Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2021/23) Amaç ve kapsam MADDE 1
– (1) Bu Tebliğin
amacı, yerli üreticiler Mode Medikal San. ve Tic. Ltd. Şti., Şanlılar
Tıbbi Cihazlar ve Medikal Kimya San. ve Tic. Ltd. Şti. ve AGS Medikal
Ürünleri İthalat İhracat Tic. Ltd. Şti. tarafından yapılan başvuruya
istinaden Kore Cumhuriyeti menşeli 9021.29.00.00.00
gümrük tarife istatistik pozisyonu altında yer alan “İmplantlar” ürününe yönelik bir damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın
usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2
– (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3
– (1) Bu Tebliğde
geçen; a) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını, b) EBYS:
Elektronik Yönetim Sistemini, c) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, ç) GTİP: Gümrük
tarife istatistik pozisyonunu, d) Güney Kore:
Kore Cumhuriyeti’ni, e) Kanun: 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanunu, f) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı, g) KEP: Kayıtlı elektronik
posta adresini, ğ) TGTC: İstatistik
Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE 4
– (1) Soruşturma
konusu ürün, 9021.29.00.00.00 GTİP’i altında yer alan “İmplantlar”dır. (2) Bahse
konu GTİP’ler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE 5
– (1) Başvuru
aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli
üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üreticiler Mode Medikal San. ve Tic. Ltd. Şti., Şanlılar Tıbbi Cihazlar ve Medikal Kimya
San. ve Tic. Ltd. Şti. ve AGS Medikal
Ürünleri İthalat İhracat Tic. Ltd. Şti. tarafından yapılan başvurunun
Yönetmeliğin 20 nci maddesi
uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz
konusu firmalar bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak
anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6
– (1) Normal
değerin tespitinde, Güney Kore’de geçerli iç piyasa fiyatlarına ulaşılamamış
olup oluşturulmuş normal değer kullanılmıştır. Bu kapsamda, soruşturma konusu
ürün için normal değer Türkiye’de benzer malın 2020 yılına ait birim imalat
maliyetine genel, idari ve satış giderleri ile finansman gideri ve makul bir
karın eklenmesiyle oluşturulmuş ve söz konusu değerin fabrika çıkış
aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (2) İhraç
değerinin tespiti için 2020 yılına ait veriler kullanılarak, soruşturma
konusu ürünün Güney Kore’den ithalatında oluşan ortalama ihraç fiyatı dikkate
alınmıştır. Soruşturma konusu ürünün sınıflandırıldığı GTİP’in farklı ürünleri içerdiği
anlaşıldığından, damping incelemesinde
esas alınan ihraç fiyatı verisi Bakanlık istatistik veri tabanında Bakanlık
tarafından yapılan ayrıştırma çalışması ile tespit edilmiştir. Söz konusu
ihraç fiyatından harici navlun ve sigorta bedelleri düşülerek anılan değerin
fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (3) Bu maddede
açıklandığı şekilde tespit edilen normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı
mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika çıkış
aşamasında karşılaştırılmış olup Güney Kore menşeli ürün için hesaplanan damping marjının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde
zikredilen ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Maddi
zarar/maddi zarar tehdidi ve nedensellik iddiası MADDE 7
– (1) Yönetmeliğin
17 nci maddesi çerçevesinde maddi
zarar/maddi zarar tehdidi iddiası incelenmiştir. (2) Güney Kore
menşeli soruşturma konusu ürün ithalatı 2018-2020 döneminde mutlak ve nispi
olarak artış göstermiştir. İthalat verisi Bakanlık istatistik veri tabanında
Bakanlık tarafından yapılan ayrıştırma çalışması ile tespit edilmiştir. (3) 2018-2020
yıllarında soruşturma konusu ülkeden gerçekleşen ithalatın birim fiyatlarının
yerli üretim dalının fiyatlarını kırdığı ve baskıladığı tespit edilmiştir. (4) Yerli üretim
dalı tarafından zarara ilişkin olarak sunulan bilgi, belge ve deliller kullanılarak
yapılan değerlendirmede; dönem sonu stoklarında artış; verimlilik, kapasite
kullanım oranı, ürün nakit akışı ve pazar payı gibi ekonomik göstergelerinde
bozulmalar yaşandığı anlaşılmıştır. (5) Güney
Kore’nin üretim kapasitesi ve ihracat kabiliyeti bakımından soruşturma konusu
ürün bağlamında küresel pazarda önemli bir konuma sahip olduğu anlaşılmıştır. (6) Başvuru
aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin istatistikler esas alınarak
yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu
iddia edilen Güney Kore menşeli ithalatın yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinde maddi zarara/maddi zarar tehdidine yol açtığı
değerlendirilmiştir. Karar ve
işlemler MADDE 8
– (1) Yapılan
inceleme sonucunda damping soruşturması
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ile
Güney Kore menşeli soruşturma konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin
20 nci maddesi çerçevesinde bir damping
soruşturması açılmasına karar verilmiştir. İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE 9
– (1) Yönetmeliğin
23 üncü maddesi uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı
üreticisi, ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları,
ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu
benzer malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 11 inci maddede belirtilen süreler
içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır. (2) Soruşturma
açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılara, soruşturma konusu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliği
ile başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturma konusu ürünün
bilinen ithalatçılarına soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına
erişim hususunda bilgiye yer verilir. (4) Bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili bilgilere Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat”
uzantılı internet sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”,
“Damping ve Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek
soruşturmaya dair ilgili başlıktan erişebilir. Yetkili merci,
ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları MADDE 10
– (1) Soruşturma,
aşağıda iletişim bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür. T.C. Ticaret
Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü Damping ve
Sübvansiyon Dairesi Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No: 63
Çankaya/ANKARA E-posta: damping@ticaret.gov.tr Tel: +90 312 204
75 00 www.ticaret.gov.tr (2) Soruşturmada
“Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları
ile resmî görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda
yer alan KEP adresine gönderir. KEP Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3) Soruşturmada
“yurtdışında yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini Bakanlığın EBYS e-posta adresine ve posta adresine
gönderir. EBYS E-posta
Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4) Soruşturmaya
ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç
olmak üzere, Türkçe dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (5) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer
bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı
olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres
bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de
yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”
tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir. (6) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili
olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile
birlikte Genel Müdürlüğe yazılı olarak 11 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) Soruşturma
süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir. Süreler MADDE 11
– (1) 9 uncu
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili
taraflar için soru formunu cevaplama süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 9 uncu
maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili
taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını ve soruşturma ile ilgili
görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunar. (3) Soruşturmanın
sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ve 9 uncu maddenin birinci
fıkrası dışında kalan diğer yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İş birliğine
gelinmemesi MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai
belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir. (2) İlgili
tarafların iş birliğine gelmemesi veya kısmen iş birliğine gelmesi halinde
bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir. Geçici önlem
alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE 13
– (1) Kanun ve
Kararın ilgili hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem
uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak
uygulanabilir. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE 14
– (1) Soruşturma,
bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
12 Mayıs 2021 ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 31482 |