|
|
Güncel: 26/12/2022
ELEKTRİKLİ
VE ELEKTRONİK EŞYALARDA BAZI ZARARLI MADDELERİN KULLANIMININ
KISITLANMASINA İLİŞKİN YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Başlangıç
Hükümleri Amaç MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, atık
elektrikli ve elektronik eşyaların çevreye duyarlı geri kazanımının ve
bertarafının sağlanması da dâhil olmak üzere insan sağlığının ve çevrenin
korunmasına katkıda bulunmak amacıyla elektrikli ve elektronik eşyalarda zararlı
maddelerin kullanımının kısıtlanmasına ilişkin usul ve esasların
belirlenmesidir. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, EK-1’de belirtilen
kategorilere dâhil olan elektrikli ve elektronik eşyaları kapsar. (2) Bu Yönetmelik
hükümleri, aşağıda belirtilen eşyalara uygulanmaz: a) Özellikle
askeri amaçlara yönelik silah, mühimmat ve savaş gereçleri dâhil olmak üzere
ülke güvenliğinin korunması için gerekli ekipmanlar. b) Uzaya
gönderilmek için tasarlanmış ekipmanlar. c) Bu
Yönetmeliğin kapsamında olmayan bir ürünün parçasını oluşturacak şekilde özel
olarak tasarlanmış ve monte edilecek olan, işlevini ancak bu ekipmanın bir
parçası olduğu takdirde yerine getirebilen ve yalnızca aynı özellikte
tasarlanmış ekipmanla değiştirilebilen elektrikli ve elektronik eşyalar. ç) Büyük ölçekli
sabit endüstriyel aletler. d) Büyük ölçekli
sabit kurulumlar. e) Tip onaylı
olmayan elektrikli iki tekerlekli araçlar hariç olmak üzere yolcu ve eşya
taşımacılığında kullanılan araçlar. f) Sadece
profesyonel kullanım için sağlanan karayolu dışında kullanılan hareketli
makineler. g) Vücuda
yerleştirilebilir aktif tıbbi cihazlar. ğ) Kamu, ticari,
endüstriyel ve konut uygulamaları için güneş ışığından enerji üretmek
amacıyla tanımlanmış bir yerde kalıcı kullanım için profesyonel kişiler
tarafından tasarlanan, monte edilen ve kurulan bir sistemde kullanılması
amaçlanan fotovoltaik paneller. h) Yalnızca
araştırma geliştirme (Ar-Ge) amaçları için özel olarak tasarlanmış olan ve
sadece işletmeler arasında kullanıma sunulan ekipmanlar. ı) Borulu orglar. (3) İkinci
fıkranın (a) bendinde belirtilen malzemelerin nitelikleri Millî Savunma
Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı tarafından belirlenir. (4) İkinci
fıkranın (g) bendinde belirtilen malzemelerin nitelikleri Sağlık Bakanlığı
tarafından belirlenir. (5) Bu
Yönetmelik, 23/6/2017 tarihli ve 30105 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni ve
Kısıtlanması Hakkında Yönetmeliğe ve ürün, güvenlik ve sağlığa
yönelik ilgili mevzuat gerekliliklerine aykırılık teşkil etmeyecek şekilde
uygulanır. Dayanak MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 8 inci, 11
inci ve 12 nci maddeleri, 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler
Kanunu ve 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 97 nci ve 103 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar ve
kısaltmalar MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) AB: Avrupa
Birliğini, b) Bağımlı:
Elektrikli ve elektronik eşyanın amaçlanmış asgari bir işlevini yerine
getirmesi için elektrik akımına veya elektromanyetik alana ihtiyaç duymasını, c) Bakanlık:
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığını, ç) Büyük ölçekli
sabit endüstriyel aletler: Belirli yerde kalıcı olarak kurulumu ve sökümü
profesyonel kişiler tarafından yapılan, bir endüstriyel imalat tesisinde veya
araştırma-geliştirme tesisinde profesyonel kişiler tarafından kullanılan ve
bakımı yapılan, spesifik bir uygulama için birlikte çalışan büyük ölçekli
makine, ekipman ve/veya bileşen grubunu, d) Büyük ölçekli
sabit kurulumlar: Profesyonel kişiler tarafından monte edilen ve kurulan,
önceden tanımlanmış ve tahsis edilmiş bir yerde kalıcı olarak kullanılması
amaçlanan ve profesyonel kişiler tarafından sökülen çeşitli tipteki
ekipmanları ve cihazları, e) “CE” İşareti:
EEE’nin, bu Yönetmelik ile belirlenen gerekliliklere ve söz konusu işaretin
konulmasına ve kullanılmasına ilişkin diğer Avrupa Birliği uyum mevzuatına
uygun olduğunu gösteren, imalatçı tarafından konulan işareti, f) Dağıtıcı: Elektrikli
ve elektronik eşyayı tedarik zincirinde yer alarak piyasada bulunduran,
imalatçı veya ithalatçı dışındaki gerçek veya tüzel kişiyi, g) Elektrikli ve
elektronik eşya (EEE): Alternatif akımla 1000 Volt’u, doğru akımla da 1500
Volt’u geçmeyecek şekildeki kullanımlar maksadıyla tasarlanmış olan, uygun
bir biçimde çalışması için elektrik akımına veya elektromanyetik alana
bağımlı olan eşyaları ve bu akım ve alanların üretimi, transferi ve ölçümüne
yarayan eşyaları, ğ) Endüstriyel
izleme ve kontrol aletleri: Sadece endüstriyel veya profesyonel kullanıma
yönelik olarak tasarlanan izleme ve kontrol aletlerini, h) Geri çağırma:
Nihai kullanıcının elinde bulunan bir EEE’nin iktisadi işletmeciye geri
getirilmesini amaçlayan her türlü önlemi, ı) Homojen
malzeme: Sökme, kesme, ezme, aşındırma gibi mekanik işlemlerle farklı
malzemelere ayrılamayan, tek tip bileşime sahip malzemeyi veya malzemelerin
bileşiminden oluşan bir malzemeyi, i) İkamenin
güvenirliliği: İkame kullanılan bir EEE’nin, belirtilen koşullar altında,
belirtilen bir süre boyunca gerekli bir işlevi hatasız olarak yerine getirme
olasılığını, j) İkamenin
mevcudiyeti: EK-2’de listelenen maddelerin imalatı ve teslimi için gerekli
olan süreyle karşılaştırıldığında, bir ikame maddenin makul bir süre zarfında
imal ve teslim edilebilirliğini, k) İktisadi
işletmeci: İmalatçı, yetkili temsilci, ithalatçı ve dağıtıcıyı, l) İmalatçı: EEE
imal ederek veya EEE’nin tasarımını veya imalatını yaptırarak, kendi isim
veya ticari markası ile piyasaya arz eden gerçek veya tüzel kişiyi, m) İthalatçı:
EEE’yi yurt dışından ithal ederek piyasaya arz eden Türkiye’de yerleşik
gerçek veya tüzel kişiyi, n) Kablo: EEE’yi
elektrik prizine bağlamak veya iki veya daha fazla EEE’yi birbirine bağlamak
için bir bağlantı veya uzatma görevi gören, anma gerilimi 250 Volt’tan az
olan tüm kabloları, o) Karayolu
dışında kullanılan hareketli makineler: Yerleşik bir güç kaynağına veya
harici bir güç kaynağı tarafından desteklenen bir çekiş tahrikine sahip,
çalışması sırasında bir dizi sabit çalışma yeri arasında haraketlilik veya
sürekli/yarı sürekli hareket gerektiren ve sadece profesyonel kullanım için
sunulan makineleri, ö) Nihai
kullanıcı: Bir EEE’yi ticaret, iş, zanaat ve mesleki faaliyetler dışında
tüketici olarak ya da sanayi veya mesleki faaliyeti için elinde bulunduran
Türkiye’de yerleşik veya ikamet eden gerçek ya da tüzel kişiyi, p) Piyasa
gözetimi ve denetimi: EEE’lerin, bu Yönetmelikte belirtilen gereklere uygun
olmalarını sağlamak ve bu Yönetmelik kapsamında yer alan kamu yararını korumak amacıyla yürütülen faaliyetleri ve alınan
tedbirleri, r) Piyasa gözetimi ve
denetimi kuruluşu: 7223 sayılı Kanun kapsamında piyasa
gözetimi ve denetimi faaliyetlerini yürüten ve EEE kategorilerine göre 18
inci madde ile belirlenen kurumları, s) Piyasada
bulundurma: EEE’nin ticari bir faaliyet yoluyla bedelli veya bedelsiz olarak
dağıtım, tüketim veya kullanım için yurt içi piyasaya sağlanmasını, ş) Piyasadan
çekme: Tedarik zincirindeki bir EEE’nin piyasada bulundurulmasını önlemeyi
amaçlayan her türlü tedbiri, t) Piyasaya arz:
EEE’nin yurt içinde piyasada ilk kez bulundurulmasını, u) Teknik
şartname: Bir EEE’nin, sürecin veya hizmetin sağlaması gereken teknik
gereklilikleri tanımlayan belgeyi, ü) Tıbbi cihaz/in
vitro tanı cihazı/vücuda yerleştirilebilir aktif tıbbi cihazlar: Türkiye İlaç
ve Tıbbî Cihaz Kurumunun ilgili mevzuatında tanımlanan cihazları, v) Uygunluk
değerlendirmesi: Bir EEE ile ilgili bu Yönetmeliğin gerekliliklerinin yerine
getirilip getirilmediğini gösteren süreci, y)
Uyumlaştırılmış standart: Avrupa Birliği mevzuatının uygulanabilmesi için
Avrupa Komisyonunun talebi üzerine kabul edilen standardı, z) Yedek parça:
EEE’nin bir parçasının yerine kullanılabilen, söz konusu parça olmadığı
takdirde EEE’nin amaçlandığı gibi işlevini yerine getiremediği ayrı bir EEE
parçasını, aa) Yetkili
temsilci: İmalatçının bu Yönetmelik kapsamındaki belirli yükümlülüklerini
onun adına yerine getirmek üzere imalatçı tarafından yazılı şekilde
görevlendirilen Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Önleme EEE’lerde bazı
zararlı maddelerin kullanımının kısıtlanmasına ilişkin hükümler MADDE 5- (1) İkinci ve üçüncü fıkrada yer alan
hükümler saklı kalmak kaydıyla onarım, yeniden kullanım, işlevlerin
güncellenmesi veya kapasite artırılması amacıyla kullanılan kablolar ve yedek
parçalar da dâhil olmak üzere piyasaya arz edilen EEE’ler, EK-2’de yer alan
kullanımı kısıtlanan maddeleri içermemelidir. (2) EK-2’de yer
alan maddelerin, bu EK'te belirtildiği gibi homojen malzemelerde ağırlık
itibarıyla azami konsantrasyon değerini aşmayacak miktarlarda bulunmasına
izin verilir. (3) EK-3 ve
EK-4’te yer alan uygulamalar birinci fıkra hükmünden muaftır. (4) Aşağıda yer
alan EEE’ler için birinci fıkra hükmü uygulanır: a) Tıbbi cihazlar. b) İn vitro tanı
cihazları. c) İzleme ve
kontrol aletleri. ç) Endüstriyel
izleme ve kontrol aletleri. d) Mülga
22/5/2012 tarihli ve 28300 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Elektrikli
ve Elektronik Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında yer almayıp bu
Yönetmelik ile kapsama alınan diğer tüm EEE’ler. (5) Birinci fıkra
hükmü, aşağıda yer alan EEE’lerin onarımı, yeniden kullanımı, işlevlerinin
güncellenmesi veya kapasitesinin artırılması amacıyla kullanılan kabloları
veya yedek parçaları için geçerli değildir: a) 30/5/2009
tarihinden önce piyasaya arz edilen EEE’ler. b) 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilen tıbbi cihazlar. c) 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilen in vitro tanı cihazları. ç) 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilen izleme ve kontrol aletleri. d) 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilen endüstriyel izleme ve kontrol aletleri. e) 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilen, mülga Atık Elektrikli ve Elektronik
Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında yer almayıp bu Yönetmelik ile
kapsama alınan diğer tüm EEE’ler. f) Bu Yönetmelik
kapsamında bir muafiyetten yararlanan ve söz konusu muafiyet süresinin
bitmesinden önce piyasaya arz edilen EEE’ler. (6) Yeniden
kullanımın izlenebilir ve işletmeden işletmeye kapalı iade sistemlerinde yer
alması ve yedek parçaların yeniden kullanıldığının tüketiciye bildirilmesi
kaydıyla birinci fıkra hükmü aşağıda belirtilen nitelikteki yeniden
kullanılan yedek parçalar için uygulanmaz: a) 30/5/2009
tarihinden önce piyasaya arz edilmiş EEE’lerden geri kazanılan ve 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilen EEE’lerde kullanılan yedek parçalar. b) 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilmiş tıbbi cihazlardan veya izleme ve kontrol
aletlerinden geri kazanılmış olan ve 22/7/2024 tarihinden önce piyasaya arz
edilen EEE’lerde kullanılan yedek parçalar. c) 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilmiş in vitro tanı cihazlarından geri
kazanılan ve 22/7/2026 tarihinden önce piyasaya arz edilen EEE’lerde
kullanılan yedek parçalar. ç) 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilmiş endüstriyel izleme ve kontrol
aletlerinden geri kazanılmış olan ve 22/7/2027 tarihinden önce piyasaya arz
edilen EEE’lerde kullanılan yedek parçalar. d) 1/1/2024
tarihinden önce piyasaya arz edilen, mülga Atık Elektrikli ve Elektronik
Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği kapsamında yer almayıp bu Yönetmelik ile
kapsama alınan diğer tüm EEE’lerden geri kazanılan ve 22/7/2029 tarihinden
önce piyasaya arz edilen EEE’lerde kullanılan yedek parçalar. (7) Teknik ve
ekonomik uygulanabilirlik esas olmak üzere, uluslararası gelişmelere bağlı
olarak imalatçılar, elektrikli ve elektronik eşyaların üretim, ürün temini,
ürün geliştirme, araştırma-geliştirme ve tasarım faaliyetlerinde bu
Yönetmelik kapsamındaki zararlı maddelerin kullanımından kaçınarak yerlerine
daha güvenli alternatif maddeleri kullanmak için gerekli çalışmaları yaparlar. EK’lerin
bilimsel ve teknik ilerlemeye uyarlanması MADDE 6- (1) EK-2’de yer alan EEE’lerde kullanımı
kısıtlanan maddeler ile EK-3 ve EK-4’te yer alan bu kısıtlamadan muaf tutulan
uygulamalar Avrupa Birliği mevzuatındaki değişiklikler doğrultusunda Bakanlık
tarafından güncellenir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İktisadi
İşletmecilerin Yükümlülükleri İmalatçının
yükümlülükleri MADDE 7- (1) İmalatçı, ikinci bölümde belirtilen
gerekliliklere uygun olarak tasarlanan ve imal edilen EEE’leri piyasaya arz
eder. (2) İmalatçı,
27/5/2021 tarihli ve 31493 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Uygunluk
Değerlendirme Yöntemleri Yönetmeliğinin EK’inde yer alan Uygunluk
Değerlendirme Yöntemlerinden Modül A doğrultusunda gerekli teknik dosyayı
hazırlar ve iç üretim kontrolü prosedürünü gerçekleştirir veya
gerçekleştirilmesini sağlar. (3) İmalatçı
tarafından EEE’lerin bu Yönetmelik gerekliliklerine uygunluğunu ikinci
fıkrada belirtilen prosedür yoluyla kanıtladığı durumda, EK-5’te yer alan AB
Uygunluk Beyanı hazırlanır ve 14 üncü maddede belirtilen “CE” işareti nihai
EEE’ye konulur. EEE’ler için başka bir mevzuatın en az bu Yönetmelikteki
kadar sıkı olan bir uygunluk değerlendirme prosedürünün uygulanmasını
gerektirdiği durumlarda imalatçı, 5 inci maddenin birinci fıkrası gereklerine
uygunluğunu söz konusu prosedürde gösterebilir ve tek bir teknik dosya
düzenleyebilir. (4) İmalatçı,
teknik dosya ve AB Uygunluk Beyanını EEE’nin piyasaya arz edildiği tarihten
itibaren 10 yıl süreyle muhafaza eder. (5) İmalatçı,
seri üretimde bu Yönetmelik hükümlerine uygunluk sağlar ve EEE’nin
tasarımında ya da özelliklerindeki değişiklikler ile uyumlaştırılmış
standartlardaki veya EEE’nin uygunluğuna ilişkin atıf yapılan diğer teknik
şartnamelerdeki değişiklikleri dikkate alarak seri üretimin uygunluğunun
korunmasına yönelik prosedürleri sağlar. (6) İmalatçı,
uygun olmayan EEE’lerin ve geri çağrılan EEE’lerin kaydını tutar ve bu konuda
dağıtıcıları bilgilendirir. (7) İmalatçı,
piyasaya arz ettiği EEE’nin tespit edilmesine olanak veren tip, parti veya
seri numarası ya da tanımlanmasını sağlayacak başka unsurları taşımasını,
boyutlarının uygun olmadığı veya doğası gereği belirtilen tanımlayıcı
unsurların EEE’nin üzerinde bulunmasının mümkün olmadığı durumlarda gerekli
bilgilerin EEE’nin ambalajında veya EEE ile birlikte verilen bir belgede
bulunmasını sağlar. (8) İmalatçı
kendi adının, tescilli ticari unvanının ya da tescilli ticari markasının ve
kendisine ulaşılmasını sağlayacak adresinin EEE’nin üzerinde, bunun mümkün
olmadığı durumda ambalajında ya da EEE ile birlikte verilen bir belgede
bulunmasını sağlar. Adres, imalatçıya ulaşmayı sağlayacak tek bir iletişim
noktasını belirtir. İletişim bilgisi, Türkçe veya nihai kullanıcıların
kolayca anlayabileceği ve piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun kabul
edeceği bir dilde olur. Başka bir mevzuatın, imalatçının adının ve adresinin
belirtilmesine ilişkin olarak en az bu hüküm kadar sıkı hükümler içermesi
durumunda söz konusu hükümler geçerlidir. (9) Piyasaya arz
ettiği EEE’nin bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği durumda imalatçı, söz konusu EEE’yi uygun hale getirmek, piyasadan
çekmek veya geri çağırmak için gerekli düzeltici tedbirleri en kısa sürede
alır. İmalatçı, EEE’nin uygunsuzluğuna ve alınan düzeltici tedbirlere ilişkin
derhal piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunu bilgilendirir. (10) Piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşunun gerekçeli talebi üzerine imalatçı, EEE’nin
bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren her türlü bilgi ve belgeyi Türkçe veya
piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun kabul edeceği bir dilde yazılı olarak
veya elektronik ortamda piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşuna sunar.
İmalatçı, piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun gerekçeli talebi üzerine,
piyasaya arz ettiği EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu sağlamaya yönelik her
türlü faaliyetle ilgili piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşu ile işbirliği
yapar. Yetkili
temsilcinin yükümlülükleri MADDE 8- (1) İmalatçı, yazılı bir vekâlet ile
yetkili temsilci atayabilir. Bu vekâletnamede, imalatçının 7 nci maddenin
birinci fıkrasında belirtilen yükümlülükleri ile teknik dosyayı düzenleme
yetkisi, yetkili temsilcinin yükümlülükleri arasında yer alamaz. (2) Yetkili
temsilci, imalatçıdan aldığı vekâlette kendisine gösterilen görevleri yerine
getirir. Söz konusu vekâlet, yetkili temsilcinin asgari olarak aşağıda
belirtilen görevleri yerine getirmesine müsaade eder: a) Piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşuna sunulmak üzere, AB Uygunluk Beyanının ve
teknik dosyanın ilgili EEE’nin piyasaya arzından sonra 10 yıl boyunca
muhafaza edilmesi. b) Piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşunun gerekçeli talebi üzerine, EEE’nin bu
Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren her türlü bilgi ve belgenin sunulması. c) Piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşunun gerekçeli talebi üzerine, EEE’nin bu
Yönetmeliğe uygunluğunu sağlamaya ilişkin her türlü faaliyetin yerine
getirilmesinde piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşu ile yetkisi kapsamında
işbirliği yapılması. İthalatçının
yükümlülükleri MADDE 9- (1) İthalatçı, yalnızca bu Yönetmelik
hükümlerine uygun EEE’yi piyasaya arz eder. (2) İthalatçı,
EEE’yi piyasaya arz etmeden önce 7 nci maddede yer alan uygunluk
değerlendirme işlemlerinin imalatçı tarafından yerine getirilmiş olduğunu
teyit eder. İthalatçı, imalatçının EEE’ye ilişkin teknik dosyayı
hazırladığını, EEE’nin “CE” işaretini taşıdığını ve gerekli belgelerin EEE’ye
eşlik ettiğini, imalatçının 7 nci maddenin yedinci ve sekizinci fıkralarında
belirtilen gereklilikleri sağladığını teyit eder. (3) İthalatçı,
piyasaya arz edeceği EEE’nin ikinci bölümde belirtilen gerekleri
karşılamadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği durumda, EEE’yi uygun hale
getirilene kadar piyasaya arz edemez ve bu hususta imalatçıyı ve piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşunu bilgilendirir. (4) İthalatçı
kendi adının, tescilli ticari unvanının ya da tescilli ticari markasının ve
kendisine ulaşılmasını sağlayacak adres bilgisinin EEE’nin üzerinde, bunun
mümkün olmadığı durumda EEE’nin ambalajında veya EEE ile birlikte verilen bir
belgede bulunmasını sağlar. İletişim bilgisi, Türkçe veya nihai
kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve piyasa gözetimi ve denetimi
kuruluşunun kabul edeceği bir dilde olur. Başka bir mevzuatın, ithalatçının
adının ve adresinin belirtilmesine ilişkin olarak en az bu hüküm kadar sıkı
hükümler içermesi durumunda söz konusu hükümler geçerlidir. (5) İthalatçı, bu
Yönetmeliğe uygun olmayan EEE’lerin ve geri çağrılan EEE’lerin kaydını tutar
ve bu konuda dağıtıcıları bilgilendirir. (6) Piyasaya arz
ettiği EEE’nin bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği durumda ithalatçı, söz konusu EEE’nin uygunluğunun sağlanması için
gerektiğinde EEE’nin piyasadan çekilmesi veya geri çağırılmasını da içerecek
düzeltici tedbirleri en kısa sürede alır. İthalatçı, EEE’nin uygunsuzluğuna
ve alınan düzeltici tedbirlere ilişkin derhal piyasa gözetimi ve denetimi
kuruluşunu bilgilendirir. (7) İthalatçı,
teknik dosyayı ve AB Uygunluk Beyanının bir suretini, EEE’nin piyasaya arz
edildiği tarihten itibaren 10 yıl süreyle piyasa gözetimi ve denetimi
kuruluşunun talebi halinde sunmak üzere muhafaza eder. (8) Piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşunun gerekçeli talebi üzerine ithalatçı, EEE’nin
bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren her türlü bilgi ve belgeyi Türkçe veya
piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun kabul edeceği bir dilde yazılı veya
elektronik ortamda piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşuna sunar. İthalatçı,
piyasaya arz ettiği EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu sağlamaya yönelik her
türlü faaliyet ile ilgili olarak piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşu ile
işbirliği yapar. Dağıtıcının
yükümlülükleri MADDE
10- (1) Dağıtıcı,
piyasada bulundurduğu EEE’nin bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğunu gözetir. (2) Dağıtıcı,
piyasada bulundurmadan önce EEE’nin “CE” işareti taşıdığını ve gerekli
belgelerin EEE ile birlikte sunulduğunu, imalatçının 7 nci maddenin yedinci
ve sekizinci fıkralarında belirtilen gereklilikler ile ithalatçının 9 uncu
maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen gereklilikleri sağladığını teyit eder. (3) Dağıtıcı,
EEE’nin ikinci bölümde yer alan gerekleri taşımadığını bildiği veya
bilmesinin gerektiği durumlarda uygun hale getirilene kadar EEE’yi piyasada
bulundurmaz ve bu hususta imalatçı veya ithalatçı ile piyasa gözetimi ve
denetimi kuruluşunu bilgilendirir. (4) Piyasada
bulundurduğu EEE’nin bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği durumda dağıtıcı, söz konusu EEE’nin uygunluğunun sağlanması,
piyasadan çekilmesi veya geri çağırılması için uygun düzeltici tedbirlerin
alındığından emin olur. Ayrıca dağıtıcı EEE’nin uygunsuzluğuna ve
gerçekleştirilen düzeltici tedbirlere ilişkin derhal piyasa gözetimi ve
denetimi kuruluşunu bilgilendirir. (5) Piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşunun gerekçeli talebi üzerine dağıtıcı, EEE’nin
bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren her türlü bilgi ve belgeyi yazılı veya
elektronik ortamda sunar. Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun istemesi
üzerine dağıtıcı, piyasada bulundurduğu EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu
sağlamaya ilişkin her türlü faaliyet ile ilgili olarak piyasa gözetimi ve
denetimi kuruluşu ile işbirliği yapar. İmalatçının
yükümlülüğünün ithalatçı ve dağıtıcıya uygulandığı durumlar MADDE
11- (1) İthalatçı
veya dağıtıcı, kendi adı ve ticari markası altında EEE’yi piyasaya arz etmesi
veya hâlihazırda piyasaya arz edilmiş olan bir EEE’yi bu Yönetmelik
hükümlerine uygunluğunu etkileyecek şekilde değiştirmesi durumunda bu
Yönetmelik kapsamında imalatçı olarak kabul edilir ve 7 nci maddede yer alan
yükümlülükleri yerine getirir. İktisadi
işletmecilerin tanımlanması MADDE
12- (1) İktisadi
işletmeciler, istenmesi halinde aşağıda belirtilenlerin kimliğine ilişkin
bilgileri piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşuna sunar: a) EEE’yi
kendilerine tedarik eden iktisadi işletmeciler. b) Kendilerinin
EEE tedarik ettikleri iktisadi işletmeciler. (2) İktisadi
işletmeciler, kendilerine EEE tedarik edildikten veya kendileri tarafından
EEE tedariki sağlandıktan sonraki 10 yıl boyunca birinci fıkrada belirtilen
bilgileri sunabilir durumda olmak zorundadır. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM EEE’lerin
Uygunluğu, Piyasa Gözetimi ve Denetimi AB uygunluk
beyanı MADDE
13- (1) AB Uygunluk
Beyanı, EEE’lerde zararlı maddelerin kullanımının kısıtlanmasına ilişkin
ikinci bölümde yer alan gerekliliklerin yerine getirildiğini gösterir. (2) AB Uygunluk
Beyanı, EK-5’te yer alan içeriğe göre düzenlenir ve sürekli güncel tutulur.
AB Uygunluk Beyanının başka dillerde düzenlendiği durumda, Türkçe tercümesi
de beyana eklenir. (3) EEE’nin
birden fazla mevzuata tabi olması ve bu mevzuatın da en az bu Yönetmelikteki
kadar sıkı AB Uygunluk Beyanı gerektirmesi durumunda, 5 inci maddenin birinci
fıkrası gerekliliklerine uygunluğu tüm mevzuat için tek bir AB Uygunluk
Beyanı düzenlenerek gösterilir. AB Uygunluk Beyanında uyulan bütün mevzuatın
adına, yayım tarihine ve sayısına atıf yapılır. (4) İmalatçı, AB
Uygunluk Beyanını düzenleyerek EEE’nin bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğu
konusundaki tüm sorumluluğu üstlenir. “CE” işaretine
ilişkin genel esaslar MADDE
14- (1) “CE”
işareti, 26/5/2021 tarihli ve 4021 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan
“CE” İşareti Yönetmeliği hükümlerine tabidir. “CE”
işaretinin konulmasına ilişkin kurallar MADDE
15- (1) “CE”
işareti, her bir EEE’ye veya bilgi plakasına veya EEE’nin yapısı gereği bunun
mümkün olmadığı veya kalıcılığının garanti edilemediği durumlarda ambalajına
veya beraberindeki belgelere görünür, okunabilir ve silinmeyecek şekilde
konulur. (2) “CE” işareti,
EEE piyasaya arz edilmeden önce konulur. (3) Piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşu, “CE” işaretlemesi ile ilgili mevzuatın doğru
bir şekilde uygulanmasını sağlamak için gerekli mekanizmaları kullanır ve
“CE” işaretinin amacı dışında kullanılması halinde gerekli tedbirleri alır. Uygunluk
varsayımı MADDE
16- (1) Aksini
gösteren bir kanıt olmadıkça “CE” işaretini taşıyan EEE’nin bu Yönetmeliğe
uygun olduğu varsayılır. (2) Avrupa
Birliği Resmî Gazetesi’nde referans numaraları yayımlanan uyumlaştırılmış
standartlara veya bunlara karşılık gelen uyumlaştırılmış Türk Standartlarına
göre ikinci bölümdeki gerekliliklere uygunluğunu gösteren test ve ölçümlerin
yapıldığı veya değerlendirildiği malzeme, bileşen ve EEE’lerin, bu
Yönetmeliğin gerekliliklerine uygun olduğu varsayılır. Uyumlaştırılmış
standarda resmi olarak itirazda bulunulması MADDE
17- (1) Piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşu, uyumlaştırılmış bir standardın amaçladığı ve
ikinci bölümde belirtilen gerekleri tamamen karşılamadığını tespit ettiğinde,
Avrupa Komisyonuna bildirilmesi veya 2015/1535/AB sayılı ve 9/9/2015 tarihli
Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi kapsamında faaliyet gösteren teknik
komitenin gündemine getirilmesi amacıyla görüşlerini Ticaret Bakanlığına
iletir. EEE’lerin
piyasa gözetimi ve denetimi ile ilgili piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşları MADDE
18- (1) EEE’lerin
piyasa gözetimi ve denetimi 9/7/2021 tarihli ve 4269 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararı ile yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair
Çerçeve Yönetmelik hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir. (2) Bu Yönetmelik
kapsamında yer alan EEE’lerin piyasa gözetimi ve denetimi; a) Tıbbi cihazlar
için Sağlık Bakanlığı, b) Oyuncaklar ve
spor ekipmanları için Ticaret Bakanlığı, c) Telsiz ve
telekomünikasyon terminal ekipmanları için Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumu, ç) Diğer
elektrikli ve elektronik eşyalar için Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, tarafından
gerçekleştirilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son
Hükümler İdari
yaptırımlar MADDE
19- (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı davranışta bulunanlar hakkında 7223 sayılı Kanun hükümleri uygulanır. Avrupa Birliği
mevzuatına uyum MADDE
20- (1) Bu
Yönetmelik, Elektrikli ve Elektronik Ekipmanlarda Bazı Tehlikeli Maddelerin
Kullanımının Kısıtlanması Hakkında 2011/65/AB sayılı ve 8/6/2011 tarihli
Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği
mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır. “CE” İşareti GEÇİCİ MADDE
1- (1) Bu
Yönetmelik kapsamında yer alan EEE’ler, 1/1/2024 tarihine kadar bu
Yönetmeliğe göre konulması gereken “CE” işareti olmaksızın, güvenli olmak
kaydıyla piyasaya arz edilebilir. Yürürlük MADDE
21- (1) Bu Yönetmeliğin; a) 5 inci
maddesinin dördüncü fıkrası 1/1/2024 tarihinde, b) 13 üncü ve 15
inci maddeleri ile EK-5’te yer alan AB Uygunluk Beyanı ve “CE” işaretlemesi
ile ilgili hükümleri 1/1/2024 tarihinde, c) Diğer
hükümleri 1/2/2023 tarihinde, yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
22- (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
26 Aralık 2022 PAZARTESİ Resmî Gazete Sayı : 32055 |