BÖLÜM
XXI SANAT
ESERLERİ, KOLLEKSİYON EŞYASI VE ANTİKALAR |
FASIL
97 SANAT ESERLERİ, KOLLEKSİYON EŞYASI VE
ANTİKALAR Fasıl Notları: 1.- Aşağıda yazılı olanlar bu Fasıla dahil değildir: (a) 49.07 pozisyonundaki kullanılmamış posta veya damga ve harç pulları;
posta malzemeleri (damgalı kağıt) veya benzerleri; (b) Tiyatro dekorları, atölye fonları veya benzeri kullanımlar için
boyanmış bezler "tuvaller" (59.07 pozisyonu) (97.06 pozisyonuna
girebilecekler hariç); veya (c) Tabii veya kültür inciler veya kıymetli veya yarı kıymetli
taşlar (71.01 ila 71.03 pozisyonları). 2.- 97.02 Pozisyonu anlamında "orijinal gravürler, estamplar ve
litograflar" tabirinden, mekanik veya foto mekanik usuller hariç olmak
üzere, kullanılan usul ve madde ne olursa olsun sanatkar tarafından tamamen
el ile yapılmış bir veya daha fazla levhadan doğrudan doğruya elde edilen
renkli veya siyah beyaz baskıları anlaşılır. 3.- Ticari karakterde seri halde üretilen kopyalar veya eserler,
sanatçılar tarafından tasarlanmış, dizayn edilmiş veya yaratılmış olsalar
bile 97.03 pozisyonu dışında kalır. 4.- (A) Yukarıdaki
1 ila 3 numaralı not hükümleri saklı kalmak şartıyla, bu fasılda yer alan
eşya tarifenin diğer herhangi bir faslında değil bu fasılda sınıflandırılır; (B) 97.06 pozisyonu, bu Faslın daha önceki pozisyonlarında yer alan
eşyalara uygulanmaz. 5.- Yağlıboya, karakalem ve pastel resimler, kolajlar (yapıştırma
resim) veya benzeri dekoratif panolar, gravürler, estamplar veya
litografların çerçeveleri, mahiyet ve kıymet itibariyle çerçeveledikleri
eşyanın değeriyle uygun olduğu takdirde bunlarla birlikte
sınıflandırılmalıdır. Çerçeveler mahiyet ve kıymet olarak bu Not hükmünde
zikredilen eşyaya uygun değilse ayrı olarak sınıflandırılmalıdır. GENEL AÇIKLAMALAR Aşağıdakiler bu Fasıla dahildir: (A) Bazı sanat eserleri: Tamamen elle yapılmış yağlıboya, karakalem
ve pastel resimler ve kolajlar ve benzeri dekoratif tabakları (97.01
pozisyonu); gravürlerin, estampların ve litografyaların orijinalleri (97.02
pozisyonu); heykel ve yontu sanatının orijinal eserleri (97.03 pozisyonu). (B) Posta veya damga pulları ve benzeri pullar, pul mühürleri ilk gün
satışa çıkarılan yeni pulla pullanmış zarflar, pullu mektup kağıtları
(zarf-kağıt şeklinde) ve benzerleri, kullanılmamış pullar (49.07 pozisyonunda yer almayan). (C) Koleksiyonlar ve
koleksiyon eşyası (zooloji, botanik, mineraloji ve anatomiye ait koleksiyon
eşyası ile tarihi, arkeolojik, paleontolojik, etnografik veya nümizmatik
değeri olan koleksiyon eşyası) (97.05 pozisyonu). (D) Eskiliği 100 yılı aşan antika eşya (97.06 pozisyonu). Bununla beraber, bu tür eşya bu Faslın pozisyonlarında veya Not
hükümlerindeki koşulları taşımadığı takdirde Tarifenin diğer Fasıllarında sınıflandırılır. 97.01 ila 97.05 pozisyonlarında yer alan eşya 100 yıldan daha
eski olsa bile bu pozisyonlarda yer alır. 97.01
- TAMAMEN ELLE YAPILMIŞ YAĞLIBOYA,
KARAKALEM VE PASTEL RESİMLER, (49.06 POZİSYONUNDAKİ ÇİZİMLER VE ELLE BOYANMIŞ
VEYA ELLE DEKORE EDİLMİŞ FABRİKASYON ÜRÜNLER HARİÇ); KOLAJLAR (YAPIŞTIRMA
RESİMLER) VE BENZERİ DEKORATİF PLAKALAR. 9701.10 - Yağlıboya,
karakalem ve pastel resimler 9701.90 - Diğerleri (A) TAMAMEN ELLE YAPILMIŞ YAĞLIBOYA,
KARAKALEM VE PASTEL RESİMLER, (49.06 POZİSYONUNDAKİ ÇİZİMLER VE ELLE
BOYANMIŞ VEYA ELLE DEKORE EDİLMİŞ FABRİKASYON ÜRÜNLER HARİÇ) Bu grup, tamamen elle
yapılmış olan (eski veya modern) yağlıboya, karakalem ve pastel resimleri
içine almaktadır. Bunlar yağlı boya, mumlu boya, sulu boya, guaş, pastel,
minyatür, ışıklı boya, karakalem
(Conté çizimleri dahil), kömür veya mürekkepli kalem vb. ile herhangi
bir madde üzerine yapılmış olabilir. Bu pozisyonda yer alan resimlerin tamamen elle yapılmış olmaları gerekmektedir. Bu nedenle kısmen veya tamamen başka usullerle
yapılmış olan resimler bu pozisyon haricindedir,
örneğin; bir tuval üzerine yapılmış olsun veya olmasın, fotomekanik
usullerle yapılmış olan yağlıboya resimler; alelade gravür veya baskı
usulleriyle elde edilen çizgi veya desenler üzerinde elle yapılmak suretiyle
meydana getirilen resimler; “hakiki kopyalar” olarak anılan ve resim kopya
etmeye mahsus delikli birtakım kalıplar yardımıyla elde edilen resimler (bu
kopyaların asıllarına uygunluğu orijinallerini yapan sanatkarlar tarafından
tasdik edilmiş olsun olmasın). Buna karşılık, orijinal resimlerin tamamen elle yapılmış olan kopyaları
sanatsal değeri ne olursa olsun bu pozisyonda kalır. Aşağıdakiler bu pozisyon haricindedir: (a) Endüstriyel, mimari veya mühendislik amaçları için elle çizilmiş
orijinal planlar ve çizimler (49.06
pozisyonu). (b) Modeller, mücevherci eşyası, duvar kağıdı, mensucat, mobilya,
vb. için elle çizilmiş orijinal desenler veya çizimler (resimler) (49.06 pozisyonu). (c) Tiyatro dekorları, atölye fonları veya buna benzer şeyler için
boyanmış bezler “tuvaller” (59.07
veya 97.06 pozisyonları). (d) Elle dekore edilmiş fabrikasyon ürünler, örneğin, elle boyanmış
dokunmuş mensucattan oluşan duvar örtüleri, turistik hatıra eşyası, kutu ve
çekmeceler, seramik eşya (plakalar, tabaklar, vazolar, vb.), bunlar
kendilerine uygun olan pozisyonlarda yer alır. (B) KOLAJLAR VE BENZERİ DEKORATİF PANOLAR,
TABLOLAR Bu grup bir resim veya dekoratif tasarım veya motif oluşturmak
üzere yapıştırılmış veya ağaç, kağıt veya tekstil maddesi üzerine
yapıştırılmış çeşitli hayvan, bitki veya diğer maddelerden oluşan kolaj ve
benzeri dekoratif pano ve tabloları kapsar. Fon sade olabilir veya elle
boyanmış veya bütün tasarımın bir parçasını teşkil etmek üzere dekoratif ya
da resim elemanlarıyla baskılanmış olabilir. Kolajlar, turistik hatıra eşyası
olarak satılmak için bol miktarda ucuz olarak üretilen eşyadan, yüksek
düzeyde ustalık (sanatkarlık) gerektiren ve hakiki sanat eseri olabilecek
ürünlere kadar değişiklik gösterir. Bu gruptaki "benzer dekoratif panolar ve tablolar"
terimine esas maddesi plastik, ağaç, adi metal, vb.den müteşekkil “süs
eşyası” gibi Tarifenin diğer pozisyonlarında daha özel olarak yer almayan
(hatta bir fon üzerine tutturulmuş veya zamkla yapıştırılmış olsa bile) maddelerin tek bir parçasını meydana getiren eşyalar dahil değildir. Bu gibi eşyalar kendi uygun pozisyonlarında
sınıflandırılır (44.20, 83.06 vb. pozisyonları). * * * Yağlıboya, karakalem ve pastel resimlerin, kolajların veya
benzeri dekoratif pano ve tabloların çerçeveleri, ancak çeşit ve kıymet olarak bu eşyaların değerine uygun olursa
bu eşyalar ile beraber bu pozisyonda sınıflandırılmalıdır; diğer durumlarda
bu çerçeveler ağaçtan, metalden, vb.den eşya olarak kendi uygun
pozisyonlarında ayrı olarak sınıflandırılmalıdır (bu Faslın 5 no.lu Not
hükmüne bakınız). 97.02
- ORİJİNAL GRAVÜRLER, ESTAMPLAR VE
LİTOGRAFYALAR. Bu pozisyon, gravürlerin, estampların ve litografyaların orijinallerini (eski veya modern)
yani kullanılan usuller veya sarf edilen malzeme ne olursa olsun (ancak,
mekanik veya fotomekanik usuller hariç)
sanatkar tarafından tamamen elle yapılmış bir veya birkaç levhadan oluşan
klişeden elde edilen siyah-beyaz veya renkli nüshaları kapsamaktadır (bu
Faslın 2 Numaralı Notuna bakınız). Transfer tekniği ile yani litografya sanatkarının evvela hususi
bir kağıt üzerine resimlerini (çizimlerini) yapıp, sonra litografya taşına
resimlerini (çizimlerini) geçirmesi suretiyle elde edilen litografyalar da
yukarıdaki paragrafta yer alan diğer hükümlere uygun olmak şartıyla, orijinal eserler olarak bu
pozisyona dahildir. Sanatkarlar tarafından yukarıda belirtilen bir veya birkaç
levhadan oluşan klişeler üzerine tamamen elle yapılan resim ve desenler
çeşitli usullerle, örneğin çizgi halindeki oyma usulüyle, kuru noktalama
usulüyle, asit usulüyle veya benzeri usullerle yapılmaktadır. Gravürlerin, estampların ve litografyaların rötuşlu olan
orijinalleri de bu pozisyona dahildir. Bu pozisyonda yer alan orijinalleri kopyalarından,
taklitlerinden veya üretilmişlerinden ayırt etmek ekseriya güçtür. Bununla
beraber, orijinallerin nispeten az miktarda basılmış olması ve üzerine
basıldıkları kağıdın vasfı bu hususta faydalı bir ölçü olabilir. Buna
karşılık, üzerinde "half-tone screens" denilen ufacık noktaların
mevcudiyeti (foto gravür ve helyogravür usulleriyle elde edilen kopyalarda
olduğu gibi), ve çok sıklıkla elle yapılan klişelerin baskı sırasında kağıt
üzerinde bıraktığı izlerin bulunmayışı bunların bir kopya veya üretim
olduğuna delil olabilir. Gravürlerin, estampların veya litografyaların çerçeveleri, ancak çeşit ve kıymet olarak bu eşyalara
uygun olursa bu eşyalar ile beraber bu pozisyonda sınıflandırılmalıdır; diğer
durumlarda bu çerçeveler ağaçtan, metalden, vb.den eşya olarak kendi uygun
pozisyonlarında ayrı olarak sınıflandırılmalıdır (bu Faslın 5 No.lu Not
hükmüne bakınız). Bu pozisyona dahil orijinallerin elde edilmesinde kullanılan
klişeler (bakır, çinko, taş, ağaç, veya diğer herhangi bir madde üzerinde) bu
pozisyon haricindedir (84.42 pozisyonu). 97.03
- HEYKEL VEYA YONTU SANATININ
ORİJİNAL ESERLERİ (YAPILDIĞI MADDE NE OLURSA OLSUN). Bu pozisyon, yontu ve heykeltıraşlık sanatının orijinal
eserlerini (eski veya modern) içine almaktadır. Bunlar, herhangi bir maddeden
(taştan, terkip yoluyla elde edilen taştan, pişmiş topraktan, ağaçtan,
fildişinden, metalden, mum vb.den), yekpare ve ayrı, kabartma veya oyma
eserler (heykeller, büstler, küçük heykeller, kompozisyonlar, hayvan
timsalleri, vb., mimari amaçlara mahsus kabartma eserler dahil) olabilir. Bu eserler birçok yolla elde edilebilir. Bunlardan birinde
sanatçı eserini sert maddeleri doğrudan doğruya yontarak elde etmektedir.
Diğer usulde ise, sanatçı yumuşak maddeleri şekillendirerek figürler elde
eder. Bunlar, sonra alçıdan veya bronzdan döküm suretiyle (kalıba döküm) veya
pişirilmek suretiyle veya sair suretle sertleştirilir yahut bunlar sanatçı
tarafından mermerden veya diğer sert maddelerden kopyaları çıkarılabilir. Bu ikinci usulde sanatçı genellikle şu safhaları takip eder: Evvela sanatkar düşüncesinin kilden veya plastik hal alabilen
diğer maddelerden taslağını (maket olarak da bilinen) bir model olarak
(ekseriya küçültülmüş ölçekte) yaparak başlar. Bunu esas tutarak yine kilden
bir “asıl model” meydana getirir. Bu model nadiren satılmaktadır ve ekseriya
sanatkar tarafından önceden karar verilerek (kalıba) döküm suretiyle pek
sınırlı miktarda kopyalar elde edildikten sonra imha edilmektedir veya
araştırma amacıyla bir müzeye yerleştirilmektedir. Bu üretimler öncelikle kil
modelden doğrudan doğruya elde edilen “alçıdan modeli” kapsar ve bu model ya
taştan veya ağaçtan yapılacak esere bir model vazifesi görmekte yahut
metalden veya mumdan yapılacak eserlerin dökümüne mahsus kalıpların
hazırlanmasında kullanılmaktadır. Bu itibarla, bir heykeltıraş eseri mermerden, ağaçtan, mumdan,
bronz vb. den mamul iki veya üç kalıp (kopya) ile pişmiş toprak veya alçıdan
birkaç kalıp olabilir. Heykeltıraşlık sanatının orijinal eserlerini sadece ön
model değil, aynı zamanda kil formu ve alçıdan model oluşturur.
Reprodüksiyonlar (üretim kalıpları) hiç bir zaman birbirinin aynı olamaz.
Çünkü her birinin elde edilmesi sırasında yukarıda bahsedilen çeşitli
safhalarda heykeltıraş tarafından müdahale edilerek gerekli düzeltmeler
yapılmakta ve bronzdan olanların paslandırılması işi de aynı tonda
olamamaktadır. Nadir haller müstesna bir heykeltıraşlık sanatının orijinal
eseri sayılan nüshalar bir düzineyi geçmez. Böylece, bu pozisyon sadece heykeltıraş tarafından yapılan
orijinal modelleri değil, yukarıda belirtilen ikinci usulle heykeltıraşın kendisi
tarafından veya diğer bir sanatkar tarafından yapılan üretimleri de içine
almaktadır. Sanatçılar tarafından üretilmiş veya tasarlanmış olsalar dahi,
aşağıdakiler bu pozisyon haricindedir: (a) Ticari karaktere haiz süs heykelleri. (b) Zanaat erbabının eserleri (süs eşyası, dini eşya, şahsi
kullanıma mahsus süs eşyası, vb.). (c)
Seri halinde üretilen ve ticari
karakteri haiz heykeller (madenden, alçıdan, stafftan ve çimentodan,
kartonpiyerden, vb.den). 71.16
veya 71.17 pozisyonlarında
sınıflandırılan süs eşyaları hariç,
bütün bu eşya yapıldıkları maddeye göre sınıflandırılır (tahtadan olanlar
için 44.20 pozisyonu, taştan
olanlar için 68.02 veya 68.15 pozisyonları seramikten olanlar
için 69.13 pozisyonu metalden
olanlar için 83.06 pozisyonu,
vb.). 97.04
- KULLANILMIŞ VEYA KULLANILMAMIŞ
POSTA PULLARI, DAMGA VE HARÇ PULLARI, MATBU POSTA PULU VEYA POSTA PULU YERİNE
GEÇEN DAMGA TAŞIYAN ZARFLAR VE BENZERLERİ (49.07 POZİSYONUNDA YER ALANLAR
HARİÇ). Bu pozisyon, 49.07
pozisyonundakiler hariç olmak üzere kullanılmış olsun olmasın aşağıdaki
eşyayı kapsar: (A) Her türlü posta pulları,
örneğin, postalama, koli göndermede kullanılan normal pullar, faks pulları. (B) Her türlü damga pulları,
örneğin, makbuz pulları, tescil pulları, tedavüldeki pullar, konsolosluk
pulları, bandroller, vb. (C) Matbu posta pulu,
örneğin, üzerinde posta damgası taşıyan mektuplar (fakat pul değil)(posta
pulları çıkmadan önce kullanılan bir tür). (D) Posta damgalı zarflar ve kartlar,
bunlara “ilk-gün zarfları” (genellikle “ilk-gün” damgalı, üzerlerinde tedavül
tarihi ile damgalanmış bir posta pulu veya posta pulları seti olan
zarflardır) ve “maksimum kartlar” dahildir. Maksimum kartlar pul şeklinde
düzenlenip bir posta pulu taşıyan kartlardır. Posta pulu tedavül tarihi ve
desen ile birleştirilir, bir yeri gösteren özel ya da mutat bir tarih damgası
ile iptal edilirler. (E) Damgalı kağıtlar, posta ücretsiz gitmesi için üzeri imzalanan
zarflar, mektup kartları, kartpostalları, gazete, paket kağıtları, vb. Bu pozisyona dahil pullar döküm halinde (müstakil pullar,
kenarları tarih damgalı pullar, tam tabaka teşkil eden pullar) veya
koleksiyonlar halinde gelirler. Pul koleksiyonlarına ait albümler, pul
koleksiyonları için mutat değerde olmak şartıyla,
koleksiyon aksamından sayılır ve dolayısıyla birlikte tarifelendirilir. Aşağıda yazılı olanlar bu pozisyon haricindedir: (a) Posta pulu taşımayan (resimli olsun olmasın) ilk gün kartları ve
maksimum kartlar (48.17 pozisyonu
veya 49. Fasıl). (b) İtibari kıymeti tanınmış olan ve tanınabilecek olan ülkede
tedavülde bulunan veya tedavüle çıkacak olan, kullanılmamış posta pulları,
damga ve benzeri pullar; damgalı kağıt gibi kırtasiye eşyası ve benzerleri (49.07 pozisyonu). (c) Özel veya ticari teşekküller tarafından müşteriler için
çıkarılan “tasarruf pulları” şeklindeki makbuzlar ile bazı perakendeciler
tarafından müşterilerine verilmek üzere pul şeklinde çıkarılan tenzilat
kuponları (49.11 pozisyonu). 97.05
- ZOOLOJİ, BOTANİK, MİNEROLOJİ,
ANATOMİYE AİT VEYA TARİHİ, ARKEOLOJİK, PALEONTOLOJİK, ETNOGRAFİK VEYA
NÜMİZMATİK BİR DEĞERİ BULUNAN KOLEKSİYON VE ÖRNEKLER. Bu pozisyona dahil eşyanın zati değerleri çoğunlukla pek az
olmakla beraber, itibarlarını nadir oluşlarından, gruplandırma tarzlarından
veya takdim şekillerinden almaktadır. Aşağıdakiler bu pozisyonda yer alır: (A) Zoolojiye, botaniğe,
mineralojiye veya anatomiye ait koleksiyonlar ve bunlara dahil olabilecek
numuneler: (1) Kurutulan veya sıvı içinde muhafaza edilen her türlü hayvanlar;
koleksiyon için içleri doldurulmuş hayvanlar. (2) İçleri boşaltılmış yumurtalar; kutu, cam
çerçeveler, vb. içindeki böcekler
(taklit mücevherci eşyasını veya ufak süs eşyasını teşkil etmek
maksadıyla monte edilmiş olanlar hariç);
boş hayvan kabukları (sanayide kullanılmaya elverişli olanlar hariç). (3) Kuru olarak veya sıvı içinde muhafaza edilen tohum ve nebatlar,
kurutulmuş ot koleksiyonları. (4) Mineral numuneleri (71.Fasılda
yer alan kıymetli veya yarı kıymetli taşlar hariç); fosil numuneleri. (5) Osteolojik (kemik bilimi) eserler (iskeletler, kafatasları,
kemikler). (6) Anatomiye ve patolojiye mahsus numuneler. (B) Koleksiyonların ve
koleksiyoncuların tarihi, etnografik, paleontolojik veya arkeolojik eserleri,
örneğin: (1) İlk neslin aktivitelerini araştırmaya uygun mumyalar, silahlar,
dini araç ve gereçler, meşhur insanlara ait lahitler ve çeşitli giysiler. (2) İlkel insan topluluklarının yaşayışlarını, adetlerini ve diğer
hususiyetlerini tetkike elverişli eşya. Örneğin; aletler, silahlar veya
tapınma (ibadet) eşyaları. (3) Fosiller (jeolojik tabakalarda bakiyeleri veya izleri kalmış
olan hayvansal ve bitkisel organizmalar) üzerinde inceleme yapılmasına mahsus
jeolojik numuneler. (C) Koleksiyonların ve
koleksiyoncuların nümizmatik değeri olan eserleri (parçaları). Bunlar 49.07 pozisyonunda
yer alanlar hariç, tedavülde olmayan metal paralar, banknotlar ve koleksiyon
halinde veya bağımsız parçalar olarak ithal olunan madalyalardır. Bağımsız
parçalar olarak ithal edilen metal para ve madalyaların her neviden bir kaç
adedi geçmemesi ve koleksiyon maksadıyla getirildiğinin açıkça belli olması şartıyla burada sınıflandırılır. Nümizmatik değeri olan
koleksiyonlardan veya bunlara dahil numunelerden sayılmayan metal paralar ve
madalyalar (örneğin, aynı cinsten büyük miktarlarda ithal edilen metal para
veya madalyalar) bu pozisyon haricindedir.
Bunlar, genellikle 71.Fasılda yer
alır. Bununla beraber, bunların ancak tekrar maden elde edilmesinde
kullanılabilecek şekilde eğilmiş veya zedelenmiş halde olanları, ait
oldukları metallerin hurda ve
döküntülerinin bulunduğu pozisyonlarda yer alır. Çıkarıldığı ülkede yasal
para birimi olan metal paralar, hediyelik kutularda genel satışa sunulsalar
bile 71.18 pozisyonunda yer alır. Mücevherci eşyası olarak
monte edilmiş halde bulunan metal paralar veya madalyalar da bu pozisyon haricindedir (Fasıl 71 veya 97.06
pozisyonu). Tedavülden kalkmış olan ve
koleksiyoncu eşyası olarak kabul edilmeyen ve bir koleksiyonun parçasını
oluşturmayan kağıt paralar 49.07
pozisyonunda sınıflandırılır. * * * Anma, kutlama, bir olayı veya herhangi bir maddeyi resimlerle ve
benzeri şekilde göstermek, tanıtmak için ticari bir girişim sıfatıyla
üretilmiş olan eşya (üretim, miktar veya dolaşım açısından sınırlı olsun
olmasın), koleksiyonların veya koleksiyoncuların tarihi veya nümizmatik
değeri olan eserleri (parçaları) nadir bulunma veya yaşları nedeniyle
sonradan bir değer kazanmadıkça bu pozisyon haricindedir. 97.06
- ESKİLİĞİ 100 YILI AŞAN ANTİKA
EŞYA. Bu pozisyon eskiliği 100 yılı aşan ve yukarıda 97.01 ila 97.05 pozisyonlarında yer almayan türden olan bütün antika
eşyayı içine almaktadır. Bu gibi eşya, değerlerini, eskiliklerinden ve
dolayısıyla nadir oluşlarından almaktadır. Bu pozisyonda yer alabilen ve özel bir ticaret konusunu teşkil
eden eşya meyanında şunlar örnek verilebilir: (1) Antika mobilyalar, çerçeveler ve ağaçtan oymacı eşyası. (2) Matbaa sanayiine mahsus eserler: Eski devirlere mahsus
matbaacılık eserleri (incunabula), kitaplar, musiki notaları, coğrafya
haritaları, gravürler (97.02
pozisyonundakiler hariç). (3) Vazolar ve diğer seramik eşya. (4) Dokumaya elverişli maddeler mamulatı: Halıcılık eşyası,
işlemeler, dantelalar ve diğer mensucat. (5) Mücevherci eşyası. (6) Kuyumcu eşyası (ibrikler, kupalar, şamdanlar, sofra takımları
vb.). (7) Kurşunla tutturulmuş veya pencere için vitraylı camlar. (8) Şamdanlar, avizeler ve lambalar. (9) Demir eşya ve çilingir eşyası. (10) Salon vitrinlerine
konulan neviden eşya ( kutular,
şekerlikler, enfiye kutuları, tütün kıyacakları, mücevherat kutuları,
yelpazeler, vb.). (11) Musiki aletleri. (12) Masa, duvar saatleri ve
kol saatleri. (13)Taş oymacılığına
"glyptographie" ait eşya (kabartmalar "cameos" vb.) ile
mühürcülük sanatına ait eşya (mühürler, damgalar, vb.). Tamir veya restore edilmiş antika eşya, orijinal vasfını
muhafaza etmek şartıyla bu
pozisyonda yer alır. Örneğin, modern imalatla elde edilen aksamı (örn., tamir
ve takviye parçaları) içine alan antika mobilyalarla, yeni ağaç üzerine monte
edilmiş antika halı ve kilimler (duvar örtüsü olarak), deri veya mensucat bu
pozisyonda yer alır. |