önlemleri

 

(1) Soruşturma konusu üründe soruşturma konusu ülkelere diğer ülkeler tarafından uygulanan dampinge karşı önlemler, ihracatçı firmaların davranışlarını ve muhtemel olan dampingli ithalatı göstermesi açısından önem taşımaktadır.

 

(2) Bu çerçevede, Hindistan , Güney Kore, Amerika Birleşik Devletleri ve Brezilya tarafından ÇHC menşeli, Hindistan ve ABD tarafından Vietnam menşeli soruşturma konusu ürünün altında sınıflandırıldığı GTİP'lere yönelik dampinge karşı önlem uygulanmaktadır. Ayrıca, ABD tarafından Vietnam menşeli soruşturma konusu ürünün altında sınıflandırıldığı GTİP'lere yönelik sübvansiyona karşı telafi edici önlem uygulanmaktadır .

 

3.4. Değerlendirme

 

(1) Önlemlerin kalkması halinde;

      (i) Sonışturma konusu ülkelerin davranışlarını göstermesi açısından önemli bir gösterge olarak esas soruşturmada tespit edilen damping marjlarının ÇHC için spesifik olarak 1,06 ABD doları/kg, CIF değerinin ise %60'ı;Vietnam için ise spesifik olarak l, 16 ABD doları/kg, C1F değerinin ise %69'u oranında olduğu,

      (ii) Soruşturma konusu ülkelerden ÇHCnin söz konusu üründe dünya ihracatında ilk sırada; Vietnam'm ise 23. sırada yer aldığı;

      (iii) Soruşturma konusu ülkelerin Türkiye'ye yönlendirebileceği önemli kapasitesinin, ihracat kabiliyetinin ve stoklarının bulunduğu,

      (iv) Fiyata duyarlı söz konusu ürün ithalatının soruşturma konusu ülkelerce büyük miktarlarda ve kolaylıkla Türkiye pazarına yönlendirilebileceği,

 

hususları birlikte değerlendirildiğinde, yürürlükteki önlemin kalkması halinde dampingli ithalatın devam etmesinin veya tekrar etmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmektedir.

 

4.  ZARARIN DEVAMI VEYA YENİDEN MEYDANA GELMESİ İHTİMALİ

 

4.l. Genel Açıklamalar

 

(l) Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçeves inde, zararın devam edip etmediği ve önlemin yürürlükten kalkması halinde zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı incelenmiştir. Bu kapsamda, ithalatın mutlak ve nispi olarak gelişimi, dampingli ithalatın fiyatları ve bu fiyatların yerli üretim dalının fiyatları üzerindeki etkisini görmek için fiyat kırılması ve fiyat baskısı ile yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri, gözden geçirme dönemi olan 01/01/2016-30/09/2019 dönemi için incelenmiştir.

 

(2) Bu bölümde soruşturma konusu 392 l.90.60.00.l l, 3921.90.60.00.13, 3926.90.92.00.19 ve 3926.90.97.90.18 GTİP'leri ithalatı incelenmiştir.

 

(3) Soruşturma konusu ürün ithalatı iki adımda incelenmiştir:

      (i) Soruşturma konusu GTİP'lerden gerçekleşen genel ithalat KDS verileri çerçevesinde incelenmiştir.

      (ii) Soruşturma konusu GTİP'lerden yalnızca önleme tabi branda ürünü ithalatı ayrıştırılmış ve 2016-2018 yılları ve 2018 yılı 9 aylık dönemi ile 2019 yılı 9 aylık döneminde gerçekleşen önleme tabi ithalat verileri incelenmiştir.

 

4.2. Ürünün Genel İthalatının Mutlak Gelişimi ve Fiyatları (GTİP Bazında)

 

(l ) Soruşturrna konusu ürüne ilişkin genel ithalat istatistikleri GTİP'ler bazında incelendiğinde, ürünün 2016 yılında 50.923 ton olan ithalatının 2017 yılında 55.709 tona yükseldiği, 2018 yılında ise 52.560 tona gerilediği görülmektedir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 41.502 ton olarak gerçekleşen ithalat 2019 yılının 9 aylık döneminde ise, 35.812 ton olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) Soruşturma konusu GTİP'ler ithalatı, değer bazında incelendiğinde ise, 2016 yılında 526 milyon ABD doları olan ithalatın, 2017 yılında 566 milyon ABD dolarına yükseldiği, 2017 yılında ise 533 milyon ABD dolarına gerilediği görülmektedir. 2018 yılı 9 aylık döneminde 413 milyon ABD doları seviyesinde gerçekleşen ithalat 2019 yılının 9 aylık döneminde ise, 372 milyon ABD doları olarak gerçekleşmiştir.

 

(3) Yukarıdaki veriler çerçevesinde, ürün ithalatının ortalama birim fiyatları hesaplanmıştır. Buna göre, genel ithalatın ortalama birim fiyatları 2016-2018 yıllarında sıraıyla 10,32 ABD doları/kg, 10,16 ABD doları/kg ve 10,15 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 9;96 ABD doları/kg ; 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 10.38 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir.

 

4.3. Ürünün Soruşturma Konusu Ülkelerden  İthalatının Mutlak  Gelişimi ve Fiyatları (GTİP Bazında)

 

4.3.1. ÇHC

 

(1) ÇHC'den gerçekleşen soruşturma konusu GTİP'ler bazında ithalat rakamları incelendiğinde, 2016 yılında 18.382 ton olan ithalat; 2017 yılında 20.032 tona yükselirken, 2018 yılında 19.446 tona gerilemiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 16.408 ton olarak gerçekleşen ithalat 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 12.242 ton olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) Söz konusu ithalat değer bazında incelendiğinde ise, 2016 yılında l 18 milyon ABD doları seviyesinde gerçekleşen ithalat, 2017 yılında 127 milyon ABD dolarına yükselmiş, 2018 yılında ise 114 milyon ABD dolarına gerilemiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 94 milyon ABD doları seviyelerinde gerçekleşen ithalat 2019 yılı 9 aylık dönemde ise, 73 milyon ABD doları olarak gerçekleşmiştir.

 

(3) Bu çerçevede, GTİP'ler bazında ithalatın birim fiyatlarının, incelenen 2016-2018 yıllarında sırasıyla 6,44 ABD doları/kg, 6,33 ABD doları/kg, 5,86 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 5,72 ABD doları/kg olarak gerçekleşen birim fiyat, 2019 yılı 9 aylık dönemde 5,99 ABD Doları/kg olarak gerçekleşmiştir .

 

(4) Soruşturma konusu GTİP'ler bazında ÇHC menşeli ithalatın genel ithalat içindeki payı incelendiğinde, 2016-2018 yıllarında miktar bazında ÇHC'nin payının sırasıyla %36,10; %35,96; %37 olarak gerçekleştiği görülmektedir. 2018 yılı 9 aylık dönem ile 2019 yılı 9 aylık dönemde ise ÇHC'nin miktar bazındaki payı sırasıyla %39,53 ve %34,18 olarak gerçekleşmiştir .

 

4.3.2 Vietnam

 

(1) Vietnam'dan gerçekleşen soruşturma konusu GTİP'ler bazında ithalat rakamları incelendiğinde, 2016 yılında 95 ton olan ithalat, 2017 yılında 219 tona yükselirken, 2018 yılında 183 tona gerilemiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 135 ton olarak gerçekleşen ithalat, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 224 ton olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) Söz konusu ithalat değer bazında incelendiğinde ise, 2016 yılında 2 milyon ABD doları seviyesinde gerçekleşen ithalat, 2017 yılında 3,4 milyon ABD dolarına yükselmiş, 2018 yılında ise 2,9 milyon ABD dolarına gerilemiştir. 2018 yılı 9 aylık döneminde 2,3 milyon ABD doları seviyelerinde gerçekleşen ithalat 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 2,9 milyon ABD doları seviyelerinde gerçekleşmiştir.

 

(3) Bu çerçevede, önlem konusu ithalatın birim fiyatları, incelenen 2016-2018 yıllarında sırasıyla 20,78 ABD doları/kg, 15,59 ABD doları/kg, 16,09 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 17,37 ABD doları/kg, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 13,18 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir.

 

(4) Soruşturma konusu GTİP'ler bazında Vietnam menşeli ithalatın genel ithalat içindeki payı miktar bazında incelendiğinde, 2016-2018 yıllarında %0,19; %0,39; %0,35 olarak gerçekleştiği görülmektedir. 2018 yılı 9 aylık dönemde %0,33; 2019 yılı 9 aylık dönemde ise %0,63 olarak gerçekleşmiştir.

 

4.3.3 Diğer Ülkelerden Gerçekleşen İthalatın Mutlak Gelişimi ile Fiyatları (GTİP bazında)

 

(1) Soruşturma konusu GTİP'ler bazında, ürünün diğer ülkelerden ithalatı 20 l6 yılında 32.446 ton olarak gerçekleşmiş, 2017 yılında 35.458 tona yükselmiş, 2018 yılında ise 32.931 tona gerilemiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 24.959 ton olarak gerçekleşen ithalat 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 23.346 tona gerilemiştir.

 

(2) Diğer ülkelerden gerçekleşen ithalat değer bazında incelendiğinde ise, 2016 yılında 405 milyon ABD doları seviyesinde gerçekleşen ithalatın 2017 yılında 436 milyon ABD dolarına yükseldiği, 2018 yılında ise 417 milyon ABD doları olarak gerçekleştiği görülmektedir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 317 milyon ABD doları olarak gerçekleşen ithalat 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 295 milyon ABD dolarına gerilemiştir.

 

(3) Söz konusu ithalatın ortalama birim fiyatları, 2016-2018 yılları itibariyle sırasıyla 12,49 ABD Doları/Kg, 12,29 ABD Doları/kg, 12,65 ABD Doları/kg olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 12,71 ABD doları/kg olarak gerçekleşen birim fiyatlar 2019 yılı 9 aylık döneminde ise 12,65 ABD Doları/kg seviyelerinde gerçekleşmiştir.

 

(4) Diğer ülkelerden gerçekleşen ithalatın mitar bazında payı ise, 2016-2018 yıllarında sırasıyla, %63,72, %63,65, %62,65 olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde %60,14, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise %65,19 olarak gerçekleşmiştir.

 

4.4 Önleme Tabi İthalat

 

(1) Soruşturma konusu GTİP'lerin önlem konusu ürün dışında başka ürünleri içermesinden dolayı, ÇHC ve Vietnam menşeli önlem konusu branda ithalatı 2016-2018 yılları ve 2018 yılı 9 aylık dönemi ile 2019 yılı 9 aylık dönem için, soruşturma konusu GTİP'lerin içinden dampinge karşı önlem tahakkuk eden ithalat ayrıtırılmak suretiyle tespit edilmiştir.

 

4.4.1 Ürünün Soruşturma Konusu Ülkelerden İthalatının Mutlak Gelişimi ile Fiyatları

 

4.4.1.1 ÇHC

 

(1) ÇHC'den gerçekleşen soruşturma konusu ürün ithalatı incelendiğinde, 2016 yılında 723 ton olarak gerçekleşen ithalatın 2017 yılında 611 ton, 2018 yılında ise 457 ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. 20l8 yılı 9 aylık dönemde 380 ton olarak gerçekleşen ithalat 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 313 ton olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) Söz konusu ithalat değer bazında incelendiğinde ise, 2016 yılında 10 milyon ABD doları seviyelerinde gerçekleşen ithalatın 2017 yılında 6,9 milyon ABD doları 2018 yılında ise 6 milyon ABD doları olarak gerçekleştiği görülmektedir. Söz konusu ithalat 2018 yılı 9 aylık dönemde 5 milyon ABD doları, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise, 3,4 milyon ABD doları seviyelerinde  gerçekleşmiştir.

 

(3) Bu veriler bazında birim fiyat hesaplanmıştır. İncelenen yıllar ve dönemde dalgalı bir seyir izleyen birim fiyat, 2016-2018 yılları için sırasıyla, 13,92 ABD doları/kg, l l,23 ABD doları/kg, 13,16 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 13,15 ABD doları/kg olarak gerçekleşen birim fiyatlar, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 10,95 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir.

 

4.4.1.2 Vietnam

 

(!) Vietnam'dan gerçekleşen soruşturma konusu ürün ithalatı incelendiğinde, 2016 yılında 16 ton olan ithalatın 2017 yılında 14 ton, 2018 yılında ise 5 ton olarak gerçekleştiği görülmektedir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 4 ton, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 2,5 ton olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) Söz konusu ithalat değer bazında incelendiğinde ise, 2016 yılında 204 bin ABD doları seviyelerinde gerçekleşen ithalatın 2017 yılında 113 bin ABD doları, 2018 yılında ise 62 bin ABD doları olarak gerçekleştiği görülmektedir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 51 bin ABD doları seviyesinde gerçekleşen ithalat, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise, 17 bin ABD doları seviyelerinde gerçekleşmiştir.

 

(3) Bu veriler bazında birim fiyat hesaplanmıştır. İncelenen yıllar ve dönemde birim fiyat, 2016- 2018 yıllan için sırasıyla, 12,91 ABD doları/kg, 8,2 ABD doları/kg, 11,61 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 12,99 ABD doları/kg; 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 6,81 ABD doları/kg olarak gerçekleşmiştir.

 

4.5 İthalatın Nispi Gelişimi

 

(1) Soruşturma konusu ürünün Türkiye toplam benzer mal tüketimi içindeki payı hesaplanırken, bu raporun 4.4 başlığında belirtilen önleme tabi ithalat verileri kullanılmıştır. Soruşturma konusu ithalatın nispi olarak gelişimini görebilmek için, söz konusu ithalatın toplam Türkiye benzer mal tüketimi içerisindeki payı 2016-2018 yılları ve 2018 (9 aylık)-2019 (9 aylık) dönemleri itibarıyla incelenmiştir. Söz konusu ithalat, başvuru sahibi yerli üreticiler ve başvuruyu destekleyen yerli üreticilerin yurt içi satişlan ile toplanmıştır. Bu minvalde, diğer ülkeler menşeli ithalat hesaplanırken, tahakkuk eden vergi bazında tespit edilen ÇHC ve Vietnam menşeli ithalatın, önleme tabi GTİP'ler bazında gerçekleşen ÇHC ve Vietnam menşeli ithalata miktar bazında oranlanması. sonucu elde edilen oran kullanılmıştır. Bu çerçevede diğer ülkeler menşeli soruşturma konusu ürün ithalatı hesaplanmıştır. Yerli üretim dalının yurt içi satışlarının ve soruşturma konusu ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın toplam tüketime oranlanmasıyla pazar payları hesaplanmıştır. İncelenen veriler 2016 yılı=100 ve 2018 yılı 9 aylık dönem=100 olacak şekilde endekslenmiştir.

 

(2) Bu çerçevede, yurt içi tüketim incelenen 2016-2018 yıllarında sırasıyla 100 birim, 95 birim ve 84 birim olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde, 100 birim, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 96 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(3) Yerli üreticilerin (başvuru sahibi firmalar ve başvuruyu destekleyen firmaların) Türkiye tüketiminden aldıkları toplam pay ise, 2016-2018 yıllarında sırasıyla, l00 birim, 101 birim, 102 birim olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 100 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(4) ÇHC menşeli ithalatın pazar payı ise, 2016-2018 yıllarında 100 birim, 89 birim ve 75 birim seviyelerinde seyretmiştir. 20l8 yılı 9 aylık dönemde 100 birim, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 86 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(5) Vietnam menşeli ithalatın pazar payı ise 2016-2018 yıllarında 100 birim, 91 birim, 40 birim; 2018 yılı 9 aylık dönemde ise 100 birim, 2019 yılı 9 aylık döneminde ise 67 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(6) Diğer ülkeler menşeli ithalatın pazar payı ise, 2016-2018 yıllannda sırasıyla 100 birim, 89 birim ve 71 birim olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise l06 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(7) Yerli üretim dalının pazar payı ise, 2016 yılında 100 birim, 2017 ytlında 109 birim, 2018 yılında 98 birim olarak gerçekleşmiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 95 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

4.6 Fiyat Kırılması ve Baskısı

 

(1) Önlemin kalkması halinde ÇHC ve Vietnam menşeli ithalatın yerli üretim dalının fiyatları üzerindeki etkisini analiz etmek için, bahse konu ülkeler menşeli ithalatın Türkiye'ye giriş fiyatlarıyla yerli üretim dalının gerçekleşmiş iç piyasa satış fiyatlarını karşılaştıran fiyat kırılması hesabı ve ÇHC ve Vietnam menşeli ithalatın Türkiye'ye giriş fiyatlarıyla yerli üretim dalının olması gereken fıyatlarını karşılaştıran fiyat baskısı hesabı yapılmıştır. Yerli üretim dalının olması gereken fiyatı, önlem konusu ürünün birim ticari maliyetine makul bir kar oranı eklenmesi ile bulunmuştur. ÇHC ve Vietnam menşeli ithalatın Türkiye'ye giriş fiyatları ise, bu raporun 4.4 bölümünde yer alan veriler çerçevesinde elde edilen ortalama CIF fiyatlar üzerine %6,5 gümrük vergisi ve %2 oranında diğer gümrük masrafları eklenerek bulunmuştur. Dampinge karşı önlemin bulunmadığı bir ortamda fiyatların hangi düzeyde olacağına ilişkin değerlendirmeyi mümkün kılmak amacıyla anılan fiyatlara dampinge karşı önlem eklenmemiştir.

 

(2) Bu anlamda, önlem konusu üründe, ÇHC ve Vietnam menşeli ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını 2019 yılı 9 aylık dönemde kırmadığı ve baskılamadığı tespit edilmiştir.

 

4.7 Yerli Üretim Dalının Ekonomik Göstergeleri

 

(1) Yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin değerlendirilmesinde, yerli üretim dalının 2016-2018 yılları ve 2018 9 aylık dönemi ile 2019 yılı 9 aylık dönemi verileri kulanılmıştır. Eğilimin sağlıklı bir şekilde incelenmesi amacıyla, Türk lirası bazındaki veriler, yıllık ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) kullanılmak suretiyle enflasyondan arındırılarak endekslenmiştir.

 

a) Üretim, Kapasite ve Kapasite Kullanım Oranı (KKO)

 

(1) Yerli üretim dalının önlem konusu ürün için 20l6 yılında 100 birim olan üretim miktar endeksi, 2017 yılında 97 birime, 2018 yılında ise 82 birime gerilemiştir. Aynı dönemde yerli üretim dalının kapasite miktarı endeksi 2016 yılında 100 birim, 2017 yılında 100 birim, 2018 yıhnda 105 birim olarak gerçekleşmiştir. 2016-2018 yıllarında yerli üretim dalının kurulu kapasitesi kullanım oranı endeksi ise sırasıyla 100 birim, 97 birim ve 78 birim birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) Yerli üretim dalının önlem konusu ürün için 2018 yılı 9 aylık dönemde l00 birim olan üretim miktar endeksi, 2019 yılı 9 aylık dönemde 95 birime gerilemiştir. Aynı dönemde yerli üretim dalının kapasite miktarı endeksi 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim, olarak gerçekleşmiş, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 107 birime yükselmiştir. Yerli üretim dalının kurulu kapasitesi kullanım oram endeksi ise sırasıyla 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşmiş, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 89 birime gerilemiştir.

 

b) Yurt İçi Satışlar

 

(1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürün için 2016 yılında 100 birim olarak kabul edilen yurt içi satış miktarı endeksi 2017 yılında 104 birime yükselmiş, 2018 yılında ise 82 birime gerilemiştir. Aynı dönemde yurt içi satış hasılası endeksi ise, incelenen yıllar ve dönem için sırasıyla, 100 birim, 97 birim ve 79 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen yuıt içi satış miktarı endeksi, 20l9 yılı 9 aylık dönemde 79 birime gerilemiştir. Aynı dönemde yurt içi satış hasılası endeksi ise, 2018 yılı 9 aylık dönemde I00 birim olarak gerçekleşmiş, 2019 yılı 9 aylık dönemde 94 birime gerilemiştir.

 

c) Yurt İçi Fiyatlar

 

(1) Yerli üretim dalının soruşturma kuonusu ürün için yurt içi ortalama birim satış fiyatı 2016 yılında 100 birim, 2017 yılında 93 birim ve 2018 yılında 97 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen yurt içi ortalama birim satış fiyatı, 2019 yılı 9 aylık dönemde 102 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

ç) İhracat

 

(l) Yerli üretim dalının 2016 yılında l00 birim olduğu kabul edilen ihracat miktarı endeksi, 2017 yılında 90 birime, 2018 yılnda ise 85 birime gerilemiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olduğu kabul edilen ihracat miktarı endeksi, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 204 birime yükselmiştir.

 

d) Pazar Payı

 

(1) Yerli üretim dalının pazar payı, 2016 yılında 100 birim, 2017 yılında 109 birim, 2018 yılında 98 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen yerli üretim dalının pazar payı endeksi, 2019 yılı 9 aylık dönemde 95 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

e) Maliyet

 

(1) Yerli üretim dalının sonışturma konusu üründe birim ticari maliyeti ise incelenen dönemde yükselmiş, 2016 yılı 100 birim olarak kabul edildiğinde, 2017 yılında 101 birime, 2018 yılında ise 110 birime yükselmiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen birim ticari maliyet, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 92 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

f) Karlılık

 

(1) Yerli üretim dalının soruştınma konusu üründe ticari maliyetleri ve ortalama yurt içi satış fiyatları dikkate alınarak hesaplanan yurt içi ürün birim kârlılık endeksi 2016 yılında 100 birim olarak kabul edildiğinde, 2017 yılında 26 birime gerilemiş, 2018 yılında ise -18 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde -100 birim olarak gerçekleşen yurt içi ürün birim karlılık endeksi 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 172 birim olarak seyretmiştir.

 

g) Stoklar

 

(l) Soruşturma konusu ürüne ilişkin stok miktarı endeksi 2016 yılında 100 birim iken, 2017 yılinda 81 birime düşmüş, 2018 yılında ise 125 birime yükselmiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen stok miktarı endeksi, 2019 yılı 9 aylık dönemde 52 birime gerilemiştir.

 

(3) Gözden geçirme dönemindeki yıllar için stok çevrim hızı endeksi ise dalgalı bir seyir izlemiş, 2016 yılında 100 birim olarak kabul edilen endeks, 2017 yılında l09 birime yükselmiş, 2018 yılında ise 45 birime gerilemiştir. 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen stok çevirim hızı endeksi, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 168 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

ğ) İstihdam

 

{1) Yerli üretim dalının soruşturma konusu ürün üretiminde çalışan doğrudan işçi sayısı 2016 yılı 100 birim kabul edildiğinde, 2017 yılında 95 birim, 20 l8 yılında 92 birim olarak gerçekleşmiştir. Söz konusu endeks 2018 yılı 9 aylık dönemi 100 birim kabul edildiğinde 2019 yılı 9 aylık dönemde 82 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

h) Ücretler

 

(l) 2016 yılında 100 birim olarak kabul edilen aylık brüt işçi ücreti endeksi, 2017 yılında 102 birime yükselmiş, 2018 yılında ise 93 birime gerilemiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen aylık brüt işçi ücreti endeksi, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 94 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

ı) Verimlilik

 

(1) Soruşturma konusu ürün üretiminde çalışan işçi başına düşen üretim miktarını gösteren verimlilik endeksi 2016 yılında 100 birim olarak kabul edildiğinde, 2017 yılmda 102 birime yükselmiş, 2018 yılında 90 birime gerilemiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen verimlilik endeksi, 2019 yılı 9 aylık dönemde 116 birime yükselmiştir.

 

i) Nakit Akışı

 

(1) Soruşturma konusu üründe sağlanan nakit akışı endeksi ise, 2016 yılında 100 birim kabul edildiğinde, 2017 yılında 43 birime 2018 yılmda ise 14 birime gerilemiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen nakit akışı endeksi, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise l.313 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

j) Büyüme

 

(l) Yerli üretim dalının bütün faaliyetleri ile ilgili olarak bilanço aktif büyüklüğü 2016 yılında l00 birim olarak kabul edildiğinde, 2017 yılında 93 birime gerilediği , 2018 yılında ise 118 birime yükseldiği görülmektedir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen bilanço aktif büyüklüğü, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 89 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

k) Sermaye Artışı

 

(1) 2016 yılında 100 birim olduğu kabul edilen yerli üretim dalının öz sermaye endeksi, 2017 yılında 90 birime gerilemiş, 2018 yılında ise 148 birime yükselmiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen söz konusu endeks, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise l13 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

l) Yatırımlar

 

(1) Yerli üretim dalının incelenen dönemde bütün faaliyetlerine ilişkin tevsi yatırımlan endeksi, 2016 yılında 100 birim iken, 2017 yılında l14 birime yükselmiş, 2018 yılında ise 52 birime gerilemiştir.

 

{2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen tevsi yatırımlan endeksi, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 394 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

(3) Yerli üretim dalının incelenen dönemde bütün faaliyetlerine ilişkin yenileme yatırımları endeksi ise 2016 yılında 100 birim olarak kabul edildiğinde, 2017 yılında 387 birime yükselmiş, 2018 yılında 67 birime gerilemiştir.

 

(4) Yenileme yatırımları endeksi, 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 106 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

m) Yatırımların Geri Dönüş Oranı

 

(1) Yerli üretim dalının söz konusu üründe yatırımların geri dönüşü oranı (kâr/aktifler) endeksi 2016 yılında 100 birim olarak kabul edildiğinde, 2017 yılında 16 birime, 2018 yılında ise -3 birime gerilemiştir.

 

(2) 2018 yılı 9 aylık dönemde 100 birim olarak gerçekleşen endeks, 2019 yılı 9 aylık dönemde ise 427 birim olarak gerçekleşmiştir.

 

4.8 Yerli Üretim Dalının Ekonomik Göstergelerinin Değerlendirilmesi

 

(1) Yerli üretim dalının gözden geçirme dönemindeki ekonomik göstergeleri 2016-2018 dönemi için incelendiğinde; üretim miktarı, kapasite kullanım oranı, yurt içi satış hasılası, yurt içi satışlardan birim karı, toplam birim karlılık, soruşturma konusu ürün üretiminde çalışan işçi sayısı ve ürün nakit akışı göstergelerinin olumsuz seyrettiği görülmektedir. İncelenen yıllarda üretimin ve kapasite kullanım oranının mutlak bir düşüş gösterdiği görülmektedir. Yurt içi satış hasılası incelenen yıllarda baz yıla göre düşüş göstermiştir . Yurt içi satış miktarı 20 l7 yılında 2016 yılına göre arttığı görülmekle birlikte 2018 yılında 2016 yılına göre düşüş gösterdiği görülmektedir. Yerli üretim dalının yurt içi satışlardan birim ürün karı incelenen yıllarda olumsuz seyretmiş, 2018 yılında ise negatif olarak gerçekleşmiştir. Yerli üretim dalının stok miktarının 2017 yılında 2016 yılına göre azaldığı görülmekle birlikte 2018 yılında stok miktarında artış olduğu görülmektedir. Satılan malların ticari maliyetinin incelenen yıllar itibariyle yükseliş trendinde olduğu görülmektedir.

 

(2) Yerli üretim dalının gözden geçirme dönemindeki ekonomik göstergeleri 2018-9 aylık ve 2019-9 aylık dönemler için incelendiğinde, 2019 yılı 9 aylık dönemde, 2018 yılı 9 aylık döneme göre üretim miktarı, yurt içi satış miktarı ve yurt içi satış hasılası göstergelerinin düşüş gösterdiği görülmektedir. Soruşturma konusu ürün üretiminde çalışan işçi sayısının, 2019 yılı 9 aylık dönemde 2018 yılı 9 aylık döneme göre düşüş gösterdiği görülmektedir. Öte yandan, 2018 yilı 9 aylık dönemde negatif gerçekleşen yurt içi satışlardan birim ürün karı 2019 yılı 9 aylık dönemde pozitif olarak gerçekleşmiştir. 2019 yılı 9 aylık dönemde, 2018 yılı 9 aylık dönem ile karşılaştırıldığında, stok miktarı, verimlilik, ürün nakit akışı gibi göstergelerinde olumlu gelişmeler olduğu görülmektedir.

 

4.9 Zararın Devamı veya Yeniden Meydana Gelmesi İhtimali

 

(1) Uygulanmakta olan dampinge karşı önlemin sona ermesi halinde zararın devam edip etmeyeceği veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olup olmadığı konusu incelenmiştir. Yapılan inceleme neticesinde aşağıdaki hususlar değerlendirilmiştir :

      (i) Önlemin fiyat arttırıcı etkisiyle, ÇHC ve Vietnam menşeli ithalatın yerli üreticinin fiyatlarını kırmadığı ve baskılamadığı tespit edilmiştir.

      (ii) Orijinal soruşturmada hesaplanan damping marjlarının, önlemin kalkması durumunda anılan ülkeler menşeli dampingli ithalatın tekrar başlamasının muhtemel olduğunu gösterdiği değerlendirilmektedir.

      (iii) Gözden geçiıme döneminde, yerli üretim dalının temel ekonomik göstergelerinde yürürlükteki önleme rağmen olumsuzlukların devam ettiği değerlendirilmiştir. Bu çerçevede, yerli üretim dalının üretim, yurt içi satışlar, KKO, verimlilik, stok miktarı, ürün nakit akışı gibi temel ekonomik göstergelerinde kötüleşme gözlendiği ve yurt içi satışlardan ürün kârlılığının 2018 yılında negatif olarak gerçekleştiği görülmektedir.

      (iv) Soruşturma konusu ülkeler menşeli ithalatın incelenen dönemde azaldığı tespit edilmiştir. Öte yandan, ÇHC'nin önlem konusu üründe üretim, kapasite ve ihracat kabiliyeti bakımından küresel pazardaki en önemli ülkelerden biri olduğu görülmektedir. Vietnam'ın ise yine dünya ihracatından aldığı pay ile Türkiye'ye yönlendirebileceği ihracatının olduğu değerlendirilmektedir .

      (v) Soruşturma konusu ülkelerin ihracat kabiliyetlerine bakıldığında ve soruşturma konusu ülkelerde mukim ihracatçıların Türkiye pazarını iyi tanıdıkları ve pazara erişim konusunda herhangi bir sorunla karşılaşmadıkları göz önünde bulundurulduğunda, önlemlerin kalkması durumunda fiyat esnekliği yüksek olan soruşturma konusu üründe önlem konusu ülkeler menşeli ithalatın artışa geçeceği değerlendirilmektedir.

Bu hususlar dikkate alındığında, zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu düşünülmektedir.

 

5. GENEL DEĞERLENDİRME VE SONUÇ

 

(1) Yürütülen soruşturma esnasında elde edilen bilgi ve bulgular çerçevesinde, yürürlükteki önlemlerin ortadan kalkması durumunda dampingin ve zararın devam etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu değerlendirilmiştir.

 

(2) Bu çerçevede, soruşturma neticesinde ulaşılan tespitleri değerlendiren Kurulun kararı ve Ticaret Bakanının onayı ile 11/11/2014 tarihli ve 29172 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/39) ile yürürlükte olan dampinge karşı önlemin, Yönetmeliğin 42 nci maddesi çerçevesinde aşağıdaki tabloda gösterilen biçimde uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.

 

GTİP

Eşyanın Tanımı

Menşe Ülke

Dampinge Karşı Önlem (ABD Doları/kg)

3921.90.60.00.11

3921.90.60.00.13

3926.90.97.90.18

Polietilen ve polipropilenden mamul şerit veya benzerlerinden dokunmuş mensucat (yalnız dokuma brandalar)

ÇHC

1,06

Vietnam

1,16