SON
GÜNCELLEME: 18/08/2016 |
DÖVİZ KAZANDIRICI FAALİYETLERDE
DAMGA VERGİSİ VE HARÇ İSTİSNASI UYGULAMASI HAKKINDA TEBLİĞ (SERİ NO: 1) Kapsam Bu Tebliğde, 02/01/2004 tarihli
ve (M) 25334 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 5035 sayılı Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 28 inci maddesi ile 488 sayılı Damga
Vergisi Kanununa eklenen EK-2 nci ve 33 üncü maddesi ile 492 sayılı
Harçlar Kanununa eklenen EK-1 inci maddelerinin verdiği yetkiye dayanılarak,
döviz kazandırıcı faaliyetlere ilişkin işlemlerle ilgili damga vergisi ve
harç istisnası uygulamasının usul ve esasları belirtilmiştir. 1. KANUN HÜKMÜ 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun EK-
2 nci maddesinde aşağıdaki hüküm bulunmaktadır. " Döviz kazandırıcı
faaliyetlere ilişkin işlemlerle ilgili olarak düzenlenen kağıtlar damga
vergisinden müstesnadır. Döviz kazandırıcı faaliyetlerin
kısmen veya tamamen gerçekleştirilmemesi halinde, gerçekleşmeyen kısma ait
alınmayan damga vergisi, mükelleflerden, 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu hükümlerine göre ceza ve gecikme faizi ile birlikte geri alınır. Yukarıda belirtilen hususlarda
damga vergisi istisnası uygulamak suretiyle işlem yapan kuruluşlar, istisnaya
konu işlemin mahiyeti ile alınmayan vergi tutarını, işlemin yapıldığı tarihi
takip eden otuz gün içinde ilgililerin gelir veya kurumlar vergisi bakımından
bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirmeye mecburdurlar. Döviz kazandırıcı faaliyetin
gerçekleşmediğinin tespit edildiği tarihi takip eden otuz gün içinde, bu
durumu vergi dairesine bildirmeyen kuruluşlar, damga vergisi, ceza ve gecikme
faizinin ödenmesinden ilgililerle birlikte müteselsilen sorumludurlar. Bu maddenin uygulanması bakımından
döviz kazandırıcı faaliyetlerin neler olduğu ve bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı
tarafından birlikte tespit edilir." 492 sayılı Harçlar Kanununun EK-1
inci maddesinde ise, aşağıdaki hüküm bulunmaktadır. "Döviz kazandırıcı
faaliyetlere ilişkin işlemler harçlardan müstesnadır. Döviz kazandırıcı faaliyetlerin
kısmen veya tamamen gerçekleştirilmemesi halinde, gerçekleşmeyen kısma ait
alınmayan harç, mükelleflerden, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre
ceza ve gecikme faizi ile birlikte geri alınır. Yukarıda belirtilen hususlarda
harç istisnası uygulamak suretiyle işlem yapan kuruluşlar, istisnaya konu
işlemin mahiyeti ile alınmayan harç tutarını, işlemin yapıldığı tarihi takip
eden otuz gün içinde ilgililerin gelir veya kurumlar vergisi bakımından bağlı
bulunduğu vergi dairesine bildirmeye mecburdurlar. Döviz kazandırıcı faaliyetin
gerçekleşmediğinin tespit edildiği tarihi takip eden otuz gün içinde, bu
durumu vergi dairesine bildirmeyen kuruluşlar, harç ile ceza ve gecikme
faizinin ödenmesinden ilgililerle birlikte müteselsilen sorumludurlar. Bu maddenin uygulanması
bakımından, döviz kazandırıcı faaliyetlerin neler olduğu ve bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ile Dış Ticaret
Müsteşarlığı tarafından birlikte tespit edilir." 2. TEBLİĞ HAKKINDA GENEL AÇIKLAMA 5035 sayılı Kanunun yukarıda
belirtilen ve 01/01/2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde yürürlüğe giren 28 ve 33 üncü maddeleri ile döviz kazandırıcı
faaliyetlerle ilgili işlem ve kağıtlar yönünden, damga vergisi ve harç
istisnası getirilmiştir. Bu maddelerde istisna uygulamasındaki esaslarla,
aranan şartların ihlal edilmesi halinde yapılacak işlemler hüküm altına
alınmıştır. Ayrıca, maddelerin son fıkrası ile
döviz kazandırıcı faaliyetlerin neler olduğu ve bu maddelerin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasların Maliye Bakanlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı
tarafından birlikte tespit edileceği belirtilmiştir. 03/12/1988 tarih ve 3505
sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesinin yürürlük süresi
31/12/2003 tarihi itibariyle sona ermiştir. Bu nedenle, bu Kanuna istinaden
yayımlanan tebliğlerin de uygulanma imkanı kalmamıştır. Diğer taraftan, 488 sayılı Kanuna
ekli istisna ve muafiyetlerle ilgili (2) sayılı tablonun “IV-Ticari ve
medeni işlerle ilgili kağıtlar” başlıklı bölümünün 5035 sayılı Kanunun
30 uncu maddesi ile değişik (23) numaralı fıkrasında, “Bankalar, yurt dışı
kredi kuruluşları ve uluslararası kurumlarca kullandırılacak kredilerin
temini ve geri ödenmesi amacıyla düzenlenecek kağıtlar ile bu kağıtlar
üzerine konulacak şerhler (kredilerin kullanımları hariç).” hükmü yer
almaktadır. 492 sayılı Kanunun 5035 sayılı
Kanunun 31 inci maddesi ile değişik 123 üncü maddesinin son fıkrasında ise,
“Anonim, eshamlı komandit velimited şirketlerin kuruluş, sermaye
artırımı, birleşme, devir, bölünme ve nev'i değişiklikleri nedeniyle
yapılacak işlemler ile bankalar, yurt dışı kredi kuruluşları ve uluslararası
kurumlarca kullandırılacak kredilerin temini ve bunların teminatları ile geri
ödenmelerine ilişkin işlemler harca tabi tutulmaz.” hükmü yer almaktadır. Buna göre, gerek mevzuatta ve
gerekse uygulamada meydana gelen değişiklikler nedeniyle konunun yeni bir
tebliğ çerçevesinde düzenlenmesi zorunluluğu doğmuştur. Döviz kazandırıcı faaliyetlerle
ilgili işlemler sebebiyle doğan damga vergisi ve harç istisnasının kapsamı
ile uygulama usul ve esasları yeniden belirlenerek aşağıda açıklanmıştır. 3. DÖVİZ KAZANDIRICI FAALİYETLE
İLGİLİ İSTİSNANIN KAPSAMI Döviz kazandırıcı faaliyet tanımı,
ihracat ile bu Tebliğde sayılan diğer döviz kazandırıcı faaliyetleri kapsar. 3.1. İHRACAT İŞLEMLERİ 3.1.1. İhracat karşılığı yapılacak
ödemeler (Katma değer vergisi iadesi ile bu iadenin mükellefin veya mükellefe
ihraç edilen malı teslim edenlerin vergi ve Sosyal Sigortalar Kurumu prim
borçları ile genel ve katma bütçeli idarelere olan borçlarına mahsubu dahil), 3.1.2. İhracattan doğan alacağın
ihracatçı tarafından temliki, 3.1.3. İhracat bağlantıları için
düzenlenecek anlaşmalar, 3.1.4. Transit ticarete konu malın
satın alınması ve satılması, 3.1.5. Tedarik edildikleri
şekliyle ihraç edilmek üzere mal alımı, 3.1.6. 4458 sayılı Gümrük
Kanununun 131 inci maddesine istinaden ithalat vergilerinden tam muafiyet
suretiyle geçici ithalat rejimine tabi ambalaj malzemesi ithali ile kati
ihraç edilen mallara ait ambalaj malzemesinin geçici ihracı ve ithali 3.1.7. Dahilde İşleme
İzni kapsamında yapılan ithalat, 3.1.8. Dahilde İşleme
İzin Belgesi kapsamında yapılan ithalat veya yurt içi alımlar, 3.1.9. Gerçekleştirilen mamul
ürün ihracatı karşılığı olarak bu ürünlerin üretiminde kullanılan girdilerin
Toprak Mahsulleri Ofisinden veya T.C. Şeker Kurumunca tespit edilen şeker
fabrikalarından alımı, ile ilgili işlemler ve bu
işlemler sebebiyle düzenlenen kağıtlara (gümrük idarelerine verilen
beyannameler dahil) ihracata ilişkin olduğunun tevsik edilmesi kaydıyla,
işlem yapan kuruluşlarca re'sen damga vergisi ve harç istisnası
tatbik edilecektir. 3.2. DİĞER DÖVİZ KAZANDIRICI
FAALİYETLER Diğer döviz kazandırıcı faaliyetler aşağıda
sayılmıştır: 3.2.1. Kalkınma Bakanlığınca yayımlanan cari
yıl yatırım programında yer alan yatırımlardan ve Milli Savunma Bakanlığı,
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının bu programda yer
almayan kamu yatırımlarından uluslararası ihaleye çıkarılanların (yerli ve
yabancı firmaların ayrı ayrı veya birlikte iştirakine açık olmak üzere)
ihalesini kazanan veya yabancı para ile finanse edilenlerin yapımını üstlenen
firmaların, 3.2.1.1. Yerli firma olması halinde, uluslararası
ihalelerde tamamı üzerinden, yabancı para ile finanse edilenlerde ise yabancı
paraya isabet eden oranda yapacakları hizmet ve faaliyetler ile yerli
imalatçı firmaların, mükerrer olmamak kaydıyla, bahse konu işte kullanılmak
üzere bu işin yapımını yüklenen firmaya üreterek yapacakları mal ve malzeme
ile hizmet satış ve teslimleri, 3.2.1.2. Yabancı firma olması halinde, yabancı
firmanın bu işte kullanacağı mal ve malzemeyi üreten yerli imalatçı
firmaların (işi taahhüt eden firmalar dahil) yapacakları satış ve
teslimleri, 3.2.1.3. Yerli ve yabancı firmaların ortaklığı
şeklinde olması halinde, yerli firmaya kendi faaliyeti oranında, yabancı
firmaya ise (3.2.1.2.) alt bendi çerçevesinde yerli imalatçı firmaların
üreterek yapacakları satış ve teslimleri, 3.2.1.4. Yukarıda belirtilen (3.2.1.1.), (3.2.1.2.)
ve (3.2.1.3.) alt bentleri çerçevesinde proje sahibi kamu kurumları ile bu
projeleri üstlenen firmalara yapılacak teknik müşavirlik, mühendislik vb.
hizmet satışları, 3.2.2. Savunma Sanayi Müsteşarlığınca onaylanan
Savunma Sanayi Projelerini üstlenmiş yerli imalatçı firmaların üreterek
yapacakları satış ve teslimleri, 3.2.3. Savunma Sanayi Müsteşarlığınca Savunma Sanayi
açısından önem arzettiği belirtilen savunma araç ve gereçlerini
üreten yerli imalatçı firmaların, ülkenin savunması ile ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarına üreterek yapacakları satış ve teslimleri, 3.2.4. (3.2.2) ve (3.2.3.) bentlerinde belirtilen
firmalara, yerli imalatçı firmaların üreterek yapacakları satış ve
teslimleri, 3.2.5. Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yer alan
yatırım mallarını üreterek Yatırım Teşvik Belgesi sahibi yatırımcılara teslim
eden yerli imalatçı firmaların yapacakları satış ve teslimleri, 3.2.6. Yerli imalatçı firmaların, Dış Ticaret
Müsteşarlığınca yayımlanan Tebliğler eki yatırım malları listesinde
belirtilen malları üreterek yapacakları satış ve teslimleri, 3.2.7. Yerli imalatçı firmaların, Yatırımlarda
Devlet Yardımları Mevzuatı çerçevesinde CKD ithal edebilecek firmalara ithal
edebilecekleri bu aksam ve parçaları üreterek yapacakları satış ve
teslimleri, 3.2.8. Yap-İşlet Modeli çerçevesinde yapılacak
yatırım projelerini üstlenen yerli firmaların yapacakları hizmet ve
faaliyetleri, 3.2.9. Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası
ihaleye (sabit sermaye yatırımı nitelikli olanlar) çıkarılan yatırım malına, sınai mamullere
ve yazılım hizmetlerine yönelik ihaleleri kazanan yerli imalatçı firmaların
üreterek yapacakları satış ve teslimleri, 3.2.10. Kamu kurum ve kuruluşlarınca yaptırılan
uluslararası taşımalar ile bu kurum ve kuruluşlar tarafından uluslararası
ihaleye çıkarılmış yurt içi taşımaları yüklenen yerli firmaların bu
faaliyetleri, 3.2.11. Uluslararası taşımacılıktan döviz olarak
kazanılan navlun bedellerinin yurda getirilmesi kaydıyla kara, deniz veya
hava ulaştırma hizmet ve faaliyetleri, 3.2.12. Yurt dışına yönelik olarak
gerçekleştirilecek müteahhitlik, müşavirlik, yazılım ve mühendislik
hizmetleri gibi döviz kazandırıcı hizmet projeleri, 3.2.13. Uluslararası ikili veya çok taraflı anlaşma
hükümlerine göre yurt içinde bulunan yabancı kuruluşların yurt dışından
getirme imkanına sahip bulundukları sınai mamulleri teslim eden yerli
imalatçı firmalar ile uluslararası kuruluşlar, yabancı ülke temsilcilikleri
ve kuruluşlarına ait tesislerin yapımını ve onarımını üstlenen müteahhit firmaların
faaliyet ve teslimleri, 3.2.14. Yabancı uyruklulara (diplomatik
temsilcilikler ve mensupları dahil), turistlere veya yurt dışında
çalışan Türk vatandaşlarına ülkemizde bulundukları sürede, bedelleri yurt
dışındaki sağlık ve sigorta kuruluşlarından tahsil edilmek kaydıyla döviz
karşılığı verilecek sağlık hizmetleri, 3.2.15. Turizm müesseseleri ile seyahat
acentelerinin yurt içindeki ve yurt dışındaki turizm faaliyetleri sırasında
yaptıkları döviz karşılığı hizmet satışları, 3.2.16. Bedelleri döviz olarak alınmak kaydıyla yurt
dışında yerleşik firmalar adına garanti kapsamında gerçekleştirilen bakım ve
onarım hizmetiyle, yabancı bandıralı gemi, uçak veya tırların bakımı
ve onarımı ile bunlara yapılan mal (yakıt ve madeni yağlar hariç) ve hizmet
satışları, 3.2.17. Yerli firmalarca, ihraç ürünlerimizin
pazarlanması amacıyla yurt dışında mağaza açılması veya işletilmesi, 3.2.18. Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası
ihaleye çıkarılan maden havzalarından rödövans karşılığında maden
çıkarımı ve işletmesiyle ilgili üretim faaliyetleri, 3.2.19. Yurt içinde yerleşik haber
ajanslarınca, yurt dışındaki yayın organlarına görüntülü veya görüntüsüz
haber satışları. 4. UYGULAMAYA İLİŞKİN ESASLAR 4.1. (3.1.8)’de belirtilen
faaliyetler için bu konuda düzenlenmiş "Dahilde İşleme İzin Belgesi";
(3.2.)’de belirtilen diğer döviz kazandırıcı faaliyetler için bu konuda
düzenlenmiş "Vergi Resim Harç İstisnası Belgesi"nin ibrazı üzerine,
ilgili kuruluşlarca, aşağıda açıklanan usul ve esaslar çerçevesinde başka bir
belge aranmaksızın re’sen damga vergisi ve harç istisnası
uygulanacaktır. Ancak, damga vergisi ve harç
istisnasının uygulanabilmesi için, vergi ve harca konu işlemin, sözü edilen
belgelerin geçerlilik süresi içerisinde yapılması şarttır. Belgenin alınmasından önce veya
belgenin geçerlilik süresinin dolmasından sonra, belgeye bağlanan iş ile
ilgili olarak yapılan işlemlere, damga vergisi ve harç istisnası tatbik
edilmeyecektir. Vergi Resim Harç İstisnası Belgesi
almak amacıyla proje formu ekinde verilecek taahhütnamelere belge
aranmaksızın re'sen damga vergisi ve harç istisnası tatbik
edilecektir. 4.2. İstisna uygulaması belgede
yer alan esaslar dikkate alınarak yürütülecektir. 4.3. Yurtiçi uluslararası ihale
konusu işlerle, yabancı para ile finanse edilen kamu yatırımlarında işin
proje safhasından başlayarak ihale makamına teslimine kadar geçecek süre
içerisinde, ihale makamı ile müteahhit arasında yapılan işlemlerle
bu konuda düzenlenen kağıtlara, damga vergisi ve harç istisnası uygulaması,
bu işlemler ve kağıtların söz konusu işlerle ilgili olduğunun tevsiki ile
mümkündür. 4.4. Yurt dışına yönelik
olarak gerçekleştirilecek müteahhitlik, müşavirlik, yazılım ve mühendislik
hizmetlerinde, işin proje safhası da dahil olmak üzere yapılan işlemlerle bu
konuda düzenlenen kağıtlar, damga vergisi ve harç istisnasından
yararlandırılacaktır. 4.5. Yap-İşlet modeli çerçevesinde
yapılacak yatırım projeleri ile ilgili olarak, yatırımcı ile bu yatırımın
yapılmasını öngören idare arasında, işin proje safhası da dahil olmak
üzere yatırımın başlamasından bitimine kadar geçecek süre içerisinde
yapılacak işlemlerle bu konuda düzenlenen kağıtlar damga vergisi ve harç
istisnasından yararlandırılacaktır. 4.6. Yukarıdaki (4.3), (4.4) ve
(4.5) fıkralarında yer alan hususlardaki ihale kararlarına tevsik edilmesi
kaydıyla belge aranmaksızın re'sen istisna tatbik edilecektir. Sözü edilen işlerle ilgili
sözleşme safhası da dahil olmak üzere, takip eden safhalarda
düzenlenen diğer kağıtlar ve yapılan işlemlere damga vergisi ve harç
istisnasının tatbiki için, bu konuda düzenlenmiş bulunan Vergi Resim Harç
İstisnası Belgesinin ibrazı şarttır. 4.7. Diğer döviz kazandırıcı
faaliyetlerde, belgeye bağlı olarak uygulanan damga vergisi ve harç
istisnasının; belge sahibi yatırımcı, ihracatçı veya üstlenicinin belge
kapsamındaki iş nedeniyle ihale makamı dışında kalan ve belge sahibi olmayan
diğer kişi ve kuruluşlarla (taşeron, malzeme müteahhidi v.b) yapacağı
muamelelere tatbiki mümkün değildir. Ancak, belge kapsamındaki döviz
kazandırıcı faaliyetlerde kullanılmak şartıyla, belge sahibi kişi veya
kuruluşlardan temin edilecek mal, malzeme veya hizmet alımları damga vergisi
ve harç istisnasından faydalandırılacaktır. Bu durumda, döviz kazandırıcı
faaliyetlerde, ihale makamı dışında kalan diğer işlem tarafları arasındaki
muamelelere; her iki işlem tarafının da o işle ilgili olarak düzenlenmiş
belgeye sahip olmasına bağlı olarak damga vergisi ve harç istisnası tatbik
edilecektir. 4.8. Bu Tebliğde geçen; “Yerli firma” ibaresi, 6762 sayılı
Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş ve vergi uygulamaları
bakımından Türkiye’de tam mükellef olan firmaları; “yerli imalatçı firma” ve
“imalatçı firma” ibareleri ise, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine
göre kurulmuş, vergi uygulamaları bakımından Türkiye’de tam mükellef olan ve
üretim faaliyetinde bulunan firmaları ifade edecektir. 5. SORUMLULUK 5.1. İŞLEM YAPAN KURULUŞLARIN
SORUMLULUĞU 5.1.1. Yukarıdaki bölümlerde
belirtilen hususlarda damga vergisi ve harç istisnasını uygulamak suretiyle
işlem yapan (noter, tapu, gümrük, ihaleyi yapan kurum veya
kuruluş vb.) kuruluşlar, evvelki bölümde belirtilen esas ve
usuller çerçevesinde herhangi bir makam veya merciden muafiyete dair yazı
talep edilmeksizin damga vergisi ve harç istisnasını re'sen tatbik
edeceklerdir. Ancak, bu Tebliğdeki açıklamalara
rağmen istisna kapsamında bulunup bulunmadığı hususunda tereddüde düşülen
konularda defterdarlıklardan görüş alınması mümkün bulunmaktadır. 5.1.2. Damga vergisi ve harç
istisnasını uygulayarak işlem yapan kuruluşlar ile iş yaptıran kamu kurum ve
kuruluşlarınca, bu işlere ilişkin olarak düzenlenen kağıt ve
yapılan işlemlerle ilgili olup, istisna uygulaması sebebiyle ilgililerine
ödettirilmeyen veya ödeme sırasında tevkif edilmeyen damga vergileri ile
alınmayan harca ilişkin olarak, işlemin yapıldığı veya vergiye konu kağıdın
düzenlendiği tarihi takip eden 30 gün içinde EK-1'de yer alan Damga Vergisi
ve Harç İstisnasından Yararlananlara Ait Bildirim Formunu doldurarak, adına
işlem yapılan ihracatçı veya yüklenici kuruluşların gelir veya kurumlar
vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesine bildirilecektir. Bu
bildirime, döviz kazandırıcı faaliyetlerle ilgili olarak düzenlenen Vergi
Resim Harç İstisnası Belgesi ya da Dahilde İşleme İzin Belgesinin
bir örneği de eklenecektir. 5.1.3. Gümrük, tapu ve
notere gidilmeksizin ilgili kişi ve kuruluşlar arasında düzenlenen kağıtlara
ilişkin olup istisna hükmü gereğince ödenmeyen damga vergisi tutarları,
kağıdın düzenlenmesini takip eden 30 gün içinde işlem yapan taraflarca aynı
esaslar dahilinde ilgili vergi dairesine bildirilecektir. 5.2. DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI
TARAFINDAN YAPILACAK İŞLEMLER 5.2.1. Dahilde İşleme
İzin Belgesi veya Vergi Resim Harç İstisnası Belgesinin iptal edilmesi veya
iptal işleminin kaldırılması halinde, bu durum işlem tarihini takip eden 30 gün
içinde ilgili vergi dairesine bildirilecektir. 5.2.2. Dahilde İşleme
İzin Belgesi kapsamında döviz kazandırıcı faaliyetlerin gerçekleştirilmesi
veya gerçekleştirilmemesi halinde, varsa gerçekleşmeme oranı da belirtilmek
suretiyle, bu durumun tespit edildiği tarihi izleyen 30 gün içinde ilgili
vergi dairesine bildirilecektir. 5.2.3. Yukarıda belirtilen
hususlarda vergi dairesine yapılacak bildirimlerde ilgilinin adı, soyadı veya
unvanı, vergi kimlik numarası, ikametgahıveya kanuni ve iş merkezi,
döviz kazandırıcı faaliyetin türü, belgenin adı, sayısı ile gerekli görülen
diğer hususlara yer verilecektir. 5.3. TÜRKİYE CUMHURİYET MERKEZ
BANKASI TARAFINDAN YAPILACAK İŞLEMLER 5.3.1. Vergi Resim Harç İstisnası
Belgesi kapsamında döviz kazandırıcı faaliyetlerin gerçekleştirilmesi veya
gerçekleştirilmemesi halinde, varsa gerçekleşmeme oranı da belirtilmek
suretiyle, bu durumun tespit edildiği tarihi izleyen 30 gün içinde ilgili
vergi dairesine bildirilecektir. 5.3.2. Yukarıda belirtilen
hususlarda vergi dairesine yapılacak bildirimlerde ilgilinin adı, soyadı veya
unvanı, vergi kimlik numarası, ikametgahıveya kanuni ve iş merkezi,
döviz kazandırıcı faaliyetin türü, belgenin adı, sayısı ile gerekli görülen
diğer hususlara yer verilecektir. 6. VERGİ DAİRELERİNCE YAPILACAK
İŞLEMLER VE YAPTIRIMLAR 6. 1. VERGİ DAİRELERİNCE YAPILACAK
İŞLEMLER Vergi daireleri, istisnaya konu
işlemi yapan kuruluşlarca Tebliğin 5 inci bölümünde belirtilen esaslar
çerçevesinde gönderilen bildirimleri, mükelleflerin tarh dosyalarında
saklayacaklardır. Tebliğin 5 inci bölümünde
belirtilen esaslar çerçevesinde ilgili kuruluşlarca yapılacak bildirimler
dikkate alınarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre yapılacak
tarhiyatlarda, mükelleflerin tarh dosyalarındaki bildirim ve kayıtlar esas
alınacaktır. 6.2. MÜKELLEFLERE UYGULANACAK
YAPTIRIMLAR 6.2.1. Döviz kazandırıcı
faaliyetlerde; - Alınmayan damga vergisi ve harç
tutarının, döviz kazandırıcı faaliyetlerin gerçekleşmeyen kısmına isabet eden
tutarı, - Dahilde İşleme İzin
Belgeleri ve Vergi Resim Harç İstisnası Belgesinin iptal edilmiş olması
durumunda alınmayan damga vergisi ve harç tutarları, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
hükümleri çerçevesinde ceza ve gecikme faizi ile birlikte geri alınacaktır. 6.2.2. Gecikme faizi, kağıdın düzenlendiği
veya işlemin yapıldığı tarihten başlayarak hesaplanacaktır. 6.3. İŞLEM YAPAN KURULUŞLARA
UYGULANACAK YAPTIRIMLAR 6.3.1. Damga vergisi ve harç
istisnasına konu işlemi yapan ancak 30 günlük sürede gerekli bildirimde
bulunmayan sorumlular adına ikinci derece usulsüzlük cezası kesilecektir. 6.3.2. Bu Tebliğ kapsamına
girmediği halde bu Kanun ve Tebliğ gerekçe gösterilerek damga vergisi ve harç
istisnası tatbik edilen işlemleri yapan kuruluşlar (noter, tapu, gümrük,
ihaleyi yapan kurum veya kuruluş vb.), alınmayan damga vergisi ve harç
tutarları ile bunlara ilişkin faizlerin ödenmesinden müteselsilen sorumlu
olacaklardır. 6.3.3. İstisnaya konu işlemi
yaptığı halde gerekli bildirimde bulunmayan kuruluşlar, döviz kazandırıcı
faaliyetin gerçekleşmemesi veya belge şartlarına uyulmadığının tespiti
halinde, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri çerçevesinde ilgililerden
ceza ve gecikme faizi ile birlikte tahsil edilmesi gereken damga vergisi ve
harç tutarlarından, müteselsilen sorumlu olacaklardır. 7. YÜRÜRLÜK Bu Tebliğ esasları 01/01/2004 tarihinden
itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürürlük süresi sona eren 3505
sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesi ve bu maddeye istinaden
yayımlanan Tebliğler kapsamında ihracat veya döviz kazandırıcı faaliyetlerle
ilgili olarak bu Tebliğin yayımı tarihinden önce düzenlenmiş bulunan, Vergi
Resim Harç İstisnası Belgesi ve Dahilde İşleme İzin Belgesi sahibi
mükelleflerin belge süresinin bitimine kadar yapacakları işlemler için damga
vergisi ve harç istisnası uygulamasına devam edilir. Bu hüküm, belgesiz
ihracat yapan mükellefler için de geçerlidir. 9/8/2016 tarihli ve 29796 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak
yürürlüğe giren 15/7/2016 tarihli ve 6728 sayılı Yatırım Ortamının
İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun
yürürlük tarihinden önce yapılan uluslararası ihale konusu işlere ilişkin
olarak, Kanunun yürürlük tarihinden önceki mevzuat hükümleri çerçevesinde
Ekonomi Bakanlığınca verilecek Vergi Resim Harç İstisnası Belgesine istinaden
damga vergisi ve harç istisnası uygulanır. Tebliğ olunur. 27 Şubat 2004
CUMA Resmî Gazete Sayı : 25386 |