BÖLÜM
XVII NAKİL VASITALARI Notları: 1.- Bu Bölüm 95.03 veya
95.08 pozisyonlarına giren eşya ile 95.06 pozisyonuna giren küçük ve büyük
yarış kızakları ve benzerlerini kapsamaz. 2.- "Aksam ve
parça" ve "aksam, parça ve aksesuar" tabirleri bu Bölümdeki nakil
vasıtalarına mahsus oldukları anlaşılsa bile aşağıda yazılı olan eşyaya
uygulanmaz: (a) Yapıldığı madde ne
olursa olsun contalar, rondelalar ve benzerleri (imal edildiği maddelere göre
veya 84.84 pozisyonunda sınıflandırılır) veya sert kauçuktan ziyade
sertleştirilmemiş vulkanize kauçuktan diğer eşya (40.16 pozisyonu), (b) XV. Bölümün 2 no.lu
Notunda tanımlandığı üzere, adi metallerden genel kullanıma mahsus aksam ve
parça (Bölüm XV) ve plastikten mamul benzeri eşya (Fasıl 39); (c) 82. Fasıla giren
eşya (aletler); (d) 83.06 Pozisyonuna
giren eşya; (e) 84.01 ila 84.79
Pozisyonlarına giren makina ve cihazlar ile bunların aksam ve parçaları (bu
bölümde yer alan eşyalara ait radyatörler hariç); 84.81 veya 84.82
pozisyonlarına giren eşya ile motor ve makinaların bünyesine giren aksam ve
parçalar olmak şartıyla 84.83 pozisyonuna giren eşya; (f) Elektrik makina ve
cihazları ile elektrik teçhizat ve aksesuarı ( Fasıl 85); (g) 90. Fasıla giren
eşya; (h) 91. Fasıla giren
eşya; (ij) Silahlar (Fasıl
93); (k) 94.05 Pozisyonuna
giren lambalar ve aydınlatma cihazları ve bunların aksam ve parçaları; veya (1) Nakil vasıtalarında
aksam olarak kullanılan fırçalar (96.03 pozisyonu). 3. - 86. ila 88.
Fasıllardaki "aksam ve parça" veya "aksesuara" yapılan
atıf, sadece veya esas itibariyle, bu Fasıllardaki eşya ve nakil
vasıtalarında kullanılmaya uygun olmayan aksam, parça ve aksesuarı kapsamaz.
Bu Fasılların iki veya daha fazla pozisyonuna girebilecek mahiyette olan
aksam, parça ve aksesuar, asıl kullanımlarına tekabül eden pozisyonda
sınıflandırılırlar. 4.- Bu bölümdeki; (a) Hem karayolunda hem
de raylar üzerinde kullanılabilecek şekilde özel olarak imal edilmiş taşıtlar
87.Fasılın uygun düşen pozisyonunda sınıflandırılır. (b)
Hem denizde hem de karada kullanılan
motorlu taşıtlar 87.Fasılın uygun düşen pozisyonunda sınıflandırılır. (c)
Aynı zamanda kara taşıtı olarak da
kullanılabilecek şekilde özel olarak imal edilmiş hava taşıtları 88. Fasılın
uygun düşen pozisyonunda sınıflandırılır. 5. - Hava yastıklı
taşıtlar, bu Bölümde en çok benzedikleri taşıtlar ile birlikte
sınıflandırılır. Şöyle ki: (a)
Kılavuz bir hat üzerinde işletilmek
üzere imal olunanlar (hava treni) 86. Fasıla girer: (b)
Kara veya hem karada hem de suda
işletilmek üzere imal olunanlar 87.Fasıla girer: (c)
Suda işletilmek üzere imal olunanlar
(sahile ve iskeleye çıkabilecek şekilde veya buz üzerinde işletilebilecek
yapıda olsun olmasın) 89. Fasıla girer. Hava yastıklı taşıtlara ait aksam, parça ve aksesuar, yukarıdaki
hükümlere göre hava yastıklı taşıtların sınıflandırıldığı pozisyonda
sınıflandırılır. Hava tren hatlarına ait sabit malzeme ve donanımları,
demiryollarında kullanılan sabit malzeme ve donanım gibi ve hava trenlerine
ait sinyal, emniyet, trafik kontrol veya kumanda cihazları da demiryollarına
ait sinyal, emniyet, trafik kontrol veya kumanda cihazları olarak
sınıflandırılır. GENEL AÇIKLAMALAR (I) BÖLÜMÜN GENEL KAPSAMI Bu
Bölüm, aşağıdakiler haricinde her
çeşit demiryolu taşıtlarını ve hava trenlerini (86. Fasıl), diğer kara
taşıtlarını, hava yastığı içeren taşıtları (87. Fasıl), uçak ve uzay gemisi
(88. Fasıl) tazyikli hava üzerinde giden araçlar, botlar, gemiler ve yüzen
araçları (89. Fasıl) kapsar. Aşağıda
belirtilenler bu Bölüme dahil
değildir; (a)
Hareket eden bazı makinalar (Aşağıdaki
(II) kısma bakınız). (b)
90.23
Pozisyonunda teşhir edilmede kullanılan modeller. (c)
Oyuncaklar, bazı kış sporu malzemeleri,
eğlence yerleri için kullanılan araçlar. Çocuklar için yapılan oyuncak
bisikletler (bisiklet hariç)
pedallı arabalar vb. oyuncak botlar ve uçaklar 95.03 pozisyonu; birbirine bağlı çifte kızaklar ve ayaksız, ucu
kalkık alçak kızaklar ve benzerleri (95.06
pozisyonu); otosküterler için otodromlar (95.08 pozisyonu). Buna
ilaveten, bu Bölüm, bazı ulaştırma ile ilgili araçları da kapsar, örnek
olarak; bir veya daha çok modeldeki ulaştırma için özel olarak dizayn edilmiş
donatılmış konteynerler, demir yollarında ve tramvay hatlarında kullanılan
sabit malzeme ile mekanik işaret (elektro-mekanikler dahil) cihazları (Fasıl
86) ve paraşütler, uçak hareket tertibatı ve talim uçaklarını da içerir (88
Fasıl). Aşağıdaki
(III) Kısım saklı kalmak kaydıyla bu
Bölüm 86 ila 88 Fasıllardaki kara nakil vasıtaları, uçaklara ait aksam, parça
ve aksesuarları da içine alır. (II)
KENDİ KENDİNE ÇALIŞAN YA DA HAREKET EDEN MAKİNALAR Birçok
makine ve cihazlar (özellikle XVI. Bölüme dahil olanlar) XVII. Bölümde yer
alan nakil vasıtaları şasilerine veya yüzer vasıtalara monte edilmiş halde
olabilmektedir. Bunların Tarifedeki yerinin tesbiti çeşitli faktörlere ve
özellikle kaidelerin tiplerine bağlıdır. Örneğin;
yüzer vasıtalar üzerine monte edilmiş tüm hareketli makinalar 89. Fasılda yer
alır. (Örn; yüzen vinçler, tarama makinaları, tahılları kaldırıp ayırmada
kullanılan makinalar). 86. veya 87. Fasıllara ait nakil vasıtaları şaselerine
monte edilerek oluşan hareketli makinaların tarifedeki yeri için 86.04,
87.01, 87.05, 87.09, veya 87.16 tarife pozisyonlarındaki Açıklama Notlarına
bakınız). (III)
AKSAM, PARÇA VE AKSESUARLAR Belirtmek
gerekir ki deniz, göl ve nehir nakil vasıtalarının aksam ve parçaları ile
aksesuarlar hakkında (geminin tekne kısmı hariç) 89. Fasılda herhangi bir hüküm bulunmamaktadır.
Böyle aksam, parçalar ve aksesuarlar deniz, göl ve nehir nakil vasıtalarında
kullanılmaya mahsus olarak tanımlansa bile diğer Fasıllarda uygun
pozisyonlarda sınıflandırılırlar. Bu Bölümün diğer Fasılları bu taşıtların
aksam, parça ve teferruatlarının sınıflandırılmasını verir. Bununla
beraber, bu Fasılların pozisyonlarına aşağıda yazılı üç koşulun hepsine
birden uygunluğu tespit edilen çeşitten olan aksam, parça ve aksesuar
dahildir. (a) Bu
Bölümün 2. no.lu Not hükmü gereğince bölüm haricinde bırakılmamış olmak
(Aşağıda (A) bendindeki izaha bakınız). ve (b) Özellikle ve
yalnız 86. ve 88. Fasıllarda yer alan eşya ve vasıtalarda kullanılmaya
elverişli çeşitten olmak (Aşağıda (B) bendindeki izaha bakınız). ve (c)Tarifenin diğer
yerlerinde daha belirli bir şekilde yer almamış olmak (Aşağıda verilen (C)
bendindeki izaha bakınız). (A) XVII. Bölümün 2 no.lu Not hükmü gereğince
hariç tutulan aksam, parça ve aksesuarlar. Bu Bölümün eşyaları içinde sayılsın ya da sayılmasın aşağıdaki
aksam parça ve aksesuarlar 2 no.lu Not hükmü haricindedir. (1)
Herhangi bir maddeden contalar, rondelalar ve benzerleri (84.84 pozisyonunda veya yapıldıkları maddelere göre
sınıflandırılırlar) ve sertleştirilmiş kauçuk haricinde vulkanize edilmiş kauçuktan olanlar (örn; çamurluk
kapakları pedal kapakları) (40.16
pozisyonu). (2)
XV.
Bölümün 2. no.lu Not hükmünde belirtilen genel kullanıma elverişli aksam ve
parçalar, örneğin, zincir ve kablolar (fren kabloları, hızlandırmaya
yarayan kablolar, ve 87. Fasılın
motorlu taşıtlarında kullanılmaya yarayan benzer kablolardan başka kesilmiş
ve uçları donatılmış olsun olmasın), çiviler, civatalar, somunlar, vidalar,
rondelalar, kenet çivileri, kamalar, yaylar (nakil araçlarına ait yaprak
yaylar dahil) (Bunların adi madenlerden olanları 73. ila 76. Fasıllar ve
78. ila 81. Fasıllarda ve plastik maddelerden olan benzeri ürünler 39. Fasılda yer alır) ve nakil
vasıtası karoserlerine ait kilitler ve adi madenlerden mamul garnürler,
menteşeler, kapı kulpları, el tutacakları, ayak dayayıcıları, cam açma ve
kapama tertibatı, kapı için emniyet düğme ve mekanizması, numara plakaları,
nakil vasıtalarının dahil olduğu ülkeyi gösteren plakalar vb. (bu gibi
eşyanın adi metalden olanları 83.
Fasılda, plastikten mamul olanları 39.
Fasılda yer alır). (3) İngiliz anahtarları ve diğer aletler 82. Fasılda yer alır. (4) Ziller (Bisikletlerde olduğu gibi) ve diğer
eşyalar (83.06 pozisyonu). (5) Makineler, mekanik cihazlar, bunların aksam
ve parçaları 84.01 ila 84.79 pozisyonu örneğin; (a) Buhar kazanları ve
teçhizatı (84.02 veya 84.04 pozisyonu). (b) Gazojenler (örn;
motorlu kara nakil vasıtaları için) (84.05
pozisyonu). (c) 84.06 pozisyonuna dahil buhar türbinleri (d) Her çeşit araçlar için
motorler ve bunların aksam ve parçaları (84.07
ila 84.12 pozisyonları). (e) Tulumbalar,
kompresörler ve vantilatörler (84.13
veya 84.14 pozisyonu). (f) Klima cihazları (84.15 pozisyonu). (g) Sıvı ya da toz
halindeki maddeleri püskürtmeye veya dağıtmaya mahsus mekanik cihazlar,
yangın söndürme cihazları (84.24
pozisyonu). (h) Kaldırma, yükleme,
tutma veya boşaltma makinaları (örn; vinçler, krikolar, yük kaldırma
asansörü), toprağın kazılması, sıkıştırması, karıştırılması, ayrılması,
sıyrılması, bastırılması, tazyikle yoğunlaştırılması, çıkarılmasına mahsus
makina ve cihazlar (84.25, 84.26,
84.28, 84.30 veya 84.31 pozisyonları). (ij) 84.32 veya 84.33 pozisyonlarda yer
alan kara nakil vasıtalarına takılmak üzere üretilmiş zirai makine ve
cihazlar (tohum ekiciler, toprağı kabartan veya ekilen tohumları örten
sürgüler, ekin biçme makinaları vb.). (k) 84.74 pozisyonuna dahil makinalar. (1) 84.79 pozisyonunda belirtilen oto camı silme mekanizmaları. (6) 84. Fasıla giren diğer bazı eşyalar, örneğin; (a) Muslukçu eşyası (örn;
radyatörler için boşaltma muslukları, iç lastiklere ait siboplar) (84.81 pozisyonu). (b) Her nevi rulmanlar
(bilyalı ve rulolu) (84.82 pozisyonu). (c) 84.83 Pozisyonuna dahil transmisyon unsurlarından motorların
bünyesine dahil olanlar (krankşaflar, komşaflar, volanlar vb.) (7) 85. Fasıla ait elektrik makina ve teçhizatı, örneğin; (a) 85.01 veya 85.04 pozisyonlarında yer alan elektrik jeneratörleri,
motorlar, transformatörler vb. (b) 85.05 pozisyonunda yer alan elektrikli mıknatıslar, elekro
manyetik kıskaçlar, frenler vb. (c) Elektrik
akümülatörleri (85.07 pozisyonu). (d) Dahili ihtiraklı veya
sıkıştırma ateşlemeli motorları hareket ettirmeye ve ateşlemeye mahsus
tertibat ve cihazlar (ateşleme bujileri, motor marjları) (85.11 pozisyonu). (e) Bisiklet ya da
motorlu araçlar için elektrikli aydınlatma, far, cam silici, buz eritme
tertibatı (85.12 pozisyonu)
Trenlere, uçaklara, gemilere ait elektrikli işaret cihazları (85.31 pozisyonu) ile yine bu
vasıtalara ait elektrikli cam siliciler, buzlanma ve buğulanmayı önleyiciler
(85.43 pozisyonu). (f) Kara nakil
vasıtalarına, trenlere, uçaklara vb. ne ait elektrikli ısıtma cihazları (85.16 pozisyonu). (g) Mikrofonlar,
hoparlörler ve alçak frekanslı elektrik amplifikatörleri (85.18 pozisyonu). (h) Alıcı ve verici radyo
telefon ve radyo telgraf cihazlarıyla radyo cihazları (85.25 veya 85.27 pozisyonu). (ij) Elektrik
kondansatörleri (85.32 pozisyonu). (k) 85.35 veya 85.36 pozisyonlarındaki elektrikle yük çekme araçları
ve fitiller, devre anahtarları ve diğer elektrikli aletlere ait pantograflar
ve diğer akım kollektörleri. (l) Kızma esaslı veya
deşarj esaslı elektrik ampülleri
(monoblok fark üniteleri ve mor ötesi veya kızıl ötesi ışınlı ampuller
dahil), ark lambaları (85.39 pozisyonu). (m) Diğer elektrik
teçhizatları, örneğin; izole elektrik telleri ve kablolar (Elektrik teli
tertibat takımları dahil) elektrikte kullanılan grafit, ve diğer kömürler,
terminal uçlarla donatılmış olsun olmasın, izolatörler ve izole edici diğer
parçalar (85.44 ila 85.48 pozisyonları). (8) 90. Fasılda yer alan alet
ve cihazlar, (bazı vasıtalarda kullanılanlar dahil). (a) Fotoğraf ve sinema
kameraları (90.06 veya 90.07 pozisyonu). (b) Denizcilikle ilgili
alet ve cihazlar (90.14 pozisyonu). (c) Tıp, cerrahi, diş
hekimliği ve veterinerlik gibi çeşitli bilim dallarında kullanılan alet ve
cihazlar (90.18 pozisyonu). (d) X ışınlarının
kullanımı esasına dayanan cihazlar ile 90.22
pozisyonundaki diğer cihazlar. (e) Monometreler (90.26 pozisyonu). (f) Devir adeti
sayaçları, taksimetreler, hız göstergeleri, takometreler diğer alet ve
cihazlar (90.29 pozisyonu). (g) Ölçme ve kontrol
cihazları, alet ve makinaları (90.31
pozisyonu). (9) Saatler
(Örneğin araçlara mahsus panel saatler)(91 Fasıl) (10) Silahlar
(93. Fasıl). (11) Lambalar
ve ışıklandırma tertibatı (uçak ve trenlerdeki ön lambalar gibi) (94.05 pozisyonu). (12) Fırçalar
(yol temizleme araçlarına mahsus gibi) (96.03
pozisyonu). (B) Özellikle veya esas itibariyle kullanılacağı
yer kıstası. (1) Hem XVII. Bölüme hem de başka bir bölüme girebilecek aksam, parça ve
aksesuarlar. Bu Bölümün 3 no.lu Not hükmü gereğince özellikle ve esas itibariyle 86. ila 88. Fasıllardaki eşya ve
vasıtalarda kullanılmaya elverişli olmayan çeşitten olan aksam parça ve
aksesuar bu Fasıllar haricinde kalır. Bu nedenle, Bölümün 3 no.lu Not hükmü, herhangi bir aksam, parça
ve aksesuarın tarifenin hem bu bölümüne hem de diğer bölümlerinden bir veya
daha fazlasına girebilmesi hallerinde tatbik yeri bulmakta ve bu takdirde
bunların tarifedeki yerleri asıl kullanım
yerine göre tayin edilmektedir. Böylece, 84.Fasıla dahil hareketli
makinelerin çoğundaki direksiyon tertibatı, fren tertibatı, tekerlek ve
çamurluklar, vs. gibi aksam ve teferruat aslında bu bölümün 87. Fasılına
dahil nakil vasıtalarında kullanılanların aynı olduğundan bu bölümde yer
alır. (2) Bu Bölümün iki ya da daha fazla pozisyonuna girebilecek nitelikte
olan aksam, parça ve aksesuar. Bazı aksam, parça ve aksesuar bir cins taşıttan fazlasında
kullanılmaya müsaittir (otomobiller, uçaklar, motosikletler vb.). Bu gibi
aksam, parça ve aksesuarlara örnekler; frenleri, dümen sistemlerini,
tekerlekleri, dingilleri vb. içermektedir. Böyle aksam, parça ve aksesuarlar
esas olarak taşıtların yer aldığı tarife pozisyonunda sınıflandırılırlar. (C) Tarifenin başka yerlerinde daha belirli bir şekilde yer almış bulunan
aksam, parça ve aksesuar. Tarifenin başka yerlerinde daha belirli bir şekilde yer almış
bulunan bazı aksam, parça ve aksesuar, nakil vasıtalarına ait olsa dahi bu
Bölüm haricinde kalır. (1) Muhtelif boylarda
kesilmiş ya da kesilmemiş sertleştirilmiş kaucuk dışındaki vulkanize edilmiş
kauçuktan profiller (40.08 pozisyonu). (2) Vulkanize edilmiş
kauçuktan transmisyon kolanları (40.10
pozisyonu). (3) Kauçuk lastikler,
değiştirilebilir dış lastikler, lastik kapakları ve iç lastikleri (40.11 ila 40.13 pozisyonu). (4) Deriden, suni deriden
ve vulkanize liflerden alet çantaları (42.02
pozisyonu). (5) Bisiklet fileleri ve
balonlara mahsus ağlar (56.08
pozisyonu). (6) Çekme ip ve halatları
(56.09 pozisyonu). (7) Dokumaya elverişli
maddelerden halılar (57.Fasıl). (8) Çerçevesiz emniyet
camları (nakil vasıtalarında kullanılmak üzere şekil verilmiş olsun olmasın)
(70.07 pozisyonu). (9) Arkayı görmeye mahsus
aynalar (70.09 pozisyonu veya 90. Fasıl adı geçen pozisyon veya
Fasılın Açıklama Notuna bakınız). (10) Nakil vasıtaları için çerçevesiz halde camlar (70.14 pozisyonu) ve genel olarak 70.Fasıla dahil eşya. (11) Hız göstergeleri, sayaçlar vb. eğilip bükülebilen şaftlar (84.83 pozisyonu). (12) Nakil vasıtaları için koltuklar (94.01 pozisyonu). |
FASIL
88 HAVA TAŞITLARI, UZAY TAŞITLARI VE
BUNLARIN AKSAM VE PARÇALARI Altpozisyon Notu: 1.- 8802.11 ila 8802.40
altpozisyonlarındaki “boş haldeki ağırlık tabirinden, personelin, yakıtın ve
sabit halde bulunanlar dışındaki diğer teçhizatın ağırlığı dışında kalan
normal uçuş düzenindeki cihazların ağırlığı anlaşılır. GENEL AÇIKLAMALAR Bu
Fasıl balonları, hava gemilerini ve motorsuz uçakları (planörler) (88.01
pozisyonu) diğer uçakları, uzay araçlarını (uyduları da dahil) ve uzay
araçlarını fırlatan araçları (88.02 pozisyonu), bazı paraşüt ve benzeri
araçları (88.04 pozisyonu) uçak indirme tertibatı, durdurma tertibatı ve
yerde uçuş eğitimi yapmaya mahsus cihazları (88.05 pozisyonu) kapsar. XVII.
Bölümün Not hükümleri saklı kalmak
kaydıyla (bu Bölümün Genel Açıklama Notuna bakınız) bu pozisyona, bu
araçların aksam ve parçaları da dahildir. Tamamlanmamış
veya mamul hale getirilmemiş uçaklar (motorlarla donatılmamış, iç teçhizatı
olmayan uçaklar gibi) tamamlanmış özelliklerine sahip olmak şartıyla eksiksiz uçaklar gibi
sınıflandırılırlar. 88.01
- BALONLAR VE HAVA GEMİLERİ,
PLANÖRLER, DELTA KANATLI PLANÖRLER VE MOTORSUZ DİĞER HAVA TAŞITLARI (I) BALONLAR VE HAVA GEMİLERİ Bu
grup, çeşitli kullanım alanları olan (askeri, sportif, bilimsel, reklam vb.)
havadan daha hafif uçakları içine alır. Bunlar, serbest ya da bağımlı balonları (bir kabloyla yere
bağlanmış) motorla işleyen hava
gemilerini içine alır. Bu
grup, havacılıkta ya da meteorolojide kullanılan aşağıda belirtilen tipteki
balonları da içine alır: (1) Sinyal balonları: Bunlar, radyo verici cihazlarını yükseğe
taşımak için kullanılırlar. Ağırlıkları (2) Pilot balonları: Bunlar, rüzgarın yön ve hızını tayin için
kullanılır. Normal ağırlıkları 50 ila (3) İrtifa balonları: Bunlar, yukarıdaki (1) ve (2) numaralı
balonlardan daha küçüktür ve normal ağırlıkları 4 ila Meteorolojide
kullanılan balonlar ekseriya çok ince şişirmeye son derece elverişli
vasıftaki kauçuktan yapılmaktadır. Çocuklar için oyuncak balonlar, bu
pozisyon haricindedir (95.03
pozisyonu). Bunlar, aşağı kalitede kauçuktan yapılmaları, şişirme
emziklerinin daha kısa boyda olmaları ve üzerinde reklam, veya dekoratif
baskılar bulunması nedeniyle ayırt edilebilirler.
(II) PLANÖRLER VE DELTA KANATLI PLANÖRLER Planörler, atmosfer
akımı kullanarak havada kalan, havadan daha ağır hava aracıdır. Bununla
beraber, motorla donatılmış veya motorla donatılmak için dizayn edilmiş olan
planörler (88.02 pozisyonunda) yer
alır. Tek
kişiyle yönetilen kanatlı planörler
manevralar yapmak için üçgen kanatlardan oluşan, koşum takımına bağlanan bir
yada iki kişiyle yönetilirler. Bu kanatlar genellikle boru şeklinde metalden
oluşan bir yapı üzerine gerilen (genellikle kumaş) maddeden ve yatay kumanda
çubuğundan oluşurlar Kanatlı planörlerin diğer çeşitleri başka şekillerde
olabilir, fakat yapıları ve aerodinamik hareketleri içerisinde delta
kanatlara benzer. (III) DİĞER MOTORSUZ HAVA TAŞITLARI Bu
grup mekanik itici kuvveti olmayan, havadan daha ağır hava aracı olan uçurtmaları içine alır. Bağımlı
balonlar gibi aynı yolla bir iple yere bağlanır ve örneğin meteorolojik
cihazları taşımak için kullanılabilir. Çocuk
oyuncağı olarak düzenlenen uçurtmalar burada yer almaz. (95.03
pozisyonu) * * * Doğru
ölçülerde yapılan ya da yapılmayan örneğin dekorasyon için kullanılan
modeller (örn; 44.20 veya 83.06 pozisyonu), yalnız gösteri
amaçlı (90.23 pozisyonu) ya da
eğlence amaçlı model ya da oyuncaklar (95.03
pozisyonu) bu pozisyon haricindedir. 88.02
- DİĞER HAVA TAŞITLARI
(HELİKOPTERLER, UÇAKLAR GİBİ), UZAY ARAÇLARI (UYDULAR DAHİL), UZAY ARAÇLARINI
FIRLATICI ARAÇLAR VE YÖRÜNGE-ALTI ARAÇLARI - Helikopterler 8802.11 -- Boş haldeki
ağırlıkları 8802.12 -- Boş haldeki
ağırlıkları 8802.20 - Uçaklar ve
diğer hava taşıtları (boş haldeki ağırlıkları 8802.30 - Uçaklar ve
diğer hava taşıtları (boş haldeki ağırlıkları 8802.40 - Uçaklar ve
diğer hava taşıtları (boş haldeki ağırlıkları 8802.60 - Uzay araçları (uydular dahil) ve uzay araçlarını
fırlatıcı araçlar ve yörünge-altı araçları Bu
pozisyon aşağıdakileri kapsar: (1) Havadan daha ağır olan motorlu hava araçları. Bu grup uçakları,
(arazi uçaklarını, deniz uçaklarını, hem suya hem karaya inen uçakları) hızlı otomatik uçakları (dikey bir
dingil üzerine bir ya da daha fazla dönen pervaneyle donatılmış) ve helikopterleri (motorla çalışan bir
ya da daha fazla pervaneyle donatılmış) kapsar. Böyle hava taşıtları askeri amaçlar, insan ve malzeme taşımak,
eğitim faaliyetleri, hava fotoğrafları, tarımsal işler, kurtarma işleri,
yangınla mücadele, meteorolojik ya da diğer bilimsel amaçlar için
kullanılabilir. Yerden ya da diğer bir hava taşıtından kontrollü radyo-rehberli
hava taşıtları kullanım açısından bu pozisyona dahil edilmiştir, çünkü kara
nakil vasıtası olarak da kullanılabilmesi için özel imal edilmiştir. (2) Atmosferin dışına
yolculuk yapabilen uzay araçları
(telekominikasyon ya da meteorolojik uydular gibi) (3) Uzay aracını fırlatıcı araçlar; uzayın yörüngesine uydu
yerleştirmek için uydu fırlatan araçlar ve uzay aracını fırlatanlar. Bu
araçlar, fırlatış uçuşu sonunda 7000 m/s den fazla son sürati yüküne
vermektedir. (4) Noksan Yörüngeli Fırlatıcı Araçlar; Bunlar, parabolik yörünge
takip eder ve genellikle, dünyanın atmosferi dışında yükü geri alabilme
şeklinde olsun veya olmasın bilim ve diğer teknik amaçlar için alet taşırlar.
Yüklerin salıverildiği durumlarda bu araçlar uçuş sonunda azami hızı 7,000
m/s.’den fazla olan sürati yüküne vermemektedir. Yükler çoğunlukla dünya
yüzeyine eski durumuna gelmek için paraşütle geri döndürülür. Askeri fırlatma araçları veya balistik güdümlü mermilerin
yüklerini azami hızı 7,000 m/s ‘den fazla olmayan sürati yüküne vererek
doruğa ulaştıktan sonra geri dönenler bu pozisyon haricindedir (93.06
pozisyonu). Bunlar savaş gereçlerini atarlar, örneğin patlayıcı maddeler,
bombalar, kimyevi maddeler ve parabolik bir yörünge takip ettikten sonra
hedefin üzerine yükünü çarpmaya sebep olurlar. Aşağıdakiler
bu pozisyona haricindedir: (a)
Doğru ölçülerde yapılan ya da
yapılmayan, örneğin dekorasyonlar için kullanılan modeller (örn; 44.20 veya 83.06 pozisyonu) ya da yalnız gösteri amaçlı modeller (90.23 pozisyonu). (b)
Eğlence amaçlı model ya da oyuncaklar (95.03 pozisyonu). 88.03
- 88.01 VEYA 88.02 POZİSYONLARINDAKİ
HAVA TAŞITLARININ AKSAM VE PARÇALARI 8803.10 - Pervaneler ve
rotorlar ve bunların aksam ve parçaları 8803.20 - İniş takımları
ve bunların aksam ve parçaları 8803.30 - Uçak veya
helikopterlerin diğer aksam ve parçaları 8803.90 - Diğerleri 88.01
veya 88.02 pozisyonda belirtilen malzemelerin parçalarını da içine alan bu
pozisyon aşağıdaki iki şartı da
sağlar: (i) Yalnız ve
özellikle böyle maddelerle kullanılmasının uygun olduğu belirlenmelidir ve (ii) XVII.
Bölüm Açıklama Notlarında hariç tutulmamış olmalıdır (ilgili Genel Açıklama
Notuna bakınız). Bu
pozisyona aşağıdaki aksam ve parçalar dahildir: (I) Balon ve hava gemilerinin parçaları: (1) Motoru örten kısımlar
ve sepetler (2) Sert çerçeveler
(dilim ve pano halinde) ve aksamı. (3) Çember taşıyıcılar. (4) Balonetler (kompresör
vazifesini gören baloncuklar). (5) Sert bedenler ve
bunların parçaları. (6) Dümen ve
dengeleyiciler. (7) Hava gemilerinin
pervaneleri. (II) Uçak parçaları (Planörler, uçurtmalar
dahil) Örneğin; (1)
Uçak gövde ve tekneleri, gövde ve tekne
bölümleri, harici ve dahili parçalar (Radar tertibatı üzerindeki koruyucular,
anten kaportaları koni şeklindeki uçak kuyrukları, kaplamalar, duvarlar,
yük bölmeleri, döşemeler, çerçeveler, kapılar, emniyet paraşütleri,
pencereler vb.) (2) Kanatlar ve onu
meydana getiren parçalar (Uçak kanadı ana kirişleri, kaburgalar, organlar). (3) Kontrol yüzeyi
hareketli veya hareketsiz kısımlar (dümenler, slatlar, serv şeritler, sökülüp
takılabilen bölümler, irtifa dümeni). (4) Uçak motor yerleri,
uçak motor kapakları, uçak kanadı altında yakıt ve makina yerleştirmek için
çıkıntılı bölmeler. (5) Tekerlekler (lastikli
ya da lastiksiz) iniş ayakları ve geri çekip, alma teçhizatına sahip (fren ve
fren parçaları da dahil) iniş takımları. (6) Su üzerinde yüzen
deniz uçakları. (7) Uçak pervaneleri,
helikopter pervaneleri, pervane kanatları ve kanat ağzı pervaneler için
yükselme kontrol mekanizmaları. (8) Kontrol manivelaları
(kontrol kolları, dümen kolları ve diğer manivela araçları). (9) Yedek yakıt
tanklarını da içeren yakıt tankları. 88.04
- PARAŞÜTLER (SEVKEDİLEBİLİR
PARAŞÜTLER VE PARAGLİDERLER DAHİL) VE ROTOŞÜTLER, BUNLARIN AKSAM, PARÇA VE
AKSESUARI Bu
pozisyon, insan, askeri teçhizat ve malzemeleri, meteorolojik aletler,
işaretler vb. için kullanılan paraşütleri içerir. Bazı tipleri jet motorlu
uçakları yavaşlatmak için kuyruk paraşütleri olarak kullanılır. Kullanılış
yerlerine göre değişik ölçülerde, ipekli kumaştan, lif maddelerinden,
ketenden, pamuktan, kağıttan vb. yapılmış olabilir. Paraşütçülerin
kullandıkları mutat paraşütlerin üst kısmında genellikle kılavuz paraşüt denilen (pilot
chute) küçük bir paraşüt bulunmakta, kumanda ipi denilen bir ipin
paraşütçü tarafından çekilmesiyle açılmakta bu da ana paraşütün açılmasını sağlamaktadır. Ana paraşüte muayyen
miktarda askı ipleri tutturulmuş
olup, bunların aşağı sarkan uçları iki veya daha fazla demet halinde
toplanarak paraşütçünün vücuduna geçirilen koşum takımına bağlanmıştır. Koşum takımları kolonlu ve kayışlı
olup, yaylı kanca ve tokalarla donatılmıştır. Paraşütler, kılavuz paraşütler
ve kumanda ipi tüm olarak bir çanta içinde
düzgün olarak yerleştirilmiş olup, kullanma anında bu çanta kumanda ipinin
çekilmesiyle açılmaktadır. Bu
pozisyon, aynı zamanda kişinin dağların yamaçları veya zirvesinden kendisini
bırakmak amacıyla yapılmış katlanabilen paraşüt veya kanatlar, hava
akımlarında kendine yön vermek için kablolar ve paraşüt kemerinden oluşan
yamaç paraşütlerini de kapsar. Bununla
birlikte, paraşütlere benzerliklerine rağmen aerodinamik hareketler sağlamaz,
belli koşullarda ve hava akımı izin verdikçe yamaç paraşütleri yükselen bir
yol izleyebilirler. Bu
pozisyon, meteorolojide radyo dalgaları ile kumanda edilen iniş roketlerini
kontrol etmek için kullanılan eksen üzerinde dönen kanat ünitesine sahip
tipteki rotoşütleri de kapsar. Ayrıca
bu pozisyon, paraşütlerin aksam, parça ve teferruatı örneğin paraşüt çantası
(torbası) koşum takımları, paraşütün açılmasını sağlayan mekanik yay
tertibatlı sistem ve rotoşütlerin aksam, parça ve teferruatı. 88.05
- HAVA TAŞITLARINI FIRLATMA CİHAZ VE
TERTİBATI VE HAVA TAŞITLARININ İNİŞ CİHAZ VE TERTİBATI VE BENZERİ CİHAZ VE
TERTİBAT, YERDE UÇUŞ EĞİTİMİ YAPMAYA MAHSUS CİHAZLAR, BUNLARIN AKSAM VE
PARÇALARI 8805.10 - Hava taşıtlarını
fırlatma cihaz ve tertibatı ve bunların aksam ve parçaları, hava taşıtlarının
iniş cihaz ve tertibatı ve bunların aksam ve parçaları - Yerde uçuş eğitimi yapmaya mahsus cihazlar
ve bunların aksam ve parçaları 8805.21 -- Hava muharabe
simulatörü ve bunların aksam ve parçaları 8805.29 -- Diğerleri Bu
pozisyon, tamamen farklı üç çeşit cihaz ve tertibatını kapsar. Yani; (A) Hava taşıtlarını fırlatma cihaz ve tertibatı. Genellikle gemilerin bordasında kullanılan ve uçakların ilk
hareketini sağlayan madeni rampadan oluşmuştur. Kalkış için gerekli olan itme ve hareket ettirme
kuvveti uçakların altında bulunan ve bir şaryo veya pistondan oluşan rampanın
üzerine tazyikle havanın, buharın, bir fişeğin patlatılmasının tesiri ile
sağlanır. Aşağıda yazılı olanlar bu pozisyon haricindedir: (a) Planörlerin
havalandırılması için kullanılan motorlu vinç teçhizatı (84.25 pozisyonu). (b) Roket fırlatma
rampaları ve havalanma süresince rehberlik eden roket kuleleri, kendi gücüyle
kalkan roketler (84.79 pozisyonu). (B) Hava taşıtlarının iniş cihaz veya benzeri tertibat. Bazı hava limanlarında, hangarlarda uçak gemilerinde kullanılan
bu teçhizat iniş anındaki uçağın hızını azaltmaya, duracak olan uçağın
ihtiyaç duyduğu durma mesafesini kısaltmaya yarar. Bu pozisyon, emniyet araçları(örn; ara ağlar) gibi diğer
cihazları kapsamaz. (C) Yerde uçuş eğitimi yapmaya mahsus cihazlar. Pilot eğitimi için kullanılan bu araçlar şunları içine alır: (1) Elektronik fonksiyonlu uçuş simulatörleri. Uçuş şartlarını elektronik
aletlerle kontrol ederek uçuş şartlarını bildirir. Hava muharebe
simulatörleri, uçuş sırasındaki hava muharebe koşullarını gerçek hayattaki
gibi göstererek pilotları eğitmeye mahsus elekronik veya mekanik sistemleri
ifade eder. Motorlu
taşıt şasisi veya römorkuna monte edilmişse bu tür araçlar 87.05 veya 87.16 pozisyonlarda sırasıyla sınıflandırılmışlardır (fakat
87.16 pozisyonunun Açıklama Notuna
bakınız). (2) Normal uçuşlarda
istenilen bütün manevraları yapabilen pilot kabini olarak teçhiz edilmiş ve
bir mesnet üzerine konulmuş dönebilen küçük bir kabinden oluşan "link trainer" olarak
bilenen alet. AKSAM VE PARÇALAR Yukarıda
belirtilen maddelerin aksam ve parçalarını da içine alan bu pozisyon
aşağıdaki iki şartı da gerektirmektedir: (i) Yalnız ve
özellikle bu gibi eşyalar ile kullanılmasının uygun olduğu açıkca belli
olmalıdır ve ve (ii) XVII. Bölümün Açıklama Not hükümleri ile
hariç tutulmamalıdırlar (ilgili Genel Açıklama Notuna bakınız). * * * Başlıca
rolü, insanın zor uçuş şartları altında (yüksek sürat, oksijen yetmezliği
vb.) gösterdiği reaksiyonların kaydından ibaret bulunan türden olan bu
cihazlar bu pozisyon haricindedir.
Bu gibi cihazlar (örn; ses duvarını aşan süratte uçuş şartlarını taklit
maksadıyla rotatif bir kol üzerinde tespit edilmiş hücreler gibi) psikoteknik
grubuna dahil refleks testi cihazlarından olmakta ve 90.19 pozisyonunda yer almaktadır. Diğer yandan pilotların uçuş eğitimine mahsus olmayıp da
havacıların genel eğitimine mahsus çeşitten olan teçhizat (örn; jireskopların
büyük boydaki modelleri gibi) da bu pozisyon haricinde kalır (90.23 pozisyonu). |