YÜRÜRLÜKTEN
KALDIRILMIŞTIR (21/02/2017) |
SON GÜNCELLEME:
08/06/2004 |
ÇİN HALK CUMHURİYETİ MENŞELİ
MALLARIN İTHALATINDA KORUNMA ÖNLEMLERİ YÖNETMELİĞİ BÖLÜM
I
Amaç ve kapsam
Madde 1- Bu Yönetmelik 2/5/2003 tarihli ve 2003/5567 sayılı
Karar uyarınca, ülke yararının gerektirdiği durumlarda; a) Çin Halk Cumhuriyeti (Ç.H.C.) menşeli malların
ithalatında, ileriye yönelik veya geçmişe dönük olarak izlenmesi amacıyla
gözetim uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ile, b) Ç.H.C. menşeli malların
ithalatında meydana gelen artışların veya bu malların ithalatının gerçekleşme
koşullarının benzer veya doğrudan rakip mallar üreten yerli üreticiler
üzerinde pazar bozulmasına yol açması veya yol açma tehdidi oluşturması
halinde veya; Ç.H.C. veya Dünya Ticaret Örgütü (D.T.Ö.) üyesi bir
ülke tarafından, Ç.H.C. menşeli malların neden olduğu pazar bozulmasını
önlemek veya gidermek üzere yapılan bir uygulamanın önemli ticaret sapmasına
yol açması veya yol açma tehdidi oluşturması halinde, uluslararası yükümlülükler de
dikkate alınarak korunma önlemleri alınmasına ilişkin usul ve esasları
kapsar. BÖLÜM II
Tanımlar Madde 2- Bu Yönetmelikte yer alan; a) Müsteşarlık: Dış Ticaret
Müsteşarlığını, b) Genel Müdürlük: Dış Ticaret
Müsteşarlığı İthalat Genel Müdürlüğünü, c) Kurul: 30/4/1995 tarihli ve 95/6814 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile oluşturulan İthalatta Gözetim ve Korunma
Önlemlerini Değerlendirme Kurulunu, d) Pazar bozulması: Yerli
üreticilerin ürettiği ürüne benzer veya doğrudan rakip bir ürünün ithalatının
maddi zarar veya maddi zarar tehdidi oluşturacak şekilde mutlak veya nisbi
olarak hızla artması durumunu, e) Önemli ticaret
sapması: D.T.Ö. üyesi bir ülke piyasasında ortaya çıkan pazar bozulmasını
önlemek veya gidermek üzere, sözkonusu ülke veya Ç.H.C. tarafından yapılan
bir uygulamanın Ç.H.C. menşeli malın ithalatının artışına veya artış
tehdidine yol açma durumunu, f) Yerli üreticiler: Yurtiçinde faaliyet gösteren ve
benzer veya doğrudan rakip ürünlerin tamamını veya önemli bir kısmını üreten
üreticileri, g) İlgili taraf: Ç.H.C. Hükümeti yetkili
temsilcileri, yerli üreticiler, ithalatçılar, ihracatçılar/üreticiler,
tüketiciler, kullanıcılar ile bunların bağlı olduğu kuruluşlar vb.’ni, h) Gözetim belgesi: Gözetime tabi malların ithali
için Genel Müdürlükçe verilen veya onaylanan belgeyi, ı) Tarife
kontenjanı: Belirli bir dönem itibariyle gümrük vergisinde ve/veya diğer mali
yüklerde indirim yapılan ya da muafiyet sağlanan ithalatın miktar veya
değerini, i) İthal lisansı: Kota ve Tarife Kontenjanı
Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde Genel Müdürlükçe verilen belgeyi veya
Ç.H.C. makamlarınca düzenlenen belgeye istinaden Genel Müdürlükçe verilen
belgeyi, ifade eder. BÖLÜM III
Ön inceleme
Madde 3- Pazar bozulması veya önemli ticaret sapmasının olup
olmadığına ilişkin ön inceleme, ilgili gerçek ve tüzel kişilerin veya bağlı
bulundukları Meslek Kuruluşları ya da Odaların yazılı talebi üzerine veya
Genel Müdürlük tarafından res’en başlatılabilir. Başvuruların Genel
Müdürlükten temin edilecek başvuru formunun tam ve usülüne uygun şekilde
doldurularak yapılması gerekmektedir. Genel Müdürlük, gerekli gördüğü
takdirde, ön inceleme sırasında ilave bilgi ve belge isteyebilir. Gerekli
görülmesi halinde bu aşamada Ç.H.C. tarafı ile karşılıklı tatmin edici bir
çözüme ulaşmak üzere danışma görüşmesi yapılabilir. Ön inceleme aşamasında, başvurunun geri çekilmesi
halinde, Genel Müdürlükçe işlemlere son verilir. Yapılan ön inceleme sonuçları
Kurul’un değerlendirmesine sunulur. Kurul,
yapacağı değerlendirmede soruşturma açılmasını gerekli görmediği takdirde,
keyfiyet, başvuru sahiplerine Genel Müdürlük tarafından yazılı olarak
bildirilir. Soruşturma Madde 4 — Kurul, soruşturma açılmasına karar verirse, durum
Resmî Gazete'de ilan edilir. Bu ilanda, ilgili tarafların kendilerini
tanıtmaları, görüşlerini yazılı olarak sunmaları ve bilgi vermeleri için
öngörülen süre ile 5 inci madde çerçevesinde Genel Müdürlük tarafından sözlü
olarak dinlenebilme talebinin yapılabileceği süre belirtilir. Bu süreler
soruşturmanın açılmasına ilişkin kararın Resmî Gazete’de ilan tarihinden
itibaren 30 gün ile sınırlıdır. Madde 5- Genel Müdürlük, soruşturma için
ihtiyaç duyulan bilgi ve belgeleri ilgili taraflardan isteyebilir. İlgili taraflar Resmi Gazete'deki ilanda belirtilen
süre içinde yazılı talepte bulunarak soruşturmanın sonucundan
etkileneceklerini ve dinlenmeleri için özel nedenleri olduğunu kanıtladıkları
takdirde Genel Müdürlük tarafından sözlü olarak dinlenebilirler. Genel Müdürlük ilgili tarafları tek tek veya
birarada dinleyebilir. İlgili taraflarca sözlü olarak verilen bilgiler,
yazılı olarak da sunulmaları halinde Genel Müdürlükçe dikkate alınır. Ayrıca,
ilanda belirtilen süre içinde kendini tanıtan ilgili taraflar yazılı
başvurarak mevcut bilgileri incelemeyi talep edebilir ve Genel Müdürlükçe
talebin haklı görülmesi halinde 7 nci madde hükümlerine göre gizli sayılmayan
bilgileri inceleyebilirler. Soruşturmanın herhangi bir aşamasında Genel
Müdürlükçe istenen bilgilerin öngörülen süre içinde temin edilememesi ya da
soruşturmanın engellendiğinin anlaşılması halinde, soruşturma mevcut veriler
üzerinden sonuçlandırılır. Genel Müdürlükçe ilgili tarafların yanlış bilgi
sağladıkları tesbit edildiği takdirde bu bilgiler dikkate alınmaz. Soruşturma sırasında, başvurunun geri çekilmesi
halinde, Kurul tarafından konu incelenerek soruşturmanın önlem alınmaksızın
kapatılmasına karar verilebilir. Soruşturma kapsamında nihai bir
karar alınmadan önce, kesin önlemle ilgili karara esas teşkil edecek
nitelikteki önemli bilgi ve bulgular, gizlilik ilkesi gözetilerek, makul bir
sürede görüşlerini vermek üzere ilgili taraflara bildirilir. Soruşturma, Genel Müdürlükçe
yürütülerek dokuz ay içinde tamamlanır. Gerekli hallerde bu süre iki ay
uzatılabilir. Haklı sebeplerin varlığı durumu hariç, soruşturma
sonucunun Resmi Gazete’de yayımlanmasından sonra 1 (bir) yıl geçmedikçe,
soruşturma konusu malın ithalatında meydana gelen artışların pazar
bozulmasına yol açtığı veya yol açma tehdidi oluşturduğu gerekçesiyle yeni
bir soruşturma başlatılamaz. Yerinde doğrulama incelemesi
Madde 6- Eldeki
bilgilerin doğrulanması ve/veya ek bilgi sağlanması amacıyla, ilgili taraflar
nezdinde yerinde doğrulama incelemesi ve üçüncü ülkelerde inceleme
yapılabilir. Bu incelemeler, ilgili tarafların kabul etmesi, menşe veya
ihracatçı ülke ile üçüncü ülkeye bildirimde bulunulması ve ilgili ülkenin
itiraz etmemesi durumunda gerçekleştirilir. Yerinde doğrulama incelemesi yapılmadan önce ilgili
taraflara incelenecek bilginin ve/veya istenilen ek bilginin mahiyeti
hakkında bilgi verilir. Ancak bu durum yerinde inceleme sırasında daha
ayrıntılı bilgi istenmesini engellemez. Gizlilik
Madde 7-
Bu Yönetmelik kapsamında elde edilen bilgi talep ediliş amacı dışında
kullanılamaz. Toplanan gizli nitelikteki bilgi veya gizli olduğu belirtilerek
verilen bilgi, bunları verenlerin yazılı izni olmadan açıklanamaz. Açıklanması rakiplere önemli bir
fayda sağlayabilecek veya bilgiyi temin eden şahıs veya bu şahsın bilgiyi
elde ettiği şahıs üzerinde önemli ölçüde olumsuz etki yaratabilecek nitelikte
olan bilgi ile, haklı bir neden gösterilmek koşuluyla, ilgili taraflarca
gizlilik kaydıyla verilen bilgi gizli addedilir. Gizlilik kaydıyla bilgi veren
tarafın, bu bilginin gizli olmayan bir özetini vermesi gerekir. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olmalıdır. Sözkonusu taraflar, istisnai hallerde, bu bilginin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilirler. Bu gibi istisnai durumlarda, bilginin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin yazılı olarak belirtilmesi
gerekir. Ancak, bir bilginin gizli
tutulması talebinin haklı olmadığının anlaşılması ve bu bilgiyi veren tarafın
sözkonusu bilginin herhangi bir şekilde açıklanmasını istememesi durumunda
sözkonusu bilgi, başka kaynaklardan doğrulanmadıkça, soruşturmada dikkate alınmayabilir. Yukarıdaki hükümler, toplanan
bilginin, genel bilgilere ve özellikle bu Yönetmelik kapsamında alınan
kararların gerekçelerine referans olarak kullanılmasını engellemez. Pazar
bozulmasının tesbiti
Madde 8- Ç.H.C. menşeli artan ithalatın
pazar bozulmasına yol açtığı veya yol açma tehdidi oluşturduğu hususunun
tesbitinde; a) Soruşturma konusu ithalatın
hacmi, b) Bu ithalatın benzer veya
doğrudan rakip malların fiyatları üzerindeki etkisi, c) Bu ithalatın benzer veya
doğrudan rakip malları üreten yerli üreticiler üzerindeki etkisi, gibi objektif faktörler dikkate
alınır. Önemli ticaret sapmasının tesbiti Madde 9- Ç.H.C. veya D.T.Ö. üyesi ülke tarafından pazar
bozulmasını önlemek veya gidermek üzere yapılan bir uygulamanın önemli
ticaret sapmasına yol açtığı veya yol açma tehdidi oluşturduğu hususunun
tesbitinde; a) Ç.H.C. veya D.T.Ö. üyesi diğer
ülkeler tarafından alınan veya alınması önerilen önlemin niteliği ve/veya
boyutu, b) Ç.H.C. veya D.T.Ö. üyesi diğer ülkeler tarafından
alınan veya alınması önerilen önlem sebebi ile Ç.H.C. menşeli ilgili malın
ithalatının hacmindeki fiili veya olası artış, c) Ç.H.C. menşeli ilgili mal
ithalatının pazar payında fiili veya olası artış, d) Ç.H.C. menşeli ilgili mal
bakımından yurtiçi pazardaki arz ve talep koşulları, e) Ç.H.C. menşeli ilgili malın
geçici önlem veya korunma önlemi uygulayan ilgili D.T.Ö. üyesi ülke/ülkelere
yapılan ihracatının boyutu, gibi objektif faktörler dikkate alınır. BÖLÜM
IV
Soruşturmanın önlemsiz
kapatılması
Madde 10- Soruşturmanın tamamlanmasını
müteakip Genel Müdürlük, önerileri ile birlikte soruşturma sonuçlarını
Kurul'a sunar. Kurul'un yapacağı değerlendirmede
korunma önlemine gerek olmadığı sonucuna varılırsa soruşturma kapatılır ve
kapatma kararı özet gerekçesiyle birlikte Resmi Gazete'de yayımlanır. BÖLÜM
V
Danışma görüşmeleri
Madde 11- Soruşturma sonucunda 1, 8 ve 9 uncu maddelerdeki şartların gerçekleştiğinin
tespit edilmesi halinde, nihai karar alınmadan önce, kesin önlem kararına esas teşkil edecek
nitelikteki önemli bilgi ve bulgular, gizlilik ilkesi gözetilerek, Ç.H.C.
tarafına ve/veya ilgili D.T.Ö. üyesi ülkeye bildirilerek aşağıda belirtilen
süre içerisinde karşılıklı tatmin edici bir çözüme ulaşmak üzere danışma
görüşmelerine çağrılabilir. Danışma görüşmeleri için öngörülen süreler; a) Pazar bozulması nedeniyle
korunma önlemine gerek duyulması halinde, danışma görüşmesi yapılması için
öngörülen süre görüşmeye çağrı yazısı tarihinden itibaren 60 gündür.
b) Ticaret sapması nedeniyle korunma önlemine gerek duyulması halinde,
danışma görüşmesi yapılması için öngörülen süre görüşmeye çağrı yazısı
tarihinden itibaren 30 gündür.
Görüşmeye çağrı yazısının tarihinden itibaren 60 gün içerisinde
karşılıklı tatmin edici bir çözüme ulaşılamaması halinde, korunma önlemi
kararı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girer. Toplantılar sonucunda
karşılıklı tatmin edici bir çözüme ulaşılması halinde, danışma sonuçları
nihai karara yansıtılır.
Ayrıca, 3 üncü ve 16 ncı maddede belirtilen hallerde
de Ç.H.C. tarafı danışma görüşmelerine çağrılabilir. BÖLÜM VI İthalatın gözetime alınması Madde 12- Gözetimin amacı, bir malın ithalatında kaydedilecek
gelişmelerin yakından izlenmesidir. Kurulca gerekli görülmesi halinde
"gözetim belgesi" düzenlenmesi yoluyla uygulanan "ileriye
yönelik" gözetimin yanısıra, gerçekleşen ithalatı değerlendirmek üzere
"geçmişe dönük" gözetim de uygulanabilir. Bir malın ithali geçmişe dönük gözetime tabi
tutulduğunda bu malın fiili ithali sırasında menşe ülke, ihracatçı ülke,
üretici firma, birim fiyatlar gibi hususları içeren bir kayıt tutulur. Gözetim uygulaması geçici olup,
Kurul tarafından aksi kararlaştırılmadıkça, gözetim uygulaması, alındığı 6
(altı) aylık dönemi izleyen ikinci 6 (altı) aylık dönemin sonunda
kendiliğinden yürürlükten kalkar. Gözetim Belgelerinin geçerlilik
süresini ve kullanım esaslarını belirlemeye Kurul yetkilidir. Madde 13- İleriye yönelik gözetime tâbi
bir malın ithalinde gümrük mevzuatının gerektirdiği belgelerin yanısıra
"Gözetim Belgesi" de aranır. Gözetim Belgesi, yürürlükteki
mevzuatın öngördüğü diğer koşullara halel getirmeksizin, bu maddenin 2 nci
fıkrası hükümleri saklı kalmak üzere, ithalatçının usulüne uygun başvurusunun
Genel Müdürlüğe ulaşmasından itibaren 5 (beş) işgünü içinde talep edilen tüm
miktar üzerinden, Müsteşarlıkça ücretsiz olarak verilir. Ç.H.C. menşeli ithal mallar ile ilgili incelemeleri
yapmaya/yaptırmaya, bu Karar kapsamında yapılan beyanın doğruluğunu
araştırmaya, özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve gerekli
görülen her türlü tedbiri almaya Müsteşarlık yetkilidir Gözetime tâbi tutma kararında
öngörülen farklı bir hüküm olmadıkça, Gözetim Belgesi taleplerinde; a) İthalatçıya ait bilgiler, b) Beyan sahibine ait bilgiler, c) İthal edilecek mala ait
bilgiler, d) Menşe ülke, ihracatçı ülke
bilgileri, e) İhracatçı ve üretici firma
bilgileri, f) Malın değeri (mal bedeli,
sigorta, navlun) ve ilgili mal için geçerli miktar birimi cinsinden miktarı
(adet, ton, metre, litre, vs.) g) İthalat için öngörülen tarih
ve gümrük kapısı hakkında bilgiler, bulunur. Ayrıca Gözetim Belgesi
talebine ithal edilecek mala ait proforma fatura da eklenir (proforma
faturada; satıcının ismi, adresi, telefon ve faks numaraları ile imza ve
kaşesi; alıcının ismi, adresi, telefon ve faks numaraları; proforma faturanın
düzenlenme tarihi ve numarası; malın ticari tanımı, birim fiyatı, değeri,
miktarı; teslim ve ödeme şekli; banka detayları; teklifin geçerlilik süresi,
teklifin kabul edildiğine dair alıcı imza ve kaşesi gibi bilgiler bulunur). Genel Müdürlük gerekli görürse ek
bilgi ve belge isteyebilir. Gümrük yükümlülüğünün doğduğu tarihte, malın birim
fiyatının, toplam değerinin ve miktarının, Gözetim Belgesinde kayıtlı birim
fiyatını veya malın değerini veya miktarını, toplam %5' den daha az bir
oranda aşması ithalatın yapılmasını engellemez. Ancak, Genel Müdürlük, malın
ve işlemlerin özelliklerini dikkate alarak, normalde %10'u aşmamak üzere
farklı bir oran da tesbit edebilir. Gözetim Belgesi, aksine bir hüküm
olmadıkça gözetime ilişkin düzenleme yürürlükte olduğu sürece geçerlidir. 12 nci madde uyarınca alınan kararda öngörülmesi
halinde, gözetime tabi bir malın menşei menşe şahadetnamesi ile belgelenir.
Menşe şahadetnamesi ibrazını gerektiren diğer mevzuat hükümleri saklıdır. Madde 14- Gözetim belgeleri, gümrük yükümlülüğünün
doğduğu aşamada ilgili gümrük idaresince aranır. Madde 15- Gözetim belgesine tâbi bir malın ithalatıyla ilgili
veriler (gözetim belgesinin tarih ve numarası, gümrük giriş beyannamesinin
tarih ve numarası, malın ticarî tanımı, GTİP'i, miktarı, fiyatı, ithalatçı ve
ihracatçı firma, menşe veya ihracatçı ülkesi vs.), a) İlgili gümrük idaresi
tarafından, ithalatın gerçekleştiği ayı izleyen ayın ilk 10 (on) günü içinde, b) Belge sahibi kişi ve
firmalarca belgenin alınış tarihinden itibaren her 2 (iki) ayda bir ve her
halükârda belgenin kullanım süresinin bitiminde, Genel Müdürlüğe bildirilir. BÖLÜM
VII
Geçici korunma önlemi
Madde 16 — Ç.H.C. menşeli ithalatın yerli sanayide pazar
bozulmasına yol açması veya yol açma tehdidi oluşturması ve gecikmenin telafisi
güç zarara yol açabileceği kritik durumlarda, ülke yararının gerektirmesi
halinde, geçici korunma önlemi alınabilir. Bu durumda geçici korunma
önleminin yürürlüğe girmesinden sonra Ç.H.C. tarafı danışma görüşmelerine
çağrılabilir. Geçici
korunma önlemi, gümrük vergisinde artış yapılması, ek mali mükellefiyet
getirilmesi, miktar/değer kısıtlaması (kota), tarife kontenjanı uygulaması
veya bunların birlikte uygulanması şeklinde olabilir. Geçici
korunma önleminin gümrük vergilerinde artış yapılması şeklinde uygulanması
halinde, İthalat Rejimi Kararı kapsamında belirlenen gümrük vergisi oranı ile
geçici korunma önlemi kapsamında belirlenen gümrük vergisi oranı arasındaki
farka tekabül eden tutar gümrük mevzuatının ilgili hükümlerine göre teminata
bağlanır. Geçici
korunma önleminin ek mali mükellefiyet getirilmesi şeklinde uygulanması
halinde, varsa İthalat Rejimi Kararı kapsamında belirlenen ek mali
mükellefiyet ile geçici korunma önlemi kapsamında belirlenen ek mali
mükellefiyet arasındaki farka tekabül eden tutar gümrük mevzuatının ilgili
hükümlerine göre teminata bağlanır. İthalat Rejimi Kararı kapsamında tespit
edilmiş ek mali mükellefiyetin bulunmaması halinde ise, geçici korunma önlemi
kapsamında belirlenen ek mali mükellefiyetin tamamı gümrük mevzuatının ilgili
hükümlerine göre teminata bağlanır. Soruşturma
sonucunda korunma önlemi alınmasına karar verilmesi halinde, teminata
bağlanan tutar Hazineye irat kaydedilir. Korunma
önleminin geçici korunma önleminden daha düşük belirlenmesi halinde aradaki fark
ilgiliye iade edilir. Korunma önleminin geçici korunma önleminden daha yüksek
olması halinde ise aradaki fark tahsil edilmez. Korunma
önlemi alınmasına gerek olmadığına karar verilmesi durumunda, geçici korunma
önlemi yürürlükten kaldırılır. Bu durumda, gümrük idarelerince teminata
bağlanan tutar gümrük mevzuatının teminata bağlanan vergilerin geri
verilmesine ilişkin hükümleri dahilinde ilgililere iade edilir. Geçici
korunma önlemlerinin süresi 200 günü aşamaz. BÖLÜM VIII Korunma önlemi
Madde 17- Aşağıda belirtilen hallerde,
ülke menfaatlerinin gerektirdiği durumlarda, uluslararası yükümlülükler
dikkate alınarak korunma önlemi uygulanabilir: a) Soruşturma sonucunda, Ç.H.C.
menşeli ürünlerin ithalatında meydana gelen artışların veya bu malların ithalatının
gerçekleşme koşullarının benzer veya doğrudan rakip mallar üreten yerli
sanayi üzerinde pazar bozulmasına yol açtığının veya yol açma tehdidi
oluşturduğunun tespiti halinde. b) Soruşturma sonucunda, Ç.H.C. veya D.T.Ö. üyesi bir ülke
tarafından, bu üye ülkedeki pazar bozulmasını önlemek veya gidermek
üzere yapılan bir uygulamanın, önemli ticaret sapmasına yol açtığının veya
yol açma tehdidinde bulunduğunun tespiti halinde. Korunma önlemi; gümrük vergisinde artış yapılması,
ek mali mükellefiyet getirilmesi, miktar/değer kısıtlaması (kota), tarife
kontenjanı uygulaması veya bunların bileşimi şeklinde uygulanabilir. Korunma önleminin uygulama süresi
Madde 18- Pazar bozulması nedeniyle uygulamaya konulan korunma
önlemi, pazar bozulmasını önlemek veya gidermek için gerekli süre kadar
uygulamada kalır. Bu süre 19 uncu madde çerçevesinde uzatılmadığı takdirde,
geçici önlemin uygulama süresi dahil, dört yılı geçemez. Önemli ticaret sapması nedeniyle uygulamaya konulan
korunma önlemi, D.T.Ö. üyesi ilgili ülkenin veya Ç.H.C.’nin ticaret sapmasına
neden olan uygulamasına son vermesine bağlı olarak yürürlükten kaldırılır. Korunma önleminin gözden
geçirilmesi
Madde 19- Mevcut korunma önlemi, soruşturma
usül ve esasları çerçevesinde gözden geçirilebilir. Gözden geçirme işlemi, mevcut korunma önleminin
uygulama süresi içerisinde, Genel Müdürlük tarafından res’en veya başvuru
halinde; - Önlemin etkilerini incelemek, - Uygulanmasının hâlâ gerekli
olup olmadığını gözden geçirmek, - Önlemin niteliğinde değişikliğe
gitmek, veya, - Önlemin süresini uzatmak, amacıyla yapılır. Önemli ticaret sapması nedeniyle uygulamaya konulan
korunma önlemi, D.T.Ö. üyesi ülke veya Ç.H.C.’nin önemli ticaret sapmasına
neden olan uygulamasında yapacağı herhangi bir değişikliğin D.T.Ö.’ye bildirilmesini
takiben gözden geçirilir. Bu Karar kapsamında uygulanan korunma önleminin
uygulama süresi, pazar bozulmasını önlemek veya gidermek için korunma önlemi
uygulamasının devamının gerekmesi halinde uzatılabilir. Uzatılan bir önlem
ilk uygulama süresinin sonundaki seviyesinden daha kısıtlayıcı olamaz. Ç.H.C.’ne karşı uygulanan kotalar
Madde 20- 1/11/1995 tarihli ve 22450 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan Belirli Ülkeler Menşeli Malların İthalatında
Gözetim ve Korunma Önlemleri Yönetmeliği’nin 20/6/1998 tarihli ve 23378
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelikle değişik Ek V’inde yer alan
Ç.H.C. menşeli ürünler için uygulanan kotalar 1/1/2005 tarihinde yürürlükten
kalkacaktır. BÖLÜM
IX
Diğer hükümler
Madde 21- 16 ncı
ve 17 nci maddeler çerçevesinde ithalatta miktar ve/veya değer kısıtlaması
(kota) veya tarife kontenjanı uygulanmasına karar verilmesi halinde, Kota ve
Tarife Kontenjanı Yönetmeliği çerçevesinde, bu uygulamaya ilişkin usul ve
esaslar Müsteşarlık tarafından Resmi Gazete'de yayımlanır.
Madde 22- 11 inci madde uyarınca yapılan görüşmeler sonucu
sağlanacak ortak çözümün uygulamasının ihracatçı ülke tarafından üstlenilmesi
durumunda, ithalatçı; ihracatçı ile anlaşarak belgelendirdiği miktar ve/veya
değer üzerinden Genel Müdürlükden ithal lisansı alabilir. Madde 23- Mülga Madde 24- Kurul'un çalışması aşağıdaki
esas ve usüllere göre yürütülür. Kurul, ithalatta korunma
önlemleri konusunda Genel Müdürlüğün teklifi üzerine karar alır. Kurul, başkanın çağrısı üzerine,
çağrıda belirtilen yer ve tarihte toplanır. Kurul, salt çoğunluk ile
toplanır. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamadığı takdirde ertesi gün yapılacak
toplantıda çoğunluk aranmaz. Kurul kararları, toplantıya
katılanların oy çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde Kurul
Başkanının oy vermiş olduğu taraf çoğunluğu sağlamış olarak kabul edilir. Kurul üyeleri, soruşturma
tarafları ile Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu'nun 245 inci maddesinde
belirtilen tür ilişkide bulunduklarının tesbiti halinde toplantılara
katılamazlar. Kurul üyesi meslek kuruluşu
temsilcilerinin, soruşturma konusu aynı veya doğrudan rakip malın üreticisi,
ihracatçısı ve ithalatçısı olmaması ve bu malların herhangi bir şekilde
ticaretiyle iştigal etmemesi zorunludur. Aksi takdirde yukarıdaki fıkra
hükmüne göre işlem yapılır. Kurul'un sekreterya hizmetleri
Genel Müdürlük tarafından yürütülür. Madde 25- Bu Yönetmelik; a) Kamu ahlakı, kamu düzeni veya kamu güvenliğinin;
insan, hayvan ve bitki sağlığının; sanatsal, tarihi veya arkeolojik
değer taşıyan ulusal hazinelerin veya sınai ve ticari mülkiyetin korunması
amaçlarıyla ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde getirilen yasakların,
miktar kısıtlamalarının veya denetim zorunluluklarının, b) Kambiyo ile ilgili işlemlerin, c) Uluslararası anlaşmalardan
doğan yükümlülüklerin, d) İthalat Rejimi Kararı ve
Yönetmeliği ile ithalata ilişkin diğer mevzuatın bu mevzuata aykırı olmayan
hükümlerinin, uygulanmasını engellemez. Madde 26- Bu Yönetmelikte yer alan
hususlarla ilgili olarak uygulamaya yönelik Tebliğ çıkarmaya Müsteşarlık
yetkilidir. Değişiklik
Madde 27- 1/11/1995
tarihli ve 22450 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Belirli Ülkeler Menşeli
Malların İthalatında Gözetim ve Korunma Önlemleri Yönetmeliği Ek:I’de yer
alan ülke listesinden Çin Halk Cumhuriyeti çıkarılmıştır.
Geçici Madde: Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesinden önce Belirli Ülkeler Menşeli Malların İthalatında Gözetim ve
Korunma Önlemleri mevzuatı çerçevesinde Ç.H.C. menşeli malların ithalatına
yönelik olarak başlatılmış soruşturmalar ve tatbik edilmekte olan gözetim
uygulamaları ve korunma önlemlerine ilişkin işlemlerin uygulanmasına bu
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde devam olunur. Yürürlük
Madde 28- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. Yürütme
Madde 29- Bu Yönetmeliği Dış Ticaret
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür. 12 Haziran 2003
PERŞEMBE Resmî Gazete Sayı : 25136 |