Sayın Üyemiz,
Türkiye İhracatçılar Meclisi Genel
Sekreterliğinden alınan bir yazıda; ihracatımızın ana ve yardımcı
hammaddelerinin ithal edildiği düşünüldüğünde, nakliye acentelerinin ordino
veya başka isimler altında tahsil ettikleri, "evrak teslim
ücreti" alınması uygulamasının maliyet ve zaman kaybına yol açtığının
görüldüğü iletilmekte olup, ihracatımızın olumsuz etkilenmemesini teminen
uygulamanın kaldırılmasına yönelik olarak Türkiye İhracatçılar Meclisince
çalışmaların devam ettiği belirtilmektedir.
Yazıda ayrıca, Türk Ticaret Kanunu’nun
21/2 maddesi "Bir fatura alan kişi aldığı tarihten itibaren sekiz gün
içinde faturanın içeriği hakkında bir itirazda bulunmamışsa bu içeriği
kabul etmiş sayılır" hükmüne amir olup, bu çerçevede nakliye
acenteleri tarafından talep edilen söz konusu ödemelerin genellikle gümrük
müşavirlerince yapıldığı ve 8 günlük itiraz süresi geçtiği için sonradan
yapılan itirazların geçersiz sayıldığının bilindiğine değinilmiştir.
Bu itibarla, olası itiraz haklarının
korunabilmesi için acentelere bu ödemelerin, gümrük müşavirleri tarafından
"ihtirazi kayıt şerhi ile" yapılmasının önem arz ettiği
iletilmekte olup, böylelikle gümrük müşavirlerinin ihtirazi kayıt ile
yapacağı ödemelere ve bunlara ilişkin faturalara itiraz etme hakkının
firmaya ait olacağı belirtilmektedir. Gümrük Müşaviri tarafından ihtirazi
kayıtla yapılan ödeme akabinde herhangi bir ekstra maliyet olmaksızın
Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) marifeti ile ödemeye ve buna ilişkin
faturaya itiraz edilebileceği ve düzenlenmiş olan faturanın iade
edilebileceği belirtilmektedir.
Bilgilerinizi rica ederim.
Saygılarımla,
Nesrin GÜLER ŞİMŞEK
Şube Müdürü
|