GEÇİCİ İTHAL EDİLEN KARA
TAŞITLARINA İLİŞKİN
GÜMRÜK GENEL TEBLİĞİ
(SERİ NO: 1)
BİRİNCİ KISIM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Temel Tanımlar
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Dayanak
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, geçici ithalat rejimi
kapsamında ithal edilen kişisel ve ticari kullanıma mahsus
yabancı plakalı kara taşıtlarına uygulanacak işlemlere ilişkin usul
ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) İthalat vergilerinden tam muafiyet
uygulanmak suretiyle geçici ithal edilecek;
a) Kişisel kullanıma
mahsus kara taşıtlarından;
1) Türkiye Gümrük
Bölgesi dışında yerleşik kişiler tarafından, gümrüklerden geçiş karnesi
ibraz edilerek veya herhangi bir belge ibraz edilmeksizin Türkiye’ye girişi
yapılan ve 1 No.lu Taşıt Takip Programına kaydedilen taşıtların,
2) Çift uyruklu
Türk vatandaşları hariç olmak üzere, belirli bir süre görev
yapmak veya öğrenimde bulunmak amacıyla Türkiye’ye gelenler ile
Türkiye’de geçici olarak oturma iznini haiz emekli yabancıların, ikamet
yerlerinde üzerlerine kayıtlı bulunan ve geçici giriş belgesi,
yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi veya yabancı taşıtlar
geçici girişformu düzenlenmek suretiyle Türkiye’ye girişi yapılan taşıtların,
b) Ticari kullanıma
mahsus kara taşıtlarından;
1) 2 No.lu Taşıt
Takip Programına kaydedilerek Türkiye'ye boş olarak girişi yapılan,
2) NCTS’de düzenlenmiş bir transit beyanı
(ortak ve ulusal transit) veya TIR
karnesi kapsamındaki eşyasını bir iç gümrüğe boşalttıktan sonra
boş olarak yurtdışına çıkışı yapılacak olan veya yük
almak üzere bir başka gümrük idaresine sevk edilen,
3) Sınır ticareti
uygunluk belgesine istinaden ithal eşyasının taşımacılığında kullanılan,
4) Transit beyanı yerine kullanılan belgeler
kapsamında eşya taşıyan,
5) Dolu veya
boş olarak Türkiye'ye girişi yapılan
yabancı plakalı otobüslere,
ilişkin işlemler,
(2) Teminat hükmünde
ibraz edilen belgeleri düzenlemeye yetkili kefil kuruluşların belirlenmesine
ilişkin usuller,
bu Tebliğ hükümlerine
göre yürütülür.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 21/10/2004 tarihli ve
25620 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Geçici İthalat Sözleşmesi,
4/11/1999 tarihli ve 23866 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4458 sayılı Gümrük Kanunu
ve 7/10/2009 tarihli ve 27369 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4458 sayılı Gümrük Kanununun
Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkındaki 2009/15481 sayılı Karara
istinaden hazırlanmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel
Tanımlar
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğin uygulanmasında;
a) 1 No.lu Taşıt
Takip Programı: Türkiye Gümrük Bölgesi dışında yerleşik Türk ve
yabancı uyruklu yolcular tarafından
Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen yabancı plakalı kişisel
kullanıma mahsus kara taşıtlarının kaydedildiği bilgisayar programı ile
geçici giriş belgesi, yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi
veya yabancı taşıtlar geçici giriş formu kapsamında geçici ithali
yapılan taşıtların kaydedildiği MA ve Takrir Modülünü,
b) 2 No.lu Taşıt
Takip Programı: Ticari kullanıma mahsus kara taşıtlarından; Türkiye'ye
boş olarak girişi yapılan, NCTS’de düzenlenmiş bir transit beyanı
(ortak ve ulusal transit) veya
TIR karnesi kapsamındaki eşyasını bir iç gümrüğe boşalttıktan sonra
boş olarak yurtdışına çıkışı yapılacak olan veya yük
almak üzere bir başka gümrük idaresine sevk edilen, sınır ticareti
uygunluk belgesine istinaden ithal eşyasının taşımacılığında kullanılan, transit beyanı yerine
kullanılan belgeler kapsamında eşya taşıyan yabancı plakalı taşıtlar ile dolu veya
boş olarak Türkiye'ye girişi yapılan
yabancı plakalı otobüslerin kaydedildiği bilgisayar programını,
c) Çalışma izin
belgesi: Belirli bir süre görev yapmak üzere Türkiye’ye gelen
kişilerden, özel sektörde çalışmak üzere gelenler için ilgili resmi
makamlar tarafından düzenlenen çalışma iznini, kamu sektöründe veya
sermayesinin %50’den fazlası devlete ait kuruluşlarda çalışanlar,
uluslararası işbirliği benzeri anlaşmalar uyarınca gelen uzmanlar,
elçilik okullarında görevli öğretmenler,
diplomatik misyon temsilcilikleri ve benzeri
uluslararası kuruluşlardaki diplomatik statüsü bulunmayan memurlar
ve NATO taahhütlerinde bulunan şirketlerde çalışan personel için
bulundukları kurum ya da kuruluşlar tarafından düzenlenen görev
belgesini,
ç) Emeklilik
belgesi: Türkiye Gümrük Bölgesi dışında yerleşik kişilere, emekli olduklarına
dair ilgili ülke sosyal güvenlik mevzuatı gereğince verilen ve
elçilik, konsolosluk veya noter onaylı Türkçe tercümeli belgeyi,
d) Geçici
giriş belgesi:
1) Türkiye’deki
elçilik, konsolosluk ve benzeri uluslararası kuruluşlarda çalışan
diplomatik statüsü bulunmayan kişilerin taşıtları için sahiplerinin
beyanlarını içeren bizzat elçi ya da
uluslararası kuruluş temsilcisinin imzaladığı ve Dışişleri
Bakanlığının,
2) Teknik işbirliği
ya da benzeri anlaşmalar uyarınca gelen kişilerin
taşıtları için çalıştıkları kurum ve kuruluş yetkililerinin,
onayladığı ve
buna istinaden kişisel kullanıma mahsus kara taşıtının geçici ithal işleminin
yapıldığı taahhütname ve teminat hükmünde olan belgeyi (Ek: 1 ve 2),
e) Gümrüklerden
geçiş karnesi (Carnet de passages en douane -
CPD): Ticari ve kişisel kullanıma mahsus kara taşıtları için ulusal ve
uluslararası kefil kuruluşlarca verilen teminat hükmünde olan belgeyi,
f) İkamet
tezkeresi: Türkiye Gümrük Bölgesi dışında yerleşik kişilere İçişleri
Bakanlığı tarafından verilen ve kişinin
geliş amacı doğrultusunda Türkiye’de belirli bir süre kalmasını uygun
bulan belgeyi,
g) Kanun: 4458
sayılı Gümrük
Kanununu,
ğ) Kefil kuruluş:
Uluslararası sözleşmeler ve ulusal mevzuat uyarınca gümrük idarelerine
teminat hükmünde ibraz edilen belgeleri düzenlemeye yetkili kılınan
kuruluşları,
h) Kişisel kullanıma
mahsus kara taşıtı: Kişisel amaçlara yönelik ve ticari amaç dışında
kullanılan her türlü motorlu kara taşıtı ile bunlarla birlikte
kullanılabilecek karavan ve römorkları,
ı) Mülkiyet belgesi:
Taşıtın kayıtlı olduğu ülkenin trafik, belediye veya diğer yetkili
kuruluşlarınca verilen taşıtın kime ait olduğunu ve üzerinde
motor, şase ve plaka numaraları ile diğer özelliklerini
gösteren motorlu araç tescil belgesi veya bu şartları taşıyan
bir belgeyi,
i) Sigorta poliçesi:
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu gereğince, Türkiye Gümrük
Bölgesine getirilen kişisel ve ticari kullanıma mahsus kara
taşıtları için ilgili ülke tarafından düzenlenen ve "sigorta
poliçesi" olarak kabul edilen Türkiye’de geçerli belgeyi, geçerli bir
belgenin ibraz edilememesi hâlinde taşıtın girişi sırasında zorunlu trafik
sigortası olarak Türk veya yabancı reasürans kuruluşlarınca düzenlenen
belgeyi,
j) Taşıt
giriş-çıkış formu: Taşıt takip programlarına kayıt
yapılamaması durumunda zorunlu hallerde kişisel ve ticari kullanıma
mahsus taşıtlar için düzenlenen belgeyi,
k) Teminat: Geçici
olarak ithal edilen taşıtların Türkiye’de kalma süreleri içinde vergi ve
resimlerini garanti eden bu maddenin (d), (e), (o) bentlerinde belirtilen
belgeler ile yabancı taşıtlar geçici giriş formu
kapsamı taşıtlar için Gümrük Yönetmeliğinin 495 inci maddesinde sayılan
teminatları,
l) Ticari kullanıma
mahsus kara taşıtı: Bedel karşılığında insan taşınmasında ya da bedel
karşılığında olsun ya da olmasın sınaî veya ticari eşya nakliyesinde
kullanılan taşıtı,
m) Türkiye Gümrük
Bölgesi dışında yerleşik kişi: Olağan durumda Türkiye Gümrük Bölgesi dışında
ikamet eden gerçek kişiyi,
n) Öğrenim
belgesi: Öğrenim amacıyla Türkiye’ye gelen öğrencilere
kayıtlı olduğu okul idaresi tarafından düzenlenen ve öğrenim
gördüğünü belirten belgeyi,
o)
Yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi: Çift uyruklu Türk
vatandaşları hariç olmak üzere, Türkiye Gümrük Bölgesi dışında
yerleşik kişilerden, Türkiye’ye belirli bir süre görev yapmak
veya öğrenimde bulunmak için gelenler ile Türkiye’de geçici olarak
oturma iznini haiz emekli yabancıların ikamet yerlerinde adlarına
kayıtlı kişisel kullanıma mahsus kara taşıtları için kefil
kuruluşlarca verilen ve yalnız Türkiye için geçerli olan teminat hükmünde
olan belgeyi,
ö) Yabancı taşıtlar
geçici giriş formu: Çift uyruklu Türk
vatandaşları hariç olmak üzere, Türkiye Gümrük Bölgesi dışında
yerleşik kişilerden, Türkiye’ye belirli bir süre görev yapmak
veya öğrenimde bulunmak için gelenler ile Türkiye’de geçici olarak
oturma iznini haiz emekli yabancıların ikamet yerlerinde adlarına
kayıtlı kişisel kullanıma mahsus kara taşıtları için gümrük
idarelerince teminat karşılığında düzenlenen ve yalnız Türkiye için geçerli
olan belgeyi (Ek: 3),
p) Yerleşim yeri:
Kişinin Türkiye’ye giriş yapmak istediği tarihten geriye doğru 365
(üçyüzaltmışbeş) gün içerisinde en az 185 (yüzseksenbeş) gün
yaşadığı yeri,
ifade eder.
İKİNCİ KISIM
Kişisel
ve Ticari Kullanıma Mahsus Kara Taşıtları
BİRİNCİ BÖLÜM
Turistik
Kolaylıklar Kapsamı Taşıtlar
Turistik kolaylıklar
kapsamı taşıtların giriş işlemleri
MADDE 5 – (1) Türkiye Gümrük Bölgesi dışında yerleşik
kişiler tarafından ikamet yerlerinde üzerlerine kayıtlıbulunan ya da
başkasına ait olup vekâleten veya kiralama yoluyla getirilen kişisel
kullanıma mahsus kara taşıtlarının giriş işlemleri 1 No.lu Taşıt Takip
Programına kaydedilerek gerçekleştirilir. Avrupa Birliği ve Avrupa Serbest Ticaret Birliği ülkelerinde
ikamet eden kişiler, ikamet yerleri dışındaki Avrupa Birliği ve Avrupa
Serbest Ticaret Birliği ülkelerinde adlarına kayıtlı taşıtlarını da
getirebilirler. Kişisel kullanıma mahsus
kara taşıtı tarafından çekilerek birlikte getirilen römork ve karavan
için ayrı kayıt yapılır. Taşıta ilişkin bilgiler yönünden programdaki
kayıtlar esas alınır. Kaydı yapan memur tarafından ilgilinin pasaportuna
bilgi vermek amacıyla tatbik edilen “taşıt kaşesinde” süre sonu
belirtilir (Ek: 4).
(2) Kanunun
167 nci maddesi kapsamında miras yoluyla intikal eden taşıtlar ile
malûl ve sakatlar, bedelsiz ithalat hakkına sahip kişiler, ülkemize
görevli olarak gelen yabancı ülke görevlileri, yabancı basın yayın
organlarının yabancı uyruklu mensupları, NATO mensupları tarafından
getirilen kişisel kullanıma mahsus kara taşıtları ve ülkemizden transit
olarak geçecek olan kişisel kullanıma mahsus kara taşıtları ile ambulans
ve diğer kurtarma araçları getiriliş amacına bakılmaksızın 1 No.lu Taşıt
Takip Programına kaydedilir.
(3) Taşıtın Avrupa
Birliği üyesi ülke uyruklu kişiler tarafından kimlik
kartı kullanılmak suretiyle getirilmesi hâlinde, ilgililerin pasaportu
bulunmadığından, “taşıt kaşesi” İçişleri Bakanlığınca tanzim edilen
giriş-çıkış formunun gümrükle ilgili bölümüne tatbik edilir.
(4) Taşıtlar için
gümrüklerden geçiş karnesi ibraz edilmiş ise programa bu belgelere
ilişkin bilgiler de kaydedilir.
(5) Taşıtın mülkiyet
sahibi dışında başka bir şahıs tarafından vekâleten getirilmesi
durumunda, vekâlet belgesine ilişkin bilgiler de programa kaydedilir.
Turistik
kolaylıklar kapsamı taşıtların süreleri
MADDE 6 – (1) Türkiye
Gümrük Bölgesi dışında yerleşik kişilerin getirdikleri taşıtlarına 730 (yediyüzotuz) gün süre verilir. Verilecek olan izin süresi
kişinin Türkiye’de kalabileceği süreden uzun olamaz.
(2) Türkiye Gümrük
Bölgesi dışında yerleşik kişilerden, malulen emekli olanlar ile ön
emeklilik hakkı kazananlar dâhil yurtdışından emekli olanların, emeklilik
belgesini ibraz etmeleri hâlinde, taşıtlarına 730 (yediyüzotuz) gün süre
verilir. Bu kişilerden
emeklilik tarihinden sonra Türkiye Gümrük Bölgesine ilk defa getirecekleri
kişisel kullanıma mahsus kara taşıtları için Türkiye’ye son giriş tarihinden
geriye doğru bir yılda en az (185) yüzseksenbeş gün Türkiye Gümrük Bölgesi
dışında bulunması koşulu aranmaz. Ayrıca, bu fıkra uyarınca verilen geçici
ithalat izin süresinin tamamını kullanmadan taşıtıyla Türkiye Gümrük Bölgesi
dışına çıkan emeklilerin, izin süresi içinde olmak koşuluyla, izinden kalan
sürelerini kullanmak üzere taşıtıyla yeniden Türkiye Gümrük Bölgesine
girişlerinde Türkiye’ye son giriş tarihinden geriye doğru bir yılda en az
(185) yüzseksenbeş gün Türkiye Gümrük Bölgesi dışında bulunma koşulu aranmaz.
(3)
Birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen sürelerin tamamını kullanmış olma
veya yerleşim yeri şartını sağlamama durumlarından birinin veya her ikisinin
birlikte mevcut olması halinde, Avrupa
Birliği ve Avrupa Serbest Ticaret Birliği ülkelerinde yerleşik kişilerin bu
ülkelerde adlarına kayıtlı olan kişisel kullanıma mahsus kara taşıtlarına
Türkiye Gümrük Bölgesine giriş yapılmak istenilen tarihten geriye doğru 365
(üçyüzaltmışbeş) gün içerisinde bir kez olmak üzere bir ay süre verilir.
(4) Bu maddenin (1)
ve (2) nci fıkralarında belirtilen sürelerin tamamının
kullanılmasından sonra, yeniden Türkiye’ye taşıt getirilebilmesi için kişi ve
taşıtın, çıkış tarihinden itibaren en az 185 (yüzseksenbeş) gün
süreyle fiilen yurtdışında bulunmaları gerekir.
(5) Taşıt getirmek
istedikleri tarih itibariyle son 185 (yüzseksenbeş) gününü kesintisiz
olarak Türkiye Gümrük Bölgesi dışında geçirmediği anlaşılan kişilere, bu
maddenin (1) ve (2) nci fıkraları kapsamında durumlarına uyan
sürelerden taşıtın ve kişinin Türkiye’de kaldıkları süre düşüldükten
sonra arta kalan süre verilir.
(6) Taşıta verilecek
süre hesaplanırken, taşıt ve kişi için süreler ayrı ayrı hesaplanır
ve kısa olan süre verilir. 1 No.lu Taşıt Takip Programı kişilerin
Türkiye’de taşıtsız olarak bulundukları sürelere ilişkin bir bilgi
vermediğinden, kişinin Türkiye’de taşıtsız olarak bulunduğu süreler
göz önünde bulundurulur.
(7) Geçici ithal
edilmek istenilen taşıta ilişkin mülkiyet değişikliği
yapılmış olması halinde, taşıtın daha önce Türkiye’de
bulunduğu süreler göz önünde bulundurulmaz.
(8) Herhangi bir
nedenle iç gümrük idarelerince teslim alınan ve yurtta kalma süresi
bulunmayan taşıtların yurtdışı edilmek üzere sınır gümrük idarelerine sevk
işlemleri, 1 No.lu Taşıt Takip Programına kayden en çok 7
(yedi) gün süre verilerek gerçekleştirilir.
(9) Taşıtlar için
gümrüklerden geçiş karnesi ibraz edilmiş ise yukarıda belirtilen
süreler de dikkate alınarak, karnede belirtilen süreler dâhilinde işlem
yapılır.
Turistik
kolaylıklar kapsamı taşıtların çıkış işlemleri
MADDE 7 – (1) Taşıtın ayniyetine uygun olup
olmadığı ve yurtta kalma süresi içerisinde müracaat edilip edilmediği
program üzerinden ve şahsın pasaportundan kontrol edilir. Uygun bulunması hâlinde
giriş kaydı kapatılır veşahsın pasaportuna çıkışa ilişkin
“taşıt kaşesi” tatbik edilerek taşıtın çıkışına izin verilir.
(2) Taşıtlar için
gümrüklerden geçiş karnesi ibraz edilmesi halinde karne ile ilgili
işlemler de gerçekleştirilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Geçici
Giriş Belgesi Kapsamı Taşıtlar
Geçici
giriş belgesi kapsamı taşıtların geçici ithal işlemleri
MADDE 8 – (1) Bu taşıtların geçici ithal işlemleri MA ve
Takrir Modülüne kaydedilerek yapılır ve süre uzatım talepleri ile süresi
içerisinde yurtdışı edilip edilmedikleri, ilgili gümrük idaresince
bu modül üzerinden takip edilir. Göreve başlama tarihi öncesinde veya sonrasında
yurtdışında tescil edilmiş bu taşıtlar, görev süresi içerisinde Türkiye
Gümrük Bölgesine getirilebilir.
(2) Geçici
giriş belgesi kapsamı taşıtlar ile ilgili geçici ithal işlemlerinin
yapılabilmesi için taşıtın ayniyetinin
tespitini teminen kişinin veya temsilcisinin taşıt ile birlikte gümrük
idaresine müracaat etmesi gerekir.
(3) Söz konusu
taşıtların geçici ithal işlemleri esnasında bu Tebliğin
4 üncü maddesinin (c), (d) ve (f) bentlerinde belirtilen belgelerin
ibrazı istenir ve bu belgeler işlemin yapıldığı gümrük idaresince
saklanır.
(4) Gümrük idaresi,
geçici ithali yapılan taşıtın trafiğe tescili ve dâhilde alınmakta olan vergilerin
tahsili için ek-5’te yer alan geçici trafik tescil belgesini düzenler ve bu
belgeyi taşıtın tescil işleminin yapılacağı notere
gönderir. Geçici trafik
tescil belgesinin düzenlenmesi için gümrük idaresine başvurunun, bu
taşıtların Türkiye Gümrük Bölgesine ilk giriş tarihinden itibaren 30 (otuz)
gün içinde yapılması gerekir. Bu süre içerisinde gümrük idaresine
başvurulmaması durumunda Kanunun 241 inci maddesinin birinci fıkrası
uygulanarak işlem tesis edilir. Verilen
MA-MZ plaka numarasının ilgili noterce bildirilmesine
müteakip MA ve Takrir Modülüne kayıt işlemi gerçekleştirilir.
(5) Geçici trafik
tescil belgesinin gönderildiği noterden bir ay içerisinde
taşıtın kayıt ve tescil işleminin yapıldığına ilişkin bilgi
alınamaması hâlinde gümrük idaresi durumu ilgili kuruluşlara bildirir ve
taşıt sahibi hakkında Kanunun 241 inci maddesinin birinci
fıkrası uyarınca işlem yapılır.
(6) Bu kapsamda
getirilen taşıtların süresi içerisinde olmak kaydıyla birden
fazla çıkış ve girişlerine izin verilir. Çıkış ve giriş işlemleri
MA ve Takrir Modülüne kayden gerçekleştirilir.
Geçici
giriş belgesi kapsamı taşıtların süreleri
MADDE 9 – (1) Bu taşıtlara, kişinin Türkiye’deki ikamet
izin süresi ve diğer belgelerindeki süreler göz önünde bulundurularak 24
(yirmidört) ayı geçmemek üzere süre verilir.
Geçici
giriş belgesi kapsamı taşıtların çıkış işlemleri
MADDE 10 – (1) Gümrük idarelerine teslim edilmek ya
da çıkışı yapılmak istenilen taşıtın, belgelerindeki ayniyetine
uygunluğunun tespit edilmesi halinde MA ve Takrir Modülüne
kaydedilerek çıkış işlemi gerçekleştirilir.
(2) Taşıtın
kesin çıkışının yapılacak olması halinde, yukarıdaki işlemlere ilaveten
noterden taşıtın ilişiğinin kesilip kesilmediği kontrol
edilerek MA ve Takrir Modülündeki “Geçici İthalat Rejimi
Sonlandır” bölümüne gerekli kayıt yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yabancı Taşıtlar
Geçici Giriş Karnesi ve
Yabancı Taşıtlar
Geçici Giriş Formu Kapsamı Taşıtlar
Yabancı taşıtlar
geçici giriş karnesi ve yabancı taşıtlar geçici giriş formu
kapsamı taşıtların geçici ithal işlemleri
MADDE 11 – (1) Bu taşıtların geçici ithal işlemleri MA ve
Takrir Modülüne kaydedilerek yapılır ve süre uzatım talepleri ile süresi
içerisinde yurtdışı edilip edilmedikleri, ilgili gümrük idaresince
bu modül üzerinden takip edilir. Görev veya öğrenime başlama tarihi öncesinde veya
sonrasında yurtdışında tescil edilmiş bu taşıtlar, görev veya öğrenim süresi
içerisinde Türkiye Gümrük Bölgesine getirilebilir.
(2)
Yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi veya yabancı taşıtlar
geçici giriş formu kapsamı taşıtlar ile ilgili geçici ithal
işlemlerinin yapılabilmesi için taşıtın ayniyetinin tespitini teminen kişinin
veya temsilcisinin taşıt ile birlikte gümrük idaresine müracaat etmesi gerekir.
(3)
Yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi veya yabancı taşıtlar
geçici giriş formu kapsamı taşıtların geçici ithal işlemleri
esnasında bu Tebliğin 4 üncü maddesinin (c), (ç), (f), (n) ve (o)
bentlerinde sözü edilen belgelerden, kişilerin durumlarına uygun
olanların ibrazı istenir ve bu belgeler işlemin yapıldığı gümrük
idaresince saklanır.
(4) 5901
sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi
kapsamı kişiler ile ikamet tezkerelerinde “çalışma izninden
muaftır” şerhi bulunan kişilerden çalışma izin belgesi aranmamakla
birlikte, sosyal güvenlik kurumundan alınacak belge ile çalıştıklarının
ispatı istenilir.
(5)
Firma ortağı olarak yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi ve yabancı taşıtlar
geçici giriş formu kapsamında taşıt getiren şahısların ortak olduğu tüzel
kişiliği temsil ve ilzama yetkili olması ve bu durumun şirket ana sözleşmesinde
yer alması gerekir.
(6)
Yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi ve yabancı taşıtlar
geçici giriş formu kapsamında taşıt getiren şahıslardan, yasal
haklarının neler olduğuna ve bunların ihlali hâlinde hangi yaptırımların
uygulanacağına dair ek-6’da yer alan taahhütname alınır.
(7) Gümrük idaresi,
geçici ithali yapılan taşıtın trafiğe tescili ve dâhilde alınmakta olan
vergilerin tahsili için ek-5’te yer alan geçici trafik tescil belgesini
düzenler ve bu belgeyi taşıtın tescil işleminin yapılacağı notere
gönderir. Geçici trafik
tescil belgesinin düzenlenmesi için gümrük idaresine başvurunun, bu
taşıtların Türkiye Gümrük Bölgesine ilk giriş tarihinden itibaren 30 (otuz)
gün içinde yapılması gerekir. Bu süre içerisinde gümrük idaresine
başvurulmaması durumunda Kanunun 241 inci maddesinin birinci fıkrası
uygulanarak işlem tesis edilir. Verilen
MA-MZ plaka numarasının ilgili noterce bildirilmesine
müteakip MA ve Takrir Modülüne kayıt işlemi gerçekleştirilir.
(8) Noterce taşıta plaka takılmasını müteakip, gümrük idaresinde geçici
olarak alıkonulmakta olan karne cildi ile
giriş ve çıkış parçaları üzerine aracın MA-MZ plaka
numarası kaydedildikten sonra yabancı taşıtlar geçici
giriş karnesi taşıt sahibine iade edilir.
(9) Geçici trafik
tescil belgesinin gönderildiği noterden bir ay içerisinde
taşıtın kayıt ve tescil işleminin yapıldığına ilişkin bilgi
alınamaması hâlinde gümrük idaresi durumu ilgili kuruluşlara bildirir ve
taşıt sahibi hakkında Kanunun 241 inci maddesinin birinci
fıkrası uyarınca işlem yapılır.
(10) Bu kapsamda
getirilen taşıtların süresi içerisinde olmak kaydıyla birden
fazla çıkış ve girişlerine izin verilir.Çıkış ve
giriş işlemleri MA ve Takrir Modülüne kayden gerçekleştirilir.
(11)
Yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi
kapsamı taşıtların çıkış ve giriş işlemleri esnasında
koparılan giriş veçıkış parçaları ilgili gümrük idaresince
arşivlenir.
Yabancı taşıtlar
geçici giriş karnesi ve yabancı taşıtlar geçici giriş formu
kapsamı taşıtların süreleri
MADDE 12 – (1) Bu taşıtlara, kişinin Türkiye’deki ikamet
izin süresi ve diğer belgelerindeki süreler gözönünde bulundurularak 24
(yirmidört) ayı geçmemek üzere süre verilir.
Yabancı taşıtlar
geçici giriş karnesi ve yabancı taşıtlar geçici giriş formu
kapsamı taşıtların çıkışişlemleri
MADDE 13 – (1) Gümrük idarelerine teslim edilmek ya
da çıkışı yapılmak istenilen taşıtın, belgelerindeki ayniyetine
uygunluğunun tespit edilmesi halinde MA ve Takrir Modülüne
kaydedilerek çıkış işlemi gerçekleştirilir.
(2) Taşıtın
kesin çıkışının yapılacak olması halinde yukarıdaki işlemlere
ilaveten noterden taşıtın ilişiğinin kesilip kesilmediği kontrol
edilerek MA ve Takrir Modülündeki “Geçici İthalat Rejimi
Sonlandır” bölümüne gerekli kayıt yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ticari Kullanıma Mahsus Kara Taşıtları
Ticari kullanıma
mahsus kara taşıtlarının giriş işlemleri
MADDE 14 – (1) NCTS ve TIR karnesi kapsamında eşya taşıyan taşıtlar hariç,
ticari kullanıma mahsus yabancı plakalı kara taşıtlarının giriş işlemleri, 2
No.lu Taşıt Takip Programına kaydedilerek yapılır. NCTS ve TIR karnesi
kapsamı eşyasını transit rejimine uygun olarak Türkiye’ye getirip boşaltan
taşıtlar, yükün boşaltıldığı gümrük idaresi tarafından 2 No.lu Taşıt Takip
Programına kaydedilir.
(2) NCTS ve TIR karnesi kapsamında eşya
taşıyanlar hariç, tüzel kişilikler adına kayıtlı otomobil, minibüs, arazi
taşıtı, kamyonet ve motosikletlerden eşya ve yolcu taşıyanlar 2 No.lu Taşıt
Takip Programına; taşımayanlar ise 1 No.lu Taşıt Takip Programına kaydedilir.
(3) Ticari kullanıma
mahsus kara taşıtlarının gümrüklü sahadan çıkışı sırasında
boş olup olmadıkları görevlendirilen gümrük ya da muhafaza
memurları tarafından kontrol edilir.
(4) Taşıtlar için
gümrüklerden geçiş karnesi ibraz edilmiş ise programa bu belgelere
ilişkin bilgiler de kaydedilir.
Ticari kullanıma
mahsus kara taşıtlarının süreleri
MADDE 15 – (1) Bu taşıtlardan;
a) Ticari kullanıma mahsus kara taşıtlarına
30 (otuz) güne kadar,
b) Toplu gezilerde
kullanılan otobüslere 90 (doksan) güne kadar,
c) Bakanlar Kurulu
Kararı uyarınca valiliklerce düzenlenen sınır ticareti uygunluk
belgesine istinaden yapılan ithal eşyası taşımacılığında kullanılan taşıtlara
15 (onbeş) güne kadar,
ç) 1
No.lu Taşıt Takip Programına kayden giriş yapan tüzel kişiliklere ait
otomobil, minibüs, arazi taşıtı, kamyonet ve motosikletlere 90 (doksan) güne
kadar,
süre verilir.
(2) Taşıtlar için
gümrüklerden geçiş karnesi ibraz edilmiş ise yukarıda belirtilen
süreler de dikkate alınarak, karnede belirtilen süreler dâhilinde işlem
yapılır.
Ticari kullanıma
mahsus kara taşıtlarının çıkış işlemleri
MADDE
16 – (1) Çıkışı yapılacak
olan ticari taşıtın ayniyetine uygunluğunun tespit edilmesi halinde 2 No.lu
Taşıt Takip Programına kaydedilerek çıkış işlemi gerçekleştirilir.
(2) Taşıtlar için
gümrüklerden geçiş karnesi ibraz edilmesi halinde karne ile ilgili
işlemler de gerçekleştirilir.
(3) Ticari kullanıma
mahsus kara taşıtlarının gümrüklü sahadan çıkışı sırasında
boş olup olmadıkları görevlendirilen gümrük ya da muhafaza
memurları tarafından kontrol edilir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Süre
Uzatımı ve Şartların İhlali
BİRİNCİ BÖLÜM
Süre
Uzatımı
Kişisel ve ticari
kullanıma mahsus kara taşıtlarının süre uzatımı
MADDE 17 – (1) Taşıt sahipleri, sürücüleri veya firma
yetkilileri tarafından herhangi bir gümrük idaresine süresi içerisinde
yapılacak müracaatla; kaza, yangın gibi beklenmeyen haller, herkesçe bilinen
olağan dışı durumlar, hastalık ve tutukluluk hali gibi olayların taşıtın
yurtta kalma süresi içerisinde cereyan ettiğinin resmi belgelerle
ispatlanması ya da ihracatçının yükünü zamanında tedarik edememesi
nedeniyle yüklemenin gecikmesi hâlinde bunun ihracatçıdan alınacak belge ile
kanıtlanması durumunda, süre uzatım talebinde bulunabilirler.
(2) Süre uzatımına
ilişkin dilekçelerin taşıtın yurtta kalma süresi içerisinde verilmesi
esastır. Ancak müracaatın taşıtın yurtta kalma süresinden sonra
olması ve talebin uygun bulunması hâlinde Kanunun 241 inci
maddesinin birinci fıkrası uygulanarak işlem tesis edilir.
(3) Mücbir sebep
belgesi olarak ibraz edilecek sağlık raporlarında istirahat süresinin
belirtilmiş olması, özel hastane ve poliklinikler ile özel
doktordan alınan sağlık raporlarının il sağlık müdürlüğü veya sağlık
grup başkanlığı tarafından onaylanmış olması gerekir. İstirahat
süresi belli olmayan ve onaylanmamış olan sağlık raporlarına istinaden
süre uzatımı yapılmaz.
(4) Girişi sırasında
ibraz edilmeyen emeklilik belgesinin daha sonra ilgililer tarafından ibraz
edilmesi hâlinde emeklilere verilen 730
(yediyüzotuz) günlük süre
göz önünde bulundurularak işlem yapılır.
(5) Geçici
giriş belgesi, yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi veya
yabancı taşıtlar geçici giriş formu kapsamında getirilen taşıtlarla
ilgili olarak;
a) Taşıta ilişkin
süre uzatım talepleri; taşıt, yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi
ile getirilmiş ise kefil kuruluş aracılığıyla, geçici giriş belgesi
ile getirilmiş ise ilk giriş izni sırasında aranılan belgeleri
veren kuruluşlar aracılığıyla gümrük idaresine yapılır. Yabancı taşıtlar
geçici giriş formu ile getirilen taşıtların süre uzatım talepleri
doğrudan gümrük idaresine yapılır.
b) Taşıt sahiplerinin
geçici ithal giriş iznindeki durumlarının devam ettiğini belgelendirmesi
hâlinde, taşıtların Türkiye’de kalma süreleri uzatılır. Bu şekilde
yapılacak süre uzatımlarında bir seferde verilecek süre 24 (yirmidört) ayı
geçemez. Süre uzatımının geçici ithalatın yapıldığı gümrük idaresinden
başka bir gümrük idaresince yapılması halinde, ilgili belgeler geçici
ithalatın yapıldığı gümrük idaresine gönderilir.
c) Gümrük idaresi
tarafından yapılan süre uzatımları; taşıt, yabancı taşıtlar geçici
giriş karnesi ile Türkiye’ye getirilmiş ise karne cildine, geçici
giriş belgesi ile getirilmiş ise belgenin arka yüzüne kaydedilir.
Yabancı taşıtlar geçici giriş formu kapsamı taşıtların süre
uzatımı işlemlerinde, eski form iptal edilir ve yeni bir form
düzenlenerek işlem yapılır.
ç) Süre uzatımına
dair belgelerin temini için yapılan resmi başvuru sonuçlarının beklenildiğine
dair tevsik edici bilgi ve belgelerle birlikte geçerlilik süresi içerisinde
kefil kuruluş veya ilgili gümrük idaresine verilen dilekçeler dikkate
alınır.
d) Süre
uzatımında, taşıta verilmiş olan süre içerisinde ilgili kişinin Türkiye’ye
geliş amacına yönelik şartlarında değişiklik olup olmadığı kontrol edilir.
Türkiye’ye geliş amacına yönelik şartlarında değişiklik olduğu tespit edilen
kişilerin taşıtlarına ilişkin olarak (e) ve (f) bentlerinde belirtilen
işlemlerin yapılıp yapılmadığı araştırılır. Söz konusu işlemlerin yapılmadığı
anlaşılan taşıtlara ilişkin süre uzatım talepleri karşılanmaz.
e) Türkiye’ye
geliş amacına yönelik şartları sona eren ancak, çalışma
izni, öğrenim belgesi ve ikamet tezkeresi gibi belgelerin süresinin uzatılması için
ilgili kuruluşlara süre bitim tarihinden itibaren 30 (otuz) gün içinde
müracaatı bulunan ve ilgili kuruluşlarca süresi uzatılan kişilerin süre bitim
tarihinden sonra yapılan uzatım talebi, Kanunun 241 inci maddesinin birinci
fıkrası uyarınca işlem yapılarak sonuçlandırılır.
f) Süre uzatımına
esas çalışma izni, öğrenim belgesi ve ikamet tezkeresi gibi
belgelerin sürelerinin ilgili kuruluşlarca uzatılmaması, iptal edilmesi ya da
geçici ithalat rejiminin iptal edilmesini gerektirecek bir durumun oluşması hâlinde
bu hususun ilgiliye bildirimine ilişkin yazının tarihinden, 5901
sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi
kapsamı kişiler ile ikamet tezkeresinde “çalışma izninden
muaftır” şerhi bulunan kişilerin çalıştığı işyerinden çıkış tarihinden
itibaren en geç 30 (otuz) gün içerisinde ilgili tarafından taşıtın
gümrük gözetimine bırakılması gerekir. Süre uzatımına esas olan
belgelerin, süresinin uzatılmasına ilişkin olarak ilgili kurumlara yapılan
müracaatın reddedilmesi hâlinde, yapılan müteakip müracaatlar dikkate
alınmaz.
İKİNCİ BÖLÜM
Çıkarılmayan
Taşıtlar, Takibat İşlemleri ve Şartların İhlali
Çıkarılmayan
taşıtlara ilişkin takip işlemleri
MADDE 18 – (1) Gümrük idareleri tarafından taşıt takip
programları üzerinden her ay sorgulama yapılarak, kendi idarelerinden
girişi yapılan ve süresi içerisinde çıkarılmayan kişisel ve ticari
kullanıma mahsus kara taşıtları tespit edilir ve
taşıtların çıkış yapıp yapmadığı ilgili programlardan 4 (dört)
ay süre ile takip edilir. Yapılan araştırma sonucunda taşıtın yurt
dışına çıkış yaptığının tespit edilmesi hâlinde kayıt kapatma
işlemi gerçekleştirilir.
(2) Yapılan
araştırmadan sonuç alınamaması halinde, süresi içerisinde
yurtdışı edilmeyen taşıtlara ilişkin bilgiler, İçişleri
Bakanlığı nezdinde gerekli takibatlarda bulunulmak üzere her yılın
nisan, ağustos ve aralık aylarında bağlı bulunduğu başmüdürlük aracılığıyla Bakanlığa (Gümrükler Genel Müdürlüğü) intikal ettirilir. Ayrıca 19 ve 20 nci maddede
belirtilen işlemler yapılır.
Şartların ihlali
MADDE 19 – (1) Geçici ithaline izin verilen kişisel ve
ticari kullanıma mahsus kara taşıtlarının; getiriliş amacı dışında
kullanılması, bir başkasına kiralanması, ödünç verilmesi, başka
bir şahsa izinsiz devredilmesi, satılması, hak sahibi olmayan kişilerce
kullanılması, taşıtla birlikte giren ve belgelerinde kayıtlı olan
parçalarının izinsiz olarak değiştirilmesi, yurtta kalma süreleri içerisinde
yurtdışına çıkarılmaması veya herhangi bir gümrük idaresine teslim
edilmemesi hâlinde, 5607 sayılı Kaçakçılıkla
Mücadele Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Kanunun 238 inci
maddesi hükümleri uyarınca işlem yapılır ve geçici ithal izni iptal edilerek
taşıt gümrük idaresince teslim alınır.
(2)
Yabancı ülke çıkışlı Türkiye varışlı ya da
yabancı ülke varışlı olan ve ülkemizde transit hâlinde bulunan
geçici (ZOLL) plakalı taşıtların verilen süre içerisinde
yurtdışı edilmemesi hâlinde, 5607 sayılı Kaçakçılıkla
Mücadele Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla Kanunun 241 inci
maddesinde yer alan transite ilişkin hükümler uygulanır.
(3) Yukarıda
belirtilenlerin dışındaki usulsüzlük hallerinde ise Kanunun 241 inci maddesinin
birinci fıkrası uyarınca işlem yapılır.
(4) Geçici ithalat
izni verilen kişinin öldüğünün belgelendirilmesi
halinde üçüncü şahıslar tarafından getirilen taşıtlar, herhangi bir
ceza uygulanmasına gerek bulunmadan gümrük idaresince teslim alınır.
(5) Kaza ya da arıza
sebebiyle, geçici ithalat izni verilen kişi tarafından gümrük idaresine
teslim edilemeyen taşıtlar, yetkili olduğunu belgelendiren
sigorta şirketleri tarafından gümrük idaresine teslim edilebilir.
Giriş gümrük
idarelerince, gümrük vergi ve cezaların takibine ilişkin yapılacak işlemler
MADDE 20 – (1) Giriş gümrük
idarelerince, şartların ihlali nedeniyle tahakkuk ettirilecek gümrük
vergileri ile ilgili olarak;
a) Herhangi bir
belge ibraz edilmeksizin programa kayden Türkiye’ye geçici girişi
yapılan taşıtlar ile yabancı taşıtlar geçici giriş formu
kapsamı taşıtlar için ilgili kişi,
b)
Yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi kapsamı taşıtlar ile
kefil kuruluş kefaletindeki yabancı otomobil kulüplerince verilen
gümrüklerden geçiş karnesi kapsamı taşıtlar için kefil kuruluş,
c) Geçici
giriş belgesi kapsamı taşıtlar için taahhütnameyi veren kuruluş,
nezdinde takibat
işlemlerine başlanılır.
(2) Tahakkuk
ettirilecek para cezalarının takibat işlemleri ilgili kişi nezdinde
yürütülür.
(3) Taşıtın gümrük
gözetimine alınmış olması hâlinde Kanunun 238 inci maddesi uyarınca
yapılacak tahakkuklarda özel tüketim vergisi tahakkuka dâhil
edilmeksizin, taşıtın mevcut olmaması hâlinde ise özel tüketim
vergisi dâhil edilerek işlem yapılır.
(4) Taşıt
sahibinin ölümü hâlinde, taşıtın gümrüğe teslim veya yurt
dışı edilmemesi durumunda taşıtın gümrük vergileri reddi miras talebinde
bulunmayan varislerinden tahsil edilir, ayrıca para cezası uygulanmaz.
(5) Kanunun 238 inci
maddesi kapsamında ceza uygulanması hâlinde, tahakkuk eden para
cezasının tahsil edildiğinin ya da teminata bağlandığının
anlaşılması halinde taşıtın çıkışına izin verilir.
(6) Süresi
içerisinde yurtdışı edilmeyen taşıtın, emniyet birimlerince ya da başka
bir sebeple bir gümrük idaresine teslim edilmesi halinde, cezai takibat
işlemleri taşıtı teslim alan gümrük idaresi tarafından yerine getirilir
ve işlem neticesinden ayrıca giriş gümrük idaresine bilgi verilir.
Giriş gümrük idaresince söz konusu taşıt ile ilgili düzenlenmiş bir
ceza kararı var ise iptal edilir.
(7) Şartların
ihlali neticesinde vergi ve cezaların tahsil edilmiş olması taşıtın
serbest dolaşıma girişini sağlamaz. Vergi ve cezalar ödenmiş dahi
olsa taşıtın yurtdışı edilmesi gerekir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Çeşitli
ve Son Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Taşıt kaydının
sonradan kapatılması
MADDE 21 – (1) Takibe geçilen taşıtlara ilişkin olarak;
kefil veya taahhütname veren kuruluşlarca ya da ilgili tarafından
yabancı ülke resmi kuruluşlarından alınacak belgelerle taşıtın yurt
dışında olduğunun ispatlanması ya da taşıtın bir gümrük idaresince
teslim alındığının veya bir gümrük idaresine terk edildiğinin
anlaşılması hâlinde taşıt kayıtları kapatılır.
(2)
Taşıtı yurtdışı etmesine rağmen pasaportuna çıkışa
ilişkin “taşıt kaşesi” tatbik edilmemiş kişiler herhangi bir
gümrük idaresine başvurarak taşıt kaydının kapatılmasını isteyebilirler.
Taşıtın çıkışının yapıldığının anlaşılması hâlinde gümrük
idaresince, ilgilinin pasaportuna çıkışa ilişkin “taşıt
kaşesi” tatbik edilir.
(3) Ayrıca yapılan
takibatların durdurulması için işlem sonucundan giriş gümrük
idaresine ve Bakanlığa
(Gümrükler Genel Müdürlüğü) bilgi
verilir.
Tamir amacıyla
getirilen taşıtlar ile geçici plakalı taşıtlar
MADDE 22 – (1) Yurtdışından tamir, bakım, onarım ve
tadilat gibi amaçlarla sürülerek getirilen kişisel ve ticari kullanıma mahsus
kara taşıtları 2 No.lu Taşıt Takip Programına kaydedilir.
(2)
Yabancı ülke çıkışlı Türkiye varışlı ya da
yabancı ülke varışlı olan ve ülkemizde transit hâlinde bulunan
geçici (ZOLL) plakalı taşıtlara en çok 15 (onbeş) gün süre verilir.
Taşıtların
vekâleten getirilmesi
MADDE 23 – (1) Taşıtın mülkiyet sahibi dışında başka
bir şahıs tarafından vekâleten getirilmesi durumunda;
a) Elçilik,
konsolosluk veya noter onaylı vekâletname ya da
taşıtı getiren şahıs ile taşıtın mülkiyet sahibinin
giriş gümrük idaresinde hazır bulunmaları hâlinde, bu kişilerin
kendi aralarında düzenleyecekleri ve gümrük idaresince onaylanan vekâletname,
b) Gerçek kişilerin
kendi aralarında düzenleyerek ilgili ülkenin gümrük, belediye, emniyet
ve mahkeme gibi resmi makamlarına onaylatılmış olan belge,
c)
Uluslararası Tur İttifakı (AİT) ve Uluslararası Otomobil
Federasyonu (FIA) üyesi ülkelerin otomobil kuruluşlarınca
düzenlenen belge,
ç) Otomobil
firmaları ve diğer tüzel kişiliklere ait taşıtlar için firma sahibi veya
yönetim kurulunun imza ve onayını içeren vekâletname,
d) Kiralanmak
suretiyle (rent a car) getirilen taşıtlar için kira sözleşmesi,
kabul edilerek
taşıtın girişine izin verilir.
Girişine izin
verilmeyecek taşıtlar ile belgelerin geçerli sayılmayacağı haller
MADDE
24 – (1) Mülkiyete ilişkin
geçerli bir belge veya vekâletname ibraz edilmemesi,
(2) Sigorta poliçesi
süresinin bitmiş olması ya da Türkiye’nin
tamamını kapsamaması veya uluslararası geçerliliği olan yeşil kart
sorumluluk sigortasında (green card-carte verte) Türkiye rumuzu
"TR"nin üzerinin çizilmiş olması,
hallerinde taşıtların
girişine izin verilmez.
(3) İbraz
edilen belgelerin geçerlilik süreleri yoksa, geçerlilik süreleri
bitmiş ya da Türkiye’de geçerli değilse veya belgeler üzerinde
kazıntı, silinti yapılmış ve usulüne uygun olarak düzeltilerek imzalanıp
kaşelenmemiş ise,
bu belgeler
kabul edilmez.
Gümrüklerden
geçiş karneleri üzerinde değişiklik
MADDE 25 – (1) Gümrüklerden
geçiş karneleri üzerindeki bilgiler, bu belgeyi veren kuruluşlar
tarafından değiştirilebilir. Bu belgeler gümrük idaresine ibraz edildikten
sonra gümrük idaresinden onay alınmadan karneler üzerinde değişiklik
yapılamaz.
Hak sahibi
dışında taşıt kullanımı
MADDE 26 – (1) Bu Tebliğ kapsamında getirilen
taşıtlardan;
a) Turistik
kolaylıklardan faydalanılarak geçici olarak ithal edilen taşıtlar, taşıt
sahibinin, ikamet yeri Türkiye Gümrük Bölgesi dışında bulunan eşi veya usul
ya da füruu olan kişilerce,
b) Geçici
giriş belgesi, yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi veya
yabancı taşıtlar geçici giriş formu kapsamında geçici olarak ithal
edilen taşıtlar, taşıt sahibinin eşi veya usul ya da füruu olan
kişilerce,
c) Belirli bir süre
görev yapmak üzere Türkiye’ye gelen kişi tarafından getirilen
taşıtlar, özel bir hizmet akdi ile taşıt sürücüsü olarak istihdam edilen
Türkiye Gümrük Bölgesinde yerleşik kişi tarafından,
ç) Yukarıda
belirtilen durumlar dışındaki taşıtlar, geçici ithal izni verilen kişinin
taşıtta bulunması koşuluyla seyahat süresince üçüncü şahıslarca,
kullanılabilir.
d) Geçici
giriş belgesi, yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi veya
yabancı taşıtlar geçici giriş formu kapsamındaki taşıtlar için
düzenlenen geçici trafik tescil belgelerine "satılamaz" kaydının
yanı sıra, "ruhsatta adı kayıtlı kişi, eşi veya usul ya
da füruu olan kişiler dışında başka kişilerce kullanılamaz"
ibaresi konulur. Taşıtın özel bir hizmet akdi ile istihdam edilen kişi
tarafından kullanılmasına gümrük idaresince izin verilmesi hâlinde, bu durum
geçici trafik tescil belgesinde ayrıca belirtilir.
Taşıtsız çıkacak şahıslar
MADDE 27 – (1) Taşıtın gümrük gözetimine
bırakılmadan ilgilinin yurtdışına geçici olarak çıkışına, taşıtın başkası
tarafından kullanılmayacağına ilişkin iki nüsha düzenlenen ve bir örneği
ilgiliye verilen ek-7’deki taahhütnamenin alınması halinde izin verilir.
Yapılan bu işlem 1 No.lu Taşıt Takip Programının “Taşıtsız Çıkışlar” bölümüne
kaydedilir. Bu taahhütname elektronik olarak da verilebilir.
(2) İlgilinin
taşıtı gümrük denetimine bırakarak yurtdışına çıkmak istemesi
hâlinde taşıt herhangi bir gümrük gözetimine bırakılabilir. Ancak,
gümrük idaresinin taşıtı muhafaza altına alacak yerinin
bulunmaması hâlinde, taşıtın teslim edileceği tüzel kişiliğe sahip resmi
veya özel kuruluşlardan taşıtın kendilerinde muhafaza edileceğine ve
kullanılmayacağına ilişkin taahhütname alınmak suretiyle gümrük gözetimi
altında uygun bulunacak yerlere konularak çıkışlarına izin
verilir. İlgilinin pasaportuna gerekli meşruhat verilerek bilgisayar
kayıtlarından taşıtın giriş kaydı kapatılır.
(3) Taşıtsız geçici olarak yurtdışına çıkılabilmesi için birinci
fıkrada belirtilen taahhütnamenin verilmesi veya ikinci fıkrada belirtilen
taşıtın gümrük idaresinin gözetimine bırakılması işlemlerinin yerine
getirilmesi gerekmektedir. Pasaport işlemleri sırasında söz konusu işlemlerin
gerçekleştirilmediğinin tespit edilmesi halinde izin hak sahibi, pasaport
işlemlerinden önce gümrük idaresine yönlendirilir.
(4)
Gümrük idaresince birinci veya ikinci fıkraya aykırı olarak taşıtsız
yurtdışına çıkış işlemlerinin tespiti halinde, tespit tarihine kadar yapılan
tüm çıkışlar tek fiil sayılır ve Kanunun 241
inci maddesinin altıncı fıkrasının (e) bendi uyarınca işlem yapılır.
Mülkiyet devri
MADDE 28 – (1) Geçici giriş belgesi,
yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi veya yabancı taşıtlar
geçici giriş formuna kayden ithal edilen taşıtların yine bu
belgelere kayden taşıt getirme hakkı bulunan bir başkasına
devir işleminin yapılabilmesi, kişilerin asıl ikametgâhının bulunduğu ülkede
ya da o ülke toprağı sayılan elçilik veya konsolosluklarda mülkiyet
devrinin yapıldığının belgelendirilmesi ve taşıtın gümrük gözetimine
alınması hâlinde mümkündür.
(2) Turistik
kolaylıklardan istifade edilerek programa kaydedilmek suretiyle geçici ithali
yapılan taşıtların bir başkasına mülkiyet devri yapılamaz. Ancak, bu kapsamda
getirilen taşıtın geçici giriş belgesi, yabancı taşıtlar geçici
girişkarnesi veya yabancı taşıtlar geçici
giriş formuna kayden taşıt ithal etme hakkı bulunan
aile ünitesine dâhil bir başkasına mülkiyet devrinin yapılmasına birinci
fıkrada belirtilen işlemin yerine getirilmesi koşuluyla izin verilir.
Taşıtların
vekâletname yolu ile yurtdışı edilmeleri veya devir işlemleri
MADDE 29 – (1) Turistik kolaylıklardan faydalanılarak
geçici ithali yapılan taşıtların, geçerli bir vekâletname ile Türkiye Gümrük
Bölgesi dışında yerleşik başka bir şahıs tarafından
yurtdışı edilmesine, vekâlet veren ve vekâlet alan kişilerin gümrük
idaresine birlikte müracaatı halinde izin verilir. Elçilik, konsolosluk veya noter onaylı vekâletnamenin
ibrazı durumunda ise vekâlet alan kişinin gümrük idaresine müracaatı
yeterlidir. Bu işlem, 1 No.lu Taşıt
Takip Programında taşıtın ilk girişine ilişkin kaydın kapatılması ve
devralan şahıs adına giriş kaydı oluşturulması şeklinde
gerçekleştirilir.
(2) Taşıta verilecek
sürenin hesabında, taşıtın girişi sırasında verilen süreden arta kalan süre
ile devralacak şahıs için hesaplanacak süre arasında daha kısa
olanı dikkate alınır. Devralacak şahsın emekli olması halinde
ise emekliler için yapılan özel düzenleme göz önünde bulundurulur.
(3)
Devralan şahsın ya da taşıtın süresinin bulunmadığının
anlaşılması hâlinde 1 No.lu Taşıt Takip Programına
kayden en çok 7 (yedi) gün süre verilerek taşıtın
yurtdışı edilmesi sağlanır.
(4) Taşıt
sahibinin ölümü hâlinde, mahkeme kararı ile tespit edilen tüm
varislerin vekâletlerinin ibraz edilmesi kaydıyla taşıtın
yurtdışı edilmesine izin verilir.
Çalınan taşıtlar
MADDE 30 – (1) Kişisel ve ticari kullanıma mahsus kara
taşıtlarının çalınması hâlinde ilgililer tarafından, çalınma
olayına ilişkin emniyet veya jandarma birimlerince düzenlenecek belge ve
mahkeme kararı veya cumhuriyet savcılığından alınacak belgelerle gümrük
idaresine müracaat edilerek, taşıtın kayıtlardan düşümü istenilir.
(2) Çalındığı ispat
edilen taşıtlara ait vergiler aranmaz.
(3) İlgili
gümrük idaresince çalınma olayına ilişkin belgeler uygun bulunursa,
taşıtın programdaki giriş kaydı çalındığı tarih itibariyle
ve çalıntı kaydıyla kapatılır. Ayrıca turistik kolaylıklardan
faydalanılarak geçici ithali yapılan taşıtlar için ilgilinin
pasaportu üzerinde gerekli işlemi yapılır.
(4) Taşıtın
gümrüklerden geçiş karnesi, geçici giriş belgesi,
yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi ve yabancı taşıtlar
geçici giriş formu ile girmiş olması durumunda, söz konusu belgeler üzerinde çıkışa
ilişkin işlemler yapılır.
(5) Çalınan
taşıt, geçici giriş belgesi, yabancı taşıtlar geçici
giriş karnesi veya yabancı taşıtlar geçici giriş formu ile
girmiş ise teminatın çözümü ve taşıt kaydının
kapatılması için geçici ithal işleminin yapıldığı gümrük idaresine
bildirilir.
(6) Taşıtın ihbar
kayıtlarına alınması sağlanarak çalınma olayına ilişkin
belge örnekleri Bakanlığa
(Gümrükler Genel Müdürlüğü) gönderilir.
(7) Çalındıktan
sonra bulunan taşıtlar gümrük gözetimine alınarak sahibine
tebligat yapılır. Bu taşıtlar geçici depolanan eşya statüsünde
değerlendirilir ve tebligatta belirlenen süre içinde teslim
alınmaması durumunda tasfiyeye ilişkin hükümler uygulanır.
(8) Çalındıktan
sonra bulunan taşıt sahibinin müracaatı hâlinde kalan süre verilerek
yeni bir giriş işlemi yapılır. Sigorta şirketince taşıtın
yurtdışı edilmek istenilmesi
durumunda, sigorta şirketinin ilgili tarafından
yetkilendirildiği ya da taşıtın çalınması sebebiyle ilgiliye tazminat ödendiğinin
ispatlanması şartı aranır.
Kazaya uğrayan
taşıtlar
MADDE
31 – (1) Kaza veya
herhangi bir nedenden dolayı hasar görmesi sonucu kullanılamayacak
duruma gelen taşıta ait vergiler aranmaz. Hasara uğrayan taşıtın,
yurtdışına çıkarılması veya gümrüğe terk edilmesi gerekir.
(2) Ölümlü veya
yaralanmalı kazalarda mahkeme kararı ya da cumhuriyet
savcılığı yazısı, diğer hallerde ise ilgili emniyet, jandarma
birimlerince düzenlenecek olay yeri tespit tutanağı veya yetkili
sigorta şirketlerinin eksperlerince düzenlenecek ekspertiz
raporları ile kaza durumu belgelendirilir.
(3)
Yurtdışına çıkarılmak istenmeyen taşıt enkazının terk edilmek istenmesi
hâlinde taşıt sahibince veya yetkilendirilen kişilerce ilgili belgelerle
birlikte gümrüğe terk dilekçesine istinaden işlem yapılır. Terk edilmek istenen
taşıtın gümrük idaresine getirilmesi durumunda gümrük idaresince
oluşturulacak heyet marifetiyle tam tespitinin yapılarak, getirilmesinin
mümkün olmaması durumunda ise olay yerinde, olay yerine en yakın gümrük
idaresince görevlendirilecek heyet tarafından giriş ayniyetine uygunluğu
belirlenerek, düzenlenecek tutanakla birlikte gümrük idaresine bildirilir ve
tasfiye hükümlerine tabi tutulur.
(4) Hasara uğrayan
taşıtın, yurtdışı edilmek istenilmesi hâlinde taşıtın bir gümrük
idaresine tesliminden ve heyet tarafından ayniyet tespiti yapıldıktan
sonra çıkışına izin verilir. Sigorta şirketince başvuruda
bulunulması durumunda, sigorta şirketinin ilgili tarafından
yetkilendirildiği ya da taşıtın kazası sebebiyle ilgiliye tazminat
ödendiğinin ispatlanması şartı aranır.
(5) Kaza geçirerek
hasara uğradığı gümrük idaresince tespit olunan taşıtlar ile Türkiye
Gümrük Bölgesi dışına çıkarılabilmesi için tamirine ihtiyaç duyulan
taşıtların tamirleri, taşıt sahipleri veya yetki verilenler tarafından
talepte bulunulması hâlinde gümrükçe uygun görülen yerde ve gümrüğün
gözetimi altında yapılır.
(6) Tamir işleminin
taşıtın yurtta kalma süresinden sonraya uzaması durumunda bu husus
gümrük idaresince yerinde tespit edilerek tutanağa bağlanır. Tamir sonucunda
taşıt gümrük gözetimine alınır.
(7) Taşıtın tamiri
için gereken yedek parçaların sözlü beyan formu düzenlenmesi suretiyle
teminatlı olarak ya da memur refakatinde Türkiye Gümrük Bölgesine
girmesine izin verilir. Vergileri teminata bağlanmak kaydıyla taşıttan
ayrı olarak gelen yedek parçanın ilgili taşıta montajının yapıldığının
ve değiştirilen parçanın yurt dışı edildiğinin veya devlete terk
edildiğinin belgelendirilmesi hâlinde teminat çözülür.
(8) Değiştirilen
eski parçaların yurtdışı edilmek istenilmesi hâlinde, düzenlenecek
sözlü beyan formu ile yeniden ihracına izin verilir.
Tasfiye
MADDE
32 – (1) Gümrük idaresince teslim alınan taşıtlar Gümrük Yönetmeliğinin
79 uncu maddesinin ikinci fıkrası uyarınca gümrük
gözetiminde üç ay kalabilir. Bu süre, talep halinde mücbir sebep belgesi
aranmaksızın ilgili gümrük müdürlüğünce üç aya kadar uzatılabilir. Bu süreler
içerisinde taşıtın mülkiyet sahibi veya kanuni mirasçıları, izin hak sahibi
veya bunların temsilcileri tarafından gümrükçe onaylanmış bir işlem veya
kullanım belirlenerek buna ilişkin işlemlere başlanılmayan taşıtlar hakkında
herhangi bir adli veya idari araştırma, inceleme, soruşturma veya kovuşturma
bulunmaması halinde Gümrük Yönetmeliğinin
86 ncı maddesi uyarınca tasfiye hükümleri
uygulanır.
(2) Yediemin otoparklarına teslim edilen taşıtlara da birinci
fıkra hükümleri uygulanır. Sürenin hesaplanmasında başlangıç tarihi olarak
yediemine teslim tarihi esas alınır.
(3)
Taşıtlarını geçici olarak gümrük idaresine teslim eden izin hak sahiplerinden
birinci fıkra hükümlerine göre işlem tesis edileceğini bildiklerine ilişkin
Ek-8’deki örneğe uygun dilekçe alınır.
Geçici
giriş belgesi, yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi ve
yabancı taşıtlar geçici giriş formu kapsamında işlem yapmaya
yetkili gümrük idareleri
MADDE 33 – (1) Geçici giriş belgesi,
yabancı taşıtlar geçici giriş karnesi ve yabancı taşıtlar
geçici giriş formuna kayden taşıt getirecek kişilere, geçici ithal
iznini vermeye ve işlemleri yerine getirmeye bu kişilerin bulunduğu yere en
yakın gümrük idaresi yetkilidir. Birden fazla gümrük idarelerinin bulunduğu
yerlerde bu tür işlemleri yapmaya yetkili gümrük idaresi gümrük ve muhafaza
başmüdürlüklerince belirlenir.
Kefil kuruluşa
ilişkin hükümler
MADDE 34 – (1) Bu Tebliğin 4 üncü maddesinin (e)
ve (o) bentlerinde tanımlanan ve gümrük idarelerine teminat hükmünde ibraz
edilen karneleri düzenlemeye yetkili kefil kuruluşlar, kapsam, yetki ve
sorumlulukları düzenleyen bir protokol ile Müsteşarlıkça belirlenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE 35 – (1) 23/1/2010 tarihli ve 27471
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 Seri No.lu Kişisel ve Ticari
Kullanıma Mahsus Kara Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) 31/12/2010 tarihli
ve 27802 sayılı (5 inci mükerrer) Resmî Gazete’de yayımlanan 1 Seri
No.lu TIR İşlemleri Gümrük Genel Tebliğinin 51 inci maddesinin beşinci
fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu Tebliğde yer
almayan hususlarda takip edilecek mevzuat
MADDE 36 – (1) Bu Tebliğde yer almayan
hususlarda; 21/10/2004 tarihli ve 25620
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Geçici İthalat Sözleşmesi,
4/11/1999 tarihli ve 23866 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4458 sayılı Gümrük Kanunu
ve 7/10/2009 tarihli ve 27369 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4458 sayılı Gümrük
Kanununun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkındaki 2009/15481 sayılı Karar
hükümlerine göre işlem yapılır.
Yetki
MADDE
37 – (1) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı (Gümrükler
Genel Müdürlüğü) bu Tebliğin
uygulanmasını temin etmek amacıyla gerekli göreceği her türlü tedbiri
almaya, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya
yetkilidir.
Protokol
hükümleri
GEÇİCİ MADDE
1 – (1) Bu Tebliğ ile
yürürlükten kaldırılan 23/1/2010 tarihli ve 27471 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 1 Seri No.lu Kişisel ve Ticari Kullanıma Mahsus Kara
Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliğinin 24 üncü maddesi
uyarınca kefil kuruluşlar ile Gümrük Müsteşarlığı arasında
düzenlenmiş bulunan protokoller, bu protokollerin yerine yenileri
düzenleninceye kadar yürürlükte kalırlar.
Süre
uzatımına ilişkin geçiş hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 29/9/2009 tarihli ve 2009/15481 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 4458 Sayılı Gümrük Kanununun Bazı
Maddelerinin Uygulanması Hakkında Kararın 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendinin (3) numaralı alt bendinde 25/7/2015 tarihinde yapılan değişiklik ile
aynı Kararın 20 ncimaddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (5)
numaralı alt bendinde 13/10/2015 tarihinde yapılan değişiklikten önce geçici
ithali gerçekleşen Türkiye Gümrük Bölgesi dışında yerleşik kişilerin kişisel
kullanıma mahsus kara taşıtlarından;
a) İzin
süreleri devam edenlerin bu süreleri, müracaat edilmesi halinde 6 ncı maddenin birinci ve ikinci fıkraları
kapsamında 730 (yediyüzotuz) güne tamamlanır.
b)
Yurtta kalma süreleri içerisinde yurt dışına çıkarılmayan veya herhangi bir
gümrük idaresine teslim edilmeyenlerin süreleri 6 ncı maddenin birinci ve ikinci fıkraları
kapsamında 730 (yediyüzotuz) güne tamamlanır. Bu
bendin uygulanmasında, kesinleşen cezalar hariç olmak üzere süre aşımlarına
ceza uygulanmaz.
(2) Birinci fıkra kapsamında verilecek
süre hesaplanırken 6 ncı maddenin
beşinci fıkrası dikkate alınarak işlem
yapılır.
(3)
Birinci fıkrada belirtilen Karar değişikliklerinin yürürlük tarihlerinden
önce, 6 ncı maddenin birinci ve ikinci
fıkralarında belirtilen sürelerin tamamı kullanılarak taşıtın yurt dışına
çıkışının gerçekleştirilmiş olması halinde aynı maddenin dördüncü fıkrası uyarınca işlem yapılır, ancak beşinci fıkrası uygulanmaz.
(4)
Birinci fıkrada belirtilen Karar değişikliklerinin yürürlük tarihlerinden
önce, 6 ncı maddenin birinci ve ikinci
fıkralarında belirtilen sürelerin tamamı kullanılmadan yurt dışına çıkan
taşıtların tekrar Türkiye’ye girişinde süreleri 730 güne tamamlanır ve 6 ncı maddenin beşinci
fıkrasına göre işlem yapılır.
(5) Birinci fıkrada
belirtilen süre hesaplanırken 17 nci madde
kapsamında verilen süreler hesaplamaya dahil edilir.
Tasfiyeye ilişkin geçiş hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu maddenin yayımı tarihinden önce
geçici ithalat izni verilen kişilerce geçici olarak gümrük idaresine teslim
edilen ve haklarında herhangi bir adli veya idari araştırma, inceleme,
soruşturma veya kovuşturma bulunmayan taşıtlar hakkında, bu maddenin yayımı
tarihinden itibaren üç ay içinde taşıtın mülkiyet sahibi veya kanuni
mirasçıları, izin hak sahibi veya bunların temsilcileri tarafından gümrükçe
onaylanmış bir işlem veya kullanım belirlenerek buna ilişkin işlemlere
başlanılmaması halinde 32 nci madde kapsamında işlem tesis edilir.
Tüzel kişilikler adına kayıtlı otomobillerde süre uygulaması
GEÇİCİ
MADDE 4 – (1) Bu
Tebliğin yayımı tarihinden önce 1 No.lu Taşıt Takip Programına kaydenTürkiye
Gümrük Bölgesine giriş yapmış olan tüzel kişiliklere ait otomobil, minibüs,
arazi taşıtı, kamyonet ve motosikletlere verilmiş olan 30 (otuz) günlük süre
90 (doksan) gün olarak uygulanır.
Yürürlük
MADDE 38 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
39 – (1) Bu
Tebliğ hükümlerini Gümrük Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan
yürütür.
Ekleri
için TIKLATINIZ.
22 Nisan 2011 CUMA
Resmî Gazete
Sayı : 27913
|