ETİL
ALKOL VE METANOLÜN ÜRETİMİ İLE İÇ VE
DIŞ TİCARETİNE İLİŞKİN
USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı; etil alkol ve metanolün üretimi ile iç ve dış ticaretine,
denatürasyonuna, ambalajlanmasına, dağıtımına, üretimde kullanılması amacıyla
elde bulundurulmasına, depolanmasına, geri kazanımına ve işlemesine yönelik
izin, denetim ile piyasa ve ürün güvenliğine ilişkin usul ve esasları, bu
mamullerin tüketiminin neden olduğu kamusal, toplumsal, tıbbi ya da çevresel
nitelikteki her türlü zararlı etkileri de göz önünde bulundurmak suretiyle
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; etil
alkol ve metanolün üretimi ile iç ve dış ticaretine, denatürasyonuna,
ambalajlanmasına, dağıtımına, üretimde kullanılması amacıyla elde
bulundurulmasına, depolanmasına, geri kazanımına ve işlemesine ilişkin izin,
izleme ve denetim usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik;
8/6/1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı
Kanununun 1 inci ve 5 inci maddeleri ile 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının
Düzenlenmesine Dair Kanunun 4/B ve 9 uncu maddeleri hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte
geçen;
a) Alkollü karışım: Alkollü
içki tanımı dışında kalan ve içinde hacmen % 60 ve daha fazla etil alkol
içeren her türlü karışımı,
b) Denatüran: Denatürasyon
amacıyla ve bu Yönetmeliğin öngördüğü şekilde etil alkole veya metanole
katılan maddeleri,
c) Denatürasyon: Etil alkolün
veya metanolün içine renk, koku ve tat veren maddelerden bir veya birkaçının
katılması işlemini,
ç) Dökme alkol: Yetkili alkol
dağıtım firmaları tarafından, 250 litreden büyük hacimli kap veya tankerler
ile üretiminde girdi olarak kullanan firmalara satışı yapılan etil alkol veya
metanolü,
d) Etil alkol perakende
satıcısı: Genel kullanım amaçlı etil alkolün
perakende satışını yapan, etil alkol perakende satış belgesini haiz gerçek
veya tüzel kişiyi,
e) Etil alkol perakende satış belgesi: Genel kullanım amaçlı etil alkolün perakende
satışının yapılabilmesi için Bakanlık veya yetkilendirilmiş merci tarafından
verilecek izin belgesini,
f) Etil alkol toptan satıcısı: Genel kullanım amaçlı etil alkol, tıbbi kullanım
amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkolün toptan
satışını yapan etil alkol toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel
kişiyi,
g) Etil alkol toptan satış belgesi: Genel kullanım amaçlı etil alkol, tıbbi kullanım
amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkolün toptan
satışının yapılabilmesi için Bakanlık veya yetkilendirilmiş merci tarafından
verilecek izin belgesini,
ğ) Etil alkol ve metanol toptan satıcısı: Genel kullanım amaçlı etil alkol, tıbbi kullanım
amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve analiz
amaçlı analitik saflıkta metanolün toptan satışını yapan, etil alkol ve
metanol toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Etil alkol ve metanol toptan satış belgesi: Genel kullanım amaçlı etil alkol, tıbbi kullanım
amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ile analiz
amaçlı analitik saflıkta metanolün birlikte toptan satışının yapılabilmesi
için Bakanlık veya yetkilendirilmiş merci tarafından verilecek izin
belgesini,
ı) Gıda alkolü: 21/3/2017 tarihli ve 30014 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Gıda Kodeksi Distile Alkollü İçkiler
Tebliğinde tanımlanan tarımsal etil alkolü,
i) İşleme: Etil alkol ve metanol içeren ürün, yan
ürün, atık ve üretim artıklarından geri kazanım işlemleri ile analiz amaçlı
analitik saflıkta etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta metanolün
elde edilmesi amacıyla saflaştırma ve susuzlaştırma işlemlerini,
j) (Mülga)
k) (Mülga)
l) Mutlak alkol: Etil alkolün içerdiği alkol
miktarının hacmen % 100 alkol miktarı üzerinden karşılığını,
m) Metanol toptan satıcısı: Analiz amaçlı analitik
saflıkta metanolün toptan satışını yapan metanol toptan satış belgesini haiz
gerçek veya tüzel kişiyi,
n) Metanol toptan satış belgesi: Analiz amaçlı
analitik saflıkta metanolün toptan satışının yapılabilmesi için Bakanlık veya
yetkilendirilmiş merci tarafından verilecek izin belgesini,
o) Sanayi tipi etil alkol: Piyasaya denatüre
edilmiş olarak arz edilen etil alkolü,
ö) Yakıt biyoetanolü: Tarımsal ürünler ile
bunların yan ürün, atık ve artıklarının, ormancılık, sanayi ve evsel
atıkların biyolojik olarak parçalanabilen kısımlarından elde edilen, benzin
türlerine harmanlanarak taşımacılıkta kullanılan ve piyasaya denatüre olarak
arz edilen etil alkolü,
p) Yetkili alkol dağıtım firması: Bakanlık
mevzuatı uyarınca etil alkol ve/veya metanol dağıtım uygunluk belgesini haiz
gerçek veya tüzel kişileri,
r) Bakanlık: Tarım ve Orman
Bakanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Üretim Tesislerinin Kurulmasında
Aranılacak Şartlar, Projelendirme Esasları,
Başvuru Şekli ve İnceleme
Üretim tesisi kurulmasında
aranılacak şartlar
MADDE 5 – (1) Üretim tesisi
kurulmasında aşağıdaki şartlar aranır:
a) Etil alkol üretimiyle ilgili
temel teknik tanımlarda, Türk Gıda Kodeksi Tebliğleri, ilgili tebliğ
bulunmaması halinde yürürlükteki Türk Standartları, standardı bulunmayan
teknik tanımlamalar için ise uluslararası düzenlemeler ve menşe ülke
standartları dikkate alınır.
b) Etil
alkol üretim tesisinin yeni teknolojinin uygulandığı bir tesis olması
gerekir. Yeni teknoloji, ana üretim proseslerinde kullanılan
makine ve ekipmanın kullanılmamış olmasını ifade eder. Bakanlıktan üretim izni alınmış etil alkol veya distile alkollü içki üretim tesisindeki makine
ve ekipmanın aynı firmaya ait etil alkol
veya distile alkollü içki üretim
tesisinde kullanılmasında, üretim izni iptal edilen veya yenilenmemek
suretiyle geçerliliğini yitiren tesise yeniden üretim izni verilmesi ile bu
tesisin devrinde Bakanlığın onayı aranır. Bu durumlarda yeni teknoloji
şartı aranmaz.
c) Etil alkol üretim tesisi
entegre bir tesis olmalıdır. Etil alkol üretiminde entegre tesis, ürünün
hammadde girişinden mamul madde çıkışına kadarki tüm aşamaları içeren
üretimin gerçekleştirildiği tesisi ifade eder.
ç) Etil alkol üretim tesisi, en
az 1.000.000 litre/yıl üretim yapmaya yeterli kapasitede
projelendirilmelidir. Etil alkol üretim tesislerinde hammadde girişinden ürün
çıkışına kadarki tüm aşamalar kütle dengesi açısından kapasiteye uygun
olmalıdır.
d) Etil alkol ve alkollü içki
üretim tesisleri, birbirinden ayrı tesisler şeklinde kurulmalıdır. Üretim
hattının ayrılığı, tesislerin ayrılığını ifade eder. Isıtma, soğutma, pompa
ve benzer ünitelerin ortak kullanılması üretim hattının ayrılığını ihlal
etmez.
e) Üretilecek etil alkolün,
sadece alkollü içki üretiminde kullanılacak olması durumunda, (ç) bendinin
ihlal edilmemesi kaydıyla, alkollü içki üretim kapasitesi ile etil alkol
üretim kapasitesi birbiriyle uyumlu olmalıdır.
Üretim tesislerinin
projelendirilme esasları
MADDE 6 – (1) Etil alkol üretim
tesisleri asgari olarak; hammadde temini, hammaddenin üretime hazırlanması,
üretim, ürünün doluma hazırlanması, dolum, nihai ürün ve depolama aşamalarını
içerir şekilde projelendirilir.
(2) Üretim tesislerindeki hammadde,
yarı ürün, ürün stoklama ekipmanı, kalite ve miktar kontrolü yapılmasına izin
verecek şekilde projelendirilmeli, sayaç, boru, vana ve numune alma
muslukları rahat ulaşılabilir konumda yerleştirilmelidir. Firmalar, projelerine uygun olarak
yerleştirilen, üretilen ürün miktarının kontrolüne yönelik sistemlerin
düzenli çalışmalarını sağlamak ve devam ettirmekle yükümlüdür. Üretim
tesislerindeki hammadde, yarı ürün ve ürün miktarlarının tespitine yönelik
sayaçların, teknik özellikleri ile montajı yapılacak noktaların
belirlenmesine, mühürlenmesine ve Bakanlık bilişim sistemine entegrasyonuna ilişkin usul ve esaslar Bakanlık
tarafından belirlenir.
(3) Tesiste hammadde girişinden
ürün çıkışına kadar gerçekleşen proses aşamalarını kapsayan kalite kontrol sistemi
kurulmalı; kalite kontrolünde sorumluluk dağılımı, örnekleme noktaları,
örnekleme şekli, analiz periyotları, yapılacak test ve analizler ile
değerlendirme esasları gibi tüm detaylar tanımlanmalıdır.
(4) Metanol üretimine ilişkin talepler Bakanlık
tarafından değerlendirilir.
(5) Bilimsel ve teknolojik araştırmalar yapan
kurum ve kuruluşların, deneme niteliğindeki pilot tesislerine ilişkin
talepleri Bakanlık tarafından değerlendirilir. Başvurularda 7 nci maddede yer
alan bilgi ve belgeler aranmaz.
Başvuru şekli ve inceleme
MADDE 7 – (1)
Etil alkol üretim tesisi kuracak gerçek veya tüzel kişiler, taleplerine
ilişkin dilekçelerini aşağıdaki bilgi ve belgeleri içeren dosya ile birlikte
Bakanlığa iletirler.
a) Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesinde yayımlanmış şirket ana sözleşmesi ile varsa tadilleri,
b) Ticaret veya sanayi
odasından son bir ay içinde alınan faaliyet belgesi,
c) Faaliyet özgeçmişini ve
hedeflediği faaliyeti tanımlayan beyanı,
ç) Gerçek kişiler için başvuru sahibinin, tüzel
kişiler için firmanın yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile tüzel kişiliği
temsile yetkili kişilerin T.C. Kimlik Numarası ile 4733 sayılı Kanuna, 4250
sayılı Kanuna veya 21/3/2007 tarihli ve 5607
sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa aykırı fiillerden dolayı
haklarında kesinleşmiş mahkumiyet kararı olmadığına ve Bakanlıkça düzenlenmiş
belgelerinin mahkemece askıya alınmadığına ilişkin yazılı beyan,
d) İçerik ve şekli Bakanlıkça belirlenen fizibilite
raporu,
e) 25 inci madde uyarınca hesaplanan tesis kurma
uygunluk belgesi bedelinin dörtte birinin başvuru bedeli olarak Bakanlık
hesabına yatırıldığını gösterir belge,
f) Bakanlık tarafından yapılacak her türlü
yazışmalarda kullanılacak adres bilgilerine ilişkin beyan,
g) 9/8/1983 tarihli ve 2872
sayılı Çevre Kanunu kapsamında yetkili merciden alınan Çevresel Etki
Değerlendirmesi Olumlu Kararı’na veya Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli
Değildir Kararına ilişkin belge örneği.
ğ) İlgili vergi dairelerinden 21/7/1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A maddesi
kapsamında son on beş gün içinde alınmış vadesi geçmiş borcu bulunmadığını
gösterir belge ile Sosyal Güvenlik Kurumundan son on beş gün içinde alınmış
prim ve idari para cezası borcu bulunmadığına ilişkin belge,
h) 4733 sayılı Kanun kapsamında verilen ve
süresinde ödenmemiş idari para cezası bulunmadığına ilişkin beyan ile bu
Yönetmelik kapsamında tahsil edilmesi gereken hizmet bedeli borcunun bulunmaması.
(2) Tesis kurma izin başvurusu,
dosyanın Bakanlığa iletilmesinden itibaren altmış gün içinde incelenir.
İnceleme sonrası tespit edilen eksiklikler firmaya bildirilir. Bildirim
tarihinden itibaren otuz gün içinde eksik bilgi ve belgelerin tamamlanmaması
halinde başvuru işlemden kaldırılır. Eksik bulunan dosyaların süresi içinde
tamamlanmaması veya başvurudan vazgeçilmesi halinde başvuru işleme konulmaz
ve başvuru bedeli iade edilmez.
(3) Bu Yönetmelik maddelerinde
belirtilen başvuru ve izinler kapsamında Bakanlığa verilen bilgi ve
belgelerde değişiklik olması halinde, değişikliklere ilişkin bilgi ve
belgelerin Bakanlığa iletilmesi zorunludur.
(4) Üretim ve faaliyet izni, proje tadilat
izni, işleme izni ve dağıtım uygunluk belgesi başvuruları ile süre uzatımı ve
tadillere ilişkin başvurularda, birinci fıkranın (ğ) ve (h) bentlerindeki
belgelerin ibrazı istenir.
(5) 4733 sayılı Kanunun 8/A maddesi uyarınca
teminat belirlenmesi ve alınmasına ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye
Bakanlığının görüşü alınarak; aynı Kanunun 8/B maddesi uyarınca vadesi geçmiş
vergi, prim ve idari para cezası borcunun tespitine ilişkin usul ve esaslar
Sosyal Güvenlik Kurumu ile Gelir İdaresi Başkanlığının görüşleri alınarak
Bakanlık tarafından belirlenir. (1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer)
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tesis Kurma, Üretim ve Proje
Tadilat İzinleri
Tesis kurma izni
MADDE 8 – (1) 7 nci maddenin ikinci
fıkrasına göre tamamlanmış başvurular ilgili mevzuat ve rasyonel ölçütler
gözetilerek, en geç doksan gün içinde Bakanlıkça değerlendirilir ve karara
bağlanılmak üzere en geç otuz gün içinde Bakanlığa sunulur.
(2) Bakanlık tarafından verilen
iznin firmaya tebliğ tarihinden itibaren, 25 inci maddeye göre hesaplanan
tesis kurma uygunluk belgesi bedeli bakiyesi, doksan gün içinde Bakanlık
hesabına yatırılır. Bu bedelin yatırıldığının belgelenmesini takiben tesis
kurma uygunluk belgesi düzenlenir. Tesis kurma uygunluk belgesi bedeli
bakiyesinin süresi içinde yatırılmaması durumunda verilen izin iptal edilmiş
sayılır ve başvuruda alınan bedel iade edilmez.
(3) Tesis kurma uygunluk
belgesi beş yıl geçerli olup, bu süre bitimine kadar üretim izninin
alınmaması halinde verilen bu uygunluk belgesi iptal edilmiş sayılır ve
alınan bedel iade edilmez.
(4) Üretim izni alınıncaya
kadar proje revizyonu gerektiğinde, uygulama öncesi gerekçesi belirtilerek
Bakanlık bilgilendirilir. Ancak tesis yeri veya kapasite değişikliği
durumunda Bakanlıktan izin alınması zorunludur. Yapılan proje revizyonunun
kapasiteyi arttırması durumunda tesis kurma uygunluk belgesi bedeli yeni
kapasite değeri üzerinden hesaplanarak tamamlattırılır. Proje revizyonunun
kapasiteyi azaltıcı yönde olması durumunda, herhangi bir bedel iadesi
yapılmaz.
(5) Bakanlıktan alınan tesis
kurma uygunluk belgesi, tesisin kurulmasına ilişkin ilgili diğer mevzuatta
öngörülen şartların yerine getirilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
Üretim ve faaliyet izni
MADDE 9 – (1) Tesis kurma iznini
alarak projesini gerçekleştiren ve işletmesini üretime hazır hale getiren
firma tarafından Bakanlığa yazılı bildirimde bulunulur. Bildirimi müteakiben
Bakanlık tarafından görevlendirilen personel tarafından otuz gün içinde
tesisin bu Yönetmelik şartlarına ve projesine uygunluğu yerinde denetlenir.
Deneme üretimi sırasında üretilen üründen analiz yaptırılmak üzere yeterli
miktarda numune alınır. Denetim ve analiz sonucunun olumlu bulunması halinde,
analiz sonucunun Bakanlığa iletilmesinden itibaren otuz gün içinde başvuruya
ilişkin rapor düzenlenir. Bu rapor, karara bağlanılmak üzere otuz gün içinde
Bakanlığa sunulur.
(2) Deneme üretiminin olumlu
sonuçlanması halinde bu süreçte elde edilen ürünün, üretimde kullanılması
veya piyasaya arzı Bakanlık iznine tabidir.
(3) Deneme üretiminin olumsuz
sonuçlanması halinde, bu süreçte elde edilen ürün, üretim hattında tekrar
işlenerek standardına uygun hale getirilebilir. Tekrarlanan deneme üretiminde
üretilen ürüne ilişkin analiz sonucuna göre birinci fıkra uyarınca işlem
yapılır.
(4) 25 inci maddeye göre
hesaplanan üretim ve faaliyet uygunluk belgesi bedeli, Bakanlık tarafından
verilen iznin firmaya tebliğ tarihinden itibaren, doksan gün içinde Bakanlık
hesabına yatırılır. Bu bedelin yatırıldığının belgelenmesini takiben üretim
ve faaliyet uygunluk belgesi düzenlenir. Üretim ve faaliyet uygunluk belgesi
bedelinin süresi içinde yatırılmaması durumunda verilen izin iptal edilmiş
sayılır.
(5) Üretim ve faaliyet uygunluk
belgesi alan firmaların dağıtım uygunluk belgesi de alması zorunludur.
(6) Üretim ve faaliyet uygunluk
belgesi beş yıl geçerli olup, firmalar süre bitiminden önce Bakanlığa
başvurarak takip eden beş yıl için üretim ve faaliyet uygunluk belgesini
yenilemek zorundadırlar.
Proje tadilat izni
MADDE 10 – (1) Proje tadilat izni;
a) Proses veya ürün değişikliği
getiren makine veya ekipman değişimi veya depolama ile ilgili değişiklik
yapılması,
b) Mevcut kapasitesinin
değiştirilmesi,
c) Mevcut tesisinin tamamının
başka yere taşınması,
durumunda verilir.
(2) Firmalar, projelendirdikleri tadilatın niteliğini ve
gerekçesini açıklayan bilgi ve belgeler ile proje tadilat izni almak üzere
Bakanlığa başvururlar. Tamamlanmış başvurular, ilgili mevzuat ve rasyonel
ölçütler gözetilerek karara bağlanılmak üzere en geç otuz gün içinde karara
bağlanır. Üretim kapasitesi artışı olan proje tadilatlarında, 25 inci maddeye
göre hesaplanan proje tadilat izin bedelinin, iznin tebliğ tarihinden
itibaren, en geç altmış gün içinde Bakanlık hesabına yatırıldığının
belgelenmesi halinde, izin geçerlilik kazanır. Süresi içinde bu bedel
yatırılmadığı takdirde verilen izin iptal edilmiş sayılır. Kapasite artışı
olmayan proje tadilatlarında bedel alınmaz.
(3) Proje tadilat izni iki yıl
geçerli olup, bu süre bitimine kadar proje tadilatının gerçekleşmemesi
halinde verilen bu izin iptal edilmiş sayılır ve varsa alınan bedel iade
edilmez.
(4) Proje tadilat izni alarak
projesini gerçekleştiren firmalar tarafından, Bakanlığa yazılı bildirimde
bulunulur. Bakanlık tarafından görevlendirilen personel tarafından otuz gün
içinde, tadilatın projesine uygunluğu yerinde denetlenerek buna ilişkin rapor
düzenlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Etil Alkol ve Metanolün Dış
Ticaretine İlişkin Esaslar
İthalat
MADDE 11 – (1) Piyasaya arz edilecek
Ek-1’de yer alan etil alkol ve metanolün ithalatında, firmalar ilgili gümrük
idaresine ibraz edilmek üzere, Bakanlıktan ürün bazında ithalata uygunluk
belgesi almak zorundadırlar.
(2) İthalata uygunluk belgesi
talebinde bulunulmadan önce ithal edilmek istenen ürünler için Bakanlıktan
ürün bazında ithalat ön değerlendirme belgesi alınır.
(3) Bu ürünlerin ithalatında,
ithalata uygunluk belgesi alan firmaların kendi adına dağıtım uygunluk
belgesi de alması zorunludur.
(4) 26 ncı madde uyarınca
Bakanlık hesabına yatırılması gereken muaccel hizmet bedeli borcu bulunanlara
ithalat ön değerlendirme belgesi verilmez.
(5) Alkollü içki üretiminde
kullanılabilecek tarımsal distilatlara ilişkin ithalat talepleri
değerlendirmeye alınmaz.
İthalat ön değerlendirme
belgesi
MADDE 12 – (1) Etil alkol veya
metanol ithal etmek isteyen gerçek veya tüzel kişiler, ithalat ön
değerlendirme belgesi taleplerini, ihracatçı ülkede çıkış işlemleri
başlamadan önce, aşağıda belirtilen firma ve ürün bilgilerini bir dilekçe
ekinde Bakanlığa iletirler.
(2) Firma bilgileri:
a) Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmış şirket ana sözleşmesi ile varsa tadilleri.
b) Ticaret veya sanayi
odasından son bir ay içinde alınan faaliyet belgesi.
c) Gerçek kişiler için başvuru
sahibinin, tüzel kişiler için firmanın yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile
tüzel kişiliği temsile yetkili kişilerin T.C. Kimlik Numarası ile 4733 sayılı
Kanuna, 4250 sayılı Kanuna veya 5607
sayılı Kanuna
aykırı fiillerden dolayı haklarında kesinleşmiş mahkumiyet kararı olmadığına
ve Bakanlık tarafından düzenlenmiş belgelerin mahkemece askıya alınmadığına
ilişkin yazılı beyan.
ç) Bakanlık tarafından
yapılacak her türlü yazışmalarda kullanılacak adres bilgilerine ilişkin
beyan.
d) İlgili vergi dairelerinden 6183 sayılı
Kanunun 22/A maddesi kapsamında son on beş gün içinde alınmış vadesi geçmiş
borcu bulunmadığını gösterir belge ile Sosyal Güvenlik Kurumundan son on beş
gün içinde alınmış prim ve idari para cezası borcu bulunmadığına ilişkin
belge.
e) 4733 sayılı Kanun kapsamında verilen ve
süresinde ödenmemiş idari para cezası borcu bulunmadığına ilişkin beyan.
(3) Piyasaya arz ambalajında
ithal edilecek etil alkol, metanol ve alkollü karışımlar için, ambalaj hacmi
ve kullanım amacı bazında düzenlenmiş ürün bilgileri:
a) Alkollü karışımlar için 13/12/2014 tarihli
ve 29204 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zararlı Maddeler ve Karışımlara
İlişkin Güvenlik Bilgi Formları Hakkında Yönetmelik hükümleri ile 1/1/2024
tarihinden itibaren 23/6/2017 tarihli ve 30105 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni ve
Kısıtlanması Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olarak hazırlanan güvenlik
bilgi formu ile içeriği Bakanlık tarafından belirlenen teknik spesifikasyon belgesi.
b) Etil alkol, metanol ve
alkollü karışımı üreten ve ambalajlayan firmaların unvan ve adresleri.
c) Denatüre edilmiş ürünler
için denatüre eden firmanın unvan ve adresi, uygulanan denatürasyonun
açıklaması.
ç) Etil alkolde hammadde
bilgisi.
d) Analiz amaçlı analitik
saflıkta etil alkol ve metanol hariç, diğer etil alkol ve metanoller için
etiket bilgisi.
e) Ürünlere ilişkin proforma
fatura aslı.
f) Ürünlerin belgeye esas talep
edilen miktarı, gümrük tarife istatistik pozisyonu, giriş yapacağı gümrük
idaresi ve kullanım amacı bilgisi.
g) (Mülga)
(4) Dökme olarak ithal edilecek
etil alkol veya metanol için kullanım amacı bazında düzenlenmiş ürün
bilgileri:
a) Etil alkol veya metanol
üreten firmanın unvan ve adresi.
b) İçeriği Bakanlık tarafından
belirlenen teknik spesifikasyon belgesi.
c) Denatüre edilmiş ürünler
için, denatüre eden firmanın unvan ve adresi, uygulanan denatürasyonun
açıklaması.
ç) Etil alkolde hammadde
bilgisi.
d) Ürüne ilişkin proforma
fatura aslı.
e) Ürünlerin belgeye esas talep
edilen miktarı, gümrük tarife istatistik pozisyonu, giriş yapacağı gümrük
idaresi ve kullanım amacı bilgisi.
f) (Mülga)
g) Yakıt biyoetanolü ithal
edilecek ise, teslim edileceği rafinerici veya akaryakıt dağıtıcı lisansını
haiz firmalardan, benzine harmanlanacak yakıt biyoetanolünün katım oranını ve
harmanlama işlemlerinin yapılacağı depoların adreslerini gösteren ve firma
kaşesi ile yetkili şahıs imzasını taşıyan bildirim.
(5) İthalat ön değerlendirme
belgesi dosyası, Bakanlığa iletilmesinden itibaren otuz gün içinde incelenir.
İnceleme sonrası tespit edilen eksiklikler firmaya bildirilir. Bildirim
tarihinden itibaren otuz gün içinde eksik bilgi ve belgelerin tamamlanmaması
halinde yapılan başvuru işlemden kaldırılır.
(6) İthalat ön değerlendirme
belgesi sahibi gerçek veya tüzel kişilerin daha sonraki başvurularında, firma
bilgileri dosyasında yer alan bilgi ve belgeler tekrar istenmez.
(7) Başvuru sonrasında firma
tarafından Bakanlığa verilen bilgi ve belgelerde değişiklik olması halinde,
bu değişikliklere ilişkin bilgi ve belgelerin Bakanlığa iletilmesi
zorunludur.
İthalat ön değerlendirme
belgesi ve ithalata uygunluk belgesi düzenlenmesi
MADDE 13 – (1) İthalat ön
değerlendirme belgesi taleplerinin değerlendirmesi dosya üzerinden yapılır.
İlgili mevzuat ve rasyonel ölçütler gözetilerek yapılan değerlendirmeler
neticesinde uygun bulunanlara ürün bazında şekli ve içeriği Bakanlık
tarafından belirlenen ithalat ön değerlendirme belgesi düzenlenir.
(2) Gıda ile temas eden veya
gıda sanayinde kullanılacak olan etil alkol için düzenlenen ithalat ön
değerlendirme belgesinin süresi kontrol belgesinin süresi kadardır. Diğer
ürünlerde ise bu süre bir yıldır.
(3) Bakanlıktan ithalat ön
değerlendirme belgesi alan firmalar, özet beyan/beyanname, fatura
ve menşe beyanı ile ithalata uygunluk belgesi talebinde bulunurlar.
Gümrüğe gelen partiden alınan numunenin Bakanlığın öngördüğü laboratuvarlarda
yaptırılan analiz sonucuna göre uygun bulunanlara, on iş günü içinde ithalata
uygunluk belgesi düzenlenir. 250 litre ve daha küçük hacimli ambalajlarda
ithal edilecek olan analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve analiz
amaçlı analitik saflıkta metanol ile alkollü karışımlarda analiz
yaptırılmadan ithalata uygunluk belgesi düzenlenir. İthalat Uygunluk
Belgesinde uygulanacak tolerans düzeyi Bakanlık tarafından yapılacak
düzenlemeyle belirlenir.
(4) Laboratuvarlarda yaptırılan
analiz sonucu düzenlenen raporun olumsuz olması durumunda, analiz sonucunun
Bakanlık tarafından firmaya bildirilmesinden itibaren on beş gün içinde
yazılı başvuru ile itiraz edilebilir. Bu durumda Bakanlığın öngördüğü
laboratuvarda ürün yeniden analiz ettirilir. Bu analiz raporu doğrultusunda
işlemler yürütülür.
(5) Ürünlerin ithalat
işlemlerinin tamamlanmasını müteakip gümrük beyannamesinin bir örneği on beş
iş günü içinde Bakanlığa iletilir.
(6) Bakanlık veya gümrük
idaresi tarafından ithaline izin verilmeyen ürünler ithalatçı tarafından
mahrecine iade edilir veya üçüncü bir ülkeye gönderilir ya da gümrük
idaresinin kabul etmesi koşuluyla, masrafları ithalatçı tarafından
karşılanmak suretiyle, yürürlükteki mevzuat hükümleri çerçevesinde tasfiye
edilmek üzere gümrüğe terk edilir.
(7) Bakanlıktan alınan ithalata
uygunluk belgesi, ithalata ilişkin ilgili diğer mevzuatta öngörülen şartların
yerine getirilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
(8) Toplam 50 litreyi geçmeyen
etil alkol veya metanolün numune olarak veya özel bir amaç için ithalatı söz
konusu olduğunda, yılda bir defaya mahsus olmak üzere ve ticarete konu
edilmemesi şartıyla bu ürünlerin ithalatı Bakanlık tarafından
değerlendirilir. Uygun bulunanlara ithalat izni verilir.
İhracat
MADDE 14 – (1) Bu Yönetmelik
kapsamına giren ürünlerin ihracatını yapan firmaların, ihracata ilişkin
gümrük beyannamesinin bir örneğini, ihracatın yapıldığı aya ait satış raporu
ekinde Bakanlığa göndermeleri zorunludur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İşleme Tesislerine İlişkin Usul
ve Esaslar
Analiz amaçlı analitik saflıkta
etil alkol ve metanol için işleme tesislerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15 – (1) Analiz amaçlı
analitik saflıkta etil alkol ve metanol için işleme tesislerine ilişkin
işleme izin belgesi ve dağıtım uygunluk belgesi alınması zorunludur.
(2) İşleme izin belgesi ve
dağıtım uygunluk belgesi alınabilmesi için aşağıda istenilen bilgi ve
belgeler Bakanlığa iletilir.
a) 12 nci maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen firma bilgileri.
b) Proses akım şemaları ve
açıklamaları, tesis ve ekipman yerleşim şeması, tesiste girdi/çıktı
dengesinin nasıl izlenebileceğine ilişkin açıklamalar, tesiste etil alkol ve
metanole ilişkin hangi analizlerin yapılabildiğine dair açıklamalar,
ambalajlamada kullanılan kabın malzemesi ve hacmine ilişkin açıklamalar. Bu
ürünlerin etiketlerinde; ürünün adı, hacmen yüzde alkol miktarı, net ambalaj
hacmi, kullanım ve muhafazasına yönelik bilgiler, işleyen ve ambalajlayan
firmanın ticari unvanı ve adresi bulunur. Etiketler 24 üncü maddeye uygun
olur.
c) 18 inci maddede belirtilen
dağıtım bilgileri.
(3) Girdi olarak kullanılacak
etil alkol, bu Yönetmelikte tanımlanan gıda alkolü olmalı ve dağıtım
yetkisini haiz üretici veya ithalatçı firmalardan temin edilmelidir. İşleme
sonrası elde edilen etil alkol hacmen en az %99 olmalıdır. İşleme izin
belgesini haiz firma adına 19 uncu maddenin yedinci fıkrası uyarınca tahsis
izin belgesi düzenlenir. Etil alkol işleyen firmalar tarafından 27 nci
maddenin ikinci fıkrası uyarınca kullanım raporu gönderilmelidir.
(4) Girdi olarak kullanılacak
metanol, saf metanol olmalı ve dağıtım yetkisini haiz üretici veya ithalatçı
firmalardan temin edilmelidir.
(5) İşleme tesisi ürünü analiz
amaçlı analitik saflıkta etil alkol 20 nci maddenin birinci fıkrasının (ç)
bendi, analiz amaçlı analitik saflıkta metanol 21 inci maddenin ikinci
fıkrası hükümlerine uygun olarak piyasaya arz edilebilir.
(6) İşlemeci firmalar, 27 nci
maddenin birinci fıkrası uyarınca satış raporu göndermek zorundadır.
(7) İşleme ürünü etil
alkollerin piyasaya arzında 26 ncı madde uyarınca hizmet bedeli alınır.
(8) İşleme izin belgesi beş yıl
süreyle geçerlidir. Geçerlilik süresi bitiminde izin belgesini yenilemek
isteyen firmalar süre bitiminden önce Bakanlığa başvurmalıdır.
Etil alkol ve metanol geri
kazanımı amaçlı işleme tesislerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 16 – (1) Yan ürün ve piyasaya
arz edilme niteliğini yitirmiş ürünler ile üretim artıklarından etil alkol
veya metanolü geri kazanmak üzere kurulan işleme tesisleri için Bakanlıktan
işleme izin belgesi ve dağıtım uygunluk belgesi alınması zorunludur.
(2) İşleme izin belgesi ve
dağıtım uygunluk belgesi alınabilmesi için aşağıda istenen bilgi ve belgeler
Bakanlığa iletilir.
a) 12 nci maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen firma bilgileri.
b) Proses akım şemaları ve
açıklamaları, tesis ve ekipman yerleşim şeması, tesiste girdi/çıktı
dengesinin nasıl izlenebileceğine ilişkin açıklamalar, tesiste etil alkol ve
metanole ilişkin hangi analizlerin yapılabildiğine dair açıklamalar, ambalajlamada
kullanılan kabın malzemesi ve hacmine ilişkin açıklamalar ve tesisle ilgili
olarak alınmış olan kamu kaynaklı belgelerin birer suretini de içeren tesis
ve ürün bilgileri.
c) 18 inci maddede belirtilen
dağıtım bilgileri.
(3) Piyasaya arz edilme niteliğinde
bulunmayan veya bu niteliğini kaybetmiş alkollü içki, tarımsal etil alkol ve
metanol; tarımsal etil alkol ve alkollü içki üretiminin etil alkol içeren yan
ürün, atık ve üretim artıkları; tarımsal etil alkol ve metanol
kullanıcılarının, etil alkol ve metanol içeren yan ürün, atık ve üretim
artıkları; metanolün girdi olmadığı üretimlerde elde edilen metanol içeren
yan ürün, atık ve üretim artıkları ilgili mevzuatı uyarınca imha edilebilir,
açığa çıktığı tesiste veya firmanın alkollü içki, etil alkol veya metanol
sektöründe faaliyette bulunan tesislerinde geri kazanım işlemlerine tabi
tutulabilir ya da geri kazanım tesislerine satılabilir.
(4) Sentetik etil alkol içeren
ürün, yan ürün, atık ve üretim artıkları geri kazanım tesisine satılamaz. Bu
ürünler sadece açığa çıktığı tesiste geri kazanım işlemi uygulanarak aynı
üretimde yeniden kullanılabilir.
(5) Piyasaya arz edilme
niteliğinde bulunmayan veya bu niteliğini kaybetmiş alkollü içkiler ile
alkollü içki, tarımsal kökenli distilat ve tarımsal etil alkol üretiminden
baş/son olarak ayrılan kısımların üçüncü fıkrada tanımlanan işlemlerin yanı
sıra, gereken işlemlerden geçirilmek suretiyle yakıt biyoetanolü üretiminde
girdiye katılarak kullanılması, yakıt biyoetanolü üretim iznini haiz
firmaların tesislerinde mümkündür. Bu işlem, yakıt biyoetanolü üretim iznini
haiz firmalarca 27 nci maddenin üçüncü fıkrası uyarınca Bakanlığa verilen
işletme raporunda belirtilir.
(6) Geri kazanım işlemi sonucu
elde edilen etil alkol D-2 tipi denatüre edilerek diğer sanayi girdisi için
veya tam denatüre edilerek genel amaçlı kullanım alkolü olarak piyasaya arz
edilir.
(7) Geri kazanım işlemi sonucu
elde edilen metanol denatüre edilerek piyasaya arz edilir.
(8) Etil alkol ve metanolün
ambalajlı olması halinde etiketlerinde geri kazanım işlemi sonucu elde edilen
etil alkol ve metanol olduğunun belirtilmesi zorunludur.
(9) Üçüncü ve beşinci
fıkralarda tanımlanan işlemler, Bakanlığa kayıtlı üretim veya işleme tesisi
bulunan firmalar tarafından yapılabilir.
(10) İşlemeci firmalar, 27 nci
maddenin birinci fıkrası uyarınca satış raporu göndermek zorundadırlar.
(11) Geri kazanılan etil
alkollerin kendi kullanımları dahil olmak üzere piyasaya arzında 26 ncı madde
uyarınca hizmet bedeli alınır.
(12) İşleme izin belgesi beş
yıl süreyle geçerlidir. Geçerlilik süresi bitiminde izin belgesini yenilemek
isteyen firmalar süre bitiminden önce Bakanlığa başvurmalıdır.
ALTINCI BÖLÜM
Etil Alkol ve Metanolün İç
Ticaretine İlişkin Esaslar
İç ticaret
MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelik
kapsamına giren ürünlerin iç ticareti, dağıtım uygunluk belgesini haiz
firmalar ile etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi,
etil alkol ve metanol toptan satış belgesi ve etil alkol perakende satış
belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiler eliyle yürütülür.
(2) Piyasaya arz ambalajında
etil alkol ve metanolün iç ticareti, dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar
tarafından, etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi,
etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişilere
satılmak veya bu ürünleri sanayi girdisi olarak kullanan firmaların
tesislerine teslim edilmek suretiyle yapılır.
(3) Dökme etil alkol ve
metanolün iç ticareti, dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar tarafından,
bu ürünleri sanayi girdisi olarak kullanan firmaların tesislerine teslim
edilmek suretiyle yapılır.
(4) Dağıtım uygunluk belgesini
haiz firmalar tarafından doğrudan etil alkol toptan satış belgesi, metanol
toptan satış belgesi ile etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz
firmalara satış yapılabilir. Dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar etil
alkol toptan satış belgesi veya etil alkol ve metanol toptan satış belgesi
almak kaydıyla etil alkol perakende satış belgesini haiz firmalara da satış
yapabilirler. Perakende satış yapmak istemeleri halinde ise etil alkol
perakende satış belgesi de almak zorundadırlar.
(5) Etil alkol toptan satış
belgesi, metanol toptan satış belgesi ile etil alkol ve metanol toptan satış
belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiler bu Yönetmelik kapsamına giren
ürünleri yalnızca dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalardan temin edebilir.
(6) Etil alkol perakende satış
belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiler bu Yönetmelik kapsamına giren
ürünleri yalnızca etil alkol toptan satış belgesi veya etil alkol ve metanol
toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişilerden temin edebilir.
(7) Genel
kullanım amaçlı etil alkolün toptan veya perakende satışı ile tıbbi kullanım
amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve metanolün
toptan satışı 7/1/2011 tarihli ve 27808 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
“Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve
Esaslar Hakkında Yönetmelik” hükümleri çerçevesinde düzenlenen etil alkol
toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi, etil alkol ve metanol
toptan satış belgesi ile etil alkol perakende satış belgesini haiz gerçek
veya tüzel kişiler tarafından yapılır.
(8) Bakanlık etil
alkol, metanol ve alkollü içkiler
piyasasının güvenliğinin tesisi için izin, izleme ve takip tedbirleri alır
veya aldırtır.
Dağıtım uygunluk belgesi
başvurusu ve düzenlenmesi
MADDE 18 – (1) Dağıtım uygunluk
belgesi başvurusunda bulunacak gerçek veya tüzel kişiler, taleplerine ilişkin
dilekçelerini, aşağıdaki bilgi ve belgeleri içeren dosya ile Bakanlığa
iletirler.
a) Üretim ve faaliyet uygunluk
belgesi, işleme izin belgesi veya ithalata uygunluk belgesi,
b) Aşağıda tanımlanan
özelliklere uygun deponun, kendisine ait veya akde bağlanmış kullanıcısı
olduğunu kanıtlayan belge örneği, deponun adresi ve kapasitesine ilişkin
beyan.
c) Piyasaya arz ambalajında
ürün depolarının, sadece bu işe ayrılmış, faaliyet hacmini karşılayacak ve
içine yerleştirilecek ürünün kategori başlığı altında, marka ve ambalaj hacmi
bazında sınıflandırılmasına ve yapılacak kontrollerde her marka ürünün
sayılmasına ve etiketinin incelenmesine imkan sağlayacak boyutlarda, ilgili
diğer mevzuat uyarınca özel iş güvenliği ve emniyet tedbirinin alınmış,
depolamanın, ürün girdi çıktı dengesinin izlenmesi ve kayıt tutulmasına imkan
verecek şekilde olması zorunludur.
ç) Dökme etil alkol veya
metanol depolarının, nakil araçlarının yükleme boşaltmasına uygun bir yerde,
faaliyet hacmini karşılayacak boyut ve teknik özelliklerde olması, ürünün
depolanması sırasında ilgili mevzuatı uyarınca konuya özel iş güvenliği ve
emniyet tedbirinin alınmış olması, depolamanın, ürün girdi çıktı dengesinin
izlenmesine imkan verecek şekilde yapılması ve kayıt tutulması zorunludur.
d) Nakil araçlarının, kendisine
ait olduğunu gösterir belge örneği veya dağıtım ağlarının akde bağlanmış
kullanıcısı olduğunu kanıtlayan sözleşme örneği ile araç listesi. Nakil
araçlarının, ürünü dış şartlardan koruyacak, kalite ve sevkiyat güvenliğini
sağlayacak teknik özelliklere sahip, trafik ve ilgili diğer mevzuat
hükümlerine uygun olması zorunludur. Bu fıkra kapsamında Bakanlığa bildirilen araçlar haricinde ürün
sevkiyatı yapılamaz.
(2) Dağıtım uygunluk belgesi,
Bakanlığa teslim edilen başvuru dosyasındaki bilgilerin, yerinde ve/veya
kayıtlar üzerinde incelenerek uygun bulunması sonucunda ve 25 inci maddenin
dördüncü fıkrasında kayıtlı dağıtım uygunluk belgesi bedelinin Bakanlık
hesabına yatırılmasını takiben düzenlenir. Bakanlık tarafından verilen
dağıtım uygunluk belgesinin geçerlilik süresi iki yıldır. Süre bitiminden
önce yapılan başvuru üzerine, belge verilmesine esas olan şartlar, piyasa
gözetim ve denetim sonuçları ile belgeye esas faaliyetlerin değerlendirilmesi
sonucunda dağıtım uygunluk belgesinin yenilenmesine ilişkin talep Bakanlık
tarafından değerlendirilir. Talebin uygun bulunması ve 25 inci maddenin
beşinci fıkrasında kayıtlı bedelin Bakanlık hesabına yatırılması kaydıyla
dağıtım uygunluk belgesi yenilenir. 25 inci maddenin ikinci fıkrası uyarınca
üretim ve faaliyet uygunluk bedeli tahsil edilen firmalardan ayrıca dağıtım
uygunluk belgesi bedeli alınmaz.
(3) Başvuru dosyasında bulunan
bilgi ve belgelerde değişiklik olması halinde değişikliğin gerçekleştiği
tarihten itibaren otuz gün içinde Bakanlığa bildirimde bulunulması
zorunludur.
(4) Dağıtım uygunluk belgesini
haiz firmalar Bakanlığın yetkili dağıtım firmaları listesinde yer alırlar.
(5) Etil alkol üretim tesisi dışında, etil
alkol deposu açmak isteyen etil alkol üretim ve dağıtım yetkisini haiz
firmalar ile gümrük işlemleri tamamlanıp millileşmiş etil alkol ve metanolün kullanıcı
firmalara tesliminden önce ara depolama yapmak isteyen dağıtım yetkisini haiz
ithalatçı firmalar, depo açmak için Bakanlıktan izin almak zorundadır. Depo
açma iznine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(6) Bakanlık, etil alkol
ve metanolün satışı ile sevkiyat takibinin arz zinciri içerisinde
elektronik ortamda yapılması zorunluluğu getirebilir. Buna ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Etil Alkol ve Metanolün
Piyasaya Arzına İlişkin Esaslar
Etil alkol ve metanolün
piyasaya arzına ilişkin genel esaslar
MADDE 19 – (1) Etil alkol ve
metanolün piyasaya arz faaliyeti, her faaliyetin gerekleri aranarak
belgelendirilir ve ürünlerin kullanıcıya veya nihai tüketiciye ulaşıncaya
kadarki süreç bu belgeler üzerinden ve/veya elektronik ortamda izlenir.
(2) Piyasaya arz edilen
ürünlerin özellikleri, işleme ve üretim yöntemleri, teknik spesifikasyonu,
ambalajlama, işaretleme ve etiketlemeleri, üretim izni, işleme izni veya
ithalatla ilgili başvurular kapsamında beyan edilen bilgilere uygun
olmalıdır.
(3) Etil alkol ve alkollü
karışımların iç piyasaya arz edilen miktarları üzerinden dağıtım uygunluk
belgeli firmalardan hizmet bedeli alınır.
(4) Sevk irsaliyeleri en az üç
kopya olarak düzenlenir. Bir kopyası yetkili dağıtım firmasında, iki kopyası
taşıma sırasında taşıma irsaliyesi ekinde taşıtta bulunur ve alıcı tarafından
eksiksiz teslim alındığına dair onaylanan iki kopyadan biri yetkili dağıtım
firmasına iade edilir. Yetkili dağıtım firması kayıtlarında ilk kopyası ile
eşleştirilmiş olan tesellüm kaydını içerir sevk irsaliyeleri, sevkiyatın ve
piyasaya arzının izlenebilmesi amacıyla düzenlendikleri tarihi takip eden
yılın başından itibaren beş yıl süreyle saklanmak zorundadır.
(5) Dökme etil alkol ve metanol
dağıtım yetkisine sahip firmaların yapacağı etil alkol ve metanol
sevkiyatında, taşıyıcı araç üzerinde ilgili mevzuatında aranan yazı ve uyarı
işaretleri bulunur. Tüm kaplar güvenliği sağlanmış mühürler ile kapatılır ve
sanayi tipi etil alkole ilişkin evrak üzerinde denatürasyonun tipi yazılır.
Yetkili alkol dağıtım firmaları, sattıkları ürünün güvenlik bilgi formu ile
teknik spesifikasyonunu ve/veya o partiye ait analiz raporunu alıcıya vermek
zorundadır.
(6) Sanayi girdisi olarak
kullanılacak dökme veya ambalajlı etil alkol veya metanolün satışı, yetkili
alkol dağıtım firmaları tarafından, üretiminde bu ürünleri girdi olarak
kullanan firmaların üretim yerlerine teslim edilmek suretiyle yapılır. Satış
yapılan firmaların geçerli kapasite raporları satışın yapıldığı ayı takip
eden ayın son iş günü mesai bitimine kadar Bakanlığa iletilir. Bakanlığa
ibraz edilen kapasite raporları geçerlilik süresi sonuna kadar tekrar
gönderilmez.
(7) Gıda sanayi, tütün
mamulleri sanayi veya analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol işleme
tesisleri için denatüre edilmemiş etil alkol talep eden kullanıcı firmaların
Bakanlıktan tahsis izin belgesi alması zorunludur. Bu amaçla, Ek-2’de kayıtlı
talep formu ile kullanıcı firma tarafından Bakanlığa müracaat edilir. Tahsis
izin belgesini haiz firmalar tarafından, aylık olarak alınan etil alkol
miktarı, kullanım raporu ile Bakanlığa bildirilir.
(8) Bakanlığa ibraz edilen
kapasite raporlarının, düzenli olarak güncellenmesinden, yetkili alkol
dağıtım firmaları sorumludurlar.
(9) Yetkili etil alkol dağıtım
firmaları arasında ve yetkili metanol dağıtım firmaları arasında aşağıdaki
haller dışında satış yapılamaz.
a) Bu ürünleri sanayi girdisi
olarak kullanan dağıtım yetkisini haiz firmaların, diğer dağıtım yetkisini
haiz firmalardan ürün temini Bakanlık iznine tabidir.
b) Etil alkol dağıtım uygunluk
belgesini haiz alkollü içki üreticileri, alkollü içki üretim tesisleri için
Bakanlık tarafından öngörülen entegrasyon şartlarının ihlal edilmemesi
koşuluyla, tahsis izin belgesi ile diğer yetkili alkol dağıtım firmalarından
alkollü içki üretim girdisi olarak gıda alkolü temin edebilirler.
c) İşleme iznini haiz firmalar
tahsis izin belgesi ile üretici ve/veya ithalatçı diğer yetkili alkol dağıtım
firmalarından gıda alkolü temin edebilirler.
ç) Dağıtım uygunluk belgeli
firma aynı zamanda etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış
belgesi ile etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz ise başka bir
dağıtım uygunluk belgeli firmadan toptan satış belgesi kapsamındaki ürünleri
temin edebilir.
d) Mücbir sebep hallerinde
etil alkol dağıtım uygunluk belgesini haiz yakıt biyoetanolü üreticilerinin,
diğer dağıtım yetkisini haiz yakıt biyoetanolü üreticilerinden ürün temini
Bakanlık iznine tabidir.
(10) Etil alkol denatürasyon
tesisi; etil alkolün denatürasyonu veya ambalajlaması yapılmak üzere etil
alkol üretim tesisinde, genel veya özel antrepolarda, serbest bölgelerde veya
etil alkol geri kazanım amaçlı işleme tesisinde, metanol denatürasyon tesisi;
metanolün denatürasyonu veya ambalajlaması yapılmak üzere genel veya özel
antrepolarda, serbest bölgelerde veya metanol geri kazanım amaçlı işleme
tesisinde kurulabilir. Denatürasyon tesisi kurulması Bakanlık iznine tabidir.
(11) Firmalar tarafından
Bakanlığa iletilmesi gereken tüm bilgi ve bildirimlerin elektronik ortamda
istenmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.
(12) İlaç sanayinde girdi
olarak kullanılacak etil alkol veya metanoller için, fason üretim yaptıran
firma tarafından Sağlık Bakanlığı’ndan alınan “Yerli Tıbbi Müstahzarlar
Ruhsatnamesi”nin ve fiili üretimi yapan ilaç firmasının kapasite raporunun
bir örneğinin, satış raporu ekinde Bakanlığa iletilmek üzere alkol dağıtım
yetkisini haiz firmaya teslim edilmesi kaydıyla, dağıtım yetkili firmalarca
fason üretim yaptıran ilaç firmalarına da satış yapılabilir.
(13) Kamu kurum ve kuruluşları
ile kamu yararı söz konusu olan veya bilimsel ve teknolojik araştırma yapan
kurum ve kuruluşlar tarafından ihtiyaç duyulan dökme etil alkol ve metanolün
kapasite raporu olmadan temini Bakanlık iznine tabidir.
(14) Etil alkol
ve metanolün internetten satışı
yapılamaz.
(15)
Yedinci fıkrada sayılan sektörler dışında denatüre edilmemiş etil alkol
kullanılmasının teknik zorunluluk arz ettiği durumlarda tahsis izin belgesi
düzenlenmesi için yapılacak başvurular Bakanlıkça ayrıca değerlendirilir. Bu
başvurularda Ek-2’deki talep formuna üretilecek ürünün teknik düzenlemesine
ilişkin yetkili Bakanlıktan alınmış denatüre edilmemiş etil alkol
kullanılmasının teknik zorunluluk arz ettiğini gösterir belgenin de eklenmesi
zorunludur.
Etil alkolün piyasaya arzı
MADDE 20 – (1) Etil alkol, kullanım
amacına uygun olarak aşağıdaki şekillerde piyasaya arz edilir:
a) (Mülga)
b) Genel kullanım amaçlı etil
alkol: Temizlik malzemesi, evsel yakıt gibi genel amaçlı kullanımlar için,
tam denatüre edilmiş, 1, 5, 10 ve 20 litrelik kaplarda ambalajlı olarak
tüketime sunulan bu etil alkoller, sadece etil alkol üretim tesisi ile geri
kazanım amaçlı işleme tesisinde ambalajlanır veya ambalajlı olarak ithal
edilir. Yetkili etil alkol dağıtım firmaları eliyle piyasaya arz edilen bu
etil alkol, etil alkol toptan satış belgesi, etil alkol ve metanol toptan
satış belgesi ve etil alkol perakende satış belgesini haiz satıcılar eliyle
tüketime sunulur.
c) Tıbbi
kullanım amaçlı etil alkol: Eczaneler ve hastaneler gibi sağlık kuruluşları
için 5 litre hacimli mat siyah plastik kap içinde ambalajlanır. Bu alkoller
sadece etil alkol üretim tesisinde üretilerek ambalajlanır veya ambalajlı
olarak ithal edilir. Üretilen veya ithal edilecek tıbbi kullanım amaçlı etil
alkollerin etiketinde karekod bulunması zorunludur. Yetkili etil alkol
dağıtım firmaları tarafından piyasaya arz edilen tıbbi kullanım amaçlı etil
alkol, toptan satış belgesini haiz Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılmış
veya izin verilmiş beşeri ecza depoları ve ecza ticarethaneleri eliyle eczane
ve hastane gibi sağlık kuruluşları ile hayvan sağlığı ile ilgili kuruluşların
kullanımına sunulur. İlgili kuruluşlar ürün izlenebilirliğini sağlamakla
yükümlüdür. Bakanlık, ilgili kurum ve kuruluşların görüşünü de alarak tıbbi
kullanım amaçlı etil alkolün kullanım amacını ve miktarını belirlemeye
yetkilidir.
ç)
Analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol: Laboratuvar kimyasalı olarak
kullanılmak üzere en fazla 250 litre ambalajlı ve etiketi üzerinde kimyasal
spesifikasyonları ile üreticisi veya işlemecisi belirtilen ve yetkili alkol
dağıtım firmaları tarafından piyasaya arz edilen bu etil alkoller etil alkol
toptan satış belgesi veya etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz
satıcılar eliyle kullanım amacına uygun kuruluşların tüketimine sunulur.
d)
Sanayi girdisi olan etil alkol: Gıda ve ilaç sanayi kullanımına yönelik
ambalajlı veya dökme denatüre edilmemiş etil alkoller ile kozmetik, kimya ve
diğer üretim sanayinin kullanımına yönelik denatüre edilmiş ambalajlı veya
dökme sanayi tipi etil alkol yetkili etil alkol dağıtım firmaları eliyle ve
geçerli kapasite raporu aranarak kullanıcının üretim yaptığı yere teslim
edilir. Kimya ve diğer sanayi kollarında kullanılabilecek olan tarımsal
olmayan etil alkoller, sadece 22 nci maddenin altıncı fıkrası uyarınca tam
veya D-2 tipi denatüre edilerek piyasaya arz edilir.
e)
Yakıt biyoetanolü: Benzin türlerine harmanlama amaçlı yakıt biyoetanolü,
kurşunsuz benzin ile harmanlanmak üzere denatüre edilmiş olarak, Bakanlıktan
dağıtım uygunluk belgesi almış olan firmalar eliyle ve Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumunun rafinerici veya akaryakıt dağıtıcı lisansını haiz
firmaların ana depolarına teslim edilmek suretiyle piyasaya arz edilir.
(2)
Dağıtım yetkisini haiz firmalar, benzin türlerine harmanlama amacıyla
piyasaya arz edilecek yakıt biyoetanolünün teslim edileceği rafinerici veya
akaryakıt dağıtıcı lisansını haiz firmalardan, benzine harmanlanacak yakıt
biyoetanolünün katım oranını ve harmanlama işlemlerinin yapılacağı depoların
adreslerini gösteren ve firma kaşesi ile yetkili şahıs imzasını taşıyan bir
bildirim alarak, bu bildirimi Bakanlığa ibraz etmekle yükümlüdürler.
(3)
Benzin türlerine harmanlama amacıyla piyasaya arz edilecek olan yakıt
biyoetanolünün ilgili teknik mevzuata uygun olması zorunludur.
(4)
Bu madde uyarınca piyasaya arz edilen etil alkollerde kullanılacak
ambalajların özelliklerinin karekod bandrol, hologram, pul, damga gibi özel
etiket ve işaretlerin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
belirlenir.
Metanolün
piyasaya arzı
MADDE 21 – (1) İlaç
sanayi girdisi olarak kullanılacak metanol ile kendi kullanımı amaçlı ithal
edilen metanol hariç olmak üzere; geri kazanım amaçlı işleme tesislerinde
elde edilen metanol ve ticareti yapılmak üzere sanayi girdisi olarak ithal
edilen metanol denatüre edilmiş olarak piyasaya arz edilir.
(2) Analiz
amaçlı analitik saflıkta metanol: Laboratuvar kimyasalı olarak kullanılmak
üzere en fazla 250 litre ambalajlı ve etiketi üzerinde kimyasal
spesifikasyonları ve üreticisi veya işlemecisi belirtilen yetkili alkol
dağıtım firmaları veya metanol toptan satış belgesi veya etil alkol ve
metanol toptan satış belgesini haiz satıcılar eliyle kullanım amacına uygun
kuruluşların tüketimine sunulur.
Etil alkol ve
metanol denatürasyon işlemleri ve bu amaçla tesis kurulmasına ilişkin usul ve
esaslar
MADDE 22 – (1) Etil
alkol ve metanol denatürasyon tesisleri, hammaddeleri ve denatürasyon tipi
bazında stok durumunun, denatürasyonun ve günlük mal sevkiyatının izlenmesine
ve işlem sırasında her türlü kütle dengesi hesabının yapılabilmesine imkan
verecek şekilde projelendirilmelidir.
(2) Depolama ve
denatürasyon kapları, uygun malzemeden yapılmalı, gereken kaplarda karıştırma
sistemi, her bir kapta uygun hacim ölçüm sistemi bulunmalı; kaplar
temizlenmeye ve numune almaya uygun şekilde tasarlanmalı, ambalajlama ünitesi
varsa, otomatik sayaç bulunmalıdır.
(3) Tesise
giriş, tesis içi ve tesis çıkışını düzenleyen sıvı nakil sistemleri, uygun
hacim ve ağırlık ölçüm sistemleri bulunmalıdır.
(4) Katılacak
denatüran miktarı, maddenin saflık derecesi dikkate alınarak hesaplanır ve
katı olanlar haricen denatüre edilecek olan etil alkolde, metanolde veya suda
çözülerek katılır.
(5) Etil alkol
veya metanol denatüre edilirken, homojen bir karışım sağlanıncaya kadar uygun
yöntemle karıştırma yapılır ve kullanım sırasında gerek duyuldukça karıştırma
işlemi tekrarlanır.
(6) Etil
alkolde denatürasyon, etil alkolün mutlak alkol miktarı üzerinden 100
litresine kullanım amaçlarına göre, aşağıdaki denatüranların katılması
suretiyle gerçekleştirilir.
a) Genel amaçlı
kullanıma sunulacak etil alkoller için, yapılacak tam denatürasyonda
- 125 gram
tiyofen
- 0,8 gram
denatonyum benzoat
- 3 gram CI
(Colour Index) Reaktif Kırmızı 24 (Ağırlıkça % 25 sulu çözelti)
- 2 litre metil
etil ketondan
oluşan
denatüranlar en az % 90 derecede etil alkolün mutlak alkol miktarı üzerinden
100 litresine birlikte ilave edilir.
b) Kolonya
dahil kozmetik sanayiinde kullanılacak tarımsal etil alkoller için, aşağıdaki
denatüran gruplarından biri seçilerek ilave edilir.
K-1 tipi
denatürasyonda: 0,8 gram denatonyum benzoat ve 78,0 gram tersiyer butanol
veya
K-2 tipi
denatürasyonda: 0,5 kg dietilfitalat ve 78,0 gram tersiyer butanol
c) Diğer sanayi
girdisi kullanımlar için yapılacak D tipi denatürasyonda
D-1 tipi
denatürasyonda: 0,8 gram denatonyum benzoat ve 78,0 gram tersiyer butanol
veya
D-2 tipi
denatürasyonda: 5,0 kg isopropanol ve 78,0 gram tersiyer butanol ilave
edilir.
ç) Benzin
türlerine harmanlama amaçlı yakıt biyoetanolü en az hacmen %1 oranında benzin
ilavesi ile denatüre edilir.
(7) Metanolde
denatürasyon, %100’lük metanolün 100 litresine, 3 gram denatonyum benzoat
katılması suretiyle gerçekleştirilir.
(8) Yukarıdaki
denatürasyonlarda belirtilen miktarlar asgari miktarları ifade etmekte olup,
altıncı fıkranın (ç) bendi hariç, bunlarda en fazla % 10 tolerans uygulanır.
(9)
Tarım ve Orman Bakanlığı değişik tipte denatürasyon uygulanmasına
karar verebilir.
Etil alkol ve
metanol dağıtım yetkisini haiz firmaların sorumlulukları
MADDE 23 – (1)
Yetkili alkol dağıtım firmaları, Bakanlık ile iletişimde sürekliliği
sağlayacak şekilde bilişim altyapısı kurmak ve tüm kayıtlarını girdi/çıktı
dengesinin izlenmesine imkan verecek şekilde tutmak zorundadır.
(2) Etil alkol
üreticisi ve üretiminde denatüre edilmemiş dökme etil alkol kullanan firmalar
hariç olmak üzere dökme denatüre edilmemiş etil alkol yurt içinde
depolanamaz.
(3) Dökme etil
alkol sevkiyatı yapan alkol dağıtım yetkisini haiz firmalarda ve dökme etil
alkol kullanan firmalarda alkol derecesi ölçümlerinin yapılabilmesi için,
uygun aralıklarda ve uygun hassasiyette seçilmiş 20°C ye ayarlı
alkolometreler ve ölçülen alkol derecesinin 20°C de karşılığının bulunmasında
kullanılacak OIML (Uluslararası Yasal Ölçüler Teşkilatı) tarafından
yayımlanmış "Uluslararası Alkolometrik Tablolar"ı bulundurulacak ve
her türlü evrakın düzenlenmesinde 20°C deki alkol derecesi dikkate
alınacaktır.
Piyasaya arz
ambalajındaki etil alkol ve metanollerin etiketlenmesi
MADDE 24 – (1) Etil alkol ve metanol 11/12/2013 tarihli ve 28848
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Maddelerin ve Karışımların
Sınıflandırılması, Etiketlenmesi ve Ambalajlanması Hakkında Yönetmelik
hükümlerine uygun olarak ambalajlanmalı ve etiketlenmelidir.
(2) Etiket
bilgilerinde; ürünün adı, hacmen yüzde alkol miktarı, net ambalaj hacmi, etil
alkolde "tarımsal" veya "tarımsal olmayan" şeklinde köken
bilgisi ve uygulanan denatürasyon şekli, kullanım ve muhafazasına yönelik
bilgi, üreten, işleyen, ithal eden ve ambalajlayan firmanın ticari unvanı ve
adresi bulunmalıdır.
(3) Etiketler,
ürün piyasaya sunulmadan önce, üretim ve faaliyet uygunluk belgesi, ithalat
ön değerlendirme belgesi veya işleme izin belgesi alınması sırasında Bakanlık
tarafından onaylanmalı, etiketi onaylanan ürünlere ilişkin bilgilerde
değişiklik olması halinde Bakanlıktan izin alınarak ürünün etiketinde gerekli
düzeltmeler yapılmalı ve etiketin her zaman ürünün gerçek verilerini
yansıtması sağlanmalıdır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
İzin Belgesi ve
Hizmet Bedelleri ile Bildirim Zorunluluğu
İzin belgesi
bedelleri
MADDE 25 – (1) Tesis
kurma uygunluk belgesi bedeli, etil alkol işletmelerinde her bin litre proje
kapasitesi başına 19,80 TL olarak hesaplanır. Başvuru sırasında hesaplanan
bedelin dörtte biri, tesis kurma uygunluk belgesi verilirken bakiyesi tahsil
edilir.
(2) Etil alkol
tesislerinin üretim ve faaliyet uygunluk belgesi bedeli 16.510 TL’dir.
(3) Proje
tadilat izin bedeli sadece kapasite artırımında artan kapasite miktarına karşılık
gelen tesis kurma uygunluk belgesi bedeli kadar hesaplanır.
(4) Dağıtım
uygunluk belgesi bedeli 16.510 TL’dir.
(5) Dağıtım
uygunluk belgesi yenileme bedeli 2.000 TL’dir.
(6) Bu
bedeller, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranını
geçmemek üzere, Bakanlık kararıyla yeniden belirlenerek Resmî
Gazete’de yayımlanır.
Hizmet
bedelleri
MADDE 26 – (1)
Yetkili etil alkol dağıtım firmaları tarafından etil alkol ve alkollü
karışımların piyasaya arzında; ithalata uygunluk belgesi düzenleme hizmetleri,
üretimin gözetim ve denetim hizmetleri, piyasa gözetim ve denetim hizmetleri,
tüketicilere ve sektörde yer alan firmalara yönelik bilgilendirme hizmetleri,
sektörle ilgili araştırma-geliştirme hizmetleri ve Bakanlık genel
giderlerinden sektöre düşen pay karşılığı belirlenen hizmet bedeli alınır.
(2) Yetkili
etil alkol dağıtım firmaları kendi üretiminde kullandıkları etil alkol dahil
olmak üzere iç piyasaya arz ettikleri toplam litre miktarı üzerinden hizmet
bedeli öderler. Alkollü içki üretiminde kendi ürettiği etil alkolü kullanan
üreticiler ile ihraç edilen veya dahilde işleme rejimi kapsamında kullanılan
etil alkolden hizmet bedeli alınmaz.
(3) Hizmet
bedeli, 27 nci maddenin birinci fıkrası uyarınca düzenlenen aylık satış
raporuna göre beher bin litre başına, 20 litre ve daha küçük ambalajlı etil
alkol ve alkollü karışımlar için 40,55 TL, 20 litreden büyük ambalajlı ve
dökme etil alkoller için 16,51 TL, yakıt biyoetanolü için 6,94 TL
dir.
(4) Hizmet
bedelleri, 27 nci maddenin birinci fıkrası gereğince düzenlenen aylık satış
raporlarının Bakanlığa verildiği ayın son iş günü mesai bitimine kadar
Bakanlık hesabına yatırılır; belirtilen süre sonuna kadar yatırılmayan
bedeller kanuni faizi ile birlikte tahsil edilir.
(5) Bu
bedeller, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranını geçmemek üzere, Bakanlık
tarafından yeniden belirlenerek Resmî
Gazete’de yayımlanır.
Bildirim
zorunluluğu
MADDE 27 – (1)
Dağıtım yetkisini haiz firmalar, içerik ve iletim şekli Bakanlık tarafından
belirlenen aylık ticari faaliyetlerini gösterir satış raporlarını, ilgili
olduğu ayı takip eden ayın son iş günü mesai bitimine kadar Bakanlığa iletmek
zorundadırlar.
(2) Tahsis izin
belgesini haiz firmalar, aylık olarak aldıkları ve kullandıkları etil alkol
miktarını, içerik ve iletim şekli Bakanlık tarafından belirlenen kullanım
raporu ile takip eden ayın son iş günü mesai bitimine kadar Bakanlığa iletmek
zorundadırlar.
(3) Üretim
iznini haiz firmalar, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık ayı sonu itibariyle üç
aylık faaliyetlerini gösterir içerik ve iletim şekli Bakanlık tarafından
belirlenen işletme raporlarını, takip eden ayın son iş günü mesai bitimine
kadar Bakanlığa iletmek zorundadırlar.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Devir, Tasfiye
ve Faaliyetin Sona Erdirilmesi
Devir
MADDE 28 – (1)
Etil alkol
üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz tesisin mülkiyet hakkının bir
bütün halinde devri, bu tesislerin bir bütün halinde kiralanmak suretiyle
işletme hakkının devri ve tüzel kişiliği haiz tesisin şirket hisselerinin
mevcut şirket ortakları haricinde üçüncü kişilere devri Bakanlık iznine
tabidir. Mevcut ortakların birbirine hisse devri ile Borsa İstanbul A.Ş.’de
kayıtlı firmaların borsada işlem gören hisselerinin devri Bakanlık iznine
tabi değildir. Bakanlıkça devre izin verilmesi, ilgili diğer mevzuat
hükümleri uyarınca alınması gereken izinleri ortadan kaldırmaz. Mevcut
ortakların birbirine hisse devirleri Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde
yayımlanmasından itibaren otuz gün içinde Bakanlığa bildirilir.
(2)
Etil alkol üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz tesisin devrine ilişkin
talep, devredilecek tesisin sahibi için 7 nci maddenin birinci
fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde, devralacak olan gerçek veya tüzel kişi
için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç), (ğ) ve
(h) bentlerinde sayılan belgelerle birlikte dilekçe ekinde Bakanlığa
iletilir.
(3)
Üretim iznini haiz tesisin işletme hakkının devri aşağıdaki şekildedir:
a)
Tesis sahibinin işletme hakkını devretmesine ilişkin talep, tesis sahibi için
7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde,
devralacak kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b),
(c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde,
b)
İşletme hakkının sona ermesi ve tesisin işletme hakkının başka bir kişiye
devrine ilişkin talep, işletme hakkı sona eren kişi ile tesis sahibi için
7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde,
devralacak kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b),
(c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde,
c)
İşletme hakkının sona ermesi ve tesisin yeniden sahibi tarafından
işletilmesine ilişkin talep, işletme hakkı sona eren kişi için
7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde, tesis
sahibi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç),
(ğ) ve (h) bentlerinde,
belirtilen bilgi
ve belgelerle birlikte Bakanlığa iletilir.
ç)
İşletme hakkının devrinde en az beş yıllık sözleşme şartı aranır. İşletme
hakkını devir alan kişi bu hakkını başka bir kişiye devredemez.
d)
İşletme hakkı devirlerinde, üretim izni işletme hakkına ilişkin sözleşme
süresince geçerli olup firmaların bu süre bitiminden önce planladıkları işlem
için başvuruda bulunması zorunludur. Başvuruda bulunulmaması halinde sözleşme
tarihi sonu itibarıyla üretim izni iptal edilmiş sayılır.
(4)
Üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz tesisin icra yoluyla satışı
halinde, tesisi icra yolu ile satın alan kişinin tesiste üretim faaliyetine
devam etmek istemesi durumunda, buna ilişkin talep, tesisi icra yoluyla
satılan üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz kişi için
7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde, icra yolu
ile satın alan kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a),
(b), (c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde sayılan belgelerle birlikte dilekçe
ekinde Bakanlığa iletilir.
(5)
İkinci, üçüncü ve dördüncü fıkralar kapsamındaki başvuruların Bakanlıkça
uygun bulunması ve 25 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen üretim ve
faaliyet uygunluk belgesi bedelinin Bakanlık hesabına yatırılması durumunda
üretim ve faaliyet uygunluk belgesi ile dağıtım uygunluk belgesi devralan
veya icra yolu ile satın alan gerçek veya tüzel kişi adına
düzenlenir. Devreden veya icra yolu ile tesisi satılan gerçek veya tüzel
kişiye ait belgeler iptal edilmiş sayılır. İptal olunan belgelerin asılları
on beş gün içinde Bakanlığa iade edilir. İşletme hakkına ilişkin sözleşmenin
yenilenmesi durumunda üretim ve faaliyet uygunluk belgesi bedeli alınmaz.
(6)
Üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz tüzel kişiliğin hisselerinin
mevcut ortaklar haricinde üçüncü kişilere devrine ilişkin talep, üretim ve
faaliyet uygunluk belgesini haiz tüzel kişilik ve hissesini devredecek kişi
için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde,
devralacak olan kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a),
(b), (c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde sayılan belgelerle birlikte bir dilekçe
ekinde Bakanlığa iletilir.
(7)
Dağıtım uygunluk belgesini haiz ithalatçı firmanın hisselerinin mevcut
ortaklar haricinde üçüncü kişilere devri Bakanlık iznine tabidir. Mevcut
ortakların birbirine hisse devri ile Borsa İstanbul A.Ş.’de kayıtlı
firmaların borsada işlem gören hisselerinin devri Bakanlık iznine tabi
değildir. Bakanlıkça devre izin verilmesi, ilgili diğer mevzuat hükümleri
uyarınca alınması gereken izinleri ortadan kaldırmaz. Mevcut ortakların
birbirine hisse devirleri Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmasından
itibaren otuz gün içinde Bakanlığa bildirilir.
(8)
Dağıtım uygunluk belgesini haiz ithalatçı firmanın hisselerinin mevcut
ortaklar haricinde üçüncü kişilere devrine ilişkin talep, dağıtım uygunluk
belgesini haiz tüzel kişilik ve hissesini devredecek kişi için
12 nci maddenin ikinci fıkrasının (d) ve (e) bentlerinde,
devralacak olan gerçek veya tüzel kişi için 12 nci maddenin ikinci
fıkrasının (a), (b), (c), (d) ve (e) bentlerinde sayılan belgelerle birlikte
bir dilekçe ekinde Bakanlığa iletilir.
(9)
Bu madde uyarınca yapılan başvurular, başvuru tarihinden itibaren altmış gün
içerisinde değerlendirilerek karara bağlanır. Karar, ilgililere tebliğ
edilir.
(10)
Borçların yapılandırılmasına yönelik çıkarılan kanunlar uyarınca Hazine ve
Maliye Bakanlığı ile Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçlarını yapılandıran
üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz firmalara ait tesisin devrinde,
yapılandırma kapsamındaki borçların tamamının ödenmiş olma şartı aranır.
Faaliyetin sona
erdirilmesi ve tesisin kapatılması
MADDE 29 – (1)
İlgili
mevzuatı kapsamında Bakanlık tarafından belgeleri iptal edilen, yenilenmemek
suretiyle geçerliliğini yitiren veya faaliyetine kendi isteği ile son vermek
isteyen dağıtım uygunluk belgesini haiz üretici, ithalatçı ve işlemeci
firmalar, Bakanlık tarafından verilen belgeleri iade ederek
makine, ekipman, hammadde, yarı ürün ve ürün stokları ile bunların
değerlendirilme şeklinin belirtildiği bir dilekçe ile Bakanlığa başvurmak
zorundadır. Başvuru, Bakanlık tarafından değerlendirilir.
(2)
Üretim ve faaliyet uygunluk belgesi ile dağıtım uygunluk belgesi iptal edilen
tesiste üretim ve faaliyet uygunluk belgesi iptal edilen kişinin faaliyette
bulunmak istemesi halinde, 7 nci maddede belirtilen bilgi ve
belgeler ile tesis kurma iznine başvurulur. Başka bir kişi tarafından üretim
faaliyetinde bulunulmak istenmesi durumunda ise üretim ve faaliyet uygunluk
belgesi iptal edilen kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının
(ğ) ve (h) bentlerindeki, üretim faaliyetinde bulunmak üzere başvuruda bulunan
kişi için ise 7 nci maddede belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte
tesis kurma iznine başvurulur.
(3)
Bu madde kapsamında yapılan başvurularda, borçların yapılandırılmasına
yönelik çıkarılan kanunlar uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Sosyal
Güvenlik Kurumuna olan borçlarını yapılandıran üretim ve faaliyet uygunluk
belgesini haiz firmaların, yapılandırılan borçlarının tamamının ödenmiş olma
şartı aranır.
ONUNCU BÖLÜM
Belgelerin
Kaybolması, Saklama Süresi ve Denetim
Belgelerin
kaybolması
MADDE 30 – (1)
Bakanlık tarafından verilen belgelerin kaybolması halinde, durum bir dilekçe
ile Bakanlığa bildirilir. Türkiye genelinde yayın yapan günlük gazetelerin
birinde yayımlanan kayıp ilanı Bakanlığa iletilir ve Bakanlık tarafından
geçerlilik tarihi ve belge numarası kaybolan veya zayi olan belge ile aynı
olmak kaydıyla yeni belge düzenlenir.
Belge saklama
süresi
MADDE 31 – (1)
İlgili mevzuatında daha uzun bir saklama süresi öngörülmediği sürece, bu
Yönetmelik uyarınca tutulması gereken tüm kayıtlar, karşılıklı yazışmalar,
verilen izin ve uygunluklar, talepler, stok listeleri, raporlar ile sair
bilgi ve listeler, dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar tarafından
düzenlendikleri tarihi takip eden yılın başından itibaren beş yıl süreyle
saklanmak zorundadır.
Denetim
MADDE 32 – (1)
Bakanlık, etil alkol ve metanol piyasasında faaliyet gösteren gerçek veya
tüzel kişilerin faaliyetlerine ilişkin her türlü piyasa gözetimi ve denetimi
yapmaya veya yaptırmaya yetkilidir. Bu Yönetmeliğin uygulanması için gerekli
görülen gözetim görevlerini yürütmek üzere Bakanlık tarafından tesiste
personel görevlendirilebilir.
(2) Bakanlık
tarafından istenecek bilgi ve belgeler ile yapılacak denetimlere, sınai veya
ticari gizlilik mülahazalarıyla dahi olsa firmalarca engeller konulamaz.
(3) Bu Yönetmelik
çerçevesinde yapılan resmi kontrol ve tespitler, Bakanlıkça verilecek eğitim
sonrası sertifikalandırılmış Bakanlık personelince yürütülür.
(4) Alınacak numunelere
ilişkin ilk analiz ücretleri Bakanlıkça, olumsuz olması halinde ve şahit
numune analizinin talebi durumunda firma tarafından ödenir.
(5) Bu Yönetmelikte
belirtilen ürünler için resmi kontrol ve tespitlerde alınacak numunelerin
analizleri Bakanlıkça yetkilendirilmiş laboratuvarlarda yapılır.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Cezai Hükümler
Cezalar
MADDE 33 – (1)
Bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında 4733 sayılı Kanunun ve
4250 sayılı Kanunun ilgili maddelerinde hüküm altına alınan idari yaptırımlar
uygulanır. 4733 sayılı Kanunun ve 4250 sayılı Kanunun ilgili maddeleri uyarınca
adli yaptırımı gerektiren fiillerin işlendiğinin tespiti halinde adli
mercilere suç duyurusunda bulunulur.
(2)
4733 sayılı Kanun ve 4250 sayılı Kanunda sayılan kabahat fiilleri ile suç
kapsamında olan fiiller dışında; 4733 sayılı Kanuna, 4250 sayılı Kanuna, bu
Yönetmeliğe ya da bu Yönetmelik kapsamında verilen belgelerde yer alan
şartlara uyulmadığının tespiti halinde;
a)
İlgili gerçek ve tüzel kişiler yazılı olarak uyarılır ve aykırılığın
giderilmesi için altmış günü geçmemek üzere uygun bir süre verilir.
b)
Aykırılığın giderilmesi için verilen süre sonunda aykırılığın devam etmesi
halinde veya aykırılığın giderilmesinin mümkün olmadığı hallerde süre
verilmeksizin Bakanlıkça 4733 sayılı Kanun ve 4250 sayılı Kanun kapsamında
düzenlenen belgeler iptal edilir.
(3)
Aşağıda sayılan fiiller aykırılığın giderilmesinin mümkün olmadığı hallerden
kabul edilir:
a)
Üretim tesislerinde kullanılan hammadde, üretilen yarı ürün ve ürün
miktarlarının tespitine yönelik sayaçlara, uygulanan mühürlere ve Bakanlığa
veri aktarımını sağlayan sisteme fiziksel veya bilişim yoluyla müdahale
edilmesi, Bakanlığa elektronik ortamda iletilmesi gereken belge, bilgi veya
verilerin iletilmesinin önlenmesi ve bunların gerçeğe uygun olmayan şekilde
iletilmesine sebebiyet verilmesi.
b) Denatüre edilerek
piyasaya arz edilmesi gereken etil alkolün denatüre edilmeden
üretim tesisi dışına çıkartılması ve/veya satılması.
c)
Bu Yönetmelik kapsamında tahsis izin belgesi alması zorunlu olmasına rağmen
belge almamış kişilere denatüre edilmemiş etil alkol satılması.
ç)
Sanayi girdisi olan etil alkol ve metanolün, kapasite raporunda etil
alkol ve metanol tüketimi bulunmayan veya kapasite raporu olmayan
kişilere satılması.
d)
Dağıtım uygunluk belgesini haiz ithalatçı ve üretici firmalar tarafından üretilen
veya ithal edilen tıbbi kullanım amaçlı etil alkolün toptan satış belgesini
haiz beşeri ecza deposu ve ecza ticarethanesi dışındaki kişilere satılması.
e)
Bu fıkrada belirtilen fiiller haricinde aykırılığın giderilmesinin mümkün
olup olmadığı haller Bakanlıkça ayrıca değerlendirilir.
ONİKİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlükten
önce alınmış izin ve belgeler
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce alınan izin,
yetki ve uygunluk belgeleri süreleri sonuna kadar geçerlidir. Evsel kullanım
amaçlı etil alkol ve genel kullanım amaçlı etil alkolün toptan ve perakende
satışı için Bakanlık tarafından verilmiş olan belgeler, bu ürünleri satmak
isteyenler tarafından 31/3/2012 tarihi mesai bitimine kadar kullanılabilecek
olup, bu tarihten sonra satış faaliyetine devam etmek isteyenlerin 2012 yılı
satış belgesi süre uzatım işlemleri sırasında, ayrıca etil alkol perakende
satış belgesi ve etil toptan satış belgesi almaları zorunludur.
(2) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte, ilaç sanayi dışında sanayi girdisi
metanolün ticaret amaçlı ithalatını yapan firmalar, Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihi izleyen doksan gün içinde ithalat işlemlerini Yönetmelik
hükümlerine uygun hale getirmek zorundadırlar.
(3) Tıbbi
kullanım amaçlı etil alkol ile analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve
analiz amaçlı analitik saflıkta metanolün iç ticaretini yapan firmalar bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihi izleyen doksan gün içinde “Tütün
Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik” hükümleri çerçevesinde düzenlenen etil alkol toptan
satış belgesi, metanol toptan satış belgesi ve etil alkol ve metanol toptan
satış belgesi almak zorundadırlar.
(4) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce alınan dağıtım yetki
belgelerinin yenilenmesinde 25 inci maddenin 5 inci fıkrası hükmü
uygulanarak, başvuru sahibi adına dağıtım uygunluk belgesi düzenlenir.
Geçiş süreci
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu maddenin yayımı
tarihinden önce piyasaya arz edilen bu Yönetmeliğin 20 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamındaki ürünler, 31/3/2018 tarihine kadar piyasada
bulunabilir.
Geçiş süreci
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Evsel kullanım
amaçlı etil alkolün satışı, bu maddenin yayımı tarihinden itibaren altmış gün
süreyle yapılabilir. Söz konusu ürünler bu sürenin sonundan itibaren piyasaya
arz edilemez ve satış belgeli yerlerde bu süreden sonra bulunan ürünler,
ithalatçısı veya üreticisine üç ay içinde iade edilir.
Satış belgeleri
GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Tütün Mamulleri
ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde düzenlenen;
a) Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce alınan tıbbi kullanım amaçlı etil alkolün
ticaretine yönelik etil alkol toptan satış belgesi ve etil alkol ve metanol toptan satış belgesi 1/5/2022 tarihine
kadar geçerlidir.
b) Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce piyasaya arz edilen eski ambalajlı tıbbi
kullanım amaçlı etil alkoller, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
altmış gün içerisinde alınıp satılabilir ya da üretici veya ithalatçısına
iade edilir. Bu süre sonunda, tıbbi kullanım amaçlı etil alkoller 5 litre
hacimli mat siyah plastik kaplar dışında hiçbir madde ve malzeme ile
ambalajlanmış şekilde işletmede bulundurulamaz, piyasaya arz edilemez, alım
satıma konu edilemez.
Geçiş
süreci
GEÇİCİ
MADDE 5- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar tarafından toptan satış
belgesini haiz beşeri ecza depoları ve ecza ticarethaneleri dışındaki ecza
depolarına tıbbi kullanım amaçlı etil alkol satışı yapılamaz. Beşeri ecza
depoları ve ecza ticarethaneleri dışındaki ecza depolarının toptan satış
belgelerinin 2024 yılı süre uzatımı işlemi gerçekleştirilmez. Söz konusu toptan
satış belgeleri 2024 yılı süre uzatım döneminin sona ermesinden otuz gün
sonra geçerliliğini kaybeder. Belge sahipleri stoklarındaki tıbbi kullanım
amaçlı etil alkolleri belgelerinin geçerlilik süresi içinde satmak veya iade
etmek suretiyle tasfiye edebilirler. Üretici ve ithalatçı firmalar bu madde
kapsamında iade edilmek istenen ürünleri iade almak zorundadır.
Yürürlük
MADDE 34 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 35 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür.
30 Ekim 2011 PAZAR
Resmî Gazete
Sayı : 28100
Ek-1
Yönetmeliğin
11 inci Maddesi Uyarınca İthal Edilecek Mallar Listesi
Pozisyon No
|
Eşyanın Tanımı
|
22.07
|
Alkol derecesi hacim itibariyle %80
veya daha fazla olan tağyir (denatüre) edilmemiş etil alkol; alkol derecesi
ne olursa olsun tağyir (denatüre) edilmiş etil alkol ve damıtım yoluyla
elde edilen diğer alkollü içkiler (damıtım yoluyla elde edilen diğer
alkollü içkiler hariç)
|
22.08
|
Alkol derecesi hacim itibariyle
%80’den az olan tağyir (denatüre) edilmemiş etil alkol; damıtım yoluyla
elde edilen alkollü içkiler, likörler ve diğer alkollü içecekler (damıtım
yoluyla elde edilen alkollü içkiler, likörler ve diğer alkollü içecekler
hariç)
|
2905.11
|
Metanol (metil alkol).
|
Ek-2
TAHSİS
İZİN BELGESİ BAŞVURU FORMU
Başvuru Sahibi Firmanın
|
|
|
1.
Ticaret
Unvanı
|
:
|
|
2.
Merkez
Adresi
|
:
|
|
3.
Telefonu
|
:
|
|
4.
Faksı
ve e-postası
|
:
|
|
5.
Vergi
Dairesi ve No.su
|
:
|
|
6.
Üretim
Konusu
|
:
|
|
7.
Yıllık
Üretim Kapasitesi
|
:
|
|
8.
Planlanan
Yıllık Etil Alkol Kullanımı (litre)
|
:
|
|
9.
Başvuru
Tarihindeki Etil Alkol Stoku (litre)
|
:
|
|
10.
Alkolün
Depolanacağı Üretim Tesisi Adresi
|
:
|
|
11.
Alkol
Depolama Kapasitesi (litre)
|
:
|
|
12.
Açıklama
(gerekiyorsa)
|
:
|
|
|
|
Tarih, İmza, Kaşe
|
Ekleri:
|
1.
|
Taahhütname
|
|
2.
|
Geçerli Kapasite Raporu onaylı
örneği
|
|
3.
|
Gıda sanayi için Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığından alınan belgenin onaylı örneği
|
|
4.
|
12 nci maddenin ikinci fıkrasının
(c) bendi uyarınca hazırlanan beyan yazısı
|
|
|
|
TAAHHÜTNAME
Tütün ve
Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu’na sunduğumuz başvuru formunda belirtilen
bilgiler doğrultusunda, firmamızca alınacak denatüre edilmemiş etil alkolün
kullanımında;
1)
Denatüre edilmemiş etil alkolün sadece …/…/... tarihli “Tahsis İzin Belgesi
Başvuru Formu”nda kayıtlı üretim sürecinde girdi olarak kullanılacağını,
2) İhtiyaç
devam ettiği sürece, Bakanlıktan yıllık tahsis alınacağını ve aylık
kullanım miktarlarının Bakanlığa bildirileceğini,
3) Bu müsaade
ile ilgili olarak her türlü yazışmanın muhafaza edileceğini, alkolün alım
ve kullanım miktarlarının kaydının tutulacağını,
4) Bu
müsaadenin verildiği şartların herhangi birisinin değişmesi halinde derhal
Bakanlığa bildirileceğini,
5)
Görevlendirilen Bakanlık personelinin, denetime tabi olan kayıtları,
alkolün alım ve kullanım kayıtlarını, stoklarını kontrol edebileceklerini,
Bakanlığa ayrıca istediği bilgilerin verileceğini, kabul ve taahhüt ederiz.
|
|
|
|
|
|
Tarih, İmza, Kaşe
|
|