Ticaret Bakanlığından: İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2021/11) Amaç ve kapsam MADDE 1
– (1) Bu Tebliğin
amacı, yerli üretici Altınmarka Gıda San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan başvuruya
istinaden Malezya menşeli 1804.00.00.00.00
gümrük tarife istatistik pozisyonunda yer alan “kakao yağı (katı ve sıvı)”na yönelik bir damping soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir. Dayanak MADDE 2
– (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3
– (1) Bu Tebliğde
geçen; a) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını, b) EBYS:
Elektronik belge yönetim sistemini, c) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü, ç) GTİP: Gümrük
tarife istatistik pozisyonunu, d) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve
3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Kanunu, e) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı, f) KEP: Kayıtlı elektronik
posta adresini, g) TGTC: İstatistik
Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini, ğ) TÜİK: Türkiye İstatistik
Kurumunu, h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği, ifade eder. Soruşturma
konusu ürün MADDE 4
– (1) Soruşturma
konusu ürün, 1804.00.00.00.00 GTİP’i altında sınıflandırılan “kakao yağı
(katı ve sıvı)”dır. (2) Bahse konu
GTİP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir. (3) Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez. Başvurunun
temsil niteliği MADDE 5
– (1) Başvuru
aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde
yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli
üretici Altınmarka Gıda
San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
“yerli üretim dalı” olarak anılacaktır. Damping iddiası MADDE 6
– (1) Normal
değerin tespitinde, soruşturma konusu ülkeden üçüncü bir ülkeye 2020 yılında
yapılacak bir ihracat için alınan fiyat teklifi kullanılmıştır. Söz konusu
değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir. (2) İhraç
değerinin tespiti için TÜİK verileri kullanılarak, soruşturma konusu ürünün
Malezya’dan ithalatında oluşan 2020 yılı Ekim ayı ortalama ihraç fiyatları
dikkate alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından harici navlun ve sigorta
bedelleri düşülerek anılan değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul
edilmiştir. (3) Normal değer
ile ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada, diğer bir
ifadeyle, fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış olup hesaplanan damping marjının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde yer
alan ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Maddi
zarar/maddi zarar tehdidi ve nedensellik iddiası MADDE 7
– (1) Yönetmeliğin
17 nci maddesi çerçevesinde maddi
zarar/maddi zarar tehdidi iddiası incelenmiştir. (2) Malezya
menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının 2018-2020 döneminde hem mutlak
olarak hem de genel ithalat içerisindeki payının artış gösterdiği ve Türkiye
iç piyasasındaki pazar payının da incelenen yıllarda arttığı tespit
edilmiştir. (3) 2020 yılı
için soruşturma konusu ülkeden gerçekleşen ithalatın yerli üretim dalının
fiyatlarını kırdığı ve baskıladığı belirlenmiştir. (4) Yerli üretim
dalı tarafından zarara ilişkin olarak sunulan bilgi, belge ve deliller
kullanılarak yapılan değerlendirmede; yerli üretim dalının soruşturma konusu
ürün üretim miktarının 2020 yılında 2018 yılına göre azaldığı; 2019 ve 2020
yıllarında yurtiçi satış miktar ve değerinin 2018 yılı yurtiçi miktar ve
değerinin altında kaldığı tespit edilmiştir. 2018-2020 döneminde yerli üretim
dalının birim kârlılığının negatif olarak gerçekleştiği, stoklarında artış
yaşandığı, ürün nakit akışı ve kapasite kullanım oranı gibi bazı ekonomik
göstergelerinde bozulmalar olduğu kaydedilmiştir. (5) Soruşturma
konusu ülkenin üretim kapasitesi ve ihracat kabiliyeti bakımından soruşturma
konusu ürün bağlamında küresel pazarda ön sıralarda yer aldığı görülmüştür. (6) Başvuru
aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmi istatistikler esas
alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu
iddia edilen ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde maddi
zarara/zarar tehdidine yol açtığı değerlendirilmiştir. Karar ve
işlemler MADDE 8
– (1) Yapılan
inceleme sonucunda; damping soruşturması
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ile
Malezya menşeli başvuru konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping
soruşturması açılmasına karar verilmiştir. İlgili taraflara
soruşturma açılışının bildirilmesi MADDE 9
– (1) Yönetmeliğin
23 üncü maddesi uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı
üreticisi, ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları,
ihracatçı ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu
benzer malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 11 inci maddede belirtilen süreler
içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini
yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır. (2) Soruşturma
açılmasını müteakip, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üretici/ihracatçılara, soruşturma konusu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliği
ile başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturma konusu ürünün
bilinen ithalatçılarına soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur. (3) Bildirimde,
soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına
erişim hususunda bilgiye yer verilir. (4) Bildirim
gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar,
soruşturma ile ilgili bilgilere Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat”
uzantılı internet sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”,
“Damping ve Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek
soruşturmaya dair ilgili başlıktan erişebilir. Yetkili merci,
ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları MADDE 10
– (1) Soruşturma,
aşağıda iletişim bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür. Ticaret Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğü Damping ve
Sübvansiyon Dairesi Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA Tel: +90 312 204
75 00 (2)
Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru
formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine ait KEP adreslerinden
Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir. KEP Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr (3) Soruşturmada
“yurtdışında yerleşik firma, kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini Bakanlığın EBYS e-posta adresine ve posta adresine
gönderir. EBYS E-posta
Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr (4) Soruşturmaya
ilişkin yazılı ve sözlü iletişim Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç
olmak üzere, Türkçe dışında bir dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve
talep dikkate alınmaz. (5) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer
bilgi, belge, görüş ve destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı
olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres
bilgileri, elektronik posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir.
“Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak
isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de
belirtilir. (6) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili
olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile
birlikte Genel Müdürlüğe yazılı olarak 11 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir. (7) Soruşturma
süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda,
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi
gerekir. Süreler MADDE 11
– (1) 9 uncu
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili
taraflar için soru formunu cevaplama süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür. (2) 9 uncu
maddenin dördüncü fıkrasında yer alan bildirimin gönderilemediği ilgili
taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını ve soruşturma ile ilgili
görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre
içerisinde sunar. (3) Soruşturmanın
sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ve 9 uncu maddenin birinci
fıkrası dışında kalan diğer yerli ve yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde
soruşturma süreci içerisinde sunabilir. İşbirliğine
gelinmemesi MADDE 12
– (1) Yönetmeliğin
26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili
taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli
bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi
veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı
bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu
gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu
ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır. (2) İlgili
tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde
bahse konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran
daha az avantajlı olabilir. Geçici önlem
alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması MADDE 13
– (1) Kanun ve
Kararın ilgili hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem
uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak
uygulanabilir. Soruşturmanın
başlangıç tarihi MADDE 14
– (1) Soruşturma,
bu Tebliğin yayımı tarihinde başlamış kabul edilir. Yürürlük MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
27 Mart 2021 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 31436 |